Stanley Posted August 2, 2018 Share Posted August 2, 2018 Došlo je vrijeme za povratak na prugu. Ovom prilikom sam se odlučio za Krapinu, gradić kroz koji sam puno puta prolazio i malo od njega vidio. Pa koga zanima ponešto o gradu i njegovoj željeznici taj neka mi se pridruži u današnjoj šetnji. Promijenio sam četiri vlaka - 3004+3126 i 3125+3011 - i na svakom Macosa. Dakle još jedan dan Macosa, also das war ein anderer Macosentag. Ali poseban, aber besonderer, s obzirom na trasu hodnje izvan pruge. I Macose su bile sve što se vidjelo od željeznice u pokretu, ako zanemarimo Soma dizela koji se u krivo vrijeme kretao u krivom smjeru. Osobno nemam ništa protiv Macosa, jedino me iritira što su usvinjene šaranjem a nitko niti ne pokušava tome stati na kraj. Macosa na 3126 nastavlja put za Đurmanec: Kolodvor Krapina je međukolodvor na pruzi R106 Zabok - Đurmanec - državna granica, na kilometarskom položaju 16+187. Od susjednog kolodvora Sveti Križ Začretje u smjeru Zaboka udaljen je 9,6 km, a od kolodvora Đurmanec u smjeru državne granice 5 km. Najveća dopuštena duljina vlakova na 2. i 3. kolosijeku iznosi 208 m, a najveća dopuštena brzina kroz kolodvor je 50 km/h. Željezničku vezu sa Zabokom i ostatkom Hrvatske Krapina je dobila već 1886. godine. Krov je malo kusi: Civilna strana: S prometnikom i skretničarem sam odmah uspostavio izvrsne diplomatske odnose. Tim srdačnim i susretljivim ljudima poslao sam mailom 12 njihovih fotografija, a ovo je jedna od njih: Malo se zavirilo u prometni ured: Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted August 3, 2018 Author Share Posted August 3, 2018 Tri sličice iz putničkog dijela: Brzinski pogled na kolodvor u smjeru Đurmanca... ... i u smjeru Svetog Križa Začretja: Kolodvor Krapina ima i nathodnik za pješake: Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted August 3, 2018 Author Share Posted August 3, 2018 Naravno da ćemo se popeti gore i uhvatiti kakvu panoramu: Ovaj gospodin na slici zaslužuje poneku riječ. Obratio sam mu se molbom da me slika mojim aparatom ispred kolodvorske zgrade, što je ljubazno učinio. Bio je znatiželjan i pitao me zašto snimam kolodvor, pa sam se raspričao o ljubiteljima željeznice, o našim strastima i našim aktivnostima itd. itd. Na kraju sam ga zamalo pretvorio u railfana, a on mi je otkrio da je zanimanjem policajac: Ponovo smo u prizemlju, a ovo je robno skladište... ... koje je očito dobilo praktičnu namjenu: Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted August 3, 2018 Author Share Posted August 3, 2018 Navoz za pretovar tereta pretvoren je u savanu: Vrijeme je da se obiđe kolodvor od jedne do druge ulazne skretnice, a najprije ću u smjeru zapada: Završetak slijepog kolosijeka koji će mi biti Arijadnina nit: Ovo u sredini je graba dubine desetak cm, stoga valja hodati oprezno: Sused si je napravil prečicu: Vagona je u kolodvoru ukupno 5 i svi su žuti, a na ovoj strani ima ih 3:: Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted August 3, 2018 Author Share Posted August 3, 2018 Nekoliko detalja: Kecelja = pregača, fertun: Slijepi kolosijek koji se odvaja ravno: Ovdje bi se komotno mogao izgraditi terminal za pretovar automobila: Vodonapojnik za parne lokomotive: Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted August 3, 2018 Author Share Posted August 3, 2018 Izlaz iz kolodvora Krapina u smjeru Đurmanca: Valja otići i na drugu stranu: Ima i ovdje žutih vagona, ali su od POSIT-a: Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted August 3, 2018 Author Share Posted August 3, 2018 Previdno premikati: Izlaz iz kolodvora Krapina u smjeru Santa Kruza Začretja: Dva pogleda unatrag: ŽCPR: Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted August 3, 2018 Author Share Posted August 3, 2018 Kilometarski stupić i udaljenost od Zaboka: Kolosječni koloplet: Svi meteorolozi na internetu prijetili su Krapini grmljavinskim pljuskovima, no oblaci su samo blefirali poput ovoga na slici: Upravo sam se spremao otići u šetnju gradom kada su me podsjetili da stiže 3119 iz Đurmanca: Putnika je bilo poprilično: Briši iz mog kolodvora: Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted August 3, 2018 Author Share Posted August 3, 2018 Mala šetnja gradom Krapina je grad u Hrvatskom Zagorju i sjedište Krapinsko-zagorske županije. Područje upravne jedinice Grada obuhvaća 23 naselja na površini 47,5 km2 s 12.480 stanovnika, od čega u samoj Krapini 4.471. Po svojem značenju Krapina daleko prelazi svoju veličinu, pa slijedi kratak povijesni osvrt sačinjen prema tekstu iz web stranice Turističke zajednice grada. U sačuvanim pisanim dokumentima Krapina se prvi puta spominje 1193. godine. Dok su feudalni gospodari vladali krapinskim burgom s obje strane rijeke Krapinčice razvio se donji grad kojim je dominirao građanski stalež, a kojeg je osobitim pravima i povlasticama obdario kralj Ludovik I. Anžuvinac kada je boravio u Zagrebu 1347. godine. Ludovik I. Anžuvinac: Kraljeva povelja jamčila je Krapincima znatnu autonomiju što je ubrzalo razvoj građanstva i njegova bavljenja obrtima, trgovinom i poljoprivredom. Trgovište je samo sebi biralo suca osim za slučajeve krađe, nasilja i ubojstva. Da bi zaštitili svoja građanska i strukovna prava obrnici su se druživali u cehove. Tako su gotovo do početka XX. stoljeća postojali cehovi: draguljara, tesara, klesara, lončara, kožara, zidara, tkalaca, češljara, graditelja, bravara, sedlara, mlinara i pekara. Godišnji sajmovi održavaju se u Krapini od 1416. godine, a na njih je dolazilo i do 10.000 ljudi iz Zagorja, Podravine, Mađarske, Štajerske i Kranjske. Frankopani i grofovi Celjski razmjenjivali su u Krapini robu, a dolazili su i dubrovački trgovci. Već 1580. godine u Krapini je sačinjen popis izučenih zanatlija po strukama, iz čega su nastali značajni cehovski staleži. Prva manufaktura u Zagorju su ''Krapinske kamenine'' koje su počele s radom 1800. godine, a proizvodile su umjetničku keramiku. Željeznica je u Krapinu stigla 1886. godine, a s njom i ugljenokop ''Mirna''. Već 1884. godine osnovana je ''Prva zagorska štedionica d.d.'', a 1898. godine počela je s radom tvornica štapova. Uoči Prvog svjetskog rata Krapina je imala tri banke, tri hotela, pedesetak registriranih ugostitelja, tvornicu kože, tvornicu masivnog namještaja, izradu kaljevih peći, tiskaru, ciglanu, pilanu, motorni mlin i klaonicu, a dobila je i vodovod kao prva u Hrvatskom zagorju. Može se reći da se Krapina još krajem 18. stoljeća gotovo ravnopravno nosila s Varaždinom i Zagrebom. Uz Krapinu i okolicu vezani su mnogi znameniti ljudi hrvatske povijesti, među njima političar, jezikoslovac, novinar i književnik Ljudevit Gaj (1809.-1872.), učitelj i književnik Janko Leskovar (1861.-1949.), odvjetnik i političar Dragojlo Kušlan (1817.-1867.), pjesnik Dubravko Ivančan (1931.-1982.) i kipar Rudolf Valdec (1872.-1929.). Ljudevit Gaj: Janko Leskovar: Dragojlo Kušlan: Dubravko Ivančan: Kipovi Rudolfa Valdeca na zgradi Etnografskog muzeja u Zagrebu: Zastava s grbom Grada Krapine: Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted August 3, 2018 Author Share Posted August 3, 2018 Šetnja Krapinom, premda vremenski neduga, potvrdila mi je da je riječ o vrlo lijepom gradiću bogate povijesti i kulturnog nasljeđa. Šetnju sam započeo preko mosta nad rječicom Krapinicom: Uz Krapinicu je park, a u parku spomenik zagorskim antifašistima: Škola: Župna crkva Svetog Nikole biskupa: Župa Krapina jedna je od najstarijih zagorskih župa. Da je postojala crkva u Krapini Sancti Nikolai de Crapina prvi se put spominje u spisima zagrebačkog biskupa Augustina Kažotića od 6. srpnja 1311. godine. No, premda nema starijih pisanih tragova smatra se da je župa osnovana još 1225. jer je te godine u Krapini boravio ugarsko-hrvatski kralj Bela IV. Na ovom mjestu je nekada stajala stara crkva građena u gotskom stilu. Budući da je postala premalena 1901. godine je srušena i 1903. je posvećena sadašnja, izgrađena po nacrtima arhitekta Josipa Vancaša. Malo gradskih vizura: Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted August 3, 2018 Author Share Posted August 3, 2018 Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted August 3, 2018 Author Share Posted August 3, 2018 Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted August 3, 2018 Author Share Posted August 3, 2018 Ova zgrada je vrijedna posebnog osvrta: Riječ je o jedinom ostatku stare srednjovjekovne utvrde, izgrađene kao središnja točka obrane granice prema Sutli. Prema povijesnim dokumentima najstariji vlasnici grada bili su ugarsko-hrvatski kraljevi. Godine 1347. vlasnik grada Krapine bio je kralj Ludovik I. Anžuvinac, a zatim ga je kralj Sigismund Luksemburški darovao grofu Hermanu Celjskom. Nakon toga su se redali novi vlasnici - slavonski ban Jan Vitovec, kralj Matija Korvin i njegov nezakoniti sin Ivaniš, zatim Đuro od Brandenburga, ban Petar Keglević, kralj Rudolf II. i ban Ivan Drašković. U vrijeme njegovog banovanja u Krapini je zasjedalo pet hrvatskih Sabora - 1598., 1599., 1600., 1605. i 1607. U ovom gradu je umro Tomo Bakač Erdödy, pobjednik nad Turcima u bici pod Siskom 1593. godine. Posljednji gospodari grada Krapine bile su obitelji Lichtenberg i Ottenfels. Barun Franjo Ottenfels je 1919. godine darovao zgradu gradu Krapini. Od 1994. godine na području srednjevjekovnog grada Krapina izvode se arheološka istraživanja. Barun Franjo Ottenfels: Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted August 3, 2018 Author Share Posted August 3, 2018 Najstariji sakralni objekt u Krapini - crkva Svete Katarine i samostan franjevaca Provincije svetih Ćirila i Metoda iz 1641. godine: Najpoznatija krapinska crkva je crkva Majke Božje Jeruzalemske na Trškom Vrhu, građena od 1750. do 1761. godine. Jedna je od najljepših baroknih crkava u ovom dijelu Hrvatske. Do nje nisam stigao, pa slijedi slika s jakim zumom: Ponovo na pruzi Poznata i uvijek opasna kombinacija raskrižja i ŽCPR-a: Ulazni signal kolodvora Krapina iz smjera Đurmanca: Predsignal: Pogled prema stajalištu Doliće i Đurmancu: Krajnja točka moje hodnje prema zapadu (u muzej nisam ulazio, bio sam lani): Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted August 3, 2018 Author Share Posted August 3, 2018 ŽCPR kod Homo Krapiniensisa: U pravi čas cin, cin! - nekaj dolazi: Macosa vulgaris na vlaku 3128 za Đurmanec: Vraća se na vlaku 3119 za Zabok i u njoj ću se privremeno oprostiti od Krapine: Odosmo: Slijedi nekoliko sličica u povratku, a prva je stajalište Ivog City: Santa Kruz: Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted August 3, 2018 Author Share Posted August 3, 2018 U Zaboku sam čekao vezu za Zagreb 14 minuta, dovoljno da se uživa u raskoši Macosa. Ova se vraća za Đurmanec: Ova će u Gornju Stubicu: Kam te vrag nosi u kontrasmjeru?: Svemirski brod i taljige: Stiže moj 3011: I za kraj pozdrav od vašeg lutajućeg izvjestitelja: Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mali.paja Posted August 3, 2018 Share Posted August 3, 2018 IVOG! Sram te bilo! Kako vam stajalište izgleda? Kontrolori su bili u tvom vlaki ili prema Varaždinu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kupljenec Posted August 3, 2018 Share Posted August 3, 2018 Lepa reportaža, i ugodno si dan iskoristil, danas je baš malo i vrućina popustila pa je baš bil dan za šalabajzat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted August 4, 2018 Author Share Posted August 4, 2018 Kontrolori su bili u tvom vlaki ili prema Varaždinu? Prema Varaždinu. Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mali.paja Posted August 4, 2018 Share Posted August 4, 2018 Onaj plavi na slici sa torbom je kako bi rekli željezničkom terminologijom "revizor". Znam ga još dok je bio kočničar. Jedno vrijeme je bio i Djed Mraz u Varaždinu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crhav Posted August 4, 2018 Share Posted August 4, 2018 ..................neznam zasto si dao naslov na njemackom?...sto nije bolje po naski................osim to na (cini mi se) 46 slici vidi se dim lokomotiva, zasto nisi otisao i do lozione...........hm.....hm....... Velimir Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Posted August 4, 2018 Author Share Posted August 4, 2018 Naslov na njemačkom sam stavio da se malo odmaknem od uobičajenog latinskog (carpe diem). Usput, hvala forumskoj legendi Antiši koji se odaziva na nick Ante_vž na sugestijama vezanim uz naslov. Eh, kada bi taj dim označavao ložionu otpuzao bih na koljenima do tamo. Ostaje mi utjeha da sam davnih godina u Krapini viđao lokomotive serija 22 i 53, dapače jedna je uzimala i vodu ali da me ubiješ ne sjećam se koja. Quote Serija 05 je zakon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mgalic2 Posted August 5, 2018 Share Posted August 5, 2018 Santa Kruz... Dobra, dobra... Lijepa reportaža s lijepog izleta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ICU Posted August 21, 2018 Share Posted August 21, 2018 Ovo stajaliste Ivog City je katastrofa. Ono kaj mi nije jasno da nema tam nekog Pere Kvrzice, to se da urediti dobrovoljackim radom i viskom materijala po dvoristima za tjedan dana rada u slobodnom vremenu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.