Jump to content

Carpe diem - kolodvor Lekenik 30. travnja 2016.


Stanley

Recommended Posts

Kroz Lekenik sam prolazio puno puta, većinom brzim ili poslovnim vlakom za Vinkovce, Split i Sarajevo, ali sam u kolodvoru sišao sa vlaka i ušao u njega samo dva puta. Prvi put je to bilo 1968. kada sam doveo svoje izviđače na izlet (bili smo u obližnjoj šumi), a drugi put jednog hladnog i maglovitog zimskog dana 1979. godine. Odredište mi je tada bio poštanski ured u Lekeniku o kojem sam napisao reportažu za mjesečni časopis ''PTT radnik''. Pošta je tada bila u nekoj rupčagi (kasnije je izgrađena nova) i u njoj su radila tri čovjeka - voditelj ureda Stjepan Petrović-Pepek i poštari Stjepan Smuđ i Stjepan Kozarić.

Prostor pošte je bio tako tijesan da je bilo mjesta samo za jedan dostavljački stol. Stoga je ubogi Smuđ razvrstavao svoje pošiljke na podu, a Kozarić mi je rekao: - Kolega čepi i njemu buju noge obolele tu čepeč. - Za one koji ne razumiju kajkavski ''čepi'' znači ''čuči''.

Pamtim i naslov reportaže: ''O turopoljskoj magli, mračnoj komori i vedrim ljudima''.

Tada sam se prvi put u životu vozio Mađarem, u ono vrijeme novim novcatim čudom tehnologije, ne sluteći da će mi u nastavku života izaći na nos i na uši (svaki dan na posao i sa posla Vrapče - Glavni - Vrapče, a ostale vožnje da ne nabrajam).

Danas je konačno lijep dan, kolodvor Lekenik još nismo obradili, jedan plus jedan su dva i idemo... Prijevoz je bio: Vrapče - Zagreb Glavni 8023 (Mađar), Zagreb Glavni - Lekenik 397 (klasika), Lekenik - Zagreb Glavni 5106 (Som) i Zagreb Glavni - Vrapče 8034 (Som). Ukupno u odlasku i povratku cca 80 km, vrijeme provedeno na putu 4 sata i 3 minute.

 

Za put od Zagreba do Lekenika dopao me Sarajlija - po rangu međunarodni, po stvarnom statusu ono što se nekada zvalo ''ubrzani putnički''. Velika Gorica i Lekenik još kako-tako, ali vlak koji stoji u službenim mjestima tipa Hrastovca, Graboštana i Majura je brzi koliko sam ja nadbiskup:

 

DKTRTzA.jpg

 

mRXiKf5.jpg

 

Na vlak se prikopčala 1141-389 koja je neposredno prije toga dovukla brzi iz Muncihena (kako se izražavala jedna moja bivša kolegica u Pošti):

 

5yHfFUy.jpg

 

Mogao sam birati između prvog i trećeg vagona u garnituri, jer je srednji bio 1. razreda. Odlučio sam se za zadnji, koji je i najsvježiji sa revizije:

 

QMAGixT.jpg

 

bl4Om2f.jpg

 

ŽRS još uvijek dopuštaju pušenje u vlakovima (nisam koristio priliku):

 

yTnei99.jpg

 

Unutrašnjost vagona je ''šargopirgasta'':

 

Ub8Ume3.jpg

 

U stajalištu Pešćenica vlak je, nečim izazvan, stao. Je li u pitanju neispravan ŽCPR ili nečiji kum, rodijak, netjak… ne da mi se nagađati:

 

qqD2BBy.jpg

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Kolodvor (1)

 

Lekenik je međukolodvor na magistralnoj pruzi M502 Zagreb - Sisak - Sunja - Novska. Od susjednog kolodvora Turopolje u smjeru Zagreba udaljen je 9,8 km, a od kolodvora Greda u smjeru Siska 8,3 km. Ima 4 kolosijeka, a najveća dopuštena duljina vlakova na 2. i 3. kolosijeku iznosi 608-614 m ovisno o smjeru. Prema Izvješću o mreži za 2015. godinu dopuštena brzina vlakova kroz kolodvor je 100 km/h.

Toliko za uvod. U kolodvoru sam se javio prometniku u službi, gospodinu Zoranu, i pokazao mu dozvolu za snimanje. To je moj ustaljeni običaj jer volim da ljudi odmah znaju tko sam i što radim ovdje, a ne da se pitaju kakav se to lik mota po tračnicama ili da se nadvikujemo iz daljine. Zoran je vrlo ugodan i susretljiv čovjek od koga sam saznao sve što me zanimalo o kolodvoru Lekenik i o nekim zajedničkim znancima. Tako se između ostalog pokazalo da obojica poznajemo uglednog strojovođu i željezničkog modelara istog imena (Zoran) koji živi u Lekeniku, a od prometnika sam čuo da je poštar Kozarić još živ.

Prometnik je u kolodvoru Lekenik sâm kao duh. Skretničara nema jer su te naprave automatizirane, a nema više ni robnih skladišta i skladištara. Zoran je nekada bio šef kolodvora Lekenik, a sada mu je nadređeni šef u Sisku. Pitao sam ima li kakvog pretovara robe. Bilo je, kaže, nekada se koristio industrijski kolosijek ali se firma preorijentirala na kamione. Poznata priča…

Pitao sam hoće li u međuvremenu proći kakav teretnjak. Zoran mi kaže da nema ništa jer je subotom promet rijedak, a teretni vlakovi idu uglavnom noću. Što možemo, snaći ćemo se i bez vlakova u prolazu.

 

Prometnik Zoran na svom radnom mjestu:

 

w1yDBYJ.jpg

 

Nekoliko detalja iz prometnog ureda:

 

G2PyoHc.jpg

 

dlFh2jq.jpg

 

EerJyty.jpg

 

L4CaShU.jpg

 

Zgrada kolodvora:

 

ZP78Mt6.jpg

 

Jedna usputna za obožavateljke mog lika i djela:

 

Ib46TUC.jpg

 

Pogled prema zapadu na naselje Lekenik:

 

9w2Z3vh.jpg

 

Ovdje ćemo privremeno zaustaviti priču o kolodvoru i osvrnuti se na mjesto u koje sam došao. Moj je običaj ispričati ponešto i o lokaciji čije ime kolodvor nosi. Pa koga zanima taj će možda saznati nešto novo.

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Lekenik

 

Lekenik je staro naselje. Prvi put se spominje 1217. godine kada je ugarsko-hrvatski kralj Andrija II. darovao nekom Egidiju ili mu potvrdio vlasništvo nad više posjeda, između ostalog i Lekenika. U Srednjem vijeku se spominje kao Quiquinik, Lihcinnihc, Lekanucz, Lakynyk i Lebenyck, ali najčešće kao Lekenik. Smatra se da ime naselja potječe od ''leken'' što je naziv za biljku lopoč.

U Lekeniku je u ožujku 1848. tadašnji pukovnik Josip Jelačić saznao da je uzdignut na bansku čast.

U Lekeniku je rođen poznati arhitekt Josip Pičman (1904.-1936.). Za kratkog života izradio je čitav niz idejnih studija i natječajnih projekata od kojih su realizirani planinarska kuća u Suhom, obiteljska kuća i stambena zgrada u Zagrebu, paviljon Poljoprivredno-šumarskog fakulteta u Zagrebu i zgrada Glavne pošte u Beogradu.

 

Josip Pičman:

 

DGg0io2.jpg

 

Zgrada Glavne pošte u Beogradu (1938.):

 

OlVqWtY.jpg

 

Danas je Lekenik sjedište istoimene općine u sastavu Sisačko-moslavačke Županije, koja prema popisu iz 2011. godine broji 6032 stanovnika od čega u samom Lekeniku 1.897. Ostala naselja u sastavu općine su Brežane Lekeničke, Brkiševina, Cerje Letovanićko, Donji Vukojevac, Dužica, Gornji Vukojevac, Letovanić, Palanjek Pokupski, Pešćenica, Petrovec, Pokupsko Vratečko, Poljana Lekenička, Stari Brod, Stari Farkašić, Šišinec, Vrh Letovanićki i Žažina.

 

Zastava s grbom općine Lekenik:

 

jnTbMtR.gif

 

Snimka iz zraka, kolodvor je na slici desno:

 

23yLMfO.jpg

 

Naselje Lekenik je smješteno u živopisnom kraju - s jedne strane rijeka Odra i guste hrastove šume, a s druge slikovite Vukomeričke gorice. Od kulturno-povijesnih spomenika valja istaći sakralne objekte i stare drvene kuće. Fotografije potječu iz različitih izvora sa interneta.

 

Rijeka Odra kod Lekenika:

 

hll4DJo.jpg

 

Crkva Svete Marije Magdalene u Selima:

 

ps5wwHH.jpg

 

Drvena kapela Svetog Bartola u Vrhu Letovanićkom:

 

2kbSFea.jpg

 

Stara drvena kuća u Lekeniku:

 

Nkkgf6Z.jpg

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Kolodvor (2)

 

Glavna tema je ipak službeno mjesto na mreži HŽ-a koje se zove Lekenik, pa se vratimo kolodvoru. Obišao sam ga od jednog do drugog do kraja, a svoje slikovne dojmove ne slažem kronološki već tematski.

 

Polazište je peron:

 

TM0oqGi.jpg

 

Ja pazim i kad ne treba:

 

wow9zRg.jpg

 

Pogled u smjeru Pešćenica - Turopolje - Velika Gorica - Zagreb:

 

ybnDj8n.jpg

 

Peroni su zaista uzorno uređeni:

 

kbds6Se.jpg

 

bWZgvtH.jpg

 

Zgrada kolodvora sa civilne strane:

 

ziaPstx.jpg

 

Da ne bi bilo ''nismo znali'':

 

Txtoten.jpg

 

Malo ćemo zaviriti u čekaonicu:

 

MBGmx5Q.jpg

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Unutrašnjost je, moglo bi se reći, kemijski čista:

 

2MG3J1W.jpg

 

6versEZ.jpg

 

lgLzEXy.jpg

 

s5bFQaz.jpg

 

Klupica ispred zgrade:

 

xsBjDd1.jpg

 

Vodonapojnik za ljude nije u funkciji:

 

sXxruxw.jpg

 

Ovakva upozorenja postoje i na stajalištu Vrapče, ali su toliko pošarana da se ne vidi što piše:

 

ui09tiu.jpg

 

Željezničari su uvijek znali ukrasiti svoj dom:

 

vlMxQsc.jpg

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Da vidimo što još ima na kolodvoru. Ovo je nekadašnje robno skladište i mjesto za pretovar, danas zapušteno. Prometnik Zoran kaže da je službeno tražio rušenje nepotrebnih sadržaja, ali za sada bez uspjeha:

 

CvHQoJP.jpg

 

Ovo je nekadašnje skladište za ekspresnu i brzovoznu robu, gdje je bila i vaga. Danas je opasno po zdravlje pa i život (iznad ulaza piše upozorenje na opasnost od propadanja kroz pod):

 

eLZcNcW.jpg

 

Dr8DJyy.jpg

 

2aHvWUS.jpg

 

Još jedan zarasli antikvitet:

 

dXmVUKP.jpg

 

VJMz24i.jpg

 

YB5JXKz.jpg

 

Usputno podsjećanje na mlade dane - u onu šumu u daljini vodio sam u proljeće 1968. svoje izviđače:

 

6kHCoJQ.jpg

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Obilazak kolodvora započeo sam hodnjom prema sjeveru, u smjeru Turopolja i Zagreba - i to četvrtim kolosijekom. Sudeći po izgledu tračnice ovdje se nedavno nešto kotrljalo:

 

DD35n6U.jpg

 

Čini se da je i ona railfan:

 

WV17pNs.jpg

 

Signal:

 

MET8khI.jpg

 

EVP:

 

Vl8WwL5.jpg

 

Tračnice u travi:

 

UliHGiU.jpg

 

Sve skretnice su automatizirane:

 

5ApTS1S.jpg

 

sTtiRGV.jpg

 

Skretnički signal:

 

agZ7ANt.jpg

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Između ovog stabla i ceste je dugačka bara iz koje se čulo kreketanje žaba i glasanje ptica:

 

CTkKR6z.jpg

 

Bikojna:

 

X1ScdkO.jpg

 

Odlučio sam nastaviti cestom koja ide usporedno s kolodvorom da ne derem tenisice na tucaniku, ali je trebalo prijeći potočić. Ovo brvno djeluje pouzdano, ali do njega treba proći kroz šikaru - a meni se ne mili skupljati krpelje:

 

XBl0W4w.jpg

 

Srećom postoji i solucija B - prijeko preče, naokolo udobnije:

 

vIDoXPo.jpg

 

Stara drvena hiža, štala i štagalj, baš kao kod mog dede. Vlasnik sve nudi na prodaju:

 

GHGzK6h.jpg

 

Biljke i HŽ Infra:

 

FfzAmqk.jpg

 

Sjeverni ŽCPR (ima i južni):

 

YhM2uGF.jpg

 

Ulaz u kolodvor iz smjera Turopolja:

 

RRcWI2f.jpg

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Pogled sa ŽCPR prema Pešćenici:

 

7sKUPiK.jpg

 

Ulazna skretnica:

 

fGhKQsq.jpg

 

Kilometraža (od Beograda?):

 

qIs1VEt.jpg

 

Postoji li još Vibrobeton Vinkovci?:

 

rLuv7ez.jpg

 

Eto me na južnom kraju kolodvora gdje imamo i jedan skoro pa antikvitet - industrijski kolosijek koji se nažalost više ne koristi:

 

KTxzCU5.jpg

 

vsG0QYT.jpg

 

6vAMylx.jpg

 

Firma - izdajica HŽ Carga svoga:

 

Xi8c19L.jpg

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

ŽCPR jug:

 

oV8ID59.jpg

 

Pogled prema Gredi i Sisku:

 

l6vX3I1.jpg

 

Ulaz u kolodvor iz smjera Grede:

 

EXHCXRo.jpg

 

Izlazni signali:

 

9iLI0gf.jpg

 

Roko, Roko…

 

SxiIwHo.jpg

 

Cvijeće i željeznica:

 

oKkbEiS.jpg

 

Još jedan pogled na izlaz iz kolodvora u smjeru Siska:

 

jyrF8Gq.jpg

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Nekoliko sličica iz okolice kolodvora. Na primjer kako iskoristititi željeznički materijal:

 

ajNLhat.jpg

 

Wkt05Lx.jpg

 

xZfK7KV.jpg

 

Hmrl mi je gujcek moj:

 

bySXrz9.jpg

 

Nebo se počelo mrčiti…

 

UTJmOOU.jpg

 

… ali to više nije važno, jer stiže moja somina - točno u minutu:

 

AvAUMQS.jpg

 

I za kraj Končarevo remek-djelo, koje je prašilo na nekim dionicama i 140 km/h:

 

gI1uVGn.jpg

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Iako su me moja vlastita iskustva dovela do toga da zazirem od svega što ima neke veze s Turopoljem, ovaj putopis sam sa zanimanjem pogledao.

Hvala ti na interesantnom i poučnom prikazu ! :palac:

Link to comment
Share on other sites

e moj Stenley od svih vlakova za tamo izabrao si najlošiji bosanki vagoni su blago rečeno užas i bio si blizu kuče mog bivšeg poslovđe živi blizu prjelaza tman malo poslje zavoja kojeg si fotkao tako i mogao si reči jer Režiska je u đepu več bar tjedan dana i novi objketiv

Link to comment
Share on other sites

To je manevarski signal.

Skretnički signal je ovaj kutijasti, na slici koju sam ostavil.

 

Aha. Što se tiče signala nisam još sasvim ovladao gradivom. Thanks na ispravci.

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Jako lijepi putopis! :palac:

Zalosno da se vise ne koristi ind.kolosijek,pa sve do 2015 godine tu je dolazilo jako puno vagona s ivericom iz Austrije i Njemacke.

Razumio bi da je bilo malo vagona...ali takva je politika carga...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...