Dragi forumaši zeljeznice.net, budući da je od 27.11.2019. omogućen upload fotografija na forum, molim vas da koristite isključivo forum za upload fotografija, kako bi izbjegli probleme s nestankom fotografija, koje smo imali u prošlosti. Upute za postavljanje fotografija se nalaze na ovoj poveznici.

 

Jump to content
zeljeznice.net
Ćiro_bos

Previše brza loksa

Recommended Posts

Ovo može zvučati baš kao pomagajte :cry: :

Imam jednu Lima lok koju sam dobio preko E-bay ponude. Uz neke druge manjkavosti koje sam liječio, a neke baš i nisam, pojavio se glavni problem, a to je motor koji pogoni loksu vjerovatno duplo brže od svih ostalih, koje su raznih tipova i time ometa moj blok sistem prometa. Toliko je brza da jednostavno dovodi do prevrtanja u krivinama. Inače, napon je za sve konstantan 11,5 V, stabilisan.

Ima li kakvo električno rješenje na samoj lok, da joj smanjim napon pogona, a da joj bitno ne smanjim struju?


Posavina exspres

Share this post


Link to post
Share on other sites

Auuuuuu...

1) Mehaničkom promjenom zupčanika - skupo i traži dosta vještine i znanja

2) Promjenom motora... isto traži dosta umjeća a i novaca

 

3) Elektronikom tj. pomoću otpornika ili dioda smanjiti napon.

 

Smanjenjem napona, podići će se struja i obrnuto... I=U/R, U=IxR, R=UxI

R=otpor u Ohmima I=struja u Amperima V=napon u Voltima

 

Dakle, spajanjem otpornika u krug motora možete smanjiti napon koji dolazi na motor i time smanjiti broj okretaja.

 

Npr: Motor vuče 500mA=0.5A na 11,5V a vi ga želite svesti na 9V:

9x0.5=4.5 Ohma ... dakle, tebate prvi bliži otpornik koji se proizvodi (4.7Ohm) velike snage... 1W bi bio odgovarajući ako se ne varam.

To je poveći komad otpora koji će se i dosta grijati... pa ga treba i smjestiti unutar lokse.

 

Druga mogućnost je upotreba dioda za pad napona, svaka dioda ima gubitak od cca 1.2V, ali pazite... to znači da će i startni napon za lokomotivu biti veći!

Moguće rješenje je i upotreba Zenner-diode odgovarajućeg napona i snage.

Zenner diode su na neki način limiteri napona, jer propuštaju napon do određene voltaže... npr. Z-dioda 3.6V će propustiti regulaciju do tog napona, ali svi naponi preko 3.6 će biti svedeni na njega... vi pošaljete 6V, Z-dioda će na svom izlazu davati "samo" 3.6!

Problem je malko naći Z-diode za više napone i veće snage.

 

Zadnja mogućnost je (i ja je preporučam) kupiti nešto od www.uhlenbrock.de :

EGB Elektronisches Getriebe - Elektronski reduktor kat.br.52200:

520.GIF

 

Ova stvarčica veličine je dekodera za DCC i ima dvije funkcije:

Regulira maksimalnu brzinu

Regulira ubrzanje (Ponaša se i kao zamašnjak)

Kao posljedicu ima i puno manju početnu brzinu za laganu vožnju.

 

Dimenzije: 18 x 12,5 x 5 mm

Za napone 0-18 V max

Max struja 1,5A

Cijena: 52200 EGB Elektronisches Getriebe - 19,80 EUR


The difference between men and boys is the price of their toys.

 

John Woodall, WorldRailFans

 

www.malezeljeznice.net

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvala NC!

Kao i uvijek, detaljno i korisno. Moram vidjeti način. Ova zadnja je solucija je dosta skupa kada uzmem u obzir dostave, carine itd. Prosta upotreba otpornika bitno umanjuje struju. Moram vidjeti još šta se može, tj da li postoje zener diode ...

Ako još ima kakvu ideju..., možda svima bude korisno


Posavina exspres

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mislim da bi prvo trebalo ispitati motor, jer prosto je nemoguće da je toliko brza, a da je tako konstruisana. Moguće je da je došlo do delimičnog probaja namotaja rotora, što bi moglo prouzrokovati veće obrtaje motora :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ćiro_bos

O kojoj se točno lokomotivi radi? Ima li kataloški broj... ili barem kaži koji je model u pitanju... pa da malko isčačkamo po netu...


The difference between men and boys is the price of their toys.

 

John Woodall, WorldRailFans

 

www.malezeljeznice.net

Share this post


Link to post
Share on other sites

Radi se o starijoj Lima lok na kojoj je br. 218 218-6, DB epoha IV, nema drugih podataka. Boja je kombi plavo(na tamno zelenu)-bež, sa krovom srebrene boje (sredina). Pogon i pick-up na standardno, slično Fleichmanu, po dvije različite osovine, na 2 kotača gumice. Još jednom da kažem, brzina je zaista velika. Na nizbrdici se prije prevrne u R-385, nego iskoči, jer ima visoke obode točka. To je to.


Posavina exspres

Share this post


Link to post
Share on other sites
Moguće je da je došlo do delimičnog probaja namotaja rotora

Nema druge, ili je vec jednom taj rotor premotan od vlasnika.

 

Vidi dali motor zagreva onda je proboj ili los proracun namotaja (pogledaj lemove dali je premotan), ako je proboj mozda se moze spasiti ako stavis polako lak na namotaje, ili u krajnjem slucaju premotati.

Sve drugo .... @&^(****... osim novi motor je resenje

Share this post


Link to post
Share on other sites

malo ludo ali ... da niju slucajno u njoj motor za manje napone. cini mi se da je mehanotehnika jedno vrijeme u njihove parne dvoosovinke ugradjivala motore od 6V zbog baterijskog napajanja. meni ovo najvise smrdi na motor od 6V.


MIBA i NClight su krivi za sve 8)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Torrente je dobro primjetio, ali sumnjam da bi netko stavljao 6V ili 9V motor... no moguće je...

 

Kolege sa britanskog foruma preporučuju otpornike, dobro čišćenje i servis... i napominju da Lima inače zna biti prebrza, tj. nisu baš pogađali dobre prijenosne omjere reduktora i motora te lakšu "ruku" na regulatoru (nije li konstantnih 11V malko previše???) :mrgreen:


The difference between men and boys is the price of their toys.

 

John Woodall, WorldRailFans

 

www.malezeljeznice.net

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takvu istu DB 216 LIMA lokomotivu (tacnije sa istom mehanikom, boja je razlicita ) imam i ja. Nije u pitanju nikakav defekt niti pogresno premotavanje motora, makar da kada je covek cuje kako radi sve ukazuje da je defekt u pitanju :D . Radi se o jeftinom hobi modelu pa su zato njegove vozne karakteristike takve kakve jesu.

 

Pozdrav

Tino


MIBA i NCLight su krivi za sve © Torrente

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mislim da sam otkrio...

Pošto je lok imala pick-up samo na po 2 kotača, ja sam odmah postavio i na ostale. Naravno :oops: , žice sam odveo odmah na motor. Sada sam uočio da kod originalnog prijenosa struje, na jednoj grani postoje 2 otpornika ili prije zener diode razvedene u kontru. Nisam još probao ali mislim da je to uzrok što su se mnogi forumaši zamislili i morali upotrijebiti svoje sive ćelije. Javit ću rezultat probe!

 

Za NC-a:

Ja nemam regulatora napona. Kod mene je napon stabilisani 11,5 v, 4,5 A, sa jednog trafoa. To mi sve pokreće u analog blok sistemu upravljanja, gdje su u pogonu istovremeno i 4 kompozicije, hrpa led dioda, itd. Sasvim sam zadovoljan. Na ispravljaču ima opcija 6 V, 6 A, ali mije to ipak mali napon.


Posavina exspres

Share this post


Link to post
Share on other sites

E momci badava mi tolko raspravljamo !

 

Jedan odlican poznavalac modela njihove istorije i izrada istih u N-u ovo mi je napisao:

 

Stare LIMA lok. (sa aksijalnim motorima) narocito u N su imale motore projektovane za napon od 9v ------ zato su i imale vecu brzinu od ostalih lokomotiva - odziv im je bio na manjem pragu!

 

Tek pocetkom 80-ih prelaze na motore 12v a sredinom 80 ih za N pocinju sa ugradnjom NOVE transmisije i motora preuzetih od ARNOLD-a

sto nije cudo, jer je vec tada kompanija LIMA preuzimala vecinski paket akcija ARNOLD, da bi 90 ih postala i vlasnik firme.

Kasnije LIMA kako vlasnik ARNOLD i Rivarossi-a i JOUEF-a BANKROTIRA !!!!!

 

Sadasnji vlasnik HORNBY oko 2000-te obnavlja delimicne programe tih firmi zadrzavajuci njihove LOGO-e.

 

Diskusija je bila obimna no na drugom koloseku! :oops:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ali mi ovde govorimo o H0 lokomotivi i diskusija je sasvim na mestu.

 

Transformatori LIMA imaju izlazni napon od 0-12v ili od 4-12v (zavisno od modela, ima ih vise); to su podaci iz kataloga za 1966/67. A osim toga, H0 lokomotive su deklarisane za napone od 12v (za razliku od N modela gde pise 9-12v; tu vec ima mesta za nesigurnost oko visine napona ali mora se napomenuti da za modele N PIKO postoji preporuka od PIKO-a da se napajaju maksimalno do 9v napona iako na PIKO-vim motorima lepo pise da su za 12v).

 

Krivac kod 218-ice je lose proracunati prenos ali ne smemo prestrogo da sudimo posto, kao sto rekoh, radi se o hobi modelu. Isti odlivak LIMA je koristila i za "PROFI" model 218 , na kome je pogon izveden sasvim drugacije i po veoma visim standardima (centralno postavljen motor, kardani, zamasenjaci). Zelim napomenuti da isti motor kao i HOBBY 218 koristi i LIMA hobi model BB9292 (oznake su sasvim pogresne ali opet radi se o jeftinom hobi modelu) ali na ovom modelu je prenos ispravno proracunat pa se lokomotiva krece korektnom brzinom.

 

Pozdrav

Tino


MIBA i NCLight su krivi za sve © Torrente

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mislim da sam otkrio...

Pošto je lok imala pick-up samo na po 2 kotača, ja sam odmah postavio i na ostale. Naravno :oops: , žice sam odveo odmah na motor. Sada sam uočio da kod originalnog prijenosa struje, na jednoj grani postoje 2 otpornika ili prije zener diode razvedene u kontru. Nisam još probao ali mislim da je to uzrok što su se mnogi forumaši zamislili i morali upotrijebiti svoje sive ćelije. Javit ću rezultat probe.

Opet ćorak! Oni otpornici su diode kojima je svrha regulisanje svjetala napred-nazad, zavisno od smjera kretanja. Dakle, problem brzine i dalje ostaje :cry:

Ipak hvala svima na učešću u diskusiji, nije još kraj-može još, bilo je ja mislim vrlo korisno. Nije zapelo, nisam baš spao na tu jednu lok, u povjerenju imam ja još jednu :twisted: Šalim se, imam ja desetak i više njih, ali volim da ih dijelim na totalno ispravne ili totalno za dijelove.

Molim one koji se razumiju da mi objasne kako bi se ponašale zener diode u ovom slučaju, te koje tačno bi mi bile potrebne da ih nabavim.

Idemo dalje....


Posavina exspres

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey buddy nemoj se mučiti i ja imam LIMA loksicu koja ide bar 30-40% brže od svih ostalih... "koliko para toliko muzike" malo platio malo dobio. :wink: isto tako ima neprirodno velike kotače a zvuk je kao ranjena zvijer, o laganoj vožnji nema ni govora jer i pri malom naponu ima start kao F1...

Rijetko ju vozim čak brzina nema veze sa snagom jer je toliko lagana da proklizava ili iskače kad stavim više vagona...

Eto toliko ali ako imaš volje samo naprijed i javi što si napravio.

Pozzzzzz :kul

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koji god sklop upotrijebio za smanjenje napona, mora se ugraditi u tijelo lokomotive. Isto tako taj sklop će se grijati. E, sad, razmišljao sam i ja o naponskim djelilima, zener diodama i sličnim drangulijama, ali došao sam do zaključka da je najjednostavnije staviti jedan otpornik u seriju s motorom. Zašto? Zato jer što god da staviš unutra, ista struja će prolaziti i kroz motor i kroz sklop koji se nalazi u seriji s motorom. Znači, ako staviš otpornik kojem je otpor jednak omskom otporu motora, motor će dobivati upola niži napon od onoga što je na regulatoru. Ako je tada lokomotiva prespora (motor bi radio na pola od 11,5V), onda staviš otpornik manjeg otpora. Pitanje je koliko će se otpornik grijati? Ne više nego motor! Zapravo, ukupna potrošnja energije je upola manja, a pad napona se dijeli na na motor i na otpornik, pa se otpornik grije manje od 25% zagrijavanja motora bez otpornika u seriji. Zato, mislim da otpornik od par oma i 1W snage zadovoljava. Preporučujem probati vrijednosti otpora od 2,2 3,3 i 4,7 oma (standardne vrijednosti). Ako bi stavili zener diode i one bi se isto grijale, ni manje ni više. Kaskada običnih dioda isto. Tranzistor iz naponskog djelila isto. Najjednostavnije - najbolje.


123.png

... dokol budu svitit zvizde, teći vode...

 

... neka sve gnjilo je još uvik VOLIN TE...

 

z.z@inbox.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Momci svi ste u pravu!

Lok je najvjerovatnije predviđena za 9 V. Probao sam sa 6,8 V, 1 A, zenner diodom, kombi sa otpornikom, ali je to dosta slaba struja za pokretanje i napor.

Sada idem na preradu Mehano kontrolera ( imam ih 6 kom), koji bi ugradio u lok, pa ću vidjeti. Naravno, samo jedan je smjer pokriven. Interesuje me onako baš čisto istraživački, mada imam još jednu kojoj bi dobro došlo smanjenje brzine.


Posavina exspres

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ciro jos samo nesto, onih 11.5V su pod opterecenjem ili "u praznom hodu". Napon na izvoru je veci a kada se na njemu ukljuci potrosac (lokomotiva) onda napon padne, koliki je napon kod tebe u praznom i pod opterecenjem?

 

Na mojoj BR 216 izmerio sam prag pokretanja na 4 v, mozda je motor ipak za 12 v.

 

Pozdrav

Tino


MIBA i NCLight su krivi za sve © Torrente

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tino, ispravljač daje 12,3 V. Zbog gubitka na kablovima, releima, led diodama i ostalom na šine dolazi 11,5 V. Pri kretanju 3 lokse dakle napon je oko 11 V.

Onih 6,8 v o kojima sam govorio pokrene lok, ali po zvuku i sili vuče vidi se da joj treba malo više. Idem sada na preradu kontrolera Mehano, će vidim i javim.


Posavina exspres

Share this post


Link to post
Share on other sites

pogledaj na railfan-belgrade forum, tamo je neko napisao u cem je stvar... lokomotiva ti je prdvidena za pokretanje na baterije (4.5 V) zato ti brzo ide... eto.. to je netko fino objasnio na beogradskom forumu...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pozz :D

Ćiro. Pusti fotku te lokse (izvana i unutrašnjost-motor).

Imam i ja neke Lime lokse ali nisam imao takvih problema.Mene više pila :evil: trešnja i ljuljanje lokomotive nego brzina.Sve sam očistio,podmazao,čak i ubacio mikro distancere na osovinama ali i dalje sve nekako vibrira.


ARKUS

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jednom je vec i na ovo forumu kazano

http://www.zeljeznice.net/forum/viewtopic.php?t=5825&start=0

 

Evo ti te strane sa mnogo vise detalja

http://www.railfan-belgrade.org/forum/viewtopic.php?t=2355

 

Mi ovde razgovaramo o LIMA H0 lokomotivi a doticni post na BG forumu je u vezi sa LIMA N lokomotivama. Motori na LIMA H0 lokomotivama su za 12v, zato ona lokomotiva ide slabo na 6.8 v. Kada bi motor bio za 9v onda bi 6.8v bilo sasvim dovoljno. Samo da podsetim da sam na doticnoj lokomotivi izmerio najmanji napon na kome se lok pokrece - 4v te da se potpuno isti motor koristi na drugom modelu koji za razliku od 216 ima bolje uradjen prenos pa lok nije prebrza.

 

Pozdrav

Tino


MIBA i NCLight su krivi za sve © Torrente

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vladimire, pobrkao si nesto, baterijske kutije su za 9v ali MOTORI LIMA H0 lokomotiva su za 12v, kao i LIMINI transformatori koji su za 12v,

 

a2d8_1_sbl.JPG

 

04c5_1.JPG

 

Dovoljno?


MIBA i NCLight su krivi za sve © Torrente

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...