Jump to content

Kako me Skretničar skrenuo u Ozalj, 6. studenog 2018.


Stanley

Recommended Posts

Jednog dana krajem rujna brat i ja odveli smo naše kanadsko-britanske goste u Muzej iluzija u zagrebačkoj Ilici. Kako sam u životu odavno raskrstio s iluzijama izašao sam iz muzeja prvi. Dok sam pred zgradom čekao ostale naišlo je poznato lice i poželjelo mi dobar dan, a ja sam ga odmah prepoznao kao kolegu sa foruma s nickom skretničar. Sretali smo se na forumaškim roštiljijadama, možda i u nekoj drugoj prilici, a tek kasnije sam se sjetio i njegovog osobnog imena. Skretničar se zove Miroslav i u plejadi stručnjaka različitih profila na našem forumu glavni je autoritet za arheologiju. Pitao me ''kada ćete u Ozalj?'', a odgovorio sam da mi je taj lokalitet u planu ali ne znam kada. Rekao mi je da radi u muzeju na starom gradu Ozlju i pozvao me da ga posjetim, to me zaintrigiralo i načelno smo dogovorili da se uskoro vidimo. Pa sam odlučio jučer ostvariti dogovoreno.

Vrijeme mi nije bilo baš naklonjeno jer je čitav dan bio maglovit, ali ne može se svaki put naručiti sunčan dan. Uostalom nismo u svibnju nego u studenom, a i magla ponekad zna imati svoje čari. Sve dok mogu u jednom danu promijeniti šest vlakova i prehodati 5-10 kilometara bez ikakvih posljedica, a to mi čini zadovoljstvo, moji pohodi će se nastaviti.

 

Iz putovanja samo dvije slike, a na prvoj je ulazak Šveda u kolodvor Ozalj snimljen kroz stražnju upravljačnicu:

 

HtvlMHo.jpg

 

Ode on u Bubnjarce, a ja ću svojim putem...

 

G3QUxkh.jpg

 

... prema prvom ciljanom lokalitetu. Kolodvor ostavljam za kraj:

 

CPIv2JA.jpg

 

Ulaz u stari grad Ozalj:

 

S2fQ7rh.jpg

 

Jedan pogled sa mosta:

 

zajRp8C.jpg

 

Ulazim u dvorište:

 

mpRjtal.jpg

 

Instinktom starog izviđača nepogrešivo sam naciljao gdje ću naći Miroslava - ispred njegovog ureda:

 

eRsRpRT.jpg

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Ozalj

 

Po teritorijalnom ustroju Republike Hrvatske Ozalj ima status grada u sastavu Karlovačke županije. Područje Grada obuhvaća 98 naselja s ukupno 6.817 stanovnika (2011.), od kojih u samom Ozlju 1.181.

Ozalj se u pisanim dokumentima prvi put spominje 1244. godine, ali je područje bilo naseljeno još od prapovijesnih vremena o čemu svjedoče tragovi zemunice smještene u prirodnom udubljenju jedne stijene. Srednjovjekovni grad Ozalj je prvobitno bio u rukama ugarsko-hrvatskog kralja, a zatim u posjedu plemićke obitelji Babonića. Od 1398. u vlasništvu je Frankopana, a od 1577. obitelji Zrinjski. U vrijeme banovanja Petra Zrinjskog bio je neslužbena prijestolnica Hrvatske, a nakon njegovog pogubljenja u Wiener Neustadtu 1671. više puta je mijenjao vlasnike. Kraće vrijeme bio je u posjedu obitelji Batthyány, a posljednji vlasnik je bila obitelj Thurn i Taxis koja je 1928. predala grad Družbi Braća hrvatskog zmaja. Danas je u dvorcu smješten Zavičajni muzej utemeljen 1971. godine, koji posjeduje vrijednu arheološku, kulturno-povijesnu, sakralnu i etnografsku zbirku. Stari grad Ozalj je kategoriziran kao zaštićeno kulturno dobro nulte kategorije.

 

Ozalj, satelitska snimka:

 

Nu1TEDQ.jpg

 

Zastava s grbom Grada Ozlja:

 

ltbwgAM.gif

 

Ban Petar Zrinjski:

 

MD0hesm.jpg

 

Dvije fotografije starog grada Ozlja sa interneta, a ovo je vjerojatno najpoznatiji motiv - dvorac i željeznički tunel:

 

QfvzONK.jpg

 

Stari grad snimljen iz zraka:

 

hDCol4Z.jpg

 

Osim znamenitih velikaških obitelji uz Ozalj su vezana i druga istaknuta imena, a među njima su najpoznatiji slikarica Slava Raškaj (1877.-1906.) i španjolski borac i partizanski diverzant Ivan Hariš - Gromovnik (1903.-1989.).

 

Slava Raškaj, autoportret:

 

TRhVcT2.jpg

 

Ivan Hariš - Gromovnik:

 

rUnvFv3.jpg

 

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

S Miroslavom sam stigao razmijeniti nekoliko rečenica prije nego je stigla najavljena grupa posjetitelja, a stigli su ranije od dogovorenog termina. Moj domaćin me pozvao da se pridružim zajedničkom obilasku grada i muzeja, što sam naravno prihvatio. Miroslav zna svoj posao i vrlo dobro se snalazi u ulozi vodiča kroz povijest i znamenitosti ove prelijepe građevine:

OvgTvHN.jpg

Stari grad Ozalj je kroz stoljeća dograđivan i pregrađivan pa svaki objekt nosi obilježja svoje epohe. Ova kula je najstarija građevina u gradu Ozlju i potječe još iz vremena Babonića:

paQ6uBx.jpg

Žitnica koju je 1556. godine dao izgraditi Nikola Šubić Zrinjski:

DxaULec.jpg

vOpG0ed.jpg

kHNIyzS.jpg

Ulazna kula je nekada služila kao tamnica i prostor za smještaj ratnih zarobljenika:

f91saxi.jpg

xtG894x.jpg

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Sa starog grada pruža se veličanstven vidik unatoč magli, a tu je i željeznička pruga:

7AeXg1e.jpg

nUlv5eV.jpg

jcCX7n5.jpg

Obilazak grada izvana je završen i Miroslav nas vodi u Zavičajni muzej:

jtfqCt6.jpg

Spomen ploča na ulazu u zgradu:

hnFo4dU.jpg

Krećemo od pretpovijesti, a najstariji arheološki nalazi broje 6.000 godina:

1H9oxV0.jpg

z5CZC5J.jpg

 

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

QOD4uvz.jpg

Ne ide uvijek sve glatko:

DJvazDo.jpg

Stari školski udžbenici:

pz00G0F.jpg

Prvo izdanje knjige koja me definitivno navukla na astronomiju:

bRDH5OU.jpg

Ovo sam namjerno ostavio za kraj priče o muzeju:

1iUnjPY.jpg

Sve u svemu bio sam impresioniran muzejskom postavom, iako sam je zbog ograničenog vremena razgledao samo površno. Svakako preporučam posjet starom gradu Ozlju i Zavičajnom muzeju, a naš railfanovski kolega Miroslav će vam rado okrenuti sve skretnice:

mNXschc.jpg

Do viđenja stari grade, vidimo se opet u nekoj drugoj prilici:

xxXNCaG.jpg

 

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Jedna od prepoznatljivih vizura Ozlja je i crkva Svetog Vida, zaštitnika grada. Crkva se prvi put spominje 1349.godine, a obnovljena je 1668.:

1kabMBp.jpg

Ovdje se bolje vidi:

Vgeqj3C.jpg

Stižemo i do HŽ Infrastrukture:

VslcGMU.jpg

Ovdje pruga ulazi u najatraktivniju dionicu:

tX7jLoB.jpg

Pogled u smjeru Kamanja...

0CL8b0z.jpg

... i kolodvora Ozalj:

SxdD4no.jpg

Mostić izbliza:

rxCRVBj.jpg

 

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Nemojte ovu sliku pokazivati Kinezima u Šangaju jer će poumirati od smijeha. A s obzirom na ljuljanje Šveda po ovoj pruzi poput brodice na maestralu mogli su umjesto 20 (km/h) napisati 11 (čvorova):

EOq5Qqy.jpg

Ulazni signal na dohvat ruke:

bKBQfCF.jpg

jRim4nm.jpg

Sila puta krak:

vnHllfU.jpg

Tunel Ozalj, L = 81 m:

8QkWOoj.jpg

IGORpqu.jpg

Pogled sa ceste iznad tunela u smjeru Kamanja:

sQ3ICMA.jpg

 

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

I ova ulična svjetiljka dugo pamti:

A7II6aq.jpg

Konačni cilj se vidi u daljini:

WNS4x3q.jpg

Ali prije toga valja izbliza pogledati ovaj objekt:

ni9gtWM.jpg

Ozaljska Munjara, ili kako se danas službeno zove Mala hidroelektrana Ozalj 1, puštena je u pogon 18. kolovoza 1908. godine. Neorenesansna zgrada Munjare je spomenik kulture:

afMZY6E.jpg

Huy1k1a.jpg

Pogled sa mosta na Kupu uzvodno...

SadusP7.jpg

... i nizvodno:

c7bxghq.jpg

 

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Vrijeme je za silazak na prugu, a ovo je pogled sa leđne strane:

2lLFtom.jpg

Ulaz u kolodvor iz smjera Kamanja:

6DH1la1.jpg

Mislim da sam vidio micu-macu:

91BxL2N.jpg

Kolodvor

P3miWJG.jpg

Ozalj je međukolodvor na pruzi L103 Karlovac - državna granica, na nekadašnjoj pruzi Karlovac - Metlika - Novo Mesto - Ljubljana, na kilometarskom položaju 15+280. Od susjednog kolodvora Kamanje u smjeru državne granice udaljen je 8,4 km, a od kolodvora Mahično u smjeru Karlovca 9 km. Najveća dopuštena duljina vlakova na 2. i 3. kolosijeku je 518 m, a dopuštena brzina prolaza kroz kolodvor je 20 km/h.

Slijedi nekoliko fotografija zapadne strane kolodvora:

dv5DGRf.jpg

WN9Jbxd.jpg

2fnfxWC.jpg

 

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Manipulativni kolosijek ima čudne pragove neke prljavobijele boje:

gu2ZYaa.jpg

Ova iskliznica ne pamti kada je zadnji put otvorena:

X1arRrl.jpg

8RJEEFi.jpg

Pogled na sjevernu stranu:

jAxAcwj.jpg

Prvi peron:

YtDZqBJ.jpg

Drugi peron:

6vqSlNg.jpg

Ovuda su nekada prolazila kolica s brzovoznom robom:

2eguYUp.jpg

 

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Stiže Šved iz Karlovca za Bubnjarce, koji će me pokupiti u povratku:

dBZXVMl.jpg

Izgleda da još nije bio u Puli:

VarhjR3.jpg

Odgega se on brzinom od 11 čvorova:

JlUtjDn.jpg

Institucija koja uvijek dobro dođe:

gwxeafX.jpg

Robno skladište kao i svagdje izvan funkcije:

9sXXNOj.jpg

Da mi nisi slučajno prešla preko puta:

OV3iJ5J.jpg

Idemo prema drugom kraju kolodvora:

1avbbeb.jpg

 

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Mostić preko neke grabe:

TrKWNEV.jpg

AeCs3nn.jpg

Dosta pragova je odavno zrelo za otpis:

4GEbDkg.jpg

Ovdje ima i jedan slijepi kolosijek:

aiCDbbJ.jpg

Završava u flori, a valjda ima i faune:

TgnVLAL.jpg

Prijedlog za novi simbol HŽ:

9U2Sg7s.jpg

Ulaz u kolodvor od strane Karlovca:

QrtVBw2.jpg

 

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

U prvi mah sam pomislio da je prometnik zaboravio zatvoriti ulazni signal...

JNqktrF.jpg

... ali sam se prevario:

1dOTfn6.jpg

Ovaj Šved je izgleda bio u Puli:

s0TASoL.jpg

Tko kaže da nemamo Eurocity vlakova:

ER9rKk2.jpg

Ovdje dva Šveda imaju križanje:

didePEM.jpg

Baš su se zgodno posložili:

36P8l4P.jpg

Za kraj pozdrav od vašeg izvjestitelja:

gVAq1EN.jpg

 

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Odlično! :palac:

Baš se lijepo poklopilo križanje Šveđana u Ozlju. :grin:

 

...

Ovaj Šved je izgleda bio u Puli:

https://i.imgur.com/s0TASoL.jpg

...

 

Nisam 100% siguran, ali mislim da nakon revizije nije bio u Puli, da je bio u Puli vjerovatno bi bio unakažen skroz. Ako griješim, neka me netko ispravi.

7122white3upjte.gif

Brzi vlak (744 "Cibalia") iz Vinkovaca, Strizivojne Vrpolja, Slavonskog Broda, Nove Kapele - Batrine, Nove Gradiške, Novske i Banove Jaruge, za Ivanić Grad, Dugo Selo i Zagreb dolazi na treći kolosijek.

Link to comment
Share on other sites

Hvala Stanley na izvrsnom putopisu i lijepom opisu moga radnog mjesta :)

Šteta što si bio u vremenskoj stisci, i što se tvoj dolazak poklopio sa uranjenim dolaskom grupe, inače bi ti pokazao puno zanimljivih detalja u i oko dvorca. Ali to znači da se očekuje da opet posjetiš Ozalj, po mogućnosti kad bude malo ljepše vrijeme. Kod crkve si propustio grob od Slave Raškaj, a također je i zanimljivo spustiti se ispod hidrocentrale kad je malo viši vodostaj pa kad se voda prelijeva preko sedrenih barijera nekadašnjeg ozaljskog buka. Na rubu Ozlja se nalazi i jedna manja špilja koju na proljeće namjeravam kopati (da, još uvijek kopam :) ) A za slijedeći put ti također preporučam i pješačenje od Ozlja preko sela Trg (jedno od rijetkih planski izgrađenih srednjovjekovnih sela), Polja, nekadašnje stanice Zorkovac - Polje i željezničkog mosta preko Kupe (i blokhausa pored istog) do stanice Zorkovac.

 

Nisam mislio kvariti ovaj putopis svojim nadopunama (uostalom budeš opet nadam se došao do Ozlja), no budući da je ovo željeznički forum, neka mi ipak bude dopuštena jedna krača nadopuna:

 

 

 

Ne ide uvijek sve glatko:

 

DJvazDo.jpg

 

 

 

 

 

 

Radi se o željezničkoj nesreći koja se dogodila 17. ožujka 1940. Taj dan ujutro oko 4.45, vlak sa oko 150 putnika na liniji Karlovac Metlika je naletio na odron od 300 kubika zemlje i kamenja oko 500 metara poslije tunela ispod starog grada. Kako je bio još mrkli mrak, strojovođa nije na vrijeme primjetio odron, koji se dogodio neposredno prije prolaska vlaka, čak je prometnik u Zaluci čuo odron i potrčao ususret vlaku da ga zaustavi, no bilo je prekasno. Dva vagona su odmah završila u Kupi, dok su lokomotiva i službeni vagon iskočili iz tračnica no ostali ležali na rubu nasipa. Ljude hvata panika, te u Kupu skaču čak i oni koji ne znaju plivati. Malo poslije dogodio se još jedan manji odron koji je samo pridonijelo kaosu. U vlaku se nalazilo i puno vojnika, te su oni odmah prionuli spašavanju unesrečenih, a iz Karlovca je upučen ambulantni vlak. Nakon toga je iz Ljubljane stigla dizalica koja je izvlačila vagone, dok su lokomotivu morali razrezati budući da je bila preteška. Isti dan su stigli na mjesto nesreće i ronioci koji su pretraživali dno Kupe, te ban Ivan Šubašić. Konačna bilanca je bila 18 poginulih, dok jedno tijelo nikada nije pronađeno. Pretpostavlja se da je uzrok odrona bilo miniranje u obližnjem kamenolomu Zaluka. Ironija sudbine je bila da je taj vlak kasnio 15 minuta, inače bi vjerojatno izbjegao odron.

Link to comment
Share on other sites

Kakvo kvarenje Miroslave, svaka dopuna je dobrodošla.

Dao si mi dobru ideju. Zorkovac sam naciljao već prije i to iz dva razloga, a prvi je željeznica. Zorkovac je nekada bio kolodvor (tovarište) s dva kolosijeka i tragovi se vide i danas.

 

Fotografiju je snimio i objavio seabral u prosincu 2010. godine:

 

bzdfjKS.jpg

 

Drugi je razlog plemićka kurija Zorkovac iz XVIII. stoljeća, po kojoj je ime dobila ulica na Trešnjevci u kojoj sam stanovao 25 godina. Oko te kurije je prije desetak godina izbila afera jer je riječ o zaštićenom spomeniku kulture, koji je Grad Ozalj prodao nekom građevinskom poduzetniku ispod procijenjene vrijednosti umjesto da bude ponuđen državi.

 

Izgled kurije Zorkovac prije prodaje:

 

LW0GKXi.jpg

 

Današnji izgled:

 

IoFPXRb.jpg

 

Udaljenost prugom od kolodvora Ozalj do stajališta Zorkovac je oko 4,5 km, dok bi cestom preko Trga bilo cca 6 km. Dionica koja se svlada za najviše dva sata računajući i zadržavanja radi snimanja. U svakom slučaju dobra ideja za jednu akciju u travnju ili svibnju.

 

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...