Jump to content

Još o Samoborčeku - 50 godina poslije


Portos

Recommended Posts

MISIJA

Dana 24. rujna 2006. ekipa forumaša (Portos, seabral, Stanley i Toma) obišla je trasu nekadašnje uskotračne željeznice Zagreb - Samobor - Bregana, što smo prikazali u topicu ''26 godina poslije''.

Jedini dio trase koji tada nismo obišli je dionica Sveta Nedelja - Domaslovec, koja je posebno zanimljiva iz dva razloga: to je jedini dio bivše pruge koji je prolazio kroz šumu, a u toj šumi spajale su se dvije nekadašnje trase Samoborčeka.

Naime, od otvorenja za promet 1901. godine pa do 1958. pruga je od sela Strmec vodila ravno do stajališta Domaslovec. Nakon izgradnje nove brze ceste (tzv. autoputa) Zagreb - Ljubljana trasa pruge skrenuta je od Strmeca ulijevo prema podvožnjaku u Svetoj Nedelji, gdje je izgrađen i novi kolodvor (ukrižje). Time je ukupna duljina pruge Samoborske željeznice produžena za cca 600 m.

Ove godine navršava se 50 godina od izmještanja pružne trase Strmec - Domaslovec.

S onom prvobitnom trasom novoizgrađena dionica sastajala se u šumi cca 1 km prije stajališta Domaslovec. Je li ostalo kakvih tragova?

Potražiti vidljive ostatke nekadašnje Samoborčekove pruge na ovom području bio je cilj naše misije u subotu 2. veljače A.D. 2008.

 

EKIPA

Misiju je inicirao Portos, Stanley je u pravilu uvijek ''za'', a pridružio se i forumaš Silver. Sastali smo se oko 11.15 na parkiralištu u Podsusedu, na mjestu gdje je nekada bilo stajalište Samoborčeka.

Silveru je to bio prvi put da se uživo sretne s nekim od forumaša. Pokazalo se da su Silver i Portos susjedi u istoj ulici u Zaprešiću (dijeli ih samo jedan kućni broj), a Silver je nekada bio strojovođa na Samoborčeku! I to jedan od onih iz kluba ''V/max 80 km/h i više'', što je tema za sebe.

 

RAKOVICA

Samobor i okolica doživljavaju pravi procvat. Na sve strane se grade i otvaraju novi industrijski pogoni i drugi gospodarski objekti, a naročito u području Svete Nedelje. Ostavili smo automobile kod jednog takvog objekta i uputili se prema trasi bivše Samoborčekove pruge.

Nasip smo prepoznali već izdaleka. Ubrzo smo naišli i na ostatke nekadašnjeg mosta preko potoka Rakovica, ali i na prvu vodenu zapreku.

Kako prijeći potok? Krenuli smo nizvodno, prema sjeveroistoku, ne bi li našli kakav prijelaz. Morali smo preskakati brojne potočiće ili kanaliće (i tu se štošta promijenilo) i boriti se s blatom koje se lijepilo na obuću. Na kraju smo prešli Rakovicu preko cestovnog mosta.

Usput smo primijetili zanimljiv i intrigantan prizor: most usred ničega preko kojeg ne prolazi ništa. Kasnije će se pokazati, gotovo sa stopostotnom sigurnošću, da se most nalazi na nekadašnjoj (onoj prvoj) trasi Samoborčekove pruge Strmec - Domaslovec.

Nastavili smo hodati cestom prema Domaslovcu. Smjer nekadašnje trase pruge Strmec - Domaslovec procijenili smo ''odokativno'' i skrenuli smo lijevo, preko livada i polja, prema šumi. Iz daljine nas je pratio znatiželjni pogled nekog lika, vjerojatno vlasnika, koji je sumnjičavo promatrao kakvi to manijaci šalabazaju među krtičnjacima na njegovom gruntu.

Probili smo se s mukom kroz neko šiblje i opet se našli na nečijem privatnom posjedu. Odlučili smo se ne izazivati vraga i krenuli smo prema obližnjem asfaltiranom puteljku, koji će nas - tako smo mislili - odvesti do šume i do nekadašnje pruge.

 

SLUČAJNI SUSRET S BIVŠIM STROJOVOĐOM

Nevjerojatni stjecaj okolnosti doveo nas je do najzanimljivijeg doživljaja u ovoj subotnjoj ekspediciji.

Pošli smo spomenutim asfaltiranim puteljkom/uličicom, ili što već jest, uvjereni da će nas dovesti u blizinu šume. I onda smo naišli na tri poveća psa vučjaka, koji ne samo da nisu bili prijateljski raspoloženi (što sâmo po sebi ne mora biti zlo) već nisu bili ni privezani (a to je već zlo i naopako).

Dvije od tih beštija krenule su prema nama s više nego očitom namjerom da obračunaju s uljezima, pa smo neslavno pobjegli u smjeru iz kojeg smo došli. Nije nam preostalo drugo već krenuti suprotnim smjerom.

Pri ovom taktičkom povlačenju, u jednoj od usputnih kuća, primijetili smo starijeg gospodina kako stoji ispod strehe na ulaznim vratima i znatiželjno nas promatra. Možda nam on može pomoći? - Dobar dan... Mi smo... Znate, tražimo...

Gospodin je prišao k nama i susretljivo nam objasnio kako ćemo naći mjesto gdje je nekada bilo stajalište Domaslovec. Nije daleko, treba ići lijevo, pa ravno, pa lijevo u Željezničku ulicu i dalje samo ravno...

U kratkom razgovoru izašlo je na vidjelo da je gospodin Franjo Ferjanić bio dugogodišnji zaposlenik GŽZ-a. A što sve nije radio! Bio je među prvih 18 ljudi koji su izradili DEV-1, bio je kondukter, ložač, strojovođa...

Prihvatili smo poziv ljubaznog domaćina i njegove gospođe i ušli u kuću gdje se tek razvila prava priča. Nije teško zamisliti susret dvojice bivših strojovođa Samoborčeka, prisjećanja na nekadašnje kolege, šefove i brojne zanimljive doživljaje...

Ako sve bude kako smo zamislili, gospodin Franjo podijeliti će svoja sjećanja i sa širim krugom prijatelja željeznice. O tome više kada dođe vrijeme.

Eto, da nije bilo onih opakih psina mi bi ostali prikraćeni za jedan nezaboravni susret!

 

NAŠLI SMO

Krenuli smo po naputku gospodina Franje prema mjestu gdje je nekada bilo stajalište Domaslovec. Dok smo boravili u kući između oblaka probijalo se sunce, a sada smo odjednom zapali u pljusak kiše. Srećom, nije dugo trajalo.

Nasip i mjesto nekadašnjeg stajališta našli smo bez poteškoća. Produžili smo dalje prema šumi u smjeru Svete Nedelje.

I ovdje se s godinama mnogo toga promijenilo, ali smo našli mjesto gdje su se nekada spajale dvije trase bivše pruge. Ostatak prastare dionice Strmec - Domaslovec danas vjerojatno služi za terenska vozila, a kroz šumu i šipražje dobro se vidio i nasip prema Svetoj Nedelji. Portos se odvažio krenuti blatnim putem i probijati se kroz šiblje i mlado drveće, kako bi pronašao i snimio tragove pruge Sveta Nedelja - Domaslovec, dok su Silver i Stanley produžili nekadašnjom trasom Strmec - Domaslovec.

Između ostalog utvrdili smo da se onaj sumnjivi most ''usred ničega'' nalazi točno u smjeru gdje je nekada vodila trasa pruge koja je prestala postojati prije ravno pola stoljeća.

 

NA KRAJU ZASLUŽENI PREDAH

Umorili se jesmo, nakupili blata jesmo, pomalo smo i pokisnuli (od kiše), ali smo svoju subotnju zadaću ispunili.

Nakon uspješnog okončanja misije uputili smo se u Gabrovicu iza Bregane i počastili se ukusnim pečenim pastrvama. Uz dobro jelo i u ugodnom druženju napričali smo se o svemu i svačemu, a pale su i neke zanimljive ideje. O tome više kada dođe vrijeme.

Snimke: Portos & Silver

Tekst: uglavnom Stanley

 

Za početak satelitska karta sa Googlea sa ucrtanom starom i novom trasom

 

Domaslovectrase.jpg

 

dakle crveno je trasa iz 1901g. a žuto trasa izmještena zbog gradnje Autoputa Zagreb-Ljubljana.

 

nasip žute trase, pogled prema stajalištu Sveta Nedjelja

 

trasa001.jpg

 

nasip žute trase, pogled prema Domaslovcu

 

trasa002.jpg

 

most preko Rakovice, na karti lokacija označena brojem 1

 

trasa004most2.jpg

 

trasa004amost.jpg

 

hodajući uz potok Rakovicu došli smo do ovog mostića usred ničega

 

trasa005most.jpg

 

trasa005most2.jpg

 

prošavši ispod Autoceste (lokacija 3) pokušavali smo utvrditi kuda je išla stara trasa-moje mišljenje sam ucrtao na slici, a unutar ograde (u crvenom krugu) vrebala su na nas 2 psa čuvara :roll:

 

trasa006Strmec.jpg

 

prošavši opet ispod autoceste, uputili smo se prema Domaslovcu, te imali susret sa domorodcem u crvenoj odjeći te neprijateljski raspoloženim psima.

 

Susret dvojice bivših strojovođa GŽZ

 

trasa0072GZ.jpg

 

g. Franjo

 

Franjokuhinja.jpg

 

g. Franjo kao kondukter GŽZ krajem 1960-ih

 

Franjokondukter.jpg

 

nogometna ekipa zaposlenika GŽZ 60-ih godina

 

nogometai.jpg

 

Oprostivši se sa domaćinom krenuli smo kroz Domaslovec i u Željezničkoj ulici došli do trase pruge (lokacija 4)

 

pogled prema Samoboru

 

trasa005.jpg

 

trasa005aDomaslovec.jpg

 

Stanley, Portos i trasa prema Sv. Nedjelji i Strmcu

 

trasa005bDomaslovec.jpg

 

na ovom mjestu bila je nadstrešnica stajališta Domaslovec

 

trasa008stajaldom.jpg

 

500m dalje pogled prema Samoboru

 

trasa005cDomaslovec.jpg

 

ovdje su se odvajale trase

 

trasa009ac.jpg

 

trasa010potok.jpg

 

trasa005dDomaslovec.jpg

 

na staroj trasi, pogled prema Strmcu (lokacija 5)

 

trasa009stara1.jpg

 

Stanley kod prijelaza kojim ću otići na novu trasu

 

trasa005eDomaslovec.jpg

 

Stanley i Silver produžili su po staroj trasi a ja kroz ovo blato potražiti nasip nove trase

 

trasa010blato.jpg

 

nasip pogled prema Domaslovcu (lokacija 6)

 

trasa011nova1.jpg

 

nasip pogled prema Strmcu

 

trasa012nova2.jpg

 

pragovi su u nasipu stajali još do nedavno, vide se njihovi tragovi

 

trasa013pragovi.jpg

 

breza stara 28 godina

 

trasa014breza.jpg

 

nova trasa zarasla, stara prohodna :wink:

 

trasa015bunje.jpg

 

nazire se izlaz

 

trasa016most.jpg

 

odavde smo krenuli (lokacija 1)

 

trasa017most2.jpg

 

ponovno moram uz obalu potoka do mosta (lokacija 7)

 

trasa017aobilazak.jpg

 

prijeći ili ne pitanje je sad

 

trasa017bpotok.jpg

 

na ovom skoku pozavidjela bi mi moja prijateljica koza iz Mošćenice :mrgreen:

 

trasa017cskok.jpg

 

pogled na staru trasu sa prilazne ceste nadvožnjaku preko Autoceste (snimljeno sa lokacije 2)

 

trasa018staracesta.jpg

 

sada most usred ničega ima smisla (snimljeno sa lokacije 2)

 

trasa019starimost.jpg

 

Silver & Stanley poziraju

 

trasa020ss.jpg

 

Silver, Stanley i Portos kod početne točke ekspedicije (lokacija 1)

 

trasa021nas3.jpg

 

Stolica ko naručena za zavezati žniranac :D

 

trasa022stolicacipela.jpg

 

trasa kroz Samobor

 

Samoborplangrada.jpg

 

za kraj ručak pastrve u Gabrovici

 

Gabrovica.jpg

Dinamika vozila i Okretna postolja

KONČAR – Električna vozila d.d.

Link to comment
Share on other sites

Odlično !!! Vidim da ste više nego uspješno otvorili ovogodišnju arheološku sezonu. Hvala za izuzetno zanimljivi tekst i pažljivo odabrane i dorađene fotke i pojašnjenja. :D

 

Znači, sad je obilazak i fotkanje Samoborčekove trase kompletno. Zapravo fali još onaj mali dio trase na mostu na malom graničnom prijelazu Bregana, ali mislim da ćemo fotkanje tog dijela trase iz razumljivih razloga ipak radije preskočiti :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ovo mu dođe nešto kao zagrijavanje za ovogodišnje nove akcije.

A susret s gospodinom Franjom bio je zaista iznimno zanimljiv.

Uostalom, i od Silvera smo čuli podosta pikanterija o danima na Samoborčeku. Šteta je što nisi mogao biti s nama.

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Šteta je što nisi mogao biti s nama.

To sam si i ja mislio dok sam čitao i gledao putopis ... fakat ste se dobro proveli. Ali bit će prilika za nove pohode, naravno ... :D

Link to comment
Share on other sites

Fenomenalno! Kako si to dobro opisao Portos - kao da sam bio s vama! I zamisli koja slucajnost, da ste bas nasli veterana zeljeznice - onak, usput, bez planiranja!

Pa sada sam već iskusan putopisac-u međuvremenu sam osim digitalnog fotića nabavio i laptop, skener-kopirku te se naučio služiti Paintom za dorađivanje slika, ali i google mapsom za slike iz zraka. Tako da su i putopisi puno dorađeniji, baš zbog vas koji ne mogu i osobno biti na lokacijama o kojima pišem i stavljam slike.

Da smo našli veterana željeznice možemo zahvaliti njegovom južnom susjedu koji svoje ljubimce-Njemačke ovčare ne drži niti na lajni niti unutar ograđenog prostora.

Dinamika vozila i Okretna postolja

KONČAR – Električna vozila d.d.

Link to comment
Share on other sites

Tolko ste mi puta Rakovicu spomenuli da je meni prosto postalo neugodno :)

 

Lijep putopis, steta sta niste istrazili SLOvenski dio pruge, kad ste vec bili u tim krajevima na pastrvama. No siguran sam da ste to ostavili za 2. put. :)

Link to comment
Share on other sites

Tolko ste mi puta Rakovicu spomenuli da je meni prosto postalo neugodno :)

 

Lijep putopis, steta sta niste istrazili SLOvenski dio pruge, kad ste vec bili u tim krajevima na pastrvama. No siguran sam da ste to ostavili za 2. put. :)

 

 

 

 

 

Ah, Rakovica, da smo imali ovaj stroj za Rakovicu se nebi ni čulo :D

mostms3.gif

samoborcekver1_zps9440815b.gif

Link to comment
Share on other sites

Tolko ste mi puta Rakovicu spomenuli da je meni prosto postalo neugodno :)

Lijep putopis, steta sta niste istrazili SLOvenski dio pruge, kad ste vec bili u tim krajevima na pastrvama. No siguran sam da ste to ostavili za 2. put. :)

Misliš treći put? Budeš nam bio vodić?

Ah, Rakovica, da smo imali ovaj stroj za Rakovicu se nebi ni čulo :D

Da smo imali taj stroj ne bi našli mostić, sreli g. Franju i doživljaj ne bi bio potpun :wink:

Dinamika vozila i Okretna postolja

KONČAR – Električna vozila d.d.

Link to comment
Share on other sites

Da smo imali taj stroj ne bi našli mostić, sreli g. Franju i doživljaj ne bi bio potpun :wink:

Da smo imali taj stroj prodali bi ga u Svetoj Nedelji, podijelili perje i krenuli kuda smo i išli. :mrgreen:

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Da smo našli veterana željeznice možemo zahvaliti njegovom južnom susjedu koji svoje ljubimce-Njemačke ovčare ne drži niti na lajni niti unutar ograđenog prostora.

Čestitke!

Ovo se zove uredno i kvalitetno odrađeno istraživanje. A i kartografija vam je na visini. Još da ste sobom imali kikija273 da pokazuje smjerove...

Napomena 1. (glede cucaka): to vam je kad vodite sobom poštara :lool

 

Napomena 2.: Mislim da je krajnje vrijeme da netko sistematičan među moderatorima/administratorima ustroji jedan index gdje bi se lako pronalazilo teme značajne za povijest i stanje željeznica u Hrvata. Sva ona istraživanja po Baniji/Banovini, zagorske pruge, Samoborček, nedavne slike koje je Jura postao o osiječkim industrijskim kolosijecima pa i naši lokalni skromni doprinosti iz Istre su odavno prerasli razinu hobija i pretstavljaju značajne i kvalitetne podatke...

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

(glede cucaka): to vam je kad vodite sobom poštara :lool

Sumnjam da su u meni mogli prepoznati poštarčinu jer sam torbu uprtio samo jedanput, radi slikanja za uspomenu. Skoro mi je odvalila rame, a to je bila samo trećina materijala koji je kolega taj dan raznosio po svom rajonu.

Inače, čuo sam od upućenih ljudi da psi nisu alergični na poštare kao takve, već na njihovu uniformu/odoru, a možda i na mirise (recimo kožne torbe).

Priče o poštarima i psima nisu uvijek duhovite. Prije godinu dana imao sam intervju s kolegom iz Sesvetskog Kraljevca kome se pas zaletio u prednji kotač mopeda. Beštiji nije bilo ništa, malo je zacvilila, a poštar je pao s motora i tako se razbio da je i danas na bolovanju i rehabilitaciji (višestruki prijelomi kostiju, sto i jedna operacija, a šarafa ko u priči).

Ima i veselijih tj. suprotnih primjera. U jednom zagrebačkom poštanskom uredu (u Dubravi?) poštar je dobio, mimo svoje volje, vlastitog psa čuvara! Jednog dana pridružio mu se veliki vučjak i stalno ga je pratio po rajonu, a usput ga je i štitio od drugih psina. Kolega se raspitao kod vlasnika i saznao da su ga kupili (dobili?) od Policije. Jadna životinja navikla je u svojem psećem životu na uniformu i stoga je ''posvojila'' poštara kao najboljeg prijatelja. :mrgreen:

Sorry za poštarsko-pseći Off Topic.

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Da smo imali taj stroj ne bi našli mostić, sreli g. Franju i doživljaj ne bi bio potpun :wink:

Da smo imali taj stroj prodali bi ga u Svetoj Nedelji, podijelili perje i krenuli kuda smo i išli. :mrgreen:

 

 

:lool:lool:lool -kaj se tiće perja ja bi ipak malo novčića potrošio za jedne dobre čizme za neku drugu expediciju.

samoborcekver1_zps9440815b.gif

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dozvolite da odličnu priču prisnažim s jednom kartom istraživane trase(u dozvoljenoj rezoluciji)

 

StarasamoborskaprugaUL.jpg

 

Zahvaljujući ovakvim avanturistima iz karata sam počeo isčitavati raznorazne skrivene stvari i razmišljati o njima - tako je i na ovoj karti jedan, naizgled bezvezni, nasip dobio smisao.

Link to comment
Share on other sites

tako je i na ovoj karti jedan, naizgled bezvezni, nasip dobio smisao.

Super prilog, koji fino upotpunjuje našu priču.

A Hrvatska je puna takvih ''bezveznih nasipa''. Ponešto od toga prikazali smo mi željeznički arheolozi u različitim putopisima, a ostalo je za istražiti još oho-ho...

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Posto sam vrlo mlad,razgovarao sam sa svojim tatom koji se vozio u "Streli",i on kaze da onaj mostić"usred ničega" nije mostić kojim je prolazio stari samoborcek.

On kaze da je taj mostić mozda na tom mjestu gdje je prolazila stara pruga,ali da nije taj.

Meni je to i po obliku mosta logicno,a i vjerojatno bi u njemu jos bile tracnice,sto se na slikama ne vidi.

I zanima je jos jedna stvar,gdje je bila stanica u strmcu na staroj pruzi?:)

Link to comment
Share on other sites

Posto sam vrlo mlad,razgovarao sam sa svojim tatom koji se vozio u "Streli",i on kaze da onaj mostić"usred ničega" nije mostić kojim je prolazio stari samoborcek.

On kaze da je taj mostić mozda na tom mjestu gdje je prolazila stara pruga,ali da nije taj.

Meni je to i po obliku mosta logicno,a i vjerojatno bi u njemu jos bile tracnice,sto se na slikama ne vidi.

I zanima je jos jedna stvar,gdje je bila stanica u strmcu na staroj pruzi?:)

Pošto si vrlo mlad niti tvoj tata nije dovoljno star da se mogao voziti starom trasom koja je napuštena 1958. godine. Tvoj se tata najvjerovatnije vozio po novoj trasi, koja je iz Strmca skretala prema Sv.Nedjelji i vraćala se prema Domaslovcu.

Dinamika vozila i Okretna postolja

KONČAR – Električna vozila d.d.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...