Dromolog Posted April 9, 2011 Share Posted April 9, 2011 Ovo je putopis jednoga iz najboljih putovanja mojega života. Dosta kasni od realizacije, ali nisam imao vrijeme, jer prvo sam želio pisati putopis za slovačko-češki server vlaky.net. Tamo je puno teksta (nekih 40 stranica), jer jednako oni želi formu reportaža (taj server nije forum, ali nešto kao internetski vijesti o željeznici), drugo sam želio učiniti "propagaciju" (ne samo) hrvatskih i bosanskih željeznica, jer većina čeških railfana malo te zemlje zna. U Hrvatskoj ima svakoj godini mnogo Čeha, ali oni putuju glavno avionom, autom ili autobusom. Tko voli željeznicu, putuje kod nas obično malo i glavno na zapad (ili suprotno za "egzotičnima zemljima", što znači Bugarska, Rumunjska, Turska ili države bivšeg Sovjetskog Sojuza), države bivše Jugoslavije su malo znane. I mislim, da ovo je velika šteta- putovanje željeznicom je dosta kvalitetno (iz češkog pogleda), ima mnogo zanimljivog u vašima kolosijecima i ljudi su također zanimljivi. Da pisanje "češkoj mutaciji" putopisa trajalo dugo... Inače ne znam, kako zahvaliti svima, koga sam u Hrvatskoj i u BiH sretao, takve doživljaje nikada nisam imao. Vjerujem, da nisam tamo putovao zadnji put!I oprostite jezične greške. Kako Egérke zna, imam samo loši rječnik i kad sam kod kući, mislim glavno u češkom i činim više greške od trenutka, kad sam kod vašim jezičnim prostoru. I sada bih želio pisati "stvarno" da jezik nije takvi važni (nažalost još ne znam dobro pisati, kad mislim na nešto drugo). Ali počnemo: umjesto ovoga putovanja sam imao putovati mjesec prije za Tunisku. Zaplatio sam putničkoj agencii i sljedeće tamo počela revolucija... Umjesto toga sam imao putovati za Portugalsku (za istu cijenu nije bilo ništa bolje u ponudi, gdje bi bila željeznica i (električki) gradski promet). Nažalost u toku transformaciji puta, agencija zaboravila promjeniti ugovor o putnom osiguranju. I kad sam u dana odlazaka, umjesto toga sam oboljeo. Da sam bio kod kući i bez novca, šteta činila oko 350 eura. Ali ne volim biti kod kući, da sam želio u prvom mogućom terminu putovati- svejedno kamo. Cijeli mjesec sam diskutirao ovdje (diskusija o jezicima), da smjer putovanja sam imao. Jer jedan iz "forumaša" (Lovac na pruge) želio, da bih bio u Zagreba u subote/nedelji, odlazio sam iz Praga u petka 4.3. ujutro. Putovao sam vlakom EC Slovan (Praha- Bratislava), gdje vozi garnitura ČD i vagoni su stari i loši. Još u Češkoj sam u zadnjoj stanici na mreži ČD (Břeclav) video prvi ex-jugoslavenski vagon: "Goša" srbskih željeznica, vjerojatno od EC Avala iz Beograda za Prag. Jer sam zaboravio, u kakvom uvjetu su ovdje slike iz photobucketa izgledaju, nastaviti ću i sljedečoj poruke, da bih video, kako poruka izgleda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dromolog Posted April 9, 2011 Author Share Posted April 9, 2011 Uskoro (prije podne) sam bio u Bratislavi. Garnituru vlaka EC Slovan na bratislavskom glavnom kolodvoru možete vidjeti ovdje: Vagoni izgledaju izvan relativno dobro, ali su 2 puta moderniziranji i ovo je gora verzija vagona iz mađarskoj radionici u Dunakeszi, samo građena u češkom proizvođaču MOVO Plzeň, gdje graditi vagoni nikada ne umjeli. Lokomotiva je serije 350 ZSSK, građena u Škode Plzeň oko 1975. i sada vozi EC vlakovi između Praga i Budimpešta, jer ovo je jedina lokomotiva bivših ČSD, koja može voziti brzine 160 km/s. Slovačke garniture izgledaju mnogo bolje od čeških- na 4. peronu odlazio tipičan brzi vlak za Košice: U kolodvoru sam imao sastanak s jednim prijateljem iz vlaky.net, koji živi u Bratislavi, ali želio vidjeti nešto iz zapadnoj Mađarskoj. On ne zna mađarski ni riječ, ja malo da. Kad on je nabavljao u bratislavskom putničkom centru vožnje karte za Györ, slikao sam tipičan produkt slovačkog marketinga: obavijest, da obično sve željeznice štrajkaju i putnik se mora informirati, da li trenutno vlakovi vozi. Tako opće informacije nikada (izvan Slovačkoj) nisam video:-) U Bratislavi smo bili samo malo- nešto oko sata, samo da bih promjenio eura za mađarski forinti i hrvatske kune. Oko 13 sata smo putovali međunarodnom linijom bratislavskog gradskog prometa. Od prethodnoj godini tamo vozi linija 801 iz centra grada za mađarsko selo Rajka. To nije daleko, cca. 20 km, Rajka je prvo selo u Mađarskoj i danas tamo živi mnogo Slovaka (koji radi u Bratislavi), jer u Mađarskoj su jeftine kuće. Ima tamo i željezničku prugu, ali Slovaci i Mađari tako dugo riješili, tko naplati putnički promet, da sada tamo ništa ne vozi (ni jedini vlak dnevno). Na sreće vozi taj autobus, plaćeni iz strukturalnih fonda EU. Autobusi su specijalni- Iveco Crossway (građeni u Češkoj, ali vozi u cijeloj zapadnoj Europi, glavno u Francuskoj i Italiji), ali gradski prometnik DPB (Dopravný podnik Bratislava) ima samo 5 komada na ovu liniju. Su u prigradskoj verziji low entry i imaju slovačko-mađarsko-engleske napisi. Na svakom bratislavskom stajališti ovoj liniji su obavijesti o prometu ovoj liniji. U pravilima strukturalnih fonda ovo se zove "obavezni publicitet" Također vožnje karte su specijalne, u slovačkom i mađarskom jeziku, što uvijek volim:-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dromolog Posted April 9, 2011 Author Share Posted April 9, 2011 U Rajki smo bili glavno na objedu u tipično mađarskoj "étterem". Maksimalno volim mađarsko gostoprimstvo u gostionicama, i "magyar konyha" je za mene jedna iz najboljih u Europi. Morali smo čekati na vlak, jer od početka mađarskih ekonomskih problema vozi tamo vlakovi samo 4 puta dnevno. Kad bi bilo moguće voziti do Bratislavi, bilo bi bolje, ali tako pruga je samo za malo selo Rajka iz 20 km dalekog Hegyeshaloma, gdje vozi u dvusatnom taktu Euregio vlakovi iz Györa do Beče i također Railjet vlakovi. Posle podni vlak u 16:20 je izgledao tipično: prigradska garnitura Flirt. Ovih švicarskih garnitura od Stadlera vozi u Mađarskoj 61 komada, glavno u okolici Budimpešta, na relaciji Budimpešta- Györ ne vozi putnički vlakovi (također) ništo drugo- osim garniture Talent od Bombardiera. Ali FLIRT u Rajki izgleda sjajno: Bratislavski prijatelj Martin prije kolodvorskom zgradom. I opet Flirt u Rajki. Unutar mađarskog FLIRTa izgleda isto kao u Švicarskoj ili Italiji (prometnik SAD u južnoj Tirolskoj) Martin na večer putovao natrag. Kad ne vozi vlakovi između Mađarskoj i Slovačkoj je morao putovati kroz Parndorf u Austriji. Prvo Euregio vlakom za Beč, u Parndorfu (cca. 20 km od mađarskoj granici) prelaziti na vlak iz Beče do Bratislavi, koji vozi u satnim taktu. Na Euregio vlakovima vozi obično mađarski garnituri Talent, jer imaju 2 naponski sistemi: 25 kV u Mađarskoj i 15 kV u Austriji. Mađari osim toga imaju na oba naponi samo lokomotive Taurus i Traxx, da je ponuda ograničena:-). Talenti izgledaju izvan i unutar isto kao u austrijskih ÖBB, šta je u Mađarskoj normalno- FLIRTi izgledaju kao u Švicarskoj i dizelske garniture Desiro od Siemensa isto kao u Njemačkoj. Martin u Györu Putnički vlak iz Györu za Celldömölk. dizelska lokomotiva seriji M41 i ex-DB vagoni, kojih Mađari nabavljali prethodnima godinama 400 komada. Originalno su građeni u radionici bivših DR u Halberstadtu (za to je zovem "halberstadti"), u 90. godinama bili modernizirane- dalje još biti će slika unutara "halberstadta". Dalje sam već putovao sam- u 1. razredu austrijskoj garniture Railjet. 1. razred je u Mađarskoj samo o 15-20% skupiji od drugoga i ne volim 2. razred Railjeta, da sam putovao tako. Unutar 1. razreda je vrlo udoban. Nažalost mađarska tarifa ne zna "Premium Class", što je još udobniji 1. razred. Kad bih tako želio putovati, morao bih imati međunarodnu kartu 1. razreda (tarifa NRT)i 25 eur košta doplatak. Da nikada nisam tamo video u Mađarskoj putnika- i to u dijelu Budimpešta- Györ (ili natrag) sam putovao Railjetom već 10 puta... I tako izgleda Railjet, kad dolazi na budimpeštski istočni kolodvor (Budapest Keleti pályaudvár). Nažalost je bila tma, da slika je loša. Zanimljivo je, da na mađarskima prugama i Railjet mora imati u kraju crvenu metu- isto kao svi ostali mađarski vlakovi. I tako izgleda vožnja karta u mađarskim unutarnjim prometu: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dromolog Posted April 9, 2011 Author Share Posted April 9, 2011 Sada nešto malo iz budimpeštanskoga gradskoga prometa. Putovao sam tamo malo, jer sam dolazio oko 19. sata i jutro odlazio vlak za Zagreb vrlo uskoro. Dnevne karte imaju sada 2 tipa: iz automata ili iz blagajne. Prvo sam koristio iz blagajne, na povratku iz Hrvatskoj sam morao kupiti kartu u automatu. Prvo sam putovao metroom na "crvenoj" liniji M2, koju volim. Jednako je modernizirana i drugo ima 2 stanični dio na površini, što sam u Pragu većinu života slušao, da nije moguće. Najstariji tip budimpeštanskoga metroa je Ev, v= Vengrija, E je osnovni sovjetski tip 60. i 70. godine. Ova garnitura, koja dolazi na stanici Astoria je iz 1970. godine. Unutar izgleda vrlo arhaično. U Pragu smo imali slične garniture, ali samo do 1997. U Budimpešti želili kupiti nove garniture od Alstoma, ali nažalost je izgrađili u Poljskoj u radionici Chorzów, da nije bili kvalitetni i sada je ugovor ukinuti i garniture nisu u Budimpeštu. Vjerujem, da uskoro biti će tamo neke druge garniture, jer 40 godine prometa sovjetskoga metroa je dosta... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dromolog Posted April 9, 2011 Author Share Posted April 9, 2011 Jutro sam još slikao trolejbus Ikarus 280T u okretištu prije istočnog kolodvora, opet je slika dosta loša, ali dokumentarna:-). U 6:30 sam odlazio na dugi put IC 200 Kvarner za Zagreb. Kupio sam si vožnju kartu do 1. razreda, jer u povratnih karatima je cijena u 1. razreda 45 eur umjesto 30 u 2. razredu. Kad sam tamo u cijeloj relaciji vlaka putovao posle mnoga godina, nisam želio štedjeti na lošom mjestu. Karta izgleda dosta arhaične... Na kolodvoru imali 2 rumunjski vagoni, vjerojatno od IC Panonia. Ovi vagoni su proizvođeni rumunjskom tvrtkom Astra Arad (sada već nema) između 2000-2010, nisu kvalitetni, ali su udobni. I tako izgleda garnitura IC Kvarner prije polazaka iz Budimpešta: lokomotiva seriji V43, koja je u Mađarskoj najtipičnija i zove se "Szilli" (neznam što ovo znači, egérke, molim), za Gyékényes i 3 klimatizirani vagoni MÁV-START. Vagon 1. razreda je od CAF Zaragoza i za to, da volim španjolska željeznička vozila, kupio sam si taj 1. razred. Još jedan pogled na kolodvorsku zgradu Budapest Keleti i možemo polaziti. Između Bdumpešta i Székesfehérvára je remont pruge, za to smo u stanici Martonvásár dugo čekali na vlak u suprotnom smjeru. Među tim je dolazio FLIRT na prigradskoj liniji Budimpešta- Martonvásár, da sam ga slikao. Stanica je (kao sve ostale na te pruge) remontirana jednostavno, ali je elegantna i izgleda također "zapadno". Konačno je dolazio suprotni vlak- brzi vlak iz Nagykanizse za Budimpeštu- opet "Szilli" i puno "halberstadta". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dromolog Posted April 9, 2011 Author Share Posted April 9, 2011 Sljedeće slike su iz kraja vlaka, jer vagon 1. razreda je bio u vlaku posljednji. Sada smo u velikim kolodvoru Székesfehérvár. Iz zapadnog kraja kolodvora Székesfehérvár možemo vidjeti veliku staničnu zgradu ljevo: U kolodvoru Szabadbattyán od vojuje se pruga na sjevernoj balatonskoj obali. Dalje je "južnobalatonska pruga" samo jednokolosiječna. Zaledeni zimski Balaton: Kolodvor Siófok, desno sljedeći vlak iz Nagykanizse za Budimpeštu. Zapadni kraj kolodvora Siófok: Većina pruge je između kućima i cestom, kao ovdje kod Siófoku: Malo kilometara dalje: Stajalište Balatonszéplak alsó (alsó= donji): Stajalište Zamárdi felsö (felsö= gornji), gdje se mogu mijeti suprotni vlakovi: U Zamárdi prelazi cesta prugu: Jedan iz mala dijelova, gdje pruga je u prirode- desno nas stigne autobus na liniji Budimpešta- Nagykanizsa, što je u Mađarskoj iznimka: obično autobusni prometnik ne dobije licenciji, kad u te relaciji vozi vlak. Kolodvor Szátód-Köröshegy, desno prolazi garnitura Venezia expresu iz Venecije za Budimpeštu. Modernizirana lokomotiva vozi vlak također iz graničnoga Gyékényesa. Venezia expres je prolezio- zadnji vagon je za spavanje MÁV-START (isto CAF Zaragoza 1995.) Stalajište Balatonföldvar izgleda vrlo "mediteranski": Remontirano stajalište Balatonszárszó (szár= govno, szó= riječ...): Neki važniji kolodvor prije Fonyóda: Kolodvor Fonyód, garnitura "šinobusa" tipa "Bzmot" (građeni u češkoj, resp. moravskoj Studénki, u bivših ČSD smo imali 600 komada ovih šinobusa...) polazi po lokalnoj pruzi na jug za Kaposvár: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dromolog Posted April 9, 2011 Author Share Posted April 9, 2011 Opet zaledeni Balaton: Istočni kraj kolodvora Balatonszentgyörgy: Opet garnitura brzog vlaka iz Nagykanizse za Budimpeštu: "Szilli"+ "halberstadtska" garnitura: Brzi vlak polazi iz Balatonszentgyörgya dalje za Budimpeštu: Stanična zgrada kolodvora Balatonszentgyörgy i opet Bzmot: Polazimo iz Balatonszentgyörgya- lijevo je pruga dalje kod balatonskoj obali za Kesthely. Mi dalje idemo od Balatona za Nagykanizsu, gdje sam (na 10 minut) izlazio iz vlaka. Ali sada je kasno, da nastavak biti će sutra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rasha Posted April 9, 2011 Share Posted April 9, 2011 Hvala! Očekujemo nastavak. Ne mogu se oduprti utisku sa prve slike, a da ne iskažem svoj bes što predivne narandžaste Goša Y vagone preobojali u sivo. Odvratno izgledaju, čemu još doprinose ovi ogavni grafiti...+ neispravan vagon.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
STIB Posted April 10, 2011 Share Posted April 10, 2011 Neki važniji kolodvor prije Fonyóda:http://i914.photobucket.com/albums/ac349/Dromolog/Jugoslvie%202011/P3050176.jpg Balatonboglar. Quote _______________________ Pozdrav iz Zagreba Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fox Posted April 10, 2011 Share Posted April 10, 2011 Odlično .Željno očekujemo nastavak.I naš jezik ti ide sve bolje i bolje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dromolog Posted April 10, 2011 Author Share Posted April 10, 2011 rasha: Neželim ovdje početi neki nacionalizam, ali moram priznati, da mi je žao, kako izgledaju ove "Goše" ŽS! Za mene je originalan Siemens tipa Y (Bmz ÖBB) najudobniji vagon u cijeloj Europi i uvijek sam zavidjeo, da kod vas u bivšoj Jugoslaviji ovi vagoni vozi većinu brzih vlaka i često i putnički vlakovi. Nešto tako nemaju ni Austrijanci:-). Da sam bio rado, kad EC Avala počeo voziti umjesto Beča za Prag- mislio sam, da mogu sada putovati na večer iz Budimpešta umjesto strašnih čeških vagona lijepom "Gošom". Ali obično je ova srpska "Goša" u tako lošom uvjetu, da moram putovati u vagonu ČD... Na sreće obično vozi vagon-restoran Železničkog ugostitelstva, da na primjer kad sam putovao u prosincu iz Brna za Budimpeštu, cijeli rok sam bio tamo i pio sam kavu i vino mnogo sata:-). Inače hvala svima, putopis biti će dugi, jer slike je ukupno 790... Većinu ovih stvara svi morate znati (jer sam bio kod vas "u kući"), ali mislim, da ovo može biti zanimljivo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dromolog Posted April 10, 2011 Author Share Posted April 10, 2011 Kad sam dolazio za Nagykanizsu, bio sam u vagonu već više 4 sata. U Nagykanizsi je sada unikatna mogućnost izlaziti iz Kvarnera, kupiti si nešto za piće ili jelo, i posle 15 minuta dolazi iz Beča brzi vlak Zagráb/Corvinus (originalno Beč- Pečuh), koji vozi direktni vagoni HŽ za Zagreb. Ove u Gyékényesa prelazi na garnituru Kvarnera, ali u Nagykanizsi imaju veliki kolodvor, gdje je "büfé"- u Gyékényesa nije ništa. Prvo sam slikao garnituru IC Kvarner na 1. kolosijeku kolodvora Nagykanizsa: Kad sam kupio kavu u Unicum (čudna kombinacija, znam, ali volim Unicum-za mene najbolju mađarsku alkoholnu piću), imao sam još vrijeme i gledao sam, što se u koldvora radi. Na 2. kolosijeku je bio putnički vlak natrag za Balaton (mislim da za Fonyód)- jer većina "halberstadta" je "kod kući" u Nagykanizsi, također svi vlakovi (putnički i brzi) izgledaju slično, svuda samo "halberstadtovi". Kolodvor Nagykanizsa ima zgradu iz ugarskih vrijeme, ali i tamo imaju umjetnost u stilu "socijalističkog realizma". Konačno dolazi brzi vlak iz Beča. Jer između Szombathely i Nagykanizse nije žica (i dalje od Gyékényesa za Pečuh također nije), vozi ovdje slaba (ali bučna) dizelska lokomotiva serije M41, dalje su 3 "halberstadtovi" iz Soprona ili Szombathely za Pécs i na kraju 3 u Gredelja modernizirani vagoni HŽ za Zagreb. Kako sam jučer kazao, ovdje je unutar "halberstadta", slikao sam ih, kad sam u Nagykanizse ulazio u vlak. Mislim, da na putnički ili brzi vlakovi su ovi vagoni dosta udobni... I ovo već morate svi znati: unutar hrvatskih vagona serije ABeemt. Jer sam imao kartu 1. razreda, putovao sam dalje za Zagreb tamo. Priznam, da u cijeloj Europi najviše volim španjolski i hrvatski dizajn unutarnji vozila- Gredelj/Končarski vlakovi izgledaju tako lijepo "mediteranski", slično kao talijanska vozila, ali imate (za mene) bolji ukus: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dromolog Posted April 10, 2011 Author Share Posted April 10, 2011 Sada smo u zadnjoj mađarskoj stanici Gyékényes. Ali je zanimljivo, da selo, koje čovjek može vidjeti za kolodvorom ne zove se Gyékényes, ali Zákány. Originalno selo Gyékényes je nekoliko kilometara dalje kod pečuhskoj lokalnoj pruzi. Priznam, da ovo nisam znao, ali kad sam pisao "češku verziju" putopisa, kontrolirao sam putovanje na google earth i tamo sam ovo video. Maksimalno zanimljivo... Kolodvorska zgrada je stara, ali lijepo moderniziranja, kako je u Mađarskoj obično. Pored kolodvorskoj zgrade je još jedna, sada za carinu i graničnu policiju, ali mislim, da originalno je bila također kolodvorska zgrada, jer izgleda kao iz ugarskih vrijeme. Ali ništa točno nisam našao. Putnički vlak, koji sada odlazi za Dombóvár nije lijepi, ali je također relativno udoban. Zadnji vagon je bivši 1. razred (deklasiran), građeni su ove vagoni u 50. godinama. Kad smo više 3/4 sata stali u Gyékényesa, nudio sam se i slikao sam unutar vagona 2. razreda MÁV-START. Ovi vagon je izgrađen u DWA Bautzen u bivšoj istočnoj Njemački. Priznam, da ovi dizajn ne volim, jer brzo izgleda (za "istočnom" mađarskom obdržavajnu) staro. Kvarner čeka u Gyékényesa ne samo za to, da je tamo granična kontrola, ali suprotno vozi brzi vlak Maestral iz Zagreba i dio Koprivnica- Gyékényes je dugi. Ova garnitura je originalno hrvatska: stara "diodska Asea" (mislim, da originalno švedska) i "Goši" u originalnom uvjetu- paradoksalno mislim, da najudobnija garnitura, kakva može biti... Konačno polazimo iz Gyékényesa- "Vuča vlakova" iz Maestrala već je polazila, na drugom kraju vlak već ima mađarsku "Szilli", koja je dovučila Kvarner iz Budimpešta za Gyékényes. Hrvatski kraj stanice Gyékényes- tamo je polaka brzina 10 km/sat. I smo u Hrvatskoj. Granica je dobro poznati, jer u bivšoj Jugoslaviji imate bijeli kamen na pruge (kako sve "mediteranske" željeznice), umjesto toga imaju Mađari (ali i mi u bivšoj ČSD i sjevernije države) kamen crni ili smeđi. Neznam za što je tako. Krajolik u okolici Drave- ravnica, ali ja taj krajolik volim... Most preko Drave: I tako sam putovao iz Budimpešta za Nagykanizsu: vagon 1. razreda u tipičnom dizajnu CAF Zaragoza 90. godine- stariji španjolski Talgo vlakovi (4. generacija) izgledaju unutar slično. Ostatek pruge za Zagreb nisam slikao, jer sam bio dugim putom umoran i polaka brzina kod Križevcima je bila strašna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rasha Posted April 10, 2011 Share Posted April 10, 2011 Za mene je originalan Siemens tipa Y (Bmz ÖBB) najudobniji vagon u cijeloj Europi Mala ispravka. Bmz ÖBB nije UIC-Y, već UIC-Z vagon. Vidim, biće ovo odličan putopis.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dromolog Posted April 10, 2011 Author Share Posted April 10, 2011 I sada smo u Zagrebu. Pored kolodvorskoj zgrade ima spomenik parnjača, ne znam, kako dugo tamo stoji i kakva je to lokomotiva. Prvi put toga putovanja sam video "brenu" serije 1142 HŽ, da sam ju slikao prije polazka brzi vlaka za Vinkovci- garnitura izgleda bolje od naših EC vlakova... Inače, zagrebačka kolodvorska zgrada izgleda isto, kao zgrada u moravskom Brnu. Zanimljivo, da u Zagrebu izgradio "dvorski" arhitekt MÁV Ferenc Pfaff, umjesto toga u Brnu je zgrada malo starija i Pfaff nikada ništa nije izgrađio u austrijskim diu monarhie... Kad bi netko imao više informaciji, hvala lijepa! Kad sam izlazio iz kolodvora, došao sam na stajalište tramvaja. Lijepo, da tamo su digitalne tablice trenutnih odlazaka, nešto tako u Pragu do sada nemamo (osim cca. 10 takvih tablica u moderniziranih prugama). Iz drugoj strani- ne volim, kad u Zagrebu nema točnih javnih voznih reda! Intervali su dobri, ali kad na večer je interval od oko 15 minuta i čovjek stoji na stajalištu, gdje nema digitalnoj tablici, nije ovo čekanje dobro. Ali isti uvjet informiranja putnika ima većina "mediteranskih" grada. Inače- vrijedi ove informacije, ili je ovo samo izvod iz voznog reda? Osim aktualiziranja (na primjer od GPS)? Jer nikakvi "forumaš" nemao vrijeme, došao sam u hostel Mali mrak kod Črnomerca (što se loše gledao, jer hostel je na maloj uličici Dubička, slike biti će sljedeće) i kad egérke pisao, da imam biti u 18. sata na trgu bana Jelačića, imao sam cijelo posle podne na vožnju tramvajom. Prvo sam slikao na razkrešču ulica Draškovićeva i Vlaška, gdje tramvaj krene desno, ali mora prvo ići lijevo. Nešto slično imaju u Lisabonu. Većina tramvajskih garnitura u subote je novih Crotrama (kojih opet volim, njih dizajn je lijepi i nisu skupe), ali ja volim putovanje starijima tramvajima- kad sljedeće dolazim za Zagreb, možda tamo češke tramvaje nije biti ću... I priznam, da prikolica od češkog tipa T3 (resp. T4) je za mene ekzotična, jer u bivšoj Čehoslovačkoj imamo samo motorska kola. I prikolica je isto vozilo, ali bez upravljačnici i bez buka. Jedna iz mala garniture T4+B4 iz ČKD Praha dolazio na okretište Mihaljevac- netko već zna, da sam išao "prigradskom" prugom za Dolje, je ovu prugu u Zagreba volim najviše. Originalni tramvaj tipa T4YU. Istu upravljačnicu smo imali u Pragu također, ali od polove 90. godine smo većinu tramvaja tipa T3 modernizirali (osim nekih, koje vozi kako druge u garniture), da bi mogao biti u upravlačnici grijanje- sada je kod nas upravljačnica ista, kako u verziji za SSSR. I za mene su zanimljiva drvena vrata- ne znam, za što ovi ZETovi tramvaji nemaju originalna vrata... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dromolog Posted April 10, 2011 Author Share Posted April 10, 2011 Prvo sam išao za Dolje, ali tamo tramvaj samo prolazi okretište i stoji u ulaznom stajalištu. Kad nema voznog reda, ne znam, kada točno polazi i taj subote je bila velika zima. Da sam samo slikao prelaz tramvaja okretištom i išao sam natrag. Jer sam ovdje video putopis, da u stajalište Gračani ima novi nadvožnjak nad tramvajskom prugom, natrag sam tamo izlazio i slikao, kad tramvaj odlazi- u daljini je taj nadvožnjak. Slika stajalište Gračani- lijepa "željeznička" pruga, također lijepa čekaonica, ali informacije za putnika nema... Nisam čekao dugo- tramvaj tipa T4YU ide iz Mihaljevca... ... i odlazi dalje za Dolje. Na slike je dobro vidjeti trasiranje pruge, za što ju volim- kako željeznica. Posle 18. sata smo imali sastanak s Egerkom, prvi put nisam bio sretan, da smo bili sami, ali posle sam našao, da tako je najbolje. Kad sam bio prvi dan u Hrvatskoj, malo sam razumio, što tko govori (trebam nekih 24 sata, da bih se "razpričao") i mnogo mi pomoglo, da smo imali takvi "lingvistički večer" u pivnici (mislim) Medveščak u Starom gradu. Glavno mene interesirala informacija, da riječ Balkan je iz turskih riječi "bal" (med) i "kan" (krv), što je za ovaj dio svijeta tipično:-). Na večer sam putovao noćnim prometom, jer imam takvu teoriju, da kvalitet gradskog prometa se najbolje pozna na večer ili u noći. Kad svi ljudi putuju, nije problem, da bi tramvaji mogli putovati često, ali u krajnim diu dana putuje malo ljudi i trebaju nekakvi kvalitet prometa. U Zagreba nije noćni promet loši- i kad intervali nisu u taktu, i za to se ne može prelaziti između linijima. Ali tramvaji vozi relativno često, da nema veze. I bio sam rado, da na liniji 31 vozila garnitura T4+B4, jer većinu dana sam se vozio Crotramom seriji 2200 ZETa. Tako ova garnitura izgledala na okretištu Črnomerec (inače- nema biti Crnomerec? Jer boja je "crna" i ne "črna"): Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dromolog Posted April 10, 2011 Author Share Posted April 10, 2011 Jutro sam prvo slikao neke slike iz hostela: tako izgleda soba- za 140 kuna/noć lijepo! Tipičan selski urbanizam uličice Dubička, u blizu željezničkog stajališta Kustošija. I hostel je samo takva mala kuća: Tako se ulazi na Dubičku- kad bi mi u kafića ne rekli, nikada bih ovo ne našao. Hostel je desno. Jer u hostelu nije bio doručak, išao sam na kavu do kafića i na pecivo do pekare tvrtke Mlinar. U kafiću smo imali sastanak s "Lovcom" i dalje je bilo bolje. Trenutno sam imao ponudu putovati iz Kustošije na upravljačnici električnog vlaka "mađar" serije 6111 za Dugo Selo ili za Harmicu. Da u Češkoj je putovanje na upravljačnici strogo zabranjeno (tamo može biti samo strojvođa), je za mene vožnja na upravljačnici nešto fantastičko, i ne znam, kako zahvaliti. Jer nisam željezničar, ni tehničar, ali ekonom. I kad radim u strukturalnim fondama EU, gdje je moguće nabavljati vozila za putnički promet (kad je vlasnik vozila javna vlast ili ova vozila vozi u prometu, koji ima dotacije javnog novca), mogu na željeznici putovati samo kao putnik (i sve platiti). Ali mislim, da vožnja na upravljačnici u bivšoj Jugoslaviji nema problema, što je jedan iz stvara, za što tamo rado putujem:-). Kad sam Dugo Selo- Zagreb putovao jučer, preferirao sam drugi smjer za Harmicu. U voznom redu je bilo pisano, da ova pruga iz graničnog kolodvora Savski Marof je duga nekih 10 kilometra i ima nekoliko stajališta. Ovih 10 kilometara nisam nikada išao. Da smo išli na stajalište. Prvo dolazila prigradska garnitura serije 6111 iz Harmice za Dugo Selo: Sljedeći vlak je bio taj za Harmicu. Dalje biti će puno slika iz upravljačnice, jer za mene je taj pogled fantastičan!! Jedna iz lijepo moderniziranih stajališta, mislim, da Vrapče: Kroz teretni kolodvor Podused prolazi putnički vlak iz Varaždinu- ne znam, kakva serija "američkog dizela" je ova lokomotiva, ali volim, da vagoni su uvijek stare "Goše" (ili modernizirane, što je za mene malo gore, ali također udobno): Stajalište Zaprešić: Dolazimo za Savski Marof: Trojkolosiječna pruga iz Savskog Marofa za slovensku granicu. Kontaktna mreža na desnom kolosijeku ima biti iz 2008.godine, ali ne pamtim, da bi pruga izgledala inače, i kad sam ovdje često putovao od 2002.godine (ova je moja "najobičnija" hrvatska pruga). Nisam znao, da ovih 10 km "nove" pruge je taj 3. kolosijek, gdje ima specijalne stajalište na glavnima kolosijecima stajalište nema) i kad smo krenuli od glavnoj pruzi, je bio kraj- stajalište Harmica. Još nekoliko metra i dalje je putovanje ne moguće- Slovenija... Šteta, pruga za Kumrovec mogla biti lijepa. Možda, kad bi bio neki dogovor se Slovenijom (nešto kako imaju Nijemci i Poljaci na Nisi između Zittau i Görlitz), moglo bi se putovati. Mislim, da nikakva stanica na pruzi nije na slovenskoj teritoriji... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dromolog Posted April 10, 2011 Author Share Posted April 10, 2011 U Harmici smo imali nekih 10 minuta na okrenute vlaka. Da sam slikao lijepi unutar remontiranog vlaka, kad tamo nije bili putnici. Opet- volim taj "talijanski" dizajn! Detalj stajališta Harmica i kraj prometne pruge: Ja prije "mađarom": Električka garnitura serije 6111.022 stoji u Harmici: Tako izgleda upravljačnica moderniziranog "mađara". Kad nisam tehničar, ne vidim razlike između originalnim uvjetom i posle Končarov modernizaciji. Ovo piše strojvođa vlaka, ne znam, kako se u željezničarskom slangu ovi papir zove: Opet ja u upravljačnici "mađara", jer "Lovac" mene često slikao... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dromolog Posted April 10, 2011 Author Share Posted April 10, 2011 I opet putujemo- natrag za Zagreb, gdje ovi vlak ima kraj. Ulazni signal za Savski Marof iz smjera Dobova/Harmica: Kolodvorska zgrada Savskog Marofa: U suprotnom smjeru prelazi sljedeći "mađar" za Harmicu, sada smo prije Zaprešića, kolosijek lijevo je pruga za Varaždin: Između Zaprešića i Poduseda je za mene najbolji dio pruge- u dolini Save. Opet neke modernizirano stajalište prije Zagreba- možda Podused... Ulazimo u teretni dio zapadnog kolodvora- desno radi "manevarka", mislim serija 2132. Zapadni dio zapadnog kolodvora:-): Ulazimo u putnički dio Zapadnog kolodvora- ljevo stanična zgrada. Između zapadnog i glavnog kolodvora je samo mali dio pruge- desno je kolosijek za Rijeku (osim glavnog kolodvora), specijalno ovdje sam bio rado, kad sam u upravljačnici, jer na prelazak željezničkih čvora je dobro vidjeti naprijed:-) Prije glavnog kolodvora opet "maďar" u suprotnim smjeru. Samo ne znam, da li smo išli ovih 30 km/sat. Osnovno sam imao dojam, da u HŽ su pravilno male brzine, ali vlakovi idu brzije- glavno na pruge iz Splita za Zagreb. Ulazni signal za glavni kolodvor: Zapadni kraj glavnog kolodvora: Zapadni peron glavnog kolodvora. Volim, da tamo ima "talijanskih" stupova, iz toga moguće vidjeti, da u 60.-80. godine tamo imali istosmjerni napon 3 kV (kao u Italiji ili Sloveniji). Ostala kontaktna mreža izgleda tipično jugoslavenski, ali zanimljivo, da na istosmjerni napon elektrificirali bivše JŽ isto, kao FS... "glavni peroni" glavnog kolodvora- ulazimo na 3. peron. Desno je garnitura putničkog vlaka za Varaždin, mislim, da ovo je ista garnitura, koju smo vidjeli u suprotnom smjeru kod Poduseda. Zagreb glavni kolodvor, krajno stajalište, svi izlazite... Ovo je sve iz ovog fantastičkog puta na upravljačnici "mađara". Na upravljačnici sam putovao još u Sarajevu i (glavno) 6 sata između Splita i Zagreba, dana je bilo sve. Dalje sam bio opet sam, jer "Lovac" imao neke obaveze. Što sada cca. 5 sata raditi? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dromolog Posted April 10, 2011 Author Share Posted April 10, 2011 No, što sada- na 2. kolosijeku je bil dizelski vlak "macosa" za Bjelovar. Nikada u životu nisam putovao "macosom" i jer volim španjolska željeznička vozila, želio sam ovo iskusiti. Prvo stajalište vlaka je bio Maksimir, dam trenutno kupio voznu kartu i brzo za vlak: Ali unutar sam našao, da garnitura je modernizirana- opet jedinstveni "Končar-Gredelj" dizajn. Ali lijepi! U Maksimiru sam opet izlazio iz vlaka. Osnovni dojam je relativno dobar- vlak je samo malo bučni, ali to dizelski vlakovi moraju biti:-). Iz željezničkog stajališta je samo mala šetnja za tramvajsko okretište Borongaj. Ali ovo traja nekih 8-10 minuta, što je na svakodnevni promet mnogo. Na Borongaju je bila stara češka "katica" tipa KT4YU. Jer u Češkoj smo ovaj tip nikada nemali u prometu, kad mogu, tamo se ovim vozim. I u Zagreba već vozi malo. I opet "katica", sada u centru na trgu bana Jelačića: Lijepi trg bana Jelačića- volim, kad ima grad takvi centralni trg, gdje ima tramvaji i sve potrebne za ljudi. U Pragu ovo nemamo, cijeli centar je samo za turiste i mi možemo samo šetati, ali nema novca, da bih tamo išao na večeru. I nema tek- jer takvi "turistički skansen" ima malo gradova... Dalje sam putovao za Zaprude. Kod okretišta Sopot nije bila tramvaj puna, dam slikao lijepi unutar Crotrama. Šteta, da ovo nemamo u Pragu... Kad sam video ovi stari tramvaj tipa 100 od Đuro Đakovića kod tehničkim muzejom, slikao sam kroz staklo. Slika nije kvalitetna, ali mnogo sam se ovim u Zagrebu vozio (kao sam pisao više, u svakim gradu volim putovanje starim tramvajom, jer Crotram biti će u Zagrebu još 30-40 godina, ali starih Đuro Đakovića već nema...) Sljedeće sam putovao za Slijeme. Kad sam bio u Zagrebu u 2009., putovali smo autobusom za žičaru i bio tamo mali autobus talijanske marke Cacciamali. I vrijedili tamo normalne karte ZETa. Sada je tamo specijalna "žičarska" tarifa, što nema veze (20 kuna za povratno putovanje nije mnogo), ali u autobusu bili 2 revizorice, da nisam mogao slikati naprijed kroz staklo. Za to samo neke slike iz boka: Zanimljivo, da tamo ide autobus jednom cestom i natrag drugom... Kad sam bio opet dole na okretištu Mihaljevac, slikao sam još jedan put lijepi dizajn Crotrama: I tako danas izgledao autobus za žičaru- također novi MAN Lion´s City, lijepi napisani transparent Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dromolog Posted April 10, 2011 Author Share Posted April 10, 2011 Kad sam putovao natrag, imao sam još vrijeme. Da sam opet izlazio iz tramvaja na Draškovićevoj ulici, gdje zanimljivo krenu tramvaji. Jer je bila nedjelja, vozili tamo glavno Crotrami. Prvo je prolazio tramvaj za centar: Ali ja sam čekao na tramvaj iz centra: Nešto slično je također u drugom kraju centra, gdje tramvaj krene na Ilicu prvo ljevo, dalje desno: I prirodno- slika Ilice ne može manjkati. Volim ovu ulicu, jer pješačka zona s tramvajskim prometom je u Pragu ne moguće. Ali Ilica izgleda relativno stara, htio bih znati, od kada je Ilica u današnjim uvjetu. Dalje sam htio uspinjačom za centar, ali na žalost tamo je bili neke demonstracije protiv vlade (ne znam, da li je Jadranka Kosor još premijerica...), da uspinjača ne radila i kod donjega stajališta bila policija. Da sam išao u konobu, i tamo sam pio neko crveno hrvatsko vino (dobro...). Sljedeće smo imali sastanak s "Lovcom" i prvo smo išli za depo kod glavnog kolodvora. Ali sada već nema vrijeme pisati dalje i ima puno slika iz depoa, da sljedeće, vjerojatno u utorka na večer. Na žalost ima malo vrijeme na pisanje putopisa- kad radim ne mogu mnogo pisati (internet se u radu kontrolira) i večer imam često drugi program umjesto pisanja u komputera (ili računala?). Da oprostite, da biti ću pisati putopis dugo (zato sam počeo pisanje mjesec dana posle putovanja). Sada još neke vožnje karte iz subote i nedjelje u Zagrebu. Tako izgledaju sve karte ZETa, koje sam koristio: Ovu kartu sam dobio u subote na večer, kad sam (posle sastanka s Egérkom) putovao iz Vrapče za Zaprešić i natrag. Natrag kondukter ne išao, da sam putovao besplatno: I konačno- sve karte u hrvatskim unutarnjim prometu, koje sam za putovanje iskoristio. Kad netko želi, pozna iz toga, kako sam putovao. Ova put je bio jednostavan: krug Zagreb- Sarajevo- Ploče- Split- Zagreb. I ovo je sada sve- nastavak biti će (možda) danas na večer, ili u utorka na večer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egérke Posted April 10, 2011 Share Posted April 10, 2011 Szili ti je skraćeno od szilicium, jer ta lokomotiva ima silicijeve baterije. Szár znači trska, a ne govno. Govno je szar. Balkan ne dolazi stvarno od bal + kan, nego je to pučko objašnjenje. Isto kako npr. Ludbreg nije "ludi breg", nego se radi o mađarskom toponimu, tako ni Balkan nije tursko ime, iako po obliku liči na dvije turske riječi. Črnomerec - da, štokavski jest "crn", ali ovaj toponim je kajkavski. Zato je Črnomerec, dok bi štokavski bilo Crnomjerac. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dinko-KA Posted April 10, 2011 Share Posted April 10, 2011 Prije svega, odličan putopis i čestitam ti na poznavanju hrvatskog jezika! A sada mali ispravak: Opet neke modernizirano stajalište prije Zagreba- možda Podused... http://i914.photobucket.com/albums/ac349/Dromolog/Jugoslvie%202011/P3060251.jpg Ovo stajalište ti nije Podsused već Gajnice, vidi se i na tabli koliko toliko. Stajalište Podsused nije modernizirano, a njega ste prošli još prije Gajnica. Quote Stari Bl-ovci su zakon!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted April 10, 2011 Share Posted April 10, 2011 Svaka čast na izvrsnom putopisu, s užitkom ga pratim. Jedna iz lijepo moderniziranih stajališta, mislim, da Vrapče: Nije. I to je stajalište Gajnice. U Vrapču su peroni jedan nasuprot drugom, a u Gajnicama su razmaknuti (zapad - istok). Mislim, da nikakva stanica na pruzi nije na slovenskoj teritoriji Jest. Vukovo Selo. Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dromolog Posted April 11, 2011 Author Share Posted April 11, 2011 Nije. I to je stajalište Gajnice. U Vrapču su peroni jedan nasuprot drugom, a u Gajnicama su razmaknuti (zapad - istok). Hvala, mislio sam, da obe slike su iz jednoga stajališta, ali zaboravio sam, iz kojega. Kad je Gajnice, da je Gajnice:-). Mislim, da nikakva stanica na pruzi nije na slovenskoj teritoriji Jest. Vukovo Selo. Video sam neke putopisi o ovoj pruzi (mislim, da ovo bili neke "cipelcugy", ne znam, što ovo znači), ali šteta, da tamo se može samo hodati. To mogla biti lijepa pruga, šteta, da su tamo te granice... Hvala lijepa i večeras biti će nastavak putopisa... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.