Jump to content

Maglovito bauljanje Trnava - Borongaj - Maksimir


Stanley

Recommended Posts

Jutros sam se baš nešto napalio otići opet nekamo na prugu. :)

A vrijeme je bilo kao izmišljeno za NE ići. Što bi rekla moja pokojna baka: - Kam te vrag nosi!?

Prognoza vremena ovaj put je bila točna: ranom zorom hladno, ujutro i veći dio prijepodneva magla, a kasnije sunčano i toplije.

Quod licet Iovi non licet bovi, što je dopušteno Jupiteru nije dopušteno volu. Ili u malo slobodnijem prijevodu: što nije uputno za guske, railfanu ne smeta.

I tako sam odlučio pohoditi Trnavu i Zagreb-Borongaj. Razlozi su trojaki: nalaze se u dosegu moje godišnje karte javnog prijevoza, za drugu planiranu destinaciju (o tome kad je obiđem) nedjeljom nema povoljnih veza, a Trnavu i Borongaj - što je najvažnije - pamtim iz mladosti po velikoj gužvi i gomili teretnih vagona i vlakova. Pa da vidimo kako to izgleda danas.

Zagreb-Borongaj je nekada (do 1978.) bio jedan od ranžirnih kolodvora, o čemu je puno zanimljivih i korisnih podataka dao mali.paja u ovom topicu:

 

http://www.zeljeznice.net/forum/viewtopic.php?t=4354

 

O Trnavi i Borongaju već je puno pisano na forumu. Naravno da ima i puno boljih fotografija od ovih koje ću staviti u temu, no od viška glava ne boli.

Napominjem da s našim forumaškim kolegom Victorom nisam dospio stupiti u kontakt, tako da sam se u Trnavu morao došvercati bez ulazne vize. :mrgreen:

Dosta uvoda, ajmo na hodopis.

 

Otprilike ovakav prizor je 1918. godine vidio Stjepan Radić (jedino fale guske):

 

pa100001.jpg

 

Ujutro je u Zagrebu bilo 2°C, ali u Mađaru ovo nije nije radilo:

 

pa100005.jpg

 

Evo me na odredištu. Ne samo da je Trnava već je zaista i trava, o tome kasnije:

 

pa100006.jpg

 

Izgleda lijepo, ali na ovo ne bih sjeo ispod 18°C ni da mi platiš:

 

pa100009.jpg

 

Bio bih zapanjen da i ovo nije usvinjeno:

 

pa100010.jpg

 

Imena luda nalaze se svuda:

 

pa100013.jpg

 

Koloplet skretnica. Nekada su tu ulazili/izlazili milijuni tona robe:

 

pa100014z.jpg

 

Od obližnjeg pješačkog prijelaza čulo se zvono, a nakon toga je iz magle izronio putnički vlak za Vinkovce:

 

pa100019t.jpg

 

Zatim sam prešao na južnu stranu i još jednom okinuo Tr(n)avu:

 

pa100026.jpg

 

Ovom kolosjeku je odzvonilo:

 

pa100029.jpg

 

Posebno me zanima dio koji slijedi iza ovog prijelaza:

 

pa100033.jpg

 

(Nastavlja se)

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

U međuvremenu vidim da se ovaj kolosijek prema glavnoj pruzi još kako-tako koristi:

 

pa100034.jpg

 

Tu je nešto od Infrastrukture(?):

 

pa100037.jpg

 

No, ono što me u Trnavi najviše zanimalo je nekadašnja grbina ili spuštalica. Tu je nekada davno radila teška manevra s parnom lokomotivom JŽ 35. Morao sam ući u vlažnu travuljinu, a pogled je prema zapadu:

 

pa100039.jpg

 

Vidi se ostatak izvlačnog kolosjeka, dakle :mrgreen: još nije prolupao:

 

pa100041.jpg

 

Dok sam se probijao kroz travu iznenadio me ovaj teretnjak. Ukupno sam ih danas (nedjelja!), u razdoblju od cca 2 sata i na različitim lokacijama vidio 5, od čega 2 kontejnerska. Pa onda recite da nema tereta:

 

pa100043.jpg

 

Pogled na ostatke grbine u smjeru istoka.

Nemojte me hvatati za riječ, ali mi se čini da je tu nekada bio mali betonski mostić/nadvožnjačić za prugu:

 

pa100045.jpg

 

Kad vas u maglovito listopadsko jutro vrag nosi u travuljinu, onda vam obuća izgleda ovako:

 

pa100050.jpg

 

Bilo mi je dosta Trnave i odlučio sam uputiti se prema glavnom cilju: nekadašnjem RK Zagreb-Borongaj. Ovo upozorenje je za mene suvišno, jer mi ne pada na pamet hodati ni prugom ni mokrom travom (do koljena) uz kolosijek:

 

pa100051.jpg

 

S obzirom da južni dio Branimirove ulice na ovom dijelu nema pločnik/nogostup, krenuo sam ovom stazicom. Morao sam paziti na pseće ''bombice'':

 

pa100053.jpg

 

Putem se moglo zabilježiti zanimljivih stvari. Recimo ovaj stari kolosijek ili što već je:

 

pa100058.jpg

 

(Nastavlja se)

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Ovdje se Branimirova ulica otklanja od pruge, što je siguran znak da sam blizu zgrade kolodvora Zagreb-Borongaj:

 

pa100060.jpg

 

Malo struje:

 

pa100065.jpg

 

Iz magle preko puta izviruju tragovi kakvog-takvog željezničkog života:

 

pa100066.jpg

 

pa100067.jpg

 

Sad sam već blizu:

 

pa100070.jpg

 

Neposredno prije zgrade kolodvora Borongaj uočio sam ovu lokaciju i zbrojio 2+2:

 

pa100075.jpg

 

Naime, palo mi je na pamet da konačno kupim ono što već dugo kanim nabaviti, a riječ je o poželjnom (da ne kažem obaveznom) dijelu opreme svakog railfana-fotografa. I kupio sam ovo, veličina XL uz cijenu od tričavih 30 kuna. Kupite što prije i vi koji to još nemate, a slikate uz prugu:

 

pa100073.jpg

 

(Nastavlja se)

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Uz ovakvu opremu više će nas respektirati i željezničko osoblje:

 

pa100140.jpg

 

Još samo malo:

 

pa100077.jpg

 

S druge strane već nazirem objekte koje ću kasnije razgledati izbliza:

 

pa100078.jpg

 

Gospodin prometnik primijetio je već izdaleka da mu se netko mota i škljoca u području kolodvora:

 

pa100083.jpg

 

Po običaju, odmah sam se javio nadležnoj službenoj osobi. Još na štengama izvadio sam papir i prometniku objasnio da ima i luđaka koji vole željeznicu, a uz to imaju službenu dozvolu HŽ-a za snimanje.

Moram naglasiti da su me i ovdje primili vrlo ljubazno. Mlada dama iz ekipe pomogla mi je navući novokupljeni prsluk, koji se nešto zapetljao oko desne ruke, a s prometnikom sam ugodno porazgovarao o kolodvoru Zagreb-Borongaj nekada i danas.

Unutra sam napravio nekoliko snimaka. Nažalost, zaboravio sam uzeti mail adresu i/ili druge podatke, pa bih zamolio forumaše iz HŽ-a da tim dobrim ljudima proslijede fotografije:

 

pa100084.jpg

 

pa100085.jpg

 

pa100086.jpg

 

pa100087.jpg

 

(Nastavlja se)

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Nakon kratkog ali ugodnog ''bavljenja'' u prometnom uredu spustio sam se opet na prugu.

Prije nego nastavim, napominjem da su se nekada u kolodvoru Zagreb-Borongaj zaustavljali putnički vlakovi u smjeru Novske i Koprivnice (naravno i obratno).

Također podsjećam da je nekada vladao drugačiji režim prometa na relaciji Zagreb Glavni kolodvor - Zagreb-Borongaj (i obratno), u smislu korištenja kolosjeka. Naime, između GK i Borongaja osobni vlakovi (putnički i brzi) vozili su isključivo sjevernim kolosjekom, a teretni isključivo južnim. Netko je na forumu već i objasnio zašto: zbog položaja stajališta Maksimir koje je bilo uz sjeverni kolosijek.

Bilo kako bilo, ja pamtim da je ''moj'' brzi za Koprivnicu - Budimpeštu 1966. vozio lijevim (sjevernim) kolosjekom do ovih skretnica, gdje je sve išlo na svoje mjesto. A tako je bilo i s drugim vlakovima u kojima sam se vozio:

 

pa100091.jpg

 

pa100092.jpg

 

Nego, došlo je vrijeme da se uputim do jadnih ostataka nekada važnog ranžirnog kolodvora i do kojekakvih olupina koje u njemu imaju pretposljednje počivalište (posljednje je valjda CIOS):

 

pa100095.jpg

 

pa100096.jpg

 

Prije nego ih razgledam pobliže, još jedan pogled na zgradu kolodvora Zagreb-Borongaj:

 

pa100098.jpg

 

Prvi su mi pri ruci nekadašnji službeni/prtljažni vagoni. Na okretnim postoljima mi nešto fali:

 

pa100100.jpg

 

Zato ne fali paukove mreže. Na te ljupke i umiljate životinjice ćemo se još vratiti:

 

pa100102k.jpg

 

Oznaka vrste vagona:

 

pa100103.jpg

 

Slijedi tzv. foto-groza:

 

pa100104.jpg

 

(Nastavlja se)

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Dakle, foto-groza:

 

pa100106.jpg

 

pa100108.jpg

 

pa100110.jpg

 

pa100111.jpg

 

Biljke i željeznica ili cvijeće na grobu?

 

pa100113.jpg

 

Vidio sam već raslinje nasred pruge koja nije službeno ukinuta (npr. Harmica - Kumrovec), ali ovoliko biljaka koje rastu iz vagona još nisam:

 

pa100115.jpg

 

Zašto mi se čini da je netko odavde istrčao samo u gaćama (a možda i bez njih) :mrgreen: ?

 

pa100116.jpg

 

Vagoni nisu baš u cvijetu mladosti, ali prugama HŽ-a trče i puno stariji. Je li zaista bilo nužno da ovi dočekaju takvu sudbinu?

 

pa100117.jpg

 

(Nastavlja se)

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

kako Ti se da na 2 stepena izlaziti iz kuce ? :mrgreen:

Toma bi rekao da je za Ruse i Fince to sparina...

 

Primjecujem da se u Hrvatskoj jos smije pusiti na radnom mjestu :D

Ili je zeljeznica izuzetak ? :)

Par dana u USofA i oma postane pravovjeran...

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Evo me i kod pokojnog teretnog:

 

pa100123.jpg

 

Mi se vidi da se tu pred menom stvoril i nešči iz Zagorja :wink: :

 

pa100127.jpg

 

pa100130.jpg

 

Tko mi je odavde maknuo moje 11, 20, 22, 26, 33, 35, 37, 38... :mrgreen: ?

 

pa100131.jpg

 

Vratimo se vagonima što ovdje dušu svoju puštaju:

 

pa100132.jpg

 

pa100136.jpg

 

Ovaj kolosijek se koliko-toliko sjaji, dakle ovuda je nešto ne tako davno prolazilo:

 

pa100139.jpg

 

Još jednom biljke i željeznica:

 

pa100144.jpg

 

(Nastavlja se)

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Evo i nešto novije tj. u boljem stanju:

 

pa100146.jpg

 

pa100150.jpg

 

pa100153.jpg

 

Treba li kome prozorski okvir?

 

pa100154.jpg

 

Nekadašnji ranžirni kolodvor Zagreb-Borongaj bio je, ako se ne varam, u svoje doba najveći u zagrebačkom željezničkom čvoru. Pravi mamac za arheologe nalazi se u onoj šumi pri dnu slike, ima tamo zapuštenih i zaraslih kolosjeka k'o u priči. No, tamo se nikada ne bih uputio bez: a) najmanje petorice-šestorice suputnika, od kojih bar polovica ispod 30 godina i preko 185 cm; :wink: mačete i motorne pile; c) cjepiva protiv bjesnoće i seruma protiv zmijskog otrova; d) nešto vatrenog oružja, zlu ne trebalo :mrgreen: :

 

pa100156.jpg

 

Vratimo se onome što je bliže. Ima tu još jadničaka koji su otpjevali svoje:

 

pa100158.jpg

 

Da sam muha, kao što srećom nisam, pobjegao bih odavde glavom bez obzira i ne bih se zaustavljao sve do Ivanića:

 

pa100160.jpg

 

pa100162.jpg

 

pa100167.jpg

 

(Nastavlja se)

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

I oni pamte bolja vremena:

 

pa100173.jpg

 

pa100175.jpg

 

pa100179.jpg

 

Dok sam se motao po toj maglovitoj nedođiji, glavnom prugom je prošlo puno vlakova. Samo rijetke sam uspio uhvatiti ''kak Bog zapoveda'', a među njima je ova Macosa:

 

pa100186.jpg

 

Došlo je vrijeme da se uputim prema zapadu tj. doma.

Ovo je znak približavanja stajalištu, u ovom slučaju Trnavi...

 

pa100188.jpg

 

... no ja ću se uputiti u kontra-smjeru. Jer i tamo je stajalište, a zove se Maksimir. Udaljenost u oba smjera je približno istovjetna, cca 1 km:

 

pa100191.jpg

 

Prije nego ću napustiiti područje kolodvora Zagreb-Borongaj slikao sam (izdaleka) mjesto gdje se nalaze tri stara službena/prtljažna vagona ex JŽ - ŽTP Zagreb tipa X. Pretpostavljam da najmanje u jednom žive nekakvi klošari:

 

pa100192.jpg

 

(Nastavlja se)

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Ne znam što je ovo, ali ima svjetlo:

 

pa100195.jpg

 

Dalje neći ući prugom, ne zbog toga što je zabranjeno već iz razloga što nema uz nju nikakve staze (samo travuljina). Stoga sam odlučio krenuti ovom putinom do obližnjeg autobusnog stajališta na Branimirovoj. Tu je i pješački prijelaz sa semaforom, pa ću lijepo na sjevernu stranu i kao gospodin čovjek pločnikom/nogostupom do pothodnika za stajalište Maksimir:

 

pa100197.jpg

 

Pješačenje je trajalo kraće nego sam očekivao:

 

pa100200.jpg

 

Evo me na stajalištu Maksimir, upravo u vrijeme kad je stigao ovaj prigradski Mađar za Dugo Selo:

 

pa100203.jpg

 

pa100204.jpg

 

pa100205.jpg

 

Taubeki i željeznica:

 

pa100208.jpg

 

Za prijatelja Pfaffa. On meni stalno neke pošte, a ja njemu i svim Riječanima ovo :mrgreen: :

 

pa100211.jpg

 

(Nastavlja se)

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Stanley,odličan putopis.Mogu reči samo da sam na tom kolodvoru proveo svoje djetinjstvo.Ispod grbine je postojao podhodnik,koji je smrdio na amonijak,pa smo išli obilazno,tj. putićem preko grbine.Još jednom da napomenem da se koristi i jedan krajnji kolosjek za istovar ogrijeva i ugljena od "Hrvatskih šuma",a sa tog kolodvora se račva pruga za Istočni kolodvor koji je trenutno pun teretnih vagona.Na onoj kućici gdje gori svjetlo,to je zapadna odjavnica,u biti tu je bio skretničar.Shodno tome postojala je i istočna odjavnica sa onih dva kolosjeka pod naponom.Tu je dolazila 441 i kopčala vlakove.Sve je to nestalo krajem 80-tih godina...

 

Pozz svima

Link to comment
Share on other sites

Pogled s perona stajališta Maksimir prema istoku. Kolosijek desno vodi od kolodvora Zagreb-Borongaj prema Istočnom kolodvoru (i/ili obratno):

 

pa100214.jpg

 

Pogled u smjeru zapada:

 

pa100217.jpg

 

U ovoj kućici, ako je uopće raspoznajete od silnih svinjarija, nalazi se prodavaonica karata:

 

pa100223.jpg

 

A vidi se i da je stadion blizu:

 

pa100224.jpg

 

Uhvatio sam još jednog...

 

pa100226.jpg

 

pa100230.jpg

 

... pa još jednog. Mislio sam da je teretni ili brzi i da će samo protutnjati, no bio je putnički Vinkovci - Zagreb. Iako sam čekao direktni vlak za moje Vrapče, koji je trebao stići za petnaest-dvadeset minuta, ničim izazvan odlučio sam se ukrcati. I bio je to pun pogodak! Da to nisam učinio, bio bih uskraćen za jedan lijepi prizor na Glavnom kolodvoru. O tom potom:

 

pa100231.jpg

 

Upao sam na prva vrata vagona odmah do lokomotive. Zahvaljujući nepoznatom vandalu, koji je razbio jedno od onih okruglih stakala, snimio sam i ovo:

 

pa100236.jpg

 

Osim razbijenog prozorčića u komi su bila i ova vrata. Cijelim putem su puštala zvukove poput onoga kada parna lokomotiva puni svoj kompresor: pffff - pf!; pffff - pf!... Blago si ga nama s voznim parkom:

 

pa100241.jpg

 

(Nastavlja se)

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Evo zašto sam spomenuo sam da sam srećom sjeo u raniji vlak. Da nisam, bio bih prikraćen za ove prizore:

 

pa100242.jpg

 

pa100244.jpg

 

pa100253.jpg

 

Još slika ljepotice 2041-103 u ovoj temi:

 

http://zeljeznice.net/forum/viewtopic.php?t=2315&start=270

 

Na kraju ove priče, prema očekivanju, u mojoj Malešnici magla se razišla i dočekao me lijep jesenski dan:

 

pa100262.jpg

 

The End

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Na kraju ove priče, prema očekivanju, u mojoj Malešnici magla se razišla i dočekao me lijep jesenski dan...

 

The End

Pouka priče: Ako maglu pustiš na miru, sama se raziđe...

 

Baš lijepi nedjeljni hodopis! Nisi napisao kako je prijao ručak poslije svega?

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

E Stanley bas smo Victor i ja trebali u foto akciju u nedjelju ujutro ali je doticni zapeo :mrgreen:

 

Prije nego ću napustiiti područje kolodvora Zagreb-Borongaj slikao sam (izdaleka) mjesto gdje se nalaze tri stara službena/prtljažna vagona ex JŽ - ŽTP Zagreb tipa X. Pretpostavljam da najmanje u jednom žive nekakvi klošari:

 

Bas me zanimaju ti stari vagoni a klosari su najmanja briga nisu opasni.

Link to comment
Share on other sites

Stanley,odličan putopis.Mogu reči samo da sam na tom kolodvoru proveo svoje djetinjstvo.Ispod grbine je postojao podhodnik,koji je smrdio na amonijak,pa smo išli obilazno,tj. putićem preko grbine

Hvala na komplimentu. I baš mi je drago da ima još netko od forumaša tko se sjeća grbine i općenito kolodvora.

Vidim da si potvrdio ono čega sam se i ja maglovito prisjećao, ali nisam bio siguran pa nisam htio napisati, a to je da je ispod grbine bio pothodnik. Zapravo nešto kao mali prolaz. Sad mi se čini da bih ga gotovo mogao nacrtati.

A amonijak... ništa čudno, lokalni pijanci i druga čeljad koju je ''stisnulo'' u krivo vrijeme i na krivom mjestu.

Usput, u putopisu nisam spominjao kako sam se upravo na kolodvoru Zagreb-Borongaj u rujnu 1973. iskrcao u gluho doba noći, nakon nezaboravne vožnje (čitaj: švercanja) na sabirno-manipulativnom vlaku Novska - Zagreb od Ivanića do Borongaja. O tome sam već opširno pisao još 2006. godine u prikladnoj temi (Uspomene). Tada je kolodvor doslovce vrvio od vlakova i ljudi... :mrgreen:

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...