Jump to content

Sisak Caprag-Petrinja-Glina-Gvozd-Vojnić-Skakavac...(SLIKE)


Portos

Recommended Posts

U subotu 31.ožujka ekipa forumaša u sastavu (abecednim redom) bubimir_1, drstoka, gomulka014, Portos, Renato, seabral, Stanley i Toma obišla je trasu bivše pruge Sisak Caprag - Karlovac.

 

Na početku nekoliko podataka o samoj pruzi. Građevinska dužina iznosi cca 103 km. Puštena je u promet početkom XX. stoljeća (vjerojatno 1905. godine, točni podatak treba pronaći). Izgrađena je kao vicinalna pruga niske kategorije, radi povezivanja ovih krajeva s glavnom željezničkom mrežom i lakše eksploatacije gospodarskih resursa poput šuma i ruda (oko Petrove Gore eksploatirana su ležišta barita, a bilo je namjere i za otvaranje rudnika željezne rude).

 

Vučna i vozna sredstva u novije doba činile su parne lokomotive serije JŽ 51 i šinobusi serije JŽ 812, te putnički vagoni Baat. Lokomotive i šinobusi pripadali su, vjerojatno, VV Karlovac.

 

Inače, ova pruga bila je jedna od posljednjih na kojima je ukinuta parna vuča u Hrvatskoj (sredinom osamdesetih).

 

Nakon ukidanja parne vuče u putničkom prometu ostali su samo šinobusi, a o vuči teretnih vlakova za sada nema pouzdanih podataka. Svojedobno je negdje objavljeno da se vuča obavljala lokomotivama JŽ 732 (HŽ 2132), što bi bilo logično zbog dopuštenog osovinskog pritiska od samo 14 t/os, ali je upitno s obzirom na težinu trase na brdskim dijelovima (naročito dionica Hrastovica - Banski Grabovac).

 

Jedna JŽ 732 ostala je ''zarobljena'' na pruzi za vrijeme rata, a teško je pretpostaviti da je tamo obavljala manevarski rad. Moguće je da su ipak prometovale i lokomotive JŽ 642 (HŽ 2041), ali to treba provjeriti.

 

O nekadašnjem putničkom prometu na pruzi djelomično govore podaci iz voznog reda 1978./1979.:

Sisak Caprag - Karlovac: 1 vlak (šinobus)

Sisak Caprag - Glina: 3 vlaka (2 šinobusa i 1 klasična garnitura)

Glina - Karlovac: 2 vlaka (1 šinobus i 1 klasična garnitura)

Vrginmost (Gvozd) - Karlovac: 1 vlak (šinobus)

Karlovac - Sisak Caprag: 3 vlaka (2 šinobusa i 1 klasična garnitura)

Karlovac - Vrginmost (Gvozd): 1 vlak (šinobus)

Vrginmost (Gvozd) - Sisak Caprag: 1 vlak (šinobus)

 

Šezdesetih i/ili sedamdesetih godina postojao je i par izravnih vlakova (šinobus) Zagreb - Sisak - Vrginmost (Gvozd) i natrag, što je omogućilo izravnu željezničku vezu Banovine sa Zagrebom.

 

U teretnom prometu najviše rada bilo je u kolodvorima Petrinja, Glina, Topusko i Vrginmost (Gvozd).

 

Krajem osamdesetih godina započelo se s rekonstrukcijom pruge (na 20 t/os?) koja je započeta iz smjera Karlovca i stigla je do Utinje. Početkom devedesetih dio pruge od Karlovca do Kupe je demontiran, a kolosječni materijal iskorišten je na pruzi Bjelovar - Kloštar.

 

Pruga Sisak Caprag - Karlovac više neće biti u prometu. Bilo je govora o obnovi dionice Sisak Caprag - Petrinja, ali i to ostaje upitno.

 

U obilasku su nas vodili Stanley i Seabral kao osobe koje su putovale tom prugom (Stanley) ili ju obilazile (Seabral). Portos je bio navigator uz Seabralov atlas i kopirani izvadak voznog reda Gomulke 014.

 

SISAK CAPRAG

 

SisakCaprag.jpg

 

Odvojak pruge prema Petrinji

 

SisakCaprag1.jpg

 

Ravno Sisak, lijevo Petrinja (kolosijek prema Petrinji koristi se za manevru)

 

SisagCaprag2.jpg

 

Iza zavoja sve zaraslo

 

SisakCaprag3.jpg

 

MOŠĆENICA

 

Rampa na ulazu u Mošćenicu

 

Moenicarampa4.jpg

 

Stajalište Mošćenica (nekada imalo 2 kolosijeka)

 

Moenica5.jpg

 

Za prugu zavezane vrlo pitome koze

 

Moenica6.jpg

 

Pogled prema stajalištu iz pravca Petrinje

 

Moenica7.jpg

 

PETRINJA

 

ŽCPR na ulazu u Petrinju

 

Petrinja8.jpg

 

Ulaz u kolodvor Petrinja

 

Petrinja9.jpg

 

Engleska skretnica

 

Petrinja10.jpg

 

Ostaci kolodvorske zgrade, iza Oluje oličene, počišćene i ostakljene, dok se valjda vjerovalo u ponovno uspostavljanje željezničkog prometa

 

Petrinja11.jpg

 

Petrinja12.jpg

 

Stajalište HRASTOVICA

 

Prijelaz pruge preko ceste između Petrinje i Hrastovice

 

Hrastovicarampa13.jpg

 

Most preko Petrinjčice

 

Hrastovicamost14.jpg

 

Nekoliko izgorjelih pragova

 

Hrastovicamost15.jpg

 

Stajalište Hrastovica (uočilo ga Portosovo oštro oko). Nekada imalo dva kolosijeka.

 

Hrastovica17.jpg

 

Vodonapojnik i rupa za pepeo

 

Hrastovica16.jpg

 

Stajalište KRALJEVČANI

 

Pruga između stajališta HRASTOVICA i KRALJEVČANI vozi kroz šumu i ukopana je u obronke brda pokraj ceste. No Stanley je točno znao gdje se stajalište nalazi...

 

Kraljevani18.jpg

 

Desno od ovog pružnog prijelaza nalazi se motokros staza

 

Kraljevani19.jpg

 

Stajalište BAČUGA

 

Nekada je imalo mimoilazni kolosijek

 

Bauga20.jpg

 

Pruga ispod granja

 

Bauga22.jpg

 

U objektu stajališta nađene 2 karte

 

Bauga21.jpg

 

BANSKI GRABOVAC

 

Veliki kolodvor, u njemu nađeno puno željezničke dokumentacije. Jako zarastao u šikaru.

 

Banskigrabovac23.jpg

 

BanskiGrabovac24.jpg

 

Izlaz prema Vlaoviću, Maji, GLINI

 

BanskiGrabovac26.jpg

 

Zgrada sa željezničarskim stanovima

 

BanskiGrabovac25.jpg

 

Unutrašnjost jednog stana

 

BanskiGrabovac27.jpg

 

Stajalište VLAOVIĆ

 

Vlaovi28.jpg

 

Stajalište MAJA

 

Kao i obično pronašao ga je PORTOS :wink:

 

Na pruzi olupine automobila

 

Maja29.jpg

 

U šikari znak za stajalište

 

Maja30.jpg

 

Ruševine stajališne zgrade (kolodvorske?)

 

Maja31.jpg

 

Stajalište ROVIŠKA

 

Nismo niti gasili automobile, samo slika i GAS

 

Rovika32.jpg

 

GLINA

 

ŽCPR na ulazu u Glinu (Seabral u kadru)

 

Glina33.jpg

 

Kolodvorska zgrada-sprijeda

 

Glina34.jpg

 

1. teretni vagon

 

Glina35.jpg

 

2. teretni vagon

 

Glina36.jpg

 

Zarasli kolosijeci

 

Glina37.jpg

 

Odlučili smo otići na kavu ali smo istu podebljali roštiljom i pivom u jednom super restoranu u centru Gline. 3 pljeskavice, 3 čevapa, 1 ražnjići sve s prilogom, piće=221 Kn :D

 

Stajalište GREĐANI, most preko rijeke Gline

 

nažalost bili su predaleko od ceste te nismo išli do njih

 

TOPUSKO

 

Ulazni signal

 

Topusko38.jpg

 

Kolodvor Topusko-kolosijeci

 

Topusko39.jpg

 

Kolodvorska zgrada

 

Topusko40.jpg

 

Vaga

 

Topusko41.jpg

 

Stajalište BLATUŠA

 

Dio trase pruge zauzela je ciglana, a na ovom dijelu su izvadili tračnice

 

Blatua41.jpg

 

Blatua42.jpg

 

Trasa pruge - pruga izviruje iz zemlje i trave

 

Blatua43.jpg

 

Kolodvor VRGINMOST (GVOZD)

 

Vrginmost44.jpg

 

Kolosijeci prema Vojniću, Karlovcu...

 

Vrginmost45.jpg

 

Vaga u odličnom stanju

 

Vrginmost46.jpg

 

Ostaci ostataka šinobusa koji je tokom rata umjesto vojnog transporta naletio na HV minu. Eksplodirala je između prvog postolja i motora, uništila pod mot. kola. Očerupali su ga Cigani nakon rata. Navodno je tamo bila i manevarka koja se sada (njeni ostaci) nalazi na RK u Zagrebu - prevežena labudicom

 

Vrginmost47.jpg

 

Stajalište CREVARSKA STRANA

 

Pruga prema Vrginmostu (ŽCPR)

 

CrevarskaStrana48.jpg

 

Stajališni objekt

 

Crevarskastrana49.jpg

 

Stajalište SLAVSKO POLJE

 

Nažalost, bilo je predaleko od bilo kojeg "pristojnog" puta

 

VOJNIĆ

 

Ulazni signal

 

Vojni54.jpg

 

Kolodvorska zgrada (mjesto Vojnić udaljeno je nekoliko Km)

 

Vojni50.jpg

 

Vojni53.jpg

 

Ostaci vagona-skladišta

 

Vojni52.jpg

 

Vaga

 

Vojni51.jpg

 

Stajalište UTINJA VRELO

 

Do njega smo došli poprilično lošim makadamom, ali ipak smo ga NAŠLI :D

 

UtinjaVrelo55.jpg

 

kolodvor UTINJA

 

Kolodvorska zgrada

 

Utinja56.jpg

 

kolosijeci

 

Utinja57.jpg

 

Od Utinje prema Karlovcu većim dijelom pruga je uređena i stavljeni su betonski pragovi - nažalost, par stotina metara dalje tračnice su djelomično pokradene iz pragova

 

Utinja58.jpg

 

stajalište UDBINA-SJENIČAK

 

ŽCPR presvučen asfaltom

 

Udbina-Sjeniak59.jpg

 

Kolodvor SKAKAVAC

 

Skakavac60.jpg

 

Ostaci službenog vagona

 

Skakavac61.jpg

 

Desni kolosijek vodi u HV (ex JNA) skladišta

 

Skakavac62.jpg

 

Most preko Kupe-između kolodvora Skakavac i stajališta Rečica

 

Otišli smo potražiti zahvaljujući vrlo preciznoj Seabralovoj karti koja je pokazivala most u neposrednoj blizini ceste.

 

Kupa63.jpg

 

Nasip iz pravca Skakavca

 

Kupa64.jpg

 

Uništeni potporanj

 

Kupa65.jpg

 

Izlet završio oko 19.15h pokraj mosta-svi sretno stigli kućama u Zagreb i Klanjec.

 

Trasu smo uspjeli obići jer nas je PORTOS tjerao i stalno požurivao-ipak smo ostvarili svoj cilj.

 

AUTORI TEKSTA: Stanley i Portos

 

AUTOR FOTOGRAFIJA: Portos

Dinamika vozila i Okretna postolja

KONČAR – Električna vozila d.d.

Link to comment
Share on other sites

Svaka čast!

:jup

 

Prema onom što se vidi na slikama, stajališta i kolodvori su bili prilično tipizirani (arhitektonski).

Kolodvori (sa stanovima za željezničare) su očito građeni puno kasnije nego sama pruga (negdje 50-tih godina?).

 

Ima li negdje nekih slika iz ranije povijesti ove pruge?

_______________________

Pozdrav iz Zagreba

Link to comment
Share on other sites

Prema onom što se vidi na slikama, stajališta i kolodvori su bili prilično tipizirani (arhitektonski).

Kolodvori (sa stanovima za željezničare) su očito građeni puno kasnije nego sama pruga (negdje 50-tih godina?).

Ima li negdje nekih slika iz ranije povijesti ove pruge?

 

Arhitektonski su potpuno iste zgrade kolodvora u Petrinji i Glini (moguće i u Topuskom).

Kolodvori u Banskom Grabovcu i Utinji građeni su, vjerojatno, pedesetih ili ranih šezdesetih godina. Zgrade su, kako se čini, također iste.

A što se tiče slika iz prošlosti pruge bilo bi jako lijepo da netko nešto pronađe i stavi na Forum.

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

pruga je tu, koridor je tu, objakti su to. Zakaj se ne obnovi? Nema ekonomske računice ili?

Točno. Nema ljudi, a nema ni industrije za teretni promet. Već će biti dobro ako se ikad obnovi dio između Capraga i Petrinje.

Link to comment
Share on other sites

Pridružujem se čestitkama.

Odlične fotografije i reportaža.

 

No gledajući sve to odmah mi se nameće usporedba sa prugom Osijek-Vinkovci. Za razliku od pruge Sisak-Karlovac za koju kažete da prolazi kroz opustjele predjele i logično je da kad nema ljudi nema ni prometa. Pruga Osijek-Vinkovci prolazi kroz gusto naseljeno područje gdje ima i ljudi i roba povezuje dva velika središta istočne Hrvatske pa opet od obnove nema ništa, i što je još interesantnije čak nema niti nagovještaja da bi u budućnosti mogla biti obnovljena.

Sporadično uoči izbora ili nekakvih političkih događanja najavi se neka inicijativa pojave se obećanja a onda sve zamre a korov i dalje buja.

 

Volio bih da mi netko objasni zašto je to tako?

Pozdrav iz Osijeka !

Link to comment
Share on other sites

  • Admin
Pridružujem se čestitkama.

Odlične fotografije i reportaža.

 

No gledajući sve to odmah mi se nameće usporedba sa prugom Osijek-Vinkovci. Za razliku od pruge Sisak-Karlovac za koju kažete da prolazi kroz opustjele predjele i logično je da kad nema ljudi nema ni prometa. Pruga Osijek-Vinkovci prolazi kroz gusto naseljeno područje gdje ima i ljudi i roba povezuje dva velika središta istočne Hrvatske pa opet od obnove nema ništa, i što je još interesantnije čak nema niti nagovještaja da bi u budućnosti mogla biti obnovljena.

Sporadično uoči izbora ili nekakvih političkih događanja najavi se neka inicijativa pojave se obećanja a onda sve zamre a korov i dalje buja.

 

Volio bih da mi netko objasni zašto je to tako?

 

Ovdje je obrađena ta tematika:

 

http://zeljeznice.net/forum/viewtopic.php?t=106

loksa.jpgloksa2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kakvu ste želj dokumentaciju našli?

Sve pohvale

 

Ja sam si prisvojio dvije knjige voznog reda Jugoslavenskih zeljeznica za 1991/1992 godinu. Odustao sam od Upute 52 jer joj je falilo prvih 200 strana:)

Toma je nabavio popis teretnih vagona (ako se ne varam)

Bilo je kojekakvih tarifnih prirucnika, uputa, zastite na radu, samoupravljanja, i slicnog. Uglavnom... svega.

Link to comment
Share on other sites

Ajd, da vas i ja pohvalim, momci svaka čast...

 

Al mi nekak otežete s opisom puta, samo nekolicina se potrudila, a ostali??? :?:

 

Di su putopisi, događaji s puta???

:P:wink:

Link to comment
Share on other sites

Ajd, da vas i ja pohvalim, momci svaka čast...

 

Al mi nekak otežete s opisom puta, samo nekolicina se potrudila, a ostali??? :?:

 

Di su putopisi, događaji s puta???

:P:wink:

 

Hm, pa sve je lijepo opisano u Portosovom prvom postu, a i fotke su tu :D

Link to comment
Share on other sites

Hm, pa sve je lijepo opisano u Portosovom prvom postu, a i fotke su tu :D

 

Al ja bi još... :mrgreen:

 

Ipak je to stotinjak km pruge i to da stane samo u jednu/dvije stranice teme, očekivao sam da kad u ponedijeljak doletim na forum, da ću čitat o tome barem sat-dva.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Al ja bi još... :mrgreen:

 

Ipak je to stotinjak km pruge i to da stane samo u jednu/dvije stranice teme, očekivao sam da kad u ponedijeljak doletim na forum, da ću čitat o tome barem sat-dva.. :wink:

Ma gle, i ja sam ispucao preko 200 fotki, ali to su sad sve već varijacije na temu ...

A nekih pikanterija i nije bilo, osim što smo tražeći napuštena stajališta dosta puta otišli ukrivo i vježbali okretanje na malim prostorima, poljskim putevima i sl., istovremeno testirajući amortizere naših auta ... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hm, pa sve je lijepo opisano u Portosovom prvom postu, a i fotke su tu :D

 

Al ja bi još... :mrgreen:

 

Ipak je to stotinjak km pruge i to da stane samo u jednu/dvije stranice teme, očekivao sam da kad u ponedijeljak doletim na forum, da ću čitat o tome barem sat-dva.. :wink:

 

Imaš par mojih slika na Fotografiji...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...