Portos Posted September 25, 2006 Posted September 25, 2006 Jučer, 24.9.2006. ekipa forumaša u sastavu: Toma, Seabral, Stanley i Portos obišla je trasu bivše uskotračne pruge koja je povezivala Zagreb i Samobor. Namjera nam je bila vidjeti što je od pruge ostalo nakon skoro 26 godina od vožnje posljednjeg vlaka. Bio je to jedan krasno proveden dan, zahvaljujem se kolegama koji su zajedno sa mnom obišli trasu. Stanley nam je ispričao puno priča vezanih uz Samoborček, pokazao nam trasu, i uživao zajedno sa nama. U Tominim će te fotkama uskoro uživati na railfaneurope.net a do tada gledajte ove fotke i prisjetite se prošlih vremena odnosno saznajte ono što niste dosad znali.Bivši Samoborčekov kolodvor u Zagrebu, Žajina ulica "Bikovi" na krajevima perona kolodvora u Zagrebu "Bik" na trećem peronu, pokraj skladišta "Samoborke" Zgrada starog kolodvora sagrađena 1901 godine. U njoj se nalazi pivnica „Medvedgrad“ Quote Dinamika vozila i Okretna postolja KONČAR – Električna vozila d.d.
Portos Posted September 25, 2006 Posted September 25, 2006 U dvorištu Zagrebačkog kolodvora za potrebe gradnje diesel-motornih vlakova sagrađena je hala širine 5 metara, dužine 22m i visine 4,5m Hala bivše ložionice za parne lokomotive Ostaci tračnica prema proizvodnoj hali Tračnica iskorištena kao stup ograde Još jedna, ova ograda štitila je posljednju "Strijelu" da ju ne vandaliziraju dok se čuvala da jednog dana postane izložak Željezničkog muzeja Quote Dinamika vozila i Okretna postolja KONČAR – Električna vozila d.d.
Portos Posted September 25, 2006 Posted September 25, 2006 Auto-škola Samoborček pokraj starog kolodvora Prag kraj boćališta 50m južno od hotela "Panorama" Komad tračnice Selska cesta kraj "Pastora", bivša kućica čuvara pružnog prijelaza... ...i trasa po nasipu prema Zagorskoj ulici Quote Dinamika vozila i Okretna postolja KONČAR – Električna vozila d.d.
Portos Posted September 25, 2006 Posted September 25, 2006 Na prijelazu Erpenjske ulice preko željezničkog nasipa Da postoji pruga auti ne bi mogli doći do ovih garaža! Nekoliko pragova u nasipu kraj Zagorske ulice Most preko potoka Črnomerec Prag u travi kraj mosta Quote Dinamika vozila i Okretna postolja KONČAR – Električna vozila d.d.
Portos Posted September 25, 2006 Posted September 25, 2006 Zagrebačka ulica. Lijevo je podvožnjak. Na mjestu drvoreda bilo je stajalište sa nadstrešnicom, uklonjeno krajem 80-ih Trasa prema Rudeškoj, sada biciklističko-pješačka staza Most preko potoka Kustošaka Nedavno izvađen prag kraj Rudeške Trasa prema Vrapču Most preko potoka Vrapčak Quote Dinamika vozila i Okretna postolja KONČAR – Električna vozila d.d.
Portos Posted September 25, 2006 Posted September 25, 2006 Stajalište u Vrapču Ostaci tračnica kod bivše rampe Još jedna tračnica koja služi kao ograda i podloga za puževu kućicu Pogled na most preko pješačkog podhodnika u Vrapču Quote Dinamika vozila i Okretna postolja KONČAR – Električna vozila d.d.
Portos Posted September 25, 2006 Posted September 25, 2006 Stajalište u Stenjevcu, sada bivša birtija, tračnica služi kao rub terase Most preko pješačkog podhodnika u Stenjevcu Quote Dinamika vozila i Okretna postolja KONČAR – Električna vozila d.d.
Portos Posted September 25, 2006 Posted September 25, 2006 Gajnice: ovdje smo sjeli i popili piće. Konobarica je mislila da smo iz Zavoda za zaštitu zdravlja i da smo došli slikati AMBROZIJU Boćalište Trasa prema Podsusedu Nadvožnjak preko Škorpikove Quote Dinamika vozila i Okretna postolja KONČAR – Električna vozila d.d.
Portos Posted September 25, 2006 Posted September 25, 2006 Zgrada bivšeg kolodvora u Podsusedu, sada stambeni objekt Jarak za pregled i podmazivanje parnih lokomotiva pokraj bivšeg kolodvora u Podsusedu Most preko Save u Podsusedu. Preko ovog mosta nije vozio Samoborček nego preko bivšeg mosta, ovaj je sagrađen 1983 godine, nadamo se da će jednog dana preko njega voziti neko željezničko vozilo. Quote Dinamika vozila i Okretna postolja KONČAR – Električna vozila d.d.
Portos Posted September 25, 2006 Posted September 25, 2006 Stajalište Bestovje Nasip prema Podsusedu Prijelaz preko ceste kod Orešja Zgrada bivšeg stajališta Strmec. Prenamjenjena u stambeni objekt nakon ukinuća Samoborćeka. Trasa prema podvožnjaku ispod autoceste Zagreb-Bregana Quote Dinamika vozila i Okretna postolja KONČAR – Električna vozila d.d.
Portos Posted September 25, 2006 Posted September 25, 2006 Između nadvožnjaka i Samobora pruga ide pokraj Domaslovca kroz šumu. Ta dionica obrađena je u putopisu: http://www.zeljeznice.net/forum/index.php?/topic/5263-jo-o-samoboreku-50-godina-poslije/ Nastavljamo trasom kroz Samobor kraj "Samoborke", Toma, Seabral i Stanley su otišli pješice nasipom a ja sam ih autom sačekao kraj bivšeg kolodvora. Nasip prema Domaslovcu Pogled na trasu prema Samoboru (Seabralova slika) Nasip pokraj "Samoborke prema starom kolodvoru u Samoboru (Seabral-ova slika) Kuća pokraj starog kolodvora (Seabral-ova slika) Stari Samoborski kolodvor sagrađen 1901 g. (Seabral-ove slike) Quote Dinamika vozila i Okretna postolja KONČAR – Električna vozila d.d.
Portos Posted September 25, 2006 Posted September 25, 2006 Novi Samoborčekov kolodvor sagrađen 1970-ih godina Nasip između kolodvora i mosta preko rječice Gradne Svugdje "Samoborček" Nasip prema mostu preko rječice Gradne Most Quote Dinamika vozila i Okretna postolja KONČAR – Električna vozila d.d.
Portos Posted September 25, 2006 Posted September 25, 2006 Pruga preko ceste prema "Elektri" Samobor Pruga ispred bivšeg kupališta "Šmidhen" Nekad bilo kupalište... Nadstrešnica stajališta... ...a unutar nadstrešnice... Quote Dinamika vozila i Okretna postolja KONČAR – Električna vozila d.d.
Portos Posted September 25, 2006 Posted September 25, 2006 Propust kod Luga Prijelaz ceste preko pruge na ulazu u Breganu Trasa između Luga i Bregane: biciklistička staza/šetalište Quote Dinamika vozila i Okretna postolja KONČAR – Električna vozila d.d.
Portos Posted September 25, 2006 Posted September 25, 2006 Nadstrešnica stajališta Bregana Usjek kojim se pruga spuštala prema mostu preko potoka Bregana, most je sada granica sa Republikom Slovenijom, u Sloveniju nismo išli, pa niti ne znamo da li je preostalo kakvih kolosijeka unutar kruga bivšeg remontnog zavoda "Vladimir Bakarić" Hvala Tomi, Seabralu i Stanleyu! Quote Dinamika vozila i Okretna postolja KONČAR – Električna vozila d.d.
Stanley Posted September 25, 2006 Posted September 25, 2006 Portos, super si prikazal naše jučerašnje putovanje. Ne zameri na jednoj maloj ispravci: nije Hum-Lug već Lug, tak se zove selo i tak se zvalo zadnje stajalište Samoborčeka prije Bregane. Vidim da dečki sliniju kaj nisu bili s nama. Ak se nastavimo okupljat kak smo počeli, uskoro bu nam trebal autobus. Od bilo koje firme, samo ne od ''Samoborčeka''. To bi fakat bila blasfemija tj. Svetogrđe. Pozdrav svima, a naročito mojim jučerašnjim kumpićima. Quote Serija 05 je zakon!
Portos Posted September 25, 2006 Posted September 25, 2006 Portos, super si prikazal naše jučerašnje putovanje.Ne zameri na jednoj maloj ispravci: nije Hum-Lug već Lug, tak se zove selo i tak se zvalo zadnje stajalište Samoborčeka prije Bregane. Vidim da dečki sliniju kaj nisu bili s nama. Ak se nastavimo okupljat kak smo počeli, uskoro bu nam trebal autobus. Od bilo koje firme, samo ne od ''Samoborčeka''. To bi fakat bila blasfemija tj. Svetogrđe. Pozdrav svima, a naročito mojim jučerašnjim kumpićima. Ispravit ću, a ti napiši priču o ČIČKIMA!!! Quote Dinamika vozila i Okretna postolja KONČAR – Električna vozila d.d.
Fitz Posted September 25, 2006 Posted September 25, 2006 Portos, super si prikazal naše jučerašnje putovanje.Ne zameri na jednoj maloj ispravci: nije Hum-Lug već Lug, tak se zove selo i tak se zvalo zadnje stajalište Samoborčeka prije Bregane. Vidim da dečki sliniju kaj nisu bili s nama. Ak se nastavimo okupljat kak smo počeli, uskoro bu nam trebal autobus. Od bilo koje firme, samo ne od ''Samoborčeka''. To bi fakat bila blasfemija tj. Svetogrđe. Pozdrav svima, a naročito mojim jučerašnjim kumpićima. Kaj ne, pa dogovorimo s gazdom popust Quote
Stanley Posted September 25, 2006 Posted September 25, 2006 Svakako, a malo ću je i proširiti opisom nekih detalja s tvojih fotki. Sutra prijepodne očekujem zatišje na poslu, pa... Quote Serija 05 je zakon!
seabral Posted September 25, 2006 Author Posted September 25, 2006 Izvrsna reportaža, Portos. Ove fotke pokazuju da su neke stvari neuništive. Duh Samoborčeka još uvijek živi uz zagrebačke i samoborske prometnice, u tuđim dvorištima, pod novoasfaltiranim ulicama, u zaraštenim šikarama i zaboravljenim livadama. Tragove nije uvijek lako prepoznati, ali tko ima volje i želje, uvijek će ih znati pronaći. Iako smo nas četvorica jučer mnogim ljudima djelovali jako sumnjivo (da ne upotrijebim teži izraz ) preskačući plotove, prolazeći kroz ograde, šetajući po pustim livadama i voćnjacima, i napadno fotografirajući nešto što oni nisu mogli razumjeti, uspjeli smo pronaći jedan za nas izuzetno interesantni i dragi dio zagrebačke povijesti. Još jednom hvala jučerašnjoj ekipi i pozdrav svim forumašima. Quote --> Schaffner sei, des war amoi wos; so wird's nie wieder sei, des ist des Schaffnerlos --> Zwickts mi ganz wurscht wohin
Stanley Posted September 26, 2006 Posted September 26, 2006 Portos je spominjao čičke, a ja sam najavio da ću usput malo prokomentirati neke fotke. ČIČCI Što je tako zanimljivo da spominjemo čičke? Ništa posebno, osim činjenice da su na velikom dijelu trase kroz Zagreb s obje strane pruge rasli čičci. Najviše ih je bilo, prava šuma, na potezu od Selske do Zagorske. Kako je Strijela imala ispušne cijevi dosta nisko, grmovi čičaka s te strane imali su po sebi široku crnu crtu, kao da je netko uzeo četku i povukao nekoliko stotina metara crne boje. A sada idemo na slike. BIKOVI (1) Primijetili ste da prema onom desnom (bližem) biku vode dvije usporedne crte ili usjekline. To stoji tamo od pamtivijeka, a po mojem sjećanju to bi trebali biti tragovi prednjeg postolja Strijele ili nekog drugog tračnog vozila. Tj. nešto je produžilo preko onog komada asfalta i lupilo u bika. Kod drugog bika nečeg takvoga nema. BIKOVI (2) Onaj usamljeni bik označava završetak nekadašnjeg kolosjeka koji je služio za istovar šljunka iz vagona u skladište ''Samoborke''. BOĆALIŠTE Tim putem išao sam svakodnevno u gimnaziju (stan kod Tesle - Rooseveltov trg), dakako uz prugu. Otprilike na pola puta između boćališta i one dizalice u pozadini vidio sam jedno pregaženje. Na pruzi je stajala Strijela, a ispred nje nešto pokriveno plahtom. Sutradan sam u novinama pročitao da se neki lik bacio pod vlak. Dakle, ex crna točka. ZAGORSKA Na ovom ŽCPR došlo je do nesreće kada je Strijela lupila u stražnji dio ZET-ovog busa za Voltino. Nije bilo svjetlosne signalizacije, već je prijelaz osiguravao čuvar koji je zastavicom zaustavljao ulični promet. Tko je bio krivac (vozač busa ili čuvar) ne sjećam se, a bilo je nekoliko poginulih i puno ozlijeđenih. MOST NA POTOKU ČRNOMEREC Ploča-nogostup i ograda stavljeni su nakon ukidanja pruge. Izvorno su most činile dvije čelične grede, a preko njih pragovi i tračnice. Usput, ona dva lika bez glave smo Toma (lijevo) i moja malenkost. MOSTOVI NA POTOKU VRAPČAK Samoborčekov je onaj lijevi tj. bliži. U pozadini je betonski most za glavnu prugu. Tu ću napraviti malu digresiju od teme ''Samoborček''. Mnoge će zanimati čemu je služio onaj most u sredini. Riječ je o nekadašnjem izvlačnom kolosjeku za potrebe ranžiranja u bivšem TK Vrapče, koji se nalazio na mjestu gdje je danas kontejnerski terminal. Kolosjek je bio dugačak i završavao je blizu stajališta Vrapče. Tešku manevru radila je lokomotiva serije 35 (kao i u Borongaju/Trnavi!), a sedamdesetih, do otvaranja današnjeg RK, lokomotiva 33. U Vrapču nije bilo grbine, ali je ranžirni kolodvor bio malo ''upušten'' pa je postojao kakav-takav nagib. Skretnica za odvajanje od glavne pruge prema TK nalazila se točno ispred one zgrade (nekadašnje službeno mjesto) koja se i danas nalazi uz istočni rub podvožnjaka na Oranicama. NADVOŽNJAK PREKO ŠKORPIKOVE Pruga Samoborčeka u produžetku je skretala lijevo i u širokom luku obilazila kolodvor Podsused-Tvornica s južne strane kolodvorske zgrade. To je u zadnjim godinama bio najnoviji i najkvalitetniji dio pruge, s najudobnijom i najbržom vožnjom. Toliko za ovaj put, a moglo bi se ispričati još puno toga. Pozdrav svima. Quote Serija 05 je zakon!
robertl Posted September 26, 2006 Posted September 26, 2006 ima li netko slika dok je još vozio? bilo bi super Quote
STIB Posted September 26, 2006 Posted September 26, 2006 Hvala cijeloj ekipi na slikama i pojašnjenjima. Meni se čini da se sjećam (a možda sam to samo sanjao ) da je nekad, puno prije nego je sagrađen "novi" kolodvor kod nadvožnjaka u Jukićevoj, pruga Samoborčeka išla u širokom luku prema Zapadnom kolodvoru i da je tamo bila neka zgrada (skladište?). Ako je to točno, onda se tamo i pretovarivao teret iz samoborčekovih vagona u normalne. Da li je ta pruga nestala kad je izgrađen "novi" kolodvor ili prije ne znam. Ne sjećam se točno niti kako je savladavan uspon i kako je uopće izgledala današnja Magazinska. Zna li netko nešto više o tome? Quote _______________________ Pozdrav iz Zagreba
Ante-vž Posted September 26, 2006 Posted September 26, 2006 Bambuča - mrak!!! Odlična reportaža! Bok! Ante Quote Moja galerija na Photrain.net - https://www.photrain.net/photos/member/ante.klecina
Stanley Posted September 26, 2006 Posted September 26, 2006 Hvala cijeloj ekipi na slikama i pojašnjenjima. Meni se čini da se sjećam (a možda sam to samo sanjao ) da je nekad, puno prije nego je sagrađen "novi" kolodvor kod nadvožnjaka u Jukićevoj, pruga Samoborčeka išla u širokom luku prema Zapadnom kolodvoru i da je tamo bila neka zgrada (skladište?). Ako je to točno, onda se tamo i pretovarivao teret iz samoborčekovih vagona u normalne. Da li je ta pruga nestala kad je izgrađen "novi" kolodvor ili prije ne znam. Ne sjećam se točno niti kako je savladavan uspon i kako je uopće izgledala današnja Magazinska. Zna li netko nešto više o tome? Bullshit! Upravo sam ti završio odgovor kada mi je pukla veza, pa moram sve ispočetka! Ništa nisi sanjao, dobro se sjećaš. Pruga se sa starog kolodvora nastavljala u širokom luku preko Magazinske, išla je južno od one dvije ružne kuće (film ''Fine mrtve djevojke''), također južno od rampe na glavnoj pruzi, te je završavala u onom velikom dvorištu ili kako se to već zove između bivšeg robnog magazina JŽ/HŽ (sada nekakav ''Piratez''). Tu se obavljao pretovar s uskog na normalni kolosjek i obratno. Zgrada koje se sjećaš je vjerojatno današnji ''Piratez''. Taj dio pruge nestao je davno prije izgradnje novog Samoborčekovog kolodvora. Nestao je i izvađen nakon što je uređeno novo pretovarno mjesto u sklopu pokojnog ranžirnog kolodvora Vrapče (danas je tamo kontejnerski terminal). Tu su izgrađena dva ili tri pomoćna (slijepa) kolosjeka 0,76 m, od kojih je jedan bio upleten u prugu normalnog kolosjeka. Na tom upletenom kolosjeku obavljao se pretovar tenkova, samohotki, topova, haubica i svega što je išlo u i iz TRZ Bregana, a na istom mjestu spuštani su i poštanski vagoni koje je radionica GŽZ svojedobno izradila za potrebe PTT Beograd. Vratimo se onom kraku prema Zapadnjaku. Sjećam se da sam ga osobno vidio, imao je dozlaboga veliki uspon. Kako je svladavan, ne znam. Isto tako ne sjećam se ni kako je u to doba izgledala Magazinska ulica. Logika mi govori da je uspon pruge morao počinjati na samom kraju Samoborskog kolodvora i da je na Magazinskoj morao biti ''hupser'' preko ŽCPR, ali to su samo pretpostavke. Za više detalja morao bih ponovo zaviriti u knjigu ''Uskotračna željeznica Zagreb - Samobor 1901.-1979.'', ali nemam cajta. Ako si zainteresiran za posudbu (Seabral mi je knjigu vratio na našem nedjeljnom putovanju, nakon ''ispaše'' i skeniranja) javi mi se! Biti će mi drago ako sam malo pomogao rasvjetljavanju komadića GŽZ povijesti. Još jednom lijepi pozdrav svima. Quote Serija 05 je zakon!
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.