Jump to content

Nekadašnji kolodvor Petrinja


Pfaff

Recommended Posts

Prilozi za banijsku željezničku arheologiju

 

U zadnje su se vrijeme svi okomili na Baniju pa da i ja pridodam koju...

 

Nakon (ne)sretno završene epizode u Varaždinu i prospavane noći u hotelu u Zagrebu (platijo organizator!), produžili smo sutradan ujutro sproću Petrinje gdje je Helga.jpg trebala ponoviti performans. Što se mene tiče, ja sam opet dobio svojih pet sati pa neka vidim što ću s time...

 

Što ću? Pa, naravno, idem do ex kolodvora Petrinja ustanoviti što je sve mlađarija propustila registrirati prilikom svojih obilazaka Roll.gif.

 

Par riječi o Petrinji. Ovaj je grad svoju postolujnu preobrazbu obavio prilično benigno. Osim neizbježnog trga dra. F.T. i ulice Stjepana Radića, ostale ulice nalikuju po nazivima na sadržaj moje nekadašnje čitanke iz 'rvackog – sami Nazori, Šenoe, Vidrići, Domjanići... Baš lijepo. I otporno na promjene. Ono što je manje lijepo i što sam nažalost primijetio i na ostalim tzv. "Područjima od posebne državne skrbi" je odsustvo ljudi na ulicama. Ima ih u kućama, ima ih u automobilima i na biciklima, ima ih u trgovinama, ali ih nema u dvorištima, vrtovima i sl. Na trenutke imaš osjećaj da je policijski sat.

 

U traženju nekadašnjeg kolodvora morao sam za informatora odabrati neku vremešniju osobu. Imao sam sreću, zaustavih ženu na biciklu, a ona mi objasni od prve: "Samo ravno, kad pređete prugu, prva lijevo!" I bi tako. Ulica željeznička

 

StanicaPetrinja056.jpg

 

Parkirah Pfaffmobil u hlad žalosne bukve pa puteljkom preko pruge...

 

StanicaPetrinja001.jpg

 

... ravno u džunglu

 

StanicaPetrinja002.jpg

 

Nekadašnji peron odolijeva najezdi

 

StanicaPetrinja003.jpg

 

Zanimljivo – otvori na staničnoj zgradi su (bili) jako dobro osigurani. Kao da je netko želio zaštititi zgradu u upotrebljivom stanju za neka bolja vremena. Danas se od toga vide samo ostaci. Prošlo je previše vremena

 

StanicaPetrinja004.jpg

 

StanicaPetrinja007.jpg

 

StanicaPetrinja008.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Unutrašnjost

 

StanicaPetrinja009.jpg

 

Hodnik prema čekaoni i putničkoj blagajni

 

StanicaPetrinja010.jpg

 

StanicaPetrinja011.jpg

 

Hm.gif

 

StanicaPetrinja012.jpg

 

Prolaz u stražnji, rezidencijalni dio zgrade je zazidan. Zanimljiv kapak na nadsvjetlu ('rvacki: oberlihtu)

 

StanicaPetrinja013.jpg

 

Još jedna zanimljivost – službene prostorije su bile u pločicama

 

StanicaPetrinja014.jpg

 

Pogled iz smjera blagajnikove gajbe

 

StanicaPetrinja015.jpg

 

Nekadašnji prometni ured. Šaht za instalacije i bužir za kablove

 

StanicaPetrinja016.jpg

 

Ostaci ostataka

 

StanicaPetrinja017.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Svornjaci od nekadašnje natpisne table?

 

StanicaPetrinja018.jpg

 

I pogled prema peronu

 

StanicaPetrinja019.jpg

 

Idemo na civilnu stranu. Pred zgradom bilo je lijepo uređeno okretište za vozila izvedeno u granitnim kockama

 

StanicaPetrinja020.jpg

 

StanicaPetrinja021.jpg

 

Kolodvorska zgrada s civilne strane

 

StanicaPetrinja022.jpg

 

Rane...

 

StanicaPetrinja023.jpg

 

StanicaPetrinja024.jpg

 

Stube na gornji kat su drvene, a ulaz je zapriječen (u gornjoj polovici). Kako se ni LL nije ufao gore, a on je za vreću cementa lakši od mene, ODUSTAJEM od daljeg istraživanja (a baš me zanimao zahod)

 

StanicaPetrinja025.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Evo i vanjskog zahoda

 

StanicaPetrinja006.jpg

 

Sa stražnje strane

 

StanicaPetrinja027.jpg

 

Robno skladište

 

StanicaPetrinja005.jpg

 

StanicaPetrinja026.jpg

 

Na civilnoj strani opet jedan dubokoumni grafit

 

StanicaPetrinja028.jpg

 

Zanimljiva izvedba utovarnog podesta. Olakšava prozračivanje i održavanje

 

StanicaPetrinja029.jpg

 

Iza ovog prozorčića sjedio je g. skladištar, dostojanstven u svojoj plavoj flajdi i izdavao tovarne listove i skladišne izdatnice.

 

StanicaPetrinja030.jpg

 

Prostor skladišta. Odlično očuvano lijepo krovište

 

StanicaPetrinja031.jpg

 

Ovo se nije dalo odnijeti? Ma, dajte... Mora da je previd! Roll.gif

 

StanicaPetrinja032.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Na jednom od onih ukrcajnih podesta sjedila su dva besposlena, što bi rekao moj pokojni deda, uglosera. U neko doba su se praćaknuli, skočili na noge lagane i izgubili se duž perona u šikari. Aha, mislim si ja, ajmo vidit dokle seže stazica...

 

StanicaPetrinja034.jpg

 

Mjestimično je bilo rjeđe...

 

StanicaPetrinja035.jpg

 

... a mjestimično gušće. Ove bodljikave povijuše su mi se neprestano hvatale žniranaca i razvezivale mi cipele (vidite koliko se patim zbog vas...)

 

StanicaPetrinja036.jpg

 

StanicaPetrinja037.jpg

 

S druge strane nasipa je veeeliko parkiralište koje Petrinjci zovu "Autobusna stanica" iako to nije

 

StanicaPetrinja039.jpg

 

Stigao sam do izlazne skretnice

 

StanicaPetrinja038.jpg

 

StanicaPetrinja040.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Ovo neću pokazati svom prijatelju u Lokvama. Nisam siguran da li postoji neka institucija koja liječi PTSP kod skretničkih signala

 

StanicaPetrinja041.jpg

 

StanicaPetrinja042.jpg

 

Stup taman za LL-a

 

StanicaPetrinja043.jpg

 

Infrastrukturni detalji

 

StanicaPetrinja044.jpg

 

StanicaPetrinja045.jpg

 

Generacija mog starijeg sina

 

StanicaPetrinja050.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Nastavim li ovako, možda stignem do Gline

 

StanicaPetrinja046.jpg

 

A-a! Grmoliki bik (ili bikoliki grm?)

 

StanicaPetrinja049.jpg

 

Mo'š jedino stazicom nalijevo...

 

StanicaPetrinja047.jpg

 

... ili stazicom nadesno

 

StanicaPetrinja048.jpg

 

Osvrtaj

 

StanicaPetrinja051.jpg

 

Sišao sam po lijevoj stazici i odlučio se vratiti asfaltom po željezničkoj ulici.

Lokalni gepard

 

StanicaPetrinja053.jpg

 

Zamisli sreće pregoleme kad ti je prvi susjed u kvartu ovakav papak. Pretpostavljam da svakog 10. travnja mecima čisti paučinu iz cijevi kalašnjikova, a u ostalom razdoblju navija Thompsona Mrgreen.gif (Za utjehu – viđao sam 'vakih i po Jameriki!)

 

StanicaPetrinja054.jpg

 

Mali crni pas s kitnjastim repom. BTW, on i ona mačka su jedina živa bića koja sam sreo oko kolodvora

 

StanicaPetrinja055.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Vratimo se kolodvoru. Ruševina još jedne pomoćne zgrade

 

StanicaPetrinja057.jpg

 

StanicaPetrinja058.jpg

 

Bila je to garaža za pomoćno lako šinsko vozilo

 

StanicaPetrinja059.jpg

 

Tračnice. Spoj na glavni kolosjek je davno uklonjen

 

StanicaPetrinja060.jpg

 

Zanimljivo. Okolina je bujno zeleno džunglovita, a duž kolosjeka je nekakva sparušena sivosmeđa trava. Nije vrag da su dovukli kemijski vlak?!?

 

StanicaPetrinja061.jpg

 

Ovo valjda ide u temu "Životinje i željeznica", al' mi se ne da premještat' sliku

 

StanicaPetrinja064.jpg

 

Meščini ovdje nešto fali/nedostaje

 

StanicaPetrinja066.jpg

 

Izlazne skretnice u smjeru Siska

 

StanicaPetrinja067.jpg

Edited by Pfaff

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Osvrtaj. Bio je to sasvim velik kolodvor

 

StanicaPetrinja068.jpg

 

Bik. Rogove su mu davno skinuli.

 

StanicaPetrinja072.jpg

 

Stražarnica.

 

StanicaPetrinja075.jpg

 

Ovdje je bila vinta za rampu

 

StanicaPetrinja073.jpg

 

Unutrašnjost

 

StanicaPetrinja074.jpg

 

Još jedan zgnječeni

 

StanicaPetrinja076.jpg

 

S druge strane ceste je skretnica gdje se ulijevo odvaja nekadašnji industrijski kolosjek za "Prvu hrvatsku tvornicu salame, sušena mesa i masti M. Gavrilovića sinovi" u Petrinji. Tuda su navodno dovozili solidno užirene okolokućne blatobrčkavce izravno pod nož. No, o tome malo više kasnije.

 

(BTW, znate li kako je nastala Gavrilovićeva pašteta?)

 

StanicaPetrinja077.jpg

 

StanicaPetrinja081.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Dosta je bilo. Idem po auto pa dalje. Za kraj – jedan bukolički prizor

 

StanicaPetrinja084.jpg

 

Željeznička ulica zapravo spaja dva ŽCPR-a koji određuju granice kolodvora

 

StanicaPetrinja085.jpg

 

Ovaj je na drugoj strani.

 

StanicaPetrinja093.jpg

 

Ovuda sam i došao, ali ne bih tuda prošao do stanice

 

StanicaPetrinja091.jpg

 

Pravac Glina

 

StanicaPetrinja092.jpg

 

Odmah iza nasipa ima desno asfaltirani puteljak koji završava na ogradi onog "Autobusnog kolodvora".

 

StanicaPetrinja094.jpg

 

Popreko mu prolazi kolosjek. Šturc? Kamo i kuda?

 

StanicaPetrinja095.jpg

 

Tamo i tuda

 

StanicaPetrinja097.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Opet ograda. Zaključana

 

StanicaPetrinja099.jpg

 

Hrpa građevinskog poluotpada i malo dalje još jedna ograda.

 

StanicaPetrinja100.jpg

 

StanicaPetrinja101.jpg

 

Pogled unatrag

 

StanicaPetrinja102.jpg

 

StanicaPetrinja103.jpg

 

Sjetio sam se da sam u nekakvom ćumezu prekoputa civilne strane kolodvorske zgrade smotrio par likova koji su cuclali Žuje. Vratih se tamo po informacije. Najstariji od trojice se odmah razglalamio kako on zna najbolje i da je to kolosjek koji vodi do "Gavrilovića". Ja velim da znam za to i da to nije taj, uzimam olovku i papir i crtam kolosjek, ali lik sveudilj brusi svoje. Vidim da situacija postaje incidentna, ljubazno pozdravljam i podvijam rep. Morat ću sve sam (srećom sam navikao).

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Zanimljivo kako je cestovna signalizacija glede i u svezi željeznice opstala. Unatoč...

 

StanicaPetrinja108.jpg

 

Vozeći se, što bi rekli Ameri, oko bloka, naišao sam na veliki prazni betonirani prostor na kraju kojeg su bile neke prodavaone svega i svačega. Pisalo je

 

StanicaPetrinja110.jpg

 

Kad sam obišao zgradu, došao sam s druge strane one ograde gdje sam napustio industrijski šturc

 

StanicaPetrinja111.jpg

 

StanicaPetrinja112.jpg

 

Desno od pruge koja ovdje završava nalaze se goleme nadstrešnice kojima djelomično fali krov. Moj zaključak: stovarište građevnog materijala s vlastitim industrijskim kolosjekom

 

StanicaPetrinja113.jpg

 

Bik u gustišu

 

StanicaPetrinja109.jpg

 

Mislim da smo ovo razrješili

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

U Petrinji je tog dana bilo gužvovito jer je Jaca držala neke potičuće govore pa sam se dosta teško probio kroz sistem jednosmjernih ulica. Nakana mi je bila ubiti još koji sat vremena tražeći ostatke pruge u Mošćenicama pa, ako bog da zdravlja, i stići do Siska napraviti par fotki.

Još 240 metara do ŽCPR-a ?

 

StanicaPetrinja114.jpg

 

Znak se zapravo dobro drži

 

StanicaPetrinja115.jpg

 

ŽCPR se bitno lošije drži. Ovo je ostalo. S druge strane ex pruge ni toliko

 

StanicaPetrinja116.jpg

 

Pogled u smjeru kolodvora. Desno je industrijski kolosjek "Gavrilovića"

 

StanicaPetrinja117.jpg

 

Ni asvalt ne može zaustaviti

 

StanicaPetrinja118.jpg

 

A ovo je "Gavrilovićev" kolosjek

 

StanicaPetrinja119.jpg

 

Malo je bolje kamufliran

 

StanicaPetrinja124.jpg

 

StanicaPetrinja123.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Šunkica!

 

StanicaPetrinja120.jpg

 

Pogledajmo što ima s druge strane ceste. Ulazni kolosjek

 

StanicaPetrinja121.jpg

 

Ovdje niže dolje ima još neki šturc.

 

StanicaPetrinja122.jpg

 

Gdje ima šturca, ima i skretnica. To treba pogledati izbliza! Ovo je iz suprotnog smjera

 

StanicaPetrinja125.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Ulazna pruga. Kako je praščićima moralo biti milo kad su ih dovezli u ovakvo pitomo, zeleno okruženje...

 

StanicaPetrinja129.jpg

 

Šturc se odvaja od ulaznog kolosjeka taman ispod onih kontejnerskih objekata

 

StanicaPetrinja130.jpg

 

Od šturca se u suprotnom pravcu odvaja skladišni kolosjek

 

StanicaPetrinja126.jpg

 

Skretnica

 

StanicaPetrinja127.jpg

 

Stožer skretničkog signala

 

StanicaPetrinja128.jpg

 

Evo skladišnog kolosjeka iz drugog smjera

 

StanicaPetrinja133.jpg

 

Nastavak glavnog kolosjeka iza onih kontejnerskih objekata

 

StanicaPetrinja131.jpg

 

Dalje nisam mogao jer nema puta. Šteta. Pruga navodno završava kod nekih silosa.

 

StanicaPetrinja132.jpg

 

Dakle, prema onom što sam uspio vidjeti u krugu tvornice, pruge nalikuju na ćirilično slovo "И" (ili preokrenuto "N", kako vam drago).

S visine od nekih 1,5 km uz pomoć Google Eartha sam snimio Petrinju i ružičastom bojom označio industrijske kolosjeke koje sam snimio uz nekadašnju prugu.

 

StanicaPetrinja134.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Kako sam ionako kanio do Siska, krenuo sam dalje cestom prema Mošćenici. Tamo je nekoć bilo stajalište pa da vidimo da li je štogod ostalo.

 

VidBudale2.gifVid' ovoga, al' se nakitio Meshuge.gif

 

StanicaPetrinja135.jpg

 

Prekrasna stara posavska kuća od hrastovih platica. Trebalo bi ju rasalat, zamijenit par komada i nanaovo sastavit. Bila bi k'o nova!

 

StanicaPetrinja136.jpg

 

U Mošćenicama nisam našao nikoga tko bi me mogao uputiti na nekadašnje stajalište. Došao sam do kraja mjesta gdje pruga opet prelazi na drugu stranu ceste. Više se neće sresti prije Siska

 

StanicaPetrinja137.jpg

 

Smjer prema Petrinji

 

StanicaPetrinja138.jpg

 

U sklopu novosagrađenog objekta uz samu cestu nalazi se vahtarnica iz koje se upravljalo rampom

 

StanicaPetrinja139.jpg

 

Temelj rampe s ostatkom pogonskog lanca

 

StanicaPetrinja140.jpg

 

Šaht i nekadašnji kanal za lanac

 

StanicaPetrinja141.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Zanimljivo – privatni objekt je sagrađen unutar tipične ograde željezničkog objekta

 

StanicaPetrinja142.jpg

 

StanicaPetrinja143.jpg

 

S druge strane ceste našao sam dva dobrodržeća znaka

 

StanicaPetrinja144.jpg

 

Dok sam slikavao, pojavila se neka baba i pitala me da li se sprema obnova pruge (uobičajeno pitanje). Rekao sam da istražujem nekadašnju banijsku prugu i tražim nekadašnje stajalište Mošćenica...

"Nema ti tamo, sinko, ničega. I šlipere su odnijeli..."

"Tko?", pitam ja.

"Malo naši, a malo njihovi..." (Očito mi je prepušten izbor!)

 

I to je bilo to. Da, stigao sam i u Sisak, al' to je već neka druga tema.

 

Prema kući sam krenuo preko Banije, imam tamo i nekih korjena, a i cesta je ljepša nego da se lomatam preko Zagreba. Putem se pružila prilika za neke akvizicije (prava Banijska kobasica)

 

StanicaPetrinja145.jpg

 

Ovu flašu sušenih vrganja + 30 domaćih kokošjih abortusa platio sam 80 kn.

 

StanicaPetrinja146.jpg

 

Putem nije bilo novih štafli... Mrgreen.gif

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

 

Srećom, englezerica (još uvijek) ne fali :--)

Upala nam je u oči i kad smo 2007. čoporativno šalabajzali ovuda. Jedino je tada sve skupa ipak djelovalo manje avetinjasto nego sada. Zub vremena .... a i poneki humanoidni faktori očito čine svoje :|

 

Hvala ti na ovom prilogu ! :palac:

Link to comment
Share on other sites

izvrsni kao i obično! svaka čast na putopisu.. ako hoćete društvo u obilaženju siska i okolice makar i na par sati javite se bilo kada..

edit: koliko je ta skretnica točno rijetka, mislim ako se takve skretnice mogu nabrojati na prste(pretpostavljam da mogu?) zar nebi bila dobra ideja spasiti takvu skretnicu?

Edited by ismic
Link to comment
Share on other sites

edit: koliko je ta skretnica točno rijetka, mislim ako se takve skretnice mogu nabrojati na prste(pretpostavljam da mogu?) zar nebi bila dobra ideja spasiti takvu skretnicu?

Nije prerijetka. Uglavnom ih se koristi kad treba štediti na prostoru(dužini). Problem spašavanja je u tome što bi to trebalo odraditi posebnim kamionom ili ju posve rastaviti.

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Najstariji od trojice se odmah razglalamio kako on zna najbolje i da je to kolosjek koji vodi do "Gavrilovića". Ja velim da znam za to i da to nije taj, uzimam olovku i papir i crtam kolosjek, ali lik sveudilj brusi svoje.

Možda je taj čovjek mislio na staru tvornicu Gavrilović?

Godine 1964., kad sam taborovao s izviđačima u Brestu kod Petrinje, posjetili smo i razgledali tvornicu. Bila je u starim zgradama, koliko se sjećam negdje bliže gradu ili u samom gradu. Točnu lokaciju ne bih znao reći, ipak je prošlo previše godina. Nova tvornica (ova sadašnja) upravo je bila u izgradnji.

A ono što smo tada vidjeli u Gavriloviću zaista je bilo zanimljivo. Kroz neka vrata dovlačili su svinje iz tora. Životinje su očito slutile zlehudu sudbinu i strahovito su skičale. Nisu išle pod nož, nego su ih ubijali strujom tj. nekakvim elektrodama. Pa su ih odmah vješali o tekuću traku i provlačili kroz okomitu peć koja se ritmično otvarala i zatvarala. Dalje su bili radnici koji su nekim mačetama čistili ostatke spaljene dlake, pa mesari koji su rasporili pokojnice i vadili utrobu, pa mesari koji su nekakvom motornom pilom od jedne svinje napravili dvije polovice itd. Vidjeli smo još štošta, uključivo i proces proizvodnje kojekakvih konzervi, salama i drugih jestvina. Na kraju smo obdareni hrenovkama u velikom pakiranju, što smo ponijeli sa sobom.

A je li do te stare tvornice zaista vodio industrijski kolosijek ne bih znao reći.

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

kao prvo Pfaff, sretan vam rođendan :slavlje

 

Nije prerijetka. Uglavnom ih se koristi kad treba štediti na prostoru(dužini). Problem spašavanja je u tome što bi to trebalo odraditi posebnim kamionom ili ju posve rastaviti.

aha, a onda da previše bi bilo slat nekakvu labudicu iz zagreba da bi ju premjestili pogotovo ako možda još i ima nade za tu prugu...mislim da bi obnova te pruge i 2 šveda riješila problem putovanja sisak petrinja i da bi oduzeli dobar dio putnika taxiju i slavijatransu koji prakticki vec par mjeseci ne prometuje..

Link to comment
Share on other sites

Aha. Ti si se sa suprugom i dan poslije smucao bližom okolicom. Stvarno si se potrudio obići Petrinjsku željezničku arheologiju. Neke kadrove sam itekao prepoznao kao i puteljke kojima sam i osobno hodao. Nadam se da si se i na rezervi sigurno dovezao domu svom.

Dinamika vozila i Okretna postolja

KONČAR – Električna vozila d.d.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...