Jump to content

Carpe Diem: Savski Marof, 23. ožujka 2019.


Stanley

Recommended Posts

Hvala na putopisu i (kao i uvijek) odličnim fotografijama.

Zaista je zanimljivo, što se ovo službeno mjesto zove baš Savski Marof i koje su okolnosti to uvjetovale.

Kako sam švrljao na mapire.eu, Savski Marof je ustvari vlastelinsto imanje Verbinja (Vrbinja), koje se nalazilo već krajem 18. stoljeća u južnom dijelu kompleksa Plive. Na stabilnom katastru (1862) je ovo imanje u k.o. Laduč (isto kao i sujsedno selo Drenje). Sama stanica, je nastala puno kasnije nakon izgradnje pruge, krajem 19. stoljeća tu je još samo WH br. 137 (prije 39). Sama stanica locirana je u k.o. Brdovec, kako je već navedeno izmedju puno većih naselja Prudnica (-e) i Prigorje.

Link to comment
Share on other sites

Kako se tu uopće broje kolosijeci?

 

Ko i svugdje, od kolodvorske zgrade.

 

... Ovaj gdje je parkirana dizelka je 1., 4. ili 5.? ...

 

4.

 

... I vidim da na onoj ploči fali još jedan kolosijek što se odvaja s kolosijeka za Plivu, i sitno je pa ne vidim brojeve kolosijeka na njoj.

 

 

Taj nije u APB-u. Povećaj fotku na realnu veličinu, pa se brojevi vide, doduše malo mutno, ali ipak ...

Link to comment
Share on other sites

Kako se tu uopće broje kolosijeci? Ovaj gdje je parkirana dizelka je 1., 4. ili 5.? I vidim da na onoj ploči fali još jedan kolosijek što se odvaja s kolosijeka za Plivu, i sitno je pa ne vidim brojeve kolosijeka na njoj.

Nekad davno sam pisao o tome. Od kolodvorske zgrade se uvijek broje kolosijeci. Tako u S.M. imaš kolosijeke od 1-4 a sa desne strane kolodvorske zgrade je kolosijek 5. Sa tog kolosijeka se odvajaju još 2 kolosijeka 6 i 7. Nekad su to bili plivini kolosijeci. Pruga koja ide prema Plivi je "Industrijski kolosijek Pliva".

Kod kolodvora gdje imaš sa obje strane kolodvora kolosijeke isto se broje po redu 1, 2, 3, itd. Zatim ide desna strana pa se nastavljaju po redu i nakon toga lijeva strana. ZGK je malo specifičan jer ima po redu perone 1,2 i 3, zatim peron desno 4 i 5. Lijevo je peron 6. Na tim peronima kolosijeci imaju specifično označavanje. Tako na peronu 4 kolosijek je VD 4 i VD 5 a uz peron 6 je VD 6.

Link to comment
Share on other sites

Ko i svugdje, od kolodvorske zgrade.

 

Osim u Varaždinu, tamo je prvi pred zgradom službeno "drugi", a "prvi" je šturc s desne strane.

 

EDIT: Paja sad vidim odgovor, hvala na detaljnom objašnjenju. :)

Link to comment
Share on other sites

 

Osim u Varaždinu, tamo je prvi pred zgradom službeno "drugi", a "prvi" je šturc s desne strane.

...

 

Je, imaš pravo. Radi toga sam jedamput zamalo propustil vlak. Ne sjećam se više, al vjerojatno prema Koprivnici.

Link to comment
Share on other sites

 

Osim u Varaždinu, tamo je prvi pred zgradom službeno "drugi", a "prvi" je šturc s desne strane.

 

EDIT: Paja sad vidim odgovor, hvala na detaljnom objašnjenju. :)

 

To je zato jer prvog (prolaznog) više nema :mrgreen:

 

U mojoj mladosti je još postojal, iako se više nije koristil. Kasnije su dodali bikove pa su iz prvog nastala 2 šturca. A na središnjem dijelu je proširen peron.

Link to comment
Share on other sites

(...)

 

Nije svuda tako, Česi su tu specijalisti. Recimo u Brnu gl. se kolosjeci broje od zgrade: 1. do 6. s time da 7. do 13. kolosjek su šturcevi desno od zgrade.

Ali...znam da često nije tako, na Pragu gl. je 1. kolosjek negdje u sredini. A točno znam da je u Olomoucu gl. uz zgradu na prvom peronu 5. kolosjek a 1. i 2. kolosjek su mislim na drugom peronu. Tko bi znao zašto je to tako.

Srećom peroni se i u Ćeskoj uvijek broje od zgrade, iako tko zna :kul

(...)...

Edited by STIB
Link to comment
Share on other sites

Nije svuda tako, Česi su tu specijalisti. Recimo u Brnu gl. se kolosjeci broje od zgrade: 1. do 6. s time da 7. do 13. kolosjek su šturcevi desno od zgrade.

Ali...znam da često nije tako, na Pragu gl. je 1. kolosjek negdje u sredini. A točno znam da je u Olomoucu gl. uz zgradu na prvom peronu 5. kolosjek a 1. i 2. kolosjek su mislim na drugom peronu. Tko bi znao zašto je to tako.

Srećom peroni se i u Ćeskoj uvijek broje od zgrade, iako tko zna :kul

 

 

Kod nas (u Hrvatskoj) su na prugama Strizivojna-Vrpolje - Slavonski Šamac i Metković - Ploče, dok je njima upravljalo ŽTP Sarajevo označavani kao 1. glavni prolazni kolosjek, a onda 2. i 3. naizmjenično, prvi prema kolodvorskoj zgradi, pa onaj na suprotnoj strani ... (no to je ionako bilo samo u Kopanici, Šamcu, Metkoviću i Opuzenu).

(...)

Edited by STIB
Diskusija je očišćena od jezičnih off-topica.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Može li jedno pitanje? Zapravo dva na jednoj fotografiji. Da li ova strelica koja pokazuje skretnice na istočnoj liri znači da je tu nekad bio englezer skretnica? Pitanje označeno sa dvije bijele strelice (od kojih se jedna zbog bijelog papira slabije vid): koliko je slatka a koliko jaka željezničarska kava?

Također, od kuda se pružao vojni kolosjek? Koja je bila namjena vojnih skladišta?

 

 

Savski marof kolosječna situacija.jpg

zglajzan

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, zglajzan said:

Može li jedno pitanje? Zapravo dva na jednoj fotografiji. Da li ova strelica koja pokazuje skretnice na istočnoj liri znači da je tu nekad bio englezer skretnica? Pitanje označeno sa dvije bijele strelice (od kojih se jedna zbog bijelog papira slabije vid): koliko je slatka a koliko jaka željezničarska kava?

Također, od kuda se pružao vojni kolosjek? Koja je bila namjena vojnih skladišta?

 

Englezera tu nema, niti je bilo (najmanje 33 godine), niti postoji razlog da bi bil ugrađen. Uostalom, vidi se na slici da su to dvije skretnice, označene brojevima 2 i 3.

 

Ne znam da sam ikad pil kavu u prometnom uredu u Marofu, pa za to pitaj Stanleya.

 

Vojni kolosjek se je odvajal sa 4. malo dalje od skretničke krivine broja 10 (žuta linija):

 

1900977260_Screenshot(5).png.c356f8becdc1c93226edfad41a29d8f5.png

 

Namjenu skladišta ne znam (vojna tajna), al sjećam se samo da je bilo dosta naftaških bačvi.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 minuta, riceburner said:

 

municija i gorivo.... ja sam tamo odrastao ;)

Ali tamo nije bilo rezervoara, zar ne? A dalje od skladišta jednom mi je mali Paja rekao da su tamo držali konje za prerodaju za valjda Italiju? Zna li tko i  o tome štogod?

zglajzan

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, zglajzan said:

Ali tamo nije bilo rezervoara, zar ne? A dalje od skladišta jednom mi je mali Paja rekao da su tamo držali konje za prerodaju za valjda Italiju? Zna li tko i  o tome štogod?

 

Bila je jedna omanja niska zgrada i nadstrešnica, odma ispod glavne ceste. Ne znam jel su imali još nekaj prek ceste.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

rezervoari i skladišta su ispod zemlje narafski, koliko je meni poznato ta zgrada nije nikad bila vojna, prije da je to bila štala povezana s dvorcem Januševec, konja se sjećam...

i dan danas se to koristi kao skladište neke firme... vojne objekte je preuzela opcina, u glavnom je sada vrtić koji pohađa moja kćer :D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 sati, riceburner said:

rezervoari i skladišta su ispod zemlje narafski, koliko je meni poznato ta zgrada nije nikad bila vojna, prije da je to bila štala povezana s dvorcem Januševec, konja se sjećam...

i dan danas se to koristi kao skladište neke firme... vojne objekte je preuzela opcina, u glavnom je sada vrtić koji pohađa moja kćer :D

Štala je bila sa desne strane kad se od ceste koja se spušta iz Marije gorice ide prema kolodvoru S.Marof. Od Raskršća možda petnestak ili koji metar više. U Zgradi zelenoj iznad ceste nasuprot vojnog skladišta je bila mala vojarna. Tu su bili vojnici koji su čuvali skladište. Sad je tamo kao neko skladište građevinskog materijala. Subotom kad je vojska imala izlaz znali su se domoroci tući s njima. Sam kolosijek je išao u krivini prema skladištu i imao je dosta veliki uspon. Ja se ne sjećam u mom radnom vijeku da je ikad išao kakav vgon tamo. Na tom kolosijeku je odmah iza skretnice bila iskliznica. Skretnica je bila stalno okrenuta prema skladištu i iskliznica je uvijek bila otvorena. Jedino kad bi se manevriralo po 4 kolosijeku se skretnica poravnavala i iskliznica otvarala. Taj kolosijek 4 je u ono vrijeme bio garažni za vagone prema  i iz Kumrovca kao i istovarni za S.Marof. Pruga prema Zaprešiću je u malom padu bila pa se radi toga skretnica okretala prema vojsci i otvarala iskliznica u štitni položaj (u slučaju samopokretanja vagona).

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, mali.paja said:

... Ja se ne sjećam u mom radnom vijeku da je ikad išao kakav vagon tamo. ...

 

Ja je se sjećam stalno zaraslu korovom. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Savski Marof imao je neimanje magacina, rampe, a prema Imeniku SHS željeznice iz 1927. otvoren samo za saobraćaj putnika, putničke prtljage i ekspresne robe. Iznimno i za denačne robe i kolskih tovara svih vrsta ali samo za Tvornicu žeste i pjenice te pošiljke kolskih tovara firme Ivan Pahin. 

Kasnije je stanica imala G vagone kao magacine, npr. 1979. fotoreportaža u Željezničaru. I za vrijeme HŽa još su se mogli vidjeti ali noviji G vagoni. tj. rebrasti dvosovinci sa precrtanim JŽ oznakama (snimio 2008). Nije to bilo iznimka da stanica nema magacin, pa i ukrsnica Trpinja zvana "zvezdara" je startala kao G vagon u polju.DSC_0347a.jpg.30594e094604cf8890e94d5c7996ad1e.jpgDSC_0348.JPG.4c93a6cfa21ff1ac893abe4ad8344c88.JPGP1010016.JPG.c7c873b7df1ec97e2e2b901a3f750784.JPG

zglajzan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...