Jump to content
zeljeznice.net
thomcro

Riječki kolodvor

Recommended Posts

Danas sam kupio kultnu knjigu u Rijeci, Riječku bibliju povijesne arhitekture, "Kako čitati grad" od pok. prof. Radmile Matejčić. Knjiga izgleda ovako:p6180073tl8.jpg

 

Između ostalog, opisana je povijest riječkog kolodvora. Nastojati ću prenijeti tekst iz knjige ali još moram napraviti par snimaka da se shvati opis. Za par dana će se moći pročitati.


Ako ti svi priznaju da si istinski nezavisan, znači da su te obilježili kao luđaka, pa se možeš družiti jedino s drugim marginalcima – Denis Kuljiš

Share this post


Link to post
Share on other sites

Povijest kolodvora Rijeka

 

Dolaskom mađara i mađarskog kapitala izgrađena je pruga od Karlovca do rijeke koju su inicirali riječki ungarezi. Središnja vlast u Budimpešti je imala namjeru od Rijeke stvoriti kozmopolitski emporij.

Interes mađarske uprave bio je usredotočen na izgradnju lučkih postrojenja, skladišta i gatova. Smještaju ogromne zgrade skladišta pred samo pročelje grada, kojim Rijeka gubi izgled mediteranskog ugođaja.

Mađarska je vlast preko željeznice nastojala nametnuti svoj snažan utjecaj na mađarizaciju stanovništva, jer je u Rijeci trajno nastanila željezničko činovništvo i stručnjake. Odmah nakon Austro-Ugarske nagodbe 1867. godine, Ugarska je dala prednost izgradnji odvojka Karlovac – Rijeka, koji je otvoren 23. listopada 1873. Na veće izgradnje se dugo čekalo i grad je čekao 15 godina na gradnju kolodvora jer je od 1873. za putnički promet služila drvena baraka. Početak gradnje nove željezničke postaje došao je tek 1889. godine, projekt je bio povjeren glavnom inženjeru Državnih ugarskih željeznica Ferenzu Pfaffu. Kao đak budimpeštanske Politehnike istakao se kao arhitekt, specijalist za željezničke kolodvore. Kao šef odjela za visokogradnju kod mađarskih željeznica, Pfaff je projektirao Prometni paviljon za Milenijsku izložbu i Glavni kolodvor u Zagrebu koji je gradio u isto vrijeme kad i riječki. Mada ima dosta dodirnih točaka između dvije zgrade, zagrebački kolodvor ima izgled kolodvora metropole dok je riječki u svom gabaritu previše paviljonski u odnosu na arhitekturu Krešimirove ulice. I sam smještaj je nespretan jer mu se prilazi sa boka. Riječki kolodvor sastoji se od središnjeg velikog paviljona povezanog niskim krilima s dva bočna do kojih se opet nadovezuju po dva manja.

Prema prostoru, kojim je raspolagao, Pfaff je jako dobro rješio tu građevinu uvukavši je diskretno za širinu jedne ulice prema moru, tako da taj prostor stvara dojam lažnog trga. I što je najljepše, nije negirao potez pružanja velikih platana uz cestu što daje zdanju stanovitu otmjenost u susretu sa putnikom.

Sa obje strane kolodvora mađarske su željeznice sagradile i dvije stambene zgrade za svoje činovnike. Primjena kamena na unutrašnjem pročelju, okrenutom prema kolosjecima, velike polukružne arkade na sva tri kata i toranj za spiralno postavljeno stubište, govore da je to djelo odličnog ekeltika. Prednja pročelja, okrenuta prema Krešimirovoj ulici, podosta su zatvorena ali djeluju elegantno.

Zanimljivo je da je gradnja kolodvora započeta u ožujku 1889., a zgrada je dovršena koncem 1890., te je s novog kolodvora, bez velike pompe, kenuio prvi vlak br.805 2. siječnja 1891. godine u 5 sati i 35 minuta u pravcu Pivke (Slo). Izvođač radova, riječki inženjer Venceslao Celligoi, u kratkom roku je izvršio svoju dužnost i 1. sječnja 1891. predao željezničku zgradu.

 

Izvor: ''Kako čitati grad, Rijeka jučer, danas“ prof. Radmile Matejčić

 

Zgrada gdje su pregledači kola...

slika001uo3.jpg

 

Desna zgrada za željezničke činovnike...

slika002jz8.jpg

 

pročelje prema ulici...

slika003rl9.jpg

 

strana prema pošti...

slika004vf1.jpg

 

strana prema kolosijecima sa spiralnim stubištem u tornju...

slika005sz8.jpg

 

tri stare razglednice sa jednog većeg plakata na peronu (sorry, malo su lošije kvalitete!)...

slika006on8.jpg

 

slika007sg4.jpg

 

slika008gt5.jpg

 

lijeva zgrada za činovnike...

slika009uc5.jpg

 

bočna strana prema skladištu...

slika010kg6.jpg

 

prednja strana prema ulici...

slika011zn5.jpg

 

skladište...

slika012bdd8.jpg

 

skladište sa ulične strane...

slika012pn0.jpg

 

desno, djelomično!, vidi se skladište koje su mađari gradili (ustvari sam slikao dizalice :oops: )...

slika013og0.jpg

 

također se vide iza vlaka skladišta (oker sa crvenim crtama, ali i tu sam drugo slikao, blue sleeping beauty!)...

slika014cx0.jpg

 

i na koncu, kolodvorska zgrada, lijeva strana,...

slika015zj6.jpg

 

središnji paviljon...

slika016eq9.jpg

 

i desna strana.

slika017dy7.jpg

 

Tekst u opisu djelom je prenesen iz knjige '' Kako čitati grad'' a slike su moje. Nadam se da Vam je bilo zanimljivo.


Ako ti svi priznaju da si istinski nezavisan, znači da su te obilježili kao luđaka, pa se možeš družiti jedino s drugim marginalcima – Denis Kuljiš

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na ove dvije zadnje slike se možda najbolje vidi kako je danas zgrada kolodvora s ulične strane zapravo jedva uočljiva zbog onog ogromnog silosa u pozadini :(


_______________________

Pozdrav iz Zagreba

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da, nažalost, silos ju ''pojede''. Barem taj središnji dio.


Ako ti svi priznaju da si istinski nezavisan, znači da su te obilježili kao luđaka, pa se možeš družiti jedino s drugim marginalcima – Denis Kuljiš

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da se ne bi krivo shvatilo: ove dvije zgrade sa lijeve i desna strane kolodvorske zgrade, koje su opisane kao "...zgrade za željezničke činovnike", to su danas obične stambene zgrade. Možda i ima netko od željezničara koji stanuju još u njima ali to su prvenstveno obične stambene zgrade. S vremenom su izgubile prvotnu funkciju.


Ako ti svi priznaju da si istinski nezavisan, znači da su te obilježili kao luđaka, pa se možeš družiti jedino s drugim marginalcima – Denis Kuljiš

Share this post


Link to post
Share on other sites

Znam da nema baš neke veze sa kolodvorom ali ima sa Rijekom. Jedna starija fotografija. Obratite pozornost na živost na obali a niti uz zgrade nije puno manja živost.

 

copyofp7090048ye0.jpg


Ako ti svi priznaju da si istinski nezavisan, znači da su te obilježili kao luđaka, pa se možeš družiti jedino s drugim marginalcima – Denis Kuljiš

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nema se tu što više reći, Rijeka je divan grad kao i njen željeznički kolodvor, samo čekamo još da Asea dođe.

Pozdrav svima i goranima mojim zemljacima!


magla, a čuješ vlak

Share this post


Link to post
Share on other sites
Znam da nema baš neke veze sa kolodvorom ali ima sa Rijekom. Jedna starija fotografija. Obratite pozornost na živost na obali a niti uz zgrade nije puno manja živost.

Prekrasna fotografija, na rangu umjetničke slike... a i vlak nije za bacit';

tipična stara mađarica s jako niskim kotlom. Nekada se vjerovatno mučila do Moravica, a kad su došle nove i jače prebacili su je na novo radno mjesto: ranžiranje i prevlačenje vlakova preko Rive. To naravno nije bilo idealno rješenje pošto nije tenderka, a u Brajdici tada nije bilo mogućnosti okretanja. Vjerojatno su izračunali, da se isplati malo muke s vožnjom unatrag; iskoriste loksu koja za drugo više nije, a ne treba nabavljati tenderku-ranžirku.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest maka
Nema se tu što više reći, Rijeka je divan grad kao i njen željeznički kolodvor, samo čekamo još da Asea dođe.

Pozdrav svima i goranima mojim zemljacima!

 

 

Kako su prorekli budućnost. Kad bi ASEA mogla zakočiti na riječkom kolodvoru????

Share this post


Link to post
Share on other sites
...Kad bi ASEA mogla zakočiti na riječkom kolodvoru????

Onog trena kada zakoči više nište neće biti isto :cry: . Od tada sve je povijest, nažalost! A do tada treba slikati "Žutke" sve u 16 :lol: .


Ako ti svi priznaju da si istinski nezavisan, znači da su te obilježili kao luđaka, pa se možeš družiti jedino s drugim marginalcima – Denis Kuljiš

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest maka

Da li je onda netko prorok i zna datum kočenja ASEA-e?

Ne znam kako će ASEA tada navlačiti teretnjake od Rijeke od Moravica! :shock:

Mislim da bi tada dobro došla srbijanska 461.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zašto "nažalost" ? Zar nema niti jedne pozitivne asocijacije vezano uz to ? :?

Barem što se mene tiče, "nema niti jedne pozitivne..."! Ja živim sa "Žutkama" od rođenja i nikako ne mogu zamisliti Asee na riječkoj pruzi. To mi je neka vrsta svetogrđa staviti Asee na riječku prugu jer sam naučio da viđam "Žutke". A tek kad vidim one portale za KM na sušačkoj stanici ... toliko je naružen kolodvor da ga ni ne mogu opisati.

 

Ali ... sve je to danak napretku, ostati će ipak slike kao svjedoci jednog vremena. I, možda, koja sačuvana "Žutka", negdje! Možda :cry: .

 

A i zanima me kako će Asee uzbrdo. Koliko će ih ići gore vukući jedan osrednji teretnjak? Hoće li se onda zvati "tandem" ili "tridem" ili još gore "kvadridem" :mrgreen: ? Negdje se već pisalo o tome, najvjerovatnije da će to moći obaviti i jedna Asea, samo, koliko dugo će trajati? Vidjeti ćemo, "vrijeme liječi sve rane" pa će tako i "Žutke" s vremenom pasti u zaborav.

 

Sve ovo je samo moj osobni stav i ostali riječani se ne moraju složiti sa njime.


Ako ti svi priznaju da si istinski nezavisan, znači da su te obilježili kao luđaka, pa se možeš družiti jedino s drugim marginalcima – Denis Kuljiš

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ali ... sve je to danak napretku, ostati će ipak slike kao svjedoci jednog vremena. I, možda, koja sačuvana "Žutka", negdje! Možda :cry: .

 

U pravu si ... u Rijeci žutke plaćaju danak napretku, na drugom mjestu šinobusi i Baatići, u Zagrebu M-24 i 101 ...

 

Sve je to dosta slično ... vrijeme i napredak ne možeš zaustaviti, ali niti lijepa sjećanja se ne mogu izbrisati. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Da li je onda netko prorok i zna datum kočenja ASEA-e?

Ne znam kako će ASEA tada navlačiti teretnjake od Rijeke od Moravica! :shock:

Mislim da bi tada dobro došla srbijanska 461.

 

Vidim da ste skepticni prema dobrim starim ASEAma... :)

Ja mislim da ako te lokomotive mogu izvlaciti teretne vlakove iz Narvika, da ce se sasvim dobro snaci i na rijeckoj pruzi...

 

pozdrav

toma


Three Blind Mice

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma nije da sam ja baš skeptičan, nego ......... više nostalgičan :cry: za "Žutkama".


Ako ti svi priznaju da si istinski nezavisan, znači da su te obilježili kao luđaka, pa se možeš družiti jedino s drugim marginalcima – Denis Kuljiš

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ma nije da sam ja baš skeptičan, nego ......... više nostalgičan :cry: za "Žutkama".

 

To razumijem... Cinjenica da su 'zutke' simbol rijecke pruge!

 

pozdrav

toma


Three Blind Mice

Share this post


Link to post
Share on other sites

Današnji Novi list:

 

SREDINOM VELJAČE POČINJE OBNOVA ZGRADE GLAVNOG RIJEČKOG KOLODVORA

 

Novi krov za 135 godina riječke pruge

 

Najveća investicija u zgradi kolodvora u prošlom desetljeću bila je privatna investicija ugostitelja koji je 170.000 eura uložio u uređenje kafića i restorana

 

RIJEKA – Najavili smo to, istina, i prošle godine, ali ove godine sasvim je sigurno – riječki željeznički kolodvor dobit će novi krov! Informaciju da će 14. veljače, zbog obnove zgrade, početi postavljanje skela na Trgu kralja Tomislava potvrđuju nam i u Službi za odnose s javnošću Hrvatskih željeznica. Najavljena obnova zgrade, upisana lani i u petogodišnji plan HŽ-a, pojasnili su, počet će obnovom »najslabije točke« – krova. Na njegovu dotrajalost već godinama upozoravaju svi korisnici ove zgrade, a i u HŽ-u su svjesni da su bez njegove obnove uzaludne i sve unutarnje investicije. Sanacija krovišta sa zamjenom pokrova povjerena je tvrtki Skednari iz Gerova, a investicija je vrijedna oko 1,8 milijuna kuna. Iz odgovora HŽ-a da će tvrtka Anić Holding postavljati skele i reklame, iščitava se i to da će za vrijeme radova zgrada riječkog kolodvora biti zakrive na reklamama. Što se tiče nastavka obnove, u HŽ-u odgovaraju da se izrađuju projekti za uređenje pročelja i unutarnje uređenje, a kada će se to raditi i koliko će u taj posao trebati uložiti, znat će se tek kada se završe projekti i odabere izvođač te se s njime ugovori posao.

 

Zgrada na Trgu kralja Tomislava, sagrađena 1889. godine po zamisli budimpeštanskog arhitekta Ferenca Phaffa, zadnji put je obnavljana osamdesetih godina prošloga stoljeća. No, tada se uređivalo samo pročelje. Lani je izmijenjena nadstrešnica ispred glavnog ulaza te uređenjem unutrašnjosti i postavljanjem garderobnih ormarića za putnike. Najveći zahvat u posljednjem desetljeću u ovoj zgradi bila je privatna investicija creskog ugostitelja Drage Avrama, vlasnika poduzeća »Valdarke«, koji je 2005. godine zakupio prostor bivšeg željezničarskog restorana »Tomislav«. U taj derutni prostor Avram je uložio oko 170.000 eura, zahvaljujući čemu je Rijeka na željezničkom kolodvoru dobila reprezentativni ugostiteljski objekt, sa stotinjak »kvadrata« uređene terase, koji od jeseni 2005. godine radi pod nazivom Bistro Cres.

 

Iako to u HŽ-u izričito ne navode, moglo bi se tumačiti i tako da je novi krov, kao uostalom i prošlogodišnja obnova parne lokomotive, svojevrsni »rođendanski« dar Rijeci za 135. godišnjicu uspostave prvih željezničkih pruga u Hrvatskom primorju i povezivanju grada i luke Rijeka u mrežu tek izgrađenih magistralnih pruga u srednjoj Europi.

Slavica BAKIĆ

 

I nešto kratko o obnovljenoj parnjači:

 

Parna lokomotiva čeka reflektore

 

Novom izgledu Trga kralja Tomislava pridonijela je i prošlogodišnja obnova parne lokomotive izložene ispred kolodvora, u što je tvrtka HŽ-Infrastruktura, putem Hrvatskog željezničarskog muzeja, uložila oko 200.000 kuna. Taj projekt još uvijek nije dovršen jer, zbog tehničkih problema u izvedbi, osvjetljenje lokomotive još uvijek nije riješeno. No, kažu u HŽ-u, rješenje očekuju uskoro.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A sadašnje prilike u kolodvoru Rijeka pokušali smo Srećo, Josip i ja prikazati u jednom videu. Na našoj je sindikalnoj stranici (www.spvh.hr)

Napomena: nitko od nas nije profesionalac u tom poslu... :mrgreen:


"U mrkloj noći vidimo -ponekad kroz vlastite suze - najljepše zvijezde"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nije baš na samom kolodvoru već na obali.

 

PC140005.jpg

 

PC140007.jpg

 

PC140008.jpg


Ako ti svi priznaju da si istinski nezavisan, znači da su te obilježili kao luđaka, pa se možeš družiti jedino s drugim marginalcima – Denis Kuljiš

Share this post


Link to post
Share on other sites

Danas sam poslom bil na kolodvoru i završil u bivšoj garderobi!

 

P1300203.jpg

 

P1300204.jpg

 

P1300205.jpg

 

P1300206.jpg

 

P1300207.jpg

 

P1300208.jpg

 

P1300209.jpg

 

P1300210.jpg

 

P1300211.jpg

 

P1300212.jpg

 

P1300213.jpg

 

P1300214.jpg


Ako ti svi priznaju da si istinski nezavisan, znači da su te obilježili kao luđaka, pa se možeš družiti jedino s drugim marginalcima – Denis Kuljiš

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...