Jump to content

Carpe Diem: Varaždin, 6. travnja 2024.


Stanley

Recommended Posts

Prije nekoliko godina obišao sam sa svojim forumskim kompanjerosima Karlovac i Sisak, s naglaskom na kulturno-povijesne i druge znamenitosti ovih gradova. Predložio sam i treći takav pohod, u predivni barokni Varaždin, ali nismo uspjeli uskladiti interese i termine. Sada sam odlučio posjetiti Varaždin sâm, a za prijevoz od Sutle do odredišta koristio sam u odlasku vlakove 8021+3054+3004 i u povratku 3015+3069+8050.

 

U Zaboku me dočekalo ugodno iznenađenje - Gredeljev dizelmotorac. U svakom slučaju bolje nego neka pošarana i zagušljiva Macosa:

 

1P1010001(1024x768).jpg.f275653352bc93b303446f76057d3504.jpg

 

2P1010002(1024x768).jpg.30edd540da6c8653567f0bd2b3c41be9.jpg

 

Ovo mi je jedan od najljepših prizora sa pruge Zaprešić - Varaždin, spuštanje u dolinu Plitvice i Varaždin u daljini:

 

3P1010003(1024x768).jpg.dd8ad82052660ad508429741bbe59c91.jpg

 

Ja stigoh, a on će dalje u Kotoribu:

 

3aP1010010(1024x768).jpg.5a71508600525beb92f972506a7f92a3.jpg

 

Kolodvor

 

4P1010003a(1024x768).jpg.7cb1851d73e3da1e8706e41732afaa86.jpg

 

Varaždin je kolodvor na pruzi R201 Zaprešić - Čakovec, na kilometarskom položaju 88+776. Ujedno je i odvojni kolodvor za pruge R202 Varaždin - Dalj i L201 Varaždin - Golubovec. Od susjednog kolodvora Turčin u smjeru Zaprešića udaljen je 6 km, od kolodvora Čakovec 11 km, od kolodvora Jalžabet u smjeru Dalja 11 km i od kolodvora Cerje-Tužno u smjeru Golubovca 11,5 km. Najveća dopuštena duljina vlakova na 2. i 3. kolosijeku iznosi 667 m, a najveća dopuštena brzina kroz kolodvor je 40 km/h.

 

Kolodvor Varaždin početkom XX. stoljeća:

 

5PoetakXX_st..jpg.4cb8a1275977ee9c2e92177479306892.jpg

 

Civilna strana:

 

6P1010003b(1024x768).jpg.88d481bc93f0429d6e03bb35b7fe17ea.jpg

 

Nekoliko impresija iz prostrane i vrlo uredne čekaonice:

 

7P1010005(1024x768).jpg.f5da7d06872e929be8eaaec4fa6dba07.jpg

 

 

 

  • Like 3

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

8P1010006(1024x768).jpg.fff464d60e2280f89d48dd34fc79d637.jpg

 

Prepoznaje se rukopis (točnije fotopis) našeg Ante-Vž:

 

P1010007(1024x768).jpg.e1ec6b3a5784e60815feaa52f6da6ddc.jpg

 

P1010009(1024x768).jpg.8cd4bc8d5857fffdc03078ee167e63a0.jpg

 

Idemo vidjeti što ima vani. Ima svašta poput ovog dizel Soma, pretpostavljam prispjelog iz Čakovca:

 

P1010011(1024x768).jpg.1abeeebcb0ce3d8cc898aeb0dab3dad3.jpg

 

Ima i dupla Macosa prispjela iz Koprivnice:

 

P1010012(1024x768).jpg.13a9a2093ae91ad6f89a7bfed0131e72.jpg

 

A tu je i teretnjak s 2062-113 HŽ Carga:

 

P1010013(1024x768).jpg.fcb3ea1d1ada4b62d5e074c23ae8d47b.jpg

 

P1010014(1024x768).jpg.6b102d884563db1eb9476fcccfec63b6.jpg

 

P1010015(1024x768).jpg.7497562859a0c7efeb9d4e1376e25150.jpg

  • Like 4

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Premjestio sam se na istočnu stranu kolodvora i odatle krenuo u hodnju bilježeći usput poneku zanimljivost. Poput ovog kolosijeka obraslog puzavicom:

 

P1010019(1024x768).jpg.94409929c381a3108cce6edf23cb7564.jpg

 

Skretnica je nebrojeno mnogo, a ovo je jedna od njih:

 

P1010020(1024x768).jpg.004a1c2f7722fdadcc44afb3b4fe38ba.jpg

 

Pusa:

 

P1010022(1024x768).jpg.f651dfaf5c1b030d284dec6b899bc7b6.jpg

 

Odoše one u depo:

 

P1010023(1024x768).jpg.a8ffa082e8faad49d6eab77d3dac3385.jpg

 

Peroni su opustjeli:

 

P1010024(1024x768).jpg.f4900878444346f941817f7717f0e03a.jpg

 

Skretnica ima klupicu da se skretničar ne umori od stajanja:

 

P1010026(1024x768).jpg.36d6de666a2838f57cd62e131be64e1b.jpg

 

Uskoro će i on krenuti:

 

P1010027(1024x768).jpg.c1fea9db24359e3a95f32500e8c6ee6d.jpg

 

Stara ložiona kao podsjetnik na romantična željeznička vremena:

 

P1010028(1024x768).jpg.6eb81df0d6249690f399699507804be2.jpg

  • Like 2

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

P1010028a(1024x768).jpg.9f8ff4edfc3bddbc22d2c22a336f9cbd.jpg

 

Izlaz iz kolodvora prema jugu. Desno za Golubovec, ravno za Zaprešić, lijevo za Koprivnicu, sasvim lijevo za depo:

 

P1010030(1024x768).jpg.6c31cce09311bebd9aabb8562a8b54fd.jpg

 

Polubrklja na ŽCPR se spustila, začulo se agresivno brundanje i ode teretnjak prema Koprivnici:

 

P1010033(1024x768).jpg.80a51f26c25b35950d952d904cc4c2de.jpg

 

P1010034(1024x768).jpg.eb35dafc93b60b488f0cfca1257a707c.jpg

 

P1010035(1024x768).jpg.a77d38c7cdb536a11f942d6b697e5414.jpg

 

P1010036(1024x768).jpg.a41c12fc0a992342da5a6f8472177868.jpg

 

Pogled na depo. Dalje nisam išao, a kome nedostaju detalji iz ove lokacije sretan mu upad:

 

P1010038(1024x768).jpg.ccb66d1cd63fd42cde285ccf9f74fa2f.jpg

 

Priznajem da ovako nešto još nisam vidio:

 

P1010039(1024x768).jpg.2e36dea95118763ef2eb7b9b112fc63e.jpg

  • Like 4

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Blok kućica na jugu:

 

P1010040(768x1024).jpg.b722141b84226a27c342d70593df10b7.jpg

 

Ulazni signali iz smjera Koprivnice i Golubovca. U kolodvoru Varaždin tehnika je još uvijek ''na žgance'' - svi predsignali i ulazni signali su likovni, izlaznih signala nema, a sve skretnice su ručne:

 

P1010041(1024x768).jpg.f224f277c618b48f370e393ca14f4ef8.jpg

 

P1010043(768x1024).jpg.da1d0bdbb6ae42fb671e73a985b24e8c.jpg

 

P1010045(1024x768).jpg.db3e345f1f4863046faddce55ab38ce4.jpg

 

P1010046(1024x768).jpg.1cd470d2764e37f6d08b83d81961069f.jpg

 

P1010049(1024x768).jpg.7a377e6b13f69d6d4072ea11addaa59c.jpg

 

Ovo izgleda kao komad tračnice:

 

P1010050(768x1024).jpg.74a6385b60b0507feb8a621d44420146.jpg

 

Nisam se prevario, a kolosijek je evidentno pokojni:

 

P1010050a(1024x768).jpg.a9c70a00ddf0b7b89cb1498967e755e8.jpg

  • Like 3

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Krećem prema drugoj strani kolodvora, a pažnju mi privlači ova zgrada:

 

P1010051(1024x768).jpg.910531d1d67ca4702d2094443756fbb7.jpg

 

P1010052(1024x768).jpg.c8de25d164fc3affd2c7d1d5230fc18e.jpg

 

Viđe s'tuacije:

 

P1010053(1024x768).jpg.8c4deeb6c727867ba143db0d38e62c24.jpg

 

Model (zapravo maketa) parne lokomotive serije 01. Lijepo sjećanje na dobra stara vremena, iako ne vjerujem da su 01 dolazile u Varaždin (možda bi koja dolutala iz Koprivnice?):

 

P1010056(1024x768).jpg.082a3551b4fde9b001fa253d97df10da.jpg

 

Pogled na drugu stranu:

 

P1010059(1024x768).jpg.7ec48259258d84eb032825f340387dfd.jpg

 

P1010060(1024x768).jpg.7bfdeb654f259b34148ac837f706e84c.jpg

 

Veliko robno skladište. Sumnjam da se koristi, iako sam na ulaznom vratima uočio natpis poslovnice firme HŽ Cargo:

 

P1010061(1024x768).jpg.b918656ab468200573ba5ecf9c703e25.jpg

 

P1010061a(1024x768).jpg.6d37dfe2cdb5a1dfa959da75f80ff069.jpg

  • Like 3

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Tri Faccs-z u stanju mirovanja:

 

P1010062(1024x768).jpg.4dafede609f45f1ac5cd46a1ac6f3ac9.jpg

 

P1010062a(1024x768).jpg.cd8fc66c116ea919f2d6e89227e2c2dc.jpg

 

Ako se ne varam, ova sprava je služila za mjerenje gabarita vagona i tereta:

 

P1010065(1024x768).jpg.c60fead1b9340e9d50045adc32f7fab0.jpg

 

Mosna vaga u komatoznom stanju:

 

P1010066(1024x768).jpg.6731c38945cab9077c05943571a4d358.jpg

 

P1010067(1024x768).jpg.1f9082dbb6e98e7a970d7e97b8744421.jpg

 

Malo poznatog varaždinskog žutila bez komentara:

 

P1010068a(1024x768).jpg.67a73298b2551885d02e4af29534df6c.jpg

 

P1010069(1024x768).jpg.39079c89a354a834d4f7f73d572e6244.jpg

 

P1010070(1024x768).jpg.b88e844adc4223dedf6d96de6a7a7762.jpg

  • Like 3

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

P1010071(1024x768).jpg.c9c70bda947b2c3bba24b694a66d22e2.jpg

 

P1010073(1024x768).jpg.b782b3dbd9a7eaa189e6c87dbae5aa91.jpg

 

P1010073a(1024x768).jpg.f800821dad2c79a8341dcc0506bfdb6f.jpg

 

P1010073b(1024x768).jpg.f7eaf39f60bf027f11775de8a118efe3.jpg

 

Željeznička zgrada iz vremena K.U.K. monarhije, vjerojatno za stanovanje:

 

P1010075(1024x768).jpg.ff8677e3e2e2411540146ffee1cbb887.jpg

 

Sjeverna blok kućica:

 

P1010077(1024x768).jpg.914e0a7cb46b77cde5506248cc8ecc93.jpg

 

Zaintrigirao me ovaj industrijski kolosijek opremljen trećom tračnicom:

 

P1010078(768x1024).jpg.db907ccc6367ccc20489a5311aa0d167.jpg

 

Zatvoren je iskliznicom:

 

P1010079(1024x768).jpg.eadb9a97167be0f5564c0199802e5c30.jpg

  • Like 4

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Izgleda da se nešto nedavno kotrljalo ovuda:

 

P1010080(1024x768).jpg.f890f9e82da1f7b13708030aa6ccb5c5.jpg

 

Ako i jest, samo do ove savane:

 

P1010081(1024x768).jpg.138dc0d2a66fc2c48eda09c423bde2e1.jpg

 

Izlaz iz kolodvora u smjeru Čakovca:

 

P1010085(1024x768).jpg.adcab160ab650fed55e92738a72f8e55.jpg

 

Istočna strana obiluje antikvitetima:

 

P1010087(1024x768).jpg.5eee77de746671bcd573236ba9210814.jpg

 

P1010088(1024x768).jpg.c830f5c9c44be5ae0ecd033315cf504b.jpg

 

P1010089(1024x768).jpg.cf0ff1045c0e66a88cfb04ce60d6214d.jpg

 

Spomen ploča:

 

P1010092(1024x768).jpg.53d236665860c7bb029d8cb1cbec0fdb.jpg

 

I još jedno podsjećanje na stare dane:

 

P1010093(768x1024).jpg.44085c131e166740a54ec8b05722d14c.jpg

 

  • Like 3

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Još dvije slike iz i oko kolodvorske zgrade:

 

1P1010094(1024x768).jpg.954702eb712a0b2c7f7f6d8b9bd54a50.jpg

 

2P1010095(1024x768).jpg.0525f128c1fbd64e61ca840e65c7400d.jpg

 

A kamo su, zaboga, tebe strpali:

 

3P1010098(1024x768).jpg.206fc4baee7c6aefd96d2de917b7d41c.jpg

 

4P1010099(1024x768).jpg.d30e40457935142fe0d65d0bd8c9afca.jpg

 

5P1010100(1024x768).jpg.18506db46635b5ee88d622dc64d29562.jpg

 

6P1010101(768x1024).jpg.c2f39d26573026408def64536a75072a.jpg

 

Došlo je vrijeme da se zaputim u grad.

 

Šetnja bivšim glavnim gradom Hrvatske

 

Najprije nekoliko najvažnijih podataka o gradu za zainteresirane i nedovoljno upućene. Varaždin je grad u sjeverozapadnoj Hrvatskoj, uz desnu obalu Drave. Upravno područje Grada obuhvaća 10 naselja s ukupno 43.782 stanovnika (2021.), od kojih u samom Varaždinu 36.384. Grad je ujedno sjedište Varaždinske županije.

 

Grb grada Varaždina jedan je od najstarijih u Europi, a odobrio ga je osobno ugarsko-hrvatski kralj Matija Korvin (Corvin Mátyás, Hunyadi Mátyás) 1464. godine:

 

7aVaradingrb.jpg.0653f9b32429a555ba6a9d86a6bc3c63.jpg

 

Zastava s grbom Varaždinske županije:

 

8abZastava_varazdinske_zupanije(2).jpg.cd8c24a6d98771fed77f8a1672bdeba4.jpg

  • Like 1

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Varaždin je grad duge i bogate povijesti. Još u rimsko doba ovim područjem je prolazila cesta koja je povezivala Poetovio (Ptuj) i Mursu (Osijek), a naselje se prvi put spominje u pisanom obliku 1181. godine u ispravi ugarsko-hrvatskog kralja Bele III. pod imenom Guarestin. Grad je nastao kao naselje obrtnika i trgovaca uz srednjovjekovni castrum na raskrižju starih rimskih prometnica. Kralj Andrija II. (II. András) dodijelio je 1209. Varaždinu status slobodnog i kraljevskog grada čime su građani dobili pravo na izbor gradskog suca, kojega su birali između sebe, a koji je upravljao gradom. Poveljom su određene i dužnosti građana da sakupe po 12 denara od svake kuće, a kod izbora župana na Dan svetog Martina morali su dati 20 kablova vina, 100 hljebova kruha i jednog vola. Na području grada nastala su dva teritorija, područje slobodnog i kraljevskog grada Varaždina i područje tvrđe, koja će se 1861. godine ujediniti u teritorij grada Varaždina.

 

Andrija II. (II. András)

 

11acAndrijaII.jpg.ffc453c60254912b41c2532712892941.jpg

 

Varaždinska tvrđava bila je sjedište varaždinskih župana. Od 1607. godine i povelje kralja Rudolfa II. Habsburškog članovi bogate plemićke obitelj Erdödy postajli su nasljedni župani Varaždinske županije. Građani Varaždina često su morali braniti svoja prava te su se zbog toga sukobljavali s vlasnicima Staroga grada, obiteljima Ungnad i Erdödy. Među vlasnicima Staroga grada iz obitelji Erdödy bilo je i nekoliko hrvatskih banova - Tomo Erdödy, Sigismund Erdödy, Nikola Erdödy i Ivan II. Nepomuk Erdödy.

Grad je doživio nekoliko velikih napada različitih vojski kao što su bile provala Mongola 1241. i 1242. godine i palež grada od vojske Ivana Hunjadija 1446. godine, nakon neuspješnog osvajanja tvrđave. Isto su tako dinastičke borbe 1527. godine između pristalica Ferdinanda Habsburškog i Ivana Zapolje rezultirale opsadom grada.

Godine 1406. kralj Sigismund potvrio je ispravu kojom Varaždinci imaju pravo održavati godišnji sajam koji je trajao tjedan dana, a 1431. godine dobili su privilegij trgovanja po cijelom kraljevstvu. Grof Ulrich Celjski im je 1448. godine potvrdio povlastice za jakobovski sajam koji je trajao osam dana, a odvijao se sjeverno od Staroga grada, u predgrađu.

Podaci o dobro organiziranoj gradskoj upravi potječu iz XV. stoljeća. Na čelu grada bio je gradski sudac koji je biran prve nedjelje iza Martinja, na godinu dana. Istog dana birani su i prisežnici - 12 ih je birala općina, a 12 predlagao gradski sudac. Sudac i prisežnici činili su gradsko zastupstvo koje je imalo upravnu i sudačku vlast, te se na taj način brinulo o uređenju gradskog života, o cijenama, gradskim mjerama i o obrani grada. Za sigurnost grada brinula su se dva stražara, 4 kvartara, jedan kapetan i čuvari gradskih vrata, a gradski službenici bili su i tržni nadzornik, kmetski sudac, upravitelj gradske nemoćnice i bilježnik.

Porastom opasnosti od prodora Osmanlija područje Varaždina dobilo je na pragu XVI. stoljeća veliko značenje i u obrani okolnog područja, a posebice Štajerske. Grad je oslobađan nekih poreza u doba kralja Ludovika II. 1516., Jurja Brandenburškog  te kralja Ferdinanda I. 1541. godine zbog potrebe da se što bolje utvrdi. Tokom XVI. stoljeća Varaždin je postao jedna od glavnih utvrda Slavonske granice koja je predstavljala dio obrambenog pojasa od Sedmogradske (Erdelj) do Jadranskog mora. Zbog velike ratne opasnosti važno mjesto zauzela je modernizacija i obnova postojećih te izgradnja novih utvrda pa su štajerski staleži financirali renesansnu obnovu varaždinske utvrde kojom je rukovodio glavni fortifikator Vojne granice Domenico de Lalio. Varaždin je pretrpio i brojne katastrofe poput nekoliko velikih požara i epidemija kuge.

Gospodarstvo u XVI. i XVII. stoljeću pretežno se svodilo na daljnji razvoj obrta i trgovine. Osnovani su novi cehovi kao zlatarski 1613. godine te cehovi kovača, kolara i pekara. Robom se trgovalo u Italiji, Njemačkoj, Češkoj, Austriji i Turskoj. Odlukom Hrvatskog sabora 1610. godine utvrđeno je da se uvedu posebni trgovi na koje izvoznici  moraju donositi svu robu za izvoz, a najvažniji takav trg bio je u Varaždinu. Da bi zaštitili svoje interese, trgovci su 1629. godine stvorili svoj ceh čija je pravila potvrdio gradski sudac.

Nakon Karlovačkog mira 1699. godine Varaždinu više nije prijetila neposredna opasnost od Osmanlija pa je i sjedište Varaždinskog generalata bilo premješteno u Koprivnicu 1731. godine, a na mjestu zgrada Generalata izgrađena je županijska palača.

Svoj najznačajniji politički razvoj Varaždin je doživio osnivanjem Kraljevskog namjesničkog vijeća čiji je rad carica Marija Terezija stavila u Varaždin, te je na taj način grad postao glavno sjedište Banske Hrvatske. U to vrijeme hrvatski ban i kapetan Franjo Nádasdy živio je u Varaždinu, u palači Drašković gdje su u jednom krilu palače održavane i sjednice Kraljevskog namjesničkog vijeća u razdoblju od 1767. do 1776. godine. Veliki požar 25. travnja 1776. godine, u kojem su izgorjele dvije trećine grada, predstavljao je kraj političkog i upravnog razvoja grada kao banskog sjedišta.

 

Marija Terezija:

 

12cMarijaTerezija.jpg.a887e04b11428b8a491cc34c93bb8a79.jpg

 

Priču o velikom požaru 1776. godine, koji je spriječio Varaždin da (p)ostane metropola Hrvatske, prenosim sa web stranice Muzeja hrvatskog vatrogastva:

 

Akumulacijom političke moći jača i gospodarska moć grada kao obrtničkog i trgovačkog središta, a velik broj plemićkih obitelji ima posjede u okolici i zgrade u samom gradu. Prema popisu stanovništva iz 1772. godine, ima 1635 građana, a na gradskom području se nalazi 501 kuća.

No, ta idila je trajala do sudbonosnog 25. travnja 1776. godine. Tada je skupina kmetova iz obližnjeg Sračinca gasila vapno u ulici Dugi konec na gradskom majuru (gradski posjed s gospodarskim zgradama). Među njima je bio mladi Jakob Verček. Pošto ga je zabolio zub, pušio je duhan, jer se tada smatralo da duhan ima ljekovita svojstva. I tako je Jakob sa zapaljenim duhanom krenuo u potragu za posudom u kojoj bi mogao nositi vodu za gašenje vapna. Našao je škaf (kantu) u kojoj se nosio napoj za svinje. Kad je uzeo kantu, prema njemu je krenula krmača koja je pomislila da joj nosi hranu. Jakob se prepao, pobjegao pred krmačom, posrnuo i pao sa zapaljenim duhanom u kup slame. Kako je bilo vjetrovito i suho vrijeme, slama se zapalila i brzo proširila na obližnje objekte. Vatra se brzo po drvenim građevinama i krovovima kuća proširila s majura na sam grad. Nisu bile pošteđene ni plemićke građevine. U objektu trgovca Jakominia došlo je do eksplozije baruta, što je dodatno pojačalo širenje požara. U požaru koji je trajao do 28. travnja, od 501 kuće izgorjelo je njih 385. Veliki dio stanovništva je nakon požara napustio grad...

Zbog nesmotrenosti i izazivanja požara, Jakob Verček je kažnjen s 24 udarca bičem na gradskom trgu, kao primjer drugima. Da je naš nesretni Jakob bolje održavao zube, možda bi i danas Varaždin bio glavni grad.

 

Umjetnički prikaz varaždinskog požara iz 1776, ulje na platnu, nepoznati autor. Slika se nalazi u župnom dvoru crkve svetog Nikole u Vraždinu:

 

13caPoar-varadin-1776.jpg.45d0e9e36d50b1a28ed8db87b9360831.jpg

 

Izvor: https://mhv.hr/veliki-pozar-u-varazdinu-1776/

 

Carica Marija Terezija je nastojala poboljšati i zdravstveno stanje stanovništva pa je u Varaždin uputiila gradskog fizika i liječnika Ivana Baptista Lalangua. U grad je po njenom nalogu stigao i Adalbert Barić s ciljem da ovdje osnuje Kameralni studij. Glazbeni život Varaždina obilježiili su Ivan Werner, Leopold Ebner i Jan K. Wanhal, dok crkve čuvaju slikarske radove Joakima Shidta, Blaža Grubera i Ivana Rangera. Zbog bogatog društvenog života Varaždin je prozvan ''Malim Bečom''.

Kraj XVIII. stoljeća bio je obilježen strahom pred Napoleonovom vojskom. U gradu su smještani ranjenici u privremene bolnice u Zakmardijevoj palači i Isusovačkoj gimnaziji. Ideje Hrvatskog narodnog preporoda u Varaždinu su našle široki odjek. Ljudevit Gaj, jedan od vodećih preporoditelja, bio je varaždinski gimnazijalac, a 1832. kao odvjetnički perovođa u Varaždinu i ovdje je mnoge ljude oduševio za svoje ideje. U Varaždinu je živio Metel Ožegović čijom je zaslugom 1837. godine otvorena Narodna čitaonica. U blizini je živio i grof Janko Drašković, a u Varaždinu su djelovali Ivan Kukuljević, Tomo Blažek i drugi ilirci.

Zbivanja 1848. godine ostavila su trag i u varaždinskoj okolici. Gradsko zastupstvo raspravljalo je o pozivu hrvatskim rodoljubima na veliku političku skupštinu u Zagrebu 25. ožujka, a 30. svibnja sastala se velika skupština Varaždinske županije koja je zaključila da više ne priznaje Erdödyjevce za nasljedne župane. Donesen je i novi grb i županijska zastava. Od 7. rujna iste godine ban Josip Jelačić boravio je u Varaždinu, a  11. rujna s hrvatskom vojskom prešao je Dravu i krenuo u smirivanje Mađara. Razdoblje Bachova apsolutizma odrazilo se i u varaždinskom kraju u sprovođenju germanizacije. Velikom pritisku mađarizacije grad je bio izložen nakon nastanka Austro-Ugarske Monarhije, u vrijeme Radoslava Rubida Zichyja, varaždinskog župana od 1886. do 1906. godine koji je, kao pristalica Khuenova režima na varaždinskom području, sprovodio njegovu politiku. Utjecaj mađarizacije u gradu je prevladavao sve do izbora 1906. godine kada je pobijedila Narodna stranka.

 

Metel Ožegović:

 

14cbMetelOegovi.jpg.681678fd94c9c29ba24ef94e59f4ee77.jpg

 

Gospodarske prilike tokom XIX. stoljeća dale su novi polet gradu. Car Franjo I. 1811. godine potvrdio je novu trgovačku organizaciju, a 1836. godine trgovački stalež je dobio posebno potvrđena pravila od cara Ferdinanda V. Secesija je Varaždinu dala novi smjer u načinu gradnje pa je početkom XX. stoljeća sagrađena zgrada nove pošte. Tada je u grad uveden telefon, a grof Marko Bombelles doveo je u varaždinski kraj prvi automobil i aktivno je sudjelovao u akcijama automobilskog društva.

 

Marko Bombelles:

 

15dMarkoBombeles.jpg.c4b64f6181a689cb18e96e37ac5dbf65.jpg

 

Prvi svjetski rat je u Varaždin donio mobilizaciju vojnih obveznika. Varaždinci su odlazili na različita bojišta, a u gradu su organizirane bolnice za prihvat ranjenika. Ulaskom u novu državu, Kraljevinu SHS/Jugoslaviju, 1919. godine došlo je do oružane pobune koja je brzo ugušena, a sudionici su poslani u zatvor u Niš. U vrijeme Drugog svjetskog rata na varaždinskom je području nastala Velika župa Zagorje kojoj je Varaždin bio središte. Nakon Drugog svjetskog rata u grad se doselilo mnogo novog stanovništva, pa se na taj način izmijenila društvena struktura ovog područja. Gospodarstvo grada sve se više oslanjalo na novi oblik proizvodnje, na tvornice i poduzeća kao što su LTA, Koka, Kalnik i sl. uz već postojeći Varteks i Svilanu. Gradnjom novih zgrada nastajala su nova naselja, a širenjem gradskog područja razvijala se urbana i komunalna infrastruktura. U gradu su otvorene nove osnovne i srednje škole i fakulteti, razvijao se kulturni život, prosvjeta i socijale ustanove, a povijesna jezgra je zaštićena kao spomenik kulture.

 

Varaždin između dva svjetska rata:

 

16eIzmeudvarata(2).jpg.74013dc3ab00bb2fc9a02f76356b06ef.jpg

 

Varaždin je dao veliki broj ljudi koji su se istakli u kulturnom, sportskom i javnom životu. Među njima su hrvatski povjesničar, književnik i političar Ivan Kukuljević Sakcinski (1816.-1889.), jezikoslovac i slavist Vatroslav Jagić (1838.-1923.), književni povjesničar, esejist i autor školskih udžbenika akademik Miroslav Šicel (1926.-2011.), slikar i grafičar Miljenko Stančić (1926.-1977.) i brojni drugi.

 

Ivan Kukuljević Sakcinski:

 

17fIvan_Kukuljevic_Sakcinski(2).jpg.fd7504352ae9f16b0cf54ece5271e44b.jpg

 

Vatroslav Jagić:

 

18gVatroslavJagi.jpg.23643298035174db34305ec070df351c.jpg

  • Like 2
  • Haha 1

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Miroslav Šicel:

 

19hMiroslavicel.jpg.67035ef2e0d80cfa3008fbedb0298f85.jpg

 

Miljenko Stančić:

 

20iMiljenko_Stani.jpg.c21c2c80bac48db4a6ade0e1d7f8c92b.jpg

 

Šetnju sam započeo kroz ovaj park:

 

P1010102(1024x768).jpg.349ba259f54625f6044927ab740bd6be.jpg

 

Uz park je i impozantna sakralna građevina. Varaždinska katedrala Uznesenja blažene Djevice Marije na nebo jedna je od najznačajnijih ranobaroknih građevina u sjevernoj Hrvatskoj. Izgradili su je Isusovci od 1642. do 1646. godine, a gradnju je financirao grof Gašpar Drašković. Status katedralne crkve dobila je utemeljenjem Varaždinske biskupije 1997. godine:

 

P1010103(768x1024).jpg.a50866611185db237f65f439e7470463.jpg

 

P1010104a(1024x768).jpg.ab415512fa0b417a058ff2534c5419ed.jpg

 

P1010104b(768x1024).jpg.d142be53074adb060e5b013c705bb8bb.jpg

 

P1010104c(768x1024).jpg.b7a8eae01c016756abd4553cbe74727c.jpg

 

Palača Zakmardy, građena kao sjemenište za učenike Isusovačke gimnazije 1672. godine. Troškom Ivana Zakmardyja izgradili su je varaždinski graditelji Jakob i Blaž Jančić:

 

P1010105(1024x768).jpg.27f147e5df37bf9d4127c5c98e1418ed.jpg

  • Like 1
  • Thanks 1

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Fontana:

 

P1010106(1024x768).jpg.eb85a831c9db74323132e9b205bad631.jpg

 

Zgrada Hrvatskog narodnog kazališta izgrađena 1873. godine prema projektu bečkih arhitekata Ferdinanda Fellnera i Hermanna Helmera:

 

P1010107(1024x768).jpg.e1ac164b381333efddff0a88afb10414.jpg

 

P1010108(1024x768).jpg.eb371e6d4a6dbc4047a1e99a4908831f.jpg

 

Zgrada pošte izgrađena 1902. godine u stilu secesije prema projektu državnog nadinženjera Lazara Nikolića:

 

P1010109(1024x768).jpg.37d2172eb95d200c15440143b9dda4e8.jpg

 

Župna crkva svetog Nikole biskupa postojala je još u Srednjem vijeku, a zvonik potječe iz XV. stoljeća. Današnja je crkva izgrađena u doba baroka od 1753. do 1758. godine prema projektu domaćeg graditelja Šimuna Ignaca Wagnera:

 

P1010111(1024x768).jpg.36bca1f0a1a83fc340a95bec602c454f.jpg

 

P1010113(768x1024).jpg.14a4a31d924f383949234456aa49c306.jpg

 

Franjevački samostan i crkva svetog Ivana Krstitelja iz 1713. godine. Crkva je izgrađena na temeljima stare crkve, a današnji izgled samostana potječe iz 1632. godine:

 

P1010115(1024x768).jpg.4a8a0eac4d35a53d37bf86ecd9a73d68.jpg

 

Kip Grgura Ninskog:

 

P1010117(768x1024).jpg.d7140010756627e1386188d52a1aafa3.jpg

  • Like 2

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Uršulinski samostan i crkva Rođenja Isusova iz 1729. godine. Sestre uršulinke došle su u Varaždin iz Bratislave 1703. godine. Zvonik crkve smatra se jednim od najljepših u gradu:

 

P1010119(768x1024).jpg.8c82ff8be75598b1b89cc5dcd519e705.jpg

 

Stari grad je najznačajnija povijesna građevina Varaždina. Utvrda se prvi put spominje u XII. stoljeću, a današnji izgled potječe iz XIV. i XVI. stoljeća. Krajem XIV. stoljeća došla je u posjed grofova Celjskih i iz tog vremena potječe središnja kula oko koje su se izvorno nalazile drvene palisade. U XVI. stoljeću utvrda je pregrađena u suvremenu renesansnu fortifikaciju, a pregradnju je vodio graditelj talijanskog porijekla Domenico dell'Allio. Pod kraj XVI. stoljeća došla je u posjed plemićke obitelji Erdödy koja je izvela manje adaptacije u stilu baroka. Stari grad je 1925. godine predana Gradu Varaždinu i otada se u njoj nalazi Gradski muzej:

 

P1010123(1024x768).jpg.74e14a32132271a16ad96220a77c7ce3.jpg

 

Kula stražarnica:

 

P1010123a(1024x768).jpg.c3c264c02e4ca0122fb39c60e3958ba7.jpg

 

Ovo me posebno zanima:

 

P1010124(1024x768).jpg.1810f7f6aa7ef0abf2c25da4159c1095.jpg

 

U muzeju sam vidio mnoštvo zanimljivih izložaka i posjet preporučam svakome, ali fotografiranje nažalost nije dopušteno. Stoga se moram ograničiti na tri fotografije dvorišta snimljene sa balkona:

 

P1010125(1024x768).jpg.1c855787e21149dc398ddb79b31f2980.jpg

 

P1010126(1024x768).jpg.0848460fc55e441c4293845cd697348d.jpg

 

P1010127(1024x768).jpg.8d9ab1123fcdd3228d7b6ce97b79aca4.jpg

 

Ponovo u gradu - sjedište Varaždinske županije. Palača je izgrađena 1770. godine prema projektu graditelja Jakova Erbera:

 

P1010129(1024x768).jpg.c0e5ad00747c1f1ea061029a639dd410.jpg

  • Like 1

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Trg kralja Tomislava, varaždinski korzo:

 

P1010130(1024x768).jpg.7bc2892d996ae847bb5f26e7f3b5091d.jpg

 

P1010130a(1024x768)(2).jpg.71f5e9e4dfd62d37483aff8dddca66ff.jpg

 

Gradska vijećnica, jedna od najstarijih u Europi. Sjedište gradske vlasti ovdje je smješteno od 1523. godine, a današnji izgled zgrada je dobila 1791. nakon što je stara vijećnica izgorjela u požaru:

 

P1010130b(1024x768).jpg.d271c774336a17300e913fd5a40f4def.jpg

 

Palača Drašković iz druge polovice XVIII. stoljeća. Grof Franjo Nadasdy nastanio se 1756. godine u palači te je Varaždin postao glavni grad Kraljevine. U ovoj palači zasjedao je Hrvatski sabor, a od 1767. godine palača je bila i sjedište Kraljevskog namjesničkog vijeća. Na kamenom portalu nalazi se pozlaćeni grb obitelji Drašković:

 

P1010131(1024x768).jpg.f1391ca25d9a8e1cf0bc912269543f7a.jpg

 

Isusovački samostan s kraja XVII. stoljeća, kasnije samostan pavlina, najvrijedniji je arhitektonski kompleks grada iz vremena ranog baroka. Danas je u njemu Fakultet organizacije i informatike:

 

P1010137(1024x768).jpg.182eecbe270bbdcfc904d95abef34cb1.jpg

 

Meteorološki stup:

 

P1010143(768x1024).jpg.9836140fabfd25a294c7295f7371af59.jpg

 

Historicistička zgrada varaždinske Prve gimnazije, izgrađena 1870. godine po nacrtima bečkog arhitekta H. Neumanna:

 

P1010147(1024x768).jpg.96d93101c664a5e38c969867d4d1ec53.jpg

 

I evo me natrag na kolodvoru, a tamo se opet može svašta vidjeti:

 

P1010149(1024x768).jpg.ce27ac3119d8f2a91dbe1ccbb480fb5d.jpg

  • Like 4

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Tokom bavljenja u kolodvoru ulovio sam dva teretna vlaka, oba nakrcana tucanikom i oba u smjeru Koprivnice. Pretpostavljam da idu na remont pruge Kloštar - Pitomača, ali to je samo nagađanje. Ovakvi vagoni se inače rijetko viđaju pa evo osobne iskaznice:

 

P1010150(1024x768).jpg.dc3b25b36b187a9c7e797f0670434aa5.jpg

 

Na čelu garniture je 2044-023 privatnog operatera:

 

P1010152(1024x768).jpg.4beaa1feb8264e7195ec6532d3315f35.jpg

 

P1010153(1024x768).jpg.c0295e7a6476b44fd7928bd33ab7a687.jpg

 

Ode i on svojim putem:

 

P1010154(1024x768).jpg.1c4734ff2f039408125f3b283812e00c.jpg

 

P1010155(1024x768).jpg.5e64fa96d0dea0254ba4442f5035f5a2.jpg

 

Od ostalih vozila tu je dremljivi i naravno usvinjeni Šved:

 

P1010157(1024x768).jpg.121eef40cb9d4c475503d4d83fe4fdf4.jpg

 

P1010157a(1024x768).jpg.eeb459964fbdb1023961ed8df3b86dd4.jpg

 

Za povratak me dopala friško ofarbana i sređena Macosa. Nemam primjedbi:

 

P1010158(1024x768).jpg.198d33aa93365ed28a3b8d7b28c35b35.jpg

 

Kakvi su dojmovi na kraju? Uglavnom jako dobri. Prekrasan dan koji više priliči kraju svibnja i udobno putovanje, meni sasvim dosta. Jedino mi je žao što nisam imao vremena obići i predstaviti druge znamenitosti prelijepog Varaždina. Za to bi trebalo provesti u gradu minimalno jedan cijeli vikend. No, ako posluži zdravlje, vidimo se mi opet.

  • Like 7
  • Thanks 2

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Hvala na ovom odlicnom pustopisu iz mog rodnog grada. :) Iako sam tamo proveo veliki dio svog djetinjstva (od svoje prve godine pa nadalje zivim u Zagorju), jos dan-danas je lijepo vratiti se i provoditi vrijeme tamo, grad uvijek iznova ocara. Isto tako mi se svidja sto su sve zgrade iz povijesnog doba u zadnje vrijeme prilicno uredjene / rekonstruirane, sa svjezim krovovima i fasadama. 

 

Inace, sto se Macosa tice, unazad par godina sam primijetio da su iste uglavnom u potpunosti ciste izvana, dugo nisam naisao na grafitiranu. 

Link to comment
Share on other sites

Tokom bavljenja u kolodvoru ulovio sam dva teretna vlaka, oba nakrcana tucanikom i oba u smjeru Koprivnice. Pretpostavljam da idu na remont pruge Kloštar - Pitomača, ali to je samo nagađanje.


Prvi vlak s kamenom je za dionicu Koprivnica-Križevci, a drugi za Pitomača-Kloštar.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 07. 04. 2024. at 9:12, Stanley said:

 

Priznajem da ovako nešto još nisam vidio:

 

P1010039(1024x768).jpg.2e36dea95118763ef2eb7b9b112fc63e.jpg

 

Ovo je normalna stvar na izalsku iz većine depoa... služi za pokusno ispitivanje AS uređaja na vučnom vozilu, baliza je aktivna na 2000 Hz (kao da se ide kroz crveno) i strojovođe bi prilikom napuštanja depoa, trebali pustiti da ih ta baliza zakoči. Razrješi, raskoči i idemo dalje. A u slučaju da ne zakoči, a sve uključeno, onda se istim putem vratiti nazad u depo. 😃

 

Inače, lijep putopis! 😃

  • Like 2
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...