Jump to content

A do Splita osam...


VICTOR

Recommended Posts

More!


Mora se do mora!


A ja volim more drukčije od
drugih. Volim ga na hip, tren, kao impresiju lirske minijature, kao šum
pjenovita vala, kao zvon kamenog zvonika.


A ne volim ga kao dosadno prženje
na suncu, kao vrelinu promiješanu s cvrljenjem zaštitnih krema i losiona
visokog faktora, kao primitivne poskočice što odjekuju u kasni noćni sat negdje
iz starogradske jezgre. Ne volim ga ni kao mjesto duljeg boravka niti bi uza nj
mogao živjeti. Zadrti sam kontinentalac koji sanja svoje panonsko blato, svoje
božićne snjegove i tihe cvrčke naspram rojeva zaglušujućih zrikavaca.


No, pro pax in domus na more se

mora. Čak i na otok. Trajektom!


Pa onda, neka mi bude sitno

zadovoljstvo da do svog neomiljenog a dosuđenog cilja stignem – vlakom.


I bi tako.


13. dana kolovoza prošle godine za
mene i moju najbolju suprugu na svijetu parkirala se na zagorski kolosijek GK-a
klasična garnitura Bee-ova vučenih elektrom.


Putnika ne baš mnogo, taman

toliko da se svak ugodno smjesti u svom kupeu. Bit će naš sljedećih osam sati.


Baš točno krenusmo, nekih 20

minuta prije 11. Na kolodvoru su gdjegdje uočavaju pripremni radovi za konačnu
obnovu signalizacije.


Prvi puta vlakom prema jugu i to
me čini radosnim. Već sam prelazak Savske, mahanje Zagrepčanki i truckavo
miljenje Zelenim mostom dječački diže adrenalin.


Već je puno vremena prošlo otad
pa neću navoditi sve detalje jer su pomalo i iščezli iz sjećanja. Do Karlovca
smo putovali tečno, ali nekako prazno. Trasa je dosta šumovita, a odsjaj
stakla poprilično omete fotografiranje i
tek čistine, livade, polja i naselja razbiju tu monotoniju.



Tužan pogled prema sada

nepostojećoj pruzi za Sisak na pragu Karlovca i veselje zbog puževa kontaktne
mreže koje prvi put doživljavam iz vlaka, a ne automobila. Grad na četiri
rijeke pretovaren šoping-centrima. Čudan grad na međi nizinske i planinske
Hrvatske s jednom od dopadljivijih kolodvorskih zgrada. Novo stajalište, još izvan upotrebe. Otužna
metafora HŽ-a na kojem se promjene i poboljšanja događaju puževim korakom.
Nakon oštrog desnog zavoja napuštam grad zelenila i socrealističkih limenki.


ka.jpg

Duga Resa se kupa u zelenilu.
Gledam u vrtove kraj pruge ne bih li našao radionicu gospodina Antuna Šuteja,
hrvatskog i svjetski poznatog graditelja bubnjeva. Gledam prilaze kolodvoru tražeći našeg
sjajnog snimatelja Vortu. Nema ga. Tek izgrafitirani mađar što se prži na suncu
i nenamteljiva crkva. Za sretan put putniku namjerniku.


Odjednom pruga postaje
zavojitija, stisnuta uz Mrežnicu. Zaista vrlo lijepi prizori osvježenja u ovaj
vrući kolovoški dan. Nježni slapići
omeđeni šašom i litice sakrite vegatacijom. Vlak usporava. Crveni signal
Zvečaja.


mreznica.jpg



Generalski Stol. Mjesto kao
stvoreno za pravopisne diktate. Sve je više brežuljaka, pitoresknih i ljupkih,
s mnoštvom lugova, kućica i razbacanih polja. I prve veće gore što prijete.


Oštarije. Još se ne mogu načuditi

da se tamo ne mijenja lokomotiva i time sprječava vožnja u kontra-smjeru. No,
Ogulin je očito važniji.


Od toga gradića imao sam veća
očekivanja. Lani sam ga posjetio i nadam sam se većoj raskoši. Nije neuredan,
ali je nekako zguren i postiđen mističnošću Brlićkinog Kleka.


A svega se tu nađe za railfana:
ličanki, šveđana, drezina, novih pragova, depoa, radnih vlakova. No sve to
nekako depresivno, zaraslo u visoku travu i ambroziju.


klek.jpg

Samo je jedan lučni zagrebački željeznički most: ZELENI MOST (ili Most "Sava")!!!

Link to comment
Share on other sites

Otkvačeni i prikopčani na nošu
novu gazdaricu, već legendarnu 2062 055. Sad će ona urlikati i dimiti sveudilj.
Neka.


No, odmah započe neugodno
truckanje jer je taj zapadni krak triangla vraški neravan. Tek na njegovu spoju
prelazimo s makadama na asfalt. Čudesna razlika. Čekanje u Josipdolu, kasnije i Plaškom.
Zdesna nas prati elegantna Dalmatina na vijaduktima. Vrijeme se kvari, sve veći
visovi mame tmaste oblake. Sparina s okusom dizela. Namah –neprocjenjivo.


 

Prvi most i prvi tunel. Kratki.
Guste šume i stijene Rudopolja, a potom sjajan lijevi zavoj na nasipu.
Djevičanska ljepota rane Like. Stapanje žutila netom pokošenog žita, sive
zmijave ceste i tamnog bogatog zelenila.


lika1.jpg


Crvenica nas prati još od

Karlovca, ali ovdje se nameće svojom bakrenom bojom s kamenim otočićima. More
nije daleko, ali ima još puno do njega. I neka.


Na obronku ugurane Vrhovine. Znam

što je blizu. Mitski objekt kojeg sam proučavamo na svim mogućim zemljovidima
otkad znam za sebe. Tri crtice, a dva kilometra. Crni Sinac više je vršni nego
bazni tunel. Releji ispred i iza. U zemljinoj smo utrobi kroz koju ličanka
suvereno riče poput međedice što pazi na svoje mladunce. Svi mobiteli
pokrepali, ali ona nas izdati neće.


lika2.jpg

Autocesta i pruga se igraju

skrivača, no prva ide kudikamo ravnije, dok se druga muči po nemilosrdnim
zavojima, kao zmija hvata svoj rep pa se opet nekako vragometno otkine u sasma
neočekivanom smjeru. Ne može se dolinom jer bi se brda morala svladavati
dugačkim baznim tunelima. No, uskoro dolazi smiraj. Nadvladan je autoput,
promijenjene strane.


Lagana nizbrdica dolinom Perušića

i Gospića. Upadljivo suvremeniji obnovljen gospićki kolodvor djeluje pomalo
nestvarno u ne prebogatu okruženju. Prvi mrki velebitski visovi stražare nad
Likom i morem. Vlak ide brzo, najbrže dosad, kao po špagi. Ne mari ni za sad
već čuveni Zir slijeva.



Autocesta nas prelazi i odlučuje

se obračunati s velebitskom grdosijom, a nas čeka Gračac. Svakako jedno od
najvećih iznenađenja puta. Pamtim ga kao križanje u nizini iz doba sad već
davnih vrtićkih pohoda na otok Silbu. Ništa od toga ovdje, kolodvor (dosta
prometan) opako stisli bregovi, napose slijeva. Hrpa novih signala izvan
funkcije koji nas prate još od Josipdola.


Oni tako već godinama stoje

besposleni i slijepi, a njihovu ulogu preuzimaju rijetki svjetlosni, a češći likovni signali.
A negdje se i skretničar treba protegnuti ne bi li privolio vlak u svoje
dvorište.


A sada, najbolji i meni

najmističniji dio. Pružni pravac prekida veliki dvostruki zavoj u priličnom
usponu , forsira cestu prema Obrovcu i hvata se obronka planine. Slijedi
koloplet usjeka i tunela, nevjerojatnih
zavoja i uspona i dizelka pomalo gubi sapu. Bori se medvjedica, ali prirodne
sile su jače. Lokomotiva urla, tračnice cvile, vagoni škripe. Vani planina
prijeti kamenjem pa su neke stijene prelivene betonom tvoreći tako dojmljive
apstraktne skulpture. Iz boja bilja i kamena rađa se krš. Veliki desni zavoj i
ličanka može odahnuti u Malovanu.


Izgubljen u prostoru. Znam

otprilike gdje sam , ali me zavoji opili i dezorijentirali. Terapeutske su
pitome visoravni Zrmanje. Križanje s teretnim vlakom u kontejnerskom kolodvoru.
Trava požutila sasma, poklekla vrelini ljeta, zelenu spašava sve rjeđe bilje i
borovi i gore u daljini. Kratkotrajno je to smirenje bilo, opet prijete vrleti
i provalije Čupkovića, najljepšeg vijadukta na cijelome putu. Prokunuh zlu
sreću:da se u Ogulinu nije mijenjao smjer kretanja, bio bih u zadnjem vagonu i
slikao većinu vlaka, a ovako...ah....


cupkovic.jpg

Na vratima Dalmatinske zagore.

Malo ravnice pa opet bregovi kojima se vlak šulja oko Knina kao mačka oko vruće
kaše. Mnoštvo tunelića umjesto jednog poštenog koji bi skratio put.


Tužan mi je hrvatski kraljevski

grad. Bez pretjerano mnogo ljudi, sa nekim snažnim osjećajem teškoga života. K
tome i unska pruga donese nesretan miraz, neupotrebljivu kontaktnu mrežu. Sve je
nekako na pola koplja. Sjetna naselja i zaseoci prate nas sve do Drniša koji
pruga tek ovlaš dotakne pa zaobiđe velikim desnim zavojem iza kojega se sasvim
nenadano otvori ogroman stjenovit ponor. Tako nestade dopadljivo drniško polje.


drnis.jpg

Novo križanje s teretnim u

Žitniću i eto nas veću Perkoviću. Simpatična kamena zgrada i jedini kolodvor u
kojem rade i novi signali. Najvažnije čvorište nakon Knina u ovome kraju.


Ljeska se pruga prema Šibeniku.

perkovic.jpg

Pejsaž opet nemirniji, opet se


uzbunile gore, krš je sve nemilosrdniji. Sve to opet tjera prugu na obronke, na
posljedni uspon. Sve češće nas prate suhozidi. Na susjednom brdu cesta se
pijano penje i ruši i vijuga, omamljena valjda popodnevnim zvizdanom koji ne
popušta ni iza 17 sati. Zadnji tuneli oskrvnljuju brda i nakon Labina
Dalmatinskog otvara se pogleda na – more. Brda se smiruju, sve su blaže njihove
padine, kao da se umiljavaju velikoj plavoj vodi.


rudine.jpg

 

Tužne Rudine i mjesta se sve više
približavaju pruzi. Vinogradi, voćnjaci i vrtovi u prkosu ljetu, no sve više ih
zamjenjuju ceste, jumbo-plakati, dimnjaci Kaštelanskog zaljeva. Žitnjak na
moru. Kolodvor i depoi u Solinu i loše sakriven nesretni nagibnjak. Iznenađen
sam veličinom kolodvora i brojem vagona. Sve blizu mora koje više liči na baru.


solin.jpg

Splitski tunel (ukop mi zvuči

odveć ružno) i putovanju je kraj. Snen i skroman splitski kolodvor naspram
solinskog, isključivo namijenjen putničkom prometu. Još par stotina metara i
tračnice bi završile u moru. Nikad nisam volio slijepe pruge. Treba se sad
trgnuti iz umora putovanja, pozabaviti se prtljagom i pretrčati do trajekta za
Brač. Najljepši dio putovanja je svršen nakon 8 sati. Predugo i premalo u isti
mah. Na peronu se dočekuju dragi gosti, a brundalica je već otkačena i stenje
od umora. Nema se vremena ni za koju usputnu sliku.


split.jpg

su1.jpg

Samo je jedan lučni zagrebački željeznički most: ZELENI MOST (ili Most "Sava")!!!

Link to comment
Share on other sites

U nastavku donosim još ponešto
slika koje neka govore mjesto mene.


su2.jpg


su3.jpg


su4.jpg


su5.jpg


su6.jpg


su7.jpg

 

su8.jpg


su9.jpg

 

su10.jpg


s11.jpg

 

 

KONEC

Samo je jedan lučni zagrebački željeznički most: ZELENI MOST (ili Most "Sava")!!!

Link to comment
Share on other sites

Prekrasno !!! :jup

 

Davno je to bilo kad si nas ovdje po prvi put iznenadio svojim specifičnim literarnim izričajem. On tako lijepo prati tvoje sjajne fotke i daje potpuno drugu dimenziju tvojim putopisima. Milina za čitati i gledati ... :razz::palac:

 

Link to comment
Share on other sites

Ja ću (kao urednik putopisa) posebno pohvaliti VIktora baš zbog omjera teksta (i njegove kvalitete) i fotografija koji (omjer) bi zapravo takav i trebao biti jer ovo je podforum Putopisi (a ne Fotopisi).

No, to ne znači da su svi dosadašnji puto-/foto- -pisi (uključivo i moji vlastiti ;)) manje vrijedni.

 

_______________________

Pozdrav iz Zagreba

Link to comment
Share on other sites

Svima vam puno hvala.

 

Da, moja intencija jest prije svega putopis kao literarna forma, a fotografije su tu tek kao ilustracija. I ja sam se nadao da ću staviti koju fotku više, ali fotkanje iz vlaka zna biti katkad vrlo frustrirajuće pa sam odabrao samo one (recimo tako) najkorektnije. Otvaranje prozora mi nije baš privlačno, posebno kad je je ambrozija na vrhuncu, a ja propisno alergičan na istu (vjerojatno se sjećate varaždinskog putopisa pred koju godinu, mislio sam da ću riknuti u Marofu koliko sam kihao).

Samo je jedan lučni zagrebački željeznički most: ZELENI MOST (ili Most "Sava")!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hvala prvom i najvećem umjetniku foruma da je s nama podijelio svoje djelo. Kao što je seabral rekao, milina za čitati. Prema meni, nije trebalo nimalo više slika, ovoliko je baš dosta uz ovakav prilog. (Ili baš obrnuto, slike su prilog uz predobar tekst.) Još jednom, zahvaljujem.

Levente -- pozdrav iz Mađarske

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 weeks later...

Zbilja lijepo i slikovito opisano kroz nadahnut lirski izričaj, Viktor imaš smisla definitivno, iako slike govore tisuću riječi tvoje riječi govore jako puno, a fotografje s mora dođu kao pravo osvježenje za kraj. Ne treba više slika, nego više ovakvih tekstova koji dočaravaju ljepotu našeg hobija. :jup

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...