Jump to content

Od Dobrovca do Maslenjače


seabral

Recommended Posts

Kao što smo i najavljivali, forumaška ekipa u sastavu Stanley, STIB, Portos i seabral je jučer bila u ekspediciji u zapadnoj Slavoniji. Cilj ekspedicije je bio pronaći tragove prve uskotračne željezničke pruge u Hrvatskoj. Također smo otišli istražiti ono što je preostalo od dviju bivših pruga koje su završavale u nekadašnjem velikom željezničkom čvorištu Bastaji (Maslenjača): Bastaji - Končanica i Bastaji - Pavlovac-Dražica. Fotke koje slijede su rezultat našeg cjelodnevnog druženja i traganja za reliktima željezničke arheologije. :D

 

 

Maglovito jutro nije obećavalo ništa dobro:

j0901027fz1.jpg

ali nakon što smo skrenuli s autoceste na čvoru Novska i krenuli prema Lipiku pratilo nas je sunce.

U Dobrovcu smo naišli na prugu Banova Jaruga - Pčelić i obišli smo neke lokacije, koje su nam bile usput.

Kolodvor Dobrovac nije zaposjednut. Iskoristili smo priliku i poslikali industrijske kolosijeke koji se više ne koriste, jer je sav teret otišao na cestu. Navodno obližnji silos nema sredstava za popravak dotrajale skretnice, pa na vagonskoj vazi važe kamione. Drugi industrijski kolosijek također nije u funkciji.

 

Dobrovac-kolodvor

1-Dobrovac1.jpg

 

Silos koji nema sredstava za popravak skretnice

2-Dobrovac2.jpg

 

Vaga kod silosa koja umjesto vagona važe kamione:

j0901035vv8.jpg

 

j0901034in2.jpg

 

izvlačni kolosijek

3-Dobrovac3.jpg

 

Bonsai drveće : :wink:

j0901038rg7.jpg

 

Pogled prema Banovoj Jarugi

4-Dobrovac4.jpg

P9010006.jpg

 

vozni red

5-Dobrovac5.jpg

 

industrijski kolosijek, također van upotrebe

6-Dobrovac6.jpg

Link to comment
Share on other sites

U Lipiku smo bili bolje sreće. Kolodvor je nedavno obnovljen, a prometnik je bio vrlo susretljiv i razgovorljiv čovjek. Očito mu je bilo drago da se netko zanima za željeznicu i od njega smo čuli puno korisnih informacija. Usput smo našli i zanimljivih motiva za snimanje kao npr ABl vagon koji je dovežen poslije rata da bi služio smještaju ekipe ZOP, koja je nedavno preseljena u Pakrac. U vagonu povremeno "pod ključem" ostave alat i opremu. Prometnik nam je pokazao i lančani mehanizam za dizanje/spuštanje brklje.

 

Kolodvor Lipik

9-Lipik3.jpg

j0901049bo7.jpg

ABl vagon

8-LipikABl2.jpg

7-LipikABl1.jpg

j0901043tl1.jpg

j0901042oo6.jpg

j0901044im7.jpg

 

mehanizam rampe

10-Lipik4.jpg

kotačići i žice za pokretanje rampe:

j0901053im6.jpg

 

Ključevi za skretnice i ostali službeni pribor:

j0901048jm3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Zahvaljujući točnoj uputi ljubaznog prometnika iz Lipika pronašli smo bez problema stajalište Pakrac Grad.

 

stajalište Pakrac grad

11-Pakracgrad.jpg

j0901055vx3.jpg

 

Zatim smo produžili do kolodvora Pakrac, koji je nekada bio najveći kolodvor između Banove Jaruge i Virovitice, svojedobno je imao ložionicu s 14 lokomotiva, a danas nije zaposjednut(!?). Bilo je puno toga za snimiti, a na nas je kod lokomotive-spomenika ''naletio'' i umirovljeni strojovođa koji je vozio iste takve lokomotive (serija 51). Čovjek je očito bio oduševljen jer se netko zanima za željezničke antikvitete, pa smo od njega čuli pregršt informacija o tehničkim osobinama stare parnjače, o načinu upravljanja, o funkciji pojedinih dijelova i sklopova. Strojovođa-veteran ispričao nam je još puno toga o vuči, zaprezi, potiskivanju i još koječemu, a mi nismo bili škrti u pitanjima.

U Pakracu smo dočekali i ispratili našeg prvog Šveda, pa krenuli dalje prema prvom od glavnih ciljeva današnjeg putovanja - Siraču.

kolodvor Pakrac

j0901056dg4.jpg

 

Izložena 51-original sa svim dijelovima (osim bakrenih) :shock:

14-Pakrac513.jpg

 

P9010024.jpg

 

P9010025.jpg

 

12-Pakrac511.jpg

 

j0901070jz6.jpg

 

j0901061pl6.jpg

 

j0901062nh8.jpg

 

j0901063ah0.jpg

 

P9010029.jpg

 

j0901064pr3.jpg

 

Originalni broj (mađarski) ove lokomotive je bio:

j0901067en9.jpg

 

13-Pakrac512.jpg

 

15-Pakrac514.jpg

 

Ložionica, okretaljka, vagon

16-Pakrac5.jpg

 

17-Pakrac6.jpg

 

P9010034.jpg

 

18-Pakrac7.jpg

 

P9010036.jpg

 

19-Pakrac8.jpg

 

20-Pakrac9.jpg

 

21-Pakrac10.jpg

 

dolazi Šved

23-Pakrac12.jpg

 

24-Pakrac13.jpg

 

Šved s druge strane:

j0901073cd8.jpg

 

 

j0901075es9.jpg

 

P9010045.jpg

 

ode:

25-Pakrac14.jpg

 

još jedan pogled na neiskorištene kolosijeke kolodvora Pakrac:

P9010021.jpg

Link to comment
Share on other sites

Oko 8 km od Pakraca, a prije Sirača, nalazi se stajalište Badljevina.

j0901079wd9.jpg

 

Najprije smo se dvoumili ''bi ili ne bi'' otišli slikati stajalište, jer se nalazi podalje od glavne ceste, ali smo ipak odlučili da idemo. Stigli smo na vrijeme da dočekamo onog istog Šveda kojeg smo ispratili u Pakracu. Strojovođa i malobrojni putnici gledali su nas sa zanimanjem i tko zna što su u sebi mislili.

 

j0901076hh7.jpg

 

27-Badljevina2.jpg

 

jedan putnik izlazi, jedna putnica ulazi:

j0901077pb5.jpg

 

bunar pored stajališne zgrade:

P9010052-1.jpg

 

štitni signal pred Siračom

28-Sira1.jpg

 

j0901083db6.jpg

 

P9010055-1.jpg

 

j0901086cd3.jpg

Link to comment
Share on other sites

U Siraču smo iskoristili priliku i vrijeme da dočekamo još jednog Šveda (ovaj put iz smjera Daruvara) i vidimo pravo pravcato križanje vlakova. Naime, iz smjera Banove Jaruge dolazio je Đuran koji je vukao krepanog Šveda u Daruvar.

 

stiže Đuran i krepani Šved

29-Sira2.jpg

 

30-Sira3.jpg

 

31-Sira4.jpg

 

pun kolodvor :D

32-Sira5.jpg

 

j0901091qb0.jpg

 

ovaj ode prema Pakracu

33-Sira6.jpg

 

ovaj prema Daruvaru

34-Sira7.jpg

 

j0901092ic8.jpg

 

Za razliku od drugih kolodvora na ovoj pruzi, Sirač ima posla. Od kolodvora vodi cca 5000 m dugačak industrijski kolosijek do pogona ''Kamena'' Sirač. Tu se tovari dosta kamena i njegovih prerađevina, iako i ovdje teški kamioni odnose glavni dio tereta. Ovaj kolosijek nekada je bio kraći (cca 2 km) i vodio je do mjesta koje se zove Grižine, gdje se pruga 1.435 mm susretala s nekadašnjom šumskom željeznicom. Tu se obavljao pretovar tereta s uskotračnih na vagone normalnog kolosijeka. Poduzeće ''Kamen'' produžilo je kolosijek do svojeg pogona, dijelom koristeći nekadašnju trasu uskotračne pruge. Između Grižina i kolodvora Sirač postojalo je nekoliko ''rampi'' za utovar različitog tereta, čije smo ostatke snimili. Dnevno jedan jedini Đuran prugom prevozi u 3 puta po 3 vagona kamen iz Sirača do Lipika. Maksimalno smije vući po 3 vagona odnosno ukupno 183 Tone Bruto inače ne bi mogao savladati uspon od 18°% prema Pakracu.

 

Slike s tog odvojka i ostataka šumske pruge bit će u posebnoj temi!

Link to comment
Share on other sites

Po povratku s trase šumske pruge nastavili smo dalje prema drugom glavnom cilju - tragovima nekadašnjih pruga normalnog kolosijeka koje su svoje polazište imale u Bastajima.

 

Dolazeći iz smjera Končanice (o toj pruzi ćemo više reći također u posebnoj temi!) stigli smo do stajališta Donja Vrijeska.

j0901178hp8.jpg

 

(ovih 25 promila je respektabilan uspon):

35-DonjaVrijeska1.jpg

 

36-DonjaVrijeska2.jpg

 

j0901181wq4.jpg

 

pogled prema Maslenjači (Bastajima):

j0901182gf9.jpg

 

tu desno odvajala se pruga prema Končanici

38-DonjaVrijeska4.jpg

 

pogled na isto mjesto odozdo:

j0901184wl0.jpg

 

Portos: "nije mi sila!"

37-DonjaVrijeska3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nakon kratkog ''očevida'' nastavili smo do 2 km udaljene Maslenjače (nekada Bastaji).

 

Kolodvor iz kojeg su svojedobno vozili vlakovi u četiri smjera danas nije zaposjednut. Djeluje zapušteno i jadno, nema čak ni ploče s nazivom kolodvora. O tome najbolje govore slike, a i činjenica da Šved, koji je vozio u smjeru Virovitice, ovdje nije ukrcao ni iskrcao jednog jedincatog putnika.

 

Maslenjača ex Bastaji

39-Bastaji1.jpg

 

j0901198hc5.jpg

 

P9010157.jpg

 

P9010155.jpg

 

j0901200nt1.jpg

 

Pogled prema Daruvaru

40-Bastaji2.jpg

 

Pogled prema Virovitici

41-Bastaji3.jpg

 

Trag teretnog prometa

42-Bastaji4.jpg

 

j0901188ke7.jpg

 

kućica i mehanizam za ručno kočenje:

j0901190ww4.jpg

 

j0901191ec7.jpg

 

j0901192te6.jpg

 

različiti kotači :shock:

j0901193uv6.jpg

 

j0901194al5.jpg

 

jama

43-Bastaji5.jpg

 

dolazi Šved od Pakraca

44-Bastaji6.jpg

 

staje, nitko unutra niti van-ode

45-Bastaji7.jpg

 

ulaz iz pravca Daruvara, desni kolosijek vodio je prema Bjelovaru

46-Bastaji7.jpg

 

preko mosta sada vodi samo jedna pruga:

j0901208hu8.jpg

 

48-Bastaji9.jpg

 

a dalje još samo pragovi u grmlju podsjećaju na prugu prema Bjelovaru:

j0901210hb0.jpg

 

skretnica blokirana

47-Bastaji8.jpg

 

Ostatak slika s pruge prema Bjelovaru bit će također u novoj temi!

Link to comment
Share on other sites

Svi željezničari s kojima smo razgovarali ogorčeni su i deprimirani zbog činjenice da HŽ nema odgovarajuću politiku prema ovoj pruzi i njenim mogućnostima. Teret leži ispred nosa, otimaju ga teški kamioni i upropaštavaju ceste, a nitko ne može ili ne zna promijeniti ovo žalosno stanje.

 

Ipak, znakovi nekakve svjetlije budućnosti na ovoj pruzi

49-Bastaji10.jpg

 

50-Bastaji11.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvala, kolege na cjelodnevnom druženju, vrijeme nam je išlo na ruku, super ste nadopunili moje fotke svojima i mislim da će i ostali forumaši biti zadovoljni našom prezentacijom.

Dinamika vozila i Okretna postolja

KONČAR – Električna vozila d.d.

Link to comment
Share on other sites

Bez riječi! Imam pregršt pitanja ali ... neznam od kuda krenuti! Moram još jednom pregledati slike i srediti dojmove pa ću onda rešetati pitanjima. Ali mogu samo napisati, vrlo impesivno!

kpjstar.gif.19648035a936debebea313dbc37b8ab7.gif

Link to comment
Share on other sites

Osim još tri teme koje trenutno pripremamo, bit će i još nekoliko filmića. No njih najprije treba pretvoriti u wmv, pa na youtube, pa autorizacija...

Ali, mislim da će i oni dobro pokazati atmosferu jučerašnjeg dana. :D

_______________________

Pozdrav iz Zagreba

Link to comment
Share on other sites

Danas mi je cijela obrada filmova išla dosta brzo pa su već spremna 3 filma za ovu temu:

1. Dolazak i odlazak Šveđana u Pakracu

 

 

2. Isti vlak u Badljevini:

 

 

3. Neobično križanje u Siraču:

 

_______________________

Pozdrav iz Zagreba

Link to comment
Share on other sites

Stvarno odlične fotke, a ovo je tek uvod. :wink:

Vidim da (pro)nosite zeljeznice.net diljem (zapuštene) Lijepe Naše, samo se nadam da neće i Pčelić-Banova Jaruga postati "kozja pruga". :(

 

EDIT:

Šved 005 je u tandemu sa 016 prekjučer (01.09.) navečer viđen u Kloštru, išao kao vlak 6810 (Vt-Kc), pa zatim 3616 (Kc-Vž).

Oba su bila u voznom stanju, no po Mapperu 005 nakon toga nije vozio, vjerojatno je u Varaždinu "na promatranju". 8)

Ako nam Turci grade prugu, da li pruga gradi nas? :hm

Link to comment
Share on other sites

EDIT:

Šved 005 je u tandemu sa 016 prekjučer (01.09.) navečer viđen u Kloštru, išao kao vlak 6810 (Vt-Kc), pa zatim 3616 (Kc-Vž).

Oba su bila u voznom stanju, no po Mapperu 005 nakon toga nije vozio, vjerojatno je u Varaždinu "na promatranju". 8)

005 je vučen do Daruvara zbog potrganih zračnih instalacija. Od Daruvara dalje trebala ga je vući druga loksa. Kamo mu je bilo krajnje odredište nismo saznali!

Dinamika vozila i Okretna postolja

KONČAR – Električna vozila d.d.

Link to comment
Share on other sites

Stvarno odlične fotke, a ovo je tek uvod. :wink:

Vidim da (pro)nosite zeljeznice.net diljem (zapuštene) Lijepe Naše, samo se nadam da neće i Pčelić-Banova Jaruga postati "kozja pruga". :(

Bulinac nije zapušteni dio Lijepe Naše :evil::evil:

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Sudeći po ćevapima, zaostaje i za cijelom Bosnom. :twisted:

 

Šalu na stranu, Bulinac se u ovoj temi nije ni spominjao, spomenut je ovdje:

http://zeljeznice.net/forum/viewtopic.php?p=107788#107788

Zavjese Borussie Dortmund i loše ćevape nisam ja stavio u tvoju temu. :mrgreen:

 

Ono što sam komentirao u ovoj temi je stanje željezničke infrastrukture, a ono je sudeći po slikama nije baš sjajno. :(

Uostalom samim ukidanjem pruge koja je prolazila kroz Bulinac, on je na neki način zapušten, kao i sva mjesta uz tu prugu. :wink:

 

Dosta OT, hoćemo još slika. 8)

Ako nam Turci grade prugu, da li pruga gradi nas? :hm

Link to comment
Share on other sites

Dosta OT, hoćemo još slika. 8)

Stižu, stižu ... punom parom radimo na preostalim temama .... :D

Link to comment
Share on other sites

Sudeći po ćevapima, zaostaje i za cijelom Bosnom. :twisted:

Šalu na stranu, Bulinac se u ovoj temi nije ni spominjao

Ono što sam komentirao u ovoj temi je stanje željezničke infrastrukture, a ono je sudeći po slikama nije baš sjajno. :(

Uostalom samim ukidanjem pruge koja je prolazila kroz Bulinac, on je na neki način zapušten, kao i sva mjesta uz tu prugu. :wink:

 

Nitko nema ništa protiv Bulinca, bognasoslobodi.

Dapače, bilo bi lijepo kada bi onuda ponovo tutnjali vlakovi, tim prije jer je i krajolik vrlo privlačan (bar meni).

A nije mjesto krivo (ako je to bilo u Bulincu, ona pizzeria na lakat-zavoju?) što gostima uvaljuju pokvarenu hranu.

Lokal bi se trebao zvati ''Kod Lucrezie Borgie''. O tome više kad smognem vremena napisati pikanterije s putovanja. :mrgreen:

Sorry za Off Topic.

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Jesam u totalnoj gužvi, ali mi vrag ne da mira dok gledam kako dečki sjajno prikazuju naše putovanje. Stoga sam izbušio rupu u vlastitom vremenskom rasporedu i pridružujem se na kratko.

Nekih naročitih pikanterija nije bilo. Ipak smo mi četvorica ozbiljne gospode, ništa nismo prepuštali slučaju, a međusobno smo se vrlo dobro usuglašavali i dopunjavali u idejama, navigaciji i fotkanju.

Posebno naglašavam da se STIB izvrsno uklopio u već uhodanu ekipu i da je majstorski vodio navigaciju po trasi Končanica - Maslenjača (Bastaji) - Grubišno Polje - Veliki Zdenci - Bulinac.

Ipak iznosim neke, ne baš uobičajene, epizode s putovanja:

 

Stan' malo

Bilo je to, koliko se sjećam, u Grubišnom Polju. Trebali smo krenuti i ostatak ekipe je već bio u autu, a ja sam se kanio ukrcati na svoje mjesto, na stražnje desno sjedalo. Upravo sam stavio lijevu nogu na pod, kad je seabral laganini pokrenuo vozilo. Držao sam se za krov i vrata, počeo sam cupkati na desnoj nozi i u istom ritmu vikati ''hej, hej, hej'''...

Otada sam gledao da prvi upadnem unutra - ziher je ziher.

 

Borgia

Jeli smo vrlo kasno (ako zanemarimo poneki sendvič) i potražili smo lokal po načelu ''daj što daš''. Na onu pizzeriju u Bulincu naletjeli smo kada se već spuštao suton.

Portos, seabral i STIB naručili su pizzu, a meni se prohtjelo jesti ćevape. Ono što sam dobio bilo je ispod granice jestivosti, ali sam na silu pojeo pola porcije da prevarim želudac dok ne dođem doma.

Konobarici/kuharici otvoreno sam rekao da u životu nisam jeo gore ćevape. Malo se, kao, nadurila i pitala što ne valja. Dušo draga, znaš ti bolje nego ja što si mi to uvalila, mislim si, ali nisam tip koji se voli pretjerano svađati. - Što ne valja? Ne valja ništa! Ćevapi su bljutavi i nemaju nikakav okus osim po užeglosti, a i pekli ste ih na užegloj masnoći! - rekao sam, a ona se brže-bolje pravdala: - A što mogu, ja pečem od onoga što mi da gazda.

Gazda, hmm... Jasno je zašto u ovom selu ni jedan cucak ne laje - svi su kod Borgie u zamrzivaču.

 

Grunfova posla

Ovaj lokal i inače je priča za sebe. Ono malo domaćih ljudi piljilo je u nas kao da smo s Marsa pali, naslušali smo se narodnjaka s radija, snimili zavjesu Borussie Dortmund i vidjeli neobičnu vodoinstalatersku kreaciju.

STIB je prvi otišao oprati ruke i upozorio nas je da je pod u WC-u blago poplavljen. Osobno sam se uvjerio o čemu je riječ kada sam otvorio slavinu iznad lavaboa, a voda je počela špricati iz ispusta pisoara(!). Istodobno je mlaz vode iz slavine sam od sebe čas jačao, čas slabio, a u sličnom ritmu curilo je i ispod one plemenite posude. Drž' vodu dok majstori odu...

 

Konfucije

Svaka napuštena pruga ima svoje koze. U Bulincu smo konačno naišli na prikladno stado. Dok smo se seabral, STIB i ja motali po (bivšem) kolodvoru, Portos se naslonio na auto i nekamo odlutao mislima.

Pokušali smo ga dozvati da se slika s kozama, ErrAseR-u u inat, ali nije ni trepnuo. Ostao je u pozi Konfucija i u stanju nirvane.

Možda se uplašio povelikog jarca, koji je djelovao opako i stalno je virio ispod oka hoćemo li se približiti njegovom haremu.

(Sorry, Portos, ovo sam moral provalit :mrgreen: )

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Ah da, sve te fotke i filmeki mi bude uspomene na djetinjstvo kad sam kao 10 godišnji klinac putovao šinobusom na ljetne praznike baki u Levinovac. Fala dečki!! :D

Link to comment
Share on other sites

Nema na čemu, odoh ja baciti se na dopunjavanje i završetak trečeg dijela priče. Seabral nadam se završava 4. dio koji je od sinoć kod STIB-a.

Dinamika vozila i Okretna postolja

KONČAR – Električna vozila d.d.

Link to comment
Share on other sites

jednom sam bio u tom lokalu u Bulincu. zapravo, par puta, ali sam samo jednom jeo. naručio sam vegeterijansku pizzu jer mi se baš jela paprika. a umjesto narezanepaprike sam odobio žlicu mljevene slatke paprike :lol: al pojelo se.

btw, tamo ste eventualno mogli dobit još živu muziku u izvedbi neponovljivog Ivane (ne neponovljive Ivane niti neponovljivog Ivana, već neponovljivog Ivane - ovi moji bi trebali znat o čemu je riječ) i njegove/njezine interpretacije najnovijih istočnjačkih hitova :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

btw, tamo ste eventualno mogli dobit još živu muziku u izvedbi neponovljivog Ivane (ne neponovljive Ivane niti neponovljivog Ivana, već neponovljivog Ivane - ovi moji bi trebali znat o čemu je riječ) i njegove/njezine interpretacije najnovijih istočnjačkih hitova :mrgreen:

Kad smo pojeli, pojavio se nekakvi lik (izgledao je sasvim normalno, vjerojatno to ipak nije bio taj famozni "Ivana" :wink: ) i počeo nešto petljati oko instrumenata, ali smo već skupili podosta raznoraznog iskustva u toj birtiji, pa smo zbrisali prije nego što je počeo svirati. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...