Stanley Posted October 8 Share Posted October 8 Sisak i sve važno o njemu već smo obradili u PUTOPISU od prije sedam godina, objavili su podosta i drugi forumaši u raznim temama, no podataka i dojmova nikada previše. Prošli put smo pisali o gradu, njegovoj povijesti i znamenitostima, a ovaj put ću se usredotočiti na sâm kolodvor. Moje društvo u Sisku 9. rujna 2017. - ToniSK, STIB, DB, egérke: Jutarnja izmaglica iznad Šenkovca. Već iza Zaprešića pojavilo se sunce koje će me pratiti čitav dan. U Zagrebu sam imao pedesetak minuta vremena da prošećem Tomislavovim trgom. Bio sam slučajni svjedok kada se tramvaj na liniji broj 2 zblesirao i na skretnici, umjesto da skrene u Mihanovićevu, produžio ravno. Vozač je izašao, obavio očevid i vratio tramvaj nekoliko metara unatrag, a zatim je polugom prebacio skretnicu u pravi položaj. Zabilježio sam taj događaj kao kuriozitet pa objavljujem fotografiju, premda je vrlo loše kvalitete: Umirovljene garavuše su uvijek lijep motiv: Sjeo sam u međugradskog Soma za Volinju i brzinom od 80 do 141 km/h stigao na odredište. Kolodvor, putnički dio Sisak je međukolodvor na pruzi M502-2 Velika Gorica - Sisak - Novska, na kilometarskom položaju 382+335. Od susjednog kolodvora Greda u smjeru Velike Gorice udaljen je 8 km, a od kolodvora Sisak Caprag 4,5 km. Najveća dopuštena duljina vlakova na 3. i 4. kolosijeku teretnog dijela ovisno o smjeru vožnje je 696-700 m, a na 3. i 4. kolosijeku putničkog dijela 233-248 m. Najveća dopuštena brzina kroz kolodvor je 20 km/h. Kolodvor Sisak u doba K.u.K. monarhije. Pruga Zidani Most - Zagreb - Sisak otvorena je 1862. godine i bila je prva koja je građena za potrebe povezivanja gradova u Hrvatskoj: Nostalgija za starim željezničkim vremenima javlja se i danas, pa slijedi nekoliko na forumu već objavljenih fotografija iz dalje prošlosti. Na prvoj je lokomotiva JŽ 26-022 u ložioni Sisak 1966. godine: Lokomotiva JŽ 22-094 u kolodvoru Sisak nepoznate godine: Šinobus i lokomotiva serije JŽ 22 u kolodvoru Sisak 1968. godine: 5 1 Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted October 8 Author Share Posted October 8 Civilna strana kolodvora: Kada sam zadnji put bio ovdje sve je bilo raskopano, a putnicima je bio postavljen provizorni peron na zapadnoj strani: Zgrada je gadno stradala u nedavnom potresu i trenutačno se ne koristi Obavijest putnicima. Ne znam što će im navodnici: Šef kolodvora i prometni ured su u progonstvu: Putnička blagajna je u kontejneru. Ne znam čemu služi onaj drugi: Miks vozni red + selfie: 3 1 Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted October 8 Author Share Posted October 8 Uputio sam se do krajeva oba kolodvora što je hodnja od preko 2 km u oba smjera. Najprije ću odraditi putnički dio, a ovo je ulaz iz smjera Sisak Capraga: Kod skretnice broj 1 odvaja se ovaj industrijski kolosijek. Kamo ide i da li se koristi ne bih znao reći: Nema dalje: To mi paše jer se ne moram osvrtati ima li što iza leđa: Jedan U-zž, a ne znam je li aktivan ili je buduća sirovina: 4 1 Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted October 8 Author Share Posted October 8 Područje od posebnog interesa: Čini mi se da je ova TMD jedino aktivno vozilo u krugu ložione, a to potvrđuje i usmjerenje okretaljke koja služi kao most za izlaz na kolodvorski kolosijek: Ima ovdje još kojekakve krame: Ma tko to meni tamo viri: Umirovljena garavuša JŽ 22-047 vrijedi više od jedne fotografije: 4 1 Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted October 8 Author Share Posted October 8 Jama za pregled trčećeg stroja: Pogled na zgradu kolodvora: Okretaljke su uvijek zanimljive: Tamo nisam išao: Naprijed za nosom prema izlazu iz putničkog dijela kolodvora: Ložiona je spojena na obje strane kolodvorskog kolosijeka: 3 1 Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted October 8 Author Share Posted October 8 Umjesto pragova letve. A jedna letva fali i ispod je rupa. Ki je to vrag: Vodotoranj: Bila jednom jedna SEGESTICA, danas ostalo samo A: Za one koje zanima kulturno-povijesna i tehnička baština prenosim tekst o legendarnoj tvornici sa Hrvatske tehničke enciklopedije: Segestica, tvornica alkohola, kvasca, octa i drugih proizvoda osnovana u Sisku, svojedobno je bila jedan od najvećih proizvođača alkoholnih pića u zemlji. Njezini začetci vezani su uz malu pecaru koju su 1917. u Sisku osnovali dioničari i zadrugari. Brzim rastom s peterostrukim povećanjem dobiti pecara je 1920. proširena te je osnovana Pecara Sisak. Umirovljeni austrougarski časnik Petar Teslić (1883–1936) ondje je iste godine otvorio trgovinu alkoholom, žitaricama i drugom robom te ubrzo kupio Pecaru Sisak. Budući da je u zemlji bila nestašica žestokih pića, likera i ugljične kiseline, pecara se pokazala temeljem budućega razvoja Teslićeve proizvodnje. Ubrzo je otvorio nove pecare u Sisku, Brčkom i Kozarcu kraj Prijedora. U gradskim je planovima Siska osiguran prostor industrijske zone gdje je Teslić otkupio zapadni unutarnji blok te ondje izgradio kompleks pogona s vlastitim industrijskim kolosijekom. Proširivanjem proizvodnje u sljedećih je desetak godina otvorio nove pogone, a vrijednost njegova poslovanja narasla je više od dva puta. Pogoni s približno 150 zaposlenika bili su okosnica industrijskoga razvoja grada, a pogon za proizvodnju pića prepoznat je kao renomirani jugoslavenski proizvođač. Izgradnju prvoga velikog pogona za proizvodnju etilnog alkohola (žesta ili špirit) započeo je 1922., a otvorio ga 1925. Ondje su se proizvodile velike količine alkohola za tehničke i medicinske svrhe. U međuvremenu je 1924. otvorio pogon za proizvodnju likera, ruma i konjaka, potom 1925. pogon za proizvodnju ugljične kiseline (koja se rabi za proizvodnju pjenušavih pića), a ondje se od 1933. proizvodio i suhi led. Godine 1926. pokrenuta je proizvodnja drvenih sanduka i drvene vune. Kako bi se iskoristili ostatci koji nastaju u proizvodnji žeste, 1928. osnovan je i pogon za proizvodnju kvasca. Imao je mogućnost proizvodnje više od 2000 kg kvasca na dan, a u sljedećim je godinama proizvodnja dodatno povećana. Iste godine otvoren je pogon potaše (kalijev karbonat), sode i mineralnog gnojiva u kojem su se također kao sirovina rabili ostatci od proizvodnje alkohola. Tim je pogonom riješen problem otpada i zagađenja te je bio jedini u zemlji u kojem se proizvodilo kalijevo gnojivo i potaša. Potaša se pak rabila u pogonu za proizvodnju boca i šupljeg stakla (1931), u kojem se proizvodila ambalaža za vlastite i tuđe proizvode. Nakon oštećenja pogona u poplavi Save 1934. i eksploziji peći 1935., 1938. prodan je Sjedinjenoj tvornici stakla u Zagrebu, koja je pak prekinula sisačku proizvodnju. Od 1930-ih kompleks je sadržavao i mali pogon stlačenih plinova te octa. Kao utjecajni poduzetnik, Teslić je 1930. investirao u istraživanje nalazišta nafte, zemnoga plina i mineralne vode u Sisku. Otkriveni plin rabio se u pogonima do 1931. Pronađena je i mineralna voda bogata jodom, pa je ubrzo otvoren pogon za eksploataciju Mineralne vode Teslić te jodno kupalište. Pogon mineralne vode izgorio je 1936. i nikada nije obnovljen. Teslić je 1936. iznenada preminuo, njegovi su sinovi preuzeli poslovanje, no pred II. svj. rat pogoni su prodani ili ukinuti. Tvornica žeste, kvasca, likera, ugljične kiseline, pečene džibre, velepecara rakije, staklana i kupalište P. Teslić u Sisku nacionalizirana je 1945., naziv je promijenjen u Industrija vrenja Sisak, a 1947. u Segestica, industrija vrenja Sisak. Velik dio proizvodnje likera 1949. preseljen je u zagrebačko poduzeće Tvornica likera i vinogradarstvo (Badel 1862), no 1950. vraćen je u Sisak i moderniziran. Tih je godina rekonstruiran i proširen pogon žeste, u kojem je omogućena proizvodnja iz žitarica, planirano je otvaranje pivovare (što nije ostvareno), a 1956. izgrađena je i nova energana, među najmodernijima u zemlji. Pogoni su znatno oštećeni u eksploziji parnoga kotla 1962., te se do 1966. radilo na obnovi i ponovnoj izgradnji. Od 1966. poduzeće je poslovalo pod imenom Segestica proizvodnja i promet prehrambenih proizvoda. Tijekom vremena zapalo je u poteškoće, 1973. pokrenut je stečaj, te se tražila mogućnost revitalizacije proizvodnje povezivanjem s većom radnom organizacijom. Od 1974. poduzeće je djelovalo unutar prehrambenog poduzeća Podravka iz Koprivnice, kao OOUR Segestica. Rekonstruiran je pogon za proizvodnju octa, važna karika u proizvodnome lancu jer je sirovinu činio nusproizvod proizvodnje žeste. Proizvodili su se alkoholni, vinski i aromatizirani ocat. U novoj strukturi obnovljeno je i prošireno više pogona te je iskorištena Podravkina trgovačka i marketinška mreža, čime je proizvodnja iznova oživjela te je Segestica na vrhuncu poslovanja imala 300-tinjak zaposlenika. Podravka je 1996. Segesticu prodala radnicima, a u teškim gospodarskim prilikama nad poduzećem je 2010. ponovno pokrenut stečaj te je velik broj radnika otpušten. Segesticu je 2011. kupilo zagrebačko poduzeće za proizvodnju alkoholnih pića Badel 1862. Naziv je promijenjen u Segestica 1919. Čitava je proizvodnja prebačena u Sisak te je provedena rekonstrukcija pogona, a proizvodila su se jaka alkoholna i bezalkoholna pića te ocat. U pogonima Segestice bilo je zaposleno 20-ak radnika. Segestica je 2018., kao dio Badela 1862., pripojena Meteor Grupi - Labud, u sklopu koje posluje i danas. Kompleks Segestica u Sisku nalazi se unutar kulturno-povijesne cjeline grada Siska upisane u Registar kulturnih dobara RH. https://tehnika.lzmk.hr/segestica/ Teslićev paviljon na Zagrebačkom zboru (danas Zagrebački Velesajam) 1926. godine: Nakon male alkoholno-bezalkoholne digresije vraćamo se na prugu, a ovo je jedan od brojnih prsobrana (hrvatsko-željezničarski = bik): Ovdje nešto fali: Stigoh do kraja putničkog dijela: Ima i ovdje žutila: 4 1 Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted October 8 Author Share Posted October 8 Kolodvor, teretni dio Ovuda je udobnije nego po pragovima i tucaniku: Vagoni pripadaju Pružnim građevinama: Postavnica. Pitao sam usput jednog željezničara ima li koga gore, a rekao je da ima prometnik: U teretnom diijelu kolodvora nabrojao sam sedam spojenih kolosijeka i puno slijepih. Jedan kolosijek se odvaja malo dalje: Jedan zaboravljeni jadničak: Kolosijek za luku je zarastao u travu: Kupa je propisno nabujala: 4 1 Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted October 8 Author Share Posted October 8 S teretnjacima nisam imao previše sreće iako ih je u Sisku i usputnim kolodvorima bilo sijaset, vjerojatno zbog zatvora Lonjske pruge. Jedan s Vectronom prošao mi je u putničkom dijelu kolodvora prema Capragu iza leđa, a ovoga s Taurusom u suprotnom smjeru uspio sam dijelom uhvatiti: U riječnoj luci Sisak ni čamca, a kamo li broda na pretovaru: Odlučio sam popeti se na most: Rešetkaste stube kroz koje se vidi sve do tla nisu baš prijale mojoj akrofobiji, ali sam nekako preživio: Pogled sa mosta na luku: Kupa uzvodno: Valjalo je prijeći na drugu stranu, no kako ćeš to izvesti uz ovoliki promet, a pješačkog prijelaza nigdje? Uspio sam se nekako prebaciti između dvije kolone automobila: Kupa nizvodno: 4 1 Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted October 8 Author Share Posted October 8 Teretni kolodvor sa mosta u oba smjera: Izlaz iz terenog dijela prema putničkom dijelu kolodvora: Signalno pitanje za znalce. Na izlaznim signalima teretnog dijela kolodvora stoji i oznaka predsignala. Za što? Putnički dio ionako nema posebne ulazne signale, a i da ima udaljenost bi bila prekratka. Je li to predsignal za izlazne signale putničkog dijela? A kolodvor Sisak Caprag je očito predaleko. Molim upućene da objasne ovu nedoumicu: Oprez, prolazi Som za Zagreb: Jedan od navoza za pretovar tereta: Je li ovo industrijski kolosijek? Čini se odokativno da je nedavno korišten(?): 4 1 Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted October 8 Author Share Posted October 8 Navoz za pretovar na sjevernoj strani je puno veći: Teretni dio kolodvora za sada je uglavnom prazan. Neće biti dugo: Odvajanje još jednog kolosijeka za luku na Kupi: Idem ovuda do teretnih vagona u daljini. Zgradurina lučkog skladišta stvara sjenu koja mi blago planinari po jetri, ali što se može: Jesu li ovi Eas-z zreli za kasaciju?: Prvi sigurno nije: Smjena straže: Praško proljeće ili balvan revolucija?: 4 1 Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted October 8 Author Share Posted October 8 Ne postoji tako mala rupa u žici da se ne može proturiti objektiv džepnog Olympusa: Ako produžim dalje neću vidjeti ništa što se eventualno zbiva na kolodvoru, stoga idem natrag iza onog prvog Eas-z: Ovdje se može nekako gaziti po kombinaciji sitnog šljunka i tucanika: Tko zna koliko je nekada pretovareno tereta u ovoj džungli: Ovog maleckog railfana pratio sam dok je prolazio preko tucanika od jednog praga do drugog, a ime mu je Smrdljivi Martin (Rhaphigaster nebulosa). U svakom slučaju bolje je vidjeti ga na pruzi nego u kući: Bližim se izlazu iz kolodvora u smjeru Zagreba: Blok kućica se odavno ne koristi: 4 1 Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted October 9 Author Share Posted October 9 Otvorena pruga u smjeru Zagreba: Ulaz u kolodvor iz smjera Zagreba: Jel ovo na kineskom piše ''Asti gospe''?: Počeo sam s brojem 1 i došao do broja 50. Kolodvor Sisak zaista ne oskudijeva u skretnicama, od kojih se dobar dio ne koristi... ... kao ni ovaj kolosijek koji nestaje u džungli. Možda je slućio kao izvlačnjak za vagone iz luke?: Jedina englezerica u kolodvoru Sisak: 4 1 Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted October 9 Author Share Posted October 9 Englezerice su same po sebi kuriozitet na prugama (onu raspadnutu željeznariju na Zagreb Glavnom ne računam) pa vrijede nekoliko slika: Skretalo broj 44: Ovdje ne može: U hodnji natrag uhvatio sam ovu garnituricu HŽ Infre: Kretao sam se malo sjevernim i malo južnim dijelom teretnog kolodvora ovisno o stanju podloge. Hodanje po tucaniku ne bih nikome preporučio. Napokon sam se dokopao prikladnog tla i zabilježio malo tereta na navozu, ma čemu služio: 4 1 1 Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted October 9 Author Share Posted October 9 Evo me ponovo kod pružnih građevinaca: Dečki su si složili terasu sa stolovima i stolicama (zavirih unutra): Još malo po putničkom i okolici, a i preko Siscie ŽPPR na razmeđi teretnog i putničkog dijela kolodvora: Zanimljiva koncepcija parka - nigdje staze i do klupa se mora kroz savanu: Nisam došao zbog klupa nego zbog ove krasotice, od koje se ne mogu odvojiti: 4 1 Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted October 9 Author Share Posted October 9 U blizini je i gumenjak, vulgo autobusni kolodvor, pa sam bacio pogled i tamo: 4 1 Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted October 9 Author Share Posted October 9 Izgleda da ovdje vlada monopol: Dok sam se motao među gumenim kotačima u kolodvor se došuljao neuobičajeni željezni konj. Ako se ne varam to je ''Sava'' iz Vinkovaca, a vozi alternativnim prijevoznim putem zbog zatvora pruge Dugo Selo - Novska: Uspio sam ga uhvatiti u odlasku: Zato mi ovaj Đuran nije promakao: 3 1 Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted October 9 Author Share Posted October 9 Zaintrigirao me ovaj natpis u pločici na peronu: Ovdje je objašnjenje: Ima toga još: A ovdje sve piše. Vlakovi voze i mi hodamo po starorimskoj Sisciji: A pothodnik do perona je pretvoren u mini-nuzej. Čudo je da još nije vandaliziran: 4 1 Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted October 9 Author Share Posted October 9 Stiže putnički iz Zagreba za Novsku: Ovakve klupe trebalo bi postavljati na sve kolodvore i stajališta, a ne one ružne metalne konstrukcije. Tu sam sjeo prvi put nakon više od dva sata motanja po kolodvoru i oko njega: Iz Capraga je dojurio i protutnjao dugački teretni vlak s Vectronom i bačvama. Preteći ćemo ga u kolodvoru Greda: Stiže i moj Som iz Volinje za Zagreb: Pozdrav svima od 1.850 konja u mirovanju i jedne konjine koja se još uvijek kreće 6 2 1 Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
BornaZ Posted October 9 Share Posted October 9 On 08. 10. 2024. at 9:39, Stanley said: Tamo nisam išao: Predivan Putopis! Dvije parnjače su unutra. Jedna bez oznaka (valjda isto 22) i Serija 62. 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DB Posted October 9 Share Posted October 9 On 08. 10. 2024. at 9:06, Stanley said: ... Kod skretnice broj 1 odvaja se ovaj industrijski kolosijek. Kamo ide i da li se koristi ne bih znao reći: ... "Galdovo". 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DB Posted October 9 Share Posted October 9 On 08. 10. 2024. at 13:18, Stanley said: Umjesto pragova letve. A jedna letva fali i ispod je rupa. Ki je to vrag: ... Graba za čišćenje vatre? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DB Posted October 9 Share Posted October 9 8 sati, Stanley said: ... kao ni ovaj kolosijek koji nestaje u džungli. Možda je slućio kao izvlačnjak za vagone iz luke?: ... Služio je kao izvlačnjak. 😎 8 sati, Stanley said: ... Jedina englezerica u kolodvoru Sisak: Nije. Ima još jedan u Luci: Google karte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DB Posted October 9 Share Posted October 9 7 sati, Stanley said: ... Ovo samo čeka da netko pod tim pogine. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DB Posted October 9 Share Posted October 9 7 sati, Stanley said: ... ŽPPR na razmeđi teretnog i putničkog dijela kolodvora: ... PP! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.