Stanley Posted September 11, 2016 Posted September 11, 2016 Ekipa željezničkih arheologa poznata kao 3S+P (seabral, Stanley, STIB + Portos) odlučila je ponovo se okupiti i malo protegnuti noge tragovima neke odavno nepostojeće pruge. Kako nam se pridružio i Silver proširili smo ime na 4S+P. Ekipa 4S+P u Gradecu po okončanju ekspedicije - Portos, seabral, STIB, Stanley i Silver: U pohodu 10. rujna odlučili smo se za širi bjelovarski kraj i za nekadašnju prugu Bjelovar - Garešnica - Banova Jaruga. U stvarnosti je riječ o dvije pruge koje su se ''dodirnule'' samo na dvije godine - od 1966. do 1968. Nekadašnja pruga broj 91 Bjelovar - Garešnica otvorena je 1913. i ukinuta 1968. godine, dok je pruga Banova Jaruga - Garešnica otvorena 1966. kao industrijska pruga i ukinuta je potkraj XX. stoljeća. Da netko ne pomisli kako ciljamo na prioritet u istraživanju ostataka ovih pruga podsjećam da već imamo dva starija putopisa: Ogy 2010.: http://www.zeljeznice.net/forum/index.php?/topic/9022-ostaci-industrijskog-kolosijeka-gareniki-brestovac/ x-type 2007.: http://www.zeljeznice.net/forum/index.php?/topic/4180-misija-x-ostaci-pruge-bjelovar-garenica-banova-jaruga/ Naš je cilj bio provjeriti što se u međuvremenu promijenilo (dakako na gore) i eventualno dopuniti naše cijenjene prethodnike. Odlučili smo krenuti iz Banove Jaruge, a putovali smo Medomobilom. Banova Jaruga Iskrcavanje ekipe u Banovoj Jaruzi: Društvo je namirisalo prugu i odmah se razmililo po kolosjecima: Ja sam u ime ekipe uspostavio srdačne diplomatske odnose s lokalnim službenim osobljem: Ekipa 3S+P za još jednu uspomenu i dugo sjećanje - STIB, Stanley, seabral i Portos: A ovjekovječio nas je Silver: Detalj iz kolodvora Banova Jaruga: Quote Serija 05 je zakon!
Stanley Posted September 11, 2016 Author Posted September 11, 2016 Prometnik nam je najavio da u 9.21 dolazi brzi iz Novske, pa smo odlučili pričekati ga. To je ujedno bio jedini ''živi'' ulov u toku dana: Peron sa kojeg je nekada kretao Šved za Daruvar, dok nije prevladao autobusni lobi: Izlaz iz kolodvora Banova Jaruga - desno za Lipovljane, lijevo za Daruvar - Pčelić: U selu Banova Jaruga smo naišli na prugu za Pčelić: Zatim smo nekakvim sumnjivim poljskim putem stigli do rasputnice - tu se odvaja(la) pruga za Garešnicu: Ostali su tek tragovi: Džungla koja skreće lijevo je nasip nekadašnje pruge: Quote Serija 05 je zakon!
Stanley Posted September 11, 2016 Author Posted September 11, 2016 Nekada su vozači cestovnih vozila morali paziti na dvije pruge, a danas tek na jednu i to nedjeljom i blagdanom svake prijestupne godine: Ovaj drugi jadničak je sasvim klonuo od depresije jer ne služi ničemu: Seabral u svom elementu: Jedna za oproštaj od Banove Jaruge: Per aspera ad astra, ili pofureni koprivama do tragova pruge U selu Međurić skrenuli smo lijevo, na cestu prema Garešnici. Naravno da smo cijelim putem vrebali tragove pruge, a podosta toga i našli: Seabral i STIB su se spustili u šumu da potraže nasip: Quote Serija 05 je zakon!
Stanley Posted September 11, 2016 Author Posted September 11, 2016 Nekadašnji željeznički most na rijeci Ilovi se ne propušta: Dečki su se popeli na most, a ja sam preferirao poziciju ispod njih: Visokoj betonskoj ogradi mosta dorastao je samo STIB: Motiv iz rijeke Ilove: Poljsko cvijeće i railfan: Još jedan smjerokaz: Po našim spoznajama tu bi trebao biti nekadašnji kolodvor Kaniška Iva. I evo jednog artefakta i to u vrlo sumnjivom okruženju: Quote Serija 05 je zakon!
Stanley Posted September 11, 2016 Author Posted September 11, 2016 Od svih ruševina željezničke infrastrukture koje sam imao priliku obići ova je bila najopakija. To je toliko zaraslo u vegetaciju da je bilo nemoguće prići do samih objekata. STIB i ja smo se nekako probili relativno blizu i to kroz niske grane, šiblje, trnje i svekolike druge zapreke biljnog porijekla. Osobno sam posebno pazio na trnje i paukove mreže, ali sam si uspio pofuriti lakat na koprive. Ipak, isplatilo se jer smo nešto uhvatili iz relativne blizine, a eventualni krpelji su isprani tuširanjem po povratku STIB je krenuo prvi i prokrčio mi kakvu-takvu stazu: Ostaci kolodvora Kaniška Iva: U međuvremenu su ostali iz ekipe uspostavili diplomatske odnose s lokalnim stanovnicima i utvrdili da je vrlo blizu ribnjak Kaniška Iva s uskotračnom željeznicom. Pa smo odlučili privremeno napustiti arheološka istraživanja i obići ribnjak. Digresija - ribnjak kod Kaniške Ive Uskotračna pruga, k tome još aktivna, pravi je užitak za railfana: Quote Serija 05 je zakon!
Stanley Posted September 11, 2016 Author Posted September 11, 2016 Portos je već izdaleka oduševljeno uzviknuo: - Eno ga, Moes Štakor! Za neupućene, riječ je o dizel-lokomotivi koja je nekada bila u posjedu GŽZ - Gradskih željeznica Zagreb, vulgo Samoborčeka. Lokomotivu je proizvela nizozemska firma Moes, a u GŽZ je bila poznata po nadimku Štakor. Vukla je isključivo teretne vlakove, a navodno se najviše naradila na vuči tenkova, haubica i ostale vojne željezne robe do Tehničko-remontnog zavoda Bregana i obratno. Pa evo Štakora i njegovih detalja, a na kraju i u društvu Portosa: Quote Serija 05 je zakon!
Stanley Posted September 11, 2016 Author Posted September 11, 2016 Ova lokomotiva je očito izvan pogona: I moja malenkost zaslužuje još jednu lijepu uspomenu: Vagon koji se, sudeći po izgledu podvozja, koristi i danas: Dvojica naših railfanovskih prijatelja su išla nekim drugim putevima, pa će naknadno prikazati svoje foto-zabilješke: Jedna za oproštaj od Kaniške Ive: Sada smo već sasvim blizu Garešnice, a putem smo naišli na bivši željeznički most preko rječice Garešnica: Quote Serija 05 je zakon!
Stanley Posted September 11, 2016 Author Posted September 11, 2016 Od Garešnice do Pavlovac-Dražice: nakon malo motanja do ciljeva Sada slijedi meni osobno najzanimljiviji dio trase, pruga Garešnica - Bjelovar koja je bila u javnom prometu od 1913. do 1968. godine. Trasa pruge na zemljovidu iz 1958. godine označena je sivom bojom i lako se prati: Izvadak iz voznog reda nepoznate godine s označenim službenim mjestima: Ex-kolodvor Garešnica danas: Kolodvor Garešnički Brestovac smo uspjeli promašiti, iako se svojedobno vidio sa ceste. Možda je zgrada srušena ili pregrađena? Tko će ga znati... Nastavili smo potragu za stajalištem Zdenčac, a sve što smo našli bilo je ovo na slici. Jasno se vidi dio ceste koji je naknadno preliven asfaltom, zasigurno nekadašnji ŽCPR (stajalište nažalost nismo našli): Ovo bi mogao biti trag nasipa: Puno više sreće smo imali sa stajalištem Palešnik. Po meni, to je bio najvrijedniji ulov dana. A sve je počelo od ovog praga: Očito je ovo bila željeznička zgrada: Naravno - i to vrlo dobro očuvana: Quote Serija 05 je zakon!
Stanley Posted September 11, 2016 Author Posted September 11, 2016 Slijedila je potraga za stajalištem Hercegovac-Trnovitica i ta nam je zadala najviše muka. Prema zemljovidu stajalište se nalazilo otprilike na pola puta između sela Hercegovac i Velika Trnovitica. Stoga smo u Hercegovcu skrenuli sa glavne ceste i uputili se prema Velikoj Trnovitici. Putem smo otvorili svih deset očiju i tražili bilo kakav trag pruge i stajališta. Na kraju smo otkrili samo jedno sumnjivo mjesto, a to je ovaj ''hupser'' ili nadvišenje na cesti: Tu smo se prepirali da li jest ili nije... Na kraju je enigmu riješio Portos po povratku pomoću Googlea, a što je otkrio reći će vam osobno. Sveudilj tražeći prugu i stajalište završili smo u Velikoj Trnovitici, odakle smo uz pomoć lokalnog stanovništva i preko loših cesta dobauljali do ovog mjesta: Nema sumnje - bivši kolodvor i rasputnica Pavlovac-Dražica. Tu je jedan krak pruge skretao ulijevo prema Grubišnom Polju i Bastajima (danas Maslenjača), dok je drugi vodio prema Garešnici: Trasa pruge prema Garešnici: Bivše službeno mjesto Pavlovac-Dražica danas je u privatnom vlasništvu, a kako je istaknuto upozorenje na oštru psinu ograničili smo se tek na usputnu snimku: Quote Serija 05 je zakon!
Stanley Posted September 11, 2016 Author Posted September 11, 2016 Laganini nastavak i kraj Nakon kratke vožnje izbili smo iz Pavlovca na glavnu cestu Daruvar - Bjelovar. Tu je već bilo puno lakše jer smo ovuda već prolazili na jednoj davnoj ekspediciji. Prošli smo pokraj bivšeg stajališta Česma (primijećeno, ali ne i slikano zbog stanja na cesti). Slijedeće odredište je bio Veliki Grđevac, gdje smo ponovo učinili digresiju i skrenuli u dječji park ''Mato Lovrak'' da razgledamo Vlak u snijegu bez snijega: Silver je jedini od nas bio željezničar, dapače strojovođa, pa zaslužuje posebnu sliku: Spustili smo se i do nekadašnjeg kolodvora, koji je danas u privatnom vlasništvu i skladište kojekakve krame: Za razliku od Velikog Grđevca, ex kolodvor Velika Pisanica izgleda puno pristojnije: Quote Serija 05 je zakon!
Stanley Posted September 11, 2016 Author Posted September 11, 2016 Trasa pruge prema Velikom Grđevcu: Još dva detalja iz Velike Pisanice: Iduće službeno mjesto je bio ex kolodvor Bulinac, no kako smo ga već prikazali u ranijem putopisu odlučili smo ga ostaviti po strani i potražiti stajalište Severin. Naravno da smo ga našli: STIB u trijumfalnoj pozi nad pronađenim pragom: Ima još tragova pruge: Stajalište Kokinac nam je bilo izvan ruke pa smo ga zaobišli, ali nismo propustili ex kolodvor Galovac - prvo službeno mjesto od Bjelovara: Quote Serija 05 je zakon!
Stanley Posted September 11, 2016 Author Posted September 11, 2016 Objekt koji je prikazan na prethodnoj slici je nekadašnja kućica skretničara i čuvara ŽCPR. Kolodvorska zgrada se nalazi dalje prema zapadu, ali je toliko pregrađivana i dograđivana da se ne može prepoznati. Ja sam u Galovcu uhvatio ova dva motiva, a netko od mojih suputnika će prikazati više: I posljednji objekt koji nismo htjeli propustiti - bivši željeznički most na potoku Bjelovacka: I evo nas na kraju trase - kolodvor Bjelovar: Dalje smo produžili prema Svetom Ivanu Žabnom i trasi nove pruge u izgradnji, no taj dio prikaza prepuštam svojim suputnicima. Sve u svemu, još jedno vrlo ugodno i zabavno railfanovsko putovanje. Quote Serija 05 je zakon!
nodlehs Posted September 11, 2016 Posted September 11, 2016 Kao i uvijek, zanimljiv i kvalitetan putopis, nadodao bih samo nešto. Ribnjaci na kojima ste bili (gdje postoji uskotračna željeznica) nisu Ribnjak Kaniška Iva (vlasnik: "Riba" d.d. - Garešnica), već "Ribnjačarstvo Poljana" d.d. i nalaze se u mjestu Ribnjaci koje čak spada pod Požeško-slavonsku županiju. Postojala je uskotračna pruga od Ribnjaka do Poljane gdje se riba pretovarivala i vozila dalje. U Garešnici je postojao trag pruge (ŽCPR) do Bjelovara sve do prije par godina, prolazila je između Bille i INA-e. Čekamo da se i drugi sudionici jave! Quote
Stanley Posted September 11, 2016 Author Posted September 11, 2016 Ribnjaci na kojima ste bili (gdje postoji uskotračna željeznica) nisu Ribnjak Kaniška Iva (vlasnik: "Riba" d.d. - Garešnica), već "Ribnjačarstvo Poljana" d.d. i nalaze se u mjestu Ribnjaci koje čak spada pod Požeško-slavonsku županiju. Vidjeli smo ploču s nazivom mjesta Ribnjaci. Također smo vidjeli u selu neke napuštene objekte (društveni dom, dućan). Možda je to netko od mojih suputnika registrirao fotoaparatom. Na internetu sam našao ovaj podatak o nazivu i adresi poduzeća: Ribnjačarstvo Poljana d.d., Ribnjaci bb, 43283 Kaniška Iva. Po poštanskom broju dakle pripada Bjelovaru. Inače smo znali da smo prolazili i kroz Slavoniju, jer je zapadna zemljopisna granica Slavonije rijeka Ilova. Druga je stvar što su neke županije složene kako su složene, pa je primjerice Banova Jaruga u Sisačko-moslavačkoj županiji iako zemljopisno pripada Slavoniji. Karta požeško-slavonske županije s općinama. Poljana je u onom ficleku sasvim lijevo: U svakom slučaju hvala na ispravci/dopuni. Quote Serija 05 je zakon!
nodlehs Posted September 11, 2016 Posted September 11, 2016 Znam ja dobro gdje je Poljana s obzirom da je to moje rodno selo, zato me ti Ribnjaci i bodu toliko u oko Ribnjaci možda imaju poštanski broj Kaniške Ive, ali spadaju pod grad Lipik pa su samim time i u Požeško-slavonskoj županiji. Divna li nam je država Granica Slavonije i Moslavine jest rijeka Ilova, ali ja govorim o upravnom području, odnosno županiji. http://www.lipik.hr/?lang=1&vrsta=3&id=24 Grad Lipik broji 26 naselja: Antunovac, Bjelanovac, Brekinska, Brezine, Bujavica, Bukovčani, Dobrovac, Donji Čaglić, Filipovac, Gaj, Gornji Čaglić, Jagma, Japaga, Klisa, Korita, Kovačevac, Kukunjevac, Lipik, Livađani, Marino Selo, Poljana, Ribnjaci, Skenderovci, Strižičevac, Subocka i Šeovica. Nisam rekao da ne postoji RIbnjak Kaniška Iva, ali to nije isto što i Ribnjačarstvo Poljana. Ribnjačarstvo Poljana d.d., link na Gmaps: https://goo.gl/maps/aAXib5FBEN72 A za Ribnjak Kaniška Iva se skreće ovdje (sa ceste Međurić - Garešnica): https://goo.gl/maps/ACJiiJ2QoYx , a nalazi se ovdje: https://goo.gl/maps/tWCHw143ZcG2 Evo i znaka za isti: Pa evo za one koji nisu upoznati s područjem da znaju o čemu se radi Quote
seabral Posted September 11, 2016 Posted September 11, 2016 Hvala ekipi na ugodnom druženju i naravno, na reaktiviranju 3S+P (tj. 4S+P) forumaške arheološke ekipe. Hvala i Stanleyu na odlično pripremljenom putopisu. Sve je tu lijepo opisano i rečeno, a ja ću dodati par fotki iz svoje perspektive, bez previše ponavljanja već viđenih kadrova. On 11. 09. 2016. at 10:52, Stanley said: Seabral u svom elementu:http://i.imgur.com/NVOPEoP.jpg Ovako je to izgledalo s druge strane A skretnica prema Garešnici i dalje postoji On 11. 09. 2016. at 10:52, Stanley said: Seabral i STIB su se spustili u šumu da potraže nasip:http://i.imgur.com/PA7aWGV.jpg Prije nas se Portos sjurio u šumu. Kroz granje i smeće smo se popeli na bivši nasip pruge i uspjeli pronaći nekoliko pragova. Samo sam čekao da mi netko veli koliko sam čudan kad se toliko veselim pronaći komad drveta usred šume. A u povratku iz šume sam uspio pronaći koprive ... odnosno one su nekako pronašle mene. Detalje valjda ne moram opisivati Quote --> Schaffner sei, des war amoi wos; so wird's nie wieder sei, des ist des Schaffnerlos --> Zwickts mi ganz wurscht wohin
seabral Posted September 11, 2016 Posted September 11, 2016 On 11. 09. 2016. at 11:06, Stanley said: Nekadašnji željeznički most na rijeci Ilovi se ne propušta: Most je zaista impresivan. I vrlo netipičan u svojoj betonskoj konstrukciji. na mostu Most je dobro prohodan, ali s jedne i s druge strane mosta je vrlo gusti drač Quote --> Schaffner sei, des war amoi wos; so wird's nie wieder sei, des ist des Schaffnerlos --> Zwickts mi ganz wurscht wohin
seabral Posted September 11, 2016 Posted September 11, 2016 On 11. 09. 2016. at 11:06, Stanley said: Još jedan smjerokaz: http://i.imgur.com/FUtDNRp.jpg Od lokalnog stavnovništa smo doznalo da su se na ovom mjestu susretale uskotračna ribnjačka pruga i industrijska pruga Garešnica - Banova Jaruga. Tu se vršio pretovar ribe, a kao podsjetnik su ostala dva stupa javne rasvjete, te utovarna rampa. Ove lampe već jako dugo ne svijetle ... A u travi iza žbunja se može pronaći još pokoji prag. Quote --> Schaffner sei, des war amoi wos; so wird's nie wieder sei, des ist des Schaffnerlos --> Zwickts mi ganz wurscht wohin
seabral Posted September 11, 2016 Posted September 11, 2016 On 11. 09. 2016. at 12:11, Stanley said: Dvojica naših railfanovskih prijatelja su išla nekim drugim putevima, pa će naknadno prikazati svoje foto-zabilješke: U samom ribnjaku se može uočiti vrlo impresivan splet kolosijeka. Putem smo prošli i preko ovog mostića, koji je očito služio i ribnjačarskoj željeznici u vrijeme kad se riba pretovarivala u klasične normalnotračne vagone Jedan kadar iz Garešnice, iz donje perspektive Quote --> Schaffner sei, des war amoi wos; so wird's nie wieder sei, des ist des Schaffnerlos --> Zwickts mi ganz wurscht wohin
seabral Posted September 11, 2016 Posted September 11, 2016 On 11. 09. 2016. at 13:10, Stanley said: Nakon kratke vožnje izbili smo iz Pavlovca na glavnu cestu Daruvar - Bjelovar. Tu je već bilo puno lakše jer smo ovuda već prolazili na jednoj davnoj ekspediciji. Prošli smo pokraj bivšeg stajališta Česma (primijećeno, ali ne i slikano zbog stanja na cesti). Slijedeće odredište je bio Veliki Grđevac, gdje smo ponovo učinili digresiju i skrenuli u dječji park ''Mato Lovrak'' da razgledamo Vlak u snijegu bez snijega: Nekoliko kadrova iz starih Baat-ića, još uvijek dosta dobro očuvanih Quote --> Schaffner sei, des war amoi wos; so wird's nie wieder sei, des ist des Schaffnerlos --> Zwickts mi ganz wurscht wohin
seabral Posted September 11, 2016 Posted September 11, 2016 On 11. 09. 2016. at 13:22, Stanley said: Iduće službeno mjesto je bio ex kolodvor Bulinac, no kako smo ga već prikazali u ranijem putopisu odlučili smo ga ostaviti po strani i potražiti stajalište Severin. Naravno da smo ga našli: http://i.imgur.com/jyXaeRv.jpg Par detalja sa i oko zgrade stajališta Severin Ploča s imenom stajališta kao da je nedavno skinuta ... Okrepa za nekad žedne putnike i namjernike Quote --> Schaffner sei, des war amoi wos; so wird's nie wieder sei, des ist des Schaffnerlos --> Zwickts mi ganz wurscht wohin
seabral Posted September 11, 2016 Posted September 11, 2016 Most pred Bjelovarom Ne, njih dvojica se nisu se posvađali, iako je svaki krenuo na svoju stranu Švedi u Bjelovaru. Vide se i brojevi, ukoliko je to nekome interesatno Nakon Bjelovara posjetili smo kolodvor Sv. Ivan Žabno. Upravo ga uređuju Ovo vjerojatno neće uređivati, ali nadam se da neće ni zatrpati. Ovako baš lijepo stoji kao podsjetnik na nekadašnja vremena. Quote --> Schaffner sei, des war amoi wos; so wird's nie wieder sei, des ist des Schaffnerlos --> Zwickts mi ganz wurscht wohin
sale2 Posted September 11, 2016 Posted September 11, 2016 Trasa pruge prema Velikom Grđevcu: To je smjer prema Bjelovaru. Inače Velika Pisanica je imala tri kolosijeka, te veliki pretovarni depo za prekrcaj tereta sa uskotračne pruge na normalni kolosijek. Uskotračna željeznica je išla duboko u Bilogoru, te je bilo više krakova. Pretežno se prevozila drvna masa i rude. Quote
Stanley Posted September 12, 2016 Author Posted September 12, 2016 To je smjer prema Bjelovaru. U pravu si, malo sam pobrkao smjerove. Hvala na ispravci. Quote Serija 05 je zakon!
Stanley Posted September 12, 2016 Author Posted September 12, 2016 Portos je označio trasu pruge Banova Jaruga - Garešnica - Bjelovar (dijelove koje smo obišli) na Google Mapsu i zamolio me da prenesem slike na forum. Trasa pruge je označena crvenom bojom. Pa idemo redom. Odvajanje pruge kod Banove Jaruge i betonski most na Ilovi: Ovdje se vidi kolodvor koji nismo našli, vjerojatno Veliko Vukovje: Lokacija kolodvora Kaniška Iva i ribnjaka Poljana: Lokacije mosta i kolodvora Garešnica: Garešnički Brestovac i tragovi ŽCPR koje smo našli: Lokacija stajališta Palešnik: Uzvišenje ili ''hupser'' koje smo našli na cesti, potvrđena lokacija stajališta Hercegovac-Trnovitica: Quote Serija 05 je zakon!
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.