Jump to content

Po Istri – zgorun, zdolun i okolo (4. dio) – užasno puno sli


Pfaff

Recommended Posts

Najbolja supruga na svijetu je opet imala neki "event" u Pazinu pa se sin moje majke ponovno zatekao u Istri. Nakon prošlotjednih diluvijalnih kiša osvanuo je prekrasan dan pa sam s prijateljem krenuo prema dolini rijeke Raše da vidimo kakve je tragove za sobom ostavio povodanj.

Eto nas kod farme magaraca. Zečji nasipi još stoje

 

StalijeKrapan001.jpg

 

Na obronku (otprilike na polovici visine dalekovodnog stupa) vidi se trasa nekadašnje rudničke željeznice Krapan - Štalije

 

StalijeKrapan002.jpg

 

Prijatelj me upozorava na rupu u brdu koja da ima neke veze s vodo(vodo)m. Iako dobro i izazovno izgleda, ne bih istraživao dan poslije kiše – bit će prigode...

 

StalijeKrapan003.jpg

 

Još malo nabujale Raše

 

StalijeKrapan004.jpg

 

I evo me na početku moje planirane ekspedicije – istražiti trasu rudničke željeznice.

Tu sam već jednom bio – ovo su krajnji nosivi stupovi KM, ali da utvrdimo gradivo Wink.gif

 

StalijeKrapan005.jpg

 

StalijeKrapan006.jpg

 

U daljini ž.st. (Most) Raša i razlivena voda

 

StalijeKrapan007.jpg

 

Početak trase – ovo je izgleda jedina konzola

 

StalijeKrapan008.jpg

 

Bacat ću svako toliko pogled na stranu – radi orjentacije

 

StalijeKrapan009.jpg

 

Trasa blago zavija udesno. Uglavnom je zarasla u lokalno bilje osim jednog traga koji je čist (bicikli?)

 

StalijeKrapan010.jpg

 

Trošne vapnenaste stijene koje atmosferilije očito pomalo razaraju

 

StalijeKrapan011.jpg

 

Pruga normalnog kolosijeka Lupoglav - Štalije

 

StalijeKrapan012.jpg

 

Nosivi stupovi KM su bili usađeni u ovakve betonske stupove. Svi su otpiljeni, a o njihovoj sudbini možemo samo nagađati...

 

StalijeKrapan013.jpg

 

Ostaci ugljena su još uvijek vidljivi

 

StalijeKrapan014.jpg

 

Slijedeći stup. Svi su s vanjske strane trase i koliko sam odokativno izmjerio koracima na udaljenosti od cca 20 metara

 

StalijeKrapan016.jpg

 

Usprkos poodmaklom dobu godine, vegetacija je dobro raspoložena

 

StalijeKrapan019.jpg

 

StalijeKrapan020.jpg

 

Trasa se vrlo blago penje i uglavnom je ravna. Ovaj dio je dobro zarastao

 

StalijeKrapan021.jpg

 

Dolje žubori jedan od rukavaca Raše

 

StalijeKrapan022.jpg

 

Cijela je dolina poplavljena

 

StalijeKrapan023.jpg

 

Malo drugačiji tip stupa

 

StalijeKrapan025.jpg

 

Nisam siguran da li je ovo ostatak praga. Našao sam sve skupa tri takva

 

StalijeKrapan026.jpg

 

Na nekoliko mjesta našao sam ovakve velike blokove s po četiri ubetonirana svornjaka

 

StalijeKrapan027.jpg

 

StalijeKrapan028.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Trasa polako zavija udesno prateći konturu brda.

 

StalijeKrapan029.jpg

 

Ostaci izolatora – dodatak osobnoj zbirci

 

StalijeKrapan030.jpg

 

StalijeKrapan031.jpg

 

Među ovim krhotinama ima i porculana

 

StalijeKrapan032.jpg

 

Cijela trasa je vrlo kvalitetno izrađena. Temelji stupova KM su očito ojačavali podzid

 

StalijeKrapan033.jpg

 

Fala bogu, stanicu Raša više ne vidim...

 

StalijeKrapan034.jpg

 

StalijeKrapan035.jpg

 

Tu preko je ona rupa s početka priče

 

StalijeKrapan036.jpg

 

Približavam se nekadašnjoj termoelektrani "Vlaška"

 

StalijeKrapan037.jpg

 

Trasa ju obilazi sa istočne strana – tu je dolina između dva obronka

 

StalijeKrapan038.jpg

 

Oooopla! Infrastruktura!

 

StalijeKrapan039.jpg

 

Malo derutna!

 

StalijeKrapan040.jpg

 

Treći tip stupa KM. Strelica...

 

StalijeKrapan041.jpg

 

... ukazuje na cestu koja se spušta do termoelektrane

 

StalijeKrapan042.jpg

 

Nemam pojma, al je ukopano na početku ceste koja se spušta dolje

 

StalijeKrapan043.jpg

 

StalijeKrapan044.jpg

 

Most dostojan Parenzane

 

StalijeKrapan045.jpg

 

StalijeKrapan046.jpg

 

Na mostu su nosači KM bili ubetonirani s obje strane

 

StalijeKrapan047.jpg

 

StalijeKrapan048.jpg

 

Na ovom nosaču spajaju se tri dalekovoda – rekao bih da su u funkciji iako je termoelektrana već davno pokojna

 

StalijeKrapan049.jpg

 

StalijeKrapan050.jpg

 

Još par slika zgrade termoelektrane

 

StalijeKrapan051.jpg

 

StalijeKrapan052.jpg

 

StalijeKrapan053.jpg

 

StalijeKrapan054.jpg

 

StalijeKrapan055.jpg

 

I ovdje su nosači s obje strane trase

 

StalijeKrapan056.jpg

 

StalijeKrapan057.jpg

 

Pravi žćeljeznički artefakti

 

StalijeKrapan058.jpg

 

Ova tračnica je malo deblja

 

StalijeKrapan059.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Iako je cijelo zdanje termoelekrane potpuno devastirano, mene fascinira finoća detalja izrade

 

StalijeKrapan060.jpg

 

StalijeKrapan061.jpg

 

StalijeKrapan062.jpg

 

StalijeKrapan063.jpg

 

Pogled na most

 

StalijeKrapan064.jpg

 

Namjena (meni) nepoznata

 

StalijeKrapan065.jpg

 

Glavna zgrada termoelektrane

 

StalijeKrapan066.jpg

 

Pogled u dolinu radi orjentacije

 

StalijeKrapan067.jpg

 

StalijeKrapan068.jpg

 

Ovo je jedna nevjerovatna staza koja vodi od trase željeznice do nulte razine termoelektrane

 

StalijeKrapan069.jpg

 

StalijeKrapan070.jpg

 

StalijeKrapan071.jpg

 

Rezervoari (komada 2)

 

StalijeKrapan073.jpg

 

Kanal za cjevovod?

 

StalijeKrapan074.jpg

 

StalijeKrapan075.jpg

 

... UJEDINITE SE! (Pa nije to baš ni bilo tako davno)

 

StalijeKrapan076.jpg

 

Pogled unatrag

 

StalijeKrapan077.jpg

 

StalijeKrapan078.jpg

 

Ovo je bio neki drugačiji tip stupa

 

StalijeKrapan079.jpg

 

Di ima kotlića, ima i ...

 

StalijeKrapan080.jpg

 

Trasa opet zavija udesno prema Raši

 

StalijeKrapan081.jpg

 

StalijeKrapan083.jpg

 

Orjentacioni pogled unatrag. "Vlaška" je skrivena lijevo između dva brda

 

StalijeKrapan084.jpg

 

Ovdje ispod je propust za vodu

 

StalijeKrapan085.jpg

 

StalijeKrapan086.jpg

 

Opet onaj neobični tip stupa

 

StalijeKrapan087.jpg

 

Iako se čini čudno, ali netko si je dao puno truda da s trase pobere sve željezno (i horizontale na ogradi su bile željezne)

 

StalijeKrapan088.jpg

 

Evo opet one moje rupe na drugoj obali kanala

 

StalijeKrapan089.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Udvojeni temelji

 

StalijeKrapan090.jpg

 

Desni zavoj

 

StalijeKrapan091.jpg

 

Ugledao sam grad Rašu

 

StalijeKrapan092.jpg

 

Lijevi zavoj...

 

StalijeKrapan093.jpg

 

... stup...

 

StalijeKrapan094.jpg

 

... pa ravno

 

StalijeKrapan095.jpg

 

Vode k'o u priči

 

StalijeKrapan096.jpg

 

Opet infrastruktura – ova je u boljem stanju

 

StalijeKrapan097.jpg

 

StalijeKrapan098.jpg

 

Stup...

 

StalijeKrapan099.jpg

 

... pa ravno

 

StalijeKrapan100.jpg

 

Ono preko je, mislim, vodovodno postrojenje

 

StalijeKrapan101.jpg

 

Dosta sam visoko iznad doline

 

StalijeKrapan102.jpg

 

Ovo nema veze s prugom, al' se zateklo Krepah.gif

 

StalijeKrapan103.jpg

 

Orjentacioni pogled unatrag. Nikad nisam kužio čemu služi to polje???

 

StalijeKrapan104.jpg

 

Ovo nije propust za vodu – ovdje se od trase odvaja put koji prolazi ispod

 

StalijeKrapan105.jpg

 

StalijeKrapan106.jpg

 

StalijeKrapan107.jpg

 

StalijeKrapan108.jpg

 

StalijeKrapan109.jpg

 

StalijeKrapan110.jpg

 

Trasa opet zavija udesno...

 

StalijeKrapan111.jpg

 

... pa blago lijevo

 

StalijeKrapan112.jpg

 

Evo Raše!

 

StalijeKrapan113.jpg

 

Opet neke instalacije. Da imamo kojeg industrijskog arheologa u Hrvatskoj, taj bi samo na Raši mogao postati akademik!

 

StalijeKrapan114.jpg

 

Zvonik crkve u Raši

 

StalijeKrapan116.jpg

 

Radničke nastambe iz vremena jednoumlja

 

StalijeKrapan117.jpg

 

Svako toliko se pojave ovekve stepenice koje vode nikamo. Ne znam da li imaju veze s trasom ili su nastale iz nekog drugog razloga...

 

StalijeKrapan118.jpg

 

Opet oni veliki blokovi s po 4 svornjaka

 

StalijeKrapan119.jpg

 

I još jedan propust za vodu

 

StalijeKrapan120.jpg

 

Prilično sam visoko...

 

StalijeKrapan121.jpg

 

Kad se iz Raše promatra pruga, dobiva se dojam da su dvije trase jedna iznad druge – to je ovo mjesto, a izgleda da je samo nasip u dva sloja

 

StalijeKrapan122.jpg

 

Gledam ljudima u dvorište

 

StalijeKrapan123.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Ovaj dio trase je dosta zarasao

 

StalijeKrapan124.jpg

 

Krasan sunčani dan i vedro nebo nad zamrlim rudarskim gradićem gdje se ne događa ništa

 

StalijeKrapan125.jpg

 

Slikam trasu

 

StalijeKrapan126.jpg

 

Slikam Rašu

 

StalijeKrapan127.jpg

 

Slikam trasu

 

StalijeKrapan128.jpg

 

Nasip je ovdje dosta oštećen vodom koja se spušta s obronka

 

StalijeKrapan129.jpg

 

StalijeKrapan130.jpg

 

StalijeKrapan131.jpg

 

Kroz draču se vidi zvonik crkve. Primjećujem da se trasa penje

 

StalijeKrapan132.jpg

 

Ovo mi ne izgleda originalno

 

StalijeKrapan133.jpg

 

Približavam se kraju puta (nadam se – već me peku tabani)

 

StalijeKrapan134.jpg

 

I stupovi su drugačije rezani

 

StalijeKrapan135.jpg

 

Ovo sam našao samo tu. Je li to bio neki žlijeb?

 

StalijeKrapan136.jpg

 

Onaj dimnjak mi je orjentir

 

StalijeKrapan137.jpg

 

StalijeKrapan138.jpg

 

StalijeKrapan139.jpg

 

Ovo je centar Raše

 

StalijeKrapan140.jpg

 

Dimnjak je sve bliže

 

StalijeKrapan141.jpg

 

StalijeKrapan142.jpg

 

Uuups! A što je ovo?

 

StalijeKrapan143.jpg

 

Ovi još uvijek misle ozbiljno

 

StalijeKrapan144.jpg

 

A, vi'd, nu, iznenađenja...

 

StalijeKrapan145.jpg

 

StalijeKrapan146.jpg

 

StalijeKrapan148.jpg

 

Ovo ima bit u rodu s onim što je Thomcro pronašao u tunelu "Učka"

 

StalijeKrapan147.jpg

 

Oho! Viiidi: nosač KM, kako im je samo promakao?

 

StalijeKrapan149.jpg

 

Ima ih još...

 

StalijeKrapan150.jpg

 

StalijeKrapan151.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Šplafff! A šta je ovo? Još par metara trase i – pregrađeno. Što ću sad, jadan ja?

 

StalijeKrapan153.jpg

 

Desno sam otkrio da ograda ne ide skroz u brdo nego da su šparljivi Ištrijani pomislili da im je prirodna graja sasvim dosta. Nije za međeda moje odlučnosti. Ostavio sam mala tura od hlača i kože na ručicama i probio sam se.

Što reče pjesnik: Per aspera ad astra ('Rvacki: Kroz čičke do pi**e)

 

StalijeKrapan154.jpg

 

StalijeKrapan155.jpg

 

Ovo je drobilica

 

StalijeKrapan156.jpg

 

StalijeKrapan157.jpg

 

Tu sam se provukao – između drobilice i kućice

 

StalijeKrapan158.jpg

 

Pravo obilje stupova

 

StalijeKrapan159.jpg

 

StalijeKrapan160.jpg

 

I još jedna kućica s druge strane

 

StalijeKrapan161.jpg

 

Oho! I konzola...

 

StalijeKrapan162.jpg

 

I još jedna, i još jedna...

 

StalijeKrapan163.jpg

 

I rupa u brdu: The End!

 

StalijeKrapan164.jpg

 

Našao sam se u dvorištu tvrtke "Sirk" iz Šušnjevice, objasnio stražaru koji je pitural vrata da sam nehotice zalutao i šmugnuo van.

Trebat će jednog lijepog toplog dana pokucati pristojno ljudima na vrata i zamoliti za dopuštenje da pažljivije pogledamo onu rupu. Mislim da bi trebalo biti i tračnica...

 

StalijeKrapan165.jpg

 

Ovo su ostaci industrijske arhitekture u Krapnu.

 

StalijeKrapan166.jpg

 

StalijeKrapan167.jpg

 

StalijeKrapan168.jpg

 

Reče mi čovječuljak koji je piturao vrata da bi tu iza trebalo biti još nekakvih kolosijeka, ali je prijatelj dolazio po mene s autom jerbo smo morali ići na obed (bila je najavljena jota)

 

StalijeKrapan169.jpg

 

Sjetio sam se Thomcroa koji uvijek naleti na nekog breka pa mu evo jednog malo bojažljivog!

 

Po mojoj procjeni, prehodao sam oko 5 km. Nogice su izdržale, ali čarapice ne VidBudale.gif

 

StalijeKrapan171.jpg

 

I za kraj – mali zemljovid:

A = Polazna točka hodnje (luka Raša / Štalije)

B = Termoelektrana "Vlaška"

C = Grad Raša

D = Ulaz u jamu Krapan

 

StalijeKrapan172.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Mali bonus: Pazinska jama poslije potopa

 

Slučajno me, čim sam jutros stigao u Pazin, nazvao Kobler da me pita koja je bila širina kolosijeka pokojnog riječkog tramvaja. Kad sam mu rekao da sam u Pazinu, poslao me da pogledam vodostaj u jami jer da rečena ima zatvor. Otišao sam. Kako ne znam kako izgleda jama kad je prazna, ne mogu reći da li se u međuvremenu podrignula Serem.gif

 

Evo par slikica bez puno komentara. Ovo je slikano s vidikovca motela "Lovac"

 

Pazin53.jpg

 

Pazin54.jpg

 

Pazin55.jpg

 

Pazin56.jpg

 

Pazin57.jpg

 

Pazin58.jpg

 

Ovo je na mostu

 

Pazin59.jpg

 

Malo kaštela

 

Pazin62.jpg

 

Pazin64.jpg

 

Pazin66.jpg

 

Pazin67.jpg

 

Pogled u jamu

 

Pazin68.jpg

 

Pazin70.jpg

 

Prilično žabokrečinasto

 

Pazin71.jpg

 

Pogled na vidikovac motela "Lovac"

 

Pazin72.jpg

 

Pogled na Učku goru

 

Pazin73.jpg

 

Kaštel

 

Pazin74.jpg

 

Labudovi

 

Pazin75.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Bravo, Pfaff !!!!! Svaka ti čast za ovaj hadžiluk. :jup

 

Trasa je fakat dosta dobro očuvana, a šećer na kraju (one tračnice i konzole) itekako podiže adrenalin. Hvala tebi na ovom istraživanju, a najboljoj supruzi na svijetu da te vodi na ovakve izlete. :D

 

Apsolutno si zaslužio nove čarape ! :wink: :mrgreen: :kul

Link to comment
Share on other sites

Najprvo ćestitke na lepen i šesnen putopisu. Ne moren verovat da si ovo storil na nogi!!! Sad si sí samo zakompliciral :mrgreen: , više se nećeš moć vaditi da nemoreš hodit po graje i okol nje :mrgreen: i da ti nisi storen za hodit nego za pejat se826882.gif. A ča će ti teek Glažar povedat kad ovo vidi57795.gif.

kpjstar.gif.19648035a936debebea313dbc37b8ab7.gif

Link to comment
Share on other sites

Eto, slučilo se da zahvaljujući postojanju željezničke infrastrukture mogu dobro upoznati ovaj dio Istre u koji me inače put rijetko nanosi, jer je poprilično zapušten i turistički neinteresantan. No Pfaffove putešestvije po Porašju to obilato nadoknađuju! :)

Link to comment
Share on other sites

Pfaff .....

Ovim svojim "kratkim",ali za noge i te kako dugim putopisom pogodio si u samu sridu.

Kako je zamišljen i sročen moram Ti priznati da osjećam i elokvenciju koje možda za mnoge nema,ali je za mene i te kako prisutna.

Nizanjem naizgled nevažnih detalja - doživljaja,dade se i te kako osjetiti potpunost same atmosfere kojom si bio počasćen.

Svojim prikazom realne stvarnosti uspio si proniknuti u suštinu,pod samu koru pojava i zbivanja otkrivajući nam zagonetku koja u prvi mah nije možda ni vidljiva.Zagonetka nama mnogima gotovo nedostupna.

Nadam se nastavcima.........

Prekrasan završetak putopisa panoramskim fotografijama.

Zato sve pohvale i čestitke. :pivo:mah

 

Mnogo srdačnih pozdrava!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
sve pohvale gospodinu Pfaffu, usput pitanje za narcisa, jel pisalo koliki je bi napon mreže?? 1,5 kV ili 3 kV

To je još uvijek povjesna nepoznanica, ali radimo na tome. Zna se jedina da je termoelektrana "Vlaška" građena namjenski za pogon rudničke željeznice.

Imam jednog lika iz Labina koji je elektroiženjer i obećao je da će se raspitati, al' je u međuvremenu kupio brod od 5,5 m pa više nit' piše, nit' telefonira...

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Sigurno se nešto o tome može saznati u Tehničkom muzeju. Morali bi imati nešto dokumentacije.

 

Nego, kad je ta pruga ukinuta? Kad je rudnik uopće zatvoren?

Down around the corner, half a mile from here

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 1 year later...

 

sve pohvale gospodinu Pfaffu, usput pitanje za narcisa, jel pisalo koliki je bi napon mreže?? 1,5 kV ili 3 kV

To je još uvijek povjesna nepoznanica, ali radimo na tome. Zna se jedina da je termoelektrana "Vlaška" građena namjenski za pogon rudničke željeznice.

Imam jednog lika iz Labina koji je elektroiženjer i obećao je da će se raspitati, al' je u međuvremenu kupio brod od 5,5 m pa više nit' piše, nit' telefonira...

Daklem, jučer sam bio u Labinu kod rečenog frenda i usput upoznao njegovog kunjadota ('rvacki: šogora), arhitekta koji se bavi povješću Labina. Odmah sam uhvatio bika za rogove i postavio vječno pitanje napona mreže rudničke željeznice. Čovjek se mašio telefona, nazvao nekog, a razgovor je tekao otprilike ovako:

 

Jenemu su ukrali kokoši i kad je trefil u gradu znanca ga je pital: 'Ćo, ti ki si bil va pržunu, ćeš znat ki mi je ukral kokoši?'. Ti ki si dela va kovi, ćeš znat koji je bil napon na prugi?

 

Čovjek nije odmah znao, ali je nazvao za 15-tak minuta i sa sigurnošću tvrdi da je napon na mreži bio 500V DC.

Sad je i to riješeno...

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Jako lijepo,nisam znao da tamo postoji uskotračna željeznica.Ipak po čarapama se vidi koliko si se "ubio"da napraviš ovaj putopis :palac:

Ma, bilo je to prije pet godina. Odonda sam si kupio nove čarape... A željeznica ne postoji već skoro pedeset. Ostali su samo tragovi infrastrukture

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...