Portos Posted September 3, 2007 Posted September 3, 2007 Polazeći na put nismo bili preveliki optimisti. Jer, teško se moglo očekivati da je ostalo ikakvih tragova nekadašnje šumske željeznice, prve uskotračne pruge u Hrvatskoj, koja je ukinuta prije četrdeset i više godina. Prije putovanja pokušali smo nešto saznati preko lokalnih poštara, surfali smo internetom ne bi li iskamčili kakvu informaciju, ali sve bez uspjeha. Na činjenicu da se jedan od članova ekipe nekada (1963.) vozio tom željeznicom nismo se mogli previše oslanjati, jer pamćenje s vremenom ipak izblijedi. Nemjerljivu uslugu učinio nam je ljubazni skretničar iz kolodvora Sirač. Kad je čuo za što se raspitujemo, spremno je ponudio pomoć: - Ako me šef pusti, ja ću vam rado pokazati što je ostalo od pruge. Šef mu je dao ''voljno'' od-do i tako smo krenuli u šumovite predjele Ravne gore. Što smo od trase pruge pronašli neka govore ove uzbudljive fotografije. Na ovoj karti je STIB označio žutim točkicama put koji smo prešli autom od kolodvora u Siraču do drvenog mosta na Pakri. Trasa bivše pruge se najvećim dijelom poklapa s današnjom cestom, osim na par mjesta gdje je na suprotnoj obali rijeke. Zaokružene lokacije su ilustrirane u tekstu. Dodajemo i kratke informacije o ovoj šumskoj pruzi. Izgradio ju je industrijalac Gutman (a tko bi drugi?) za potrebe eksploatacije šumskog blaga. Točnu duljinu u km ne znamo, ali znamo da je pruga vodila od Sirača, točnije Grižina, preko sela Zajile (danas napuštenog) duboko u masiv Papuka. Godine 1963. prometovao je jedan par vlakova dnevno, vukući ujutro od Grižina prazne plato-vagone za drva i vraćajući se popodne natovaren balvanima. Putničkih vagona nije bilo, a poneki putnik iz zabačenih sela vozio se na teretnom vagonu. Lokomotive (jedna se zvala ''Kupa'', a jedna ''Una'') su ložene drvima iz pomoćnog vagona koji je imao ulogu tendera, a voda se usput uzimala kantama iz rječice Pakre (zove se još i Bijela). Početni ''kolodvor'' bio je u Grižinama, gdje se nalazio mali depo za lokomotive i gdje se obavljao pretovar s uskotračne željeznice na industrijski kolosijek 1.435 mm (2 km od kolodvora Sirač). Na šumskoj pruzi nalazio se još jedan kolodvor(čić) i to kod kamenoloma, jer je ovom prugom prevožena i građa od kamena. Hvala ljubaznom skretničaru iz Sirača, kome na sramotu nismo zabilježili ni ime ali smo mu rekli da obavezno baci oko na Forum. Vjerojatno bi nešto našli i bez njegove pomoći, ali bi u lutanju izgubili cijeli dan. Pa eto, neka uživa zajedno s nama. Quote Dinamika vozila i Okretna postolja KONČAR – Električna vozila d.d.
Portos Posted September 3, 2007 Author Posted September 3, 2007 Otišli smo dakle, autom do najdalje točke - najočuvanijeg drvenog mosta na lokaciji Novi Magazin, ispod napuštenog sela Zajile. Konstrukcija mosta još stoji, ali naravno da od pruge nakon više od 40 godina nema drugih tragova. Čak se ni mi nismo usudili prijeći preko, nego smo skačući s kamena na kamen prešli rijeku ispod njega. Ostatak trase pruge s druge strane rijeke: Na putu natrag, naišli smo na ostatke još jednog mosta, a na drugoj obali relativno dobro očuvanu trasu bivše pruge. Evo kako izgleda prelaženje rijeke: Na jednom mjestu se dobro vide ostaci podzida i trasa pruge na drugoj obali: dio trase u šumi blizu ostataka drugog mosta Na momente je usjek pruge išao duboko ispod stijene: Quote Dinamika vozila i Okretna postolja KONČAR – Električna vozila d.d.
Portos Posted September 3, 2007 Author Posted September 3, 2007 Najvećim dijelom po trasi pruge danas vodi cesta - makadamska, ali sasvim dobra: Manastir Pakra: Kod manastira Pakra, cestovni most je napravljen pokraj bivšeg željezničkog. Quote Dinamika vozila i Okretna postolja KONČAR – Električna vozila d.d.
Portos Posted September 3, 2007 Author Posted September 3, 2007 u ovom naselku je nekada završavala pruga normalnog kolosijeka, i ovdje se drvo pretovarivalo iz uskotračnih vagona, na normalne. kolosijek uskotračne pruge nalazio se između kolosijeka 1435mm, ovi pragovi su iz 1971g. kada su počupali uskotačnu prugu i sa njom stare pragove. Desno od postoječe pruge bio je kolosijek triangla za okretanje parnih lokomotiva uskotračne pruge. Ovdje je bio vodonapojnik: ostaci pragova: Danas je normalni kolosijek produžen sve do pogona industrije Kamen-Sirač (ove dvije slike su s tog dijela): I za kraj, mjesto gdje je nekad postojao još jedan kolosijek (blizu ovih zidova) a odozgo se sipao kamen iz drobilica direktno u vagone: Nagib i dodatno osiguranje pruge: Fotografije: STIB, Seabral, Portos Tekst: uglavnom Stanley Quote Dinamika vozila i Okretna postolja KONČAR – Električna vozila d.d.
ruxrux Posted September 3, 2007 Posted September 3, 2007 Hvala vam decki. Joj, da sam mogao s vama! Mislim da sam i po prvi put vidio STIB-a (tko vas je slikao tamo gdje ste svi 4 na fotki?) A velis Portos da su vodu dodavali iz rijeke Pakre? Ha, ha, to me podsjeca na epizodu Thomasa the Tank Enginea, kad ga je lozac napunio vodom iz potoka, pa mu je u tanku zavrsila i jedna riba, koju su docnije upecali! I ja sam taj dan isao na izlet Amtrak-om po jugu moje drzave, ali ne znam jel bi postao fotke u putopise ili u zeljeznice izvan HR. Quote
Vedran Zeman Posted September 3, 2007 Posted September 3, 2007 Ekipa je stvarno išla "po šumama i gorama", u potrazi za ostacima pruge A imali su i vodiča, jedini koji bolje poznaje to područje od nekog iskusnog poštara je - željezničar. Što se tiče Amtraka, ako imaš veću količinu slika i usto neki tekst, slobodno stavi u Putopise, ne bude se nitko ljutil. Quote "Propis je tu. Al' kakva korist od njega?"
STIB Posted September 3, 2007 Posted September 3, 2007 Hvala vam decki. Joj, da sam mogao s vama! Mislim da sam i po prvi put vidio STIB-a (tko vas je slikao tamo gdje ste svi 4 na fotki?) Fotografska tehnika je davno izumila "autoknips" - digitalna naravno ima to isto Quote _______________________ Pozdrav iz Zagreba
STIB Posted September 3, 2007 Posted September 3, 2007 "Forsiranje" rijeke Pakre zabilježeno je i na filmu kojeg objavljujem s izričitom dozvolom glavnih glumaca: Quote _______________________ Pozdrav iz Zagreba
ruxrux Posted September 3, 2007 Posted September 3, 2007 "Forsiranje" rijeke Pakre zabilježeno je i na filmu kojeg objavljujem s izričitom dozvolom glavnih glumaca: Seabral skace ko vjeverica! Quote
Vedran Zeman Posted September 4, 2007 Posted September 4, 2007 Kao što sam napisao u "Tragovima pruge Bastaji - Končanica", pronašao sam kartu 1:100 000 na kojoj je ovo područje, pa sam izdvojio dio koji se tiče ove uskotračne pruge. Meni osobno je zanimljivije pratiti sve ovo uz kartu, možda je to i profesionalna deformacija. Zanimljivo je da se pruga na Papuku razdvajala na tri ogranka. Quote "Propis je tu. Al' kakva korist od njega?"
hadzibane Posted September 4, 2007 Posted September 4, 2007 Svaka Vam čast na odličnoj reportaži!!! Pozdrav iz celodnevno kišnog Sombora,Nemanja. Quote Druže Stari,skrenuo sam s' puta... Sad me jaše i Kurta i Murta.......
Vedran Zeman Posted September 4, 2007 Posted September 4, 2007 Zašto mi nitko nije rekao da sam dva puta stavio isti isječak karte u dvije različite teme. S obzirom u koje vrijeme sam to stavljao, dobro je i ispalo. Evo karte koja se odnosi na ovu temu, manja nije mogla biti s obzirom na područje kojim je išla ova pruga: Quote "Propis je tu. Al' kakva korist od njega?"
STIB Posted September 4, 2007 Posted September 4, 2007 Bravo, puno hvala Vedran na ovoj karti! Ovdje se vidi ono što nije znao niti naš vodič. Od mjesta na kojem se nalazi drveni most (Novi Magazin) išla su još tri (zapravo četiri) odvojka pruge dalje u brdo. Ovdje je i dokaz da je kolosijek bio 0.76! Quote _______________________ Pozdrav iz Zagreba
Portos Posted September 4, 2007 Author Posted September 4, 2007 Zašto mi nitko nije rekao da sam dva puta stavio isti isječak karte u dvije različite teme.S obzirom u koje vrijeme sam to stavljao, dobro je i ispalo. Evo karte koja se odnosi na ovu temu, manja nije mogla biti s obzirom na područje kojim je išla ova pruga: Karta je ODLIČNA, šteta što nisi bio s nama na ekspediciji! Quote Dinamika vozila i Okretna postolja KONČAR – Električna vozila d.d.
milepaclo Posted September 5, 2007 Posted September 5, 2007 Svaka čast na trudu. To je očito bila prava avantura. E, da moje karte su očito novijeg datuma kad na njima nema pruge. Quote
sdz361 Posted September 6, 2007 Posted September 6, 2007 Čestitam svim učesnicima avanture. Vrlo zanimljiv putopis. Nadam se će sledeći podaci upotpuniti sliku o ovoj pruzi. Podaci su iz izveštaja koje je Ministarstvo Drvne Industrije NR Hrvatske poslalo Saveznoj Planskoj Komisiji FNRJ 1950-te godine. Prema tom izveštaju šumska pruga koloseka 0,76 m Sirač - Jankovac Potok bila je dugačka 16 km, imala je još 2 km ogranaka kao i 1,2 km dodatnih koloseka u stanicama i mimoilaznicama. Na ovoj pruzi je radila troosovna parna lokomotiva br. 4335, snage 50 KS, proizvedena u fabrici Mafei. Na pruzi je radilo 8 vagona za prevoz drveta. Pruga je pripadala poduzeću "Pakrac" koje je imalo još i pruge Daruvar - Damir Kapija i Pakrac - Zvečevo. Prva pruga je bila dugačka 11 km i na njoj je takođe radila jedna lokomotiva dok se kod druge radilo o čitavoj mreži pruga ukupno dugačkoj 75 km i na njoj je u vreme kad je pisan ovaj izveštaj radilo 6 parnih lokomotiva. Tokom godine je planirana izgradnja i novih šumskih pruga Koreničani - Turska Bašća i Kukunjevac - Blatuško Brdo ali nisam siguran da su ove šumske pruge stvarno i izgrađene. Inače te godine je u Hrvatskoj bilo 36 uskotračnih šumskih pruga sa ukupno 80 lokomotiva (uglavnom parnih mada i nekoliko motornih). Zanima me jedan podatak. Odakle potiče podatak da je pruga kod Sirača najstarija uskotračna pruga u Hrvatskoj? Po vozilima i ostalim karakteristikama trebalo bi da potiče sa početka XX veka a do tada je već postojalo nekoliko uskih pruga u Hrvatskoj.[/url] Quote
STIB Posted September 6, 2007 Posted September 6, 2007 Pruga je pripadala poduzeću "Pakrac" koje je imalo još i pruge Daruvar - Damir Kapija i Pakrac - Zvečevo. Prva pruga je bila dugačka 11 km i na njoj je takođe radila jedna lokomotiva dok se kod druge radilo o čitavoj mreži pruga ukupno dugačkoj 75 km i na njoj je u vreme kad je pisan ovaj izveštaj radilo 6 parnih lokomotiva. Puno hvala na dodatnim informacijama, a to što je ovdje postojalo još uskotračnih (!) pruga je samo dodatni motiv da se ponovno posjete ovi krajevi! Quote _______________________ Pozdrav iz Zagreba
seabral Posted September 6, 2007 Posted September 6, 2007 ... a to što je ovdje postojalo još uskotračnih (!) pruga je samo dodatni motiv da se ponovno posjete ovi krajevi! Bravo, STIB !!! Kad je polazak ? Quote --> Schaffner sei, des war amoi wos; so wird's nie wieder sei, des ist des Schaffnerlos --> Zwickts mi ganz wurscht wohin
STIB Posted September 6, 2007 Posted September 6, 2007 Kad je polazak ? Čim prestane kiša Mala šala, ali kad bi Vedran Zeman na svojim starim kartama našao i ove dvije pruge, mogli bi zbilja početi planirati Quote _______________________ Pozdrav iz Zagreba
Portos Posted September 6, 2007 Author Posted September 6, 2007 ... a to što je ovdje postojalo još uskotračnih (!) pruga je samo dodatni motiv da se ponovno posjete ovi krajevi! Bravo, STIB !!! Kad je polazak ? Pa mislim da bi se stvarno trebalo najprije vratiti u Sirač i potražiti trasu pruge prema Zemanovoj karti-sva 3 odvojka, te naći nove stare karte trasa ex uskotračnih šumskih pruga i obići ih za vlastiti gušt. Ja ću se truditi ne na zadnjem sicu kao prošli put Quote Dinamika vozila i Okretna postolja KONČAR – Električna vozila d.d.
Stanley Posted September 6, 2007 Posted September 6, 2007 ... a to što je ovdje postojalo još uskotračnih (!) pruga je samo dodatni motiv da se ponovno posjete ovi krajevi! Bravo, STIB !!! Kad je polazak ? Pa mislim da bi se stvarno trebalo najprije vratiti u Sirač i potražiti trasu pruge prema Zemanovoj karti-sva 3 odvojka, te naći nove stare karte trasa ex uskotračnih šumskih pruga i obići ih za vlastiti gušt. Ja ću se truditi ne na zadnjem sicu kao prošli put Dodajte odmah i uskotračnu prugu Pakrac - Cikočka Rijeka. Pretpostavljam da se negdje odvajala od pruge Pakrac - Zvečevo. U kolovozu 1968. išao sam s prijateljem Cobrom iz našeg tabora na Strmcu (kod Nove Gradiške) preko Psunja do Bučja. Kasnije smo noćili kod Španovice (tada se zvala Novo Selo), spustili se u Pakrac i vratili se vlakom do Nove Gradiške. Sa Psunja smo se spustili na cestu Pakrac - Požega upravo preko Cikočke Rijeke, ali se ne sjećam tragova pruge. Potražite je na karti, mora biti ucrtana. Quote Serija 05 je zakon!
Stanley Posted September 6, 2007 Posted September 6, 2007 Zanima me jedan podatak. Odakle potiče podatak da je pruga kod Sirača najstarija uskotračna pruga u Hrvatskoj? Po vozilima i ostalim karakteristikama trebalo bi da potiče sa početka XX veka a do tada je već postojalo nekoliko uskih pruga u Hrvatskoj. Podatak je iznio STIB u topicu ''Gutmanove pruge'' (ili tako nekako), a našao ga je, koliko se sjećam, u nekom promotivnom materijalu dok se vozio u EC Mimara. STIB? Quote Serija 05 je zakon!
STIB Posted September 6, 2007 Posted September 6, 2007 Nisam nasao to, ali sam naletio na neke druge PDFs casopisa HRVATSKE SUME u kojem ima clanakao drvnoj industriji, sumskim i "Gutmanovim zeljeznicama" ... Zanimljivo je, pa tko nije procitao, evo: http://www.hrsume.hr/casopis/pdf/64str34-40.pdf http://www.hrsume.hr/casopis/pdf/br73str34-40.pdf http://www.hrsume.hr/casopis/pdf/br74str29-40.pdf http://www.hrsume.hr/casopis/pdf/br93str24-35.pdf http://www.hrsume.hr/casopis/clanci.asp?x=IMHorvat,%20Zvonimir Napemena: neki linkovi ne funkcioniraju! Evo, ovdje ima jos neka PDF arhiva .. mozda se jos nesto nadje: http://www.hrsume.hr/casopis/ U broju 73 isto piše detaljnije baš o pruzi oko Sirača (kao prvoj!) Quote _______________________ Pozdrav iz Zagreba
Toma Posted September 6, 2007 Posted September 6, 2007 odlicna reportaza, i vrlo dobro odabrana tema, decki! VRLO zanimljivo! Hvala! pozdrav toma Quote Three Blind Mice
seabral Posted September 6, 2007 Posted September 6, 2007 odlicna reportaza, i vrlo dobro odabrana tema, decki!VRLO zanimljivo! Hvala! Hvala i tebi ! Nadam se da će se sljedeći put bolje potrefiti, pa da opet budeš mogao ići s nama Quote --> Schaffner sei, des war amoi wos; so wird's nie wieder sei, des ist des Schaffnerlos --> Zwickts mi ganz wurscht wohin
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.