inflameswetrust Posted August 15, 2010 Share Posted August 15, 2010 Razmišljao sam neko vrijeme o tome da posjetim kolodvor u Pleternici. Ne da kroz njega projurim usput, vlakom, ili češće po novom AUTOBUSOM, nego da dođem baš zbog kolodvora, kako sam to radio u najmlađim danima. Živjeli smo u mjestu imena Gradac, prvo selo sjeverno od Pleternice, cestom za Našice. Iz polja, gdje sam nerijetko pravio društvo svojima, redovito sam gledao plavce na potezu Pleternica-Požega. Teretni vlak bio je pravi blagoslov, o njemu sam nerijetko pričao danima, koliko vagona, kakvih, zatvorenih, otvorenih, kakva lokomotiva…događalo se to sredinom devedesetih… Nije se jednom dogodilo da sam bio razigrano dijete, ali mama je znala što treba napraviti. „Ići ćemo na kolodvor ako budeš dobar“, znala mi je reći. Par puta mjesečno zastali smo tamo. Nisam trebao vidjeti dugački vlak, pretovar, ili moćnu lokomotivu. Infrastrukturni vagon, skretnica ili barem kolodvorska zgrada, to je bilo dovoljno…uz mnoge dobre i manje dobre događaje zadnjih tjedana, posjet ovom kolodvoru probudio je u meni jako mnogo emocija… No da ne duljim, bilo bi dobro započeti cijelu priču, ne bih htio udaviti čitatelje dosadom. Jedino molim da mi se dopusti završiti temu Za početak, slika: Sama Pleternica kao mjesto datira još iz doba staroga Rima, kada je bila ulaz u Valis Aureu, zlatnu dolinu čije je žito i drugi proizvodi bili iznimno cijenjeni. Kroz povijest kroz nju su prošli svi ratovi, svi vladari, sve do današnjih dana dvadesetprvoga stoljeća. Željeznička priča ovoga grada počinje 1891. godine, stvaranjem planova za izgradnjom pruge do Požege, čija bi stanica bila Pleternica. Trebao je to biti velik kolodvor, koji bi imao izlaz u 4 smjera, prema Kapeli, Našicama, Požegi i Đakovu preko Dilj-Gore. Uz te planove, bio je aktualan taj da se Požega željeznicom spoji s Pakracom i Novom Gradiškom, čime bi Pleternica sasvim sigurno postala upravnim središtem. Ovako, čak i u stručnoj terminologiji govore o tom prostoru kao slijepom crijevu. Kako i ne bi sada kada je u prugu za našice zaboden zlosretni crveni signal… Došao sam na kolodvor…prva stvar koju sam odlučio slikati je s desne strane, nekadašnja kuća, sada samo prostor s drvećem Ovdje ima i funkcionalna pipa, to je sve s desne strane kolodvora (gledano s civilne strane) Javljanje poznatom prometniku, nema potrebe za dozvolom, pa domaći sam ovdje već odavna!!! Krećem desno, u smjeru Nove Kapele. Skretnička kućica s okućnicom…ajme isto kao prije petnaestak godina…emocije me preplavljuju Ovdje lijevo uvijek bude bar nekakav infrastrukturni vagon ili stroj, ovo je inače mala garaža nadzorništva Zop-a Slavonski Brod. Povratak nazad i pozdrav plavcu Prelazim prugu ne bih li došao do zgrada nadzorništva Zop-a, otkrivam prekrasan ambijent ovdje. Iskreno prvi put sam otišao ovako daleko. (nastavlja se) Quote Moje fotografije. Link to comment Share on other sites More sharing options...
inflameswetrust Posted August 15, 2010 Author Share Posted August 15, 2010 Neki vole svoje putopise pisati odasvuda, prijeći goleme kilometre, proći toliko toga, napraviti prekrasne velike putopise kojima bi i Goran Milić zavidio! Neki drugi, opet, vole manje prostore, vidjeti jedan prvenstveno lokalni karakter nekog prostora, zadržati se jednu sekundu nad komadom kamena razmišljajući o njegovoj životnoj priči...ja nekada volim baš to, pogledati značenje jedne željeznice za mali djelić njene mreže, umjesto gledati globalno značenje toga velikoga sustava. Pogled na Kolodvor s druge strane razmišljam sada...što je zapravo taj vlak, ta željezna pruga, ta lokomotiva značila za ovdašnje područje, možda još bitnije ovdašnje ljude? Osim težnji za izvozom svakog kilograma pšenice, svakog kamena, svakog drveta, krave ili koze; sigurno je to značilo mnogo i ljudima. Mogli su otići, mogli su se školovati...mogli su se i vratiti. Nije jedna obitelj barem jedno dijete poslala u pučku školu u Požegi, ili u realnu Gimnaziju...pa i dalje, u Zagreb, Osijek.. I moja majka išla je vlakom u školu, u šezdesetim godinama. "Kako je to izgledalo?", upitam ju. "Pristojno, školski šinobus je vozio iz Kapele za Požegu, trebalo je pješačiti koji kilometar iz Gradca, bilo je teško po zimi, ali izdrži se i to". "Kakav je sam put bio?", upitam. "Pa u redu, tih 20 minuta nije toliko strašno, fina tapecirana sjedala, kolegica iz Kapele redovito čuva mjesto, a i znaš sam kako je to biti mlad, može li ti išta smetati sa 16, 17?" odgovara. Nastavljam preko puta do pretovarnog prostora, plavac taman kreće za Požegu, a ja razmišljam i dalje o maminim riječima koje mi je rekla neki dan. "I na fakultet si išla vlakom ako se ne varam?". "Točno.", odgovara ona. "Šinobusom do Kapele i onda je električna vuča išla do Zagreba. Nekada ideš brzim, nekada putničkim, kako kada. Onda su samo bogatjii išli autobusom", reče ona. Slikam i jednu kapiju prema nekom poduzeću...nije isključeno da je ovdje išla neka uskotračna pruga? Kolosijek za pretovar...a ja se dalje prisjećam... "Nakon fakulteta, i onda si putovala vlakom?", upitam ponovno. "Da, kao stomatolog imala sam sreću da sam stažirala u Požegi...išla sam najranijim radničkim vlakom, toga je vukla parnjača". "PARNJAČA!!!", uzviknem u čudu. "Ne zavaravaj se...možda je lijepo zamisliti voziti se njome ponekad, turistički...ali dim koji ti se uvlači u odjeću i kosu, i vodena para koja to duboko ukorijeni, neudobna drvena kaubojska sjedala...nije ugodno kada želiš malo komfora nakon završenog fakulteta.", objasni mi... Vjerujem joj u potpunosti, ona je ipak na svojoj koži iskusila neke stvari. Prije ŽCPR-a, skretnička kućica...ona služi i za prebacivanje skretnice koja odvaja pruge za Požegu i Našice... ŽCPR (Nastavlja se) Quote Moje fotografije. Link to comment Share on other sites More sharing options...
inflameswetrust Posted August 15, 2010 Author Share Posted August 15, 2010 Nastavimo dalje... Lijevo-prema Požegi. Desno je "moja" pruga, za Našice. Po njoj sam išao 2 puta kada sam bio iznimno mali, sjećam se jedino u magli gomile ljudi...poslije tek kada sam upisao fakultet, negdje paralelno s otkrivanjem ovoga foruma. Zadnji put njome sam se vozio u petom mjesecu...nikako mi još ne leži ukidanje te pruge. idem po njoj malo pješice...tek iza Ivanindvora nalazi se zabodeni crveni signal... nije tu prošao kemijski vlak. nije tu ništa prošlo već jako dugo. u sebi pjevušim posmrtni marš, ova trava me bode po nogama, riskiram i da me ugrize krpelj...ali idem još barem malo ipak se vraćam, tata javlja da imam još sat vremena, a ja želim još odraditi nešto na drugoj strani. ALI! Signal još radi!! Ne vidi se dobro zbog nepovoljnog položaja sunca... Nazad ka kolodvoru ovo je pretovarni prostor...iz mladosti sjećam se brda šećerne repe...sada to sve ide kamionima. Nije bilo dovoljno mjesta i za drvo i za repu. sada ima dovoljno mjesta da ovo postane lokalni fukodrom. Skladište, ovaj U-tz je tu za potrebe radnog vlaka prema Požegi i Velikoj. hvatam trenutak ne bih li uslikao i čekaonicu...ove slike su tu odavno, prekrasno mjesto! (Nastavlja se) Quote Moje fotografije. Link to comment Share on other sites More sharing options...
inflameswetrust Posted August 15, 2010 Author Share Posted August 15, 2010 Dakle idemo do kraja sad s kolodvora otišao sam kolodvorskom ulicom prema centru, i usput slikao pleternicu s te pozicije na lijevu stranu, nizvodno Orljavom nastavio sam hodati, ne bih li došao do ovoga mosta detalj kotačića...to mi je nešto fenomenalno!!! nema vlaka...neće ga još ni biti, pa se usuđujem doći na prugu. Ovo je pogled prema Kapeli prema kolodvoru Pleternica kakva je ovo tračnica? to je Xa ili? vraćam se prema kolodvoru...bilo je tu nekih uličnih rekonstrukcija jel ovo vrijedi 15000 kn na dan?? dobio sam priliku od poznatog prometnika da malo odmorim u prometnom uredu. slikam nešto aparature...sviđa mi se unutra jako. Moram priznati da je taj gospodin jedan od najugodnijih na HŽ-u koliko sam dosada imao prilike vidjeti. zbilja zanimljive sitnice pričali smo o svemu, o činjenici da je prošle godine bio porast od skoro 100 školaraca iz Pleternice Za Požegu, sa 181 na 278, o tome kako mjesečna za bus košta i do 3 puta više nego željeznička, ma apsolutno o svemu. Zahvaljujem gospodinu na izvrsnom gostoprimstvu, dopušta mi i da slikam postavnicu, pa evo vam i sheme kolosijeka karta za kraj... crveno je pruga, žuti križić otprilike položaj kolodvora, zeleni križić ŽCPR prije razdvajanja pruga, a plavo most preko Orljave...inače treći od 4 željeznička mosta preko Orljave, gledano nizvodno. Evo, nadam se da sam malo približio i jedan od svojih najdražih kolodvora, ovime bih završio priču, i lijepo vas sve pozdravio!!! zdravi mi bili!!! Quote Moje fotografije. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ćiro_bos Posted August 15, 2010 Share Posted August 15, 2010 Lijepo! Mislim da sam ovim upoznao Pleternicu, o kojoj nisam znao skoro pa ništa. Lijepo složeno, polako, sa osjećajem reda i prioriteta, bez suvišnih ponavljajućih fotosa... Svidjela mi se skretnička kućica "sa okućnicom". Zašto je takva izvedba? Privatna kuća ili stan? I onaj ŽCP je na zanimljivom mjestu, između staničnih skretnica i odvojne skretnice. pozdrav... Quote Posavina exspres Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zeus Posted August 15, 2010 Share Posted August 15, 2010 Bravo Plameni. Hvala ti što si nam uistinu na prekrasan način dočarao kolodvor Pleternica. Iako zadnjih par godina dolazim poslom, barem jednom godišnje u to mjesto, nikad nisam našao vremena da obiđem kolodvor. Mislim da ću prilikom slijedećeg posjeta to učiniti. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
inflameswetrust Posted August 15, 2010 Author Share Posted August 15, 2010 Hvala na komentarima!! Svidjela mi se skretnička kućica "sa okućnicom". Zašto je takva izvedba? Privatna kuća ili stan? Što se tiče okućnice vrlo je moguće da je u davnija vremena tamo živio skretničar sa svojom obitelji, pa da je taj vrt tamo bio upravo zbog toga. Danas je samo mali, istureni dio te kućice željeznički, i moguće je da u ostatku netko živi tko to i uređuje. Quote Moje fotografije. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted August 15, 2010 Share Posted August 15, 2010 Ide to našem palikući, svaka čast. A vidim i da nisam jedini koji se ponekad voli vratiti u djetinjstvo, samo što je moja kilometraža nešto dulja. Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
seabral Posted August 15, 2010 Share Posted August 15, 2010 Hvala ti za lijepi putopis i za interesantne detalje iz povijesti ... iz nekih boljih vremena željeznice. Quote --> Schaffner sei, des war amoi wos; so wird's nie wieder sei, des ist des Schaffnerlos --> Zwickts mi ganz wurscht wohin Link to comment Share on other sites More sharing options...
dnovakovic Posted August 16, 2010 Share Posted August 16, 2010 Hvala ti Plameni na ovom izletu u Pleternicu ! Zanimljivo kako onu napuštenu prugu za Našice polako osvaja korov i hrđa. Za godinu dana možda između pragove poraste i koje drvo. Quote Pozdrav iz Osijeka ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
inflameswetrust Posted August 16, 2010 Author Share Posted August 16, 2010 Hvala vam najlijepša na vašim komentarima! Čovjeku odmah bude milije oko srca! @dnovakovic, vlasnik našičke cementare je početkom ovog desetljeća htio uzeti cijelu prugu od Našica do Pleternice u sklopu izgradnje kolosijeka za cementaru. Osim samog cementa tamo je trebao ići ugljen iz Bosne, odvoz troske, nešto kamena, i još mnogo opreme vlakom. Hž navodno tada nije htio pristati dati nekome cijelu prugu u koncesiju...onda je bilo jednostavnije napraviti kolosijek prema Našicama, odakle je pruga mnogo bolja...kamo sreće da je pameti bilo, sad bismo se još njome vozili! Quote Moje fotografije. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pfaff Posted August 16, 2010 Share Posted August 16, 2010 Baš lijepo, toplo i emotivno. Šmrca mi se, žalosno je to kako uspomene polako nestaju u daljini poput perjanice dima iz lokomotive... Quote "Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"Sunger meteo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fox Posted August 19, 2010 Share Posted August 19, 2010 Putopis sam pročitao isti dan kada si ga i postavio....neću te hvaliti o tome u četiri oka ali ti javno želim dati podršku da samo tako nastaviš pisati ne samo u tvojoj blizini kako ti voliš nego po cijelom bijelom svijetu...Jer tako to i treba biti, krenuti sve iz tvoje blizine i doma i onoga što ti je poznato,pa onda po svijetu da se možeš vraiti svojemu što ništa u svijetu ne može zamjeniti. Puno te pozdravlja tvoj prijatelj Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.