Jump to content

Carpe Diem: Čakovec, 5. srpnja 2024.


Stanley

Recommended Posts

Jedan uvaženi forumaš je svojedobno postavio pitanje ''tko se normalan još vozi vlakom?''. Ja preventivno priznajem da nisam sasvim normalan jer se u starim danima vucaram i tandrkam prugama gdje je maksimalna brzina na poduljim dionicama 45 km/h, a ''lagane vožnje'' ne računam. Tako sam se uputio uglavnom sporovozno i u Čakovec, promijenio 8 (osam) vlakova i u njima proveo gotovo pola obdanice tj. sunčeve svjetlosti.

U Čakovcu sam boravio tri puta, ali samo na kratko vrijeme. Jednom sam bio s ekipom forumaške roštiljijade i dvaput poslom u tiskari ''Zrinski'' koja se nalazi u poslovnoj zoni. Sâm grad sjeverno od pruge praktično nisam vidio, pa sam odlučio pohoditi ga dok me noge još dobro služe. Putovanje je bilo relativno udobno, a promijenio sam osam vlakova - u dolasku 8021, 3054, 3004 i 3304, a u povratku 3403, 3015, 3069 i 8048. Tri presjedanja na dionici od cca 115 km, to je vjerojatno europski rekord. Koristio sam i raskoš voznog parka HŽ PP - Som prigradski, Som međugradski, Macosa i Šved.

 

Sa stajališta Sutla ispratilo me lijepo jutro i ljetno cvijeće u vlasništvu HŽ Infrastrukture:

 

1P1010001(1024x768).jpg.dbda304b7780aa3ff53f7cc6e64a012a.jpg

 

Na 3054 čekalo se u Zaprešiću podulje vrijeme. Stigla je dupla garnitura, a prometnik je preko razglasa najavio da prvi dio vlaka ide u Zabok i drugi u Savski Marof. Lijepo, ali na čelu vlaka piše ''Harmica''. I što sad? Odlučio sam riskirati i poslušati najavu, a na izlasku iz kolodvora sam s blagom strepnjom promatrao kamo će vlak (s)krenuti. Srećom je išao u pravom smjeru, a ja sam razmišljao kako su se snalazili putnici koji su pokupljeni na stajalištima od Zapadnog kolodvora do Podsuseda.

Dionica Zaprešić - Zabok zaista impresionira udobnošću i brzinom vožnje. Majstor je između najava službenih mjesta na displeju prikazivao brzinu i uvijek je dosezala 119 km/h. U Zaboku sam presjeo u Macosu za Varaždin. Nisam neki veliki ljubitelj ovog prometala, ali je očito bila nedavno obnovljena, udobna i klimatizirana, bez jedne mrlje a kamo li grafita. U Varaždinu sam pak morao presjesti u Šveda za Kotoribu, također pošteđenog od manijaka sa sprejevima.

I tako sam konačno stigao u Čakovec, preživjevši dugo tandrkanje i mjestimično gmizanje od Zaboka do Varaždina.

 

Kolodvor Čakovec

 

2P1010090(1024x768).jpg.7a17ce307f991dbb2f471aa327211222.jpg

 

Čakovec je kolodvor na pruzi M501 državna granica - Čakovec - Kotoriba - državna granica, na kilometarskom položaju 60+846. Ujedno je i odvojni kolodvor za pruge R201 Zaprešić - Čakovec i L101 Čakovec - Mursko Središće - državna granica. Od državne granice u smjeru Slovenije (Središče) udaljen je 9 km, od kolodvora Mala Subotica u smjeru Kotoribe 9 km, od kolodvora Varaždin u smjeru Zaprešića 11 km i od kolodvora Mursko Središće u smjeru Slovenije (Lendava) 17 km. Najveća dopuštena duljina vlakova na 5. i 6. kolosijeku iznosi 530 m, a najveća dopuštena brzina kroz kolodvor je 35 km/h.

 

Kolodvor Čakovec kao Csáktornya snimljen nepoznate godine:

 

3Cdaktornya(1024x596).jpg.117d6a084541e6b6182354604b1aaba8.jpg

 

Civilna strana:

 

4P1010003(1024x768).jpg.5b4e72bf0fe3b11959a97973a7ba0a1a.jpg

 

Šefu kolodvora sam priopćio da imam namjeru malo slikati u području njegove nadležnosti, pitao me imam li dopuštenje, odgovorio sam da imam i htio sam mu pokazati, no odgovorio je ''ne treba''. I inače je svo osoblje koje sam sreo bilo izrazito susretljivo i rekao bih dobrodušno. Jedino što mi nije prijalo bio je nedostatak teretnih vlakova zbog zatvora pruge prema Macincu i Sloveniji. Što ćemo, tako biva kada se pruge zatvaraju zbog obnove.

 

Najprije sam prošetao duž starinskog i lijepo uređenog perona:

 

5P1010022(1024x768).jpg.1f5ac83a4494f3e8b6772bab52c67291.jpg

 

Dvije spomen ploče:

 

5aP1010004(1024x768).jpg.1292d1960e9386c75fad458b0765dfd4.jpg

 

5bP1010005.JPG.2aa7060385515df0c9f3009ab095d2a9.JPG

 

Na peronu sam sreo ovu trojicu veselih i simpatičnih dečkića s kojima sam se malo našalio. Rekli su da putuju u Središće. Nisam pitao koje, ali je je vjerojatno Mursko jer je pruga prema onom slovenskom zatvorena. Poslao sam jednom od njih sliku putem maila i ljubazno je zahvalio. To je mladež kakva nam treba:

 

6P1010008(1024x768).jpg.f02f44235f064aac99ad10d05e6665a7.jpg

  • Like 4
  • Thanks 1

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Vozni red:

 

1P1010012(768x1024).jpg.34a96586358e50a31a2e939d2a55d73b.jpg

 

2P1010011(768x1024).jpg.15c77bce0f64e61140d6a65242c6f628.jpg

 

Na zgradi su se pojavile neke čudne pukotine. Ovo je slika iz putničkog prostora:

 

2aP1010017.JPG.b61c27772ef2dee1d9a99d63de15f9de.JPG

 

Posljedica:

 

3P1010006(1024x768).jpg.9b6455250fcb57f021f4ff6294f3e862.jpg

 

Peron je ukrašen fotografijama iz povijesti prve željezničke pruge u Hrvatskoj:

 

5P1010007(1024x768).jpg.83c01e33b6128ad31a28c5f77755619f.jpg

 

6P1010009(1024x768).jpg.8b6422af1254f43eabe9405a244d70c5.jpg

 

7P1010010(768x1024).jpg.c6c261b84f907dd8fead11c75708f06e.jpg

 

Još tri sličice sa perona:

 

8P1010024.JPG.879d88b6b87fe8bc3b944628d6cfd9d4.JPG

  • Like 3
  • Thanks 1

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

1P1010025(1024x768).jpg.ad8653d1fb14c6db80ff9f3b7bc98ed3.jpg

 

2P1010026(768x1024).jpg.92d247c09bc5bd668b4276ab22a852f4.jpg

 

Prostor putničke blagajne:

 

3P1010018(1024x768).jpg.f9cda5820360820e1a0628c6d7771313.jpg

 

4P1010019(1024x768).jpg.69d7058cbaadbdfb8a6c7502ccfa9742.jpg

 

I čekaonice su ukrašene slikama iz prošlosti pruge:

 

P1010013(1024x768).jpg.5e317cbefcdb1b2f5063c489d429ecd3.jpg

 

P1010014(1024x768).jpg.3639a4e14622c35414fc1829c5594e9c.jpg

 

P1010015(1024x768).jpg.cd1c5407dec9e0ed9a61eeb25f8e7ddf.jpg

 

P1010016(1024x768).jpg.40939005dc3156d0ba934f19d6a41770.jpg

 

Dodajem da su i peron i unutarnje prostorije tako uredni čisti da bi se gotovo moglo jesti sa poda. Svaka čast. Kolodvor Čakovec je na mene ostavio vrlo dobar dojam.

  • Like 4
  • Thanks 1

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Ovo prvi put vidim na službenim mjestima Hrvatskih željeznica:

 

1P1010021(768x1024).jpg.27f7a27a1ed2953987855ecd7d803da4.jpg

 

Ne znam otkud se ovaj stvorio:

 

P1010023(1024x768).jpg.657cd3db2f98986ad634a52ff36e5031.jpg

 

Peron je opustio:

 

P1010030(1024x768).jpg.ea06bbbc7fdad685d699b94973de0e40.jpg

 

Krećem najprije na zapadni kraj kolodvora:

 

P1010031(1024x768).jpg.e83a151dcafbd5ed73e5cb3ec5ed7972.jpg

 

Jedna od (bez)brojnih skretnica, a nosi broj 17:

 

P1010032(1024x768).jpg.382dc4539d6d0a122c0ea17139178c25.jpg

 

Samo naprijed za nosom:

 

P1010033(1024x768).jpg.414f15b0afee44d491451a88e8d81e63.jpg

 

Izlazni signali:

 

P1010033a(1024x768).jpg.e34f836e8e7dbca8d5b6153796aedfd2.jpg

 

Skretnica za kolosijek koji vodi u radionu za popravak vagona:

 

P1010034(1024x768).jpg.529178b3c358a0818785d4cb378ab3fb.jpg

  • Like 2
  • Thanks 1

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

U radionu nisam dublje ulazio pa iz nje slijede samo četiri fotografije. Čini mi se da na prvoj u pozadini viri nos neke manevarske lokomotive:

 

P1010037(1024x768).jpg.b069fcee69a76c3de436df133ff6c744.jpg

 

P1010038(1024x768).jpg.909d0f3cb93f37aff9e270e64afaf43a.jpg

 

P1010040(1024x768).jpg.ddb047cb027a582a0942aec05c2a1aa6.jpg

 

P1010041(1024x768).jpg.0748bf7e22962aeffe0bd90c0897694f.jpg

 

Blok kućica mi je puno zanimljivija:

 

P1010042(768x1024).jpg.9a591b01959678164aea17bf0461108c.jpg

 

Ove štenge se ne slažu baš najbolje s mojom akrofobijom, ali se nekako dovuklo do gore...

 

P1010043(1024x768).jpg.e87024e258a124ad497bd27e98ed399d.jpg

 

... gdje me dočekao osmijeh ovog ljubaznog gospodina. I njemu sam poslao fotografiju:

 

P1010043a(1024x768).jpg.a572ae9949c6c369baa95e5563ee1e8b.jpg

 

Mehanizam za ručno okretanje skretnica vrijedi svakako pobliže razgledati:

 

P1010044(1024x768).jpg.a5da4ab49ce0f7a3667a68f4c1256bc3.jpg

  • Like 5
  • Thanks 1

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Sila puta krak:

 

P1010045(1024x768).jpg.31d6a0c790db7738e0de68c9265ed5a5.jpg

 

Gdje je što:

 

P1010049(1024x768).jpg.c3775281c41f792ef49952bc8049f789.jpg

 

P1010050(1024x768).jpg.eb6dffbbd4be6b7571e9ccfb53f0ba51.jpg

 

P1010050a(1024x768).jpg.5dee1c3813f49f633054df900bf3f407.jpg

 

Opet sam vani na friškom željezničkom zraku, taman na vrijeme da ispratim Šveda u Varaždin:

 

P1010051(1024x768).jpg.1960b774abd1fa15eb558b53c65a0514.jpg

 

Lijevo za Varaždin, desno za Macinec (i dalje do Pragerskog):

 

P1010054(1024x768).jpg.04893c4bced37507672f8fb62cdc1f2f.jpg

 

Sjeverna strana kolodvora, kontejner nepoznate mi namjene:

 

P1010054a(1024x768).jpg.f07a8536fd6ba4730bec8974f630f029.jpg

 

Da vidimo što ima ovdje:

 

P1010055(1024x768).jpg.6cc4b0b9be59a71ec091089e11a16cba.jpg

  • Like 4
  • Thanks 1

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Ima firma Pružne građevine:

 

P1010058(1024x768).jpg.be6391c7f5e2c621b921a2cee450be45.jpg

 

P1010060(1024x768).jpg.8a1d025a0557260d67ddb385ee91ce9f.jpg

 

P1010061(1024x768).jpg.972c619497c894fce38e201541204917.jpg

 

Ovo hibridno vozilo marljivo slaže drvene pragove:

 

P1010061a(1024x768).jpg.b3f019afdee554e452f68296bf459ca1.jpg

 

Zanimljiv način prijenosa snage - umjesto kardana gume:

 

P1010061b(1024x768).jpg.c84670511c4ef63c053a338e195af5de.jpg

 

Ovo sve je složeno valjda za dionicu prema Macincu i Sloveniji(?):

 

P1010061c(1024x768).jpg.7caa5ef16c276e9f35e21b0b71290c09.jpg

 

Liči na bunker, a koja mu je namjena ne bih znao reći:

 

P1010062(1024x768).jpg.771abba2d6768e0d94943f340a275539.jpg

 

Mrtva priroda:

 

P1010063(1024x768).jpg.f12851a23a5fe936afcb62fae344f625.jpg

  • Like 4
  • Thanks 1

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Nastavljamo s HŽ Infrastrukturom, a ovo je pokojni vodotoranj:

 

P1010063a(768x1024).jpg.30183d6aa484660afdece5545d6bf9cd.jpg

 

Baraka nepoznate namjene:

 

P1010064(1024x768)(1024x768).jpg.dad22c5f614a2a3061984f062a3e60eb.jpg

 

Radije bih se penjao na Klek:

 

P1010069(1024x768).jpg.ea988ea915055860c16b5e8d503863ab.jpg

 

Ipak sam se preko ruševnih štengi popeo na plato za pretovar tereta, a to je ovo:

 

P1010069a(1024x768).jpg.5bffaa68af08e6f715958233c0e80fe1.jpg

 

Nekada robno skladište:

 

P1010070(1024x768).jpg.3e417fb6c7bd77455d7c4529fb011126.jpg

 

P1010070a(1024x768).jpg.aacfc5415a6244522670f2cfff63d8ec.jpg

 

Nije kosi toranj u Pisi nego stara pružna kolica:

 

P1010071(1024x768).jpg.2fe1dc28fc9dd80f0fb832e3474f3e35.jpg

 

Vagoni za prijevoz kamiona umorili su se od silnog rada u Spačvi pa sada odmaraju:

 

P1010073(1024x768).jpg.1c534426cf34c9de9417689d55c89ebb.jpg

  • Like 5
  • Thanks 1

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Zgrada kolodvora još jednom:

 

P1010073a(1024x768).jpg.6429a611158169942ebcef74db49bae9.jpg

 

S lijeve strane je još jedno skladište, a ovo je drvene konstrukcije:

 

P1010078(1024x768).jpg.1e9887b7b76e41f3a0e78dbcfc1ed03f.jpg

 

Pogled unatrag:

 

P1010078a(1024x768).jpg.c0653606ede06bf1e47a6802f365625f.jpg

 

Simbioza Carga i Infre:

 

P1010079(1024x768).jpg.fc25f0e28f35ae66c2b2fea24c40c4c3.jpg

 

Slijepi kolosijek:

 

P1010081(1024x768).jpg.874c2f36af17eaaece465d166ee10647.jpg

 

Ko? Kokalo.

Usput, tko može reći što je ovo:

 

P1010082(1024x768).jpg.412232029ca0d0c25a48ed35976b79d2.jpg

 

Da ne zaboravim gdje sam:

 

P1010084(1024x768).jpg.4c0b99223bc94ccd747c7f971a5c2341.jpg

  • Like 4
  • Thanks 1

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Blok kućica na izlazu prema Kotoribi. Ovdje nisam ulazio:

 

P1010085(768x1024).jpg.093f2e38f28736cb145db9581aa36f88.jpg

 

Signal:

 

P1010086(768x1024).jpg.5dec1fa85ff310f320f661e0e5edca3d.jpg

 

Lijevo za Mursko Središće - Lendavu, desno za Kotoribu. Pruge se razdvajaju 2 km dalje kod stajališta Čakovec-Buzovec:

 

P1010087(1024x768).jpg.8b1f7ac60eb179f6e48b49e0afc7d183.jpg

 

Pogled na kolodvor iz smjera istoka:

 

P1010088(1024x768).jpg.883ddcb3bd2b6b17c01d03f387661f39.jpg

 

Dolazi Šved iz Murskog Središća:

 

P1010091(1024x768).jpg.172599bf7d8489db88aa3ee55e169ab8.jpg

 

P1010093(1024x768).jpg.3845f487999d92429c6a8b2e1a6c84cf.jpg

 

Došlo je vrijeme da se uputim u grad. Ovaj informativni pano kod kolodvora poslužio je za opću orijentaciju, a dalje sam išao po intuiciji i prateći položaj Sunca. Niti sam imao kartu niti sam se raspitivao kod domorodaca, ali ni na jednom mjestu nisam imao dvojbu kamo ići. Što bi rekao ludi Mujo kucnuvši se o tintaru - ''bubreg radi'':

 

P1010094(768x1024).jpg.449a049a9bcf44d88e30e8ec128c5dbc.jpg

  • Like 5
  • Thanks 1

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Grad Čakovec

 

Čakovec (mađarski Csáktornya) je grad na sjeveru Hrvatske i sjedište Međimurske županije. Nekada je cijelo Međimurje bilo jedna općina (Čakovec) dok je danas županija, ali pustimo po strani čuda teritorijalnog ustroja i lokalne samouprave mile nam domovine. Područje Grada sastoji se od 14 naselja - Čakovec, Ivanovec, Krištanovec, Kuršanec, Mačkovec, Mihovljan, Novo Selo na Dravi, Novo Selo Rok, Savska Ves, Slemenice, Šandorovec, Štefanec, Totovec i Žiškovec. Prema popisu iz 2021. godine administrativno područje Grada ima 27.266 stanovnika, od kojih u samom Čakovcu 15.160. Čakovec je jedina jedinica lokalne samouprave na području županije koja u razdoblju 2011.-2021. bilježi porast broja stanovnika (u cijeloj županiji zabilježen je pad od 8%).

 

Zastava s grbom Grada Čakovca:

 

AZastavaakovec.jpg.1a6f4169714b1330f4508b7c8855d900.jpg

 

Čakovec na satelitskoj snimci:

 

bakovecGoogle.jpg.a7613ac57c1f0a697d62a5af1dd6ab3a.jpg

 

Kratak zapis o povijesti Čakovca prenosim sa službene web stranice Grada:

 

Prema dosad poznatim podacima, prvo naselje na današnjem području Čakovca podigli su Rimljani pod nazivom Aquama, kao utvrdu za vojne potrebe. Čakovec je ime dobio po grofu Dimitriju Csakyju (Čakiju), koji je početkom 13. stoljeća podigao drvenu utvrdu nazvanu ''Čakov turen''. Prvi puta izrijekom se Čakovec, kao utvrđeni grad, spominje 1333. godine u ispravi kralja Karla Roberta. Kroz svoju burnu povijest Čakovec je, kao i Međimurje, često mijenjao gospodare. Najznačajnije razdoblje je svakako 16. i 17. stoljeće, kada su u Čakovcu stolovali hrvatski banovi i vojskovođe iz obitelji Zrinski. Kroz više generacija obitelj Zrinski je od čakovečke utvrde stvorila jedan od najraskošnijih hrvatskih i europskih dvoraca toga doba.

 

Karlo Roberto Anžuvinac:

 

cKarloRobertAnuvinac.jpg.9d8e1eefaa4a9ae773ebb162bb99a957.jpg

 

U to vrijeme grad je bio oaza civilizacije i kulture na vječno nemirnoj turskoj granici i mjesto na kojem su se donosile odluke od bitnog značaja kako za Hrvatsku i njeno srednjoeuropsko okruženje. U Čakovcu su održane banske konferencije za Nikole Zrinskog-Čakovečkog (1620.-1664.).

Poveljom Jurja IV. Zrinskog od 29. svibnja 1579. godine stanovnicima podgrađa čakovečke utvrde daje se status slobodnog trgovišta, čime je naselje dobilo osnovne atribute grada.

1848. godine Čakovec je proglašen slobodnim kraljevskim gradom. Izabrano je gradsko vijeće od 30 članova, njegov izvršni organ - Savjet Grada Čakovca od 10 članova te prvi gradonačelnik. Snažan gospodarski i društveni polet Čakovec doživljava u drugoj polovici 19. stoljeća izgradnjom željezničke pruge, jedne od prvih na ovim prostorima.

Ustrojavanjem jedinica lokalne uprave i samouprave, čime je Republika Hrvatska podijeljena na županije, te gradove i općine, Čakovec 1993. godine ponovo dobiva status grada.

 

https://www.cakovec.hr/web/o-gradu-cakovcu/#

 

Povelja privilegija koje je Čakovčanima dao Juraj IV. Zrinski 29. svibnja 1579. godine:

 

dakoveka_povelja_Jurja_IV._Zrinskog_(1579).jpg.1b218bba69679b4b001f257849291909.jpg

 

Dvije stare fotografije Čakovca:

 

eStaro1.jpg.24bd3288f89722cfbeadf551700a31d6.jpg

 

fStaro2.jpg.6bb92c0398d9ac25c07454595c98d252.jpg

 

Uz Čakovec i okolicu vezan je rođenjem ili boravkom čitav niz poznatih osoba. Među njima su plemićka velikaška obitelj Zrinski, skladatelji Josip Štolcer-Slavenski i Ljubo Kuntarić, književnici Josip Horvat i Milivoj Slaviček, slikar Gabrijel Horvat, glazbenici Lidija Bajuk i Boris Leiner, tenisač Franjo Punčec, gimnastičar Filip Ude te nogometni reprezentativci Aleksandar Benko, Drago Vabec, Srećko Bogdan, Robert Jarni i Dražen Ladić.

 

Josip Štolcer-Slavenski:

 

gJosip_tolcer_Slavenski_1935.jpg.9825c50562d7e60ab6f87dd42d1a5b0d.jpg

  • Like 1
  • Thanks 2

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Milivoj Slaviček:

 

hMilivojSlaviek.jpeg.7353ba878ef42a1270f7c535e3148efc.jpeg

 

Franjo Punčec:

 

iFranjoPunec.jpg.3ef46b380fea2e764b28fd8237f1b4ab.jpg

 

Aleksandar Benko:

 

jBenko.jpg.53a80fbaadd93f9acf4a02acdd43164b.jpg

 

Put u grad vodi preko ovog zapetljanog ŽPPR:

 

P1010095.JPG.9c9d341a054848a66504aea3d605bff1.JPG

 

Dvije vizure modernog Čakovca:

 

P1010098(1024x768).jpg.2d052210edf2e5df11de30b94420768a.jpg

 

P1010099.JPG.ab645e0a82dfd91ddbfe129c06e4b523.JPG

 

Park pruža ugodnu hladovinu:

 

P1010100.JPG.35b1c71d86ae5792732fa4021018d069.JPG

  • Like 2
  • Thanks 2

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Jedna od zanimljivosti u parku:

 

1P1010102.JPG.c8993d0c7e97027d733e76019ba0e469.JPG

 

2P1010103.JPG.de169af7ffdd74d13521e7b3ae36a79f.JPG

 

Izgleda da dolazim na svoj prvi cilj...

 

3P1010103a.JPG.64db3e0aea12259ce40d198ac6738d74.JPG

 

... a to je Stari grad u Čakovcu:

 

4P1010151.JPG.09bb4bc13287c8c1193a9f2dfc44000b.JPG

 

Zapis o čakovečkom Starom gradu prenosim sa web stranice Muzeja Međimurja:

 

Čakovečki Stari grad najvrjedniji je kulturno-povijesni spomenik u Međimurju. Kao drveno utvrđenje vjerojatno postoji od druge polovice XIII. stoljeća i Čaka (Csáka) od plemenitog roda Haholda koji je Čakovcu ostavio i ime. Kao utvrđeni grad spominje se 1333. godine u ispravi kralja Karla Roberta. Onovremeni gospodari Lackovići, Celjski i Ernušti, redom najznačajnije plemićke obitelji Kraljevstva, do sredine XVI. stoljeća izgradili su prostrani dvor sa snažnim vanjskim obrambenim sustavom.

U ime naknade za sredstva uložena u obranu zemlje kralj Ferdinand I. Habsburški je 1546. godine Nikoli IV. Zrinskom (1508.-1566.) darovao Međimurje. Međimurje je tako došlo u posjed jedne od najznačajnijih obitelji u feudalnoj povijesti Hrvatske. Pet generacija Zrinskih gospodarilo je Međimurjem. Zrinski su redom bili hrvatski banovi, istaknuti ratnici protiv Osmanlija, graditelji, pjesnici, humanisti, poznavatelji i ljubitelji znanosti i umjetnosti, protivnici austrijskog apsolutizma i centralizma, a Nikola IV. Zrinski Sigetski i njegov praunuk Nikola VII. Zrinski Čakovečki i europski poznate ličnosti. Zbog stalne osmanlijske opasnosti Zrinski su izgradili obrambeni sustav na rijeci Muri, a čakovečki kastrum pretvorili u snažnu nizinsku renesansnu tvrđavu. Unutar zidina sagrađena je četverokutna palača s unutarnjim dvorištem.

 

Grb obitelji Ernušt:

 

kGrb_obitelji_Ernut.jpg.e842c4c1c2a0a83a3a87be28a91ab98d.jpg

 

Petar IV. Zrinski:

 

lPetarIVZrinski.jpg.7471af23c4bc6f9a6983405801e46fd6.jpg

 

Nakon sloma zrinsko-frankopanskog ustanka 1670. godine čakovečko je vlastelinstvo došlo pod upravu Kraljevske komore, potom raznih zakupnika, a 1719. godine dobili su ga češki grofovi Althan. Novi su vlasnici grad zatekli u žalosnom stanju, a snažan potres koji je 1738. godine zadesio Međimurje gotovo je srušio tvrđavu i palaču. Althani obnavljaju i rekonstriraju kompleks: palači je dograđen drugi kat, a stari toranj iznad ulaza u palaču je zbog dotrajalosti porušen, te je sagrađen novi iznad ulaza u tvrđavu.

Althani Čakovečko vlastelinstvo i Stari grad prodaju 1791. godine grofovima Feštetić. To je vrijeme sloma feudalnog sustava i ubrzane kapitalizacije vlastelinstva. U Starom gradu je 1855. godine otvorena šećerana, 1871. godine Kotarski i Okružni sud, te Građanska, a od 1878. godine i Učiteljska škola.

Grof Eugen Feštetić prodao je 1923. godine Čakovečko vlastelinstvo i Stari grad zagrebačkoj tvrtki za promet drvom ''Slavonija d.d.'', a ova ga je 1933. prodala čakovečkom udruženju obrtnika. Tijekom mađarske okupacije u Starom gradu su smješteni represivni organi okupacijske vlasti. 1946. otvorena je Ekonomska škola i đački dom, a od 1954. godine grad je u vlasništvu Muzeja Međimurja Čakovec.

Danas je to spomenički kompleks nulte kategorije i središnji memorijalni prostor Međimurja. Njegovi bastioni, zidine, palača i perivoj srce su današnjeg modernog grada.

 

https://mmc.hr/starigrad_hr.html

 

Tlocrt starog grada Čakovca kojeg je izradio vojni inženjer Giovanni Giuseppe Spalla 1670. godine. Dvostruki opkop pratio je liniju vanjskih bedema, a na zemljištu između jaraka napravljene su patrolne staze i mjesta za okupljanja:

 

mTlocrt.jpg.56a8270ec9ce94ee0be13412240bd9b8.jpg

 

Stari grad Čakovec 1640. godine:

 

nUtvrda1640..jpg.7d874541f745f623e8c057aa8e0dc6e7.jpg

  • Like 2
  • Thanks 2

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Ulaz u grad sa istočne strane:

 

1P1010129(1024x768).jpg.f64adcf5c25cd8778e682c03a93493dc.jpg

 

Pokretni most:

 

2P1010128(1024x768).jpg.22122857fc253ee64b24076e462e34a1.jpg

 

Spomen ploča Nikoli Zrinskom Sigetskom:

 

3P1010127(1024x768).jpg.eee59a86e44e164dd0d985b30ca82f4d.jpg

 

Tri slike iz vanjskog dvorišta:

 

4P1010110(1024x768).jpg.fcba45ad653a266bb1cf356c43b263d7.jpg

 

5P1010106(1024x768).jpg.70d8e16400a932a43b0bf0beb8a9a4cb.jpg

 

6P1010107(768x1024).jpg.32e68b49d104d7210760c26ab8be79ae.jpg

 

Planirao sam obići ovu ustanovu, ali sam vidio da sam u škripcu s vremenom. A protrčati kroz muzej petnaestak minuta i za to još dati 3 eura nije mi imalo smisla:

 

7P1010115(1024x768).jpg.1e5ebc0bce0b6162949c9491e2b0399e.jpg

 

Spomenik prikazuje oproštaj Katarine Zrinske od muža Petra i Frana Krste Frankopana pred njihov odlazak u Bečko Novo Mjesto:

 

8P1010108(1024x768).jpg.ca9cb1d5e8a0709edfd736d77e28963b.jpg

  • Like 2
  • Thanks 2

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Još dvije slike iz vanjskog dvorišta:

 

1P1010111(1024x768).jpg.a29e0fb9361e8bbc2cdc9ab434b46baa.jpg

 

2P1010113(768x1024).jpg.179fd308d426fd3e8c94622b98b4b0e6.jpg

 

Pred zidovima unutar Starog grada ima puno kipova i jedan reljef:

 

3P1010116(768x1024).jpg.64cd7450ff266e397631b686eff5b86e.jpg

 

4P1010117(1024x768).jpg.542c2641fdf0329b27c7b734362028c4.jpg

 

Dva detalja iz unutarnjeg dvorišta u kojem se nalazi i dobro posjećeni restoran ''Stari grad'':

 

5P1010119(1024x768).jpg.f7dbf994d086d654b30e5924bfbc6c4d.jpg

 

6P1010126(1024x768).jpg.0d7522fd760d4b99401c479f28f9403f.jpg

 

Međimurci su previše civilizirani da bi ovo oskvrnuli ušatim samoglasnikom:

 

7P1010114(1024x768).jpg.5a88ac05091a0d1472fcac134f42366e.jpg

 

Pozdrav staroj građevini koju bih volio opet posjetiti:

 

8P1010112(1024x768).jpg.6ea2a8fd125217fe937b752f02ce7a3e.jpg

  • Like 3
  • Thanks 2

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Vrijeme je da obiđem i druge čakovečke znamenitosti, koliko mi vrijeme dopušta:

 

1P1010131(1024x768).jpg.130d1fd97af6bf3c4c9e2374528905df.jpg

 

Franjevački samostan i crkva svetog Nikole izgrađeni su u drugoj polovici XVII. stoljeća sredstvima koje je oporučno ostavio Adam Zrinski, sin hrvatskog bana Nikole Zrinskog. Prvi samostan i crkva bili su od drveta i stradali su u požaru 1699. godine. Današnja crkva izgrađena je u razdoblju od 1707. do 1760. godine:

 

2P1010141(768x1024).jpg.ac1cacf15dc7ef003b622ff6c73a8984.jpg

 

3P1010142(1024x768).jpg.47911cc0646934d9ab9eb04516b570cd.jpg

 

Bivši Trgovački kasino je najraskošnija od svih zgrada u središtu Čakovca. Podigao ju je 1903. godine arhitekt Ármin Hegedüs za potrebe Čakovečkog udruženja trgovaca, u stilu mađarske secesije s pročeljem u kombiniranim ukrasima od opeke i žbuke. Zgrada je služila kao društveno okupljalište bogatog građanstva, a u njoj su se izvorno nalazile prostorije za kartanje, društvene igre, čitaonica i plesni salon. Od Drugoga svjetskog rata do danas zgrada je poznata kao knjižnica te kasnije sjedište sindikata:

 

3aP1010136(1024x768).jpg.ca4974d2c610ffb9461742192c1d1a4f.jpg

 

Podsjećanje na gradove prijatelje Čakovca:

 

4P1010135(1024x768).jpg.8c74ac8ad245f354094e21d82a906d48.jpg

 

Spomenik na ulazu u park:

 

5P1010133(768x1024).jpg.58a64f7e5478ff7de5b07445417eaf5c.jpg

 

6P1010134(1024x768).jpg.9b55bccaede0fd88050a6a76ffd4c520.jpg

 

Niste valjda mislili da je Međimurje sâma ravnica:

 

8P1010130(1024x768).jpg.b092522287175990464c34e81b006861.jpg

  • Like 1
  • Thanks 2

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Još nekoliko impresija iz čakovečkih ulica:

 

1P1010138akovekatedionica(1024x768).jpg.f04d2533012a548c40b9cdff0a41502c.jpg

 

P1010137(1024x768).jpg.bb0b2ecfb43eed90ee5c757269b9565e.jpg

 

P1010140(1024x768).jpg.1be84b2a499e6b2b5dd8bc4a3d1d1fb6.jpg

 

P1010143(1024x768).jpg.b1d5ab4292b34c6fe9eefeb06b8ad61c.jpg

 

P1010144(1024x768).jpg.2e7a43d37ead1bccdbc5a85321ce0ea8.jpg

 

Došlo je vrijeme za povratak, a Šved na vlaku 3403 već čeka:

 

P1010153(1024x768).jpg.47741ac7f584211e149de8b782d591c8.jpg

 

Iz povratnog putovanja samo 2062-019 HŽ Carga u kolodvoru Varaždin:

 

P1010154(1024x768).jpg.bbaa1415c502d10d649846a8fbd3a047.jpg

 

Sve u svemu još jedan lijep i dobro iskorišten penzićki dan. Posebno mi je drago što sam napokon bolje upoznao i Čakovec, koji je na mene ostavio jako lijep dojam.

  • Like 9
  • Thanks 2

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

11 sati, Stanley said:

Jedan uvaženi forumaš je svojedobno postavio pitanje ''tko se normalan još vozi vlakom?''. Ja preventivno priznajem da nisam sasvim normalan jer se u starim danima vucaram i tandrkam prugama gdje je maksimalna brzina na poduljim dionicama 45 km/h, a ''lagane vožnje'' ne računam. Tako sam se uputio uglavnom sporovozno i u Čakovec, promijenio 8 (osam) vlakova i u njima proveo gotovo pola obdanice tj. sunčeve svjetlosti.

 

Predivan putopis!:jup Nisam ni ja baš pri sebi kad sam nedavno išao vlakom od Karlovca do Osijeka preko Podravine i natrag preko Slavonije sve u končarevcima izuzetak šveda od Osijeka do Vinkovaca gotovo 14 sati. Lijepo je dok još ima nas railfanova koji ne komentiramo situaciju iz udobnosti vlastitog doma, nego izađemo na teren i izvidimo stvarnu situaciju.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Grof Eugen Feštetić prodao je 1923. godine Čakovečko vlastelinstvo i Stari grad zagrebačkoj tvrtki za promet drvom ''Slavonija d.d.'', a ova ga je 1933. prodala čakovečkom udruženju obrtnika.

Negdje u to vrijeme je moj djed, "krojač za gospodu", bio predsjednik tog udruženja.

_______________________

Pozdrav iz Zagreba

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...