Jump to content

Festival bajki, mala i velika željeznica i još ponešto o Ogulinu, 8. lipnja 2018.


Stanley

Recommended Posts

U Ogulinu je u petak 8. lipnja svečano otvoren 13. tradicionalni festival bajki koji će trajati do nedjelje. U bogatom programu sudjelovao je i Klub željezničkih modelara Zagreb koji je izložio LGB željeznicu i organizirao školu modelarstva. Bio sam jedan od četvorice koji su putovali u Ogulin, a u društvu su mi bili tajnik KŽMZ Lucijan, član Upravnog odbora Slavek alias mali.paja te Lucijanov prijatelj Željko. Zabilježio sam pregršt impresija, od kojih dio prenosim ovdje.

 

Sve je spremljeno u prtljažnik Lucijanovog automobila:

 

SxI6ukC.jpg

 

Nagari majstore:

 

It0euU7.jpg

 

I evo nas u Ogulinu na predviđenoj lokaciji, a ovo je naša ptica zaštitnica:

 

HtPwvfS.jpg

 

Smjerokazi:

 

MARSrKT.jpg

 

Ogulin je sav u znaku likova iz priča Ivane Brlić-Mažuranić:

 

QlYWiui.jpg

 

Zgrada preko puta u kojoj ćemo imati ''bavljenje'' za koji sat:

 

XOa5zGd.jpg

 

Svuda oko nas mali vilenjaci:

 

93m2f8Y.jpg

 

Na susjednom štandu izlažu lokalni maketari:

 

tMGZ7oi.jpg

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

LGB željeznica (1)

LGB je kratica od Lehmann Gross Bahn, a riječ je o njemačkom proizvođaču modela željeznice u mjerilu G (1:22,5). Takvo mjerilo je podesno za vrtnu željeznicu i atraktivno za javno prikazivanje, a slaganje je vrlo jednostavno. Klub željezničkih modelara Zagreb posjeduje lijepu zbirku modela LGB i na različitim manifestacijama redovito izlaže dio kolekcije.

Materijal je prenesen iz prtljažnika automobila:

CFrkFcu.jpg

Podložne ploče iz Lucijanovog skladišta dopremljene su dan ranije i sada ih valja postaviti, pa na njima složiti prugu:

04HVZAq.jpg

y5ariWN.jpg

Imali smo i pomoć jednog ogulinskog momčića:

qLW2RMF.jpg

Vozni park je pušten u probni pogon:

51J8yZD.jpg

VOHvRRJ.jpg

jAaTdgo.jpg

Slavek se pripremio za uveseljavanje gostiju:

bXyIE3v.jpg

 

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Oko naše željeznice odmah se okupilo i staro i mlado:

 

3wF0Paf.jpg

 

dxCuobH.jpg

 

Organizator nas je počastio kavom:

 

vh2tiiV.jpg

 

Nakon što se KŽMZ-LGB pogon pokrenuo Željko i ja uputili smo se u šetnju Ogulinom. Obojica smo bili u gradu više puta, ali ga nikada nismo obišli i bolje upoznali.

 

Ponešto o Ogulinu

 

Ogulin je jedinica lokalne samouprave u Karlovačkoj županiji sa statusom grada koji obuhvaća 24 naselja. Područje Grada Ogulina prema popisu iz 2011. godine imalo je 13.915 stanovnika, od čega u gradskom naselju Ogulin 8.216.

Kratku povijest Ogulina prenosim sa službene web stranice Grada:

Spomen na Ogulin vezan je za 1500. godinu i ime jednog od najslavnijih članova obitelji Frankopan, kneza Bernardina Frankopana, koji je nakon što su Turci 1493. godine opustošili Modruš, dao izgraditi novu utvrdu - kaštel Ogulin.Ime mu, vjerojatno, potječe od latinske riječi "ob gula", što znači ždrijelo ili ponor. Uz tu pretpostavku, izvedenica se odnosi na ponor rijeke Dobre u gradu Ogulinu.

Već 1553. godine Ogulin je dospio u kraljevske ruke i do 1570. godine imao posadu od samo nekoliko vojnika. Ogulin je tako dobio vojnu posadu prije Siska i Karlovca.

Izgradnjom željezničke pruge Zagreb - Rijeka 1873. godine počinje demografski i gospodarski razvitak Grada.

 

Zastava s Grbom Grada Ogulina:

 

hebSGyc.gif

 

U Ogulinu su rođene ili su uz njega na drugi način usko vezane mnoge istaknute osobe, između ostalih književnica Ivana Brlić-Mažuranić (1874.-1938.), sopranistica Ema Pukšec (1834.-1889.), povjesničar Hrvoje Matković (1923.-2010.), politolog i sociolog Anđelko Milardović (1956.), generali Ivan Gošnjak (1909.-1980.) i Petar Stipetić (1937.2018.) i psihijatar Vladimir Hudolin 1922.-1996.).

 

Ivana Brlić-Mažuranić:

 

Ng5NqMf.jpg

 

Prof.dr. Hrvoje Matković:

 

cisrQ5o.jpg

 

Petar Stipetić:

 

pHj2fz1.jpg

 

Dr. Vladimir Hudolin:

 

QRRAY6U.jpg

 

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Prva impresija iz grada:

 

S68lYsK.jpg

 

CK6D7Qx.jpg

 

Najpoznatija građevina u Ogulinu je Frankopanski kaštel, renesansna utvrda koju je je izgradila plemićka obitelj Frankopan krajem XIV. stoljeća. Točno vrijeme nastanka ogulinske utvrde nije utvrđeno, no poznata je isprava Bernardina Frankopana koju je izdao u svom gradu Modrušu oko 1500. godine, kada je novosagrađenom gradu Ogulinu označio granice između Modruša i Vitunja. Kaštel je odigrao veliku ulogu u razvoju sadašnjeg Ogulina, a danas je u njemu Zavičajni muzej otvoren 1967. godine.

 

Frankopanski kaštel:

 

x7cmbvL.jpg

 

Neposredno ispod kaštela nalazi se poznati Đulin ponor. Prema legendi iz XVI. stoljeća ponor rijeke Dobre u Ogulinu dubine 40 metara dobio je ime po djevojci koja se zvala Đula ili Zulejka. Bila je kćer Ivana pl. Gušića, zapovjednika ogulinske tvrđave. Roditelji su obećali Zulejku nekom starijem plemiću za ženu, no ona se zaljubila u mladog krajiškog kapetana Milana Juraića. Kada je Milan poginuo u bici s Turcima Zulejka ili Đula se bacila u ponor rijeke Dobre koji je nakon toga dobio ime Đulin ponor.

Riječ je naravno o narodnoj predaji, dok znanstveni pristup nalazi porijeklo imena u dva izvora. Grad Ogulin je dobio ime od latinskog ob gula što znači ždrijelo ili ponor, a stanovnici su to postupno pretvorili u Đula (Ogulin = Đulin grad). Također su rijeku Dobru zvali Đula, pa je tako nastalo i ime Đulin ponor.

 

Đulin ponor sa vidikovca pokraj ulice:

 

GzHEzY3.jpg

 

Još bolji pogled je sa vidikovca u ovom parku:

 

CIgfibf.jpg

 

TGcTdKl.jpg

 

b3JHTXp.jpg

 

Čestitam sâm sebi na suzbijanju akrofobije:

 

xY9bOuR.jpg

 

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Željko i ja navratili smo i u dvorište kaštela, gdje se upravo uvježbavao nastup za svečano otvaranje 13. ogulinskog festivala bajki:

XgjKMRc.jpg

Nekoliko detalja iz dvorišta kaštela:

roCwcCL.jpg

QALonuQ.jpg

ZbzgbAI.jpg

U gradu smo sreli Frankopansku gardu koja je strpljivo pozirala za vašeg izvjestitelja:

aXgmAoW.jpg

Osmogodišnja škola Ivane Brlić-Mažuranić:

HLvjoA9.jpg

MBdRJ6j.jpg

MkqaEVF.jpg

 

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Spomenik Ivani Brlić-Mažuranić:

hZxKywo.jpg

Ispostava Općinskog suda iz Karlovca:

syYiblr.jpg

Župna crkva Svetog Križa izgrađena u razdoblju od 1781. do 1785. godine:

taatooE.jpg

Oko crkve je kao na proštenju:

bVr8Yiv.jpg

TXtv6Ao.jpg

Ly0pwY3.jpg

g2R0tgS.jpg

 

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Spomenik u parku:

e6ZHm2X.jpg

0E9Vp2g.jpg

Cestovni vlakić u mirovanju...

53mJMpH.jpg

... i u vožnji:

09Li6m1.jpg

Putokaz za iduću destinaciju:

e90Vmxr.jpg

Nije trebalo dugo hodati:

U3FCS8d.jpg

IvRbtQc.jpg

 

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Kolodvor

Ogulin je međukolodvor na pruzi M202 Zagreb - Rijeka, na kilometarskom položaju 533+459. Ujedno je i odvojni kolodvor za prugu M604 Oštarije - Knin - Split s kojom je spojen u rasputnici Krpelj. Od susjednog kolodvora Oštarije u smjeru Zagreba udaljen je 6 km, od kolodvora Ogulinski Hreljin u smjeru Rijeke 6,5 km i od rasputnice Krpelj u smjeru Knin - Split 6 km. Najveća dopuštena duljina vlakova na 3. i 4. kolosijeku je 626-645 m, a dopuštena brzina kroz kolodvor je 20 km/h.

Šef kolodvora je gospodin Milan:

DH27EHj.jpg

Nekoliko sličica iz njegovog ureda:

ggV4Q7w.jpg

x2BJMxf.jpg

uT8xHyc.jpg

U prometni ured nisam zalazio:

ZJgtcsd.jpg

VJ8YsR9.jpg

Šef mi je rekao da sam za dlaku promašio vrijeme - upravo se razišlo nekoliko vlakova svaki na svoju stranu. Jedan teretnjak se nalazio u Gornjim Dubravama i trebao je stići za dvadesetak minuta. Nisam ga dočekao ni za pola sata, a morao sam žuriti natrag među moje modelare. Stoga sam se ograničio na ''promet u mirovanju'':

I4sz60w.jpg

ZCxVGjv.jpg

 

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

1Jv79ip.jpg

vBx8EXN.jpg

qsRQr6V.jpg

Lt8nVOf.jpg

Izlaz iz kolodvora u smjeru Oštarija i rasputnice Krpelj:

7x1qSX0.jpg

V2dq38l.jpg

U depo za vuču vlakova nisam ulazio, stoga samo jedna snimka iz daljine:

AI6SoU5.jpg

Jedan pogled unatrag:

yV82Guf.jpg

 

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Na kolodvoru Ogulin danas prevladava žuta boja:

Kbn86kA.jpg

lTJ4S4J.jpg

zxM50ut.jpg

BtZJBcq.jpg

s6c2Ost.jpg

bhRkvA1.jpg

Učinila mi se zgodnom ova kombinacija željeznice i planine Klek:

vNZfSbz.jpg

Ova TMD je radila u leru, jedini znak živosti na kolodvoru:

2AcrvP6.jpg

 

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Ode ona laganim hodom, a kamo je išla i dokle je stigla ne bih znao reći:

 

M5YBqwI.jpg

 

Iz kolodvora još tri sličice vozila HŽ Infre:

 

iZNks3N.jpg

 

ZM6mN6y.jpg

 

2D7mhQN.jpg

 

Znao sam da je u Ogulinu izložena parna lokomotiva JŽ 51-148 i odlučio sam je potražiti. Uz pomoć željezničara uspio sam je pronaći i to na najglupljem mogućem mjestu - u grabi između autobusnog kolodvora i nekog parkirališta. Ni pristupne staze, ni ploče s informacijama... kao da je spuštena padobranskim desantom koji je promašio cilj pa gdje tresne tu i ostaje. Da ne govorimo kako lokomotiva serije JŽ 51 nema što tražiti na Riječkoj i Ličkoj pruzi - dizajnirali su je Mađari za lokalne pruge u Vojvodini, Slavoniji, Hrvatskom Zagorju i bjelovarsko-daruvarskom i varaždinsko-međimurskom kraju. Ovdje - mislim na željezničkom kolodvoru - je trebalo staviti jednu od lokomotiva serije JŽ 33 ili JŽ 11 prije nego su se raspale u ''muzejskom fundusu'' na Ranžirnom u Zagrebu. Ovako su slabašnu mališanku samo pljusnuli u vanzemaljsko okruženje, tek da se ima neki spomenik parnoj vuči, isto kao i njenu sestru u Rijeci.

 

Sve pokazuju slike:

 

DX22esA.jpg

 

nR1KDmq.jpg

 

seGIeba.jpg

 

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

LGB željeznica (2)

Vrijeme je za povratak među moje modelare:

2dLtTcs.jpg

Mali vlakić zaslužuje nekoliko sličica:

0h7jXAb.jpg

yZWc544.jpg

V0R1COG.jpg

pErYtRM.jpg

Naša LGB željeznica je zainteresirala sve generacije:

3UflHh6.jpg

PlON52Y.jpg

N9MaYnn.jpg

 

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

KKGD13I.jpg

9jbm6qe.jpg

Škola za strojovođe malih vlakova radi punim kapacitetom:

vaKbDnK.jpg

oHqhtIp.jpg

GjNOrv8.jpg

Kttf0up.jpg

Ako zaustaviš vlak kod mog prsta položio si:

Fb1EZeD.jpg

Mali vlakovi nisu samo za dječake:

LzR2Tgu.jpg

 

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Mama, vidi što mi je striček dao:

WTttTqd.jpg

Došlo je vrijeme da se nešto pojede. Organizator nam je osigurao besplatan ručak u hotelu ''Frankopan'', a u međuvremenu će našu željeznicu čuvati dvije mlade vještice.

Maštoviti Ogulinci su dobro iskoristili osobitosti svog kraja u turističke svrhe, između ostalog i legendu o vješticama koje se okupljaju na planini Klek. Tako su osnovali i udrugu vještica koje na Festivalu bajki šeću gradom u prikladnim odorama. Metle su im valjda na tehničkom pregledu.

Vještice na Kleku:

Y46iE68.jpg

Vozačka dozvola:

WzO9h8K.jpg

Slikao sam se s jednom vješticom:

sL65QUa.jpg

Napunili smo želuce i odmaramo uz kavu:

D5z0yo1.jpg

Odjednom je dignuta uzbuna jer se pred LGB željeznicom pojavio čitav školski razred i svi bi da steknu kvalifikaciju strojovođe:

P1evfSE.jpg

Slavek je ispisao 36 diploma:

y1KOPdW.jpg

Ovaj prizor nas je natjerao da na brzaka raspremimo izloženi postav i krenemo put Zagreba. Kiša nas je dostigla tek oko Lučkog:

ZW1tsvc.jpg

Sve u svemu još jedno uspješno predstavljanje Kluba željezničkih modelara Zagreb, a za mene i još jedan ugodan railfanovski doživljaj

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Slijedi neplanirani nastavak. Na forumu male.zeljeznice forumaš Martin je opisao kako je lokomotiva JŽ 51-148 dospjela tamo gdje jest. Pričica je zanimljiva pa je prenosim u cijelosti:

 

Ovdje valja znati kako sadašnje mjesto na kojem se nalazi lokomotiva, nije njezino izvorno. Naime, u vrijeme kada je postavljena kao izložak, sadašnji autobusni kolodvor nije postojao - na njegovom mjestu bio je zgodan i uređen travnjak, sa stazama i klupama. Lokomotiva je bila bliže samom željezničkom kolodvoru, maltene na centralnom mjestu u tom parku.

Kod izgradnje sadašnjeg autobusnog kolodvora je pomaknuta na sadašnju, potpuno besmislenu poziciju.

Gospodin Stanley je upao još i u najbolji trenutak u zadnjih dvadesetak godina, jer da je došao i slikao koji dan ranije, u pozadini ne bi bio autobusni kolodvor kakav je sada, zadnjih par dana, nego užasno oronulo ranopostsocijalističko zdanje, koje je godinama propadalo (i bilo okupljalište za razne derneke balavurdije). Na prozorima je sada vidljiv logo "Kik", i za tu namjenu je autobusni kolodvor sada ipak sređen (treba znati kako na katu istog, od njegove izgradnje, poslovni prostor, osim jednog malog dijela, stoji prazan).

Inače, zgodno je u cijeloj priči još nešto; poseban je doživljaj bilo instaliranje lokomotive na izvornu poziciju. Ne mogu reći točno koje je to godine bilo, ali, mislim, u rasponu 1982.-1985.

Tadašnja demokratska pragmatična načela nisu dopuštala upotrebu neke (tada svakako već debelo postojeće) tehnologije, nego je dovoz na tadašnje mjesto obavljen antologijski; maltene ručno.

Negdje kod Doma zdravlja željezničara, dakle, oko 250 metara od kolodvora, u smjeru Zagreba, rastavljen je jedan dio kolosijeka na kojem je ista stajala, i nasilno izvučen prema cesti. Na njega ja dodan komad pruge, i lokomotiva je pomaknuta na tračnice koje su izašle na cestu. Onda je dalje, dodavan komad po komad pruge, i lokomotiva ručno (ponekad je bio neki Tamić, ali je skurio lamelu) pomicana po toj pruzi. Bila su dva segmenta; kad je preguraju na novi, onaj iza rastave, i stave ispred. Tako je prošla pored kolodvora, i, nakon toga, je trebalo skrenuti u ulicu koja je okomita na kolodvor (sada Saborčanska).

Tu je bilo vrajžijeh problema, jer je osim zavoja, i značajan pad ceste.

Međutim, drugarska snalažljivost je, kako znamo, beskrajna - tu se po jednom komadu pruge vozila naprijed, nazad, a slobodan dio pruge se nasilno savijao. Pa, valjda na dvadeset puta....Uzbrdo su znali pomoći s kakvim vozilom, ali, uglavnom je to išlo na ho-ruk.

Poslije, trebalo je isto napraviti i na putu za park (to bi otprilike bilo na mjestu kojim sada ide cesta za izlaz s autobusnog kolodvora), i nakon toga još pregurati siroticu na njeno mjesto u parku.

Preuzetno bi bilo reći koliko je drugova, neimara socijalizma, u tom projektu sudjelovalo - sigurno preko stotinu, a Veliki transport je trajao sigurno dobar tjedan dana. Bilo je i nas koji smo gurali dobrovoljno. Svakako, neka autodizalica (tada je in bio Coles) bi to odradila puno jeftinije...

No, kako bilo, imam dosta vlastitih slika istog epskog poduhvata, čak u boji, pa ne znam, moram ih skenirati.....ako nekog zanima...

 

Naravno da nas zanima pa su slike skenirane i stavljene:

OoX6tlq.jpg

gQUGd3Z.jpg

2rhNe4m.jpg

TvKfxEE.jpg

NSy0l6H.jpg

 

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Hm, ja sam imao želju to i sam ovdje postaviti, ali mi copy/paste nije išao.....

Fotografije su takve kakve jesu, s filma 110.....probao sam ih što bolje skenirati, ali, ovo je maksimum......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...