Jump to content

Portos & Stanley uz prugu Gračac - Knin


Stanley

Recommended Posts

Luka Čupković nije bio nikad direktor ŽTP-a Zagreb!

rotkod je napisao

Da! Otac mi je rodom iz Čupkovića, Luka Čupković.

......Šef tadašnjeg depoa i "šljaker" poznat po tome da je tvrdio da znanje radnika koji radi na tim mašinama 10g, je nemalo veće od znanja dipl.ing.stoj. koji ju je projektovao... je bio niko drugi do moj otac.

 

Anegdota sa njim... Vraćamo se mi sa mora od Babe iz Splita.. naravno marjanom... cela familija... i 663 počne da dimi, crni dim, i da gubi snagu uz Labin... brzina je počela polako da pada, dok je moj otac inače tada već direktor ŽTP Zagreb, počeo nervozno da skače sa jednog prozora na drugi, čas u kupe, čas na hodnih vagona... uz komentar "neće izdržati...",

"...valjda će Jole uspjeti ubaciti u paralelno..."

Ne znam kako da vam kažem, tada je išla varijanta 663, vagoni za kola, ostali vagoni cca 13kom... Zamislite sad čovijeka koji u vožnji vlaka, prelazi u sakou sve vagone i ulazi u lokomotivu 663, u mašinsko...

Šta je radio ne znam, znam samo da je došao sav isflekan od ulja, sa komentarom izdržaće do Perkovića...

 

Ovo je opisano u vijesniku par dana poslije...

 

Ako laže selo ne lažu ljudi ili ipak......

 

Srdačan pozdrav !

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ovaj?

 

 

 

U ex vojna skladišta zbog kojih je prošle godine u ovim krajevima bila oglašena opća opasnost :sofa

 

PaeneStaraStraa.jpg

 

 

 

 

Taj taj... samo mislim da on nikada nije ulazio u kasarnu....

Link to comment
Share on other sites

Taj taj... samo mislim da on nikada nije ulazio u kasarnu....

Kolosijek je definitivno išao prema kasarni no odavno se nije koristio pa je veći dio uklonjen. Da li je ulazio u kasarnu ili nije ne znam ali trasa pokraj kasarne vidi se na earthu, pa je vjerovatno pruga bila barem pokraj ograde kasarne.

Dinamika vozila i Okretna postolja

KONČAR – Električna vozila d.d.

Link to comment
Share on other sites

rotkod je napisao

 

 

 

Ako laže selo ne lažu ljudi ili ipak......

 

Srdačan pozdrav !

Ponavljam još jedanput, Luka Čupković nije nikad bio direktor ŽTP-a Zagreb! On je bio durektor RO ŽP Zagreb, a to je ipak puno manja funkcija od direktora ŽTP-a. To je kao sada u rangu Prijevoznog područja. Takvih područja je bilo 5-7 ne sjećam se više. Sve su te da malo pojednostavnim sekcije bile iste prema ŽTP-u, sa tim da je sekcija u Zagrebu ipak bila najveća i najjača po radu. Radi toga se malo više da tako kažem slušala zagrebačka sekcija. Osim toga Luka Čupković je na funkciju direktora došao sa mjesta "Predsjednika sindikata SR Hrvatske" kada mu je istekao ili istekli mandati. Samim tim je imao dosta jači politički utjecaj. A politika je i prije imala dosta veliki utjecaj. Sad ovo kad pišem ne mislim ništa loše o gospodinu Čupkoviću, dapače bio je dosta stručan i po tom nema nikakve zamjerke. Ovi sad mu nisu ni do koljena.

Link to comment
Share on other sites

Eto, napokon sam zgotovio i čitanje ovog sjajnog putopisa! Što reći...fenomenalno! Makar je dvojac posao odradio velemajstorski, šteta što Pfaffa nije bilo da da još jedan elegantni pogled iz trećeg kuta.

I oduševila me razglednica, nisam već koji mjesec nijednu dobio, i moram priznati da mi je drago što ste me se sjetili! Hvala svoj trojici! :D

421789_10150583085722304_276946597303_9174747_1740623047_n.jpg

 

Moje fotografije.

Link to comment
Share on other sites

Dvije ekspedicije za mjesec dana.Za svaku pohvalu.

A sve pohvale i učesnicima.

Ipak, nekoliko osvrta na putopis.

 

 

Google earthu ne smeta grmlje, trnje i bodljikava žica. Crveno je sigurna a plavo eventualno moguća trasa kolosijeka unutar ex vojnog objekta.

 

StaraStraa.jpg

I ja sam sumnjao da je kolosjek išao po plavoj trasi, ali sam razuvjeren. Pruga je postojala samo po crvenoj trasi. Cisterne su ugurivane sa prvog kolosjeka u vojni objekat.

I još jednom moram da ponovim (rizikujući da postanem dosadan): objekat na 202 km Ličke pruge zove se Čupković vijadukt (poznat i kao vijadukt Bender ili most Čupković ili....itd). :rolleyes:

@Brunoh......U putopisu "Na granici Like i Dalmacije..." sam postavio jednu sliku iz moje arhive na kojoj se vidi Đuran sa putničkim na Čupkovića vijaduktu.

Imam još nekoliko slika Đurana u kninskom depou, pa ću negdje i to ugurati.

Mali osvrt i na Crnopac.

Nad Prevjesom i Zrmanjom kako se i na slikama lijepo vidi nadvila se planina Kom (sa najvišim vrhom od 1003 m),koja je nekako i fizički (Razdolje, Rujišta) odvojena od ostalog masiva.

Ipak je Veliki Crnopac malo SZ odavde,mnogo bliže Gračacu.

Znam da se upetljavam sa vrsnim poznavaocem, ali jedino ako Kom pripada masivu Crnopca onda je i Crnopac krajnja JI tačka Velebita.

U oba slučaja to je Kom.

Još jednom hvala svima na doista lijepim slikama.

Imamo mi i osim onih brajdi(mi bi rekli "odrine")i drugih zanimljivosti za sve dobromanjerne putnike namjernike, a pogotovo ljubitelje željeznih drumova. :wink:

Link to comment
Share on other sites

I još jednom moram da ponovim (rizikujući da postanem dosadan): objekat na 202 km Ličke pruge zove se Čupković vijadukt (poznat i kao vijadukt Bender ili most Čupković ili....itd)...

Nad Prevjesom i Zrmanjom kako se i na slikama lijepo vidi nadvila se planina Kom (sa najvišim vrhom od 1003 m),koja je nekako i fizički (Razdolje, Rujišta) odvojena od ostalog masiva.Ipak je Veliki Crnopac malo SZ odavde,mnogo bliže Gračacu.

Ne možeš biti dosadan, naprotiv - ti si kao domaći čovjek najupućeniji i svaka intervencija je dobrodošla.

Negdje osamdesetih vidio sam u časopisu Željezničar fotografiju vijadukta i pisalo je ''Čupkovića most''. Pa ti sad budi pametan. No, za moju privatnu upotrebu to je vijadukt Bender jer su mi tako rekli starci dok sam bio klinac. :wink:

Što se tiče Koma i Crnopca naravno da sam pogriješio. Krajnji izdanak Velebita je Kom. A vrh Veliki Crnopac (na karti piše Srnopas) nalazi se na puškomet (malo istočno) od ceste Gračac - Obrovac.

U svakom slučaju hvala na ispravkama i dopunama.

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

pozdrav. putopis me je ostavio bez daha. bravo momci. jedna ispravka, naime ovo nije knin u daljini vec selo golubic koje se nalazi na deonici unske pruge

Hvala na ispravci, i ja sam gledajući Google earth shvatio da to nije Knin nego Golubić ali bilo je kasno za promijeniti tekst. Nema veze, kad-tad ću obići i preostali neobiđeni dio trase Unske pruge.

Dinamika vozila i Okretna postolja

KONČAR – Električna vozila d.d.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Mislim, da nije loše, da se zna odkad ova pruga...

 

Neznam, da li ju je ko obradio sa historijskog gledišta.

 

Ali otvorenje pruge je interesantno, da se zna...

 

Šta je pisao o otvorenju časopis Jutro; dnevnik za gospodarstvo, prosveto in politiko, Ljubljana 26.7.1925...

 

 

Slovesna otvoritev liške železnice

 

 

lickapruga.jpg

 

 

lickapruga2.jpg

 

 

više na linku i u PDF sa povečanjem po želji do 300% :shock:

 

 

http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:DOC-BHWO3KZA

 

 

 

"Problem sa činjenicama je u tome što ih ima tako mnogo." Samuel McChord Crothers

Link to comment
Share on other sites

Šta je pisao o otvorenju časopis Jutro; dnevnik za gospodarstvo, prosveto in politiko, Ljubljana 26.7.1925...

 

Fantastičan prilog, hvala! :palac:

Ja srećom nemam nikakvih problema s tekstovima na slovenskom, pa mi je bio pravi gušt čitati list (ne samo o Ličkoj pruzi).

Zanimljivo je vidjeti da je direktni vagon Ljubljana - Split išao preko Novog Mesta i Karlovca. Pa kad bi se rekonstruirala pruga od granice do Karlovca, tu bi se u nekim boljim željezničkim danima mogla opet uvesti kakva direktna veza.

P.S. Recite mi da sam krivo pročitao ime kote 851 kod Malovana - Popova muda... :mrgreen:

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Ne, nisi krivo pročitao. Evo ga (ih) ovdje tačno u centru.

 

Znao sam da su Dalmatinci malo... khm!... slobodniji kod imenovanja lokaliteta (Kurba vela, Kurba mala, Babina guzica...), ali nisam znao da su i moji Likote toliko inventivni. :luda:

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Znam, da smo već nekde pisali o zimi 1929 na ličkoj pruzi...

 

U fototeci: Železniški muzej Ljubljana postoji jedna fotografija, na kojoj piše pozadi: "Sneg u Gračacu izza (pozadi) željezničke stanice u februaru 1929".

 

 

gracac1929.jpg

 

 

 

Sad ne dajem ruke u vatru, je ne poznajem stanice, pa neka odluče poznavaoci područja...

 

Šta se zbilo ?

 

" Na Novu godinu, 1. siječnja 1929. zapuhalo je toplo jugo na Jadranu, a potaknuti potpunim izostankom zimskog vremena, mnogi su poljoprivrednici već počeli s pripremama za radove u polju usred preuranjenog proljeća. No nitko nije slutio što će se onda dogoditi.


Prvih dana siječnja 1929. godine, Genovska se ciklona pomaknula nad Jadran, a nad Skandinavijom se razvio snažan blok visokog tlaka zraka. Ciklona se danima zadržavala nad Jadranom, a anticiklona se sa Skandinavije širila i na Rusiju što je otvorilo dotok vrlo hladnog zraka nad naše područje. U unutrašnjosti Hrvatske počeo je padati višednevni gusti snijeg.


Čopori gladnih vukova bježali su iz BiH u Dalmaciju gdje su napadali stoku i uz samu obalu! Službeni meteorološki podaci iz siječnja 1929. otkrivaju da se živa u termometru na poslovično toploj Siciliji spustila na -26°C, a u grčkom Solunu na nevjerojatnih -33°C! Sredinom siječnja uslijedilo je kratkotrajno zatopljenje, no već početkom zadnje dekade siječnja snijeg je iznova okovao Hrvatsku. U Splitu je pao snijeg uz -5°C, a čak 20 centimetara palo ga je u Dubrovniku.

Snježni nanosi u Lici dosezali su četiri metra. Nekoliko dana poslije sasvim je prekinut željeznički promet između Dalmacije i ostatka zemlje i Dalmacija je ušla u dvomjesečnu potpunu prometnu blokadu! Velika studen nastavila se i početkom veljače. Čak se na krajnjem jugu zemlje temperatura spuštala ispod -10°C, tako je 3. veljače u Dubrovniku izmjereno -11°C uz pucanje vodovodnih cijevi.

Ekstremne hladnoće zabilježene su tada diljem Europe, Sarajevo je mjerilo -27°C, Varšava -35°C, a Helsinki -55°C! Uskoro dolazi do nestašice goriva i obustave rada brojnih škola. Prvi put nakon 1880. rijeka Sava se zaledila po cijeloj širini. Vjerojatno najjača bura stoljeća puhala je sredinom veljače u podvelebitskom primorju. Bura je prekinula konopce parobroda "Ante Starčević" u Senju koji se 24 sata borio svim silama odoliti buri što nažalost nije uspio. Glad je stegla čitavu zemlju pa su otvorene brojne javne kuhinje, a vatra se ložila po trgovima da bi se ljudi ima gdje zgrijati.

Ekstremnoj zimi nije se vidio kraj i ljudi su se u očaju pitali događa li se početak novog ledenog doba. Meteorolozi su oštro opovrgavali takve navode. Zanimljivo je napomenuti da su brodovi na ušću Zrmanje ostali zaleđeni u 50 cm debelom ledu. Krajem veljače snijeg je počeo kopniti u cijeloj zemlji i kada su ljudi pomislili da stiže proljeće, 28. veljače stigao je novi prodor polarnog zraka u kombinaciji s vlagom zbog blizine duboke ciklone nad južnom Italijom

Prodor tako hladnog zraka nad Sredozemljem rezultiralo je stvaranjem brojnih ciklona, a kombinacija hladnoće i vlage donijela je česte i neobično obilne snježne oborine područjima gdje iste nisu uobičajene."

 

kraj citata iz foruma: crometeo.net

pouzeto iz:

http://www.dalmacijanews.com/tabid/99/a ... fault.aspx

 

 

 

"Problem sa činjenicama je u tome što ih ima tako mnogo." Samuel McChord Crothers

Link to comment
Share on other sites

gracac1929.jpg

 

Sad ne dajem ruke u vatru, je ne poznajem stanice, pa neka odluče poznavaoci područja...

Prema mojoj dokumentaciji, ona visoka zgrada vis-a-vis glavnog dijela kolodvorske zgrade bi trebala biti ovo:

 

StanicaGracac161.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Taman smo se pozdravili sa osobljem kolodvora i krenuli kada mi je zazvonio mobitel. Ophodar Franjo je uspio prehodati 7km između Plavnog i Pađana i taman je stigao na kolodvor. U Plavnom me je tražio da mu napišem e-mail adresu, ja sam dodao i osobne podatke, broj mobitela, pa sam mu tako omogućio prijevoz do kuće u Gračacu uz uvijet da nam bude vodić do Vrela Zrmanje.

 

 

 

Stanley, imaš pozdrave od ophodara Franje. Samo toliko za sada dok se ne vratim u Zg na brzi internet.

Dinamika vozila i Okretna postolja

KONČAR – Električna vozila d.d.

Link to comment
Share on other sites

Stanley, imaš pozdrave od ophodara Franje. Samo toliko za sada dok se ne vratim u Zg na brzi internet.

 

A je li? Baš si me obradovao, lijepo je kad te se netko sjeti.

P.S. Njušim dobar nastavak ovog putopisa (ili neki posebni, svejedno). ;)

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

A je li? Baš si me obradovao, lijepo je kad te se netko sjeti.

P.S. Njušim dobar nastavak ovog putopisa (ili neki posebni, svejedno). ;)

 

Biti će nastavak. Mislim da neću imati dovoljno materijala za posebni putopis. Ali tko zna, možda navrati pokoji Goranin pa obiđem trasu četvrti put...

Dinamika vozila i Okretna postolja

KONČAR – Električna vozila d.d.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...