Dragi forumaši zeljeznice.net, budući da je od 27.11.2019. omogućen upload fotografija na forum, molim vas da koristite isključivo forum za upload fotografija, kako bi izbjegli probleme s nestankom fotografija, koje smo imali u prošlosti. Upute za postavljanje fotografija se nalaze na ovoj poveznici.

 

Jump to content
zeljeznice.net
tk4

TMK 2200 u Sarajevu

Recommended Posts

Upravo sam pročitao ovu diskusiju:

http://drehscheibe-online.ist-im-web.de/forum/read.php?5,4015092

 

u kojoj se govori o natječaju za nove tramvaje u Potsdamu (kraj Berlina). U diskusiji se spominje i Crotram pa me zanima do kuda je (ako je) došao eventualni razvoj "1435 modela" našeg tramvaja?

Potsdam hätte auch die Niederflurtram vom Kroatischen Hersteller Koncar holen können, welche für Zagreb gebaut werden/wurden

Potsdam je mogao nabaviti i niskopodni tramvaj od Končara koji je bio rađen/radi se za Zagreb

Das CroTram-Modell gefällt mir da schon besser - wurde jedoch nicht angeboten.

Crotram mi se više dopada, ali nije bio ponuđen


_______________________

Pozdrav iz Zagreba

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ne znam do kuda je došao razvoj, međutim mislim da ipak stvari nisu baš toliko jednostavne koliko neki od vas misle... :roll: Naime, mislim da ne bi bila ideja samo promijeniti širinu kotača kako bi odgovarali za normalne pruge, tj. 1435 mm, već bi bila ideja PROŠIRITI TRAMVAJ! :wink: Naime, glavna ideja pruge normalnog kolosijeka je (osim veće stabilinosti tramvaja) i ta da vozila mogu biti šira i prostranija, da mogu primiti više putnika i slično... Dakle, mislim da doista ne bi valjalo da se tramvaj ostavi ovakav kakav je, uzak i prilagođen uskotračnoj pruzi, a da se samo prošire kotači! Već bi trebalo napraviti veliki redizajn, koji bi obuhvaćao i proširenje bar za pola metra! :!:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja ne znam do kuda je došao razvoj, međutim mislim da ipak stvari nisu baš toliko jednostavne koliko neki od vas misle... :roll: Naime, mislim da ne bi bila ideja samo promijeniti širinu kotača kako bi odgovarali za normalne pruge, tj. 1435 mm, već bi bila ideja PROŠIRITI TRAMVAJ! :wink: Naime, glavna ideja pruge normalnog kolosijeka je (osim veće stabilinosti tramvaja) i ta da vozila mogu biti šira i prostranija, da mogu primiti više putnika i slično... Dakle, mislim da doista ne bi valjalo da se tramvaj ostavi ovakav kakav je, uzak i prilagođen uskotračnoj pruzi, a da se samo prošire kotači! Već bi trebalo napraviti veliki redizajn, koji bi obuhvaćao i proširenje bar za pola metra! :!:

O čemu ti pričaš? Koje proširivanje kotača, tko je razgovarao o tome? To je funkcioniralo za Sofiju sa kotačima širim zanemarivih 4,5 mm, ali ne znam tko je razmišljao raditi kotače šire od 20 cm, to je bizarno, ne znam jesi li ti uopće čitao postove o kojima pričaš i, još bitnije, razmislio o čemu pričaš...

 

Normalno da bi se radila drugačija postolja, barem sa širim osovinama ako bi mehanika i motori ostali isti, i normalno da bi se napravio širi okvir tramvaja po potrebi grad(ov)a u kojem bi vozio (2,5 m je uobičajeno nasuprot zagrebačkih 2,2/2,3, zašto pričaš o barem pola metra širem mi isto nije jasno). To mi ne izgleda uopće tehnički zahtjevno sa stajališta projektiranja i izrade, ali sigurno je da to ne bi bio prilagođen jedan od zagrebačkih nego bi bilo sasvim novo vozilo. Mogao bi se možda uz nešto kemijanja i zagrebački prilagoditi široj pruzi (iako mislim da ne bi baš imalo smisla), ali sa modificiranim postoljima (a ne :?: kotačima)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Po Istočnoj Nemačkoj, gradovi su uglavnom naručivali tramvaje široke do 2200mm (što uključuje i Potsdam).

 

U gradovima Zap. Nemačke to nije bilo toliko bitno (npr. Bremen sa njihovim GT6 :wink: ).

 

Naravno govorim o gradovima sa normalnim kolosekom (ili širim, kao Dresden).


s5002921.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
O čemu ti pričaš? Koje proširivanje kotača, tko je razgovarao o tome? To je funkcioniralo za Sofiju sa kotačima širim zanemarivih 4,5 mm, ali ne znam tko je razmišljao raditi kotače šire od 20 cm, to je bizarno, ne znam jesi li ti uopće čitao postove o kojima pričaš i, još bitnije, razmislio o čemu pričaš...

Normalno da bi se radila drugačija postolja, barem sa širim osovinama ako bi mehanika i motori ostali isti, i normalno da bi se napravio širi okvir tramvaja po potrebi grad(ov)a u kojem bi vozio (2,5 m je uobičajeno nasuprot zagrebačkih 2,2/2,3, zašto pričaš o barem pola metra širem mi isto nije jasno). To mi ne izgleda uopće tehnički zahtjevno sa stajališta projektiranja i izrade, ali sigurno je da to ne bi bio prilagođen jedan od zagrebačkih nego bi bilo sasvim novo vozilo. Mogao bi se možda uz nešto kemijanja i zagrebački prilagoditi široj pruzi (iako mislim da ne bi baš imalo smisla), ali sa modificiranim postoljima (a ne :?: kotačima)

Sorry Ivane, mali ispravak mog netočnog navoda: zapravo nisam mislio na "proširivanje kotača", malo sam se nespretno izrazio... :wink: Mislio sam na RAZMAK između kotača, tj. na širinu osovina (iako koliko znam niskopodni tramvaji su u biti tramvaji BEZ osovina, jel?!)! Dakle, na to sam mislio...

I još jedan mali ispravak: to "pola metra širi" sam rekao onako otprilike, odoka, a ako kažeš da je standard za pruge 1435 mm 30-tak cm širi od ovog u ZG, prihvaćam tvoj ispravak, ne brini! :lol: Uglavnom, poanta je bila da se napravi tramvaj po standardu za takve pruge, a ne da se samo ovom iz ZG omogući da se može kretati po široj pruzi, a da gotovo sve ostane isto... A drago mi je čuti što kažeš da je i takav plan, tj. da će se raditi šira postolja i okvir! :kul

Share this post


Link to post
Share on other sites
O čemu ti pričaš? Koje proširivanje kotača, tko je razgovarao o tome? To je funkcioniralo za Sofiju sa kotačima širim zanemarivih 4,5 mm, ali ne znam tko je razmišljao raditi kotače šire od 20 cm, to je bizarno, ne znam jesi li ti uopće čitao postove o kojima pričaš i, još bitnije, razmislio o čemu pričaš...

Normalno da bi se radila drugačija postolja, barem sa širim osovinama ako bi mehanika i motori ostali isti, i normalno da bi se napravio širi okvir tramvaja po potrebi grad(ov)a u kojem bi vozio (2,5 m je uobičajeno nasuprot zagrebačkih 2,2/2,3, zašto pričaš o barem pola metra širem mi isto nije jasno). To mi ne izgleda uopće tehnički zahtjevno sa stajališta projektiranja i izrade, ali sigurno je da to ne bi bio prilagođen jedan od zagrebačkih nego bi bilo sasvim novo vozilo. Mogao bi se možda uz nešto kemijanja i zagrebački prilagoditi široj pruzi (iako mislim da ne bi baš imalo smisla), ali sa modificiranim postoljima (a ne :?: kotačima)

Sorry Ivane, mali ispravak mog netočnog navoda: zapravo nisam mislio na "proširivanje kotača", malo sam se nespretno izrazio... :wink: Mislio sam na RAZMAK između kotača, tj. na širinu osovina (iako koliko znam niskopodni tramvaji su u biti tramvaji BEZ osovina, jel?!)! Dakle, na to sam mislio...

OK. :)

 

Zapravo se i ja moram ispraviti (tj. neka me drugi isprave, jer nisam siguran), pod osovinom sam mislio na (ako se ne varam, valjda bi bio praviliniji izraz) vratilo između lijevog i desnog kotača, koje bi trebalo biti duže ako bi ga išli raditi za širi kolosijek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zapravo se i ja moram ispraviti (tj. neka me drugi isprave, jer nisam siguran), pod osovinom sam mislio na (ako se ne varam, valjda bi bio praviliniji izraz) vratilo između lijevog i desnog kotača, koje bi trebalo biti duže ako bi ga išli raditi za širi kolosijek.

NT 2200 nema osovinu, ali ima pogonsko vratilo kojem su spojeni reduktori lijevog i desnog kotača. Dakle to vratilo bi trebalo biti duže, a budući bi se vjerovatno gradio širi tramvaj za širi kolosijek, prolaz kroz tramvaj bio bi 40cm širi. Jedino ne znam gdje je zamišljen i kako je zamišljen smještaj pogonskih motora, jer ako su kotači 217,5mm dalje koliko bi motor smio stršati izvan gabarita tramvaja. No ako se tramvaj i radi ima tko će razmišljeti o tome, zasad saznanja nemam samo pretpostavljam.


Dinamika vozila i Okretna postolja

KONČAR – Električna vozila d.d.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zapravo se i ja moram ispraviti (tj. neka me drugi isprave, jer nisam siguran), pod osovinom sam mislio na (ako se ne varam, valjda bi bio praviliniji izraz) vratilo između lijevog i desnog kotača, koje bi trebalo biti duže ako bi ga išli raditi za širi kolosijek.

NT 2200 nema osovinu, ali ima pogonsko vratilo kojem su spojeni reduktori lijevog i desnog kotača. Dakle to vratilo bi trebalo biti duže, a budući bi se vjerovatno gradio širi tramvaj za širi kolosijek, prolaz kroz tramvaj bio bi 40cm širi. Jedino ne znam gdje je zamišljen i kako je zamišljen smještaj pogonskih motora, jer ako su kotači 217,5mm dalje koliko bi motor smio stršati izvan gabarita tramvaja. No ako se tramvaj i radi ima tko će razmišljeti o tome, zasad saznanja nemam samo pretpostavljam.

Ja također nemam neka egzaktna saznanja, ali mislim da se to dade izvesti. Kod Čeha su kotači izvan okvira postolja na 1435, a unutar na 1000 mm. No Česi su nešto drugačije konstrukcije od NT2200 :kul

 

Neki dan sam bio u Grazu (to bi sad spadalo u Tramvaje izvan Hrvatske pa neću duljiti) koji ima 1435 mm. Nisam se vozio, ali sam se "naluknuo" u njihov niskopodni tramvaj i ustanovio da prolazi kod postolja nisu nimalo širi nego u našem. Odgovor se nameće sam po sebi - motore je moguće smjestiti (što vjerojatno i jesu) na isto mjesto na kojem se nalaze i na našem tramvaju, jer oni uredno stanu između kotača. Razlika je vjerojatno samo u prijenosu, kardani moraju biti nekako drugačije raspoređeni. Ali bojim se da govora o širim prolazima ne može biti.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Neki dan sam bio u Grazu (to bi sad spadalo u Tramvaje izvan Hrvatske pa neću duljiti) koji ima 1435 mm. Nisam se vozio, ali sam se "naluknuo" u njihov niskopodni tramvaj i ustanovio da prolazi kod postolja nisu nimalo širi nego u našem. Odgovor se nameće sam po sebi - motore je moguće smjestiti (što vjerojatno i jesu) na isto mjesto na kojem se nalaze i na našem tramvaju, jer oni uredno stanu između kotača. Razlika je vjerojatno samo u prijenosu, kardani moraju biti nekako drugačije raspoređeni. Ali bojim se da govora o širim prolazima ne može biti.

Može, može, u većini gradova s prugom 1435 tramvaji IMAJU šire prolaze, naprosto zato jer su ŠIRI! Međutim, što se Graza tiče, tamo je vrlo čudna situacija: tramvaji voze na pruzi normalnog kolosjeka, ali su USKI, rekao bih širine kao ovi ovdje u Zagrebu na 1000 mm! A to i mene doista zbunjuje! :roll: Naime, posve mi je nelogično da imaju uske tramvaje na širokoj pruzi, onda su i oni mogli imati prugu 1 m! Ili pak ako već imaju širu prugu, glupo mi je i nelogično da ju nisu iskoristili i napravili šire tramvaje...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oni imaju uske tramvaje jer imaju uske ulice. Tamo se tramvaji provlače kroz mnogo uže prolaze nego u Zagrebu.

 

A normalni kolosijek imaju zato što je općenito normalni kolosijek bolji. Tramvaji su stabilniji, pruga je manje opterećena, buka je manja (da li je to samo zbog širine ili ne, o tome sad ne bih špekulirao), tramvaji se manje (bolje reći uopće ne) ljuljaju...

 

Mislim da postoji još jedan trivijalan razlog - Beč također ima 1435 mm. Ja bih nekako u istoj državi imao sustave koji se mogu međusobno pomagati kako vozilima, tako i ostalom opremom.

 

Jedina prednost užeg kolosijeka je mogućnost oštrijih zavoja. Toga u Grazu nekako nema... u stvari, oni su te uske prolaze i oštre zavoje nekako drugačije riješili. Da ne govorim da tamo ima jako puno ulica kroz koje uopće ne voze automobili, nego isključivo tramvaj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mislim da postoji još jedan trivijalan razlog - Beč također ima 1435 mm. Ja bih nekako u istoj državi imao sustave koji se mogu međusobno pomagati kako vozilima, tako i ostalom opremom.

 

Hm, kad se u ZG uvodio tramvaj, bio je u toj istoj državi, pa ipak ima 1000 mm. Također vrijedi i za Sarajevo (oni su, čini mi se tek prije 30-tak godina prešni na normalni kolosjek)


Ide Mile lajkovačkom prugom.... :loko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slučajno naletih na ovo, vidim zadnji post star 4 godine ali nema veze.

 

Kao što znate od ovoga se privremeno odustalo jer je ocijenjeno da bi prije toga trebalo izvršiti rekonstrukciju pruke Baščaršija-Marijin dvor, a taj problem je tek prije 5-6 dana riješen.

 

Prije početka rekonstrukcije pruge se ponovo počelo šuškati da Končar sprema širi tramvaj za Sarajevo koji bi trebao doći na testiranje 2013, a ministar Haris Lulić je u jednom intervjuu spominjao da je u kontaktu sa Končarom oko nabavke jednog tramvaja, a prilikom otvaranja rekonstruisane pruge je izjavio da će se potruditi da Sarajevo u kratkom roku dobije bar jedan petodjelni tramvaj.

 

Neznam šta će biti nakon testiranja, dali će se naše kantonalne vlasti potruditi da kupe bar taj jedan tramvaj, ili će biti vraćen ili će nam možda biti dat na korištenje uz uslov da ga Končar može uzeti za potrebe testiranja u drugim gradovima. (to je ono što ja pretpostavljam)

Končaru bi to svakako koristilo da poveća šanse na tržištu jer bi imali proizvod spreman za testiranje.

 

Neznam šta će biti od toga ali znam da bi volio vidjeti NT2200 na ulicama Sarajeva-


ex MILCHO-K2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Projekt tramvaja TMK 2400 zaustavljen je prije nekoliko mjeseci zbog manjka sredstava za razvoj budući Končar ima dosta nenaplaćenih potraživanja za već isporučene proizvode i usluge. Bilo je planirano tramvaj izložiti na ovogodišnjem Innotransu nakon čega bi bio iznajmljen GRAS-u po čijim bi prugama vozio uz mogućnost da ga se iz Sarajeva uputi po potrebi na testiranja i probne vožnje u druge gradove zainteresirane za kupovinu takvog vozila. Ne zna se kada će se nastaviti sa projektom.


4412-001 / 6112-001 ÷ 011 / 6112-101 ÷ 111

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvala na tačnoj informaciji.

 

Nadam se da će projekat nekad biti nastavljen.


ex MILCHO-K2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vjerovatno bi se bolje i pokazao jer Sarajevo nije odustalo od zeljeznickog kolosijeka kao Zagreb

gdje niskopodni ponekad drobe kamenje.

Jos ako se pazi da vam ugrade dovoljno rukohvata,vise nego na zadnjoj seriji.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ima li kakvih naznaka da bi projekat TMK2400 mogao biti nastavljen u dogledno vrijeme?


ex MILCHO-K2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ima li kakvih naznaka da bi projekat TMK2400 mogao biti nastavljen u dogledno vrijeme?

 

Dok se financijsko stanje ne poboljša, sumnjam da bi Končar išao riskirati sa razvojem bilo čega što nema zagarantiranu budućnosti i prodaju/izvoz.

No ako se osvježi proizvodnja sa najavljenim vlakovima za HŽ, tko zna možda se nađu novci i za razvojne projekte, držim fige.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Za iduću godinu je najavljen kompletan remont pruge, a nakon toga nabavka novih tramvaja preko EBRD-a

 

Kolike su šanse da se ovaj projekat ponovo aktivira?


ex MILCHO-K2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...