Stanley Posted August 31, 2014 Share Posted August 31, 2014 Iako nam vode i povodnja ovog ljeta ne nedostaje, na forumu vlada poprilična suša. Naročito se to odnosi na putopise gdje se povremeno javi uglavnom starija garda. U svojim svakodnevnim šetnjama - a to je dokazano najzdraviji sport - obično se krećem po širem kvartu (Malešnica, Špansko, Prečko, Jarun, Jankomir), no ponekad se uputim i na malo dulje ture. Pa sam danas odlučio iskoristiti lijepi dan i krenuti stazom koju sam nekada davno prepješačio na desetke puta - od Trešnjevke do Vrapča i to uglavnom trasom uskotračne pruge GŽZ Zagreb - Samobor - Bregana. Zašto 49 godina poslije? Godine 1965. doselili smo u kvart nedaleko Trešnjevačkog placa, uz tvornicu Tesla između Končareve i Krapinske. To je bilo prvo ljeto kako nisam mogao u Ivanić jer je baka prodala kuću i imanje, pa sam nakon povratka sa izviđačkog tabora u Prvić Luci cijeli kolovoz proveo u Zagrebu. Dugačke šetnje - po mogućnosti uz neku prugu - bile su već tada moja strast, a u novom okolišu snašao sam se brzo. Sa sjevernog balkona dobro su se vidjeli dijelovi pruge Samoborčeka i jednog dana odlučio sam malo istražiti trasu. Krenuo sam prema zapadu, a kako je uz prugu bila staza moglo se šetati bez opasnosti. Prva slika koja me impresionirala bila je ložiona Črnomerec. Pruga Samoborčeka prolazila je neposredno uz nju, a postojala je i široka staza kojom se uz ložionu i TK Črnomerec moglo hodati neposredno uz prugu normalnog kolosijeka. Zastao sam zblenut kada sam vidio raskoš od lokomotiva - 06, 10, 11, 30, 33, 36, 38… Neke sam mogao i dodirnuti, toliko su bile blizu. Sjećam se kako sam buljio u pločicu na jednoj 06, metar od mene: ''A.Borsig, Berlin-Tegel, 1930.''. Ilustracija ložione i staze kojom sam prolazio (fotografiju postavio mali.paja u podforumu Lokomotive). Na slici je lokomotiva 36-021 ŽTP Ljubljana: Tu su se namirivale lokomotive za teretnu vuču na X. koridoru, kao i manevarke serija 62 (Zapadni kolodvor & Črnomerec TK) i 35 (Vrapče). U to vrijeme još nije bilo Ranžirnog kolodvora, pa su se ranžiranja i zamjena vuče obavljali na tri teretna kolodvora - Borongaj, Črnomerec i Vrapče. U Črnomercu su se prerađivali teretni vlakovi u smjeru zapada, a u Vrapču u smjeru istoka (cjelokupna organizacija sastavljanja i prerade teretnih vlakova u čvoru Zagreb je priča za sebe i ne bih ulazio u detalje). Sukladno tome mijenjale su se i lokomotive - u Črnomercu su vlakove preuzimale lokomotive ŽTP Ljubljana, a u Vrapču lokomotive ŽTP Zagreb. Dalje bih nastavljao pješačenje prema raspoloženju - ili uz prugu Samoborčeka ili uz prugu normalnog kolosijeka. A neke velike razlike i nije bilo, jer su trase bile jedna uz drugu. Uglavnom, bilo je tada jako, jako puno toga zanimljivog za jednog railfana. Toliko za uvod, a sada krenimo na hodnju. Do Trešnjevke me prevezao ZET - najprije autobus na liniji 115 Špansko - Ljubljanica, a zatim i tramvaj na liniji broj 12 do stajališta Nehajska. Od tamo do kuće prošao sam pješice i bez odmora, za starog izviđača s vještarstvom pješaka ''halo Bing''. Napominjem da je većina snimljenih motiva već viđena na forumu, ali nikada u ovako posloženoj cjelini. Okićka 3 i legendarno kino Triglav, danas naravno pretvoreno u dućan: Pogled iz Januševečke na nekadašnju moju zgradu u Zorkovačkoj: Ovdje je bila polazna točka - ravno za nosom prema sjeveru: Nekada Nikola Tesla, a sada… Ovdje je blo kraj Krapinske/Moskovske ulice i veliko parkiralište sa šljunčanom podlogom, a dalje je do pruge Samoborčeka vodila staza: Danas to izgleda drugačije: Nekadašnja trasa pruge prema Samoborskom kolodvoru: Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted August 31, 2014 Author Share Posted August 31, 2014 Stajalište Samoborčeka ''Selska'' je bilo točno ovdje: U početku je na Selskoj cesti bila brklja, a kasnije je uvedena svjetlosna signalizacija. Ovo je nekadašnja kućica brkljačara, vulgo ramponje: Na dijelu trase je probijena ulica: Trasa kroz Ciglenicu pretvorena u stazu: Iza svake elementarne nepogode bude preživjelih - ovo je pružna opomenica: Nastavak trase: Jedna usputna jabuka: I ovdje je novo progutalo povijest: Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted August 31, 2014 Author Share Posted August 31, 2014 ŽCPR bez Ž kod Stubičke ulice: Ovdje je vegetacija malo bujnija: Na ex ŽCPR kod Erpenjske ulice nalaze se jedini preživjeli tragovi pruge: Nastavak prema Zagorskoj: Još jedan artefakt: Grmić čička. Nekada je na dionici Selska - Zagorska bilo grozomorno puno visokih i gustih grmova čičaka, čitava plantaža, naročito uz desnu stranu gledano od Selske. Duž grmova je bila vidljiva debela tamna crta - trag ispuha iz Srebrne strijele: Ovdje je bio ŽCPR preko Zagorske ulice. Nije bilo brklje ni svjetlosne signalizacije, nego je službenik GŽZ zaustavljao cestovni promet crvenom zastavicom: Mostić preko potoka Črnomerec. Naknadno je preuređen, jer su vrijeme Samoborčeka nije bilo pješačkog platoa ni ograde - samo dvije uzdužne čelične grede i preko njih pragovi: Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted August 31, 2014 Author Share Posted August 31, 2014 Pruga je od mosta nastavljala tamo gdje se vidi mlada dama s pesekom: Rekao bih da je ovo prekinuti nasip Samoborčeka: Ja sam skrenuo poludesno… … prema bivšoj ložioni Črnomerec: Ovo se nekada zvalo Črnomerec TK: Kolosjeci prema ložioni: Časna starica je klonula pod teretom godina: Ovo bi bila nekadašnja blok-kućica: Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted August 31, 2014 Author Share Posted August 31, 2014 Nekadašnji industrijski kolosijek za Končar, ''Šumu'' i vojarnu Prečko… … završava prilično neslavno: Još jedna časna starica - uboga i napuštena. Obratite pozornost na broj skretnice, koji svjedoči o nekadašnjoj veličini i značenju kompleksa Zapadni kolodvor & TK Črnomerec: Ima i nešto živog prometa, čitaj manevriranja. Očito je HŽ-u frka kada radi i nedjeljom: Još jedan osvrt arheološkog tipa. Danas je ovdje bik… … a nekada je tu bio kolosijek koji je vodio sve do RK Vrapče, neposredno uz zgradu lijevo. Njime su lokomotive ŽTP Ljubljana išle iz RK Vrapče - nakon što bi dovukle garnituru iz Slovenije - u ložionu na namirivanje, dok su u obratnom smjeru išle lokomotive ŽTP Zagreb da preuzmu vlakove: Otvorena iskliznica na kolosijeku prema kontejnerskom terminalu: Oštar zavoj svjedoči da je pruga skretana sa stare trase: Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted August 31, 2014 Author Share Posted August 31, 2014 Jesi gadan ovako išaran, ali kada si već tu… ŽCPR Sokolska, ostaci kolosijeka koji je išao sve do Vrapča (neki tvrde i dalje): S južne strane je trasa Samoborčeka i tragovi mosta preko potoka Kustošak: Trasa Samoborčeka prema RK Vrapče: Ovaj mi se došuljao: Dolazimo do ostataka RK Vrapče. Ovo je bio izlazni/spojni kolosijek za glavnu prugu u smjeru istoka: S druge strane je kompleks zgrada MUP-a. Prikazujem ga jer je uz njega nekada bio kolosijek i utovarna rampa: Nekada servisni kolosijek za lokomotive, danas spojni na kontejnerski terminal: Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted August 31, 2014 Author Share Posted August 31, 2014 Dalje se uz prugu nije moglo pa sam se popeo na pješački nathodnik kod TOZ-a. Ovo je pogled prema istoku, a u džungli su se nalazila dva kolosijeka - industrijski za nekadašnji ''Vojni Senjak'' i pruga Samoborčeka: Valja objasniti pojam ''Vojni Senjak''. To znači vojno skladište sijena, a koristilo se u doba dok je još bilo konjice. Kasnije se na ''Vojnom Senjaku'' nalazio tzv vojni otpad, gdje se za simboličnu cijenu moglo kupiti štošta - od čizama do džipova pa i kamiona. Nekada su moji izviđači tu pokupovali trofejne njemačke rance (telećake), pa vojničke čizme, čuturice… a mnogi su tu pokupovali i otpisane američke džipove Willys. Šezdesetih godina je bio hit imati takav džip, a jedini problem je bio što je to čudo trošilo cca 25-30 litara benzina na 100 km. Idemo dalje. Ovo je kolosječna situacija prema istoku. Sasvim gore je kolosijek za ložionu Črnomerec, danas sa Zapadnog za KT Vrapče; lijevo nekadašnje skretanje iz RK Vrapče na glavnu prugu; ispod toga dva današnja kolosijeka za KT Vrapče; desno industrijski kolosijek za ''Vojni Senjak'': Pogled na KT Vrapče. Pruga Samoborčeka obilazila je nekadašnji RK Vrapče u širokom luku s južne strane, tamo gdje se vide jablanovi u pozadini: Na istom mjestu, s južne strane RK Vrapče, nalazio se i teretni kolodvor GŽZ. Zahvaljujući ljubaznosti prijatelja Portosa objavljujem kolosječnu situaciju Samoborčeka u Vrapču. - brojem 1 označeno je ukrižje GŽZ Vrapče-Općina - brojem 2 označeni su kolosijeci GŽZ za manevriranje i slaganje garnitura, te za pretovar - brojem 3 označen je upleteni kolosijek 760 mm s kolosijekom 1.435 mm: Ostatak kolosijeka za ''Vojni Senjak''. Malo dalje nalazilo se križište s prugom Samoborčeka: Dalje sam morao okolnim uličicama jer se preko kontejnerskog terminala nije moglo. Ovdje se vide ostaci nekadašnjeg vojnog objekta: O tome svjedoči i ograda s bodljikavom žicom. Na nekim mjestima se može ući unutra, ali nije preporučljivo jer je sve obraslo bujnom vegetacijom i tko zna čega tamo sve ima: Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted August 31, 2014 Author Share Posted August 31, 2014 Na mjestu nekadašnjeg ''Vojnog Senjaka'' i kasnije vojnog otpada danas se nalaze zgrade MUP-a, ali i ljevaonica umjetnina ''Ujević''. Malo sam zavirio kroz žicu: Tu bi se dalo naći nekih tragova RK Vrapče i teretnog kolodvora GŽZ da nema ovog uljeza: Ovdje je nekad bila pruga Samoborčeka i ulazna skretnica za teretni kolodvor GŽZ: Nekada zgrada TK Vrapče, danas stambeni objekt: ''Dvomostovje'' preko potoka Vrapčak - lijevo Samoborček, desno izvlačnjak TK Vrapče: Nekada zgrada ukrižja GŽZ Vrapče-Općina, danas krčma: Još jedan preživjeli svjedok starih dobrih vremena: Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted August 31, 2014 Author Share Posted August 31, 2014 Nekadašnja putina u međuvremenu je postala pristojna ulica, ali je usput ''pojela'' trasu Samoborčeka: Ostala je trasa izvlačnog kolosijeka RK Vrapče: Naišao sam na neki drveni ostatak, sa slabašnom nadom da bi to mogao biti dio praga: Još kilometar do stajališta Vrapče: Tamo gdje je prometni znak P bilo je stajalište GŽZ i zvalo se Vrapče: Još jedan ostatak GŽZ infre, pa idemo polako doma. Za danas je bilo dosta: I za kraj jedna usputna iz mojeg naselja, Off Topic ali meni uvijek upadne u oči. Veliki slikar Marino Tartalja (Tartaglia) i dalje je Tartaglija, s time da su lokalni vandali u međuvremenu iščupali i ovaj stup iz tla. Naravno da nitko od nadležnih ne reagira: Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pfaff Posted August 31, 2014 Share Posted August 31, 2014 Bome, lijep putopisno-arheološki zahvat... Čestitam Si namočijo nogice po povratku doma? Quote "Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"Sunger meteo Link to comment Share on other sites More sharing options...
seabral Posted August 31, 2014 Share Posted August 31, 2014 Tvoja šetnja je jasno pokazala da je tragova sve manje i manje. Ali lijepo se je prisjetiti nekadašnjeg Samoborčeka i svih zanimljivih detalja iz vremena dok smo živjeli sa Samoborčekom. I za koje tada nismo ni slutili da će jednog dana postati povijest. Quote --> Schaffner sei, des war amoi wos; so wird's nie wieder sei, des ist des Schaffnerlos --> Zwickts mi ganz wurscht wohin Link to comment Share on other sites More sharing options...
mali.paja Posted August 31, 2014 Share Posted August 31, 2014 Nekada zgrada ukrižja GŽZ Vrapče-Općina, danas krčma: Od gazdarice otc je bio ložač mome ocu na uzanoj pruzi. Radi težine posla kao ložač parnjače, otišao je sa željeznice. Prešao je raditi na poštu u Mostaru kao ložač centralnog grijanja. U prvoj polovici šezdesetih su počeli tada već ugrađivat loženje na lož ulje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DB Posted September 1, 2014 Share Posted September 1, 2014 ... Obratite pozornost na broj skretnice, koji svjedoči o nekadašnjoj veličini i značenju kompleksa Zapadni kolodvor & TK Črnomerec: ... Skretnice ex kolodvora Črnomerec TK počinju brojem 100. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DB Posted September 1, 2014 Share Posted September 1, 2014 ... lijevo nekadašnje skretanje iz RK Vrapče na glavnu prugu... ... nekadašnji RK Vrapče ... ... s južne strane RK Vrapče ... Vrapče TK. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted September 1, 2014 Author Share Posted September 1, 2014 Vrapče TK. Nije šija nego vrat, ali svejedno hvala na ispravci. Što se tiče brojeva skretnica, moram priznati da su me zbunjivali. Kud god okreneš nikako ih nije moglo biti stotinjak i više. Palo mi je na pamet da su tu ubrojene i skretnice od Borongaja do Vrapča, ali mi se nije dalo još i time razbijati glavu. Nego, zanima me ima li netko skicu kolosječne situacije (normalni kolosijek) u TK Vrapče. Također me zanima podatak o nagibu ulaza, izlaza i izvlačnog kolosijeka, kao i visinska razlika kolodvora u odnosu na glavnu prugu Zagreb - Zaprešić. Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
DB Posted September 1, 2014 Share Posted September 1, 2014 Nije šija nego vrat, ali svejedno hvala na ispravci. Što se tiče brojeva skretnica, moram priznati da su me zbunjivali. Kud god okreneš nikako ih nije moglo biti stotinjak i više. Palo mi je na pamet da su tu ubrojene i skretnice od Borongaja do Vrapča, ali mi se nije dalo još i time razbijati glavu. Nego, zanima me ima li netko skicu kolosječne situacije (normalni kolosijek) u TK Vrapče. Također me zanima podatak o nagibu ulaza, izlaza i izvlačnog kolosijeka, kao i visinska razlika kolodvora u odnosu na glavnu prugu Zagreb - Zaprešić. Prilično sam siguran, obzirom da sam imal u rukama situacije obadva "bratska" TK (no, ne sporim da je možda nekad davno i postojal naziv RK - iako mi je to malo vjerojatno, bez obzira da se ranžiranje do izgradnje pravog ražirnog kolodvora obavljalo duž Črnomerca i Vrapča - nekad smo govorili "foršibanje" ... i skidali manevristima sve svece na "rampama" ). Situacija bivšeg kolodvora je svakako negdje u arhivi (u Mihanovićevoj). Iskreno, ne sjećam se jesmo li ju u ZOP-u još zadržali nakon pretvaranja u KT Vrapče, pa tak niti nemrem ni pretpostavljati imaju li ju još. Bajdvej, ja sam do tog događaja bil najveća "štetočinja" i nemilice sam daval naloge za demontažu svega upotrebljivog za žive pruge - taj je kolodvor naime, bil nepresušni izvor skretničkih dijelova radijusa 200 m - i to u prilično dobrom stanju, a koji su kronično nedostajali. I kad si već spomenul situacije - ne sjećam se u njima spoja istočne strane Vrapča na glavnu prugu, pa me baš interesira jel je stvarno nekad davno postojal (dakle neovisno o direktnim vezama na Črnomerec)? Mda - siguran sam da je kota Vrapča TK bila ispod kote pruge (danas bi rekel jedino - znatno, no teško mi je govoriti u centimetrima, jer je prostor između najbližeg kolodvorskog kolosjeka pruzi i pruge bil kronično zarašten, otprilike ko i na tvojim jučerašnjim fotkama). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted September 1, 2014 Author Share Posted September 1, 2014 I kad si već spomenul situacije - ne sjećam se u njima spoja istočne strane Vrapča na glavnu prugu, pa me baš interesira jel je stvarno nekad davno postojal (dakle neovisno o direktnim vezama na Črnomerec)? Molim? Jel' postojal? Ta prikazao sam jedan dio tog kolosijeka (vidi se da je tamo bio i neki ŽCPR), kao i pogled na skretnicu sa pješačkog nathodnika. A evo još jedne slike - taj kolosijek je preživio vaša čerupanja, još je tamo i može se pratiti od izlazne skretnice pa sve do blizu glavne pruge gdje završava u džungli (skretnica na glavnoj pruzi je u međuvremenu skinuta): Stanovnici obližnjih privatnih kuća su u međuvremenu udobno zaposjeli zemljište uzduž bivšeg izlaznog kolosijeka, pa čak tamo sklepali i nekakve objekte ruralno-poljoprivrednog tipa, priručne radionice, spremišta i štatigajaznam što sve ne. Jednom sam (ima tome godina-dvije) namirisao i roštilj ili ražanj, nebitno za ovu priču. Tim kolosijekom su teretnjaci koji su došli iz Slovenije i/ili bili prerađeni u TK Vrapče izlazili na glavnu prugu u smjeru istoka. Vjeruj mi na riječ da sam ih se nagledao, ta znao sam stajati i gledati dok cijela garnitura ne prođe. Vukle su ih lokomotive serija 38 (najčešće) i 33, a ponekad i 11. Vlakovi su izlazili vrlo sporo i lokomotive su se dosta mučile, stoga sam i pitao za nagib. Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
DB Posted September 1, 2014 Share Posted September 1, 2014 Molim? Jel' postojal? Ta prikazao sam jedan dio tog kolosijeka (vidi se da je tamo bio i neki ŽCPR), kao i pogled na skretnicu sa pješačkog nathodnika. A evo još jedne slike - taj kolosijek je preživio vaša čerupanja, još je tamo i može se pratiti od izlazne skretnice pa sve do blizu glavne pruge gdje završava u džungli (skretnica na glavnoj pruzi je u međuvremenu skinuta): ... Kad sam radil u ZOP-u (1987/95), taj dio kolosjeka je jednostavno bil spoj s magazinskim kolosjekom uz Vojnu rampu (koja postoji i danas), a na drugoj strani s kolodvorom Črnomerec (dakle, do naznačenog mjesta, paralelan s južnim kolosjekom). Na ovoj lokaciji nije bilo ni naznake nekakve skretnice na južnom kolosjeku - kaj naravno, ne znači i da je nije bilo. Zato sam i pital, jer se priča o tom više ne sjećam. Kontinuitet pak tog kolosjeka je prekinul peron uz južni kolosjek (no demontiran je kad je rađen KT Vrapče). Ne sjećam se jasno ovog ŽCP-a, može biti da je išel s Vojne rampe pa dalje ili još jednim prijelazom na Radgonsku ... ili dalje niz prugu prema kolodvoru Vrapče. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zeus Posted September 1, 2014 Share Posted September 1, 2014 Pohvale za vrlo zanimljiv ekšn. Moja jedina sjećanja na Samoborčeka datiraju iz druge polovice sedamdesetih kad sam kao klinac znao ići s mamom autobusom u Zagreb, te sam ga viđao kroz prozor autobusa između Podsuseda i Vrapča. Baš zato sam u ovom hodopisu našao dosta korisnih informacija. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted September 1, 2014 Author Share Posted September 1, 2014 Kad sam radil u ZOP-u (1987/95), taj dio kolosjeka je jednostavno bil spoj s magazinskim kolosjekom uz Vojnu rampu (koja postoji i danas), a na drugoj strani s kolodvorom Črnomerec (dakle, do naznačenog mjesta, paralelan s južnim kolosjekom). Na ovoj lokaciji nije bilo ni naznake nekakve skretnice na južnom kolosjeku - kaj naravno, ne znači i da je nije bilo. Zato sam i pital, jer se priča o tom više ne sjećam. Kontinuitet pak tog kolosjeka je prekinul peron uz južni kolosjek (no demontiran je kad je rađen KT Vrapče). Ne sjećam se jasno ovog ŽCP-a, može biti da je išel s Vojne rampe pa dalje ili još jednim prijelazom na Radgonsku ... ili dalje niz prugu prema kolodvoru Vrapče. Da, taj izlazni kolosijek se račvao na dvije strane: na glavnu prugu (južni kolosijek) i na kolosijek uz rampu koji spominješ. Taj je bio u funkciji i neko vrijeme nakon otvaranja stajališta Kustošija, jer je prvobitni peron bio uzak i tek kasnije je proširen na sadašnje dimenzije. Kolosijek je neko vrijeme služio kao izvlačnjak za Zapadni kolodvor (ex Črnomerec TK). Dobro se sjećam vremena kada sam putovao vlakom na posao i vidio manevarku 2132 s vagonima iza leđa putnika koji su na peronu čekali vlak. Još sam se čudio kako je to moguće s obzirom na rizik po putnike (istini za volju manevarska garnitura je bila u mirovanju). Kada je to točno bilo ne bih znao reći, ali vjerojatno devedesetih. Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Portos Posted September 1, 2014 Share Posted September 1, 2014 Baš si se lijepo prošetao i prikazao nam trenutno stanje trase. Od prvog putopisa prošlo je već puno vremena i ostataka na trasi je sve manje i manje. Šteta. Ali mi koji znamo tražiti i koji se sjećamo Samoborčeka još ćemo dugo obilaziti trasu i prisjećati se prohujalog vremena. Quote Dinamika vozila i Okretna postolja KONČAR – Električna vozila d.d. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mali.paja Posted September 1, 2014 Share Posted September 1, 2014 Što se tiče stanara u bivšem bloku tamo sada stanuje kočničar u Cargu (možda i nije više). Prije njega je tamo bio skretničar iz Podsused Tvornice. Kasnije je bio kondukter. Spojni kolosijek između ČR i Vrapča je bio elektrificiran oko godinu dana prije zatvaranja. Vrapče je i nakon početka rada ZG RK jedno kratko vrijeme malo radio. Zašto je još radio? Kad je otvoren ZG RK došli su prometnici iz raznih kolodvora u novi nepoznat. Vlakova se naprimalo a nitko još nije znao raditi. Radi toga su po kolodvorima stajali teretni vlakovi. Bilo ih je posvuda čak i do Novske i dalje. Onda je Vrapče privremeno ponovno proradio. Bilo je to kratko možda mjesec, dva ili tri. Čak je i Zaprešić znao ranžirati vlakove. Stanko da ti ovu temu ne skrenem u OT za sad je dosta. Jedino moram još kratko napomenuti u Vrapču nisu kolosijeci bili elektrificirani. Samo početak prema Zapadnom. Iz Dobove su vlakovi uglavnom bili sa dizlom ili parnjačom. Točno se znalo koji vlak ide u Vrapče i nije ga elektra vozila. Ukoliko je slučajno bila elektra onda se strojovođa sa nalogom obavještavao da u Vrapče TK ulazi sa spuštenim pantografom. Iz Zapadnog kolodvora su lokomotive dolazile po drugom kolosijeku, točnije lijevom kolosijeku. Iz Vrapča je bio veliki uspon. Puno puta je manevra morala pogurati vlak da izađe iz kolodvora. To se najviše odnosilo na vlakove sa parnjačom. Jedanput je jedan strojovođa sa serijom 22 izvukao kružni vlak sa preko 1700t sam. Ali mu je trebalo vremena za to. Vozio je sporije nego korakom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mali.paja Posted September 1, 2014 Share Posted September 1, 2014 Da, taj izlazni kolosijek se račvao na dvije strane: na glavnu prugu (južni kolosijek) i na kolosijek uz rampu koji spominješ. Taj je bio u funkciji i neko vrijeme nakon otvaranja stajališta Kustošija, jer je prvobitni peron bio uzak i tek kasnije je proširen na sadašnje dimenzije. Kolosijek je neko vrijeme služio kao izvlačnjak za Zapadni kolodvor (ex Črnomerec TK). Dobro se sjećam vremena kada sam putovao vlakom na posao i vidio manevarku 2132 s vagonima iza leđa putnika koji su na peronu čekali vlak. Još sam se čudio kako je to moguće s obzirom na rizik po putnike (istini za volju manevarska garnitura je bila u mirovanju). Kada je to točno bilo ne bih znao reći, ali vjerojatno devedesetih. Postoji naredba gdje je izričito zabranjeno obavljati, bolje reći izvlačiti manevru kada dolazi putnički vlak iz Podsuseda koji se zadržava na stajalištu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted September 2, 2014 Author Share Posted September 2, 2014 Znao sam da će mali.paja dodati pojašnjenja, a i koju zgodnu pričicu. Ako ima još, samo sipaj. TK Vrapče je sigurno još radio oko 1. svibnja 1978., jer je tada moj bratić dopratio haubicu iz Doboja u TRZ Bregana na popravak. U Vrapču je prekrcana na plato vagon Samoborčeka. Kod dolaska u Zagreb zaspao je u vagonu za pratnju i izgubio haubicu, pa ju je nakon potrage po svim zagrebačkim kolodvorima našao na RK (tu sam epizodu već opisao na forumu). Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted September 2, 2014 Author Share Posted September 2, 2014 Nego, spominjao sam vojni otpad pa evo i jedne usputne sličice na rubu topica. Ovo je telećak Wehrmachta, a kasnije ga je koristila i JNA. Imao je istu namjenu kao i današnji borbeni ranac. Moji izviđači su toga u Vrapču nakupovali na desetke po bagatelnoj cijeni. Ovaj primjerak se danas prodaje preko interneta za 200 kn: Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.