Jump to content

Zima na Kupi, 28.12.2010


seabral

Recommended Posts

Sljedeći dan nakon izleta u Ljubljanu (link) i tumaranja po ljubljanskih pet strana svijeta otišao sam bliže Zagrebu - na Kupu. Zašto baš na Kupu ? Zato jer je ona jednako lijepa i u ljeti i u zimi. Uz nju prolazi meni najljepša pruga u Hrvatskoj, a kojom sam se dosta puta vozio (link) i jednom doslovce prohodao (link).

 

Ideja za taj izlet mi je došla dok sam se vraćao u vlaku iz Ljubljane, a vrijeme putovanja iz Ljubljane do Dobove sam iskoristio da provjerim vozne redove i isplaniram detalje za idući dan.

 

Polazna točka je Karlovac. Vrijeme je bilo sunčano, ali ispod ledišta. Karlovac rasputnica - lijevo se odvaja pruga za Kupu, u sredini je pruga za Zagreb, a desno se odvajao paralelni kolosijek, koji se nekih kilometar dalje odvajao prema Sisku. Nažalost, ratni vihor ga je odnio zauvijek, a ostaci se mogu vidjeti u jednom od naših zajedničkih putopisa (link).

 

PC280006res.jpg

 

Ozalj .... stari grad na Kupi.

 

PC280027res.jpg

 

Doslovce stari, jer ova zidina nad ovim gradom već stoljećima uspješno odolijeva svojim godinama i zubu vremena.

 

PC280045res.jpg

 

 

 

Malen si, uzak i trošan

al ti me ipak nosiš

čamče na Kupi

sve kamenje mojih briga

sve gvožđe mojih mržnja

sve olovo mojih čekanja

prenosiš preko vode...

(Vladimir Nazor)

 

 

 

PC280059res.jpg

 

 

Ozalj nije samo dvorac. Nije samo ni Kupa. Ozalj je i stara Munjara.

 

PC280030res.jpg

 

 

A do stare Munjare se dolazi preko mosta na Kupi.

 

PC280054res.jpg

 

 

S mosta se pruža prekrasan pogled na stari grad, na rijeku koja tiho teče ...

 

PC280029res.jpg

 

 

 

... i na kupalište koje čeka ljetne dane

 

PC280048res.jpg

Link to comment
Share on other sites

S druge strane mosta tišine nema. Huk vode odaje snagu koja se ovdje ponosno otkriva dok milijarde kapljica pršte na sve strane ...

 

PC280032res.jpg

 

... tvoreći oblake najraznovrsnijih oblika i rojeve sitnih kapljica koje vrludaju zrakom oko mene

 

PC280031res.jpg

 

Stara Munjara ... to je još jedan od simbola Ozlja. Prvih sto godina je već prošlo iza nje. Preživjela je ona i ratove i tehničke napretke .... i dalje vjerno služi Karlovčanima, a mi joj poželimo i drugu i još mnoge buduće stogodišnjice ....

 

PC280033res.jpg

 

PC280035res.jpg

 

... ona to svojom ljepotom zaista zaslužuje :jup

 

PC280036res.jpg

 

PC280039res.jpg

 

PC280040res.jpg

 

PC280041res.jpg

 

PC280042res.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lijepo je bilo promatrati staru Munjaru, uživati u njenoj snazi i patini, ali moramo dalje .... vraćam se na obalu jer se bliži vrijeme nailaska vlaka ... a to je ovdje uz Kupu, drveni čamac i stari kameni grad poseban doživljaj.

 

PC280073res.jpg

 

PC280072res.jpg

 

 

Nakon prolaska vlaka, prelazim Kupu i penjem se na stari grad Ozalj. On se spominje se već od trinaestog stoljeća, imali su ga i Frankopani i Zrinski, a u svojoj povijesti je bio i rušen i nadograđivan.

 

PC280078res.jpg

 

PC280080res.jpg

 

Već sam u više navrata na forumu napisao kako jako volim stare utvrde i gradove. Stoga vas i u ovoj priči nakratko vodim sa sobom u ovaj lijepi stari grad.

 

PC280081res.jpg

 

Pogled na kupalište i most kod Munjare ...

 

PC280083res.jpg

 

... i na susjednu obalu

 

PC280084res.jpg

Link to comment
Share on other sites

S jedne od zidina se pruža prekrasan pogled na prugu koja vijuga zajedno s Kupom ...

 

PC280098res.jpg

 

... i na vlak koji vijuga zajedno s njima

 

PC280111res.jpg

 

PC280122res.jpg

 

PC280129res.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sljedeća destinacija je slap na Kupi.

 

PC280133res.jpg

 

 

Nalazi se pored ŽCPR-a gdje se ponovno spajaju cesta i pruga. Prije toga pruga prolazi kroz kolodvor Zaluka, ulazi u tunel (kojeg sam također prošle godine prohodao :jup), te dolazi do ceste koja se upravo spustila nakon prolaska preko brdskog prijevoja.

 

PC280134res.jpg

 

PC280136res.jpg

 

Odavde nadalje cesta i pruga vijugaju zajedno pored Kupe

 

PC280137res.jpg

 

Slap u snijegu .... ima nečeg posebnog u tome

 

PC280146res.jpg

 

PC280147res.jpg

 

Pogled na hladnu rijeku ispod slapa

 

PC280149res.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sretnici koji su nekad živjeli usred ove ljepote ....

 

PC280150res.jpg

 

... i svakodnevno mogli gledati vodenu igru rijeke koja te nikako ne može ostaviti ravnodušnim

 

PC280151res.jpg

 

PC280153res.jpg

 

PC280154res.jpg

 

PC280161res.jpg

 

PC280162res.jpg

 

 

Iznad slapa je mali skoro zboravljeni ŽCPR.

 

PC280170res.jpg

 

PC280171res.jpg

 

Tu je i prometni znak kakvih smo se nagledali u zlatno doba bivše države i kakvih više skoro nigdje nema.

 

PC280174res.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sve skupa čini vrlo idiličan pogled

 

PC280180res.jpg

 

A usred te idile, nailazi novi vlak

 

PC280202res.jpg

 

Pitam se da li itko od putnika promatra ljepotu pored koje upravo prolazi

 

PC280208res.jpg

 

PC280213res.jpg

 

PC280218res.jpg

 

Ako promatra, mogu samo reći "blago njemu .... " :jup

 

PC280227res.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kao što sam rekao, Ozalj nije samo Kupa, nije samo Munjara, nije samo ni stari grad .... Ozalj ima i željeznički kolodvor

 

PC280235res.jpg

 

Malen je, ali je lijep :jup

 

PC280241res.jpg

 

PC280236res.jpg

 

PC280237res.jpg

 

PC280238res.jpg

Link to comment
Share on other sites

Po čemu je značajan Zorkovac na Kupi ? Po ovom ŽCPR-u ?

 

PC280242res.jpg

 

 

Teško da bi ga itko po tome pamtio. Niti po objektu napuštenog stajališta Zorkovac Polje, na kojem je ime stajališta još uvijek napisano na dva pisma.

 

PC280243res.jpg

 

Ne znam kad je ono napušteno ... zadnji vozni red kojeg posjedujem i gdje mogu vidjeti da se spominju zaustavljanja vlakova na ovom službenom mjestu je iz 1938. godine.

 

PC280245res.jpg

 

Za ovu prugu je Zorkovac bitan jer ovdje pruga prelazi Kupu, točno između nekadašnjeg stajališta Zorkovac Polje i stajališta Zorkovac.

 

PC280249res.jpg

 

PC280256res.jpg

 

Osim vlakova ....

 

PC280258res.jpg

 

.... preko ovog mosta mogu Kupu prijeći i pješaci

 

PC280257res.jpg

Link to comment
Share on other sites

Pogled s mosta na stari bunker .... kad su ga gradili i tko je sve iznutra čuvao ovaj most ? :jup

 

PC280260res.jpg

 

PC280261res.jpg

 

 

Kupa je ovdje jednostavno prekrasna. Ovako se vidi prema Karlovcu ....

 

PC280265res.jpg

 

... a ovako prema Ozlju, zajedno sa sjenom mosnog luka

 

PC280278res.jpg

 

S druge strane Kupe, pogled prema bivšem stajalištu Zorkovac Polje na suprotnoj strani

 

PC280268res.jpg

 

Ovo je pogled s istog mjesta prema stajalištu Zorkovac. Ono se nalazi pored skladišta, iza kuće koja je u prvom planu

 

PC280270res.jpg

 

Na stajalištu se nalazi nekakav manipulativni kolosijek

 

PC280271res.jpg

 

A stajališna zgrada izgleda kao da je nekad imala kolodvorsku funkciju

 

PC280274res.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vraćam se preko mosta na Kupi na drugu stranu. Dok sam ga prelazio, locirao sam odlično mjesto za sačekušu za vlak koji će uskoro naići. To je nečija splav na kojoj ostaju moji tragovi u snijegu

 

PC280321res.jpg

 

Do nje vode ove skliske stepenice ...

 

PC280294res.jpg

 

Sa splavi se pruža odličan pogled na most ....

 

PC280282res.jpg

 

... ali i na selo Zorkovac

 

PC280323res.jpg

 

PC280324res.jpg

 

... i na zrcalno mirnu Kupu

 

PC280291res.jpg

 

Po ne znam koji put toga dana, fotkam istog Šveđana ... ali ne znam na kojem mjestu mi je ljepši

 

PC280306res.jpg

 

PC280308res.jpg

 

Da ne bi bilo zabune, tog istog Šveđana ću istog dana fotkati još dva puta :jup

Link to comment
Share on other sites

Fotkao sam ga nakon što sam se vratio u Karlovac i odabrao novo mjesto za sačekušu.

 

PC280326res.jpg

 

Prvi put me iznenadio kad sam zaboravio da će taj Šved krenuti prema Dugoj Resi ...

 

PC280327res.jpg

 

... dok ću ja ići posjetiti stare šinobuse.

 

PC280332res.jpg

 

Okretaljka

 

PC280333res.jpg

 

 

Ovo su tužni ostaci ljepotana koji su do zadnjeg trenutka vozili na ozaljskoj pruzi

 

PC280338res.jpg

 

PC280339res.jpg

 

PC280340res.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nakon ovih ne tako lijepih prizora odlazim do mosta. Preko njega upravo dolazi manevra

 

PC280371res.jpg

 

PC280378res.jpg

 

A odmah nakon prolaska manevre sam siguran da mogu bez opasnosti napraviti ovu fotku sa sredine mosta :jup

 

PC280381res.jpg

 

Ovo sam pročitao tek nakon fotkanja prethodne fotke :roll:

 

PC280387res.jpg

 

S mosta se pruža lijepi pogled na Kupu, na moju buduću sačekušu pored nje i na stari grad Dubovac

 

PC280382res.jpg

 

 

Eh, ne mogu si pomoći, zaista me privlače svi ti stari gradovi :hai

 

PC280384res.jpg

Link to comment
Share on other sites

Na sačekuši .... dolazi manevra, ali staje na početku mosta. Ubrzo nakon toga se vraća natrag

 

PC280393res.jpg

 

Ne znam da li ovo još nečemu služi, ali izgleda interesatno

 

PC280400res.jpg

 

Dok sam čekao na vlak, spazio sam i ovu patku ...

 

PC280401res.jpg

 

... ali je i ona spazila mene :roll:

 

PC280406res.jpg

 

Za kraj putopisa, još par fotki sa sačekuše .... Dinko-KA će sad sigurno znati gdje je to :roll:

 

Manevra na početku mosta, po ne znam koji put ...

 

PC280416res.jpg

 

"Moj" Šved danas, po ne znam koji put ... :roll:

 

PC280427res.jpg

 

Nagibni, po prvi put ...

 

PC280446res.jpg

 

... i za kraj, putnički za Moravice, po prvi put "pravi" vlak s lokomotivom i vagonima danas :hai

 

PC280471res.jpg

 

U jednoj temi u podforumu Fotografija me je Dinko upitao

 

Voliš ti tu našu Kupu, ha? :jup

 

Zar je nakon ovog putopisa potreban još kakav odgovor ? :roll::D:D

 

 

*** kraj ***

Link to comment
Share on other sites

Seabrale, lakše te uhvatiti na fotografiji nego u stvarnosti, šala. Prekrasno kao i uvijek, Kupa, željeznica, snijeg... Kad se to spoji ispadne prava uživancija, samo me kraj putopisa rastužio vidjevši one šinobuse... Ali tako nam je sa svakom lokomotivom ili vozilom na ovim našim prostorim :jup

Link to comment
Share on other sites

Ovo je naprosto fascinantni putopis. :hai

A ja ne bih bio ja kad ne bih dodao neke opaske.

 

kupalište koje čeka ljetne dane

Tu sam bio na roštilju sredinom devedesetih. Ostatak ekipe doputovao je cestom, a ja naravno vlakom.

 

Po čemu je značajan Zorkovac na Kupi?

Po tome što sam ja 25 godina stanovao u Zorkovačkoj. :jup

 

Pogled s mosta na stari bunker .... kad su ga gradili i tko je sve iznutra čuvao ovaj most?

To se ne zove bunker već blokhauz. Građen je u vrijeme II. SR za zaštitu mosta od diverzija, a unutra su vjerojatno bili domobrani. Možda i Nijemci ili Talijani, tko će ga znati...

 

Ovo su tužni ostaci ljepotana koji su do zadnjeg trenutka vozili na ozaljskoj pruzi

Većina tih šinobusa vozila je na pokojnoj pruzi Karlovac - Sisak.

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

3 stvari.

 

1. svaki tjedan putopis jedan. Sa 103 godine kada možebitno prestaneš, vjerujem da ćeš završiti u TV kalendaru zbog kvalitete odrađenog!!! :hai

 

2. ovaj bunker (Blockhouse ili Blokhauz?) je služio kao zaštita protiv praktički isključivo pješaštva, barem koliko ja znam. Ima ih mnogo uz prugu X koridora, i nadam se da ću jednog dana pješke obići svaki od njih !

 

3. mislim da si upravo prikazao najbolju prugu za muzejski vlak :jup

421789_10150583085722304_276946597303_9174747_1740623047_n.jpg

 

Moje fotografije.

Link to comment
Share on other sites

Hvala ti na još jednom vrhunski odrađenom putopisu, koji obiluje izutetnim pejzažnim fotografijama, koje su melem za oči i dušu svakog railfana.

 

Što reći, nego BRAVO. :jup

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

ovaj bunker (Blockhouse ili Blokhauz?) je služio kao zaštita protiv praktički isključivo pješaštva, barem koliko ja znam. Ima ih mnogo uz prugu X koridora, i nadam se da ću jednog dana pješke obići svaki od njih!

Dobro znaš.

Blokhauz (od njemački blockhaus, engleski blockhouse) je fortifikacijski objekt namijenjen za obranu od protivnika koji ne raspolaže teškim oružjem (topništvom), a namjena mu je zaštita/kontrola određenog područja i naročito komunikacija.

U II. SR na području ex Yuge Nijemci i njihovi saveznici podigli su ih više tisuća, najviše uz željezničke pruge i objekte željezničke infrastrukture. Građeni su (zidani) uglavnom od cigle, u pravilu na više etaža, s puškarnicama i otvorima za strojnice te skloništem.

U nekim zemljama blokhauz se smatra jednom vrstom bunkera. No, pod nazivom bunker obično se podrazumijeva fortifikacijski objekt od armiranog betona, balvana ili kamena, koji je sposoban izdržati paljbu topništva manjih kalibara.

A da ćeš pješice obići svaki blokhauz... Iako je većina u međuvremenu porušena, u Hrvatskoj ih je ostalo dovoljno da imaš što obilaziti do mirovine.

Seabral, ti si prvi počeo. :palac:

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Hvala Ti na veličanstvenom putopisu koji obiluje prekrasnim pejzažnim i željezničkim fotografijama.

Nema ljepše kombinacije od predivnog krajolika uz rijeku i vlakova. Šteta što šinobus više ne vozi, odlično bi se uklopio u tvoj putopis.

Svaka čast na trudu i realizaciji :palac:

HŽ VUČA VLAKOVA

sedam-jedan-dva-jedan - Plavac je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...