Jump to content

ZG-B.Jaruga-Pčelić-Našice-Velika-N.K.Batrina-ZG 6.7.2008


željko halambek

Recommended Posts

Ja i Nikola odlučili smo ići na kružno putovanje:

ZG-B. JARUGA-PČELIĆ-NAŠICE-VELIKA-N.K.BATRINA

koje se moglo realizirati u jednom danu. To je bilo moguće samo u nedelju.

image0305ne5.jpg

Iz Zagreba smo krenuli brzim vlakom "Tesla" koji po voznom redu kreće u 6 03 ali je radi Splitskog vlaka u polazku kasnio 60 minuta. Budući da smo u Banovi Jarugi imali na raspolaganju cca 2h nije bilo panike.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 81
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

BANOVA JARUGA je neobičan kolodvor. Pogotovo je zanimljiva pozicija slijepog kolosjeka gdje je postavljen vlak za Viroviticu. Zanimljivo je da je stanična zgrada odmaknuta od pruge kao da su maknuti neki kolosjeci. Sa tog kolodvora nekada je vodio i industrijski kolosjek do Garešnice. Predpostavljam da je bio napravljen već nakon što je bila ukinuta pruga Bjelovar-Garešnica.

Strojevođe koji su vozili po toj ind. pruzi do Garešnice sječaju se da je pruga bila zarasla te da su morali sklapati retrovizor. Inaće još danas se mogu vidjeti ostaci te pruge (npr. betonski mostovi).

 

img5154zd8.jpg

img5152eo0.jpg

img5136mx7.jpg

img5135bv1.jpg

img5149rm1.jpg

img5148cu1.jpg

img5157fm0.jpg

img5158zl7.jpg

Putnički vlak iz Zagreba 2011 koji nam je bio rezervna varijant ako bi "Tesla" previše kasnio.

img5150ub5.jpg

Link to comment
Share on other sites

LIPIK

img5196bu5.jpg

U Lipiku smo primjetili uz lijepo obnovljenu kolodvorsku zgradu i "poljaka" kojeg je po licenci početkom 60tih radila Goša. Zašto tamo stoji i koja mu je namjena? Ugodno me iznenadilo da još u Hrvatskoj postoji sačuvan ovaj tip vagona. Svakako bi zaslužio mijesto u Željezničkom muzeju.

img5194an9.jpg

img5195oe2.jpg

img5198sv4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dolazimo u

PAKRAC. Prije kolodvora je stajalište Pakrac grad

img5203li5.jpg

img5204wn6.jpg

img5205zt9.jpg

img5206uk0.jpg

Cestovni prelazi su uglavnom označeni sa Andrejevim križom dok su brklje rjetkost. Ima i divljih prelaza, traktorkih puteva koji uopće nisu označeni.

img5206uk0.jpg

img5207ue8.jpg

img5208bd4.jpg

Ulazimo u kolodvor Pakrac.

img5209wh9.jpg

 

Službeni oproštaj sa parnom vučom desio se na kolodvoru u Pakracu. 23. rujna 1988 lokomotiva 51 144 odvezla je posljedni vlak. Dakle ove godine će proć 20 godina od posljednje službene vožnje parnom lokomotivom.

Dole na slici je 51 012 u dosta lošem stanju.

img5210ib5.jpg

 

img5212fo1.jpg

img5213yk3.jpg

O ovom zanimljivom vagone već se pisalo na ovom forumu:

http://zeljeznice.net/forum/viewtopic.php?t=3018&postdays=0&postorder=asc&start=15

Link to comment
Share on other sites

Dolazimo u

PAKRAC. (...)

Službeni oproštaj sa parnom vučom desio se na kolodvoru u Pakracu. 23. rujna 1988 lokomotiva 51 144 odvezla je posljedni vlak. Dakle ove godine će proć 20 godina od posljednje službene vožnje parnom lokomotivom.

Dole na slici je 51 012 u dosta lošem stanju.(...)

O ovom zanimljivom vagone već se pisalo na ovom forumu:

I o lokomotivi i o vagonu (i o onom u Lipiku) se isto tako pisalo i ovdje:

http://zeljeznice.net/forum/viewtopic.php?t=5559

_______________________

Pozdrav iz Zagreba

Link to comment
Share on other sites

img5243kd9.jpg

img5244bv7.jpg

img5245ob3.jpg

img5246yr9.jpg

 

Nakon sat i pol vožnje točno po voznom redu stižemo u 11 09 u

DARUVAR

Cijelo vrijeme držali smo se voznog reda.

U Daruvaru mimolazimo se sa vlakom iz Virovitice. Tu dolazi do zamjene strojevođe te dobivamo strojevođu koji je upravo dovezao vlak iz Virovitice dok se ovaj drugi vrača natrag u B. Jarugu

 

img5247sr3.jpg

img5249ch8.jpg

img5250db4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Super! Lijepo je u vlaku proći trasom koju je Zg ekipa već obišla Renault-Meganeom prošle godine.

Nastavak pogledam kad se vratim s roštilja u Budinšćini :wink:

Dinamika vozila i Okretna postolja

KONČAR – Električna vozila d.d.

Link to comment
Share on other sites

Ulazimo u opustjeli kolodvor

MASLENJAČA

Pretvoren je u stajalište čak je i putnićka zgrada napuštena.

Zgrada je vjerojatno napravljena negdje krajem 50tih ili početkom 60tih godina.

img5282su8.jpg

Ovdje desno je bio odvojak za GRUBIŠNO POLJE

a vjerojatno i odvojak za PISAROVINU

img5283ij2.jpg

img5284ux9.jpg

img5285aq9.jpg

img5286wj7.jpg

img5287pd2.jpg

img5288jg3.jpg

Evo još jednog kandidata za muzej.

img5289ze3.jpg

img5291pc3.jpg

Link to comment
Share on other sites

To je tipična vicinalna pruga.

Dok su se u cijeloj bivšoj Austro-ugarskoj monarhiji gradile glavne pruge paralelno su se gradile vicinalna željeznice koje su bile od velikih koristi za lokalnu sredinu ali zapravo još više za privatni kapital. 1854 godine izmjenjen je zakon o austrijskim državnim željeznicama radi želja stranog kapitala te je davao široke povlastice koncesionarima. U okviru toga počele su se razvijati privatne željeznice. Vidjeći u tome prednost mađarski industrijalci učinili su jak pritisak na vladu koja je 1880 godine morala izmjeniti svoj zakon dopuštajući izgradnju privatnih željeznica. Građenje je bilo podpomognuto od strane mađarske vlade koja je u tome pristupila kao jednom sredstvu za proširenje mreže na što jeftiniji način za nju. Za građenje svake od ovih vicinalnih pruga bilo je formirano akcionarsko društvo koje je dolazilo do kapitalaputem osnovnih i prioritetnih akcija. Bitan je bio profit od lokalnih interesa.

Država je na sebe preuzimala da će po izgradnji uzeti ove pruge u svoju aksploataciju prema uvjetima međusobnog dogovora. Stoga se većim dijelom brutto prihod dijelio na pola, a manjim sjelom zagarantiranog minimalnog prihoda. Ovakve koncesije davane su na 90 godina nakon čega željeznica prelazi u državno vlasništvo. Tipično za te pruge bili su slabe tračnice, kratke stanice, slabi mostovi te je pruga uglavom bila zavojita i pratila teren.

Djelomično preuzeto iz KNJIGE:

STO GODINA ŽELJEZNICE JUGOSLAVIJE, 1849 1949

img5306fx9.jpg

img5307bx3.jpg

Potočani Katinac

img5308oh3.jpg

img5310qo9.jpg

img5311ay6.jpg

img5312dc2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kod stajališta Koreničani se vidi odvajanje nekog kolosijeka i utovarna rampa iza same zgrade stajališta. Ima li negdje nekih podataka (ili saznanja) o tome što mu je bila svrha (i do kada se koristio)?

_______________________

Pozdrav iz Zagreba

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...