Stanley Posted November 7, 2018 Share Posted November 7, 2018 Jednog dana krajem rujna brat i ja odveli smo naše kanadsko-britanske goste u Muzej iluzija u zagrebačkoj Ilici. Kako sam u životu odavno raskrstio s iluzijama izašao sam iz muzeja prvi. Dok sam pred zgradom čekao ostale naišlo je poznato lice i poželjelo mi dobar dan, a ja sam ga odmah prepoznao kao kolegu sa foruma s nickom skretničar. Sretali smo se na forumaškim roštiljijadama, možda i u nekoj drugoj prilici, a tek kasnije sam se sjetio i njegovog osobnog imena. Skretničar se zove Miroslav i u plejadi stručnjaka različitih profila na našem forumu glavni je autoritet za arheologiju. Pitao me ''kada ćete u Ozalj?'', a odgovorio sam da mi je taj lokalitet u planu ali ne znam kada. Rekao mi je da radi u muzeju na starom gradu Ozlju i pozvao me da ga posjetim, to me zaintrigiralo i načelno smo dogovorili da se uskoro vidimo. Pa sam odlučio jučer ostvariti dogovoreno. Vrijeme mi nije bilo baš naklonjeno jer je čitav dan bio maglovit, ali ne može se svaki put naručiti sunčan dan. Uostalom nismo u svibnju nego u studenom, a i magla ponekad zna imati svoje čari. Sve dok mogu u jednom danu promijeniti šest vlakova i prehodati 5-10 kilometara bez ikakvih posljedica, a to mi čini zadovoljstvo, moji pohodi će se nastaviti. Iz putovanja samo dvije slike, a na prvoj je ulazak Šveda u kolodvor Ozalj snimljen kroz stražnju upravljačnicu: Ode on u Bubnjarce, a ja ću svojim putem... ... prema prvom ciljanom lokalitetu. Kolodvor ostavljam za kraj: Ulaz u stari grad Ozalj: Jedan pogled sa mosta: Ulazim u dvorište: Instinktom starog izviđača nepogrešivo sam naciljao gdje ću naći Miroslava - ispred njegovog ureda: Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted November 7, 2018 Author Share Posted November 7, 2018 Ozalj Po teritorijalnom ustroju Republike Hrvatske Ozalj ima status grada u sastavu Karlovačke županije. Područje Grada obuhvaća 98 naselja s ukupno 6.817 stanovnika (2011.), od kojih u samom Ozlju 1.181. Ozalj se u pisanim dokumentima prvi put spominje 1244. godine, ali je područje bilo naseljeno još od prapovijesnih vremena o čemu svjedoče tragovi zemunice smještene u prirodnom udubljenju jedne stijene. Srednjovjekovni grad Ozalj je prvobitno bio u rukama ugarsko-hrvatskog kralja, a zatim u posjedu plemićke obitelji Babonića. Od 1398. u vlasništvu je Frankopana, a od 1577. obitelji Zrinjski. U vrijeme banovanja Petra Zrinjskog bio je neslužbena prijestolnica Hrvatske, a nakon njegovog pogubljenja u Wiener Neustadtu 1671. više puta je mijenjao vlasnike. Kraće vrijeme bio je u posjedu obitelji Batthyány, a posljednji vlasnik je bila obitelj Thurn i Taxis koja je 1928. predala grad Družbi Braća hrvatskog zmaja. Danas je u dvorcu smješten Zavičajni muzej utemeljen 1971. godine, koji posjeduje vrijednu arheološku, kulturno-povijesnu, sakralnu i etnografsku zbirku. Stari grad Ozalj je kategoriziran kao zaštićeno kulturno dobro nulte kategorije. Ozalj, satelitska snimka: Zastava s grbom Grada Ozlja: Ban Petar Zrinjski: Dvije fotografije starog grada Ozlja sa interneta, a ovo je vjerojatno najpoznatiji motiv - dvorac i željeznički tunel: Stari grad snimljen iz zraka: Osim znamenitih velikaških obitelji uz Ozalj su vezana i druga istaknuta imena, a među njima su najpoznatiji slikarica Slava Raškaj (1877.-1906.) i španjolski borac i partizanski diverzant Ivan Hariš - Gromovnik (1903.-1989.). Slava Raškaj, autoportret: Ivan Hariš - Gromovnik: Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted November 7, 2018 Author Share Posted November 7, 2018 S Miroslavom sam stigao razmijeniti nekoliko rečenica prije nego je stigla najavljena grupa posjetitelja, a stigli su ranije od dogovorenog termina. Moj domaćin me pozvao da se pridružim zajedničkom obilasku grada i muzeja, što sam naravno prihvatio. Miroslav zna svoj posao i vrlo dobro se snalazi u ulozi vodiča kroz povijest i znamenitosti ove prelijepe građevine: Stari grad Ozalj je kroz stoljeća dograđivan i pregrađivan pa svaki objekt nosi obilježja svoje epohe. Ova kula je najstarija građevina u gradu Ozlju i potječe još iz vremena Babonića: Žitnica koju je 1556. godine dao izgraditi Nikola Šubić Zrinjski: Ulazna kula je nekada služila kao tamnica i prostor za smještaj ratnih zarobljenika: Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted November 7, 2018 Author Share Posted November 7, 2018 Još nekoliko slika vanjskog dijela starog grada: Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted November 7, 2018 Author Share Posted November 7, 2018 Sa starog grada pruža se veličanstven vidik unatoč magli, a tu je i željeznička pruga: Obilazak grada izvana je završen i Miroslav nas vodi u Zavičajni muzej: Spomen ploča na ulazu u zgradu: Krećemo od pretpovijesti, a najstariji arheološki nalazi broje 6.000 godina: Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted November 7, 2018 Author Share Posted November 7, 2018 U nastavku neka nas kroz muzej vode slike: Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted November 7, 2018 Author Share Posted November 7, 2018 Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted November 7, 2018 Author Share Posted November 7, 2018 Nešto iz našeg užeg područja: Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted November 7, 2018 Author Share Posted November 7, 2018 Ne ide uvijek sve glatko: Stari školski udžbenici: Prvo izdanje knjige koja me definitivno navukla na astronomiju: Ovo sam namjerno ostavio za kraj priče o muzeju: Sve u svemu bio sam impresioniran muzejskom postavom, iako sam je zbog ograničenog vremena razgledao samo površno. Svakako preporučam posjet starom gradu Ozlju i Zavičajnom muzeju, a naš railfanovski kolega Miroslav će vam rado okrenuti sve skretnice: Do viđenja stari grade, vidimo se opet u nekoj drugoj prilici: Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted November 7, 2018 Author Share Posted November 7, 2018 Jedna od prepoznatljivih vizura Ozlja je i crkva Svetog Vida, zaštitnika grada. Crkva se prvi put spominje 1349.godine, a obnovljena je 1668.: Ovdje se bolje vidi: Stižemo i do HŽ Infrastrukture: Ovdje pruga ulazi u najatraktivniju dionicu: Pogled u smjeru Kamanja... ... i kolodvora Ozalj: Mostić izbliza: Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted November 7, 2018 Author Share Posted November 7, 2018 Nemojte ovu sliku pokazivati Kinezima u Šangaju jer će poumirati od smijeha. A s obzirom na ljuljanje Šveda po ovoj pruzi poput brodice na maestralu mogli su umjesto 20 (km/h) napisati 11 (čvorova): Ulazni signal na dohvat ruke: Sila puta krak: Tunel Ozalj, L = 81 m: Pogled sa ceste iznad tunela u smjeru Kamanja: Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted November 7, 2018 Author Share Posted November 7, 2018 I ova ulična svjetiljka dugo pamti: Konačni cilj se vidi u daljini: Ali prije toga valja izbliza pogledati ovaj objekt: Ozaljska Munjara, ili kako se danas službeno zove Mala hidroelektrana Ozalj 1, puštena je u pogon 18. kolovoza 1908. godine. Neorenesansna zgrada Munjare je spomenik kulture: Pogled sa mosta na Kupu uzvodno... ... i nizvodno: Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted November 7, 2018 Author Share Posted November 7, 2018 Vrijeme je za silazak na prugu, a ovo je pogled sa leđne strane: Ulaz u kolodvor iz smjera Kamanja: Mislim da sam vidio micu-macu: Kolodvor Ozalj je međukolodvor na pruzi L103 Karlovac - državna granica, na nekadašnjoj pruzi Karlovac - Metlika - Novo Mesto - Ljubljana, na kilometarskom položaju 15+280. Od susjednog kolodvora Kamanje u smjeru državne granice udaljen je 8,4 km, a od kolodvora Mahično u smjeru Karlovca 9 km. Najveća dopuštena duljina vlakova na 2. i 3. kolosijeku je 518 m, a dopuštena brzina prolaza kroz kolodvor je 20 km/h. Slijedi nekoliko fotografija zapadne strane kolodvora: Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted November 7, 2018 Author Share Posted November 7, 2018 Manipulativni kolosijek ima čudne pragove neke prljavobijele boje: Ova iskliznica ne pamti kada je zadnji put otvorena: Pogled na sjevernu stranu: Prvi peron: Drugi peron: Ovuda su nekada prolazila kolica s brzovoznom robom: Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted November 7, 2018 Author Share Posted November 7, 2018 Vrijeme je da se zaviri u zgradu kolodvora: Prometni ured: Čekaonica za putnike: Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted November 7, 2018 Author Share Posted November 7, 2018 Stiže Šved iz Karlovca za Bubnjarce, koji će me pokupiti u povratku: Izgleda da još nije bio u Puli: Odgega se on brzinom od 11 čvorova: Institucija koja uvijek dobro dođe: Robno skladište kao i svagdje izvan funkcije: Da mi nisi slučajno prešla preko puta: Idemo prema drugom kraju kolodvora: Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted November 7, 2018 Author Share Posted November 7, 2018 Mostić preko neke grabe: Dosta pragova je odavno zrelo za otpis: Ovdje ima i jedan slijepi kolosijek: Završava u flori, a valjda ima i faune: Prijedlog za novi simbol HŽ: Ulaz u kolodvor od strane Karlovca: Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted November 7, 2018 Author Share Posted November 7, 2018 U prvi mah sam pomislio da je prometnik zaboravio zatvoriti ulazni signal... ... ali sam se prevario: Ovaj Šved je izgleda bio u Puli: Tko kaže da nemamo Eurocity vlakova: Ovdje dva Šveda imaju križanje: Baš su se zgodno posložili: Za kraj pozdrav od vašeg izvjestitelja: Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
.Laurus. Posted November 7, 2018 Share Posted November 7, 2018 Odlično! Baš se lijepo poklopilo križanje Šveđana u Ozlju. ... Ovaj Šved je izgleda bio u Puli: https://i.imgur.com/s0TASoL.jpg ... Nisam 100% siguran, ali mislim da nakon revizije nije bio u Puli, da je bio u Puli vjerovatno bi bio unakažen skroz. Ako griješim, neka me netko ispravi. Quote Brzi vlak (744 "Cibalia") iz Vinkovaca, Strizivojne Vrpolja, Slavonskog Broda, Nove Kapele - Batrine, Nove Gradiške, Novske i Banove Jaruge, za Ivanić Grad, Dugo Selo i Zagreb dolazi na treći kolosijek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
skretničar Posted November 8, 2018 Share Posted November 8, 2018 Hvala Stanley na izvrsnom putopisu i lijepom opisu moga radnog mjesta Šteta što si bio u vremenskoj stisci, i što se tvoj dolazak poklopio sa uranjenim dolaskom grupe, inače bi ti pokazao puno zanimljivih detalja u i oko dvorca. Ali to znači da se očekuje da opet posjetiš Ozalj, po mogućnosti kad bude malo ljepše vrijeme. Kod crkve si propustio grob od Slave Raškaj, a također je i zanimljivo spustiti se ispod hidrocentrale kad je malo viši vodostaj pa kad se voda prelijeva preko sedrenih barijera nekadašnjeg ozaljskog buka. Na rubu Ozlja se nalazi i jedna manja špilja koju na proljeće namjeravam kopati (da, još uvijek kopam ) A za slijedeći put ti također preporučam i pješačenje od Ozlja preko sela Trg (jedno od rijetkih planski izgrađenih srednjovjekovnih sela), Polja, nekadašnje stanice Zorkovac - Polje i željezničkog mosta preko Kupe (i blokhausa pored istog) do stanice Zorkovac. Nisam mislio kvariti ovaj putopis svojim nadopunama (uostalom budeš opet nadam se došao do Ozlja), no budući da je ovo željeznički forum, neka mi ipak bude dopuštena jedna krača nadopuna: Ne ide uvijek sve glatko: Radi se o željezničkoj nesreći koja se dogodila 17. ožujka 1940. Taj dan ujutro oko 4.45, vlak sa oko 150 putnika na liniji Karlovac Metlika je naletio na odron od 300 kubika zemlje i kamenja oko 500 metara poslije tunela ispod starog grada. Kako je bio još mrkli mrak, strojovođa nije na vrijeme primjetio odron, koji se dogodio neposredno prije prolaska vlaka, čak je prometnik u Zaluci čuo odron i potrčao ususret vlaku da ga zaustavi, no bilo je prekasno. Dva vagona su odmah završila u Kupi, dok su lokomotiva i službeni vagon iskočili iz tračnica no ostali ležali na rubu nasipa. Ljude hvata panika, te u Kupu skaču čak i oni koji ne znaju plivati. Malo poslije dogodio se još jedan manji odron koji je samo pridonijelo kaosu. U vlaku se nalazilo i puno vojnika, te su oni odmah prionuli spašavanju unesrečenih, a iz Karlovca je upučen ambulantni vlak. Nakon toga je iz Ljubljane stigla dizalica koja je izvlačila vagone, dok su lokomotivu morali razrezati budući da je bila preteška. Isti dan su stigli na mjesto nesreće i ronioci koji su pretraživali dno Kupe, te ban Ivan Šubašić. Konačna bilanca je bila 18 poginulih, dok jedno tijelo nikada nije pronađeno. Pretpostavlja se da je uzrok odrona bilo miniranje u obližnjem kamenolomu Zaluka. Ironija sudbine je bila da je taj vlak kasnio 15 minuta, inače bi vjerojatno izbjegao odron. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted November 8, 2018 Author Share Posted November 8, 2018 Kakvo kvarenje Miroslave, svaka dopuna je dobrodošla. Dao si mi dobru ideju. Zorkovac sam naciljao već prije i to iz dva razloga, a prvi je željeznica. Zorkovac je nekada bio kolodvor (tovarište) s dva kolosijeka i tragovi se vide i danas. Fotografiju je snimio i objavio seabral u prosincu 2010. godine: Drugi je razlog plemićka kurija Zorkovac iz XVIII. stoljeća, po kojoj je ime dobila ulica na Trešnjevci u kojoj sam stanovao 25 godina. Oko te kurije je prije desetak godina izbila afera jer je riječ o zaštićenom spomeniku kulture, koji je Grad Ozalj prodao nekom građevinskom poduzetniku ispod procijenjene vrijednosti umjesto da bude ponuđen državi. Izgled kurije Zorkovac prije prodaje: Današnji izgled: Udaljenost prugom od kolodvora Ozalj do stajališta Zorkovac je oko 4,5 km, dok bi cestom preko Trga bilo cca 6 km. Dionica koja se svlada za najviše dva sata računajući i zadržavanja radi snimanja. U svakom slučaju dobra ideja za jednu akciju u travnju ili svibnju. Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mgalic2 Posted November 8, 2018 Share Posted November 8, 2018 Putopis, kao i uvijek - na nivou. Nemam primjedbi osim na maglu, ali je to ipak - viša sila. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karlo2009 Posted April 24, 2019 Share Posted April 24, 2019 Inače, šved 026 je bio u Puli. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.