Jump to content

Iz najranijeg djetinjstva - Pleternica


inflameswetrust

Recommended Posts

Razmišljao sam neko vrijeme o tome da posjetim kolodvor u Pleternici. Ne da kroz njega projurim usput, vlakom, ili češće po novom AUTOBUSOM, nego da dođem baš zbog kolodvora, kako sam to radio u najmlađim danima.

Živjeli smo u mjestu imena Gradac, prvo selo sjeverno od Pleternice, cestom za Našice. Iz polja, gdje sam nerijetko pravio društvo svojima, redovito sam gledao plavce na potezu Pleternica-Požega. Teretni vlak bio je pravi blagoslov, o njemu sam nerijetko pričao danima, koliko vagona, kakvih, zatvorenih, otvorenih, kakva lokomotiva…događalo se to sredinom devedesetih…

Nije se jednom dogodilo da sam bio razigrano dijete, ali mama je znala što treba napraviti. „Ići ćemo na kolodvor ako budeš dobar“, znala mi je reći. Par puta mjesečno zastali smo tamo. Nisam trebao vidjeti dugački vlak, pretovar, ili moćnu lokomotivu. Infrastrukturni vagon, skretnica ili barem kolodvorska zgrada, to je bilo dovoljno…uz mnoge dobre i manje dobre događaje zadnjih tjedana, posjet ovom kolodvoru probudio je u meni jako mnogo emocija…

 

No da ne duljim, bilo bi dobro započeti cijelu priču, ne bih htio udaviti čitatelje dosadom. Jedino molim da mi se dopusti završiti temu :mah

 

Za početak, slika:

 

arhivski001.jpg

 

Sama Pleternica kao mjesto datira još iz doba staroga Rima, kada je bila ulaz u Valis Aureu, zlatnu dolinu čije je žito i drugi proizvodi bili iznimno cijenjeni. Kroz povijest kroz nju su prošli svi ratovi, svi vladari, sve do današnjih dana dvadesetprvoga stoljeća.

Željeznička priča ovoga grada počinje 1891. godine, stvaranjem planova za izgradnjom pruge do Požege, čija bi stanica bila Pleternica. Trebao je to biti velik kolodvor, koji bi imao izlaz u 4 smjera, prema Kapeli, Našicama, Požegi i Đakovu preko Dilj-Gore. Uz te planove, bio je aktualan taj da se Požega željeznicom spoji s Pakracom i Novom Gradiškom, čime bi Pleternica sasvim sigurno postala upravnim središtem. Ovako, čak i u stručnoj terminologiji govore o tom prostoru kao slijepom crijevu. Kako i ne bi sada kada je u prugu za našice zaboden zlosretni crveni signal…

 

Došao sam na kolodvor…prva stvar koju sam odlučio slikati je s desne strane, nekadašnja kuća, sada samo prostor s drvećem

 

arhivski002.jpg

 

Ovdje ima i funkcionalna pipa, to je sve s desne strane kolodvora (gledano s civilne strane)

 

arhivski003.jpg

 

Javljanje poznatom prometniku, nema potrebe za dozvolom, pa domaći sam ovdje već odavna!!!

Krećem desno, u smjeru Nove Kapele.

arhivski004.jpg

 

 

 

Skretnička kućica s okućnicom…ajme isto kao prije petnaestak godina…emocije me preplavljuju

 

arhivski005.jpg

 

Ovdje lijevo uvijek bude bar nekakav infrastrukturni vagon ili stroj, ovo je inače mala garaža nadzorništva Zop-a Slavonski Brod.

 

arhivski006.jpg

 

Povratak nazad i pozdrav plavcu

 

arhivski007.jpg

 

Prelazim prugu ne bih li došao do zgrada nadzorništva Zop-a, otkrivam prekrasan ambijent ovdje. Iskreno prvi put sam otišao ovako daleko.

 

arhivski008.jpg

 

arhivski010.jpg

 

arhivski011.jpg

 

(nastavlja se)

421789_10150583085722304_276946597303_9174747_1740623047_n.jpg

 

Moje fotografije.

Link to comment
Share on other sites

Neki vole svoje putopise pisati odasvuda, prijeći goleme kilometre, proći toliko toga, napraviti prekrasne velike putopise kojima bi i Goran Milić zavidio! Neki drugi, opet, vole manje prostore, vidjeti jedan prvenstveno lokalni karakter nekog prostora, zadržati se jednu sekundu nad komadom kamena razmišljajući o njegovoj životnoj priči...ja nekada volim baš to, pogledati značenje jedne željeznice za mali djelić njene mreže, umjesto gledati globalno značenje toga velikoga sustava.

 

Pogled na Kolodvor s druge strane

 

arhivski009.jpg

 

razmišljam sada...što je zapravo taj vlak, ta željezna pruga, ta lokomotiva značila za ovdašnje područje, možda još bitnije ovdašnje ljude? Osim težnji za izvozom svakog kilograma pšenice, svakog kamena, svakog drveta, krave ili koze; sigurno je to značilo mnogo i ljudima. Mogli su otići, mogli su se školovati...mogli su se i vratiti.

Nije jedna obitelj barem jedno dijete poslala u pučku školu u Požegi, ili u realnu Gimnaziju...pa i dalje, u Zagreb, Osijek..

 

arhivski013.jpg

 

I moja majka išla je vlakom u školu, u šezdesetim godinama. "Kako je to izgledalo?", upitam ju. "Pristojno, školski šinobus je vozio iz Kapele za Požegu, trebalo je pješačiti koji kilometar iz Gradca, bilo je teško po zimi, ali izdrži se i to". "Kakav je sam put bio?", upitam. "Pa u redu, tih 20 minuta nije toliko strašno, fina tapecirana sjedala, kolegica iz Kapele redovito čuva mjesto, a i znaš sam kako je to biti mlad, može li ti išta smetati sa 16, 17?" odgovara.

 

Nastavljam preko puta do pretovarnog prostora, plavac taman kreće za Požegu, a ja razmišljam i dalje o maminim riječima koje mi je rekla neki dan.

"I na fakultet si išla vlakom ako se ne varam?".

"Točno.", odgovara ona. "Šinobusom do Kapele i onda je električna vuča išla do Zagreba. Nekada ideš brzim, nekada putničkim, kako kada. Onda su samo bogatjii išli autobusom", reče ona.

 

arhivski016.jpg

 

Slikam i jednu kapiju prema nekom poduzeću...nije isključeno da je ovdje išla neka uskotračna pruga?

 

arhivski017.jpg

 

Kolosijek za pretovar...a ja se dalje prisjećam...

"Nakon fakulteta, i onda si putovala vlakom?", upitam ponovno.

"Da, kao stomatolog imala sam sreću da sam stažirala u Požegi...išla sam najranijim radničkim vlakom, toga je vukla parnjača".

"PARNJAČA!!!", uzviknem u čudu. "Ne zavaravaj se...možda je lijepo zamisliti voziti se njome ponekad, turistički...ali dim koji ti se uvlači u odjeću i kosu, i vodena para koja to duboko ukorijeni, neudobna drvena kaubojska sjedala...nije ugodno kada želiš malo komfora nakon završenog fakulteta.", objasni mi...

 

arhivski018.jpg

 

Vjerujem joj u potpunosti, ona je ipak na svojoj koži iskusila neke stvari.

Prije ŽCPR-a, skretnička kućica...ona služi i za prebacivanje skretnice koja odvaja pruge za Požegu i Našice...

 

arhivski019.jpg

 

arhivski020.jpg

 

ŽCPR

 

arhivski021.jpg

 

 

(Nastavlja se)

421789_10150583085722304_276946597303_9174747_1740623047_n.jpg

 

Moje fotografije.

Link to comment
Share on other sites

Nastavimo dalje...

 

Lijevo-prema Požegi.

Desno je "moja" pruga, za Našice. Po njoj sam išao 2 puta kada sam bio iznimno mali, sjećam se jedino u magli gomile ljudi...poslije tek kada sam upisao fakultet, negdje paralelno s otkrivanjem ovoga foruma. Zadnji put njome sam se vozio u petom mjesecu...nikako mi još ne leži ukidanje te pruge.

 

arhivski022.jpg

 

idem po njoj malo pješice...tek iza Ivanindvora nalazi se zabodeni crveni signal...

 

arhivski023.jpg

 

nije tu prošao kemijski vlak. nije tu ništa prošlo već jako dugo. u sebi pjevušim posmrtni marš, ova trava me bode po nogama, riskiram i da me ugrize krpelj...ali idem još barem malo

 

arhivski024.jpg

 

ipak se vraćam, tata javlja da imam još sat vremena, a ja želim još odraditi nešto na drugoj strani. ALI! Signal još radi!! Ne vidi se dobro zbog nepovoljnog položaja sunca...

 

arhivski025.jpg

 

Nazad ka kolodvoru

 

arhivski026.jpg

 

ovo je pretovarni prostor...iz mladosti sjećam se brda šećerne repe...sada to sve ide kamionima. Nije bilo dovoljno mjesta i za drvo i za repu. sada ima dovoljno mjesta da ovo postane lokalni fukodrom. :mah

 

arhivski027.jpg

 

Skladište, ovaj U-tz je tu za potrebe radnog vlaka prema Požegi i Velikoj.

 

hvatam trenutak ne bih li uslikao i čekaonicu...ove slike su tu odavno, prekrasno mjesto!

 

arhivski030.jpg

 

arhivski029.jpg

 

(Nastavlja se)

421789_10150583085722304_276946597303_9174747_1740623047_n.jpg

 

Moje fotografije.

Link to comment
Share on other sites

Dakle idemo do kraja sad

 

s kolodvora otišao sam kolodvorskom ulicom prema centru, i usput slikao pleternicu s te pozicije

 

arhivski031.jpg

 

na lijevu stranu, nizvodno Orljavom nastavio sam hodati, ne bih li došao do ovoga mosta

 

arhivski032.jpg

 

detalj kotačića...to mi je nešto fenomenalno!!!

 

arhivski033.jpg

 

nema vlaka...neće ga još ni biti, pa se usuđujem doći na prugu. Ovo je pogled prema Kapeli

arhivski035.jpg

 

prema kolodvoru Pleternica

 

arhivski036.jpg

 

kakva je ovo tračnica? to je Xa ili?

 

arhivski034.jpg

 

vraćam se prema kolodvoru...bilo je tu nekih uličnih rekonstrukcija

 

arhivski037.jpg

 

jel ovo vrijedi 15000 kn na dan??

 

arhivski038.jpg

 

dobio sam priliku od poznatog prometnika da malo odmorim u prometnom uredu. slikam nešto aparature...sviđa mi se unutra jako. Moram priznati da je taj gospodin jedan od najugodnijih na HŽ-u koliko sam dosada imao prilike vidjeti.

 

arhivski042.jpg

 

zbilja zanimljive sitnice

 

arhivski041.jpg

 

pričali smo o svemu, o činjenici da je prošle godine bio porast od skoro 100 školaraca iz Pleternice Za Požegu, sa 181 na 278, o tome kako mjesečna za bus košta i do 3 puta više nego željeznička, ma apsolutno o svemu. Zahvaljujem gospodinu na izvrsnom gostoprimstvu, dopušta mi i da slikam postavnicu, pa evo vam i sheme kolosijeka

 

arhivski043.jpg

 

karta za kraj...

 

pleter_karta.jpg

 

crveno je pruga, žuti križić otprilike položaj kolodvora, zeleni križić ŽCPR prije razdvajanja pruga, a plavo most preko Orljave...inače treći od 4 željeznička mosta preko Orljave, gledano nizvodno.

 

Evo, nadam se da sam malo približio i jedan od svojih najdražih kolodvora, ovime bih završio priču, i lijepo vas sve pozdravio!!!

 

zdravi mi bili!!!

421789_10150583085722304_276946597303_9174747_1740623047_n.jpg

 

Moje fotografije.

Link to comment
Share on other sites

Lijepo!

Mislim da sam ovim upoznao Pleternicu, o kojoj nisam znao skoro pa ništa. Lijepo složeno, polako, sa osjećajem reda i prioriteta, bez suvišnih ponavljajućih fotosa...

Svidjela mi se skretnička kućica "sa okućnicom". Zašto je takva izvedba? Privatna kuća ili stan? I onaj ŽCP je na zanimljivom mjestu, između staničnih skretnica i odvojne skretnice.

pozdrav...

Posavina exspres

Link to comment
Share on other sites

Bravo Plameni. :mah

 

Hvala ti što si nam uistinu na prekrasan način dočarao kolodvor Pleternica.

 

Iako zadnjih par godina dolazim poslom, barem jednom godišnje u to mjesto, nikad nisam našao vremena da obiđem kolodvor. Mislim da ću prilikom slijedećeg posjeta to učiniti. :-?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hvala na komentarima!!

 

Svidjela mi se skretnička kućica "sa okućnicom". Zašto je takva izvedba? Privatna kuća ili stan?

 

Što se tiče okućnice vrlo je moguće da je u davnija vremena tamo živio skretničar sa svojom obitelji, pa da je taj vrt tamo bio upravo zbog toga. Danas je samo mali, istureni dio te kućice željeznički, i moguće je da u ostatku netko živi tko to i uređuje.

421789_10150583085722304_276946597303_9174747_1740623047_n.jpg

 

Moje fotografije.

Link to comment
Share on other sites

Ide to našem palikući, svaka čast.

A vidim i da nisam jedini koji se ponekad voli vratiti u djetinjstvo, samo što je moja kilometraža nešto dulja. :mah

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Hvala vam najlijepša na vašim komentarima! Čovjeku odmah bude milije oko srca!

 

@dnovakovic, vlasnik našičke cementare je početkom ovog desetljeća htio uzeti cijelu prugu od Našica do Pleternice u sklopu izgradnje kolosijeka za cementaru. Osim samog cementa tamo je trebao ići ugljen iz Bosne, odvoz troske, nešto kamena, i još mnogo opreme vlakom. Hž navodno tada nije htio pristati dati nekome cijelu prugu u koncesiju...onda je bilo jednostavnije napraviti kolosijek prema Našicama, odakle je pruga mnogo bolja...kamo sreće da je pameti bilo, sad bismo se još njome vozili!

421789_10150583085722304_276946597303_9174747_1740623047_n.jpg

 

Moje fotografije.

Link to comment
Share on other sites

Putopis sam pročitao isti dan kada si ga i postavio....neću te hvaliti o tome u četiri oka ali ti javno želim dati podršku da samo tako nastaviš pisati ne samo u tvojoj blizini kako ti voliš nego po cijelom bijelom svijetu...Jer tako to i treba biti, krenuti sve iz tvoje blizine i doma i onoga što ti je poznato,pa onda po svijetu da se možeš vraiti svojemu što ništa u svijetu ne može zamjeniti.

 

Puno te pozdravlja tvoj prijatelj

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...