Jump to content

Cipelcug: Od Staze do Sunje preko dvije nekadašnje rasputnice, 07.04.2012


seabral

Recommended Posts

Ja sam isti dan prošao kroz Sunju,nešto kasnije.Išao na vikend preko Dubice i Novske u Banovu Jarugu.Inače postoji plan za ponovno uspostavljanje kolodvora Šaš,Živaja i Jasenovac.Prometnik u Sunji je rekao kako su tražili od HŽ-a da uspostave i Blinjski Kut,ali da to nije izgledno kao i Staza te Hrastovac prema Volinji.

 

Inače odličan putopis,ali nemoj previše riskirati oko minskih polja. :palac: i :cry: za napušteni odvojak.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Dakle, ja sam za sebe mislio da sam željeznički fanatik (naročito bio u mladim danima), ali ova tvoja landranja... Što reći osim: još jedan sjajan putopis! :palac:

Slike su jedna bolja od druge, ali mi je naj-fora ona s daždevnjakom na pruzi.

Ovaj motiv mi je, pak, posebno zapao za oko:

 

 

To su vagoni nekadašnjeg denčara, teretnog brzovoznog vlaka za prijevoz komadnih pošiljaka. Šteta je što nema bočne slike da se vide ostaci (valjda ih ima?) onih ''harmonika'' ili ''mijehova'' kojima su bili međusobno spojeni. Također me zanima domicilni kolodvor (ako se još vidi), u mojem pamćenju iz davnih vremena ostalo je ''Ljubljana-Moste''.

Usput, prikazao si i dva lokaliteta iz kojih poznajem ili sam poznavao neke ljude:

- Čovjeku koji je bio šef kolodvora Staza moj otac je 1973. prodao Škodu 110L.

- Iz Vedrog Polja je moja bivša kolegica iz Pošte Đurđica J. Nekoliko godina smo zajedno radili u Službi realizacije razvoja. Oba brata joj rade u HŽ-u, a mlađi Juraj J. bio je neko vrijeme prometnik u Kumrovcu. Zadnje što znam o njemu je da su ga premjestili u neki odjel informatike.

Eto, svijet je obično manji nego li mislimo.

Na kraju si dopuštam zrnce optimizma. Za razliku od tebe ja ipak ne bih otpisao spoj Krivaja - Gaj. Danas je tako kako jest (otužno), no u neko razumno doba bi tim zapuštenim komadićem pruge mogli poteći novi milijuni tona tereta.

Sad tek naidjoh na ovu temu i vrlo me obradovala.Postojao je Dencar sa tim vagonima magacinima sa mjehovima na relaciji Ljubljana-Skoplje-Ljubljana po starom oznacavanju vlakova na JZ nosio je oznaku Lasta 1/Lasta 2 a po novom (po Up.54) broj 54003/54002 i vozio je sve do 1977. vagoni su bili dom.st.Ljubljana Moste.Postojao je jos jedan na relaciji Zagreb Ist.kol.-Split-Zagreb ist.kol (via: Sunja-Bihac).Ovi vagoni sto su uslikani u Sunji su upravo od garniture tog vlaka a Dom.st. im je bila Zagreb.Ist.Kol.Kako su oni zavrsili u Sunji. Kad je 26./27.06.1978. pusten u rad Zagreb RK tad je Sunja prestala da bude ranzirna stanica i lozionica Sunja vise nije sluzila svrsi obrta lokomotiva (dom.Bihac,Prijedor,Banja Luka,Zagreb). Tad je u Sunji u krugu lozionice oformljeno stovariste rezervnih djelova i materijala za KM u sastavu ETS Zagreb.Kompletna hala lozionice je bila puna rez.djelova a vani su bili portali i konzole svih vrsta. Ta garnitura bivseg Dencara i onaj pulman sto jos stoji u krugu lozionice dati su za potrebe ETS i dvuceni u krug lozionice Sunja i upotrebljeni su kao magacini rez.djelova za KM (sitni djelovi tipa sklopke i razno.)

Link to comment
Share on other sites

Plus teretni vlakovi sa Unske pruge prema Novskoj i dalje (i obratno). A bilo ih je prije rata dosta.

Vrlo frekventan odvojak Rasputnice Krivaja i Gaj do 1991. U Sunji san pored 11 kolosjeka,koliko ih Sunja ukupno ima proveo djetinjstvo,mladost i zivot do svoje 35. godine.Kao prometnik sam poceo da radim u Sunji 1975. godine.Stanovao sam na zgradi zelj.stanice.Sad cu po sjecanju da napisem brojeve vlakova koji su prolazili preko Rasp.Krivaja i Gaj odnosno pravcem Novska - Sunja -Bos.Novi i obratno.Smjer Bos.Novi - Novska teretni 61310,61312,61314,61316,61342,81154 (ruda Omarska-Radinac).Brzi vlakovi 170,660,662 (redovni)i sezonski 1720,1866,1195,1669.Suprotni teretni 61313,61315,61341,61343,61345.Redovni brzi 171,661,663 Sezonski 1721,1867,1194,1668. U vremenu izvoza psenice i kukuruza su redovno uvodjeni podjeljeni narocito na relaciji Sremska Mitrovica - Solin Luka 61813 i 61815.Velike kolicine fosfata za umjetno gnjoivo su prevozene iz Solina za "Zorka" Sabac i "Petrokemiju" Kutina.Zaboravio sam jos vlak 61340 on i 61342 su bile Kutinske trase i svakodnevno su uvodjeni i pojeljeni 61840 i 61842,odnosno iz Kutine 61843 i 61845. Veliki profit bivsem ZTP Zagreb su donosili upravo vlakovi na relaciji Srem.Mitrovica-Solin Luka i Sabac - Solin Luka jer je ZTP Zagreb imao prijvozni put od Tovarnika do Bos.Novog gr.km. pa od Martin Broda do Solina i samo jednu zavrsno pripremnu organizaciju i to u stanici Solin Luka.A koliko je to para donosilo i sta to znaci to smo ni koji smo na Visoj ucili politicku ekonomiju kod prof.Dr Vojvodica dobro naucili. Inace Rasp.Krivaja i Gaj su napravljene 1964. godine i 1968. kad je pusten u rad APB Novska-Sunja i rasputnice su opremljene elektro-relejnim SS-uredjajem u sistemu APB-a.Prve dvije Rasputnice na podrucju bivseg ZTP Zagreb gdje su 1983. ugradjene nove skretnice T-1,T-2,T-3 i T-4 za brzinu u skretanje preko Rasputnica sa je bila 65 km/h. U jesen 1988. na rasputnici Krivaja i Gaj ugradjeni su elektricni grijaci skretnica (napajanje sa KM).Rukovanje rasputnicama je vrseno sa SS postavnog bloka INTEGRA stanice Sunja.

Link to comment
Share on other sites

Jučerašnje sunčano prijepodne sam odabrao provesti na cipelcugu koji mi je već dosta dugo čučao u glavi kao ideja, samo mi je kao i inače nedostajalo vremena za realizaciju. Jučer se ukazala prilika, a i vremenska prognoza je trebala biti povoljna. Istinabog, nekakva kišica je sipila dok sam se ujutro u 6.46 h ukrcavao u Mađara za Sisak i Novsku, ali nadao sam se da ekipa iz weatheronline.co.uk ipak zna svoj posao. I znali su ga ... kad sam se sat i pol kasnije iskrcao u Stazi, sunce je već sjalo punim sjajem :--)

 

Ideja ovog cipelcuga je bila obići dvije nekadašnje rasputnice, Krivaju i Gaj, o kojima smo već dosta pisali na ovom forumu. U dobra stara željeznička vremena su ove rasputnice prevezle mnoge vlakove iz pravca Slavonije prema Unskoj pruzi i obratno. Bile su dio triangla oko Sunje. Tokom rata, čitavo područje je bilo minirano, a nakon razminiravanja, puštene su u promet pruge Sunja-Novska i Sunja-Volinja, ali ne više i odsječak Gaj-Krivaja. Taj dio pruge je još uvijek zarasao, devastiran i miniran ... a vjerojatno je i zauvijek tako ostati.

 

A kad sam već namjeravao prohodati ove rasputnice, dodao sam svojem cipelcugu i dionicu do ex-kolodvora Staza ... čisto zato da mi hodanje ne traje prekratko :mrgreen:

 

Trasa cipelcuga je išla ovako: kolodvor Staza --> rasputnica Krivaja --> južni ulaz u Sunju --> rasputnica Gaj --> južni ulaz u Sunju --> napušteni vagon na sjevernom izlazu kolodvora Sunja --> kolodvor Sunja ... sveukupno nekih 7700 metara cipelcuga.

 

StazaSunja.jpg

 

Iz Mađara sam se iskrcao na devastiranom kolodvoru Staza. Ambijent dostojan najvećih horrora :|

 

P4070368res.jpg

 

Za Pfaffa :mrgreen:

 

P4070369res.jpg

 

Na kolodvoru nije bilo nikoga ...

 

P4070371res.jpg

 

P4070374res.jpg

 

... ako ne računam brojne lastavice i ostale leteće pernate stvorove koje sam uzbunio svojim dolaskom i koje su doslovce izlijetale iz svih pukotina zidova i stropova ove devastirane zgrade

 

P4070381res.jpg

 

P4070382res.jpg

 

P4070383res.jpg

Ovdje smo mi prometnici iz Sunje davali zamjene,skoro svake godine do 1990. ovdje sam dolazio na zmjenu,u odnosu na Sunju za promrtnika je bila to rekreacija ali je ova ukrsnica Staza bila vrlo nezgodna i ovdje je prometnik morao dobro da bude u situaciji da se ne zatrpa s obzirom da je usko grlo bila pruga Sunja-Caprag-Sisak i s obzirom na vlakove sa pruge Bos.Novi-Sunja jer se krizanje vlakova na toj relaciji odvijalo izmedju ukr.Staza i ukr.Hrastovac na Bos.pruzi.Znaci za prometnike je bila mala ukrsnica ali velika briga.

Link to comment
Share on other sites

ŽCPR i mjesto Staza

 

P4070406res.jpg

 

Ovaj znak i tragovi na njemu pamte puno gora vremena :roll:

 

P4070409res.jpg

 

Izlazna skretnica u pravcu Sunje

 

P4070418res.jpg

 

P4070421res.jpg

 

P4070423res.jpg

 

Polako kreće cipelcug u pravcu Sunje. Brojna upozorenja s desne strane su više neko očita ... nemam ni najmanju želju provjeravati koliko su istinita.

 

P4070428res.jpg

 

P4070429res.jpg

 

Jedan od poljskih prijelaza

 

P4070439res.jpg

 

Nailazim i na oznake drukčijeg oblika ... ali sve one govore i svjedoče o vremenima za koje se nadam da se nikad više neće ponoviti

 

P4070445res.jpg

 

P4070443res.jpg

Na prvoj slici s desne strane ceste je bila zelj.stambena prizemna zgrada sa dva stana za prometnike.

Link to comment
Share on other sites

Ostaci kontaktne mreže koji više ne pripadaju nikome

 

P4070559res.jpg

 

Bez riječi :roll:

 

P4070561res.jpg

 

 

Pruga prema Sunji. S lijeve strane je početak triangla prema rasputnici Gaj

 

P4070560res.jpg

 

Pogled sa zaraslog kolosijeka ... vlakovi tuda odavno ne voze

 

P4070570res.jpg

 

Detalj s trase ...

 

P4070572res.jpg

 

Dalje nisam išao po toj trasi .... gusta šikara i mine su bile više nego dovoljan razlog da rasputnici sa susjedne strane priđem okolnim putem. Jest da je to znatno dulji put, ali na hodanje me bar nikad nije bilo teško nagovoriti ;-)

 

Pogled u suprotnom smjeru, tj. prema Novskoj ...

 

P4070573res.jpg

 

... i prema zaraslom odsječku pruge Gaj - Krivaja

 

P4070576res.jpg

Na prvoj slici se vidi da je tu jos transformator za elektricne grijace skretnica T-1 i T-2. Na ovoj Rasp.Krivaja preko skretnice T-2 mi je izletio teretni vlak u krnji kolosjek (prelet signala) i otisla u livadu lok. i 2 Tad tovarena sumpornim fosfatom.Bilo je to 26.12.1986. u 12.15 ( u sred podne).Lok.441-026 strojovodja Cutura Franjo VV Sl.Brod vlak 61342. A i da se malo pohvalim ova suma unutar Trijangle sto je sad zarasla i po tom spojnom kolosjeku je suma moje zene.

Link to comment
Share on other sites

Proljeće je doba cvjetanja :D

 

P4070506res.jpg

 

Ovdje je pruga prilično nagnuta ... puno više nego što to zahtijevaju trenutne brzine vlakova od 50-tak km/h

 

P4070509res.jpg

 

ŽCPR Vedro Polje

 

P4070515res.jpg

 

P4070516res.jpg

 

Danas ovim ŽCPR-om vlada tehnologija ...

 

P4070518res.jpg

 

... koja je zamijenila nekadašnji ručni rad

 

P4070519res.jpg

 

Pogled u nekadašnju kućicu čuvara ŽCPR-a

 

P4070520res.jpg

 

P4070521res.jpg

 

Krovište koje to više zapravo nije ...

 

P4070522res.jpg

 

Izvana

 

P4070525res.jpg

 

Ima i bunar

 

P4070529res.jpg

Tehnologija na CP Vedro Polje je vladala od davne 1968.kad je pusten u rad APB Sunja-Novska.CP sa brnicima i svjetlosnim signalima koji je bio u ovisnosti sa zastitnim signalima Rasp.Krivaja i njim se rukovalo sa Postavnog SS uredjaja iz PU Sunja.A ova devastirana zgrada je bio stan tu je stanovao st.-robni blagajnik kolodvora Sunja.

Link to comment
Share on other sites

Odlično ... hvala ti na brojnim nadopunama i zanimljivostima. :palac::jup

 

Da znaš da sam te se dosta puta sjetio dok sam hodao onuda. Tvoji postovi na ovom forumu i na railserbia.net su redovito puni interesantnih detalja s ovih dijelova pruge, pa sam si zapravo i priželjkivao tvoje komentare i u ovoj temi. t1229.gif

Link to comment
Share on other sites

Lijepo da sam napokon sjeo i pročitao ovaj hodopis! Prohodao sam nešto pruga u Slavoniji, ali nikad u minski sumnjivim područjima :mellow: maoram priznati da ne bih uspio normalno slikati na tvom mjestu! Svaka čast za to!!!

 

Može pitanje? Ovo bi bili nekadašnji vagoni vlakopratnje?

 

http://i174.photobucket.com/albums/w120/seabral/za%20forum/2012/2012%2004%2007%20staza-sunja/P4070729res.jpg

421789_10150583085722304_276946597303_9174747_1740623047_n.jpg

 

Moje fotografije.

Link to comment
Share on other sites

nisam na ovo naletio prije, ali svaka cast na slikama i hodanju. jedna mi stvar doduse nije jasna: rasputnice gaj i krivaja, koje su pruge povezivale? ok, od sunje preko rasputnice krivaja prema sisku (ako sam dobro shvatio). ali sto je onda u smjeru rasputnice gaj? pretpostavljam da se iz sunje ide direktno za volinju. a ako se preko rasputnice gaj ide za volinju, kuda idu onda svi oni silni kolosijeci iz kolodvora sunja?

Hej haj, bas nas briga,

vozamo se na taljiga!

Link to comment
Share on other sites

Hvala vam dečki ! :--)

 

 

Pojma nemam ... nadam se da će gordana357 znati nešto više reći o tome :ne zna:

 

jedna mi stvar doduse nije jasna: rasputnice gaj i krivaja, koje su pruge povezivale? ok, od sunje preko rasputnice krivaja prema sisku (ako sam dobro shvatio). ali sto je onda u smjeru rasputnice gaj? pretpostavljam da se iz sunje ide direktno za volinju. a ako se preko rasputnice gaj ide za volinju, kuda idu onda svi oni silni kolosijeci iz kolodvora sunja?

 

Jednostavno rečeno, to je bio tiangl. Krakovi od Sunje prema Volinji i od Sunje prema Novskoj i dan-danas postoje i koriste se, a onaj u žbunje i u mine zarasli krak trijangla je spajao pravac Volinja prema Novskoj, bez prolaska kroz Sunju.

A kolosijeka u Sunji fakat ima da te zaboli glava .... mora da je do kraja 80-tih godina bilo vrlo interesantno i prometno na tom kolodvoru :--)

Link to comment
Share on other sites

Gordana357 je već odgovorio na ovo pitanje (vidjeti nekoliko postova gore). To su vagoni nekadašnjeg denčara (brzoteretnog vlaka) koji je prometovao na relaciji Zagreb - Split - Zagreb, domicilni kolodvor Zagreb Istočni kolodvor.

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

... mora da je do kraja 80-tih godina bilo vrlo interesantno i prometno na tom kolodvoru :--)

Da, da. Do kraja 80-ih je općenito bilo dosta interesantno i lijepo...

 

No, u svakom slučaju, treba biti zahvalan za ovaj prikaz. Jako lijepo

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Jednostavno rečeno, to je bio tiangl. Krakovi od Sunje prema Volinji i od Sunje prema Novskoj i dan-danas postoje i koriste se, a onaj u žbunje i u mine zarasli krak trijangla je spajao pravac Volinja prema Novskoj, bez prolaska kroz Sunju.

A kolosijeka u Sunji fakat ima da te zaboli glava .... mora da je do kraja 80-tih godina bilo vrlo interesantno i prometno na tom kolodvoru :--)

 

ok, nisam siguran da sam shvatio opet. a sad imam problem sa photobucketom pa ne znam gdje da uploadam sliku. uglavnom, na Google mapi koju si gore stavio imamo 3 kolosijeka koji vode od sunje. jedan ide direktno dolje, to je kolosijek za Volinju, ako sam dobro shvatio (prema rasputnici Gaj). drugi je onaj koji ide nadesno (prema rasputnici Krivaja), to je prema Sisku. i imamo treci, koji vodi negdje gore lijevo od Sunje, kuda taj kolosijek ide?

 

osim toga, zar HZu ne bi bilo u interesu obnoviti triangl i direktno povezati granicu sa siskom (novskom), imam osjecaj da teretnjaci iz BiH bez veze gube vrijeme u Sunji.

Hej haj, bas nas briga,

vozamo se na taljiga!

Link to comment
Share on other sites

Ovako, sve imaš na prvoj fotki, ali budem objasnio. Kad ideš iz Bosne dolaziš do rasputnice Gaj, gdje se moglo do rata skrenuti prema Novskoj i nakon kratke vožnje po spojnom kolosijeku došao je vlak do rasputnice Krivaja gdje se uključio na prugu Sunja - Novska. Danas je su obje rasputnice van funkcije. Za početak je minirana, a i trenutno nema potrebe za tim spojnim kolosijekom. Kao prvo, nema teretnih vlakova između Sunje i Novske, pa onda danas tim kolosijekom ne bi imalo kaj vozit, a kao drugo, moraju se neke druge pruge obnovit, da bi te rasputnice uopće imale smisla. Vlakovi koji idu iz Bosne za Sisak moraju proći Sunju i prolazili su je i kad su rasputnice bile u funkciji.

Link to comment
Share on other sites

jedan ide direktno dolje, to je kolosijek za Volinju, ako sam dobro shvatio (prema rasputnici Gaj). drugi je onaj koji ide nadesno (prema rasputnici Krivaja), to je prema Sisku. i imamo treci, koji vodi negdje gore lijevo od Sunje, kuda taj kolosijek ide?

Ovako je ispravnije:

Direktno dolje se ide prema Volinji - to si u pravu.Kolosijek nadesno vodi prema Novskoj preko Jasenovca. A kolosijek gore lijevo je prema Sisku.

Link to comment
Share on other sites

Ovako je ispravnije:

Direktno dolje se ide prema Volinji - to si u pravu.Kolosijek nadesno vodi prema Novskoj preko Jasenovca. A kolosijek gore lijevo je prema Sisku.

 

e sad mi je jasno :-D fala. ja sam mislio da se pruga za novsku odvaja vec oko siska, nisam znao da treba do sunje doci da bi se doslo do odvojka.

Hej haj, bas nas briga,

vozamo se na taljiga!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

... Danas je su obje rasputnice van funkcije. Za početak je minirana, a i trenutno nema potrebe za tim spojnim kolosijekom. ...

Taj kolosijek između dve rasputnice je dva puta razminiravan kao i šuma u trokutu. Šuma i spojni kolosijek su bili kao park nakon čišćenja mina. Ali, ponovno se zapustilo sve i zaraslo je u korov. Sad se opet ne može proći onuda, a 2002. godine je sve bilo čisto. Žao mi je što onda nisam prošao tim kolosijekom kaad je sve bilo čisto od granja i šiblja. Navodno tu unutra bi trebala biti zavojna skretnica tzv. "lučna" . Vjerojatno T-2 ili T-3. Kod T-3 skretnice na stupu KM se vidi zastarjelo rješenje kojim se konzola primicala udaljenom kolosijeku. Danas se za to koriste dugačke konzole (za udaljenosti 4-6 m od stupa do osi kolosijeka).

Samo osmi položaj!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Tebe zbilja nema de te nije bilo, baš sam užival u ovim slikama i cipelcugu, moraš opet početi landrati okolo naokolo ;-)

Valjda su danas očistili ova minska polja?

Meni su baš zanimljive ovakve lokacije.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...