Jump to content
zeljeznice.net
Sign in to follow this  
tram4

Krakov, rujan 2019.

Recommended Posts

Donosim kratku reportažu iz Krakova, grada koji je na mene djelovao kao još jedno vrlo pozivino iznenađenje. Za Zürich sam rekao da je grad po mojoj mjeri u kojemu bih mogao živjeti. Sada mogu ponoviti tu rečenicu.

 

Naime, grad je veličine kao Zagreb, međutim s puno većom zonom urbanog središta koja se proteže na velikom području. Unutar te zone mnogo je parkova i šetnjica, dakle nisu sve urbani blokovi zgrada nego jedna cjelina kao da naš centar sa zelenom potkovom npr. utrostručimo. Napominjem, grad je veličine Zagreba.

 

Tragovi povijesti i mentaliteta odmah se mogu i iz toga iščitati. Dakle imamo dva veličinom podjednaka grada, Krakov koji je svoj centar raširio i razvio se kao zdrava biljka te Zagreb koji svoj centar ima takav kakav ima, a dalje se razvija potpuno drugačije, tj. centar je ostao začahuren i nije se razvio poput slabouhranjene biljke s malo hrane, sunca i vode.

 

U samom centru grada nalazi se zaista ogroman Glavni trg, koji nosi baš takvo ime (Main square), inače jedan od najvećih trgova u Europi. Čovjek stane i uživa u pogledu na arhitekturu i brojne objekte pod Unescovom zaštitom, npr. Bazilika sv. Marije, na sredini trga nalazi se recimo to tako "bazar", tako izgleda, tome i služi. Kako nekad, tako i danas. Onda gradski toranj iz doba Gotike itd. Cijeli trg okružuju pročelja s fasadama punih ornamenata i zanimljive arhitekture.

 

Po noći pak trg se osvjetljava što dajem novi identitet tom prostoru. Vratiti ćemo se na ljepote Krakowa ovako usput ali sad da pređem na glavnu temu, naravno tramvaje. Bio sam s curom i još jednom frendicom na 3 dana pa se nisam ni stigao fokusirati na tramvaje, plus što smo posjetili Auschwitz i rudnike soli pa se zapravo i nisam puno vozio izuzev pruga po centru, i na jednom kratkom odvojku.

 

Slike spomenutog trga, bolje rečeno samo jednog kuta Glavnog trga gdje se nalazi bazilika. Na žalost nisam bar malo zumirao pa je moj relativno široki objektiv dao taj efekt ribljeg oka pa su krajevi u koso. Fotić je neupotrebljiv ako se bar malo ne zumira, ali eto što je tu je.

 

njqrCEi.jpg

 

HVYAnGC.jpg

 

Za početak samo par informacija o povijesti. Konjski tramvaj uveden 1882. na kolosijeku od 900mm. Elektrifikacija napravljena 1901., kolosijek zadržan. 1913. pušta se u promet kolosijek širine 1435mm po kompletno novom dijelu mreže koji nije imao doticaja sa kolosijekom 900mm. Zašto su prešli na 1435 ne znam, tj. nisam našao podatak koji ima smisla. Ono što se može pronaći, primjerice na wikipediji piše da je to učinjeno radi povećanja kapaciteta. Kako kapacitet nema veze sa širinom kolosijeka kad uspoređujemo 900mm i 1435mm to ne može biti racionalan razlog. No možda je to jednostavno zaista i stvaran razlog koji iako je besmislen možda nije i netočan. Barem mi imamo iskustva sa odlukama naših velikodostojnika koje prate sličnu "logiku". Za dobiti potvrdu na to pitanje, trebao bi se netko javiti tko za razliku od mene dobro poznaje povijest javnog prijevoza u Krakovu.

No uvijek je dobro ponoviti za publiku ovog foruma da širina kolosijeka nema veze sa kapacitetom, barem ne u ovim razmjerima kad uspoređujemo kolosijeke od 900, 1000, 1435, 1520mm itd. :)

 

Zanimljivo jest da se kolosijek od 900mm ipak zadržao u upotrebi skroz do 1954. godine. Tragovi tog kolosijeka ostali su i danas ondje gdje više tramvaj ne vozi. Naime, tramvaj je nekad prolazio već spomenutim glavnim trgom, dok je kolosijek 1435mm postavljen ajmo reći oko tog područja glavnog trga i okolnih zgrada. Dakle, danas je tamo pješačka zona i tramvaj ju okružuje kao prsten. Kolosijek je ostavljen kao spomenik tehničke kulture, a ovdje se vidi kako to izgleda na ulici koja vodi od glavnog trga prema toj ulici gdje vozi tramvaj.

PS. O infrastrukturi će još kasnije biti riječi.

 

HR7BwEN.jpg

 

[/url]

 

Sad se vraćam na početak (kronološki), jer došli smo busom. Da ne bude sve u superlativu krenimo malo o lošim stranama prijevoza, ne toliko Krakova kao doživljaja i uređenosti grada. Prvo autobusni kolodvor. Sam kolodvor je dobro opremljen ali! Putokazi su očito skupi kod njih općenito jer je informiranost po tom pitanju loša. Zatim, sam kolodvorski prostor za manevriranje autobusa totalno nepraktičan jer kolodvor ima slijepi završetak na Flixbus terminalu, pa autobusi ako ne dođu do redu kako trebaju i otići rade svakakve manevre u natrag što uopće nije predviđeno. I najgori dio, do autobusnog kolodvora se prilazi ili kroz shopping centar koji radi do 22 sata, pa kad se isti zatvori treba mu se prići kroz pothodnik ispod željezničkog kolodvora koji je ispred autobusnog pa zatim obići kompletnu zgradu kako bi se došlo do perona jer ulaz nije sa vanjske strane zgrade kamo vas dovede pothodnik. Genijalno!

Kad smo došli ujutro prošli smo po nathodniku iznad kolodvora i kroz shopping centar te izašli na tramvajsku stanicu. Ovdje prolazi samo linija 3, ali uhvatio sam razne tramvaje izvan prometa (možda pri izlasku iz spremišta).

 

Tu su najbrojniji od svih tipova tramvaja u voznom parku dobro znani GT6 s prikolicom kojih ima 72 komada, i nisam vidio da negdje voze bez prikolice. Radi se zapravo o tipu Lohner E1 iako se naravno mehanički i električki radi o GT6 bez greške pošto su rađeni po licenci. Došli su u Krakow tek 2004. kao polovni iz Beča. A proizvedeni su između 1966. i 1976.

Na žalost dodali su im ovaj drugi far što ih je poružnilo. Originalno su imali jedan far u sredini i takvi su i vozili do "modernizacije".

 

Vožnja u njima skoro ista kao i u (ex) našim GT6, tek neznatne razlike. Ono što je zanimljivo, modernizirali su upravljanje tako da se vozi preko ručice koja izgleda isto kao u 2200, ali nema elektronike, i dalje sve ide preko otpornika što se osjeti u vožnji, međutim ne čuju se stupnjevi kontrolera. Rekao bih da postoji neki servo motor koji po svom nekom programu zadaje stupnjeve vožnje i kočenja umjesto da to radi vozač. Dakle, kao neki primitivniji akcelerator.

 

MKvmPGx.jpg

 

Kao i u Osijeku, kabinu su pregradili ali su je i značajno povećali, tako da pola krila prednjih vrata koristi vozač za ulazak i izlazak iz kabine, dok ostalu polovicu koriste putnici.

 

Imaju dosta i Bombardiera Flexity Classic NGT6 za linije s manjom potražnjom kao što je linija 3. Prvi put se susrećem s ovim tipom tramvaja, i općenito konfiguracijom. Radi se o poluniskopodnom tramvaju sa okretnim postoljima izuzev središnjeg koje nije pogonsko. Isporučeni su u dvije serije.

 

Prva, puštena u promet 1999. i 2000. (g.b. 601 - 614)

 

Shmw1PV.jpg

 

Druga, puštena u promet od 2003. do 2008. (g.b. 615 - 650)

 

rYN5ijN.jpg

 

Kod Flexcitya Classic jedino što mi se sviđa su vozne performanse. Udobnost je ok ali ništa spektakularno iako ima okretna postolja. Na lošoj pruzi klepeće, zvecka, dosta je i tvrd. Dosta su glasni i zvuče kao autići na navijanje, neki dosta neugodan zvuk pogona. Dizajn posve neugledan, iznutra naš 2100 koji je iz sličnih godina djeluje dosta modernije. Bljutav generički tramvaj.

 

Od 628 nadalje (serija koja je isporučena 2007 i 2008.) ima redizajniran prednji kraj. I oni definitivno najbolje izgledaju. Primjetite da vozne redove označavaju isto kao mi iako zapisuju s minusom između, dakle 3-03. Isto tako, shema bojanja je slična kao ex zagrebačka, bijelo - plava, čak su i slične nijanse.

 

AsmLdtN.jpg

 

I za kraj ovog posta najprepoznatljiviji poljski tramvaji, 105Na. Na žalost u centru grada ne voze i nisam se uspio provozati iako sam pikirao na njih, ali eto. Ovaj nije bio na liniji.

 

Af1ny3N.jpg

 

Toliko za prvi post.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I za kraj ovog posta najprepoznatljiviji poljski tramvaji, 105Na. Na žalost u centru grada ne voze i nisam se uspio provozati iako sam pikirao na njih, ali eto. Ovaj nije bio na liniji.

img=http://i.imgur.com/Af1ny3N.jpg

Ovaj ide u jednu od remiza - na jugu ("Zajezdnia Podgorze")

_______________________

Pozdrav iz Zagreba

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvala STIB-u na dopuni.

Kroz ovaj putopis vidjet ćete kako je njihov vozni park zanimljiv po raznolikosti tipova vozila, slično kao kod nas. Ovdje se radi o tipu EU8N, odnosno pregradnji i rekonstrukciji polovnih Lohnera E6 i prikolica C6 također iz Beča. Od prikolica su iskoristili dijelove karoserije i od toga napravili središnji niskopodni segment. Također kabina i nos su posve rekonstruirani. Tako je dobiven poluniskopodni trodijelni tramvaj koncepcije kao GT8N. U prometu su tek od 2010. i ima ih dosta, čak 40 komada.
Za razliku od E1, u Krakovu E6+C6 nikad nisu vozili u originaloj izvedbi u kojoj su došli iz Beča.

idmXmtk.jpg

Drugi dan mi je naletio isti tramvaj. Iznutra su skroz modernizirani i pregrađeni iako upravljanje nije dirano. Kabina i pult su skroz novi, nema veze sa E6. Ono što odaje da se ispod svega skriva Lohner su postolja, zvuk i vrata. Pregadnja je dakle napravljena u njihovim radionicama u Krakovu.

vqnjBWX.jpg

Ovako izgledaju u službenom farbanju.

PdvbVdL.jpg

Uz sliku E1+C1 na 24 par informacija o stanju infrastrukture. Naime, iako su vozila dobro održavana tračnice baš i nisu. Barem na onom dijelu mreže koji sam ja prošao a to je kroz centar grada. Najveća zamjerka je vezana uz isti problem koji ima i Zagreb, a to su valičasta oštećenja gazne površine uslijed trošenja. Dakle, gazna površina je na mnogo mjesta naborana umjesto da je glatka pa tramvaji prolaze uz glasno rondanje i popratne vibracije koje se osjete i unutar vozila. U nekima se to čuje više, u nekima manje kao i kod nas ali generalno stanje po tom pitanju nije dobro. Također, buka na van uslijd takvih oštećenja značajno je povećana. Međutim ono što čini stanje pruga čak i lošijim nego u Zagrebu su mjestimične deformacije samih tračnica i pogotovo stanje zavara i to na baš svim prugama na kojima sam se vozio (a to je većinom u centru grada). Tramvaj glasno i osjetno prijeđe preko istih. I za kraj srcišta su kao i kod nas izvedena s povišenim dnom što rezultira nepravilnim i ubrzanim trošenjem. U centru grada gdje je frekvencija vozila vrlo velika su ona u izrazito lošem stanju. Tramvaji prolaze minimalnom brzinom, skaču i rondaju pri prolasko preko istih.

oKafyMf.jpg

Moram reći da ne znam kakvo je stanje na odvojcima mreže, nisam se puno vozio, ovo sve što pišem se odnosi na centar grada. Međutim vidljiva su ulaganja u infrastrukturu jer potpuno rekonstruiranju kompletnu prometnicu s prugom na jednom velikom odvojku mreže od samog centra grada prema Bronowicama. O tome će biti riječi malo kasnije. No, iako je pruga dosta loša udobnost vozila to "zamaskira", pogotovo GT6 i derivati istog. Nešto što po udobnosti može stati uz bok prikolicama TP4 za koje kažemo da su "bešumne", su prikolice od E1. (ne znam tipsku oznaku valjda C1).
E1 inače to vuče bez problema kad je suho. No baš sam se vozio kad je kiša počela lagano sipiti pa je trebalo dosta pijeska da se krene sa svake stanice. Podsjetilo me na T4 koji vole proklizati kad je vlažno kad vuku prikolicu, no ovo je bilo još gore jer E1 ipak ima i jedno slobodno postolje.

AYnUY7t.jpg

U prošlom postu je bilo riječi o Bombardier Flexitiyu Classic NGT6, a 2012. nabavili su novu produljenu verziju istog tramvaja NGT8 u količini od 24 komada. Također su poluniskopodni s okretnim postoljima kao i kraća verzija. Dosta neobična koncepcija kao naš 2100 kako bi izgledao da je poluniskopodan. Nešto je drugačiji dizajn što se najviše vidi po prednjem i stražnjem kraju.

 

tL3zzsZ.jpg

Za kraj posta još jedan vrlo neugledan tramvaj. Dvije slike istog tramvaja. Nisam se na žalost s njima vozio pa ne mogu posvjedočiti o dojmu vožnje.

b61Lmin.jpg

Radi se o tramvaju MAN N8S-NF. Moram priznati da za ove tramvaje nisam ni znao. Voze u Krakovu relativno od nedavno, tek do 2006. a uvezeni su kao rabljeni iz Njemačke iz gradova Nurnberg i Essen. Imao sam sreću da sam ga uopće i ulovio jer ih ima samo 9 komada i vidio sam samo ovog.

dVX0bWW.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nisam neki pretjerano veliki ljubitelj tramvaja, ali volim vidjeti dobre putopise iz različitih europskih gradova. :palac:

Usput, ne znam zašto bi tramvaj na zadnje dvije slike bio ''vrlo neugledan''. Meni izgleda bolje od osječkih tramvaja, a o preklopnoj kutiji zvanoj Katica da ne govorim. No, kako se kaže, de gustibus... :wink:


Serija 05 je zakon!

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

(...)Voze u Krakovu relativno od nedavno, tek do 2006. a uvezeni su kao rabljeni iz Njemačke iz gradova Nurnberg i Essen. Imao sam sreću da sam ga uopće i ulovio jer ih ima samo 9 komada i vidio sam samo ovog.

Iz Essena je došao samo jedan i taj je morao biti modificiran za normalni kolosijek

(u Essenu su tramvaji na 1000mm)


_______________________

Pozdrav iz Zagreba

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iz Essena je došao samo jedan i taj je morao biti modificiran za normalni kolosijek

(u Essenu su tramvaji na 1000mm)

I koja je to računica? Zar se isplati za 1 tramvaj preinaka?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaj su tramvaji za 1435 mm i 1000 mm jednako široki???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaj su tramvaji za 1435 mm i 1000 mm jednako široki???

Širina tramvaja nema veze sa šitinom kolosijeka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nisam neki pretjerano veliki ljubitelj tramvaja, ali volim vidjeti dobre putopise iz različitih europskih gradova. :palac:

Usput, ne znam zašto bi tramvaj na zadnje dvije slike bio ''vrlo neugledan''. Meni izgleda bolje od osječkih tramvaja, a o preklopnoj kutiji zvanoj Katica da ne govorim. No, kako se kaže, de gustibus... :wink:

Hvala.

Ima definitivno puno gorih ali nekako nisam presretan takvim dizajnom. Mislim da ga spašava bojanje i ovo interesantno rješenje kosine, bočnog prozora vozača i kosine krova kod kabine. No generalno mi nije nešto. Možda bi s drugim farovima (ili jednim centralnim) izgledao bolje.

No definitivno mi je bolji od moderniziranih EU8N.

 

Iz Essena je došao samo jedan i taj je morao biti modificiran za normalni kolosijek

(u Essenu su tramvaji na 1000mm)

Je, istina! Hvala.

 

PS. Od jučer sam opet u Zagrebu pa ću nastaviti i putopis možda već danas.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 10/19/2019 at 8:17 PM, tram4 said:

PS. Od jučer sam opet u Zagrebu pa ću nastaviti i putopis možda već danas.

smiley.gif

41qAJOVL6wL.jpg

Bilo je to 19. listopada… ove godine.

Medo

  • Like 1

----

 

The 50-50-90 rule: Anytime you have a 50-50 chance of getting something right, there's a 90% probability you'll get it wrong.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...