STIB Posted February 18, 2007 Share Posted February 18, 2007 Već sam u srijedu najavio opširniju priču o tramvajima (i ostalim oblicima gradskog prijevoza) u glavnom gradu Norveške. Nažalost, vrijeme je (osim u srijedu, ali tad sam imao samo 20 minuta vremena na putu od hotela do mjesta sastanka) cijelo vrijeme bilo sivo, sa slabom kišom, povremeno snijegom i s prilično vjetra. Zbog toga su mnoge slike ispale lošije nego sam se nadao i zbog toga su neke slikane sa ISO 400 kako bi se barem nešto vidjelo (jer je već iza 14 sati bilo premračno za dobru sliku bilo čega u pokretu). Početak je bio obećavajući: Medvedgrad iz zraka i vrh Sljemena pod snijegom u ranojutarnjem suncu: Sa aerodroma u Oslu koji je dosta daleko (cca 50 km) se najbrže stiže vlakom (Flytoget). Vozi svakih 10 minuta a vožnja traje 19 ili 22 minute (svaki drugi se zaustavlja na jednoj stanici između). Slike su nastale u nedjelju na povratku: Za Zagrepčane koji ove godine baš nisu vidjeli puno snijega, evo dvije zimske slike iz vlaka: U hotelu sam bio oko 13.30 i kroz prozor hotelske sobe vidio ovakav prizor na Holbergsplassu: Oko kraljevske palače nema prometa, pa je i snijega još bilo puno. Do subote se uglavnom otopio... Zgrada u pozadini na slijedećoj slici je Nationaltheatret (Narodno kazalište). Ujedno je tu (desno iza tramvaja) i jedna od većih stanica autobusnih i tramvajskih linija a pod zemljom (ulaz je iza autobusa) i svih 6 linija T-bana (gradske željeznice ili metro-a ako hoćete) Za bolje snalaženje, evo i karte na kojoj je cijela tramvajska mreža. Žuto su označena ona mjesta koja će biti posebno spomenuta u tekstu i popraćena s više slika: Ovo je noviji tip tramvaja. Djelomično je niskopodni ali iznad postolja nije (u unutrašnjosti su stepenice). Podaci postoje negdje na webu pa ih ne bi ponavljao – proizvela ih je Breda. Voze na linijama 13, 17 i 18, malo kasnije ću opisati kako prelaze s linije na liniju. Ovo je stariji tip - Duwag, skoro isto takvi su i u Helsinkiju (ali na metarskom kolosijeku), slike je stavio Thommo ovog ljeta. Toliko za početak, nastavak uskoro... Quote _______________________ Pozdrav iz Zagreba Link to comment Share on other sites More sharing options...
STIB Posted February 18, 2007 Author Share Posted February 18, 2007 Cijelo popodne u srijedu, cijeli četvrtak i petak do podneva sam bio zaposlen pa sam samo pokušao eksperimentirati s noćnim i jutarnjim slikama s prozora. Malo ih je uspjelo, a za pokazati su samo ove 3: Kad sam konačno bio slobodan, u petak iza podneva, krenuo sam prvo do zadnje stanice linije 19 (Ljabru). U to vrijeme je prilično snježilo pa nije bilo moguće napraviti sliku na zadnjoj stanici, ali zato je ova dovoljno reprezentativna: Stanica Holtet je mjesto gdje se okreće linija 18 (koja ide dalje samo izvan špica). Stanična kućica (drvena i crvena) je tipična za skoro sve stanice na ovoj pruzi, pa i na nekim drugima izvan centra grada. Cijeli širi centar Osla, kad se gleda iz tramvaja ili T-bana podsjeća na naše Gračane (što se tiče načina vođenja pruge). I ove dvije slike to pokazuju: Tramvajem 18 sam se odvezao skroz na drugu krajnju stanicu (Rikshospitalet – Državna bolnica). Tu se vidi zašto na ove dvije linije mogu voziti samo ovi novi tramvaji koji su dvosmjerni – nema okretišta: No, ono što je još zanimljivije je da tramvaj koji ovamo dođe kao 18, odlazi dalje kao 17 (i obratno). A na kraju linije 17 (v. kartu – Grefsen station), nastavlja dalje kao linija 13. Što je točno na kraju linije 13 (Jar) zapravo ne znam jer je stanica izvan gradskog područja a ja sam imao kartu samo za grad. No, bez obzira je li okretište ili slijepi kolosijek, tramvaj se i vraća kao 13, na Grefsen station opet postaje 17, a na Rikshospitalet postaje opet 18! Ispred stajališta je i kompleks skretnica: Sama bolnica je moderan, ogroman kompleks a ima i malo umjetničkih elemenata: Dok je bilo još malo svijetla, odvezao sam se do Majorstuena. Tamo je inače tramvajski muzej ali radi samo nedjeljom i ponedjeljkom pa evo samo par slika izvana (i kroz prozor): To bi bilo sve za danas, ostatak sutra (a možda i kasnije ) Quote _______________________ Pozdrav iz Zagreba Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arno Posted February 19, 2007 Share Posted February 19, 2007 Wow, odlična reportaža, kao i uvijek! Ovo što mijenjaju brojeve je valjda da vozačima ne bude dosadno Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
seabral Posted February 19, 2007 Share Posted February 19, 2007 Tramvajem 18 sam se odvezao skroz na drugu krajnju stanicu (Rikshospitalet – Državna bolnica). Tu se vidi zašto na ove dvije linije mogu voziti samo ovi novi tramvaji koji su dvosmjerni – nema okretišta: Odlična reportaža, hvala ti Vezano uz ovu krajnju stanicu kod bolnice ... zanima me da li ima još neki razlog da tu nema okretnice. Nekako mi se ipak čini ekonomičnije napraviti okretnicu nego nabavljati gomilu dvosmjernih tramvaja i dodatno paziti gdje se mogu koji tramvaji upotrebljavati. Quote --> Schaffner sei, des war amoi wos; so wird's nie wieder sei, des ist des Schaffnerlos --> Zwickts mi ganz wurscht wohin Link to comment Share on other sites More sharing options...
x-type Posted February 19, 2007 Share Posted February 19, 2007 jako lijepo! nadam se da ćeš nam stavit i koju sliku metroa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
STIB Posted February 19, 2007 Author Share Posted February 19, 2007 nadam se da ćeš nam stavit i koju sliku metroa Bit će! Quote _______________________ Pozdrav iz Zagreba Link to comment Share on other sites More sharing options...
STIB Posted February 19, 2007 Author Share Posted February 19, 2007 U trećem dijelu više se neću toliko držati kronologije svojih lutanja, malo sam uredio i "ispremiješao" slike pa će se više raditi o "temama". Tramvaji u Oslu voze u 10-minutnom taktu na svim linijama, radnim danom od 7-20, a subotom i nedjeljom tek od 11 (a do tada samo svakih 30 minuta). Na svakoj stanici zato postoji red vožnje s točnim minutama prolaza, a na mnogima i displayi s minutama do slijedećeg tramvaja. Na čekaonici na slijedećoj slici se vidi plavi krug u kojem piše 10min. To znači da na tom mjestu prolazi samo jedna linija. Tamo gdje prolaze dvije linije na takvom krugu piše 5min. U subotu sam si izračunao kad mi pred hotel dolazi onaj koji mi treba, odvezao se (još po mraku, pa nema slika) ostatkom pruga čime sam obišao sve linije da bih se oko 10:30 našao na stanici Majorstuen. I ovdje se događa promjena linija, naime tramvaj lijevo na kojem piše 11 je došao kao 12, a onaj desno na kojem piše 12 je zapravo dovde došao kao 11. Jedino linija 19 ima ovdje pravo okretište, ali sam (kasnije) doživio da su se vozači zamijenili. Tako je 11 koji je trebao postati 12 krenuo dalje kao 19, a onaj koji je došao kao 19 nastavio kao 12. Ne znam je li to bilo slučajno, izgledalo mi je da nije bila redovna procedura. Cilj u subotu mi je bila stanica Holmenkolmen – poznata po skakaonici i skijaškom muzeju: Na toj stanici je inače prije 45 godina nastala ova slika (na njoj su moja mama i njena kolegica): a ja sam htio napraviti usporedbu s današnjim stanjem. No, sve skupa se prilično promijenilo a još je bilo i zavijeno u maglu pa su usporedbe prilično teške. Stupovi su očito još iz starih dana: vlakovi su malo noviji: a postoji i najnoviji tip, iz 1994: I usporedba unutrašnjosti – razlika je također 45 godina: (neobičan raspored sjedala: 1+2+1) Čekajući vlak za povratak, iskoristio sam vrijeme za slikanje opreme stanice. Ploča s prikazom linija i redom vožnje: Automati za prodaju i poništavanje karata. Oslo se priprema za uvođenje novog sustava s chip karticama pa su svugdje već postavljeni i čitači za takve kartice (ali još ne rade) i automati za izdavanje takvih karata (ali ni oni ne rade). Na gornjoj slici lijevo je automat za prodaju sadašnjih vrsta karata (prima novčanice i kovanice ali ne i kreditne kartice), sasvim desno je automat za prodaju budućih karata (primat će samo kovanice i kartice, ali ne i novčanice) Lijevo je čitač za chip kartice (ne radi još), a desno klasični poništavač u funkciji. Zanimljivo je da su automati dosta zašarani grafitima, ali niti jedan nije oštećen (vjerojatno i zato jer su na svim stanicama kamere) (ima još, vjerojatno još dva dijela... ) Quote _______________________ Pozdrav iz Zagreba Link to comment Share on other sites More sharing options...
STIB Posted February 19, 2007 Author Share Posted February 19, 2007 Četvrti dio, nazovimo to svaštara: Usporedba starog i novog tramvaja: Ovdje se dobro vidi da tramvaj nije niskopodni iznad postolja: Jedna zanimljivost na autobusima koju inače nisam nigdje vidio. Svijetlo iznad drugih i trećih vrata koje se pali kad su vrata otvorena. Dobra i korisna ideja! Nešto više slika autobusa ću staviti na autobusni forum (ali njih i nema puno). Planirao sam podnevne sate provesti oko glavnog kolodvora (Jernbanetorget) jer tu ima najviše tramvaja i autobusa, ali ni tada nije bilo dovoljno svijetla . Evo nekoliko motiva: Ovo je prvi susret s gradom kad se dođe vlakom. Oznake za razvrstavanje iznad ceste podsjetile su me na Prag, ali takvih ima i u Helsinkiju. Stanje pruga baš i nije blistavo: Rasklopac: Skretnica – gore na žici je samo broj, mehanizam (induktivni) je između tračnica, ispod crveno-bijele crte Ovo je vrlo rijetka slika i očito je posljedica nekog zastoja. Naime, zbog 10 minutnog takta ne događa se da se na istom stajalištu istovremeno nađu dva tramvaja. Tramvajski semafori su malo specifični: S znači stoj, vodoravna crta ima funkciju žutog svijetla, a okomita crta (za ravno) ili strelica (za skretanje) znači slobodno. Neki tramvaji imaju imena gradova u svijetu (gradova-prijatelja?). Ovaj na slici je Toronto (posebno za kolegu milan_s)! Smeđa zgrada s 2 tornja (Vijećnica) je "zaštitni znak" Osla, ja sam naravno dodao i tramvaj: U slijedećem, vjerojatno posljednjem, dijelu više za ljubitelje metroa Quote _______________________ Pozdrav iz Zagreba Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arno Posted February 19, 2007 Share Posted February 19, 2007 Fantastično! U cijeloj Skandinaviji busevi imaju ova svjetla... Vidi se da im nedostaje dana Inače, uvijek me je fasciniralo kako Norveška "jadno" izgleda za jednu od najbogatijih državu na svijetu... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
STIB Posted February 19, 2007 Author Share Posted February 19, 2007 Vezano uz ovu krajnju stanicu kod bolnice ... zanima me da li ima još neki razlog da tu nema okretnice. Nekako mi se ipak čini ekonomičnije napraviti okretnicu nego nabavljati gomilu dvosmjernih tramvaja i dodatno paziti gdje se mogu koji tramvaji upotrebljavati. Jedini mogući razlog koji sam mogao uočiti je konfiguracija terena. Bolnica je na brdu (dio se vidi na slici s one tri žene), vjerojatno bi trebalo dosta kopati ako bi se htjelo dobiti prostor za okretnicu. Ovako je stanica smještena praktično u sredini cijelog kompleksa pa je i pristup iz svih dijelova lakši. Quote _______________________ Pozdrav iz Zagreba Link to comment Share on other sites More sharing options...
seabral Posted February 19, 2007 Share Posted February 19, 2007 Vezano uz ovu krajnju stanicu kod bolnice ... zanima me da li ima još neki razlog da tu nema okretnice. Nekako mi se ipak čini ekonomičnije napraviti okretnicu nego nabavljati gomilu dvosmjernih tramvaja i dodatno paziti gdje se mogu koji tramvaji upotrebljavati. Jedini mogući razlog koji sam mogao uočiti je konfiguracija terena. Bolnica je na brdu (dio se vidi na slici s one tri žene), vjerojatno bi trebalo dosta kopati ako bi se htjelo dobiti prostor za okretnicu. Ovako je stanica smještena praktično u sredini cijelog kompleksa pa je i pristup iz svih dijelova lakši. Da, to bi mogao biti razlog. Koliko se mogu prisjetiti konfiguracije tla u Oslu (a i u manje-više čitavoj Skandinaviji), prevladavaju tvrde stijene i granit, pa je svako kopanje popriličan posao. Quote --> Schaffner sei, des war amoi wos; so wird's nie wieder sei, des ist des Schaffnerlos --> Zwickts mi ganz wurscht wohin Link to comment Share on other sites More sharing options...
STIB Posted February 19, 2007 Author Share Posted February 19, 2007 Peti i zadnji dio, T-Banen (metro) (T= Tunnel) Iako je vlak prema Holmenkolmenu (linija 1, ilustriran u trećem dijelu) isto neka vrsta metroa (jer kroz centar vozi pod zemljom) ipak ima klasičnu kontaktnu mrežu i pantograf. No, koristi ga samo na potezu od Majorstuena na zapad. Druge linije imaju treću tračnicu i nemaju pantograf na krovu, a i linija 1 pod zemljom koristi isti sistem. Na ovim slikama se dobro vidi (žuta) treća tračnica Evo i dvije slike sa podzemne stanice Jernbanetorget Unutrašnjost vagona metroa: Na stanici Majorstuen sam ulovio još malo svijetla: Ovo je krajnja stanica linije 3 (Sognsvann): Tek sam ovdje uočio da vozač "troši" samo desni prednji prozor a da se kroz srednji i lijevi može gledati ravno na prugu. Pogled je ovakav: ali samo dok vlak ne krene. Nema brisača pa se po kiši/snijegu odmah skupljaju kapljice i nema ništa od slikanja. Ovo je dodatni motiv da se ovamo dođe još jednom, po mogućnosti ljeti... Ovaj tip vagona je isto dosta star: Sve linije T-bana voze u intervalu od 15 minuta, što znači da je u centru gdje vozi svih 6 linija interval 2.5 minute! Toliko od mene ovaj put. Nadam se da sam vam uspio dočarati atmosferu glavnog grada Norveške. Mene se osobno najviše dojmio mrak i loše vrijeme, vjerujem da ljeti sve skupa izgleda ljepše i (ako ništa drugo) slike mogu biti puno zanimljivije. Quote _______________________ Pozdrav iz Zagreba Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arno Posted February 19, 2007 Share Posted February 19, 2007 Evo i slike novih vlakova za Oslo T-Banen: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
STIB Posted February 19, 2007 Author Share Posted February 19, 2007 Da, te slike su na reklamama (plakatima) ali nijednog nisam uspio vidjeti u živo, valjda zato što je bila subota Storo je zadnja stanica linije 5, ostala mi je u sjećanju jer je na otvorenom - smrznuo sam se čekajući vlak, a pretamno za slikanje. Quote _______________________ Pozdrav iz Zagreba Link to comment Share on other sites More sharing options...
x-type Posted February 19, 2007 Share Posted February 19, 2007 Iako je vlak prema Holmenkolmenu (linija 1, ilustriran u trećem dijelu) isto neka vrsta metroa (jer kroz centar vozi pod zemljom) ipak ima klasičnu kontaktnu mrežu i pantograf. u Barceloni, koaj ima ogroman metro sustav, vlakovi koriste pantograf, tako da to nije uvjet za biti ili ne biti metroom. doduše, taj barcelonski pantograf je pomalo čudan, vrlo je nizak, a struja se ne provodi kroz žicu, već kroz neku štangu po kojoj pantograf struže. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
milan_s Posted February 21, 2007 Share Posted February 21, 2007 STIB, Vrlo lijepa i detaljna reportaza. Zanimljive fotke usprkos tmurnom vremenu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dromolog Posted September 12, 2009 Share Posted September 12, 2009 Sada činim drugi pokus izdati slike u željeznice.net:-). Ove slike su iz jedne stanice metra (podzemne željeznice), u Osla je rječ Tunelbana. Ovo je stanica Linderud u istočnom Oslu, linija 5. Prva slika je iz 2006 a druga iz prethodnog tjedna. Sve je ine... Najbolja linija metra u svjetu (1 Majorstuen- Frognerseteren) ima do zime 2010/11 remont pruge, da vlakovi su isključeni iz gornjog odjeljaka Beserud- Frognerseteren. Remont zadnji stanice Frogneseteren je u ove slike: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
seabral Posted September 13, 2009 Share Posted September 13, 2009 Sada činim drugi pokus izdati slike u željeznice.net:-). Slike su odlične i dobro se vide. Sad ih samo ih još trebaš smanjiti na veličinu max. 800x600 pixela i krenuti s pravim putopisom. Quote --> Schaffner sei, des war amoi wos; so wird's nie wieder sei, des ist des Schaffnerlos --> Zwickts mi ganz wurscht wohin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.