Jump to content

Oslo u veljači 2007


STIB

Recommended Posts

Već sam u srijedu najavio opširniju priču o tramvajima (i ostalim oblicima gradskog prijevoza) u glavnom gradu Norveške.

Nažalost, vrijeme je (osim u srijedu, ali tad sam imao samo 20 minuta vremena na putu od hotela do mjesta sastanka) cijelo vrijeme bilo sivo, sa slabom kišom, povremeno snijegom i s prilično vjetra. Zbog toga su mnoge slike ispale lošije nego sam se nadao i zbog toga su neke slikane sa ISO 400 kako bi se barem nešto vidjelo (jer je već iza 14 sati bilo premračno za dobru sliku bilo čega u pokretu).

Početak je bio obećavajući:

Medvedgrad iz zraka i vrh Sljemena pod snijegom u ranojutarnjem suncu:

q0214001xb2.th.jpg

Sa aerodroma u Oslu koji je dosta daleko (cca 50 km) se najbrže stiže vlakom (Flytoget). Vozi svakih 10 minuta a vožnja traje 19 ili 22 minute (svaki drugi se zaustavlja na jednoj stanici između). Slike su nastale u nedjelju na povratku:

q0218009ys9.th.jpg q0218007vb3.th.jpg q0218003yf5.th.jpg

Za Zagrepčane koji ove godine baš nisu vidjeli puno snijega, evo dvije zimske slike iz vlaka:

q0214004vf2.th.jpg q0214005nj3.th.jpg

 

U hotelu sam bio oko 13.30 i kroz prozor hotelske sobe vidio ovakav prizor na Holbergsplassu:

q0214011mi1.th.jpg q0214012xa5.th.jpg

Oko kraljevske palače nema prometa, pa je i snijega još bilo puno. Do subote se uglavnom otopio...

q0214014kp4.th.jpg

 

Zgrada u pozadini na slijedećoj slici je Nationaltheatret (Narodno kazalište). Ujedno je tu (desno iza tramvaja) i jedna od većih stanica autobusnih i tramvajskih linija a pod zemljom (ulaz je iza autobusa) i svih 6 linija T-bana (gradske željeznice ili metro-a ako hoćete)

q0214017ey6.th.jpg

Za bolje snalaženje, evo i karte na kojoj je cijela tramvajska mreža. Žuto su označena ona mjesta koja će biti posebno spomenuta u tekstu i popraćena s više slika:

 

oslotramgk8.jpg

 

Ovo je noviji tip tramvaja. Djelomično je niskopodni ali iznad postolja nije (u unutrašnjosti su stepenice). Podaci postoje negdje na webu pa ih ne bi ponavljao – proizvela ih je Breda. Voze na linijama 13, 17 i 18, malo kasnije ću opisati kako prelaze s linije na liniju.

q0214018so6.th.jpg

 

Ovo je stariji tip - Duwag, skoro isto takvi su i u Helsinkiju (ali na metarskom kolosijeku), slike je stavio Thommo ovog ljeta.

q0214019rf6.th.jpg

 

Toliko za početak, nastavak uskoro...

_______________________

Pozdrav iz Zagreba

Link to comment
Share on other sites

Cijelo popodne u srijedu, cijeli četvrtak i petak do podneva sam bio zaposlen pa sam samo pokušao eksperimentirati s noćnim i jutarnjim slikama s prozora. Malo ih je uspjelo, a za pokazati su samo ove 3:

q0214025he5.th.jpg q0216001uq7.th.jpg q0216008xf6.th.jpg

 

Kad sam konačno bio slobodan, u petak iza podneva, krenuo sam prvo do zadnje stanice linije 19 (Ljabru). U to vrijeme je prilično snježilo pa nije bilo moguće napraviti sliku na zadnjoj stanici, ali zato je ova dovoljno reprezentativna:

q0216017gq6.th.jpg

Stanica Holtet je mjesto gdje se okreće linija 18 (koja ide dalje samo izvan špica). Stanična kućica (drvena i crvena) je tipična za skoro sve stanice na ovoj pruzi, pa i na nekim drugima izvan centra grada.

Cijeli širi centar Osla, kad se gleda iz tramvaja ili T-bana podsjeća na naše Gračane (što se tiče načina vođenja pruge). I ove dvije slike to pokazuju:

q0216018ip4.th.jpg q0216016xd7.th.jpg

 

Tramvajem 18 sam se odvezao skroz na drugu krajnju stanicu (Rikshospitalet – Državna bolnica). Tu se vidi zašto na ove dvije linije mogu voziti samo ovi novi tramvaji koji su dvosmjerni – nema okretišta:

q0216020sp7.th.jpg

No, ono što je još zanimljivije je da tramvaj koji ovamo dođe kao 18, odlazi dalje kao 17 (i obratno). A na kraju linije 17 (v. kartu – Grefsen station), nastavlja dalje kao linija 13. Što je točno na kraju linije 13 (Jar) zapravo ne znam jer je stanica izvan gradskog područja a ja sam imao kartu samo za grad. No, bez obzira je li okretište ili slijepi kolosijek, tramvaj se i vraća kao 13, na Grefsen station opet postaje 17, a na Rikshospitalet postaje opet 18!

Ispred stajališta je i kompleks skretnica:

q0216021yg1.th.jpg

Sama bolnica je moderan, ogroman kompleks a ima i malo umjetničkih elemenata:

q0216022ms6.th.jpg

 

Dok je bilo još malo svijetla, odvezao sam se do Majorstuena. Tamo je inače tramvajski muzej ali radi samo nedjeljom i ponedjeljkom pa evo samo par slika izvana (i kroz prozor):

q0216027av2.th.jpg q0216028cy3.th.jpg q0216031ql5.th.jpg

 

To bi bilo sve za danas, ostatak sutra (a možda i kasnije :wink: )

_______________________

Pozdrav iz Zagreba

Link to comment
Share on other sites

Tramvajem 18 sam se odvezao skroz na drugu krajnju stanicu (Rikshospitalet – Državna bolnica). Tu se vidi zašto na ove dvije linije mogu voziti samo ovi novi tramvaji koji su dvosmjerni – nema okretišta:

 

Odlična reportaža, hvala ti :D

 

Vezano uz ovu krajnju stanicu kod bolnice ... zanima me da li ima još neki razlog da tu nema okretnice. Nekako mi se ipak čini ekonomičnije napraviti okretnicu nego nabavljati gomilu dvosmjernih tramvaja i dodatno paziti gdje se mogu koji tramvaji upotrebljavati.

Link to comment
Share on other sites

U trećem dijelu više se neću toliko držati kronologije svojih lutanja, malo sam uredio i "ispremiješao" slike pa će se više raditi o "temama".

Tramvaji u Oslu voze u 10-minutnom taktu na svim linijama, radnim danom od 7-20, a subotom i nedjeljom tek od 11 (a do tada samo svakih 30 minuta). Na svakoj stanici zato postoji red vožnje s točnim minutama prolaza, a na mnogima i displayi s minutama do slijedećeg tramvaja. Na čekaonici na slijedećoj slici se vidi plavi krug u kojem piše 10min. To znači da na tom mjestu prolazi samo jedna linija.

q0217003zg9.th.jpg

Tamo gdje prolaze dvije linije na takvom krugu piše 5min.

U subotu sam si izračunao kad mi pred hotel dolazi onaj koji mi treba, odvezao se (još po mraku, pa nema slika) ostatkom pruga čime sam obišao sve linije da bih se oko 10:30 našao na stanici Majorstuen.

q0217004ut0.th.jpg

I ovdje se događa promjena linija, naime tramvaj lijevo na kojem piše 11 je došao kao 12, a onaj desno na kojem piše 12 je zapravo dovde došao kao 11. Jedino linija 19 ima ovdje pravo okretište, ali sam (kasnije) doživio da su se vozači zamijenili. Tako je 11 koji je trebao postati 12 krenuo dalje kao 19, a onaj koji je došao kao 19 nastavio kao 12. Ne znam je li to bilo slučajno, izgledalo mi je da nije bila redovna procedura.

Cilj u subotu mi je bila stanica Holmenkolmen – poznata po skakaonici i skijaškom muzeju:

q0217015to3.th.jpg

Na toj stanici je inače prije 45 godina nastala ova slika (na njoj su moja mama i njena kolegica):

r0126005gq4.th.jpg

a ja sam htio napraviti usporedbu s današnjim stanjem. No, sve skupa se prilično promijenilo a još je bilo i zavijeno u maglu pa su usporedbe prilično teške.

Stupovi su očito još iz starih dana:

q0217009zu3.th.jpg

vlakovi su malo noviji:

q0217010lv5.th.jpg q0217017bh3.th.jpg

a postoji i najnoviji tip, iz 1994:

q0217018se7.th.jpg

I usporedba unutrašnjosti – razlika je također 45 godina:

r0126006xs6.th.jpg q0217019zt1.th.jpg q0217074av8.th.jpg

(neobičan raspored sjedala: 1+2+1)

 

Čekajući vlak za povratak, iskoristio sam vrijeme za slikanje opreme stanice.

Ploča s prikazom linija i redom vožnje:

q0217012yz2.th.jpg

Automati za prodaju i poništavanje karata.

q0217014iz4.th.jpg

Oslo se priprema za uvođenje novog sustava s chip karticama pa su svugdje već postavljeni i čitači za takve kartice (ali još ne rade) i automati za izdavanje takvih karata (ali ni oni ne rade). Na gornjoj slici lijevo je automat za prodaju sadašnjih vrsta karata (prima novčanice i kovanice ali ne i kreditne kartice), sasvim desno je automat za prodaju budućih karata (primat će samo kovanice i kartice, ali ne i novčanice)

q0217013oy0.th.jpg

Lijevo je čitač za chip kartice (ne radi još), a desno klasični poništavač u funkciji.

Zanimljivo je da su automati dosta zašarani grafitima, ali niti jedan nije oštećen (vjerojatno i zato jer su na svim stanicama kamere)

 

(ima još, vjerojatno još dva dijela... )

:D

_______________________

Pozdrav iz Zagreba

Link to comment
Share on other sites

Četvrti dio, nazovimo to svaštara:

Usporedba starog i novog tramvaja:

q0217026vu0.th.jpg

Ovdje se dobro vidi da tramvaj nije niskopodni iznad postolja:

q0217027mv0.th.jpg

Jedna zanimljivost na autobusima koju inače nisam nigdje vidio. Svijetlo iznad drugih i trećih vrata koje se pali kad su vrata otvorena. Dobra i korisna ideja!

q0217028lw9.th.jpg q0217029wd2.th.jpg

Nešto više slika autobusa ću staviti na autobusni forum (ali njih i nema puno).

 

Planirao sam podnevne sate provesti oko glavnog kolodvora (Jernbanetorget) jer tu ima najviše tramvaja i autobusa, ali ni tada nije bilo dovoljno svijetla .

Evo nekoliko motiva:

Ovo je prvi susret s gradom kad se dođe vlakom. Oznake za razvrstavanje iznad ceste podsjetile su me na Prag, ali takvih ima i u Helsinkiju.

q0217033ym9.th.jpg

 

Stanje pruga baš i nije blistavo:

q0217039dk1.th.jpg q0217040mj0.th.jpg

Rasklopac:

q0217056fi9.th.jpg q0217058gj5.th.jpg

Skretnica – gore na žici je samo broj, mehanizam (induktivni) je između tračnica, ispod crveno-bijele crte

q0217055ji5.th.jpg q0217054hr1.th.jpg

Ovo je vrlo rijetka slika i očito je posljedica nekog zastoja. Naime, zbog 10 minutnog takta ne događa se da se na istom stajalištu istovremeno nađu dva tramvaja.

q0217062hl3.th.jpg

Tramvajski semafori su malo specifični:

q0217064hc8.th.jpg q0217068cw1.th.jpg q0217065yw5.th.jpg

S znači stoj, vodoravna crta ima funkciju žutog svijetla, a okomita crta (za ravno) ili strelica (za skretanje) znači slobodno.

 

Neki tramvaji imaju imena gradova u svijetu (gradova-prijatelja?). Ovaj na slici je Toronto (posebno za kolegu milan_s)!

q0217081zg4.th.jpg

Smeđa zgrada s 2 tornja (Vijećnica) je "zaštitni znak" Osla, ja sam naravno dodao i tramvaj:

q0216032fb7.jpg

 

U slijedećem, vjerojatno posljednjem, dijelu više za ljubitelje metroa :wink::(

_______________________

Pozdrav iz Zagreba

Link to comment
Share on other sites

Fantastično!

 

U cijeloj Skandinaviji busevi imaju ova svjetla... Vidi se da im nedostaje dana :D

 

Inače, uvijek me je fasciniralo kako Norveška "jadno" izgleda za jednu od najbogatijih državu na svijetu... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Vezano uz ovu krajnju stanicu kod bolnice ... zanima me da li ima još neki razlog da tu nema okretnice. Nekako mi se ipak čini ekonomičnije napraviti okretnicu nego nabavljati gomilu dvosmjernih tramvaja i dodatno paziti gdje se mogu koji tramvaji upotrebljavati.

Jedini mogući razlog koji sam mogao uočiti je konfiguracija terena. Bolnica je na brdu (dio se vidi na slici s one tri žene), vjerojatno bi trebalo dosta kopati ako bi se htjelo dobiti prostor za okretnicu. Ovako je stanica smještena praktično u sredini cijelog kompleksa pa je i pristup iz svih dijelova lakši.

_______________________

Pozdrav iz Zagreba

Link to comment
Share on other sites

Vezano uz ovu krajnju stanicu kod bolnice ... zanima me da li ima još neki razlog da tu nema okretnice. Nekako mi se ipak čini ekonomičnije napraviti okretnicu nego nabavljati gomilu dvosmjernih tramvaja i dodatno paziti gdje se mogu koji tramvaji upotrebljavati.

Jedini mogući razlog koji sam mogao uočiti je konfiguracija terena. Bolnica je na brdu (dio se vidi na slici s one tri žene), vjerojatno bi trebalo dosta kopati ako bi se htjelo dobiti prostor za okretnicu. Ovako je stanica smještena praktično u sredini cijelog kompleksa pa je i pristup iz svih dijelova lakši.

Da, to bi mogao biti razlog. Koliko se mogu prisjetiti konfiguracije tla u Oslu (a i u manje-više čitavoj Skandinaviji), prevladavaju tvrde stijene i granit, pa je svako kopanje popriličan posao.

Link to comment
Share on other sites

Peti i zadnji dio, T-Banen (metro) (T= Tunnel)

Iako je vlak prema Holmenkolmenu (linija 1, ilustriran u trećem dijelu) isto neka vrsta metroa (jer kroz centar vozi pod zemljom) ipak ima klasičnu kontaktnu mrežu i pantograf. No, koristi ga samo na potezu od Majorstuena na zapad. Druge linije imaju treću tračnicu i nemaju pantograf na krovu, a i linija 1 pod zemljom koristi isti sistem.

Na ovim slikama se dobro vidi (žuta) treća tračnica

q0217075gi5.th.jpg q0217076wd3.th.jpg

Evo i dvije slike sa podzemne stanice Jernbanetorget

q0217072ev2.th.jpg q0217073ep2.th.jpg

Unutrašnjost vagona metroa:

q0217085vv3.th.jpg q0217086wl1.th.jpg q0217103ul3.th.jpg

Na stanici Majorstuen sam ulovio još malo svijetla:

q0217088lt4.th.jpgq0217089kl7.th.jpg q0217090sc3.th.jpg q0217091tt1.th.jpg q0217093jc2.th.jpg

 

Ovo je krajnja stanica linije 3 (Sognsvann):

q0217096ic1.th.jpg

Tek sam ovdje uočio da vozač "troši" samo desni prednji prozor a da se kroz srednji i lijevi može gledati ravno na prugu. Pogled je ovakav:

q0217097iv9.th.jpg

ali samo dok vlak ne krene. Nema brisača pa se po kiši/snijegu odmah skupljaju kapljice i nema ništa od slikanja. Ovo je dodatni motiv da se ovamo dođe još jednom, po mogućnosti ljeti...8)

Ovaj tip vagona je isto dosta star:

q0217099ft7.th.jpg

 

Sve linije T-bana voze u intervalu od 15 minuta, što znači da je u centru gdje vozi svih 6 linija interval 2.5 minute!

 

Toliko od mene ovaj put. Nadam se da sam vam uspio dočarati atmosferu glavnog grada Norveške. Mene se osobno najviše dojmio mrak i loše vrijeme, vjerujem da ljeti sve skupa izgleda ljepše i (ako ništa drugo) slike mogu biti puno zanimljivije.

_______________________

Pozdrav iz Zagreba

Link to comment
Share on other sites

Da, te slike su na reklamama (plakatima) ali nijednog nisam uspio vidjeti u živo, valjda zato što je bila subota :(

 

Storo je zadnja stanica linije 5, ostala mi je u sjećanju jer je na otvorenom - smrznuo sam se čekajući vlak, a pretamno za slikanje.

_______________________

Pozdrav iz Zagreba

Link to comment
Share on other sites

Iako je vlak prema Holmenkolmenu (linija 1, ilustriran u trećem dijelu) isto neka vrsta metroa (jer kroz centar vozi pod zemljom) ipak ima klasičnu kontaktnu mrežu i pantograf.

u Barceloni, koaj ima ogroman metro sustav, vlakovi koriste pantograf, tako da to nije uvjet za biti ili ne biti metroom. doduše, taj barcelonski pantograf je pomalo čudan, vrlo je nizak, a struja se ne provodi kroz žicu, već kroz neku štangu po kojoj pantograf struže.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Sada činim drugi pokus izdati slike u željeznice.net:-). Ove slike su iz jedne stanice metra (podzemne željeznice), u Osla je rječ Tunelbana. Ovo je stanica Linderud u istočnom Oslu, linija 5. Prva slika je iz 2006 a druga iz prethodnog tjedna. Sve je ine...

Oslo-typickstanicemetrasbonmnapjenm.jpg

P9040055.jpg

 

Najbolja linija metra u svjetu (1 Majorstuen- Frognerseteren) ima do zime 2010/11 remont pruge, da vlakovi su isključeni iz gornjog odjeljaka Beserud- Frognerseteren. Remont zadnji stanice Frogneseteren je u ove slike:

P9030053.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sada činim drugi pokus izdati slike u željeznice.net:-).

Slike su odlične i dobro se vide.

Sad ih samo ih još trebaš smanjiti na veličinu max. 800x600 pixela i krenuti s pravim putopisom. :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...