Jump to content

Jesenska crtica sa pakračke pruge


OGY

Recommended Posts

Evo da ja stavim svoj jesenski ovogodišnji putopis.Dakle stara meni već poznata pruga Banova Jaruga-Pčelić.Za razliku od prošli put sada sam se uputio sa nakanom da se uvjerim radi li HŽ uistinu na ovoj pruzi dalje od Daruvara.Naravno godišnji odmor sam iskoristio da odem iz obiteljskog stana u Zagrebu malo do familije na selo u Banovu Jarugu.Pošto je prognoza bila dobra odabrao sam radni dan,te se uputio prvo u početnu točku pruge meni dva kilometra udaljen kolodvor.

 

Na kolodvorskom krnjem kolosjeku stari znanac.Šved,ujedno jedini koji prometuje do Daruvara.

903909.jpg

 

Prazni banovljanski kolosjeci,od srpnja više nema teretnog prometa prema Daruvaru.Osim Šveda do Daruvara se zaleti tek koji radni stroj i jedna manevarka 2132 sa 2-3 platoa sa novim pragovima.

143lzdt.jpg

 

o937g0.jpg

 

Vaga,naravno izvan funkcije.

30ixms9.jpg

 

Robno skladište,također izvan funkcije.

e9vp79.jpg

 

Stara "privremena" stanična zgrada koja je bila u funkciji poslije 2.svjetskog rata je u fazi urušavnja.Ne koristi se negdje od sredine 50-ih prošloga stoljeća.

5anmv4.jpg

 

Opa...nešto dolazi iz Zagreba.

xd8ivm.jpg

 

Zaustavlja se u stanici zbog uručivanja pismenoga naloga.Ne znam razlog jer nisam bio upućen.

122c9r5.jpg

 

Dosta je dugačak.Ode prema Novskoj.

e15emp.jpg

 

Pogled na uređenu staničnu zgradu,sa civilne strane su uređivali vrt.

1zebg54.jpg

 

Stara stanica u Banovoj Jarugi je ipak bila ljepša.Uništena je u 2.svjetskom ratu.

vqkta0.jpg

 

Evo još dvije slke "mađarica" na utovaru ugljena u Banovoj Jarugi.

30vkjy9.jpg

 

30ljdys.jpg

 

Inače sprema se uskoro modernizacija četiri prijelaza na pruzi do Daruvara.Prvi je u stajalištu Međurić gdje će biti novi polubranici,čime prestaje potreba za čuvarom prijelaza.Drugi je u kolodvoru Lipik,isto novi polubranici,treći u otpremništvu Pakrac,isto polubranici i zadnji četvrti u kolodvoru Daruvar ŽCPR izlaz prema Banovoj Jarugi.Time bi stare mehaničke brklje ostale samo u Potočanima,Đulovcu i Pčeliću.

 

Link to comment
Share on other sites

LIPIK - veliko i pusto parkiralište ispred...

2whfedj.jpg

 

...ove građevine,vjerujem da neki znaju što se skriva ispod ove plahte...

67rr51.jpg

 

...ili da vam malo pomognem.Lipički kursalon bio je "lice" Lipika danas je ruglo pokriveno plahtom koje čeka rekonstrukciju,ali kuna niodkuda.

2m7zy1d.jpg

 

Na kontra strani rehabililitacijski centar koji je obnovljen.

mbirsj.jpg

 

Rasvjeta još pamti rat.

30b1ncn.jpg

 

Jedna od šetnica oko bivšeg kompleksa.

261cdjd.jpg

 

Pogled kroz žicu na bazene.Rade ali je završena sezona kupanja.

2yucapy.jpg

 

Malo znamenitosti koje su preživjele rat.

ztavmg.jpg

 

Vidikovac je obnovljen i u dosta dobrom stanju.

2129xtk.jpg

 

Pogled sa vidikovca na bivši kompleks.Sa ove strane gdje je sada rupčaga bio je noviji dio kompleksa sa sobama,barovima,zabavnim centrom i ostakljenim bazenima.Teško je oštećen u ratu a prije nepunih deset godina ga je do temelja sravnala ova država.

5zhyrm.jpg

 

Ovdje je bio glavni ulaz u novi dio kompleksa sa velikog parkirališta.Sada nema ni temelja,nego samo iskopina puna vode.

1p6m13.jpg

 

Ovo su valjda zaboravili srušiti.

opwsvt.jpg

 

Na ulazu u parkiralište bivšeg novog dijela kompleksa.

2qbdctj.jpg

 

2gvm25z.jpg

 

U kolodvorskoj ulici i danas potoje dvije vile koje nisu obnovljene.Jedna od njih je Vila Savić

2litv83.jpg

 

2qdrdbb.jpg

 

Dvije kuče dalje je još jedna urušena vila,ali nema nikakve oznake.

358uvih.jpg

 

Zato se između njih ugurao obnovljeni ured gradonačelnika Lipika.

2v9c095.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kolodvor LIPIK

 

Već poznata civilna strana kolodvora.

25tkzle.jpg

 

Službena strana kolodvora.

11av1go.jpg

 

Prazni kolosjeci u Lipiku.Izlaz prema Banovaoj Jarugi.

141lcpk.jpg

 

Izlaz prema Daruvaru.

mvq5qe.jpg

 

Lijevo pruga za Bnovu Jarugu,desno kolosijek za staklanu.Službeno otvoren,ali prometa nema.

25hluop.jpg

 

Natrag u kolodvor.

28iun8z.jpg

 

Mehanizam za spuštanje rampe broji zadnje dane,uskoro dolazi nova tehnologija.U razgovoru sa prometnikom rekao je kako su ukinuli jedino ranojutarnje križanje Šveda ( oko 5.30),a sa gubitkom teretnog prometa kolodvor je izgubio svrhu te se samo povremeno sada križa Šved sa remontnim vlakom kada ide po materijal u Banovu Jarugu.Radno vrijeme kolodvora Lipik i Sirač je svedeno na 8-16 sati i to samo od ponedjeljka do subote.

 

Otpremništvo PAKRAC

 

Dobri stari kontejner.

11kjt5u.jpg

 

Kada sam tražio po Youtube-u stare slike Pakraca pronašao sam iz ratnih zbivanja srpanj-prosinac 1991 sliku stare stanice koja je bila prije kontejnera.Slika datira sa 27.9.1991.

jj5xsm.jpg

 

Opet stara mađarica.U još gorem stanju.

2i7sgfd.jpg

 

Slika iz predratne 1990.

jzd841.jpg

 

Za kraj još malo praznih kolosijeka.

2ztgaau.jpg

 

vqruk1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kolodvor SIRAČ

 

Kolodvorska zgrada.

240ymit.jpg

 

Idem prema Daruvaru da vidim kako su sredili prugu.U Siraču su zamjenjene dvije skretnice na prolaznom kolosijeku.

o8w4uw.jpg

 

Pruga je zapravo pokrpana.Pragovi nemaju sve šarafe a zamaknu im se i pokoji truli.

2libi85.jpg

 

???

2edrq0g.jpg

 

Malo dalje brdo starih povađenih pragova sa dionice Sirač-Daruvar.

2qxap74.jpg

 

Izvlačni kolosijek prema Daruvaru koji se nekada koristio za manevriranje od strane kamenoloma,zatvoren je već par godina.

29wjxpj.jpg

 

Idemo na drugu stranu kolodovra,onu prema Pakracu.Još jedan pogled na zgradu i skladište.

2zo9b9w.jpg

 

Kolosijek za utovar trupaca izgleda doista jadno.

11h9un9.jpg

 

ŽCP prema centru mjesta i kamenolomu.

14n0io6.jpg

 

Ulaz iz Pakraca.

igdhz9.jpg

 

Skretnica ind.kolosijeka Kamen-Sirač.

28tc8e8.jpg

 

Pruga prema Pakracu.

r9pmxv.jpg

 

Kolosijek prema Kamenu je u jako lošem stanju,a brzina je 10km/h.Ništa nije voženo njime četiri mjeseca,a na par mjesta su već lokalni stanovnici nabacali granje na prugu.

207qlnp.jpg

Link to comment
Share on other sites

Stajalište BIJELA

 

Jedina stanica između Sirača i Daruvara.Prilaz sa glavne ceste.

nl3amp.jpg

 

Bivša zgrada za željezničare,napuštena već godinama.

2h73o0h.jpg

 

Poljski ŽCP,ujedno i prilaz stajalištu.

2nsga1.jpg

 

Pogled na prugu prema Daruvaru.

2j1slk1.jpg

 

Stajalište su malo pomakli prema Daruvaru.Stara zgrada stajališta je u pozadini.

2n66fwi.jpg

 

34e7s7c.jpg

 

Na ovakva stajališta smo već navikli na lokalnim prugama.

33mbpdf.jpg

 

Stara zgrada stajališta u jako lošem stanju.

349baqa.jpg

 

33zbsrl.jpg

 

Kroz Bijelu su podigli brzinu na 50km/h.Prije remonta i zatvora pruge ovdje je bilo 25km/h.

105w8t5.jpg

 

Dalje prema Siraču.

2qjavj7.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kolodvor DARUVAR

 

Za sada posljednji kolodvor do kojega vozi vlak.Trenutno radno vrijeme mu je 4-22h.Uredi i čekaonica su uređeni i zamjenjena je stolarija a dio ispod nadtrešnice je ofrajkan.

2nrk708.jpg

 

Idem prvo prema izlazu k Siraču.

2pq8h1c.jpg

 

Remontno vozilo na krnjem kolosijeku.

2w3os3l.jpg

 

znmxsp.jpg

 

Skretnica krnjeg kolosijeka gdje je parkiran onaj radni vlak.

2vj241s.jpg

 

Mali depo u Daruvaru,koliko sam vidio kroz prozor prazan je.

1orsyp.jpg

 

Još jedan pogled prema kolodvoru.

2li7yip.jpg

 

Ručna rampa prema Siraču je ofarbana,ali bi se uskoro trebala zamjeniti polubranicima.

2i29920.jpg

 

Pruga dalje prema Siraču.

mc3hqg.jpg

 

Idemo natrag u kolodvor.

2v13djo.jpg

 

Ukrsnica onog krnjeg kolosijeka i ind.kolosijeka "Dalit"

2llldly.jpg

 

Iskliznica na kolosijeku "Dalit" likovne rombaste ploče ni nema.

16aa6q1.jpg

 

Idem vidjeti do kuda mogu pratiti kolosijek.

erx3x3.jpg

 

Ovi borovi su več prenisko za prolazak neke lokomotive ili vagona.Desno je firma "Darkom" ili daruvarsko komunalno poduzeće.

2n0lkrq.jpg

 

Pogled natrag prema kolodvoru i prvi ŽCP na prilazu komunalcu.

2wn3beo.jpg

 

Malo dalje,sada smo nekih 300 metara od kolodvora.

27yz66a.jpg

 

Most preko nekakvog potoka,nemogu se sjetiti imena.

2ljja6h.jpg

 

2d27qtz.jpg

 

Kolosijek dalje prelazi cestu Sirač-Daruvar i nestaje u šikari kompleksa "Dalit".Kolosijek nije u funkciji gotovo 20 godina.

b7l3rr.jpg

 

2uo6flj.jpg

 

Na drugoj strani kolodvora,prema Đulovcu stoji manevarka i radni vagoni HŽ-Infrastrukture.

16kw095.jpg

 

Domicil lokomotive.

nxq4ub.jpg

 

Cijelo brdo tučenog kamena iz Goluboveca i dolazi kamionima u Daruvar gdje se tovari u vagone i vozi do mjesta radova na pruzi.

28vywde.jpg

 

Novi pragovi.Idući dan manevarka je otišla u Banovu Jarugu po još dva vagona.

2js3q.jpg

 

Još malo radne mehanizacije.

eiqn35.jpg

 

28tvx8w.jpg

 

Ulaz od strane Đulovca.

6zrjw8.jpg

 

Pruga je dalje od Daruvara generalno rekonsturirana.Trenutno su radnici stigli do stajališta Vukovije.

2m50wbc.jpg

Link to comment
Share on other sites

Odlučio sam potegnuti i malo dalje tj.do Maslenjače.Ovo je slikano sa nadvožnjaka u stajalištu Vukovije.Radnici su nešto rakrčavali oko stajališne zgrade.

90a9dt.jpg

 

Drezina u Vukoviju.

2lmum8m.jpg

 

Pogled na stranu prema Đulovcu.Pruga je očišćena,ali se čeka još remont.

b7xct1.jpg

 

Ovo je pruga kod poljskog ŽCP-a blizu stajališta Donja Vrijeska.

10er5n6.jpg

 

2bcw2b.jpg

 

Kolodvor MASLENJAČA

 

Zgrada kolodvora i robno skladište i dalje u lošem stanju.

wrybn.jpg

 

Vodotoranj još stoji,prizemlje povremeno koriste radnici na remontu pruge.

2ly3igg.jpg

 

Rupa od bivšeg vodonapojnika.

2mo2r0m.jpg

 

Ovo je pruga dalje od Maslenjače prema Đulovcu.Dalje nisam išao ali mislim da je pruga očišćena skroz do Đulovca.

w7d3f6.jpg

 

Idem se vratiti u kolodvor,ulaz iz Đulovca.

2qs02fn.jpg

 

Sve skretnice u Maslenjači su zakovane i skinuti su uređaji za prebacivanje.

4i0j09.jpg

 

10d7bli.jpg

 

Onaj stari vagon još stoji u kolodvoru.

107q5o2.jpg

 

Mačak lovi miševe,pa ima odličan pogled u polje sa stanice u polje.

2jb35v6.jpg

 

Ovo je ulaz iz Daruvara.Tu su nešto čistili kolosijeke.

mmsjmb.jpg

 

Prema Daruvaru.

117eglg.jpg

 

Nekadašnji željezničarski stanovi.

2m3skdl.jpg

 

Gostionica preko puta kolodvora propala je zajedno sa stanicom.

29e11tj.jpg

 

Još da malo obiđem devastiranu staničnu zgradu.Bivši prometni ured je dobro ofrljen.

30283tg.jpg

 

Između prometnog ureda i ureda šefa kolodvora su čak razvalili zid,svaki put nešto novo.

mbizb9.jpg

 

Prostor čekaonice.

24gpo9l.jpg

 

Pješački prilaz stanici i demolirani zahodi.

otf57s.jpg

 

Sa stropa uspjeli su popaliti brodski pod,zadnji put je bio kada sam posjetio stanicu.

1zqd009.jpg

 

I za kraj,vračajući se kuči od Daruvara prema Poljani uvjerio sam se da postoje Duhovi.

2qlfqx4.jpg

 

To je to,do idućeg putopisa...pozdrav!

Link to comment
Share on other sites

Lijewpo, zanimljivo i mjestimice tužno. Fino si interpolirao povijesne podatke i slike.

 

Ovo što je Pfaff rekao mogu samo potpisati.

Uvijek je lijepo vidjeti putopis s ove zanimljive i simpatične pruge, koja prolazi kroz lijepe krajeve i dušu je dala za vožnju turističkog vlaka. Rado pamtim svoje vožnje ovom prugom, a prošao sam je vlakovima čitavu od Banove Jaruge do Pčelića i Virovitice.

Neke lokacije zaista djeluju jadno. Posebno kompleks liječilišta u Lipiku, koji je nekada bio impresivno mjesto.

U svibnju 1965. spremali smo se na razredni izlet, pa je trebalo predložiti mjesto tj. destinaciju. Tražila se lokacija s bazenom. Ja sam predložio Lipik i to je prihvaćeno. Ostali dečki su se ''blicali'' na kupanjac, a ja na vožnju vlakom (naravno da to nisam nikome rekao). Na kraju su me izvrijeđali jer je bazen bio prazan, a mene baš briga jer sam svoj gušt ispunio. :mrgreen:

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Bio bi izvrstan gušt po neobnovljenoj (ali raskrčenoj) pruzi provozati se onom drezinom na nožni pogon iz jedne od prvih slika u slikopisu. :)

 

Dakako. A poseban gušt bi bio bremzati na padu od 25 promila između Bijele i Daruvara.

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Friški var - vjerojatno zavareno dan ranije.

Treba još odrezati odljeve i podmazati ga.

Nebi se složio da je to zavareno dan ranije. Nakon varenja šina se brusi. Na slici se vidi koliko je hrđava šina u zoni vara a tolika hrđa se nemože skupit samo dan nakon što je to sve pobrušeno.

Link to comment
Share on other sites

Lijepi putopis, bravo OGY. :palac:

7122white3upjte.gif

Brzi vlak (744 "Cibalia") iz Vinkovaca, Strizivojne Vrpolja, Slavonskog Broda, Nove Kapele - Batrine, Nove Gradiške, Novske i Banove Jaruge, za Ivanić Grad, Dugo Selo i Zagreb dolazi na treći kolosijek.

Link to comment
Share on other sites

Nebi se složio da je to zavareno dan ranije. Nakon varenja šina se brusi. Na slici se vidi koliko je hrđava šina u zoni vara a tolika hrđa se nemože skupit samo dan nakon što je to sve pobrušeno.

 

Je, imaš prav.

Trebalo bi priupitat Nadzornika (il kak se sad već ne zove) ko je "zaboravil" završit posel ...

Link to comment
Share on other sites

Slike su ti posebno lijepe, mogao si uhvatiti atmosferu ovih napuštenih mjesta (posebno u Lipiku i Maslenjači), čestitam!

 

Prije tjedan dana sam razgovarao prometnikom iz Spišić Bukovice. Rekao mi je da su radnici već kod Đulovca, do proljeća će sve biti gotovo za promet. Neka bude tako! Pitao sam i za prugu Pleternica-Našice, prometnik je tvrdio da bude gotova isto za proljeće. Ako je to moguće, ipak možemo biti malo zahvalni HŽ-u...

Levente -- pozdrav iz Mađarske

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Pozdrav forumaši!!

 

Eto novi sam na ovom forumu iako već duže vrijeme čitam vaše postove i jučer slučajno naletim na ovu temu o pruzi Barcs-Pakrac,pa rekoh da nešto zanimljivo napišem o nakadašnjoj teretnoj pruzi,koja je izgrađena s osnovnom namjenom za eksploataciju drveta,kamena,stoke i ratarskih kultura. Ovaj brdski kraj je bio nekada iznimno bogat prirodnim resursima.Uz teretnu namjenu pruge uvedeni su i putnički vlakovi tako da pruga bude u potpunosti iskorištena. Okolno stanovništvo je prugu prihvatilo s oduševljenjem,jer je donjela napredak okolnim mjestima i izvor zarade okolnom stanovništvu. Slobodno mogu reći da je to jedna od rijetkih pruga u ex yu koja doslovno ima dušu. Prolazi kroz prekrasan krajolik koji se izmjenjuje vozeći se vlakom po krivinama,pravcima,usponima i padovima terena prekrasnog bilogorskog i krndijskog kraja. Pruga nije opremljena nikakvim signalnim uređajima,nekada su na ulasku u stanice bile u funkciji tzv.štitnice povezane žicovodom sa kolodvorima i s njima je upravljao prometnik,što joj daje status jedine takove pruge u Hrvatskoj. U današnje vrijeme postoje štitnice u Siraču i Daruvaru ali nisu u funkciji. Promet se odvija na način kolodvorske odjave vlakova. Ova mi je pruga posebno prirasla srcu u vrijeme kad sam na njoj radio na održavanju u razdoblju 2008 do 2010 godine. Nakon toga je zatvorena za promet od Pčelića do Sirača. Žao mi je što takav kulturni i tehnološki živi spomenik Hrvatske i Mađarske željeznice u današnje vrijeme propada bez imalo poštovanja prema našoj bliskoj povjesti. Idealna bi bila za vožnju parnog muzejskog vlaka.

Al koga briga za taj projekt kontinentalnog turizma s mogućim popratnim sadržajima. Naravno uz suglasnost HŽ-a i subvenciju ministarstva turizma moguć je razvoj ovog projekta. Naravno trebalo bi obnovit bar dvije ili tri parne lokomotive i osposobiti za vuču,te obnoviti i osposobiti za promet dvadesetak starinskih putničkih i teretnih vagona. Toliko bi se sredstava našlo u vlasništvu HŽ-a. U popratni sadržaj bi se mogle uključit okolne tvrtke i turističke zajednice gradova te uslužne djelatnosti,stari zanati... Ima toga,samo treba dati mašti slobodu,a što se tiče financija,europski fondovi za obnovu i razvoj čekaju dobre ideje. Nadam se da čete me podržat u ovoj ideji. Nadam se da vas nisam udavio pričom.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...