2044 Posted August 31, 2015 Share Posted August 31, 2015 Ove godine sam na more išao na Vis i obišao nekoliko vojnih objekata bivše JNA na otoku. Nažalost to je samo mali dio od ukupno 37 vojnih objekata na otoku, za ostale nije bilo prilike za obilazak, ali u planu mi je vratiti se i obići i ostatak. Inače Vis je zbog svog strateškog položaja bio zatvoren za strance do 30. svibnja 1992. kada je JNA napustila otok. Karta: (Brojevima su označene lokacije koje sam obišao.) 1. Krećemo oko 17 sati ispred hotela i prvo što posjećujemo je podmorničku bazu koja navodno nikada nije bila korištena. Prolaz u druge tunele koji je 1991. zabetoniran od strane HV-a zbog sprječavanja krađe. Tunel koji je napravljen od strane korumpiranih zapovjednika za izlaz u slučaju napada. Ali nije dovršen... Pogled s druge strane baze... Sa tunela, koji je sad popularna skakaonica, a visina je oko 5 metara. Ograda u grmlju... Isto nešto nedovršeno... Nekad je ovdje bio protuavionski top. Uvala Rogačić Nastavlja se... Quote Pozdrav iz Valpova! Link to comment Share on other sites More sharing options...
2044 Posted August 31, 2015 Author Share Posted August 31, 2015 2. Sljedeće na redu su tuneli "Nova pošta", a dobili su naziv po istoimenom Rt-u. Svrha im je bila obrana. Vozilo "ekspedicije" Dok je netko na kupanju, bicikl je parkiran u tunelu... Otvor za provjeru Kutija za osigurače Tunel Natpis... Vertikalni izlaz iz tunela Glavna prostorija Još jedan natpis Odavde se komandiralo, sada sve pokradeno... Ovdje su spaljeni kabeli da bi se očistilo od izolacije te kasnije prodalo. Nastavlja se... Quote Pozdrav iz Valpova! Link to comment Share on other sites More sharing options...
2044 Posted August 31, 2015 Author Share Posted August 31, 2015 Nekada bio top... Ovdje se zbog visokih valova spremao top po zimi... Ujedno i jedina poveznica sa željeznicom; tračnice po kojima je top ulazio u spremište. Povratak u tunele Pas od vodiča Prostorija obnovljena od strane udruge koja brine o vojnim objektima. Prolazi... Još jedan "balkon" gdje je bio top. Rt Nova pošta Pogled na otvoreno more Prema izlazu Nastavlja se... Quote Pozdrav iz Valpova! Link to comment Share on other sites More sharing options...
2044 Posted September 1, 2015 Author Share Posted September 1, 2015 3. Pogled na Komižu i zaljev... 4. Vojni objekt pod Crvenim stijenama. Prvobitna namjena tog objekta bila je podzemna vojna bolnica, ali prenamijenjena je u obavještajni centar. To je ujedno i prvi izgrađeni vojni objekt na otoku. Crvene stijene Ulaz u vojnu bolnicu, odnosno obavještajni centar. Prostorija gdje je bio kompresor i distribucija zraka. Rupa za vodu... Prostorija za oporavak prenamijenjena u glavnu prostoriju obavještajnog centra. Zidovi su naravno zvučno izolirani. Izlaz Dovod zraka Prostorija za oporavak zapovjednika U drugoj prostoriji je bila operacijska sala koja je nakon prenamjene služila za ispitivanje, a najviše su tamo bili Nijemci. Naizgled nedovršeni tunel, ali zapravo tunel za evakuaciju... A ulaz u taj tunel je iza ovog zida koji se trebao srušiti u slučaju rata. Desno je glavni dio bolnice, odnosno obavještajnog centra... Zbog prvobitne namjene vojne bolnice, ovdje su tuneli su bili široki... Izlaz... Nastavlja se... Quote Pozdrav iz Valpova! Link to comment Share on other sites More sharing options...
2044 Posted September 1, 2015 Author Share Posted September 1, 2015 5. Zadnji dio obilaska, najviši vrh Hum i fotografiranje zalaska. Jedini vojni objekt na otoku u funkciji... Pogled na Komižu Crkva sv. Duha I za kraj tri fotografija zalaska... Šteta je da ti vojni objekti propadaju, kada bi se mogli obnoviti i više promovirati. Kraj. Quote Pozdrav iz Valpova! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted September 1, 2015 Share Posted September 1, 2015 Lijepo si to prikazao, a fotografije su majstorske. Na tekst imam nekoliko primjedbi i pitanja: - za onu ''podmorničku bazu'' bi se prije reklo da je potkop-sklonište za raketne i torpedne čamce - ne razumijem izraz ''korumpirani zapovjednik'' - ''otvor za provjeru'' liči na puškarnicu ili otvor za strojnicu - ''kutija za osigurače'' jako liči na KTR (kućni telefonski razdjelnik) - ''ovdje se zbog visokih valova spremao top po zimi'' - u tom slučaju bi trebala postojati vrata kao zaštita od valova, a na slici im nema ni traga; prije bi se reklo da je top tamo bio smješten dok nije bio na borbenom položaju Bez obzira na sitne dvojbe putopis je po meni vrlo dobar i zanimljiv. Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Portos Posted September 1, 2015 Share Posted September 1, 2015 U drugoj prostoriji je bila operacijska sala koja je nakon prenamjene služila za ispitivanje, a najviše su tamo bili Nijemci. Koji Nijemci??? Quote Dinamika vozila i Okretna postolja KONČAR – Električna vozila d.d. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pfaff Posted September 1, 2015 Share Posted September 1, 2015 "ovdje se zbog visokih valova spremao top po zimi" - u tom slučaju bi trebala postojati vrata kao zaštita od valova, a na slici im nema ni traga; prije bi se reklo da je top tamo bio smješten dok nije bio na borbenom položaju Neee, po tim se tračnicama top povukao natrag, onda se u cijev nabio barut pa kugla i izvuklo ga se naprijed u paljbeni položaj i ... buuum! (jedino ne kužim gdje su ostaci kuka za koloturnike?) BTW, po grafitima primjećujem da su nakon povlačenja JNA utvrde osvojili hrabri 'rvacki vitezovi Quote "Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"Sunger meteo Link to comment Share on other sites More sharing options...
2044 Posted September 1, 2015 Author Share Posted September 1, 2015 Samo da napomenem da sam te informacije dobio od vodiča, ne odgovaram ako nisu točne. Lijepo si to prikazao, a fotografije su majstorske. Na tekst imam nekoliko primjedbi i pitanja: - za onu ''podmorničku bazu'' bi se prije reklo da je potkop-sklonište za raketne i torpedne čamce - ne razumijem izraz ''korumpirani zapovjednik'' - ''otvor za provjeru'' liči na puškarnicu ili otvor za strojnicu - ''kutija za osigurače'' jako liči na KTR (kućni telefonski razdjelnik) - ''ovdje se zbog visokih valova spremao top po zimi'' - u tom slučaju bi trebala postojati vrata kao zaštita od valova, a na slici im nema ni traga; prije bi se reklo da je top tamo bio smješten dok nije bio na borbenom položaju Bez obzira na sitne dvojbe putopis je po meni vrlo dobar i zanimljiv. Hvala! Sad da odgovorim na ovo ostalo: 1. Mogli su i brodovi ući u bazu i tamo su se namirivali. 2. Malo sam tu pogriješio, uglavnom novci su potrošeni bezveze na taj tunel jer nije bilo potrebe za tim. 3. Točno, imao je i tu namjenu. 4. Moguće da je i to. 5. Zaštita je bila napravljena od mreže na kojem je bio lažni kamen napravljen od stiropora. Sada je više nema. Koji Nijemci??? Koje su doveli na ispitivanje. (jedino ne kužim gdje su ostaci kuka za koloturnike?) Puno je toga pokradeno pa nije ni čudo da nema... Quote Pozdrav iz Valpova! Link to comment Share on other sites More sharing options...
zezi Posted September 1, 2015 Share Posted September 1, 2015 Inače Vis je zbog svog strateškog položaja bio zatvoren za strance do 30. svibnja 1992. kada je JNA napustila otok. Prolaz u druge tunele koji je 1991. zabetoniran od strane HV-a zbog sprječavanja krađe. Dobar putopis uz dvije primjedbe: 1.Otok Vis i Lastovo su bili otvoreni za strance još za bivše SFRJ - nakon dugo godina lobiranja mislim da su otvoreni 1987. Može biti godina prije ili kasnije ali je sigurno prije 90. 2. Kako je to ekipa iz HV salovala beton u tunelima 1991 ako su istovremeno (do 92) tu bila jugovojska? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2044 Posted September 1, 2015 Author Share Posted September 1, 2015 Dobar putopis uz dvije primjedbe: 1.Otok Vis i Lastovo su bili otvoreni za strance još za bivše SFRJ - nakon dugo godina lobiranja mislim da su otvoreni 1987. Može biti godina prije ili kasnije ali je sigurno prije 90. 2. Kako je to ekipa iz HV salovala beton u tunelima 1991 ako su istovremeno (do 92) tu bila jugovojska? 1. 1989. 2. Greška u pisanju, radi se o 1992. Quote Pozdrav iz Valpova! Link to comment Share on other sites More sharing options...
firedrake Posted September 1, 2015 Share Posted September 1, 2015 Koji Nijemci??? Jedini Nijemci na Visu su bili zarobljenici koji su bili u transferu za logor na Bisevu. Quote "Rekbi da su sagradili ono komad željeznice, da njome plaše švrake i gavrane kroz našu Zagoru" Juraj Kapić, 1891. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pfaff Posted September 1, 2015 Share Posted September 1, 2015 Jedini Nijemci na Visu su bili zarobljenici koji su bili u transferu za logor na Bisevu. Brižni! A ča su tamo delali? Quote "Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"Sunger meteo Link to comment Share on other sites More sharing options...
firedrake Posted September 1, 2015 Share Posted September 1, 2015 Ne bi vjerovao, ali radili su cestu preko Biševa. Nema vojska da stoji, makar i zarobljena. Nažalost dosta ih je i umrlo tamo što od bolesti što od gladi. Quote "Rekbi da su sagradili ono komad željeznice, da njome plaše švrake i gavrane kroz našu Zagoru" Juraj Kapić, 1891. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ante-vž Posted September 26, 2015 Share Posted September 26, 2015 Hvala ti, putopis mi je baš fino sjeo. Zanimljiv je i fino si sve pofotkao. Ova crkvica ti je super pofotkana, jedino možda WB malo više u toplo. Al motiv i kadar su stvarno dobri! Lijepo si to prikazao, a fotografije su majstorske. Na tekst imam nekoliko primjedbi i pitanja: - za onu ''podmorničku bazu'' bi se prije reklo da je potkop-sklonište za raketne i torpedne čamce - ne razumijem izraz ''korumpirani zapovjednik'' - ''otvor za provjeru'' liči na puškarnicu ili otvor za strojnicu - ''kutija za osigurače'' jako liči na KTR (kućni telefonski razdjelnik) - ''ovdje se zbog visokih valova spremao top po zimi'' - u tom slučaju bi trebala postojati vrata kao zaštita od valova, a na slici im nema ni traga; prije bi se reklo da je top tamo bio smješten dok nije bio na borbenom položaju Bez obzira na sitne dvojbe putopis je po meni vrlo dobar i zanimljiv. Ovo govori o "znanju" vodiča. Mislim, lijepo je da se ljudi trude i imaju udrugu koja se brine o svemu, uređuje neke stvari i vodi turiste, ali ipak, malo znanja ne bi bilo na odmet. Koji Nijemci??? Da, i ovo je vjerojatno isto posljedica "znanja" vodiča. Ja sam poprilično siguran da u vrijeme dok su njemački ratni zarobljenici bili u bivšoj Jugoslaviji, pa tako i u Hrvatskoj, gotovo ništa od toga što se danas od vojnih objekata na Visu može vidjeti još nije bilo sagrađeno. Ili? Btw, ima li na Visu nešto sačuvano od vojnog aerodroma iz 2. sv. rata da se može pogledati? Bok! Ante Quote Moja galerija na Photrain.net - https://www.photrain.net/photos/member/ante.klecina Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted September 26, 2015 Share Posted September 26, 2015 Ja sam se u ''znanje'' turističkih vodiča uvjerio u više navrata. Primjerice, u jesen 1975. bili smo na sindikalnom izletu u Bosni i posjetili smo između ostalog Mrakovicu na Kozari. Ženskica-vodič nam je obznanila kako je tamošnji spomenik rad Antuna Augustinčića, pa sam joj prišapnuo da primi pozdrav od Dušana Džamonje. Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
firedrake Posted September 26, 2015 Share Posted September 26, 2015 Na viškom aerodromu nije bilo nekakvih čvrstih objekata koji bi ostali sačuvani. Poletno sletna staza je obilježena stupovima visokim 3 - 4m cijelom duzinom. Dio je pod vinogradima, a dio su prošle godine očistili i pokosili jer je bilo govora da će se urediti aerodrom za prihvat sportskih aviona. Po viškom polju se da naći PSP ploča kojima je bila pokrivena pista i stajanje, a sada služe kao ograde. Isto tako se može naći onih stupića na koje se vješala bodljikava zica a izgledaju kao svinjski rep. Prošle godine u jednoj neplaniranoj šetnji iznad uvale Mala Travna sam naletio na dva bunkera/zaklona iz drugog sv. rata koji izgrađeni kao suhozid. Quote "Rekbi da su sagradili ono komad željeznice, da njome plaše švrake i gavrane kroz našu Zagoru" Juraj Kapić, 1891. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DB Posted September 26, 2015 Share Posted September 26, 2015 ... Btw, ima li na Visu nešto sačuvano od vojnog aerodroma iz 2. sv. rata da se može pogledati? ... Kolko sam više puta čital, višekratno je preorana cijela površina (a nije valjda da očekuješ ostatke tornja, hangara, kantine ...? Toga ili nije bilo, ili je prohujalo s burama ... a i aboridžini su skloni reciklaži ). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
firedrake Posted September 26, 2015 Share Posted September 26, 2015 A ono što je vrijedilo je pokupila vojska poslije rata. Kantina što je najkomičnije postoji i radi kao restoran danas. Quote "Rekbi da su sagradili ono komad željeznice, da njome plaše švrake i gavrane kroz našu Zagoru" Juraj Kapić, 1891. Link to comment Share on other sites More sharing options...
firedrake Posted September 26, 2015 Share Posted September 26, 2015 Da, i ovo je vjerojatno isto posljedica "znanja" vodiča. Ja sam poprilično siguran da u vrijeme dok su njemački ratni zarobljenici bili u bivšoj Jugoslaviji, pa tako i u Hrvatskoj, gotovo ništa od toga što se danas od vojnih objekata na Visu može vidjeti još nije bilo sagrađeno. Ili? Gosti su na odmoru pa ih nije uputno opterećivati suvišnim podacima, npr. jel tu bila njemačka 88ica ili Ansaldo 90, navodno sa Vitoria Veneta.Ako ćemo tjerati mak na konac, potkop je u uvali Parja, a ne u Rogačiću. Za Vis ne znam, osim ceste na Bisevu, a to mi je pričao barba koji ih je čuvao. U Splitu su krajem četrdesetih gradili jedno poprilično veliko sklonište u tupinolomu, tada, podosta izvan grada, a danas je to skoro centar. Quote "Rekbi da su sagradili ono komad željeznice, da njome plaše švrake i gavrane kroz našu Zagoru" Juraj Kapić, 1891. Link to comment Share on other sites More sharing options...
2044 Posted September 26, 2015 Author Share Posted September 26, 2015 Hvala ti, putopis mi je baš fino sjeo. Zanimljiv je i fino si sve pofotkao. Ova crkvica ti je super pofotkana, jedino možda WB malo više u toplo. Al motiv i kadar su stvarno dobri! Hvala! Fotke nisam uređivao osim zadnje tri jer nemam naviku uređivat za putopise, pa je takva kakva je. Ovo govori o "znanju" vodiča. Mislim, lijepo je da se ljudi trude i imaju udrugu koja se brine o svemu, uređuje neke stvari i vodi turiste, ali ipak, malo znanja ne bi bilo na odmet. Da, kada im je glavni cilj da se samo zaradi na turistima, a ostalo... Quote Pozdrav iz Valpova! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mali.paja Posted September 26, 2015 Share Posted September 26, 2015 Da, kada im je glavni cilj da se samo zaradi na turistima, a ostalo... Gledao sam po ne znam koji put Malo misto. Uvjek je isto i danas kao i nekad. Kako kaže diretur hotela Roko turističkom vodiću: Ća ti prčaš Njemcima da su oni razrušili naše misto? Ali druže direktore to je istina. Znam ja da je istina ali ti njima reci da su to Talijani uradili. Ako su Talijani ili Njemci onda reci da su to Amerikanci i Englezi greškom napravili. Ali ako su i oni tu onda im reci da smo mi sami to napravili. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kupljenec Posted March 27, 2018 Share Posted March 27, 2018 Odličan putopis, kad to sve gledaš kaj se delalo u onoj državi to je za plakati, kam su sve novce bacali. Ali ovo mi je želja isto posjetiti ako me put koji put odnese na Vis. To se slobodno pogleda bez vodiča ili? Btw ko zna kolko je aviona sve u jadranu iz drugoga svjetskoga rata.? I da te pitam ovo su svi tuneli ili ih ima još? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2044 Posted March 27, 2018 Author Share Posted March 27, 2018 Odličan putopis, kad to sve gledaš kaj se delalo u onoj državi to je za plakati, kam su sve novce bacali. Ali ovo mi je želja isto posjetiti ako me put koji put odnese na Vis. To se slobodno pogleda bez vodiča ili? Btw ko zna kolko je aviona sve u jadranu iz drugoga svjetskoga rata.? I da te pitam ovo su svi tuneli ili ih ima još? Hvala! Naravno, može se bez vodiča, ali preporučljivo je da se ide s terencem jer su pristupne ceste do većine objekata u jako lošem stanju. Nije na odmet raspitati se za točne lokacije objekata prije obilaska jer su udaljeni od glavne ceste. Ovo je dio tunela, jedan dio sam obišao 2011.-te godine, ali nemam fotke. Od ukupno 37 vojnih objekata na otoku, dobar dio su tuneli. Quote Pozdrav iz Valpova! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kupljenec Posted March 27, 2018 Share Posted March 27, 2018 Ima baš tunela kaj su veliki? Ili nisi niš drugo pručaval? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.