Jump to content
zeljeznice.net

Janko

Članovi
  • Content Count

    365
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Zagreb
  1. Janko

    Janko

  2. Kaj su tramvaji za 1435 mm i 1000 mm jednako široki???
  3. Hvala accord. Ove kratice su u stanju svakoga izluditi. CNG bi moglo biti i cryogenic... UNP i UPP su toliko slični da ne vjerujem da će oni, koji ne znaju točno o čemu je riječ, uočiti tu razliku. Ni sa LPG i LNG situacija nije puno bolja... No kako je moje pitanje pokazalo da sveopće neznanje diskutanata, evo malo teorije. Plinska goriva se dijele u tri plinske grupe: I. grupa - gradski plin. Danas ga više u Hrvatskoj nema u javnoj potrošnji. Proizvodile su ga gradske plinare suhom destilacijom drva i ugljena, a kasnije iz nafte (prljavo i skupo). Osnovni sastojci su vodik H2 i ugljični monoksid CO. Obje komponente su jako je eksplozivne. Ugljični monoksid CO je u jako malim koncentracijama u zraku otrovan. Varijanta gradskog plina poznata pod imenom generatorski plin može poslužiti za pogon benzinskih motora u vozilima. Gradski plin je lakši od zraka. II. grupa - prirodni ili zemni plin. Osnovni sastojak je metan CH4. U velikim količinama se dobavlja se iz bušotina. Nije otrovan, i puno je manje eksplozivan od gradskog plina. Lakši je od zraka. Najviša temperatura pri kojoj se može ukapljiti iznosi -83°C, ali pri tlaku od 45 bar. U cestovnim vozilima koristi isključivo kao SPP ili CNG, pod tlakom od 200 bara. Spremnici na vozilima pod ovako visokim tlakovima su dodatni rizik u ljetu jer, kad je vozilo na suncu, tlak plina raste. (Boce s kisikom za zavarivanje se također pune na 200 bara. U međugradskom prometu vozila s punim bocama kisika smiju prometovati samo po noći!) Puni se iz plinske mreže posebnim kompresorima (veliki utrošak energije). UPP ili LNG je tekući oblik prirodnog plina koji se koristi za transport posebnim plinskim tankerima. Pri atmosferskom tlaku se metan ukapljuje hlađenjem na temperature ispod -160°C. U transportu na tankeru se isparavanjem plina održava u tekućem stanju. Ispareni plin služi za pogon brodskih motora. , Prirodnom plinu je sličan bioplin. Proizvodi se od organskog materijala truljenjem u anaerobnim uvjetima (bez prisustva kisika). Osim metana sadrži ugljični dioksid CO2, pa ima nešto manju ogrjevnu moć. III. grupa - naftni ili tekući plin. U svijetu se naftni plin prodaje, ili kao čisti propan, ili kao smjesa propan-butan. Propan i butan su nusprodukti prerade nafte. Sličnih su svojstava. Nisu otrovni i manje su eksplozivni od gradskog plina. Teži su od zraka i zadržavaju se u udubinama na tlu. (Opasni su u podrumima!) Skladište se u tekućem stanju - zato UNP ili LPG. Propan i butan se, uz povišeni tlak, mogu ukapljiti pri okolnim temperaturama. Tu je najveća razlika među njima. Kod atmosferskog tlaka propan C3H8 prelazi u tekućinu ispod -42°C, a butan C4H10 ispod -0°C. Tlak para u spremniku ovisi o njihovom omjeru, ako ima više propana biti će viši, a sastav se mijenja s potrošnjom i temperaturom spremnika. Ako je spremnik sa smjesom propan-butan izložen temperaturama ispod 0°C, može se desiti da smo potrošili sav propan, u spremniku ostane samo butan, ali ga ne možemo trošiti jer je tlak para u spremniku manji od atmosferskog tlaka. (U spremniku su iznad tekućine pare, a ne plinovi i ponašaju se drugačije.) Važna napomena! Danas u kućanstvima koristimo isključivo plinove koji nisu otrovni. Trovanja (koja su prečesta) događaju se zbog nedovoljnog provjetravanja prostorija. izgaranje nije nikad potpuno, uvijek nastaje malo jako otrovnog ugljičnog monoksida CO. U dobro brtvljenim prostorijama (plastična stolarija) sadržaj ugljičnog monoksida brzo pređe opasnu koncentraciju. Prvi simptomi trovanja su glavobolja i mučnina. Usput: Tlakovi u cjevovodima i spremnicima se uvijek izražavaju u odnosu na atmosferski tlak. Tlak od 0,4 bara nije podtlak (vakuum) nego pretlak.
  4. Kaj (doslovno - sad nadopune riječi) znači CNG????
  5. Otkad to???? Električne lokomotive, tramvaji, elektro kare i sl., ne trebaju pa ni nemaju nikakav mjenjač.
  6. Sis je vrh Cresa. Drugi najviši vrh na našim otocima. Visina 639 m.
  7. Lalalandija je od oko Tise pa na istok. U ovom ćošku Bačke žive Bunjevci.
  8. 1981. sam bio u Holandiji. Posjetio sam Zandvoort - ljetovalište i tada slavnu trkaću stazu (F1). Zapamtio sam da je vlak za povratak u Amsterdam kretao iz Zandvoorta u sat:03 i u sat:33. I zamislite - još uvjek ide po istom voznom redu! Holandija je u ono vrijeme bila poznata po tome što tamo vlakovi voze ko (ondašnji) tramvaji kod nas. Ovdje nisu prikazani teretni vlakovi. Preko dana je vrlo živ putnički promet, koji praktički nestaje poslije pola noći. Tada kreće teretni promet. Na pruge izlaze teretni vlakovi koji voze ono što se ne prevozi brodovima i kanalima. Tako se putnički i teretni promet međusobno ne ometaju. Zandvoort - isključi Distortion, uključi Labels i to je točkica lijevo od Haarlema. Sasvim konačna stanica - dalje je Sjeverno more...
  9. Na planu Zagreba iz 1950. između Nove ceste i Trakošćanske postoje dve ulice: Stojanovićeva i Obradovićeva. Stojanovićeva prolazi između škole i crkve, danas ne postoji, ja se je ne sjećam, ali nije mogla biti široka. Obradovićeva se danas zove ul. Zvonimira Rihtmana i na izlazu na Novu ima semafor. Upravo nju si opisao. S južne strane, prema školi i vrtiću je oduvijek betonski zid. Na sjevernoj strani još uvijek postoje kućice, a na uglu s Novom u jednoj takvoj kućici sakrivenoj u zelenenilu još uvjek radi kafić. Širina Rihtmanove se sigurno nije mjenala (osim kaj je možda kolnik postao malo uži jer je na strani škole uzet prostor za nogostup) i uvjek je bila preuska za autobuse. S druge strane, Trakošćanska i Kranjčevićeva su bile zagrebačka varijanta slavonskog šora. Danas to ne izgleda tako, ali onda je to bio veliki prostor između kuća, a na sredini je bila široka nabijena cesta po kojoj se odvijao jako rijetki promet Zato smatram da je po Kranjčevićevoj prolazio autobus. Trakošćanska je ustvari pokriveni potok Jelenovac. A da je autobus išao prema remizi, vidi se iz navedene trase - iz Trakošćanske na desno u Končarevu, pa (kod kina) nalijevo u Nehajsku i opet desno na autoput... Inače: Ta škola je otvorena 1928., crkva Sv. Josipa 1937. Usput: U školi (išao sam u drugu školu na Novoj cesti južno od placa - otvorena je 1962.) je netko pričao da je Trešnjevka dobila ime po crkvenom voćnjaku punom trešanja.
  10. Negdje sam pročitao da je prosječna godina godina proizvodnje vagona od kojih je vlak sastavljen, bila 1936. Dovoljan razlog za nesreću prije ili kasnije.
  11. Nažalost, ne mogu odgovoriti. Na ovu stranu Trešnjevke sam došao 1962. Do tada smo stanovali na Savskoj i šetali po Savi. Ja bi glasao za Kranjčevićevu. Bila je šira i nije prolazila kraj školske zgrade. Ne vidim zakaj bi autobus kružil oko današnjeg igrališta i pumpe. Dapače, mjerenja na Google Maps slažu se sa navedenim dužinama linije. Po mjerenju proizlazi da se je, kad je linija bila skraćena, okretao napred-natrag (tako je tada bilo uobičajeno) na čošku Trakoščanske i Krapinske kod ondašnje "Dve lipe".
  12. U ona vremena nisu naselja izvan grada bila spojena. Bile su to izolirane nakupine kućica i autobus bi stao u centru mjesta. Promet se uglavnom odvijao s konjskim zaprekama. Pa i u gradu su ceste bile kojekakve. Npr. autobus za Špansko po Trakoščanskoj. Ta ulica je asfaltirana (i sužena s nogostupima i drvoredima) 1967. ili 1968. Do tada je to bio, za Zagrebačke pojmove, širok zemljani šor s dva reda lokvi koje su utisnuli kotači. Često sam, na povratku iz škole tamo "vozio slalom" među lokvama. Danas ne mogu zamisliti da je tu prolazio autobus.
  13. Ja se ne sećam autobusnog stajališta na Trešnjevačkom placu. Autobusi i tramvaji su se navek okretali na istom mestu - pri remizi. Još nekaj - bus dabldeker je na zapad vozil samo za Podsused. Drugde nije mogel, smetale su mu žice za struju...
  14. To je bilo zadnje ljeto splavi na Savi. Slijedeće godine su zabranili kupanje u Savi jer je Sava postala previše prljava... Broj je bio 12, ali je na onim bjelim pločama koje su kondukteri okretali i mjenjali pisalo do kud ide - "Maksimir" ili "Dubrava".
×
×
  • Create New...