Jump to content

Ekipa 3S+P opet na kotačima - ekspedicija 22. svibnja 2014.


Stanley

Recommended Posts

Za početak kratko podsjećanje na ekipu 3S+P. Ime je nastalo od nickova seabral, Stanley, STIB + Portos. Jedan od nas je administrator, a ostala trojica smo moderatori. Svi smo veterani foruma i zajedno smo nakupili 51.144 posta (stanje od jutros u 5.30). Specijalitet nam je željeznička arheologija pa smo vam otkrili i predstavili mnoštvo tragova nekadašnje željezničke infrastrukture, a svoje nalaze objavili smo u putopisima.

Za vrijeme nedavnog susreta u pivnici Medvedgrad ekipa se dogovorila da ponovo i nakon poduljeg vremena krene u zajedničku akciju. Utanačili smo i okvirni datum - 22. svibnja popodne. S obzirom na kratko raspoloživo vrijeme odlučili smo se za lokacije u relativnoj blizini Zagreba. Glavni cilj nam je bilo nekadašnje službeno mjesto uz koje mnogi od vas protutnje sa 120-140 km/h i ne znajući da je tu nekada bio kolodvor (točnije ukrižje), no zahvaljujući Medomobilu i dobrim cestama obišli smo i još nekoliko lokacija.

Ekipi se pridružio i Lovac_na_pruge pa smo ovom prilikom hvatali željezničke motive kao 3S+P+L. Četvorica koji rade i jedan penzić, svi u različitim dijelovima grada, trebalo je sve uskladiti vremenski i po lokacijama. Portos je to obavio izvanrednom preciznošću, a sa svake pozicije susreta kretali smo ranije nego je bilo planirano. Kod tako iskusne ekipe zakašnjenja ne dolaze u obzir osim u slučaju više sile.

Krenite zajedno s nama na put koji ćemo prikazati kronološkim redom.

 

Naš vozač Portos i njegovo legendarno prometalo:

 

FpJnRj3.jpg

 

xl53vxg.jpg

 

Portos i Lovac pokupili su me na kućnoj adresi u Malešnici. Stigli su ranije od dogovorenog vremena, upravo sam izašao iz dućana i vidio ih već parkirane. Idući je bio STIB koji nam se pridružio na benzinskoj crpki u Slavonskoj aveniji - i on je stigao nekoliko minuta ranije:

 

m4RjxLa.jpg

 

Na kraju smo ukrcali seabrala koji nas je već čekao na parkiralištu njegove firme. I put pod noge do prvog odredišta, a to je Gradec na pruzi Dugo Selo - Koprivnica. Prvi izlazak iz Medomobila i prve snimke:

 

U8mtexL.jpg

 

Malo pješačenja do zgrade koju želimo pogledati jer se upravo obnavlja. Za neupućene - Gradec je nekada bio kolodvor sa tri kolosijeka, zatim je pretvoren u stajalište, a postoje izgledi da će opet imati funkciju kolodvora (ako se izgradi pruga Gradec - Sveti Ivan Žabno):

 

dnPwpR5.jpg

 

Tipični objekt MAV, danas nečiji udoban dom:

 

Je7mB34.jpg

 

Trasa nekadašnjeg drugog kolosijeka dobro je vidljiva:

 

Vdj3rfl.jpg

 

STIB u potrazi za tragovima prvog ili manipulativnog kolosijeka. U pozadini se vidi navoz za pretovar tereta:

 

J4WXrd1.jpg

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Peron ne izgleda baš reprezentativno:

 

LyR77AY.jpg

 

Da se vidi gdje smo:

 

xwGrYeY.jpg

 

Očito je da su radovi u toku. Gradilište je ograđeno pa nisam prilazio bliže:

 

j4twwRQ.jpg

 

Klupa koja puno toga pamti:

 

w9sQenl.jpg

 

Rijedak doživljaj - kada ovako nešto prozuji pokraj tebe sa 140 km/h:

 

XE5qdCA.jpg

 

Portos se probio kroz barikade i proučava vozni red:

 

8MjnVbV.jpg

 

Još jedan željezni konj u punoj brzini - odokativno 90-100 km/h:

 

Nu0grkq.jpg

 

I za kraj iz Gradeca putnički Zagreb - Koprivnica. Primijetili smo da je izašla lijepa gomila putnika. A našem prijatelju Zeusu mora da se opako štucalo koliko smo ga spominjali (kad vidi u čemu se ovi voze na putničkom skočil bu tri metra u zrak):

 

xQ8ru7Y.jpg

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Eto nas na glavnom cilju našeg puta - bivšem službenom mjestu Prikraj koje više ne postoji na mapi HŽ Infrastrukture. Nalazi se na pola puta između kolodvora Dugo Selo i Vrbovec, stoga je tu u vrijeme parne vuče bilo ukrižje s dva kolosijeka. Elektrifikacijom i modernizacijom pruge Dugo Selo - Botovo postalo je nepotrebno, a malobrojni putnici gravitiraju obližnjem stajalištu Božjakovina. Za razliku od bivših kolodvora Gradec i Vojakovački Kloštar koje je nova tehnologija pretvorila u stajališta, Prikraj je otišao u povijest:

 

pVphoPi.jpg

 

Vratimo se malo unatrag. Pristupni put smo lako našli:

 

aJmZVSP.jpg

 

Dok se seabral nabrusio na neku foto šansu i proučava okoliš…

 

aCAjzZJ.jpg

 

STIB nešto pokazuje, a što to reći će nam sâm čim se sastane sa slobodnim vremenom:

 

q1OsSGM.jpg

 

Zgrada ex ukrižja Prikraj, civilna strana i autor ovog teksta:

 

bZpkiLc.jpg

 

Zgrada nije napuštena već je nastanjena obiteljima izbjeglica, sudeći po govoru iz Bosne. Početna znatiželja ubrzo se pretvorila u srdačnost pa smo ugodno popričali. Imali smo stanovitih poteškoća pri objašnjavanju pojma railfan, ali smo i to sredili. U zgradi stanuju dvije obitelji - jedna u krilu i jedna na prvom katu. Bio je i jedan stanovnik u prizemlju, ali taj je preminuo:

 

dADilM8.jpg

 

HqPxv4G.jpg

 

Detalj iz okolice:

 

Td7GnYF.jpg

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

I ovo spada u arheološke iskopine (MAV Infra):

 

myXwZRX.jpg

 

Lovac se udobno smjestio i nešto konta:

 

MKnvZeE.jpg

 

Još jedna neman sa cca 140 km/h:

 

R1f2LVk.jpg

 

Tko dira cvijeće zdrmaće ga 25 kV:

 

9c7NZfz.jpg

 

Tu smo imali prvi susret s kućnim neljubimcima vrste Cullex Pipiens, vulgo komarica obična (jer grizu samo ženke). Močvara iza pruge im je idealno stanište. Naši domaćini mora da su već oguglali na tu napast:

 

TGSgDFY.jpg

 

I to smo obavili, došlo je vrijeme da promijenimo lokaciju:

 

X49rnuQ.jpg

 

Susjedno, prijateljsko i jednako oronulo stajalište Božjakovina:

 

G8dXSx7.jpg

 

12mbjRU.jpg

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Portos je odlučio obradovati Riječane njihovim omiljenim motivom, a ja sam ga ovjekovječio u toj plemenitoj misiji:

 

di1tmkG.jpg

 

Imali smo još dovoljno vremena svratiti do željezničkog mosta na Lonji između Prečeca i Ivanić Grada. Pa smo krenuli cestom prema istoku via Prikraj - Gornja Greda - Lupoglav - Prečec. Ja nisam odolio napasti da slikam ovu ploču jer mi je zamirisao zavičaj mojih predaka po maminoj strani:

 

fPnWnaA.jpg

 

Društvo se odmah razvilo u strijelce:

 

Js1xZeM.jpg

 

Preko je selo Lipovac Lonjski. Tu imam neke daleke rođake:

 

v3lOXOR.jpg

 

Cestovni most na Lonji:

 

vMTaDiy.jpg

 

Željeznički most. Nekada je imao rešetkastu konstrukciju poput onog na Česmi između Novoselca i Ludine:

 

UlPQw1I.jpg

 

Portos je našao informaciju da dolazi putnički vlak iz Ivanića s podnošljivim zakašnjenjem od šest minuta. Pa smo ga dočekali, sveudilj mlatarajući rukama u obrani od invazije komarica:

 

cuL57gf.jpg

 

I za kraj oproštajni pogled na Lonju (stari Ivanićani je zovu Lojna), rijeku mog djetinjstva. Nekoliko kilometara nizvodno teče kroz Ivanić:

 

vBUrdMS.jpg

 

Toliko od moje malenkosti za početak. Suputnici će ubrzo obogatiti putopis svojim riječima i slikama. Nije nepoželjno u međuvremenu upasti kakvim komentarom.

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Trasa nekadašnjeg drugog kolosijeka dobro je vidljiva:

 

Vdj3rfl.jpg

 

 

 

Prvo da pozdravim stare prijatelje i pohvalim na novoj akciji i zanimljivom putopisu.

Inače ovom prugom sam puno puta prošao ali uvijek gledano iz jurećeg vlaka.

 

Imam i pitanje za Stanley-a, dali je ovaj nekadašnji drugi kolosjek na tvojoj slici bio samo kroz stanicu ili je ova pruga nekada bila dvokolosječna na ovoj dionici?

Pozdrav iz Osijeka !

Link to comment
Share on other sites

Lepo za sad :palac: Svaka cast na prestavljanju jednog od S! Nestrpljivo cekam ostale...

 

Zgrada nije napuštena već je nastanjena obiteljima izbjeglica, sudeći po govoru iz Bosne. Početna znatiželja ubrzo se pretvorila u srdačnost pa smo ugodno popričali. Imali smo stanovitih poteškoća pri objašnjavanju pojma railfan, ali smo i to sredili.

 

U ovakvim situacijama ja koristim termin vlakoljubitelj(tj. vozoljubitelj), jes da me tek onda gledaju ko budalu :mrgreen: ali railfan nemaju pojma sta je pa su i ozbiljni, a mene mrzi da im objasnjavam(jer jelte ne znaju engleski) i onda opet dolazim do reci vozoljubitelj...

Link to comment
Share on other sites

@ dnovakovic Nije bilo dvokolosječne pruge. Riječ je o tragu drugog ili mimoilaznog kolosijeka kolodvora Gradec. Konfiguracija je bila: 1. manipulativni, 2. mimoilazni i 3. prolazni kolosijek.

@ politikolog Nismo ni koristili doslovno pojam ''railfan'' (taman posla), već smo se predstavili kao ljubitelji željeznice. To im nekako nije sjelo pa smo im objasnili da nemamo veze sa željeznicom, ali volimo slikati vlakove i željezničke objekte.

Nego, kad se već javljam evo izvoda iz voznog reda 1965./1966. gdje se vidi službeno mjesto Prikraj na dionici Dugo Selo - Križevci (već je objavljeno na forumu u temi o starim voznim redovima). Vidi se da je Prikraj točno na pola puta između Dugog Sela i Vrbovca (po 8 km):

 

Kn1qv0K.jpg

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Lijepo! I zanimljivo. Simpa je vidjeti stare vukove ponovno na okupu...

Jedino se primjećuje da ih pomalo nagriza zub vremena pa itinereri nisu više onako epski obuhvatni kao nekoć Roll2.gif

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Nisam znao da "moja" (zivio sam u Dubravi kod Gradeca) zeljeznicka stanica Gradec je pretvorena u "nista".....prije nekih 55-60 godina ta stanica je bila velika. Sjecam se jos

 

stare zgrade. Kad sam bio klinac uzivao sam gledati parnjace sto prolaze..........(tu su zeljeznice postale pojam za mene)............od 11-tica, 22-ice, i jos neke kojih se ne sijecam. Sa tima istima putovao sam u Zagreb.

 

To je to.....

 

Velimir

Link to comment
Share on other sites

Za sada samo jedan video - "Hitri Varaždinec" u punoj brzini prolazi kroz Gradec (cca 25 sekundi):
th_Gradec140_zps60370db0.jpg

Pruga djeluje vrlo dobro - nema nikakvog kloparanja niti škripanja, čuje se samo zujanje (i osjeti vjetar)

Bit će i poneka slika (ali ih prvo moram probrati da se ne ponavljam s motivima koje je "prvi S" već postavio).

_______________________

Pozdrav iz Zagreba

Link to comment
Share on other sites

Stanley je sve skupa izuzetno dobro opisao, začinio pikanterijama iz prošlosti i sadašnjosti, a ja ću dodati par fotki sa svoje strane.

STIB je jedini od nas propisno odjeven i označen :grin:

P5220003res.jpg

Staza do stajališta Gradec

P5220004res.jpg

Na putu do Gradeca, svaki je u svojim mislima ...

P5220005res.jpg

Sustiže nas Brena i pet lijepih vagona

P5220021res.jpg

Stajalište Gradec me je ugodno iznenadilo. Pamtim ga samo kao tamnu ruševinu, s džunglom koja raste kroz sve njegove pukotine

P5220025res.jpg

Za ovu perspektivu trebalo je malo dublje zagaziti u travu ( .... i odmah nakon toga početi se boriti s prvim ovogodišnjim alergijama t2503.gif)

P5220027res.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nije ophodar, ali prugu voli više od svih njih zajedno ... :D

 

P5220055res.jpg

 

... a on možda još i više. Ne zove se bez razloga lovac_na_pruge

 

P5220058res.jpg

 

Bivše ukrižje Prikraj s civilne strane ...

 

P5220060res.jpg

 

... i s one "prave" strane

 

P5220064res.jpg

 

Railfanovi, svaki u svojim mislima ...

 

P5220065res.jpg

 

... i na hrpi u Božjakovini

 

P5220086res.jpg

 

Primijetili smo da je ispod natpisa Božjakovina nekad bio još jedan sličan natpis, ali sa širim slovima

 

P5220087res.jpg

Link to comment
Share on other sites

Cestovni most ispred Ivanića

 

P5220094res.jpg

 

Stanley iskušava strminu prema potoku. Zaključio je da je onaj potok na vojvođansko-hrvatskoj granici ipak bio strmiji :mrgreen:

 

P5220103res.jpg

 

Njega smo čekali u sačekuši :grin:

 

P5220114res.jpg

 

Na kraju, milenijska sa čitavom ekipom :grin:

 

P5220121res.jpg

 

Toliko od mene ... c0205.gif

Link to comment
Share on other sites

Evo i nešto mojih fotki.

 

Gradec - pogled prema Vrbovcu

 

rsIMG_6711_zpsc9af4d4e.jpg

 

i prema zgradi stajališta Gradec i Križevcima

 

rsIMG_6712_zps794b6ed7.jpg

 

Ovako trenutno izgleda zgrada

 

rsIMG_6715_zpsc7783378.jpg

 

Razlog je:

 

rsIMG_6714_zps9d5b4ae6.jpg

 

Nadam se da će se za godinu-dvije ispred nadstrešnice nalaziti kolosijek za prugu prema Sv.Ivanu Žabno i Bjelovaru

 

rsIMG_6724_zpsccffc516.jpg

Dinamika vozila i Okretna postolja

KONČAR – Električna vozila d.d.

Link to comment
Share on other sites

Hitri Varaždinec s 140km/h

 

rsIMG_6720_zps50d63cbc.jpg

 

rsIMG_6721_zpsced65630.jpg

 

Potom je prošla Cargo lokomotiva s kiper vagonima

 

rsIMG_6727_zps616c937e.jpg

 

Te na kraju putnički

 

rsIMG_6731_zps734b16c8.jpg

Dinamika vozila i Okretna postolja

KONČAR – Električna vozila d.d.

Link to comment
Share on other sites

Prikraj. Pogled prema Božjakovini i Dugom selu

 

rsIMG_6733_zps45402acf.jpg

 

Prema Vrbovcu

 

rsIMG_6734_zps47129b45.jpg

 

Zgrada iz malo drugačijeg kuta

 

rsIMG_6736_zps04a906ca.jpg

 

Ovaj zatezač je skoro na maksimumu. Zagi javi ocu da ga dođe podesiti.

 

rsIMG_6737_zps7342ef12.jpg

 

Evo i putničkog prema Zagrebu.

 

rsIMG_6743_zps39713427.jpg

Dinamika vozila i Okretna postolja

KONČAR – Električna vozila d.d.

Link to comment
Share on other sites

Božjakovina stajalište. Predaleko od mjesta Božjakovina, možda bi neko drugo ime za stajalište bilo prikladnije.

 

rsIMG_6746_zpsb2d1249f.jpg

 

Za Pfaffa

 

rsIMG_6750_zps8ccb5dd0.jpg

Dinamika vozila i Okretna postolja

KONČAR – Električna vozila d.d.

Link to comment
Share on other sites

Cca 4 km zapadno od Ivanić grada kod mosta preko Lonje završit ćemo današnji ekšn.

 

Medomobil čeka

 

rsIMG_6751_zps4076e8c6.jpg

 

rsIMG_6752_zpsc9d1f171.jpg

 

a vlak prolazi...

 

rsIMG_6758_zpsc70896ad.jpg

 

rsIMG_6759_zpse445ddc1.jpg

Dinamika vozila i Okretna postolja

KONČAR – Električna vozila d.d.

Link to comment
Share on other sites

Milenijsku ste već vidjeli ali evo još dvije:

 

3S+P

 

rsIMG_6764_zps9fea8210.jpg

 

3S+L_N_P

 

rsIMG_6766_zps04737207.jpg

 

U Zagreb smo se vratili autocestom. Do idučeg ekšna ekipe pozdrav forumašima!

Dinamika vozila i Okretna postolja

KONČAR – Električna vozila d.d.

Link to comment
Share on other sites

I još nekoliko motiva od mene:

Ovoga se baš nismo držali, ali smo ipak bili stalno na oprezu:

14V0522-010800x600_zpsdbb41337.jpg

 

Klimatizirani vagon na putničkom vlaku, s odrazom drveća u prozoru:

14V0522-022800x585_zps8f4ae06f.jpg

 

Telefonski ormarić u Gradecu, vjerojatno funkcionalan:

14V0522-009800x600_zps7de98eb8.jpg

 

Telefonski ormarić u Prikraju (ne vjerujem da je u funkciji)

14V0522-027800x587_zps304e608d.jpg

 

Po položaju ograde mosta može se zaključiti da je negdje na ovom mjestu bio kraj sporednog kolosijeka dok je u Prikraju još bilo križanja vlakova:

14V0522-038800x600_zpsfb2a3486.jpg

 

Božjakovina osim stare table ima i novu:

14V0522-045800x600_zps864c9441.jpg

 

Pogled unatrag nakon dolaska na Lonju

14V0522-048800x599_zpsdb959fbb.jpg

 

Ovako izgleda gornja strana mosta na Lonji kod Ivanića

14V0522-051800x600_zps21858f99.jpg

 

A ovako izgleda kad preko njega prelazi vlak:

14V0522-055800x600_zpsde558c69.jpg

_______________________

Pozdrav iz Zagreba

Link to comment
Share on other sites

Bravo ekipo. Odlično ste odradili ekšn i što je najvažnije, pri tome se dobro podružili. Falilo je na forumu vaših zajedničkih akcija i nadam se da je to prva u nizu (nakon poduže pauze).

A našem prijatelju Zeusu mora da se opako štucalo koliko smo ga spominjali (kad vidi u čemu se ovi voze na putničkom skočil bu tri metra u zrak):


Vaš prijatelj Zeus više ne skače u zrak zbog takvih stvari, jer kad bi svaki put skočio u zrak zbog nebuloza by HŽ, imao bi toliku količinu treninga, da bi vjerojatno konkurirao za prvaka države u skoku u vis. :mrgreen:

 

Jednostavno sam se pomirio s tim da tako mora biti i da nema koristi od živciranja.

 

Hvala vam da ste me se sjetili, a još više vam hvala na lijepom putopisu. :palac:

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kad sam bio klinac uzivao sam gledati parnjace sto prolaze..........(tu su zeljeznice postale pojam za mene)............od 11-tica, 22-ice, i jos neke kojih se ne sijecam. Sa tima istima putovao sam u Zagreb.

 

Isto kao i ja nekada u Ivaniću.

Što se tiče parnjača siguran sam da si viđao seriju 01 jer je ona vukla putničke vlakove Zagreb - Koprivnica - Zagreb, a znala se naći i na ubrzanom Zagreb - Osijek - Zagreb. Od ostalih serija vjerojatno si viđao 20, 26 i 33, a možda i 37 i 38 (za zadnje dvije nisam siguran).

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Božjakovina stajalište. Predaleko od mjesta Božjakovina, možda bi neko drugo ime za stajalište bilo prikladnije.

 

To pitanje je i mene zaintrigiralo.

Stajalište imenom Božjakovina nalazi se u selu Prikraj, točnije na njegovom rubu. Selo Božjakovina je udaljeno nekoliko kilometara, a nalazi se jugoistočno od ceste Dugo Selo - Vrbovec između Lukarišća i Brckovljana.

Dakle, logično ime stajališta je Prikraj. Ime Božjakovina je vjerojatno dobilo jer je riječ o puno starijem i povijesno poznatijem naselju, a ime Prikraj je iskorišteno za bivše ukrižje.

Sličnih primjera na prugama HŽ-a ima još, recimo kolodvor Plavno koji se nalazi u selu Oton-Bender, a sâmo Plavno je podosta udaljeno od pruge.

Božjakovina je vrlo stari toponim. Prvi put se spominje 1209. godine kao ''zemlja Svetog Martina'', a ime naselja potječe od crkvenog reda ''božjaci'' (templari). Imanje i nekadašnji kaštel (utvrda) promijenili su mnoštvo upravljača i vlasnika - među njima templarski red, red ivanovaca, hrvatski banovi, plemićke obitelji Berislavić, Tahy, Karlović, Zrinski, Janković, Oršić i Drašković, a na kraju državna uprava Austro-Ugarske. Današnji dvorac izgrađen je u 18. stoljeću, a uz njega su vezana dvije zanimljivosti - u njemu je 1939. potpisan Sporazum Cvetković-Maček, a od 1941. do 1944. upravitelj dvorca bio je poznati književnik Slavko Kolar.

 

Dvorac Drašković u Božjakovini (foto madmarx72):

 

ninJrna.jpg

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...