Portos Posted April 1, 2007 Posted April 1, 2007 U subotu 31.ožujka ekipa forumaša u sastavu (abecednim redom) bubimir_1, drstoka, gomulka014, Portos, Renato, seabral, Stanley i Toma obišla je trasu bivše pruge Sisak Caprag - Karlovac. Na početku nekoliko podataka o samoj pruzi. Građevinska dužina iznosi cca 103 km. Puštena je u promet početkom XX. stoljeća (vjerojatno 1905. godine, točni podatak treba pronaći). Izgrađena je kao vicinalna pruga niske kategorije, radi povezivanja ovih krajeva s glavnom željezničkom mrežom i lakše eksploatacije gospodarskih resursa poput šuma i ruda (oko Petrove Gore eksploatirana su ležišta barita, a bilo je namjere i za otvaranje rudnika željezne rude). Vučna i vozna sredstva u novije doba činile su parne lokomotive serije JŽ 51 i šinobusi serije JŽ 812, te putnički vagoni Baat. Lokomotive i šinobusi pripadali su, vjerojatno, VV Karlovac. Inače, ova pruga bila je jedna od posljednjih na kojima je ukinuta parna vuča u Hrvatskoj (sredinom osamdesetih). Nakon ukidanja parne vuče u putničkom prometu ostali su samo šinobusi, a o vuči teretnih vlakova za sada nema pouzdanih podataka. Svojedobno je negdje objavljeno da se vuča obavljala lokomotivama JŽ 732 (HŽ 2132), što bi bilo logično zbog dopuštenog osovinskog pritiska od samo 14 t/os, ali je upitno s obzirom na težinu trase na brdskim dijelovima (naročito dionica Hrastovica - Banski Grabovac). Jedna JŽ 732 ostala je ''zarobljena'' na pruzi za vrijeme rata, a teško je pretpostaviti da je tamo obavljala manevarski rad. Moguće je da su ipak prometovale i lokomotive JŽ 642 (HŽ 2041), ali to treba provjeriti. O nekadašnjem putničkom prometu na pruzi djelomično govore podaci iz voznog reda 1978./1979.: Sisak Caprag - Karlovac: 1 vlak (šinobus) Sisak Caprag - Glina: 3 vlaka (2 šinobusa i 1 klasična garnitura) Glina - Karlovac: 2 vlaka (1 šinobus i 1 klasična garnitura) Vrginmost (Gvozd) - Karlovac: 1 vlak (šinobus) Karlovac - Sisak Caprag: 3 vlaka (2 šinobusa i 1 klasična garnitura) Karlovac - Vrginmost (Gvozd): 1 vlak (šinobus) Vrginmost (Gvozd) - Sisak Caprag: 1 vlak (šinobus) Šezdesetih i/ili sedamdesetih godina postojao je i par izravnih vlakova (šinobus) Zagreb - Sisak - Vrginmost (Gvozd) i natrag, što je omogućilo izravnu željezničku vezu Banovine sa Zagrebom. U teretnom prometu najviše rada bilo je u kolodvorima Petrinja, Glina, Topusko i Vrginmost (Gvozd). Krajem osamdesetih godina započelo se s rekonstrukcijom pruge (na 20 t/os?) koja je započeta iz smjera Karlovca i stigla je do Utinje. Početkom devedesetih dio pruge od Karlovca do Kupe je demontiran, a kolosječni materijal iskorišten je na pruzi Bjelovar - Kloštar. Pruga Sisak Caprag - Karlovac više neće biti u prometu. Bilo je govora o obnovi dionice Sisak Caprag - Petrinja, ali i to ostaje upitno. U obilasku su nas vodili Stanley i Seabral kao osobe koje su putovale tom prugom (Stanley) ili ju obilazile (Seabral). Portos je bio navigator uz Seabralov atlas i kopirani izvadak voznog reda Gomulke 014. SISAK CAPRAG Odvojak pruge prema Petrinji Ravno Sisak, lijevo Petrinja (kolosijek prema Petrinji koristi se za manevru) Iza zavoja sve zaraslo MOŠĆENICA Rampa na ulazu u Mošćenicu Stajalište Mošćenica (nekada imalo 2 kolosijeka) Za prugu zavezane vrlo pitome koze Pogled prema stajalištu iz pravca Petrinje PETRINJA ŽCPR na ulazu u Petrinju Ulaz u kolodvor Petrinja Engleska skretnica Ostaci kolodvorske zgrade, iza Oluje oličene, počišćene i ostakljene, dok se valjda vjerovalo u ponovno uspostavljanje željezničkog prometa Stajalište HRASTOVICA Prijelaz pruge preko ceste između Petrinje i Hrastovice Most preko Petrinjčice Nekoliko izgorjelih pragova Stajalište Hrastovica (uočilo ga Portosovo oštro oko). Nekada imalo dva kolosijeka. Vodonapojnik i rupa za pepeo Stajalište KRALJEVČANI Pruga između stajališta HRASTOVICA i KRALJEVČANI vozi kroz šumu i ukopana je u obronke brda pokraj ceste. No Stanley je točno znao gdje se stajalište nalazi... Desno od ovog pružnog prijelaza nalazi se motokros staza Stajalište BAČUGA Nekada je imalo mimoilazni kolosijek Pruga ispod granja U objektu stajališta nađene 2 karte BANSKI GRABOVAC Veliki kolodvor, u njemu nađeno puno željezničke dokumentacije. Jako zarastao u šikaru. Izlaz prema Vlaoviću, Maji, GLINI Zgrada sa željezničarskim stanovima Unutrašnjost jednog stana Stajalište VLAOVIĆ Stajalište MAJA Kao i obično pronašao ga je PORTOS Na pruzi olupine automobila U šikari znak za stajalište Ruševine stajališne zgrade (kolodvorske?) Stajalište ROVIŠKA Nismo niti gasili automobile, samo slika i GAS GLINA ŽCPR na ulazu u Glinu (Seabral u kadru) Kolodvorska zgrada-sprijeda 1. teretni vagon 2. teretni vagon Zarasli kolosijeci Odlučili smo otići na kavu ali smo istu podebljali roštiljom i pivom u jednom super restoranu u centru Gline. 3 pljeskavice, 3 čevapa, 1 ražnjići sve s prilogom, piće=221 Kn Stajalište GREĐANI, most preko rijeke Gline nažalost bili su predaleko od ceste te nismo išli do njih TOPUSKO Ulazni signal Kolodvor Topusko-kolosijeci Kolodvorska zgrada Vaga Stajalište BLATUŠA Dio trase pruge zauzela je ciglana, a na ovom dijelu su izvadili tračnice Trasa pruge - pruga izviruje iz zemlje i trave Kolodvor VRGINMOST (GVOZD) Kolosijeci prema Vojniću, Karlovcu... Vaga u odličnom stanju Ostaci ostataka šinobusa koji je tokom rata umjesto vojnog transporta naletio na HV minu. Eksplodirala je između prvog postolja i motora, uništila pod mot. kola. Očerupali su ga Cigani nakon rata. Navodno je tamo bila i manevarka koja se sada (njeni ostaci) nalazi na RK u Zagrebu - prevežena labudicom Stajalište CREVARSKA STRANA Pruga prema Vrginmostu (ŽCPR) Stajališni objekt Stajalište SLAVSKO POLJE Nažalost, bilo je predaleko od bilo kojeg "pristojnog" puta VOJNIĆ Ulazni signal Kolodvorska zgrada (mjesto Vojnić udaljeno je nekoliko Km) Ostaci vagona-skladišta Vaga Stajalište UTINJA VRELO Do njega smo došli poprilično lošim makadamom, ali ipak smo ga NAŠLI kolodvor UTINJA Kolodvorska zgrada kolosijeci Od Utinje prema Karlovcu većim dijelom pruga je uređena i stavljeni su betonski pragovi - nažalost, par stotina metara dalje tračnice su djelomično pokradene iz pragova stajalište UDBINA-SJENIČAK ŽCPR presvučen asfaltom Kolodvor SKAKAVAC Ostaci službenog vagona Desni kolosijek vodi u HV (ex JNA) skladišta Most preko Kupe-između kolodvora Skakavac i stajališta Rečica Otišli smo potražiti zahvaljujući vrlo preciznoj Seabralovoj karti koja je pokazivala most u neposrednoj blizini ceste. Nasip iz pravca Skakavca Uništeni potporanj Izlet završio oko 19.15h pokraj mosta-svi sretno stigli kućama u Zagreb i Klanjec. Trasu smo uspjeli obići jer nas je PORTOS tjerao i stalno požurivao-ipak smo ostvarili svoj cilj. AUTORI TEKSTA: Stanley i Portos AUTOR FOTOGRAFIJA: Portos Quote Dinamika vozila i Okretna postolja KONČAR – Električna vozila d.d.
Brunoh Posted April 1, 2007 Posted April 1, 2007 Prvi imam čast čestitati vam svima na odličnim fotkama, ove, zaboravljene pruge. Quote
STIB Posted April 2, 2007 Posted April 2, 2007 Svaka čast! Prema onom što se vidi na slikama, stajališta i kolodvori su bili prilično tipizirani (arhitektonski). Kolodvori (sa stanovima za željezničare) su očito građeni puno kasnije nego sama pruga (negdje 50-tih godina?). Ima li negdje nekih slika iz ranije povijesti ove pruge? Quote _______________________ Pozdrav iz Zagreba
ivek Posted April 2, 2007 Posted April 2, 2007 Čestitke svima na ideji i realizaciji. Mogu samo reći da mi je jako žao što nisam bio s vama. Ivek Quote
Stanley Posted April 2, 2007 Posted April 2, 2007 Prema onom što se vidi na slikama, stajališta i kolodvori su bili prilično tipizirani (arhitektonski).Kolodvori (sa stanovima za željezničare) su očito građeni puno kasnije nego sama pruga (negdje 50-tih godina?). Ima li negdje nekih slika iz ranije povijesti ove pruge? Arhitektonski su potpuno iste zgrade kolodvora u Petrinji i Glini (moguće i u Topuskom). Kolodvori u Banskom Grabovcu i Utinji građeni su, vjerojatno, pedesetih ili ranih šezdesetih godina. Zgrade su, kako se čini, također iste. A što se tiče slika iz prošlosti pruge bilo bi jako lijepo da netko nešto pronađe i stavi na Forum. Quote Serija 05 je zakon!
Fitz Posted April 2, 2007 Posted April 2, 2007 pruga je tu, koridor je tu, objakti su to. Zakaj se ne obnovi? Nema ekonomske računice ili? Quote
Portos Posted April 2, 2007 Author Posted April 2, 2007 http://i170.photobucket.com/albums/u276/portosmedex1/Sisak%20Karlovac/Vrginmost45.jpg Ko je na sliki? Gomulka 014 Quote Dinamika vozila i Okretna postolja KONČAR – Električna vozila d.d.
seabral Posted April 2, 2007 Posted April 2, 2007 pruga je tu, koridor je tu, objakti su to. Zakaj se ne obnovi? Nema ekonomske računice ili? Točno. Nema ljudi, a nema ni industrije za teretni promet. Već će biti dobro ako se ikad obnovi dio između Capraga i Petrinje. Quote --> Schaffner sei, des war amoi wos; so wird's nie wieder sei, des ist des Schaffnerlos --> Zwickts mi ganz wurscht wohin
dnovakovic Posted April 2, 2007 Posted April 2, 2007 Pridružujem se čestitkama. Odlične fotografije i reportaža. No gledajući sve to odmah mi se nameće usporedba sa prugom Osijek-Vinkovci. Za razliku od pruge Sisak-Karlovac za koju kažete da prolazi kroz opustjele predjele i logično je da kad nema ljudi nema ni prometa. Pruga Osijek-Vinkovci prolazi kroz gusto naseljeno područje gdje ima i ljudi i roba povezuje dva velika središta istočne Hrvatske pa opet od obnove nema ništa, i što je još interesantnije čak nema niti nagovještaja da bi u budućnosti mogla biti obnovljena. Sporadično uoči izbora ili nekakvih političkih događanja najavi se neka inicijativa pojave se obećanja a onda sve zamre a korov i dalje buja. Volio bih da mi netko objasni zašto je to tako? Quote Pozdrav iz Osijeka !
Admin Anton Posted April 2, 2007 Admin Posted April 2, 2007 Pridružujem se čestitkama.Odlične fotografije i reportaža. No gledajući sve to odmah mi se nameće usporedba sa prugom Osijek-Vinkovci. Za razliku od pruge Sisak-Karlovac za koju kažete da prolazi kroz opustjele predjele i logično je da kad nema ljudi nema ni prometa. Pruga Osijek-Vinkovci prolazi kroz gusto naseljeno područje gdje ima i ljudi i roba povezuje dva velika središta istočne Hrvatske pa opet od obnove nema ništa, i što je još interesantnije čak nema niti nagovještaja da bi u budućnosti mogla biti obnovljena. Sporadično uoči izbora ili nekakvih političkih događanja najavi se neka inicijativa pojave se obećanja a onda sve zamre a korov i dalje buja. Volio bih da mi netko objasni zašto je to tako? Ovdje je obrađena ta tematika: http://zeljeznice.net/forum/viewtopic.php?t=106 Quote
Direktor Posted April 2, 2007 Posted April 2, 2007 Sve pohvale za ovu jako zanimljivu reportažu. Quote
bubimir_1 Posted April 2, 2007 Posted April 2, 2007 Jedino je šteta kaj nas teta konobarica fino uslikala za stolom ali je slika ispala mutna..... Quote Jedino me zora, ko najvjernija žena, svako jutro čeka raširenih ruku...
seabral Posted April 2, 2007 Posted April 2, 2007 Kakvu ste želj dokumentaciju našli?Sve pohvale Dokumentacije je bilo poprilično, samo nam sortiranje nije bila jača strana Quote --> Schaffner sei, des war amoi wos; so wird's nie wieder sei, des ist des Schaffnerlos --> Zwickts mi ganz wurscht wohin
Renato Posted April 2, 2007 Posted April 2, 2007 Kakvu ste želj dokumentaciju našli?Sve pohvale Ja sam si prisvojio dvije knjige voznog reda Jugoslavenskih zeljeznica za 1991/1992 godinu. Odustao sam od Upute 52 jer joj je falilo prvih 200 strana:) Toma je nabavio popis teretnih vagona (ako se ne varam) Bilo je kojekakvih tarifnih prirucnika, uputa, zastite na radu, samoupravljanja, i slicnog. Uglavnom... svega. Quote
ivog Posted April 3, 2007 Posted April 3, 2007 Ajd, da vas i ja pohvalim, momci svaka čast... Al mi nekak otežete s opisom puta, samo nekolicina se potrudila, a ostali??? Di su putopisi, događaji s puta??? Quote
seabral Posted April 3, 2007 Posted April 3, 2007 Ajd, da vas i ja pohvalim, momci svaka čast... Al mi nekak otežete s opisom puta, samo nekolicina se potrudila, a ostali??? Di su putopisi, događaji s puta??? Hm, pa sve je lijepo opisano u Portosovom prvom postu, a i fotke su tu Quote --> Schaffner sei, des war amoi wos; so wird's nie wieder sei, des ist des Schaffnerlos --> Zwickts mi ganz wurscht wohin
ivog Posted April 3, 2007 Posted April 3, 2007 Hm, pa sve je lijepo opisano u Portosovom prvom postu, a i fotke su tu Al ja bi još... Ipak je to stotinjak km pruge i to da stane samo u jednu/dvije stranice teme, očekivao sam da kad u ponedijeljak doletim na forum, da ću čitat o tome barem sat-dva.. Quote
seabral Posted April 3, 2007 Posted April 3, 2007 Al ja bi još... Ipak je to stotinjak km pruge i to da stane samo u jednu/dvije stranice teme, očekivao sam da kad u ponedijeljak doletim na forum, da ću čitat o tome barem sat-dva.. Ma gle, i ja sam ispucao preko 200 fotki, ali to su sad sve već varijacije na temu ... A nekih pikanterija i nije bilo, osim što smo tražeći napuštena stajališta dosta puta otišli ukrivo i vježbali okretanje na malim prostorima, poljskim putevima i sl., istovremeno testirajući amortizere naših auta ... Quote --> Schaffner sei, des war amoi wos; so wird's nie wieder sei, des ist des Schaffnerlos --> Zwickts mi ganz wurscht wohin
Renato Posted April 3, 2007 Posted April 3, 2007 Hm, pa sve je lijepo opisano u Portosovom prvom postu, a i fotke su tu Al ja bi još... Ipak je to stotinjak km pruge i to da stane samo u jednu/dvije stranice teme, očekivao sam da kad u ponedijeljak doletim na forum, da ću čitat o tome barem sat-dva.. Imaš par mojih slika na Fotografiji... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.