Jump to content

Carpe Diem: Hrvatska Kostajnica i Majur, 4. veljače 2024.


Stanley

Recommended Posts

Zapravo je početni plan bio sasvim drugačiji. Namjeravao sam se uputiti na jedno odredište prema sjeveru, ali sam u posljednji čas uz jutarnju kavu promijenio mišljenje i orijentirao se u smjeru jugoistoka. Sasvim je svejedno kamo idem ako tamo nisam već bio, a troškova prijevozne karte ionako nema.

 

Na zagrebačkom Glavnom kolodvoru čekao je vlak za Volinju. Inspiriran sam izazovom da nekoga pošaljem u materinu, opet ću imati putovanje s pogledom kroz rupice:

 

1492497050_1P1010001(1024x768).jpg.ef32ef3de841067588f6f7c1fcdaee91.jpg

 

Da se nisi usudio pojaviti u mojoj povratnoj vožnji:

 

1076597202_2P1010003(1024x768).jpg.e798b85a6db5eec3dcf95392419c3f1f.jpg

 

Ex kolodvor Hrvatska Kostajnica

 

2010949584_3P1010087(1024x768).jpg.c359ec0814cf9d3f43edbdbde2dd04ff.jpg

 

Za početak nekoliko uobičajenih podataka o ovom službenom mjestu prema Izvješću o mreži za 2024. godinu. Hrvatska Kostajnica je stajalište na pruzi R102 Sunja - Volinja - državna granica, na kilometarskom položaju 14,472. Od kolodvora Majur u smjeru Sunje udaljeno je 2,8 km, a od kolodvora Volinja 5,3 km. Dopuštena brzina vlakova je 60 km/h. Današnje stajalište Hrvatska Kostajnica nekada je bio kolodvor i imao je dosta teretnog prometa. Kako je kolosijek za križanje bio vrlo kratak lokomotiva sabirno-manipulativnog vlaka ostavljala je garnituru u kolodvoru Majur, odakle je dopremala vagone u Kostajnicu. Pruga između Kostajnice i Volinje prolazi kroz brdsku dionicu s mjerodavnim otporom pruge od 16-19 promila, stoga je na ovom dijelu pruge teretnim vlakovima pomagala lokomotiva-rivalica.

Zanimljiv opis nekadašnjeg rada u kolodvoru Kostajnica koji je objavio umirovljeni željezničar Đ.H. na Facebooku:

Sve je to sad pusto. Koliko sam puta s radnim vlakom 65156 imao utovar u TO Kostajnica iz tog magazina u pružna zbirna. Vlak iz Volinje dođe u kolodvor. Majur. Prometnik uz nalog da ključeve skretnica od Kostajnice voznom vlakovođi. Složi se vlak pružna zbirna, službena i lokomotiva do Kostajnice. Po dolasku vlakovođa otključa skretnice, smjesti vlak na prvi kolosjek. Vrati skretnice u redovan položaj, da odjavu i obavjest Majuru da je radni vlak smješten na prvi kolosjek, da je pruga slobodna. Vlakovođa skine plombu s pružni zbirni, izvrši se utovar komadne robe. Sve teretne listove upiše u tovarnicu pružni zbirni. Plombira vagon. Od Majura traži dozvolu za povratak. Kad dobije dozvolu prebaci vlak na prolazni, vrati skretnice u redovan položaj i povratak u Majur, naravno sve uz suglasnost lolodvora Volinja. U Majuru sve se složi na 65156 i polazak prema Sunji, Capragu, i Sisku.

Puno puta smo iz Volinje s 65156 znali zvati Kostajnicu da pitamo koliko ima utovara komadne robe. Nekad nije bilo puno pa smo uz dogovor s prometnicima utovar vršili s prolazom ako ima vremena između vlakova. Stanemo u Kostajnici pa iz magazina preko dva kolosjeka na prolazni utovar. Znali se dobro i oznojiti, nosili na sebi kutije teške tekstilne robe iz ''Pounja''. A još ograničeni s vremenom. Bilo je i takvi situacija.

 

Idemo obići ono malo čega ima, a za početak civilnu stranu:

 

1335367969_4P1010088(1024x768).jpg.c5b846a62db49c6f3d5d04082fe990c0.jpg

 

Zgrada je ne samo napuštena nego i oštećena u potresu pa je zakovana:

 

491038629_5P1010009(1024x768).jpg.3e8325dc70fd0d50464789d52cc5fa2f.jpg

 

Neka vrsta čekaonice ipak postoji:

 

1247641182_6P1010008(1024x768).jpg.7c9c8bbea215ab95c0b0474b65341cdd.jpg

 

Fontana je odavno zaboravila kada je imala vodu:

 

302792346_7P1010007(1024x768).jpg.449a4e6e3f7e45e3f569afd6694e514e.jpg

 

Idemo se malo posvetiti arheologiji. Ovo je trasa nekadašnjeg trećeg kolosijeka:

 

863127618_8P1010005(1024x768).jpg.6459dcd6d3f669d4f52ceb069b12041f.jpg

  • Like 5
  • Thanks 1

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Pogled u smjeru Volinje. Lijevo je trasa nekadašnjeg manipulativnog kolosijeka, desno nekadašnjeg mimoilaznog kolosijeka:

 

1313932692_11P1010006(1024x768).jpg.2904fae47a683c5df6c00e796b441b68.jpg

 

Jedna žalosna ruševina, očito nekadašnja željeznička zgrada:

 

1549242811_P1010011(1024x768).jpg.0ab5a396277a9775c6017fc36abe46b6.jpg

 

Pruga u smjeru Majura s najavom prilično opake strmine:

 

1890840253_P1010012(1024x768).jpg.89c4cf8ea224325e280e033ce8eca163.jpg

 

Čini se da je ovdje negdje bila skretnica za treći kolosijek:

 

574724104_P1010014(1024x768).jpg.aba29683f960256e6b0e1c76c6b11a2b.jpg

 

Bivše robno skladište. Plato za pretovar robe pretvoren je u parkiralište za cestovna vozila:

 

259293284_P1010015(1024x768).jpg.233d80c85ac2c866feb179c66fc856fc.jpg

 

Pruga je, reklo bi se, u osrednjem stanju:

 

1265921537_P1010016(1024x768).jpg.92766c2448a53cd3152d06624d8bf8e6.jpg

 

Zavoj u smjeru Volinje:

 

184103176_P1010020(1024x768).jpg.2342a832580215fc2b7d1bc23c5d8605.jpg

 

Jedan ŽCPR:

 

258772797_P1010021(1024x768).jpg.b9ca23de811d9a2bd5d7e528d6d78671.jpg

  • Like 7
  • Thanks 1

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Pogled na prugu sa ŽCPR na obje strane:

 

130378173_1P1010022.JPG.c960167fae0414577a1caa2e0f2854af.JPG

 

648323168_2P1010023.JPG.6a439ae9be8bd516326029ecaf8f9e5c.JPG

 

Došlo je vrijeme da se ex kolodvor napusti i da se uputimo u dolinu Une, gdje je smješten glavni dio Hrvatske Kostajnice:

 

1592711347_3P1010024.JPG.8661995b1b480302d0c45092f48e8ef4.JPG

 

Grad(ić):

 

Hrvatska Kostajnica je skupina naselja sa statusom grada u sastavu Sisačko-moslavačke županije. Područje Grada obuhvaća 52,6 km2 i sastoji se od sedam naselja - Čukur, Hrvatska Kostajnica, Panjani, Rausovac, Rosulje, Selište Kostajničko i Utolica. Prema popisu stanovništva za 2021. godinu područje Grada ima 1.946 stanovnika, od kojih u naselju Kostajnica 1.439, što je u odnosu na 2011. godinu (2.756) pad za 30%.

 

Grb Grada Hrvatska Kostajnica:

 

99226836_aHrvatska_Kostajnica_(grb)(2).jpg.e6c218531b1e5491c4360830106c0069.jpg

 

Ime Kostajnica (1240. godine Koztainicha, 1272. Kaztainicha, 1351. Coztanycha, 1362. Costgnanice) vjerojatno potječe od riječi ''kostanj'' (kesten) jer su brda s obje strane Une obrasla kestenovim šumama. Ovo područje ima dugu i burnu povijest. Bilo je nastanjeno još u bakreno i brončano doba o čemu svjedoče arheološki nalazi (keramičke posude i sjekire) iz vremena 2.500 godina p.n.e. U doba Rimljana ovuda je prolazila cesta od Dvora na Uni do Sunje što potvrđuju pronađeni miljokazi iz III. stoljeća n.e., iz vremena cara Maksimilijana. Nakon podjele Rimskog carstva u IV. stoljeću ovo područje je pripalo Bizantu, u VII. stoljeću naselili su ga Hrvati i pripadalo je Posavskoj Hrvatskoj, a u X. stoljeću državi kralja Tomislava. Od 1102. godine pod vlašću je ugarsko-hrvatskog kralja. Ime Kostajnica prvi put se spominje u jednoj ispravi iz 1240. godine, a ponovo se spominje 1256. u ispravi kralja Bele IV. koja rješava spor zbog zemlje između templarskog reda i građanina Kostajnice Hetynka. Plemićka obitelj Hetynk je odlukom kralja Stjepana V. postala feudalnim vlasnikom zemlje oko Kostajnice i dobila je ime Kostajnički. Obitelj Hetynk je izumrla početkom XV. stoljeća i posjed je pripao kralju

Kralj Ludovik I. Anžuvinac uzeo je 1247. godine knezovima Šubićima-Bribirskim posjed u Dalmaciji, a kao zamjenu dodijelio im je grad Zrin i posjede u Pounju. Prema ovom posjedu obitelj će se zvati knezovima Zrinskim. Godine 1424. kralj Sigismund Luksemburški darovao je Kostajnicu Vladislavu Blagajskom, što je dovelo do spora i pritužbi kralju. Otada je Kostajnica promijenila mnogo vlasnika - Jelena Lipovačka, Martin Frankopan, Ivan Benvenjud, ban Ladislav Egervarski, ban i biskup Petar Berislavić, te Nikola IV. Zrinski Sigetski. Njemu je Kostajnicu darovao kralj Ferdinand I. Habsburški kao nagradu jer je 1539. u kostajničkoj tvrđavi ubio Ivana Kacijanera.

Burnu povijest Kostajnice naročito su obilježila turska osvajanja. Nakon pada Bosne pod vlast Turaka 1463. godine Hrvatska je bila izložena stalnim turskim napadima i pljačkama. Prvi turski odredi pojavili su se u okolici Kostajnice 1469. godine, a 1483. su napali sâmu Kostajnicu ali su bili poraženi. Pounje je uspješno branio Nikola IV. Zrinski koji je 1542. postao hrvatski ban i dobio je od kralja vojsku za obranu Kostajnice. Za ostatak Hrvatske nastupila su vrlo teška vremena jer su Turci prodirali preko Kupe i poharali Turopolje, pa čak zaprijetili i Zagrebu. Banovanje Nikole IV. Zrinskog spasilo je ''ostatke ostataka nekada slavnog kraljevstva'', ali nije uspjelo spriječiti pad Kostajnice, Valpova, Virovitice i Čazme u ruke Turaka. Kostajnica je nekoliko puta prelazila iz ruke u ruku da bi ostala u turskoj vlasti sve do velikog rata za oslobođenje 1683.-1699. godine. Ban Nikola Erdödy je 1685. uspio zauzeti kostajnički grad i tvrđavu, a pokušaj Turaka da povrate Kostajnicu 1688. godine završio je njihovim porazom. Mirom u Srijemskim Karlovcima 1699. godine utvrđena je granica između Turskog i Austrijskog carstva na rijekama Uni, Glini, Korani i Savi.

 

Nikola IV. Zrinski Sigetski:

 

43705867_bnikola-ubi-zrinski.jpg.0dd65b866dd595cc149f78a7824cad62.jpg

 

Kostajnica 1617. godine:

 

1858989791_cKostajnica_1617.jpg.1209ab9e2da564180cb016af0753c7d5.jpg

 

Između 1788. i 1791. godine Austrija je vodila novi rat s Turskom. Jedna od bitaka vođena je između Dubice i Kostajnice pri čemu su se Turci morali povući pred jačom austrijskom vojskom. Kostajnica je bila pod vojnom upravom od 1718. do 1871. godine kada je Vojna krajina ukinuta i pripojena Banskoj Hrvatskoj. Kostajnica je poveljom cara Josipa II. 1788. proglašena slobodnim gradom.

 

Josip II:

 

981396422_dJosipII.jpg.ceed471f47943cf40685ce22f042bab2.jpg

 

Hrvatska Kostajnica 1929. godine:

 

328398539_ehrvatska-kostajnica-stara-razglednica-1929..jpg.29d5c471e444e139fe782658da689a30.jpg

  • Like 3
  • Thanks 1

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Uz Kostajnicu je vezano nekoliko istaknutih ličnosti. Najpoznatiji među njima su nekadašnji ministar u vladi Kraljevine SHS i od 1927.godine zajedno sa Stjepanom Radićem supredsjednik Seljačko-demokratske koalicije  Svetozar Pribićević (1875.-1936.), austrougarski feldmaršal koji se istakao u Prvom svjetskom ratu u bitkama na Soči Svetozar Borojević (1856.-1920.), pedagog i prvi predsjednik Saveza hrvatskih učiteljskih društava Davorin Trstenjak (1848.-1921.), te partizanski prvoborac i narodni heroj Nikola-Nina Maraković (1912.-1943.).

 

Svetozar Pribićević:

 

1381110228_1fPribievi.jpg.13bd564db215be50af54ab7b83f46357.jpg

 

Svetozar Borojević:

 

854804846_2gSvetozar_Borovi_von_Bojna_1914.jpg.ba3202cc56ce2018defed68e1f2c3521.jpg

 

Davorin Trstenjak:

 

509350056_3hDavorinTrstenjak.jpg.763d0af5d08de4a388768aba9a3e75d4.jpg

 

Nikola-Nina Maraković:

 

1225969661_4NinaMarakovi.jpg.b2d88149ca634a47f17d90f92a3c7066.jpg

 

Nekoliko fotografija iz spuštanja u središte Kostajnice:

 

P1010025.JPG.b95b6074f6382c73da08312dc8ef8e6d.JPG

 

P1010026.JPG.c5c4c32aaa9965ad12736f3a29af5c82.JPG

 

P1010029.JPG.71c4e36137325bbf8237d0540f2d4b8f.JPG

 

P1010032.JPG.3484cce7c246c757686393d523e3b873.JPG

  • Like 5
  • Thanks 1

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Gradski park:

 

156965237_P1010033(1024x768).jpg.90e5fd93bf3ebf9b67ca76722fb442dd.jpg

 

1122427750_P1010033b(1024x768).jpg.99d8f55c8063d317c8b4861cf29bc7d8.jpg

 

1099397072_P1010033c(1024x768).jpg.c5cf1d4ed1df7be8419b9386374d115e.jpg

 

Još nekoliko fotografija iz ovog zanimljivog gradića, stisnutog između obronaka Zrinske gore i rijeke Une:

 

73154599_P1010035(1024x768).jpg.6b9c93e824b4aaefe52ebc412a77b713.jpg

 

2110127968_P1010036(1024x768).jpg.bcabaab955857c7b5eb9ae67e6fcd470.jpg

 

255128541_P1010038(1024x768).jpg.4604c0bfd71af73235f0deab7038aaed.jpg

 

1359671_P1010039(1024x768).jpg.ba9699d77d97d5c6b036df206be4f778.jpg

 

1166507705_P1010081(1024x768).jpg.f1ac9a786efc9ef5f2f61fbee1dfc001.jpg

 

 

 

 

 

  • Like 5
  • Thanks 1

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

I jedan od kapitalnih zgoditaka dana, rijeka Una:

 

1754713478_1P1010041(1024x768).jpg.e7d2d14ddbe028d9bd74c84acc086114.jpg

 

Ukupna dužina Une je oko 212 km. Vrelo Une nalazi se kod mjesta Donja Suvaja u ličkom dijelu Zadarske županije. Ovo vrelo je najdublji kraški izvor u Hrvatskoj i među pet je najdubljih u svijetu. Ušće Une je kod Jasenovca, gdje se ulijeva u rijeku Savu. Njene glavne pritoke su Sana, Unac, Krušnica i Klokot.

Prema legendi ime rijeci dali su rimski vojnici. Bili su toliko zadivljeni njenom ljepotom da su je nazvali Una (jedna, jedina).

 

Vrelo Une kod Donje Suvaje:

 

1069142863_1aIzvorUne(1024x768).jpg.18ce7e64eb3dce253e2e5a1b532d4cdf.jpg

 

Na obalnom šetalištu su neki čudni stupovi:

 

924658072_2P1010040(1024x768).jpg.d12c2e9c2fcdc05cbc0710e18883e8e2.jpg

 

Vjerojatno je riječ o ovome:

 

1312805187_P1010040a(1024x768).jpg.2b3e4ff613339afcc6bdc20cd7254a1d.jpg

 

Uz obalu su zgodni ukrasi:

 

989907559_P1010043(1024x768).jpg.6f021c58adbe8968a5eb3e358866daf3.jpg

 

2111930575_P1010045(1024x768).jpg.ecb6de37e8391cc8dc9e97fe9695fa21.jpg

 

Prelijepa Una:

 

1990721499_P1010050(1024x768).jpg.91ae50984baf489b0ae20b32ea658c97.jpg

 

Preko su Sjedinjeno-razjedinjene Bosanske Države:

 

121576426_P1010059(1024x768).jpg.a790169563fab6b7763eb8457c1c01cb.jpg

  • Like 8

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Idući i krajnji cilj je stara utvrda Kostajnica. Nalazi se na otoku rijeke Une koji je povezan mostom do obje obale, a na otoku je i granični prijelaz prema Bosni i Hercegovini:

 

695755564_P1010048(1024x768).jpg.4cceab31412fbf02c83b676c13c2bec7.jpg

 

Stari grad Kostajnica postao je utvrđeni grad od XV. stoljeća kada je bio u posjedu obitelji Arlandovića. Martin Frankopan dobio ga je u posjed 1442. godine. U prvoj polovici XVI. stoljeća darovnicom ugarskog kralja Ferdinanda prešao je u vlast Zrinskih, a već 1556. Pao je u ruke Turaka kojima je služio kao uporište za obranu granice na Uni do 1689. godine. Grad je građen uz rijeku u obliku višekutnika na kamenim temeljima. Ima jaku polukružnu kulu sa strijelnicama i dvije četverokutne kule.

Projekt cjelovite sanacije i prezentacije Starog grada u Kostajnici započet je konstruktivnom sanacijom, injektiranjem i djelomičnim ponovnim zidanjem zidova peterokutne kule. Zidovi su ožbukani i obijeljeni vapnom prema očuvanim izvornim dijelovima. Sanacija krovne konstrukcije izvedena je prema izvornoj geometriji i zamjenom pokrova od rukom tesanih daščica šindre ariša. Fasada je ostala kamena. Izvedeni su radovi sanacije vanjskih zidina i uređenje Starog grada iznutra sa šetnicom po bedemu.

 

Izvor:

 

https://www.ing-grad.hr/hr/projekti/povijesne-zgrade-i-sakralna-arhitektura/tvrdjave-dvorci-palace1/120-stari-grad-kostajnica-hrvatska-kostajnica

 

Pogled sa mosta na Unu uzvodno...

 

738576853_P1010057(1024x768).jpg.e583d264755b463b9e971f26a25987e6.jpg

 

... i nizvodno:

 

1646515233_P1010058(1024x768).jpg.e2277bb1bf20dd565a99558865381a5c.jpg

 

Idemo baciti pogled na utvrdu izbliza:

 

654564138_P1010060(1024x768).jpg.09a53661c15e9eda661f4154a645ac12.jpg

 

Ne može se unutra:

 

1943516092_P1010060a(1024x768).jpg.cb91c4a2f3e8a0a4c0d9dda309ecb855.jpg

 

Pogled kroz ''špijunku'', čitaj rešetku, na dvoriše:

 

1668140754_P1010060b(1024x768).jpg.c9c0b4d8a0bf38309d474a5c6a9359ef.jpg

 

Ako ne može iznutra može izvana:

 

138163111_P1010061(1024x768).jpg.48e34b868dad41e7265cfe449885547c.jpg

 

1455303708_P1010065(1024x768).jpg.01e5f4ba2cd1a141bbc9ada69d9c82c7.jpg

 

1334209706_P1010067(768x1024).jpg.6fc4827c84b42e592630b330dc52e8bc.jpg

 

  • Like 7

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Razgledavanjem utvrde okončao sam današnji posjet Hrvatskoj Kostajnici. Uslijedio je povratak prema pruzi, a s obzirom na uspon, vanjsku temperaturu, moju poluzimsku opremu i godinu proizvodnje nije bio neki užitak. No kad vidim prugu, makar i komadić, nekako živnem:

 

1967852107_P1010086(1024x768).jpg.ef8c84c6b7948f7ec0d5388da464a9c6.jpg

 

Plan je bio odšetati sitnih 3 km do kolodvora Majur i tamo čekati vlak za povratak. Imao sam na raspolaganju dva i pol sata pa ih je valjalo što bolje iskoristiti.

 

Pratim ja nju, a bogami i ona mene

 

Početna točka je kod zgrade bivšeg kolodvora Hrvatska Kostajnica, a na onom raskrižju u daljini ću lijevo:

 

353753876_P1010089(1024x768).jpg.7c01a4ae403224e83175085b12353724.jpg

 

Još jedan ŽCPR:

 

173413596_P1010090(1024x768).jpg.b01a951151592a193ec7303c5f00266c.jpg

 

Pogled prema bivšem kolodvoru, lijepo se vidi prijelom nivelete pruge:

 

707371060_P1010091(1024x768).jpg.5c7c3a5d0062428d3dfae132c6767c8f.jpg

 

Pruga u smjeru Majura:

 

1479955057_P1010092(1024x768).jpg.cbf469648c23aa8ba11c0ba33c7d07c1.jpg

 

Samo naprijed za nosom do cilja:

 

1108964021_P1010093(1024x768).jpg.4b115b4e5d0e96f4285ca7aa2b1d4c6d.jpg

 

2081064528_P1010094(1024x768).jpg.717e4a840ff6ca0d5f080c9a0f114070.jpg

 

Jedan mali ŽCPR:

 

306227514_P1010095(1024x768).jpg.42f9fb632e3b1a8513086b19c3351c91.jpg

  • Like 5
  • Thanks 1

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Pruga i cesta idu usporedno i vrlo blizu, pa se usput može zabilježiti poneki zanimljiv motiv:

 

967709601_P1010096(1024x768).jpg.2a2e288dff6ec464f7662b28cc53e265.jpg

 

578885059_P1010097(1024x768).jpg.4065237310e81920243d9262e9f5e31c.jpg

 

423080940_P1010098(1024x768).jpg.79b90f80b61327b2b42828116325b4b8.jpg

 

1577068357_P1010099(1024x768).jpg.b1681e66760fab5b18c6f7012d4e7dd1.jpg

 

1395266099_P1010100(1024x768).jpg.def5b7a933c3987f3963cc9480637d40.jpg

 

Ovdje idem desno:

 

2112329290_P1010101(1024x768).jpg.bf9ea7be2c39165c25f8a8975907538d.jpg

 

Nisam fulao u orijentaciji:

 

407003834_P1010102(768x1024).jpg.de8118d8c390f721b3265a0a6474940d.jpg

 

Ubogi strojovođe mora da imaju stres od ovoliko cestovnih prijelaza:

 

1414506946_P1010104(1024x768).jpg.65fa7c2f2d9ab26f3832653b56c734a8.jpg

  • Like 4
  • Thanks 1

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Pruga u smjeru kolodvora Majur...

 

497974901_P1010105(1024x768).jpg.5a6728de8d917a12d07a6b4b14768d81.jpg

 

... koji se već lijepo vidi relativno blizu. Nažalost ne mogu do njega po hipotenuzi jer nema staze nego moram po katetama:

 

395905048_P1010106(1024x768).jpg.3711fce7313d07f93e9acddecfa53d12.jpg

 

Sve bliže i bliže:

 

1331671587_P1010107(1024x768).jpg.7c438f205acdd37eed391d6c95569da8.jpg

 

1519112693_P1010109(1024x768).jpg.b87125a70ff6a752d4e0521cbc159dbe.jpg

 

Zanimljivo rješenje za stajalište autobusa:

 

2105414335_P1010110(1024x768).jpg.99255828cb255a46c58862c5f9cfbb28.jpg

 

Crkvena vrata gledaju točno na kolodvor:

 

9714848_P1010111(1024x768).jpg.deee836e48f3b32f7f06973117ebe049.jpg

 

U ovoj zgradi je općinsko poglavarstvo:

 

577754982_P1010112(1024x768).jpg.3efdecf0367b3db31ad8cd0024028474.jpg

 

Da, čak je i Majur središte istoimene općine u sastavu Sisačko-moslavačke županije. Površina općine iznosi 68 km2 i obuhvaća jedanaest naselja - Gornja Meminska, Gornji Hrastovac, Graboštani, Kostrići, Majur, Malo Krčevo, Mračaj, Srednja Meminska, Stubalj, Svinica i Veliko Krčevo. Na području općine Majur prema popisu za 2021. godinu žive 782 stanovnika, što je u odnosu na popis iz 2011. (1.185) pad za 34%, a u odnosu na popis iz 2001. (1.490) pad za 48% ili gotovo za polovicu. Ako se nastavi takav trend gubitka stanovništva uskoro će općina imati više zaposlenih u administraciji nego stanovnika.

 

Grb općinićice Majur:

 

P1010112a.jpg.db47596fedbb801ac48a632b2843d948.jpg

 

I konačno je na vidiku cilj cestovne hodnje:

 

1759666328_P1010113(1024x768).jpg.c7d2d49263a2503b9501c041e28c1056.jpg

  • Like 4
  • Thanks 1

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Kolodvor Majur

 

862180841_1P1010129(1024x768).jpg.37f5f0285562663121808fe7fa48177e.jpg

 

Slijedi nekoliko uobičajenih podataka i o ovom službenom mjestu prema Izvješću o mreži za 2024. godinu. Majur je međukolodvor na pruzi R102 Sunja - Volinja - državna granica, na kilometarskom položaju 11,043 km. Od kolodvora Sunja udaljen je 11,5 km, a od kolodvora Volinja 8 km. Največa dopuštena dužina vlakova na 2. i 3. kolosijeku je 538 m, a dopuštena brzina vlakova je 40 km/h.

Kolodvor Majur inače pamtim iz mladosti, točnije iz ondašnjih prijevoznih karata. Tako je na karti pisalo ''Zagreb - Split via Majur''. Ne via Sunja, via Bosanski Novi ni via Bihać, nego baš Majur. A na karti za vlak Beograd - Prizren pisalo je ''via Knić'' (malo mjesto između Kragujevca i Kraljeva). Nikada mi nije bila jasna genijalnost takve prakse.

 

Čekaonica je zatvorena zbog oštećenja u potresu, ali su putnicima na raspolaganju ove klupe:

 

445729463_2P1010149(1024x768).jpg.444f555130d500e01989ae9b7e535025.jpg

 

Put do perona je udoban:

 

561091837_4P1010151(1024x768).jpg.eaee64d02a57a1d468e1d03f3f10ccf8.jpg

 

Ne nedostaju ni informacije:

 

339161578_4aP1010152(1024x768).jpg.b34da7a5168eb387f66b619e8dc10c55.jpg

 

Vodonapojnik je suh:

 

600149461_5P1010148(1024x768).jpg.821d2e208558ad9e906bb6d695ce5b2a.jpg

 

Dašak starih dobrih željezničkih vremena:

 

958692724_6aP1010150(1024x768).jpg.223762f4677d195a3891afb006118fcd.jpg

 

U kolodvoru sam zatekao prometnika i skretničara. Srećom je prometnik mlad čovjek i znao je iščitati moju dozvolu sa mobitela. Kasnije smo jedan drugome pravili društvo i do sita se napričali, a saznao sam i dosta zanimljivosti o prometu na pruzi Sisak - Novska i ovoj pruzi.

 

Mladom gospodinu poslao sam nekoliko fotografija za uspomenu, a ovo su dvije od njih:

 

 

 

 

 

524589856_P1010115(1024x768).jpg.e77b7c7812572e1d8727ffbf6eaa8322.jpg

 

2024157594_P1010117(768x1024).jpg.20937f96b7c864b62525a2b0e571d3db.jpg

  • Like 6

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Skretničar se nije želio slikati, a primijetio sam ga dvaput u akciji. Nije ništa okretao nego je glumio ulazni signal, isto kao što sam jednom vidio u kolodvoru Blata. Majur danas nema nikakvih signala, ni ulaznih ni izlaznih, a kladio bih se da ih je nekada imao (možda likovne?).

 

Idem ja malo procunjati kolodvorom. Najprije ću prema sjevernom kraju:

 

1139228606_P1010118(1024x768).jpg.146800396c615f7daf3d1ee4b666a3ab.jpg

 

Nisu čunjevi nego hektametarski stupići:

 

424171677_P1010119(1024x768).jpg.8dc57ad72039b83b870e94f332541e7d.jpg

 

Kolodvor bez starih pragova je kao juha bez soli:

 

1296173493_P1010120(1024x768).jpg.ba03a7d3bcea5e3d3935facb6e75ec8f.jpg

 

Motivi sa sjevernoj strani kolodvora bez suvišnih opisa:

 

1503175276_P1010121(1024x768).jpg.60d2cdcf66ee6ef9ffaf89255bc6785c.jpg

 

419998846_P1010122(1024x768).jpg.496c1fc7c0d3c58de3eccdd7045ff834.jpg

 

1343426911_P1010123(1024x768).jpg.31aecb6cc4dfb8137c3c6350479f124d.jpg

 

1828156592_P1010124(1024x768).jpg.5949b66424b91177bfc7043ee311aaac.jpg

  • Like 6

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

827229410_P1010125(1024x768).jpg.950f382014f326f2ecd90714863ca970.jpg

 

1931991987_P1010127(1024x768).jpg.0bc79942b163bc1ccb0366d85b90f365.jpg

 

1774251273_P1010128(1024x768).jpg.4c46fb816d6d587eee82717e3a889a93.jpg

 

Valja krenuti prema južnom kraju. Neću reći da je lako, jer treba prijeći više od pola kilometra preko pragova i tucanika, a ni trava uz prugu nije baš gostoljubiva. Putem bilježim poneki zanimljiv motiv, poput ove ćenife. Staro i novo:

 

1799925777_P1010130(1024x768).jpg.10869df893b646bc5606da866e406cc4.jpg

 

Upokojeno robno skladište:

 

43153706_P1010131(1024x768).jpg.d2f7bd17af0deb43b14ed138bb170590.jpg

 

Još nekoliko usputnih motiva bez suvišnih ''što je to'':

 

486934858_P1010132(1024x768).jpg.5891d2e941542ea0d8c335f0b932af8c.jpg

 

1202561935_P1010134(1024x768).jpg.1c368e684f5ed08fed56cdd5a17aed20.jpg

 

 

 

 

 

  • Like 5
  • Thanks 1

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

1710155535_P1010142(1024x768).jpg.dc6db3469ffbff95885a1b71c19ff5eb.jpg

 

1606904427_P1010143(1024x768).jpg.a25b7964eb352cc5d43256d2db9bcbf2.jpg

 

Ispod kolodvora teče potočić maleni:

 

1968242386_P1010144(768x1024).jpg.f4bd6d541a719645bf1f32b3b3346f26.jpg

 

Konačno, evo i akcije - stiže putnički za Volinju koji će me u povratku vratiti u Zagreb: Srećom nije onaj zakamuflirani od jutros:

 

P1010153.JPG.8964eeb6af32a41132a6b45bb8135005.JPG

 

P1010155.JPG.408c7282cea936678e35fe7a7805ced3.JPG

 

P1010157.JPG.f883cd1df8bfcb3edb16f5f8245528af.JPG

 

Vraća se sa pet minuta kašnjenja. Već je bilo dosta putnika jer je završetak vikenda. Već u Sisak Capragu bio je krcat:

 

1997914466_P1010161(1024x768).jpg.a18e0f691e16423a27b01392acba9526.jpg

 

I za kraj pozdrav od vašeg izvjestitelja:

 

1769607383_ZP1010141(768x1024).jpg.7682a0f124c289b2fc21e36a87582e28.jpg

  • Like 9
  • Thanks 3

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Ne znam kako je sada, ali u Majuru je znalo biti poprilično živo. Recimo, kada ima teži teretni vlak iz Volinje za Sunju i dalje, onda dvije elektre po pola vlaka u dva puta izvlače do Majura i spajaju u jedan.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, ZlayoZg said:

Ne znam kako je sada, ali u Majuru je znalo biti poprilično živo. Recimo, kada ima teži teretni vlak iz Volinje za Sunju i dalje, onda dvije elektre po pola vlaka u dva puta izvlače do Majura i spajaju u jedan.

 

Da, to mi je i prometnik rekao.

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

46 minuta, zagro said:

 

@Stanley je li prometnik možda spominjao koliko tereta tu prolazi?

 

P.S.

gordana357 i mali.paja počinju prepucavanje za 3, 2, 1...🤣

 

Pričali smo o tome. Promet varira ovisno o sezoni, a ovih dana ga baš i nema puno. Lokalnog prometa (sabirno-manipulativnih vlakova) uopće nema.

A što se tiče one dvojice mušketira ja sam s obojicom u dobrim odnosima, no ako netko od njih zapodjene svađu odmah prijavljujem lokalnom šerifu (STIB). 😉

  • Like 2
  • Haha 2

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

3 sati, Stanley said:

... Majur danas nema nikakvih signala, ni ulaznih ni izlaznih, a kladio bih se da ih je nekada imao (možda likovne?).

...

 

Hrastovac, Majur, Kostajnica, Volinja, Dobrljin i Ravnice su imali likovne ulazne signale i predsignale. Izlazne signale nisu imali.

Vide se na par slika šahtovi žicovoda / temelji stupova.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...