mgalic2 Posted February 10, 2020 Share Posted February 10, 2020 Nije baš neki putopis, ali podijelit ću par fotografija s kratkog obilaska. Za početak, malo povijesti. Metković, gradić na granici (kao i mnogo puta kroz povijest), ovoga puta Hrvatske i BiH. Željeznicu je dobio 13. lipnja 1885. kada je otvorena pruga između Mostara i Metkovića. Time je luka u Metkoviću postala prva luka u Dalmaciji sa željezničkom vezom. Dovršetkom pruge do Sarajeva 1. kolovoza 1891. luka je postala izlaz Bosne i Hercegovine na sredstva vodenog prijevoza. Željeznička stanica u Metkoviću krajem 19. stoljeća (Izvor: Wikipedija) Luka u Metkoviću oko 1920. (Izvor: Wikipedija) Prugu do Ploča su 1942. dovršili Talijani čime zapravo počinje povijest luke Ploče, a samim time i smanjivanje prometa luke u Metkoviću. Problem luke u Metkoviću je osim ograničenog kapaciteta bila muljevita Neretva zbog čega su u Metković mogli pristajati brodovi plićeg gaza. Zbog toga su (npr.) lijesovi s posmrtnim ostatcima Ferdinanda i Sofije nakon atentata u Sarajevu iz Metkovića prevezeni na ušće Neretve manjim brodom gdje je čekao brod Viribus Unitis, koji ih je odvezao do Trsta, a on sam upravo zbog gaza nije mogao doploviti u Metković. Kolodvor u Metkoviću iz doba uskoga kolosijeka, vrijeme slike nepoznato (Izvor: Wikipedija) Dosta povijesti. Nedjelja je bila prekrasan dan, pa sam usput povirio do kolodvora da vidim je li igdje utekao. Bogme, nije, još je tu. Ulaz što bi rekli s civilne strane (jesam li pogodio izraz? 😁) Zgrada je obnovljana u tri navrata prije cca 10-ak godina. Žica oko njega je valjda po diktatu EU birokracije (pogranični kolodvor ili takvo nešto). Osobno mi se bilo kakva vrsta zapreka ne sviđa, ali, šta je tu je. Inače, od kolodvora (što bi rekli) plus-minus 500 metara (na obje strane) postavljena je ograda iste vrste, i s obje strane kolosijeka. Mala prizemnica u lijevom kutu slike bio je (ako se dobro sjećam naziva) tzv. magazin. Tu su se zaprimale pošiljke koje su se slale željeznicom. Kao pučkoškolac sam se navozao onih električnih kolica koja su imale veliku papučicu za pogon i ručke s obje strane onog ormarića. Jedna bijaše mjenjač, a drugom se mijenjao smjer. Još uvijek civilna strana, samo s kontra strane. Sama građevina meni je prekrasna. Evo kolodvora s druge strane (to je ona koja nije civilna 😆). Nema žive duše, poslije ću napisati zašto. Zadnja vrata s lijeve strane prizemlja bio je ulaz u restauraciju (jel' se tako zvala?). Namjene sljedećih dvojih vrata (prema desno) se ne sjećam (vjerojatno neke od željezničkih službi), a nakon njih (vrata lijevo od klima uređaja) bio je ulaz u čekaonicu i blagajnu. Zadnja vrata u nizu (desno od sata) bila su vrata za otpravnika i još neko osoblje (ne znam tko je sve imao kancelarije na tom ulazu). Pogled u pravcu Ploča - nigdje nikoga. Pogled u pravcu Čapljine (BiH), isto - nigdje nikoga. Žica se lijepo vidi, dabogda je hrđa pojela.😬 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mgalic2 Posted February 10, 2020 Author Share Posted February 10, 2020 Da još što obiđem, da nisam džabe dolazio. Odlutao sam u pravcu Ploča, pa se okrenuo prema kolodvoru. Ipak mi amateri nismo vični slikanju prema suncu. Lijevo opet nesretna ograda, a desno manje nesretna (plava) ograda kojom je ograđena luka koja postoji samo na papiru. Ne znam od koga ograđuju, al' "rek'o Rajko", pa oni ogradili. Priča o Rajki - neki drugi put.😁 Malo sam se tresao (tj. pomakao) desno. Dva kolosijeka prema nigdje (tj. prema luci). Hrđa na njima sve govori: ni prometa ni luke. Dizalica je tu spremna, ali (...nima koga da je bere...)... Nije sve tako crno (ipak je sunčan dan), evo i koji ljepši motiv: trgovački centar preko Neretve (nekada zvan Razvitkovom Robnom kućom) čijem arhitekti treba dignuti spomenik samo iz jednog razloga: krovovi predstavljaju naopako izvrnute neretvanske lađe. Iznad lađa vidi se i zvonik simbola Metkovića, crkve sv. Ilije, na brdu Predolcu. Naravno, ništa bez Neretve, mirne i pitome te Lučkog mosta u daljini. Ispod ovoga mosta start je poznatog Maratona lađa do Ploča. Taman sam se spremao dalje, kad tutnjava iz pravca Ploča. Udarilo sunce u sva četiri oka, jedva vidim da iz daljine ide nešto. Za divno čudo, uspio sam ovjekovječit to nešto u dolasku...😃 Za ne faliti, okinuo sam ga i u odlasku (on će meni...) Cvilež kočnica, kratko stajanje toga nečega u Metkoviću i njegov odlazak dalje prema BiH, a moj prema obližnjem kafiću na jednu teretnu. Toliko od mene za ovaj put. Eh, da, ostao sam gore dužan informaciju zašto nema žive duše. Naime, putnički promet je odavno ukinut. Prema BiH možda i ubrzo nakon rata (ne znam podatak), a onaj prema Pločama je ukinut prije par godina i sada ga obavljaju busevi. 5 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dnovakovic Posted February 25, 2020 Share Posted February 25, 2020 Pretpostavljam da u vrijeme kada je luka Metković radila kao na onoj slici sa jedrenjacima, preko Neretve nije bilo izgrađenih mostova od ušća do Metkovića pa su morski brodovi sa visokim nadgrađem i jarbolima lako mogli doploviti do Metkovića posebno za vrijeme visokog vodostaja. Danas ispod mostova koji su u međuvremenu izgrađeni preko Neretve, visoki morski brodovi sigurno ne mogu proći. Quote Pozdrav iz Osijeka ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mgalic2 Posted February 26, 2020 Author Share Posted February 26, 2020 17 sati, dnovakovic said: Pretpostavljam da u vrijeme kada je luka Metković radila kao na onoj slici sa jedrenjacima, preko Neretve nije bilo izgrađenih mostova od ušća do Metkovića pa su morski brodovi sa visokim nadgrađem i jarbolima lako mogli doploviti do Metkovića posebno za vrijeme visokog vodostaja. Danas ispod mostova koji su u međuvremenu izgrađeni preko Neretve, visoki morski brodovi sigurno ne mogu proći. U odnosu na to vrijeme, danas postoji samo jedan most između ušća i Metkovića, Rogotinski most (otvoren 1966.). Plovili su brodovi nakon toga prema Metkoviću, istina, ne neki sad prekooceanski. Kolika je visina mosta, ne znam točno, može se možda naslutiti iz slike na Googleovim kartama https://www.google.hr/maps/@43.038418,17.487835,3a,40.7y,269.66h,89.44t/data=!3m7!1e1!3m5!1sWFIGfgF0fbJPXR6zM7DvmQ!2e0!6s%2F%2Fgeo2.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DWFIGfgF0fbJPXR6zM7DvmQ%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D153.90057%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i13312!8i6656. U vrijeme kad je Viribus unitis čekao Franju i Sofiju, nije bio ni gore spomenuti jedini most. Definitivno je Neretva (i mulj koji je nanosila) bila glavni krivac. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dnovakovic Posted February 26, 2020 Share Posted February 26, 2020 Hvala mgalic2 na brzom odgovoru! Mislio sam da ima više mostova... Quote Pozdrav iz Osijeka ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mali.paja Posted February 26, 2020 Share Posted February 26, 2020 Jedno vrijeme u šezdesetim JNA je postavila i pontonski most. To je bilo negdje gdje je sad Rogotinski most. Na trrećoj slici gdje piše vrijeme nastanka fotografije nepoznato je period Kraljevine SHS ili Jugoslavije. Trebalo bi vidjeti vrijeme od kad su se počeli proizvoditi vagoni tipa Antonijević? Na slici je lokomotiva serije 185 i do nje vagon Antonijević. Možda se vrijeme nastanka fotografije može protagnuti i na početak četrdesetih i NDH? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mgalic2 Posted February 26, 2020 Author Share Posted February 26, 2020 20 minuta, dnovakovic said: Hvala mgalic2 na brzom odgovoru! Mislio sam da ima više mostova... Ne, to je jedini. Pruga prema Pločama prolazi također ispod njega. https://www.google.hr/maps/@43.0401667,17.4855567,3a,75y,272.73h,82.36t/data=!3m6!1e1!3m4!1srhF9Xk577w84CB3s8Mx0mQ!2e0!7i13312!8i6656 6 minuta, mali.paja said: Jedno vrijeme u šezdesetim JNA je postavila i pontonski most. To je bilo negdje gdje je sad Rogotinski most. Na trrećoj slici gdje piše vrijeme nastanka fotografije nepoznato je period Kraljevine SHS ili Jugoslavije. Trebalo bi vidjeti vrijeme od kad su se počeli proizvoditi vagoni tipa Antonijević? Na slici je lokomotiva serije 185 i do nje vagon Antonijević. Možda se vrijeme nastanka fotografije može protagnuti i na početak četrdesetih i NDH? Ovdje http://www.rogotin.hr/2017/07/27/51-godina-od-otvaranja-rogotinskog-mosta/#prettyPhoto ima novinskih članaka o pontoncu. Ne znam kad je napravljen, ali je vjerovatno to bilo kad je tuda prošla magistrala (60 i neke), a do izgradnje sadašnjeg mosta, što ne bi trebao biti dug period. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mgalic2 Posted February 26, 2020 Author Share Posted February 26, 2020 1 sat, dnovakovic said: Hvala mgalic2 na brzom odgovoru! Mislio sam da ima više mostova... Evo ovdje http://neretvainfo.hr/?izb=nautica.asp&lang=hrv se mogu naći podatci o plovnosti Neretve: max. gaz 4,5 m; max. duljina broda 80 m, max. visina 14 m (to je visina ispod srednjeg luka Rogotinskoga mosta preko kojega Jadranska magistrala prelazi Neretvu. (citirano s navedene stranice) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dnovakovic Posted March 1, 2020 Share Posted March 1, 2020 On 10. 02. 2020. at 19:57, mgalic2 said: Prugu do Ploča su 1942. dovršili Talijani čime zapravo počinje povijest luke Ploče, a samim time i smanjivanje prometa luke u Metkoviću. Problem luke u Metkoviću je osim ograničenog kapaciteta bila muljevita Neretva zbog čega su u Metković mogli pristajati brodovi plićeg gaza. Zbog toga su (npr.) lijesovi s posmrtnim ostatcima Ferdinanda i Sofije nakon atentata u Sarajevu iz Metkovića prevezeni na ušće Neretve manjim brodom gdje je čekao brod Viribus Unitis, koji ih je odvezao do Trsta, a on sam upravo zbog gaza nije mogao doploviti u Metković. Poštovani mgalic2, nadam se da se nemate ništa protiv da vašem odličnom putopisu o Metkoviću dodam i ovih nekoliko zanimljivih fotografija na koje sam naletio luatjući internetom, nakon što sam kod vas našao podatake o dolasku i odlasku nadvojvode Ferdinada u luku Metković 1914. Sve fotografije (osim zadnje na kojoj je bojni brod Viribus Unitis) je snimio trgovac i fotograf iz Metkovića Jure Nikolac. 1 1 Quote Pozdrav iz Osijeka ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mali.paja Posted March 2, 2020 Share Posted March 2, 2020 Nadopisao bih nešto iz povijesti na ovu temu pa se nadam da se nećeš ljutiti' Čekam odgovor? 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mgalic2 Posted March 2, 2020 Author Share Posted March 2, 2020 18 sati, dnovakovic said: Poštovani mgalic2, nadam se da se nemate ništa protiv da vašem odličnom putopisu o Metkoviću dodam i ovih nekoliko zanimljivih fotografija na koje sam naletio luatjući internetom, nakon što sam kod vas našao podatake o dolasku i odlasku nadvojvode Ferdinada u luku Metković 1914. Sve fotografije (osim zadnje na kojoj je bojni brod Viribus Unitis) je snimio trgovac i fotograf iz Metkovića Jure Nikolac. Naravno da nemam ništa protiv. Što se tiče Nikolca, poznate su te njegove razglednice carskog para. Inače prof. Ivan Jurić (povjesničar iz Metkovića) je u par izdanja (mislim 3) izdao stare razglednice Metkovića. Je li u tim knjižicama osim Nikolčevih razglednica bilo i drugih nakladnika toga doba - ne znam. Pretisak Nikolčevih razglednica je radio i Ogranak Matice hrvatske u Metkoviću. 16 sati, mali.paja said: Nadopisao bih nešto iz povijesti na ovu temu pa se nadam da se nećeš ljutiti' Čekam odgovor? Ne vidim razloga zašto bih se ja ljutio. Nemam nikakva autorska prava na ovu temu. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mgalic2 Posted March 5, 2020 Author Share Posted March 5, 2020 On 10. 02. 2020. at 19:57, mgalic2 said: Mala prizemnica u lijevom kutu slike bio je (ako se dobro sjećam naziva) tzv. magazin. Tu su se zaprimale pošiljke koje su se slale željeznicom. Kao pučkoškolac sam se navozao onih električnih kolica koja su imale veliku papučicu za pogon i ručke s obje strane onog ormarića. Jedna bijaše mjenjač, a drugom se mijenjao smjer. Malo skretanje s nastavka teme, a vezano za ova kolica koja sam spominjao. Evo ih. 😁 "Pogon tvornice Rade Končar u Sesvetskom Kraljevcu pokraj Zagreba počinje proizvodnju električnih kolica s istosmjernim motorom sa serijskom uzbudom, napajanim iz akumulatorske baterije te s upuštanjem i regulacijom brzine putem otpornika. Tijekom godina ova su električna kolica modernizirana (sjedište za vozača i suvozača). Proizvedeno je više od 500 vučnih kolica." Izvor: http://www.croatianhistory.net/etf/bencic_vozila.html (Razvoj i proizvodnja električnih vozila u Hrvatskoj (prof. dr. Zvonko Benčić, FER Zagreb, 2014.)) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mgalic2 Posted April 14 Author Share Posted April 14 On 10. 02. 2020. at 20:18, mgalic2 said: Malo sam se tresao (tj. pomakao) desno. Dva kolosijeka prema nigdje (tj. prema luci). Hrđa na njima sve govori: ni prometa ni luke. Dizalica je tu spremna, ali (...nima koga da je bere...)... À propos ovoga da ne vodi nigdje... Nekada to ne bijaše nigdje, naletio sam ovdje http://arhiva.metkovic.hr/vijest.asp?vijest=6272 na dvije zanimljive slike gdje su vidljivi vagoni u luci. Vrijeme nastanka fotografija nije navedeno. Za drugu sliku sam ovdje https://repozitorij.gradst.unist.hr/islandora/object/gradst%3A657/datastream/PDF/view na 9. stranici pronašao podatak da je iz 1960. Sudeći po ortofoto snimku iz 1968., ti su kolosijeci dopirali do prvih skladišta u luci (gledano iz pravca Ploča) koja su davno srušena, s tim da je još jedan išao suprotnom stranom luke (tj. ne od Neretve već od današnje ulice Andrije Hebranga), vidi sliku ispod. Kraj toga kolosijeka bijaše na početku spomenute ulice, kod glavnog ulaza u luku, što je (još uvijek) vidljivo na fotografiji ispod. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.