Jump to content

Putem nafte (Deanovec - Graberje Ivaničko)


skretničar

Recommended Posts

U skladu sa opčim poboljšanjem opčeg stanja mog koljena, odlučio sam potegnuti do stanice Deanovec, vjerojatno nekadašnjeg teretnog kolodvora, i istražiti prugu koja me već neko vrijeme zanimala. Radi se o pruzi koja od Deanovca vodi do utovrane stanice za naftu u Graberju.

 

Evo karte sa google eartha:

guglrtig.jpg

 

Stoga sam prekjučer sjeo na vlak 2015 za Vinkovce te sišao u Deanovcu.

Mislio sam da ću od prometnika szanati barem neke informacije o pruzi, i dali se i koliko često koristi. No dočekao me veo tajnovitosti uz "ne mogu vam ništa reći, uputite dopis glasnogovornici HŽ-a". Ali mi je na poje pitanje da mi kaže radi moje osobne sigurnosti hoće li uskoro proči neki vlak, odgovorio "sada neče". U redu, pomislim, očito je u pitanju poslovna tajna budući da ima prometa.Ali kasnije će se pokazati da sam bio u krivu.

 

Zgrada stanice:

2-3.jpg

 

Unutrašnjost:

3-2.jpg

 

Ta je stanica sagrađena tek nakon 2. svjetskog rata, i zamjenila je možda koji km prema zapadu udaljenu stanicu u Derežani koja je u jeku rata stradala i od koje nema nikakvih ostataka.

 

Malo po kolosjecima:

1-3.jpg

4-2.jpg

 

Svrha izgradnje ove stanice je očito bila zbog utovrane stanice za naftu, a nekadašnji promet se može vidjeti i po broju kolosjeka koji su danas sablasno pusti. Inače je od stanice u pravcu juga vodila još jedna, vjerojatno uskotračna pruga, do autoceste koja služila za potrebu izgradnje iste. Od nje se danas ništa ne vidi jer je sve ispresjecano poljima i kanalima, ali mještani i dan danas znaju prilikom košnje naići na šljunak po kojem je pruga išla.

 

Malo dalje prema zapadu naišao sam na vagu:

5-2.jpg

 

Skrečem na kolosjek za Graberje:

10-2.jpg

12-2.jpg

 

ŽCPR:

14-1.jpg

 

Skrečem dalje prugom prema sjeveru. Jedna od pomalo zbunjujućih stvari na pruzi je da su neki djelovi pruge tako čisti, bez ikakvog raslinja, kao da je vlak jučer prošao, dok su neki u potpunoj šikari, te se oni međusobno izmjenjuje čitavim putem.

13-2.jpg

16-1.jpg

17-1.jpg

18-1.jpg

19-1.jpg

20-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sad nešto i o samoj pruzi.

Sagrađena je 1948. prisilnim "dobrovoljni" radom stanovnika obližnjih sela, a tko nije htio raditi, išao bi kod Kutine u šumu piliti drva, pa sad ti biraj... Isto tako svaka kuča u selima kroz koje je pruga prolazila, je bila obavezna izdvojiti i određenu svotu novaca za izgradnju pruge.

 

Nastavljam dalje:

21-1.jpg

 

Napokon nailazim na (vidljivu) oznaku hektometarskog stupića:

22-1.jpg

23-1.jpg

 

I na danas nevidljivu oznaku:

24-1.jpg

 

Tu je još i znak da uskoro slijedi ŽCPR:

26-1.jpg

 

U daljini 1141 3?? na če3lu teretnog:

25-1.jpg

 

Napokon ravni dio pruge:

27-1.jpg

 

ŽCPR:

28-1.jpg

 

Biljke i željeznice:

29-1.jpg

 

Primjetite da su znakovi na ŽCPR jako novi :twisted:

30-1.jpg

 

Malo dalje prastari andrijin križ :?: :

31-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nedugo nakon ŽCPR pruga se počinje račvati. Ostaci skretnice su negdje u grmlju

33-1.jpg

34.jpg

35.jpg

 

Razdjelnica:

36.jpg

 

Desni kolosjek je u još gorem stanju nego lijevi

37.jpg

 

 

Ovaj desni kolosjek je inače služio za prazne cisterne koje su se vračale iz utovarne stanice u slučaju da je bila gužva na kolodvoru. :twisted:

 

Nastavljam dalje:

38.jpg

 

39.jpg

 

42.jpg

 

Nakon nekog vremena desni se kolosjek više uopče ne vidi:

41.jpg

43.jpg

 

44.jpg

 

Po vlastitoj procjeni ovo proširenje završava nakon nekih 500 m.

Skretnica!

45.jpg

Link to comment
Share on other sites

46.jpg

 

47.jpg

 

Opet ŽCPR:

48.jpg

 

Znakovi su i ovdje novi novcati:

49.jpg

 

Malo dalje zanimljiva kombinacija starog i novog sa starim okrenutim naopačke:

61.jpg

60.jpg

 

Obadva ŽCPR se nalaze u selu Derežani. U blizini prijelaza sam naišao na jednu simpatičnu stariju gospođu, od koje sam, za razliku od prometnika u Deanovcu, dobio mnoge zanimljive informacije o prugi.

 

Nakon ovog prijelaza pruga postaje sve neprohodnija:

52.jpg

 

Usred šikare šok :twisted:

51.jpg

Cijelim putem se inače na mnogim pragovima nalazi krezol koji izgleda kao da je svježe premazan, čak i ako je sve prekriveno žbunjen. Ili su to prastari ostaci :?::?::?:

 

Nakon nekog vremena dalje se ne može:

53.jpg

 

Pa silazim sa pruge i probijam se kroz visoku travu prema cilju

54.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nakon nekog vremena pruga je opet prohodna:

55.jpg

 

Uz veće ili manje varijacije:

56.jpg

 

Opet skretnica!

57.jpg

 

Pruga sa dva kraka dolazi do utovarne stanice:

58.jpg

 

Dalje se ne može. Pogled preko ograde, pustoš:

59.jpg

 

Nakon toga probijam se na glavnu cestu, te kroz Caginec i Prkos Ivanički stižem do Ivanić-Grada. Cilj mi je bio usput obići odvojak koji prolazi kroz INA-Naftalen te završava u INA-Naftaplinu.

 

Pogled u smjeru Deanovca:

63.jpg

 

Kolodvor:

64.jpg

 

ŽCPR:

65.jpg

 

Skrečem opet prema sjeveru. Iskliznica:

66.jpg

 

Opet ŽCPR:

67.jpg

 

Dolazim do ograde dvorišta neke građevinske firme kroz koju prolazi kolosjek prema Naftalenu. No dolazi mi ne baš ljubazan tip koji se uz prijetnje policijom dere da se maknem i zabranjuje mi da slikam, iako sam bio izvan kruga te firme. Nije mi se baš dalo svađat se, a ionako su mi se baterije na fotiću iscrpile od silnog naslikavanja, pa sam se zadovoljio ovom slikom sa cisternama u daljini. Neki drugi put...

68.jpg

 

Slijedio je povratak u Zagreb sa 2018.

 

Za kraj, jedna prigodna slika iz Prkosa Ivaničkog:

62.jpg

 

:twisted:

Link to comment
Share on other sites

Hvala na reportaži. Malo pripazi na slova "Č" i "Ć".

nije kuča nego kuća

nije proči nego proći

nije uopče, opčim i opčeg nego uopće, općim i općeg

nije neče nego neće

nije skrečem nego skrećem

 

Pozdrav!

Link to comment
Share on other sites

Što te navelo da se motaš po mojem gruntu? :loko

Čestitka na zanimljivom putopisu iz mojeg, ajmo reći, polu-rodnog kraja. U Prkosu mi je rođena baka, a u Ivaniću mama. U Prkosu smo nekada imali vinograd i livadu za sjenokošu.

Industrijskog kolosijeka u Ivaniću sjećam se iz vremena dok se još gradio.

Kolodvor Deanovec nekada je bio puno življi, ne samo zbog prijevoza nafte već i zbog čestih križanja vlakova.

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Ovakve stvari su uvijek zanimljive za vidjeti. Lijepo si se potrudio, iako gledajući slike nije te baš pratilo lijepo vrijeme ( možda i bolje jer onda barem nema zmija ).

Nego, spomenuo si razgovor s jednom starijom gospođom i informacije koje ti je ona dala. Budeš podijelio s nama?

Link to comment
Share on other sites

Vrlo interesantno. Želim da ti se koljeno potpuno oporavi kako bi mogli uživati u još više tvojih reportaža.

Dinamika vozila i Okretna postolja

KONČAR – Električna vozila d.d.

Link to comment
Share on other sites

Prvo hvala na trudu i dobrim fotografijama, a sad mali ispravci: nije krug građevinske firme već Ina-Naftaplina tzv. stovarište, a kolosijek ide dalje u pogon Etan Plinacra. Ja sam ti doma u Ivaniću pa smo možda mogli zajedno da si se najavio. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Svaka ćast! Bravo! :wink:

Fotke su usprkos kiši odlićne, a podsjetile su me na na naše šečkanje po ostacima pruge Kanfanar - Rovinj...

Ovo cmocavo vrijeme Ti je moguče osiguralo i kakvu blagu reumu ili bar upalu zgloba? :) Mora da si bio mokar do gača...

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Hvala svima na komentarima i kaj su usopjeli pročitati moj putopis grmatičkim greškama unatoč :D .

 

Što te navelo da se motaš po mojem gruntu? :shock:

 

Čista znatiželja. Valjda mi nećeš zamjeriti za ove teritorijalne pretenzije prema istoku? :kul

 

U Prkosu smo nekada imali vinograd i livadu za sjenokošu.

 

A meni je Prkos od petka ostao u sjećanju po odličnom domaćem vinu na kojeg sam uzput naletio :zivio::--) .

 

Nego, spomenuo si razgovor s jednom starijom gospođom i informacije koje ti je ona dala. Budeš podijelio s nama?

 

Naravno da sam to već podijelio s vama, to su uglavnom svi faktografski podaci koje sam ukomponirao u putopis. Inače nisam našao nikakve podatke o ovoj pruzi, čak ni da se igdje spominje, tak da sam išao na slijepo, pa kaj bude...

 

.. nije krug građevinske firme već Ina-Naftaplina tzv. stovarište, a kolosijek ide dalje u pogon Etan Plinacra.

 

Sad znam, pomiješao sam sa Etan sa Naftalanom :oops: . A na t-comovoj karti je prvo ucrtan Etan a tek nakon njega kolosjek završava u Ina-naftaplin, pa sam se i ja zabunio.

 

Ja sam ti doma u Ivaniću pa smo možda mogli zajedno da si se najavio. :wink:

 

Iako sam o odlasku do te pruge dosta dugo razmišljao, odlučio sam to realizirati tek to jutro sat vremena prije polaska. A jučer sam opet bio bio u Ivaniću, jednako spontano (čitaj: neorganizirano)...

Ali ionako mislim opet obići tu prugu ovaj put po suncu, pa bi mogli nešto organizirati :--) .

 

Ovo cmocavo vrijeme Ti je moguče osiguralo i kakvu blagu reumu ili bar upalu zgloba? :--) Mora da si bio mokar do gača...

 

I mokar i blatnjav. Izjalovilo se sunce koje je bilo najavljeno tog popodneva. A i koljeno boljelo idući dan. Ali vrijedilo je :D .

Link to comment
Share on other sites

kaj su usopjeli pročitati moj putopis grmatičkim greškama unatoč

Nisu grmatičke već prvopisne. :shock:

Primijetio sam da mnogi forumaši pišu u velikoj brzini i gutaju slova (ili ubace pokoje nepotrebno), a nemaju vremena - ili im se ne da - pročitati i ispraviti tekst.

Meni osobno to ne smeta, kao ni pravopisne i gramatičke greške. Jer ovo je forum ljubitelja željeznice, a ne natjecanje apsolvenata kroatistike. Dakle, bitno je da razumijemo što pisac govori i slikama prikazuje.

By the way, s obzirom da sam na godišnjem namjeravam se i osobno uputiti do Ivanića, vjerojatno idući tjedan.

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Kao što već rekoh, jučer samopet bio u Ivaniću. Pokušao sam istražiti kolosjek prema Etanu tamo gdje sam prošli put stao. No bez većeg uspjeha, budući da se pruga unutar Naftaplina i Etana nalazi unutar ograđenog prostora, a između njih je ograđena sa obadvije strane bodljikavom žicom i prolazi iza dvorišta kuća.

S obzirom na skroman broj fotki, neda mi se otvarat novu temu, pa ih stavljam ovdje.

 

Ulaz u naftaplin. Ovaj put malo veći broj cisterni.

P7131421.jpg

 

Iz Naftaplina 2062 018 gura službeni vagon i vuće jednu cisternu:

P7131428.jpg

 

Pogled iz daljine na etan i dva vagona u prednjem planu. Prizor mi inače djeluje dosta postapokaliptično.

P7131412.jpg

 

Ovo poduzeće je jedino u Europi, ili je barem bilo prije par godina, ko0je vrši separaciju etana. To bi značilo da svatko u Europi koji koristi plinske upaljače, koristi etan iz Ivanića :oops: .

A Deanovec je inaće poznat po nesreći kada su se 5.8.2005. prevrnule po kolodvoru tri cisterne pune propan-butana namjenjenog za separaciju etana u Ivaniću. Nesreću je inače skrivila neispravna skretnica na ulazu u kolodvor.

Eto, malo tematskih poveznica.

 

:roll:

Link to comment
Share on other sites

kroz Graberje sam prolazio mali miljun puta, ali niklad nisam imao pojma da sam prošao tamo na par metara od pruge :wink: iskreno - nisam niti znao za to postrojenje tamo.

zna li se kad je zadnji vlak prošao tamo?

Link to comment
Share on other sites

 

Iz Naftaplina 2062 018 gura službeni vagon i vuće jednu cisternu:

P7131428.jpg

 

Dizel na slici je BRODSKI. Obavlja kolodvorsku manevru. To je vozna lokomotiva na vlaku 65010.

 

A Deanovec je inaće poznat po nesreći kada su se 5.8.2005. prevrnule po kolodvoru tri cisterne pune propan-butana namjenjenog za separaciju etana u Ivaniću. Nesreću je inače skrivila neispravna skretnica na ulazu u kolodvor.

Eto, malo tematskih poveznica.

 

:wink:

U kolodvoru je točno da su se prevrnule tri cisterne, ostalo nije točno.

Prevrnule su se tri cisterne tovarne u kolodvoru Sisak Caprag za BDŽ. Znači nisu bile namjenjene separaciji Ivanić. Iskliznule su u vlaku koliko se sjećam broja 45801. Vlak je prometovao na relaciji RK-Srbija. Već je bio prošao kolodvor Ivanić. Isto tako nije iskliznuo radi neispravne skretnice. Iskliznuo je radi proširenja kolosijeka. Sreća je bila što su te cisterne bile na kraju vlaka. Da je skretnica bila neispravna onda bi iskliznula lokomotiva i istali vagoni.

Za vrijeme Tita kada se vozio u PLAVOM vlaku, u Ivaniću je spavao. Možda sam se malo krivo izrazio, pa da pojasnim. Nije u samom mjestu spavao. Kada je putovao noću, vlak bi se zaustavio i tu mirovao. Ostali vlakovi imali su strogu zabranu upotrebe zvučnih signala (sirene). Sad pitanje zašto je tu spavao? Nije bio problem doći u Beograd brzo. Samo što bi radio u noći u 2-3 sata. Taj vlak nije imao druga zadržavanja. Zato je stajao da bi Tito i pratnja odspavali cijelu noć.

Link to comment
Share on other sites

.

A Deanovec je inaće poznat po nesreći kada su se 5.8.2005. prevrnule po kolodvoru tri cisterne pune propan-butana namjenjenog za separaciju etana u Ivaniću.

 

 

A ja se baš taj dan namjerio putovati iz Šibenika u Vinkovce. Krenuo sam oko 8:00, trebao u VK biti oko 17:00, najkasnije 20:00, međutim stigao u 00:00 :oops:

35k4tq1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Pozdrav!

 

Vidim da se po mom kraju također hoda :mrgreen: Jedan mali savjet: osoblje na stanici u Ivaniću je jako nervozno na fotoaparate i mene su tjerali uz prijetnju policijom. Sad imam dozvolu pa ih pošaljem kam treba, ali ako nemaš budi brz u slikanju. Ovi u Etanu u Ivaniću su hipernervozni na fotoaparate tak da beži i od njih :mrgreen:))

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...