Jump to content

Povijesne ceste kroz Gorski Kotar


Pfaff

Recommended Posts

Obiđimo malo službeni objekat. Sve je zapušteno i ruševno

 

StajalisteGornjiZvecaj09.jpg

 

Jozefina je odmah tu, s druge strane

 

StajalisteGornjiZvecaj10.jpg

 

Da je zgradica uređena i da tu netko živi, bilo bi ju lijepo vidjeti

 

StajalisteGornjiZvecaj11.jpg

 

Na stražnjoj strani službene zgrade su šupa i drvarnica

 

StajalisteGornjiZvecaj12.jpg

 

Jako lijepi rustikalni bunar

 

StajalisteGornjiZvecaj13.jpg

 

StajalisteGornjiZvecaj14.jpg

 

StajalisteGornjiZvecaj15.jpg

 

I ovdje uz prugu nalazim fortifikacijske objekte iz vremena dok se znalo protiv koga se treba boriti

 

StajalisteGornjiZvecaj16.jpg

 

StajalisteGornjiZvecaj18.jpg

 

Ovdje cesta prelazi na drugu stranu pruge (nije joj to prvi put, al' dobro)

 

StajalisteGornjiZvecaj19.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 139
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Netko je nedavno napomenuo da nikako da netko obradi kolodvor

Generalski Stol GE: 15°22'36.83"E 45°20'36.13"N

 

Pa evo...

Naselje Generalski Stol je općinsko mjesto smješteno na raskršću gdje se od Jozefine odvaja poprečna cesta koja preko Bosiljeva na Karolini (i spoja na autocestu) vodi na Bosance na Lujzijani

 

StanicaGeneralskiStol001.jpg

 

Općina koja broji nešto više od 3.000 stanovnika je smještena na prijelazu iz nizinskog područja prema brdsko-planinskim. Naziv Općine potječe još iz XVII. stoljeća kada je karlovački general Vuk II. Krsto Frankopan, otac Frana Krste Frankopana, imao u ovom mjestu sjedište (stol) gdje je sudio, pa je mjesto prema njemu i dobilo naziv Generalski Stol.

Mjesto je bilo važna postaja na Jozefini. Tu su bila preoćišta i mijenjali su se vučni strojevi, a na trgu usred mjesta nalazi se i sunčani sat – jedan od nekoliko kojima je graditelj Struppi opremio cestu na korist putnika

 

Malo sam se namučio tražeći pristup do kolodvorske zgrade, ali sam na kraju parkirao kraj ove simpa ruševine

 

StanicaGeneralskiStol002.jpg

 

Kolodvorska zgrada s civilne strane. Fasada je boje izblijedjele višnje

 

StanicaGeneralskiStol003.jpg

 

Na sunčanoj strani (okrenutoj u smjeru Ogulina) koči se solarni kolektor za toplu vodu

 

StanicaGeneralskiStol004.jpg

 

Stara drvena natpisna tabla. Visoko je na fasadi pa ju nitko nije uspio skinuti!

 

StanicaGeneralskiStol005.jpg

 

I ova je stanica djelomično u zavoju. Pogled niz prugu u smjeru Ogulina

 

StanicaGeneralskiStol006.jpg

 

I pogled u smjeru Karlovca

 

StanicaGeneralskiStol007.jpg

 

Nekadašnje skladište komadne robe je prenamijenjeno, a uz bok mu je dograđena biblioteka. Čitateljstvo je mahom lokalni živalj

 

StanicaGeneralskiStol008.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Kolodvorska zgrada se sastoji od jednokatnog stambenog objekta s prizemnim dijelom namijenjenim uredima i putujućem pučanstvu

 

StanicaGeneralskiStol009.jpg

 

StanicaGeneralskiStol010.jpg

 

StanicaGeneralskiStol011.jpg

 

STRAIL starijeg tipa

 

StanicaGeneralskiStol012.jpg

 

Putnički su prostori čisti i lijepo održavani (možemo mi njurgati na željeznicu i željezničare koliko hoćemo, ali tradicija brige za javne prostore je srećom i dalje čvrsto ukorijenjena)

 

StanicaGeneralskiStol013.jpg

 

StanicaGeneralskiStol015.jpg

 

Za razliku oid kolodvora Lokve, ovdje putnička blagajna radi

 

StanicaGeneralskiStol014.jpg

 

Zamišljam na što bi to ličilo da se pojaviš, meknimo, u 01:37 i od krmeljavog prometnika zatražiš kartu do Oštarija. I onda opet nestaneš u noć...!

 

StanicaGeneralskiStol016.jpg

 

Nisko je to, majstore...

 

StanicaGeneralskiStol017.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Šefa kolodvora, jasno, nije bilo!

 

StanicaGeneralskiStol018.jpg

 

Selfie kroz musavi prozor. Naljepnica u kutu vrata označava da zgradu osiguravaju nebeske sile

 

StanicaGeneralskiStol019.jpg

 

A zašto ovdje nema nikoga?

 

StanicaGeneralskiStol020.jpg

 

Vodonapojnik za ljude

 

StanicaGeneralskiStol021.jpg

 

Oslonjivač za međunožna gurala (Park'n ride za siromašne)

 

StanicaGeneralskiStol022.jpg

 

Ulaz u stambeni dio. Stubište, začudno, nije spiralno

 

StanicaGeneralskiStol023.jpg

 

Idem dalje. Kolodvor je zadržao stare parasol nosače KV pa je ugodan za slikavanje

 

StanicaGeneralskiStol024.jpg

 

Crkva sv. Antuna iz Padove

 

StanicaGeneralskiStol025.jpg

 

ŽCPRsa(polu)R

 

StanicaGeneralskiStol026.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Koji kilometar dalje Jozefinom dolazimo do stajališta

Donje Dubrave GE: 15°21'46.26"E 45°18'43.06"N

 

Meni su Donje Dubrave ostale u sjećanju iz ranog djetinjstva kad smo, putujući za Zagreb, ostali ovdje "visiti" jer se na 11-ci zbog pregrijavanja ložišta i vjerovatno premalo vode rastopio onaj olovni osigurač pa je cijela naprava ispustila jedan grozan režeći zvuk i ostala stajati obavijena parom. Čekali smo neko vrijeme dok nam je iz Karlovca došla upomoć njena posestrima. Bila su to neka druga vremena kad zamjenske lokomotive nisu bile takav problem kao danas...

Danas tom prugom voze ASEE pa su problemi i razlozi stajanja na pruzi drugačije vrste

 

StajalisteDonjeDubrave01.jpg

 

Htio sam slikati službeni objekat, a ovaj mi se baš motao pa nikako!

 

StajalisteDonjeDubrave02.jpg

 

Službena zgrada je neposjednuta pa je sve u jako derutnom i jadnom izdanju

 

StajalisteDonjeDubrave03.jpg

 

No, evo, ode on (tko čeka, dočeka)

 

StajalisteDonjeDubrave04.jpg

 

Ćenifa

 

StajalisteDonjeDubrave05.jpg

 

Koristiti na vlastitu odgovornost!

 

StajalisteDonjeDubrave06.jpg

 

S boka je skladište ugljena koje je još uvijek solidno popunjeno. Čudi me da se nije našao neki sakupljač?

 

StajalisteDonjeDubrave07.jpg

 

StajalisteDonjeDubrave08.jpg

 

I ovdje su otvori na zgradi zatvoreni daskama

 

StajalisteDonjeDubrave09.jpg

 

Unutrašnjost je skroz devastirana

 

StajalisteDonjeDubrave10.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Službena strana. Ne bih znao kojeg su tipa ove dvije metle. Ja sam gracko dijete...

 

StajalisteDonjeDubrave13.jpg

 

StajalisteDonjeDubrave15.jpg

 

Na zgradi su dvije spomen-ploče

 

StajalisteDonjeDubrave14.jpg

 

Ovo ima neke veze s partizanskim kulturnjacima

 

StajalisteDonjeDubrave16.jpg

 

Pogled niz prugu u smjeru Ogulina

 

StajalisteDonjeDubrave17.jpg

 

Nešto stoji na signalu...

 

StajalisteDonjeDubrave11.jpg

 

I prođe teretnjak. Živahno neko stajalište!

 

StajalisteDonjeDubrave12.jpg

 

Na obližnjem brežuljku još jedan fortifikacijski objekt. Čini se da je cijeli potez pruge od Karlovca do Ogulina bio izrazito dobro štićen

 

StajalisteDonjeDubrave18.jpg

 

Civilna strana postaje

 

StajalisteDonjeDubrave19.jpg

 

I idemo dalje...

 

StajalisteDonjeDubrave20.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

U nastavku se Jozefina probija prema dolini Tounjčice, najznačajnijoj pritoci Mrežnice s kojom se više nećemo sresti jer cesta nastavlja prema porječju Dobre.

Cesta se uspinje pa se kod raskršća ceste za Slunj pruža zanimljiv pogled na okolne brežuljke (brda?) i doline.

Pruga je sad dosta udaljena s desne strane, a tamo se nalazi i stanica Gornje Dubrave

 

KarolinaJozefina387.jpg

 

I eto nas kod Tounjčice

 

KarolinaJozefina388.jpg

 

Graditelj Struppi je rijeku premostio lijepim kamenim mostom s tri luka.

 

KarolinaJozefina389.jpg

 

Na ogradne zidove postavio je ukrasne kipove vojnika s kacigama i štitovima.

 

KarolinaJozefina395.jpg

 

U zid je bila ugrađena spomen ploča u čast caru Josipu II.

 

KarolinaJozefina393.jpg

 

Kad je kasnije major Knežić radio rekonstrukciju ceste, smanjio je padove prema Tounjčici na način da je mostu dogradio još jedan kat, a vojnike i spomen-ploču je dao premjestiti na nove ogradne zidove. Dodao je i drugu spomen-ploču, ovu u čast caru Ferdinandu I. za čijeg je vladanja rekonstruirana cesta.

 

KarolinaJozefina394.jpg

 

Pogled u kanjon Tounjčice

 

KarolinaJozefina396.jpg

 

Na suprotnoj strani je uređen prilaz do vode s malim vidikovcem i klupama

 

KarolinaJozefina390.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Tijekom ratnih operacija u WWII. srušen je cijeli gornji kat mosta (sve se može kad se hoće). Kasnije je srećom donesena odluka da se most rekonstruira u prvobitnom obliku. Tom su prilikom nestali neki kipovi vojnika. Jedan je bio izložen pred ogulinskim gradom, a drugoga su postavili na onom vidikovcu. 2010. godine smo nas par Riječana nešto klatili duž Jozefine pa sam se dao uslikati uz kip.

 

KarolinaJozefina162.jpg

 

Pogled na most 2010.

 

KarolinaJozefina161.jpg

 

Kasnije su rađeni neki regulacijski radovi na Tounjčici pa su iz blata ispod mosta iskopani i preostali kipovi koji su danas opet na starom mjestu, a pred ogulinskim gradom i u središtu Tounja su replike

 

KarolinaJozefina397.jpg

 

Željeznička postaja Tounj je dosta visoko u brdu desno od ceste. Tamo je i nekoć vrlo značajni kamenolom koji je, mislim, danas u ferfundlu...

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Pritoka Tounjčice pa sljedstveno tome i Mrežnice je tekućica imenom Kukača (to su već nekaka lička imena? valjda?) Nama je zanimljiva jerbo se uz nju smuca i željeznička pruga, a tu se nalazi i stanica

Kukača GE: 15°20'0.48"E 45°14'2.96"N

 

Stanica je usječena u brdo, a do nje se dolazi uskim puteljkom. Ni za parkiranje baš nema mjesta, pogotovo kad se svo željezničko osoblje naseli... (nekoć su željezničari vlakom putovali do radnih mjesta)

 

StanicaKukaca03.jpg

 

Ćenifa. Ne koristi se (imaš ljivadu...!)

 

StanicaKukaca02.jpg

 

U donjem/stražnjem dijelu je neki stambeni prostor. Sad, jel' napučen, neb' znao kas'ti!

 

StanicaKukaca14.jpg

 

I ova stanica je u zavoju poput kolodvora Brod Moravice. Ovo je zavoj u pravcu Karlofca...

 

StanicaKukaca01.jpg

 

... i zavoj u prafcu Ogulina

 

StanicaKukaca04.jpg

 

Zastava veća od zgrade, al' neka nje!

 

StanicaKukaca11.jpg

 

Peron mi se doima prilično visok. To je dobro

 

StanicaKukaca12.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Radno mjesto prometnika

 

StanicaKukaca10.jpg

 

Za razliku od kolodvora Lokve, ovdje se prodaju karte. Njet elektronika, internet, T-Com, kablovi. Lijepo izvučeš kartončić, gurneš u datumar i to je to...

 

StanicaKukaca09.jpg

 

U prostoru za putnike to izgleda ovako:

 

StanicaKukaca08.jpg

 

Ima i vozni red!

 

StanicaKukaca05.jpg

 

Sve je uredno, fale još jedino putnici...

 

StanicaKukaca06.jpg

 

StanicaKukaca07.jpg

 

Na zavoju ceste koja vodi do stanice je neko ruševno skladište. Hm?

 

StanicaKukaca13.jpg

 

StanicaKukaca15.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Sljedeće službeno mjesto uz prugu i cestu je stajalište

Košare GE: 15°19'44.17"E 45°13'13.65"N

 

Ima neka priča s imenima ova dva službena mjesta, ali ja ne znam točno. Ili se Kukača nekoć zvala Košare ili obratno, nemam blage. Činjenica je da je službena zgrada stajališta Košare divovsko zdanje u usporebi sa zgraduljkom na kolodvoru Kukača!

Kad sam se onomad vozio ovuda, skoro mi je promaklo, ali se srećom biblioteka na cesti zove sličnim imenom kao i postaja pa sam učinio škriiiip!

 

StajalisteKosare10.jpg

 

Postaja je duboko dolje ispod ceste.

 

StajalisteKosare11.jpg

 

Može se do nje po nekim stubama (nije teško sići, al' se treba i vratiti!) no kako sam dolje vidio traktor, a te sprave nisu sklone teleportaciji, našao sam i prilaznu cestu!

 

StajalisteKosare09.jpg

 

StajalisteKosare12.jpg

 

Zgrada je izrazito lijepo sagrađena i dobro se drži. U službenom smislu je neposjednuta, ali u njoj netko živi (traktor!) pa to vjerovatno doprinosi dobrom stanju

 

StajalisteKosare13.jpg

 

Zavoj pruge i ŽCPRbezR u smjeru Karlovca

 

StajalisteKosare14.jpg

 

Zavoj pruge i peron stajališta u smjeru Ogulina

Za one koji ne znaju: Postaja Košare je najjužnija točka Riječke pruge. Tu se nalazi onaj vrećasti zavoj o kojem je na 4umu već bilo govora!

 

StajalisteKosare15.jpg

 

Prednja (službena) strana zgrade

 

StajalisteKosare16.jpg

 

StajalisteKosare21.jpg

 

StajalisteKosare22.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Čekaona i parking za bicikle

 

StajalisteKosare17.jpg

 

Vanjska čekaona

 

StajalisteKosare18.jpg

 

Jbt: HBT!

 

StajalisteKosare26.jpg

 

Ma šta mi napriča, molim te...!

 

StajalisteKosare19.jpg

 

Kanda će nešto naić!

 

StajalisteKosare24.jpg

 

Još dvije derutne pomoćne zgrade

 

StajalisteKosare20.jpg

 

StajalisteKosare23.jpg

 

Ex ćenifa (zatrpano zbog opasnosti od zloporabe)

 

StajalisteKosare25.jpg

 

Civilna strana zgrade

 

StajalisteKosare27.jpg

 

I to bi bilo to. Ovdje se za neko vrijeme opraštam od pruge

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

U nastavku cesta vijuga po ravnici u smjeru juga. U selu Skradnik dolazimo do raskršća.

 

KarolinaJozefina382.jpg

 

Usred raskršća je lijepa stara drvena kuća

 

KarolinaJozefina384.jpg

 

Pogledamo li unatrag, vidjet ćemo smjer iz kojeg smo došli (zanimljivo, ne? ustanovio sam da je to gotovo uvijek tako!)

 

KarolinaJozefina386.jpg

 

A tamo idemo

 

KarolinaJozefina385.jpg

 

Udesno se odvaja cesta koja nakon par kilometara stiže u Oštarije. Tu je željeznička stanica na Riječkoj pruzi gdje se odvaja Lička pruga. Kod Oštarija spaja se ta cesta na cestu koja od Ogulina vodi ka Josipdolu gdje ćemo joj se i mi pridružiti putujući ravno izvornom trasom (iako je mala vjerojatnost da ćete se ikad naći na tom odsječku Jozefine).

Cesta prolazi uz tračnice kolodvora na strani suprotnoj od kolodvorske zgrade i na kraju prelazi prugu

 

StanicaJosipdol016.jpg

 

Josipdol se nekoć zvao Munjava prema istoimenoj rijeci ponornici koja u svom vidljivom dijelu vijuga poljem pa ju i pruga mora preskakati. Kasnije, nakon što je Car Josip II. obašao ove krajeve i odredio da se ima sagraditi nova crkva (posvećena, jasno, sv. Josipu), dobilo je mjesto današnji naziv.

Ovdje je nekoć bila jaka drvna industrija, a sirovina se izvlačila iz gustih šuma obližnje Kapele. Od toga su danas ostale prazne hale i bukolički prizori stražarnica obraslih u zelenilo.

 

StanicaJosipdol020.jpg

 

Ova je cesta nekoć bila glavna poveznica središnje Hrvatske i mora. Dovršenjem autoceste kroz Liku i dalje po Dalmaciji, izgubila je prometni značaj pa se njome voze uglavnom aboridžani i poneki dokoni turist poput vašeg izvjestitelja.

Mnogi lijepi krajputaški objekti za okrjepu i odmor danas su prazni i zatvoreni jer je klijentela nestala.

 

KarolinaJozefina412.jpg

 

Tu smo jednoć najbolja supruga na svijetu i ja papali neke zengviče uz žubor vode u jazu gdje nekoć kolo pokretalo ražanj.

 

KarolinaJozefina414.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Ovdje prestaje ravničarska dionica Jozefine i cesta se polako uspinje prema prevokju Kapela.

Negdje putem uz cestu nalazi se vrelo Rožić kojeg je Knežić dao urediti na korist putnicima

 

KarolinaJozefina420.jpg

 

Kaptaža izvora

 

KarolinaJozefina421.jpg

 

I evo nas na vrhu. Prevoj Kapela, najviša točka ceste. Danas se putnici uz skromnu naknadu voze autocestom, a ovo mjesto zaobilaze trenutačno najdužim cestovnim tunelom u Lijepoj Našoj Njihovoj.

 

KarolinaJozefina422.jpg

 

Planinskim uvjetima uprkos, uspio je Knežić majstorski riješiti uspone i padove serpentinama pa cesta nigdje nema neki osobito strmi nagib.

Ono što su danas benzinske postaje bila su nekoć pojilišta za tegleće životinje. U selu Rožići malo niđe od prevoja nalazi se ova stara čatrnja.

 

KarolinaJozefina423.jpg

 

KarolinaJozefina424.jpg

 

Cesta je najčešće pusta & prazna, a u daljini se nazire Velebit

 

KarolinaJozefina425.jpg

 

Negdje nadesno trebale bi se na brdu vidjeti razvaline starog tvrdog grada Modruša, ali ga nisam nikad slikao!

Sljedeće značajnije naselje na cesti su Jezerane. Pričali su mi da je mjesto dobilo naziv po jezerima koja se u polju povremeno stvaraju nakon jakih oborina. Tu se na desno odvaja cesta koja kroz šumu vodi do Jasenka na Rudolfini

 

KarolinaJozefina427.jpg

 

U Jasenku je rođen Janko Mihovil Aleksandar pl. Vuković Podkapelski, prvi admiral nove države Slovenaca, Hrvata i Srba koji je hrabro potonuo s brodom kad su Talijani podmuklo minirali "Viribus unitis" u pulskoj luci

 

Vukovic-pod.jpg

 

I onda stižemo u Brinje. Jedno od najvećih naselja na Jozefini i vjerovatno mjesto u Lici s najviše crkava. Ima ih k'o salate!

Mjestom dominira vizura starog grada Sokolca od kojeg je danas ostala samo gotička kapela i razrušena kula.

 

KarolinaJozefina428.jpg

 

U središtu Brinja nalazi se izvorni Struppijev kameni most ukrašen s tri kamene kugle na desnoj ogradi i sunčanim satom na lijevoj.

 

KarolinaJozefina429.jpg

 

Sat je i danas točan kao prvog dana.

 

KarolinaJozefina431.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Tekućica ispod mosta nije baš bogzna šta!

 

KarolinaJozefina432.jpg

 

Pogled tatrane na most i sunčani sat

 

KarolinaJozefina436.jpg

 

Još jedna crkva

 

KarolinaJozefina438.jpg

 

Cestom kraj crkve može se prošetati do Sokolca. Ko voli. Ja ne!

 

KarolinaJozefina439.jpg

 

KarolinaJozefina440.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

U nastavku priče nemam više slika. Cesta ide iz Brinja ravno put Žute Lokve, nedefiniranog naselja koje je pojavom autoceste postalo jedna nevjerovatna zbrka cesta i priključaka. Bilo kako bilo, tu se Jozefina na lijevoj strani spaja s tzv. "Ličkom magistralom" koja vodi prema Otočcu, Gospiću... Mi ćemo ravno preko nekih brežuljaka do posljednjeg naselja na Ličkoj strani...

 

Vratnik. Ova zgrada je nevjerovatno solidna. Pamtim ju u istom stanju već nekih 30 godina. Uvijek su me fascinirale rešetke koje su živi dokaz koliko su narodna i sve ostale vlasti imale povjerenja u genetski usađeno poštenje lokalnog življa.

 

StanicaLickoLesce116.jpg

 

U zgradi je i poštica

 

StanicaLickoLesce118.jpg

 

Škola. Ima li uopće đaka?

 

StanicaLickoLesce117.jpg

 

Prevoj Vratnik (694 mnm). Prekrasan veliki motel je potpuno devastiran.

 

StanicaLickoLesce119.jpg

 

Cestu su u dijelu prema Senju često preslagivali i prelagali. Izvorna Struppijeva trasa je bila prestrma pa ju je najprije rekonstruirao general Vukasović, a onda se posla prihvatio Knežić i nizom serpentina po obroncima brda koja se strmo ruše put Senjske Drage osuvremenio cestu tako da se i danas njome nije silno naporno voziti.

Tu negdje uz cestu smjestio se Knežić u nekoj staroj graničarskoj kući i tamo napravio ured. Kasnije je na tom mjestu sagradio veliku fontanu nazvanu Carsko vrelo, a na uzvisini iza nje sagradio je kapelicu sv. Mihovila. Narod je to mjesto prozvao Majorija.

 

KarolinaJozefina471.jpg

(www.croinfo.net)

 

Iza kapelice si je Knežić sagradio grobnicu u kojoj je po vlastitoj želji pokopan

 

KarolinaJozefina443.jpg

 

Cesta se spušta kroz Senjsku dragu, a nekih dva kilometra pred Senjom nalazi se s lijeve strane, stisnuto između strmog obronka i ceste, senjsko gradsko groblje sv. Vida.

Uz to groblje ima dvije zanimljivosti: Ukoliko pokojnik nije imao neku zvučnu titulu, piše mu na osmrtnici ispod slike i imena "Građanin senjski". A sve osmrtnice imaju na kraju obavezan dodatak: "Autobus kreće s autobusnog kolodvora u..."

 

Kad je cesta 1779. godine (u Struppijevoj izvedbi) stigla u Senj, srušena je neka stara kula i u grackom zidu su probijena i uređena tzv. Velika ili Josipova vrata da bi cesta mogla svečano ući u grad

 

KarolinaJozefina472.jpg

(www.topdestinacije.hr)

 

I, što rekli stari Grkljani, ovo je Josephinae finis!

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Lujzinska cesta (Lujzijana)

 

 

Nakon relativno skromnog uspjeha Karoline, razmatrana je mogućnost gradnje nove tranzitne ceste za intenzivan promet od Karlovca do Rijeke. Pobudom zagrebačkog biskupa Maksimilijana Vrhovca osnovano je dioničko društvo za gradnju takove ceste (uz Vrhovca članovi društva bili su knezovi Lichtenstein, Esterhazy, grofovi Erdödy, Harrach i Batthiany). Društvo se obvezalo da cestu izgradi i dobilo ovlaštenje da na njoj ubire maltarinu (cesta¬rinu) 50 godina. Cesta je izgrađena po projektu gene¬rala Filipa Vukasovića od Rijeke do Netretića u vre¬menu od 1803. do 1809. Car Franjo I. dozvolio je 1808. da se nova cesta nazove Via Ludovicea po njegovoj ženi Mariji Lu¬doviki (pa je bez osnove legenda da je prozvana po Napoleonovoj ženi Mariji Lujzi). Nakon okupacije ovih krajeva Francuzi su dovršili cestu po projektu kapetana Charpentiera (i to šlampavo). Trošak gradnje iznosio je 2.100.000 forinti. Duga je bila 141 km, relativno blagih uspona.

Danas se ovu cestu smatra jednom od najljepših europskih brdskih cesta.

 

Franjo I., Ćesar austrijanski. Bio je on zapravo Franjo II., Car svetog rimskog carstva njemačkog naroda, ali je tu srednjovjekovnu konstrukciju raspustio 1806. kad je popio batine od malog Korzikanca (onog što je držao ruku u šlicu kad su ga slikali) pa je reterirao za jedno mjesto.

 

Lujzijana105.jpg

 

Žena mu, Marija Ludovika, nadvojvotkinja od Austria-Este. Velika neprijateljica Napoleonova. Umrla bez potomstva s 28 ljeta od tuberkuloze. Bila je ćesarova treća žena od ukupno četiri (taj ih je bogumi trošio!)

 

Lujzijana106.jpg

 

Carski i kraljevski pješadijski general Josip Filip, barun Vukasović.

 

Lujzijana107.jpg

 

Rođen 1755. u Bruvnu kod Gračaca, tada još u sastavu Vojne krajine. Na čelu različitih krajiških formacija učestvovao je u mnogim ratovima. Prva odličja zaslužio je u ratovima s Turcima Osmanlijama, a posebno se istakao u ratovima u Italiji gdje je postao generalom.

Ovdje ga srećemo već pomalo oćelavjelog, a pod kraj vojne karijere dogurao je do čina feldmaršallajtnanta.

 

Lujzijana108.jpg

 

Smrtno je ranjen u velikoj bitci kod Wagrama kao jedan od četiri austrijska generala kojima je to uspjelo, a umro je od posljedica u Beču mjesec dana kasnije, 9. kolovoza 1809.

 

Iako infanterist, pokazao je izniman talent za gradnju prometnica. Prvi projekt bila mu je tzv. Terezijana oliti cesta preko Kubusa na potezu Gospić – Karlobag. Sagradio ju je u svega dvije godine i još uvijek je to dobra cesta.

Glavni projekt bila mu je Lujzijana, nova tranzitna cesta na relaciji Karlovac – Rijeka koja je zamijenila zastarjelu i nepogodnu Karolinu. Započeo je gradnju 1803., a nakon njegove smrti i okupacije naših krajeva, dovršili su gradnju Francuzi.

 

Vukasović je mudro zaključio da treba najprije riješiti najteže dijelove pa je cestu započeo graditi od Rijeke usijecajući ju u kanjonu Rečine ispod trsatskog kaštela. No, kako sam odlučio sve ceste prikazati kako su normalno evidentirane i orjentirane, počet ćemo s prikazom iz Karlovca.

 

 

Pa počnimo, dakle, no!

 

Lujzijana počinje u Karlovcu kod onog kružnog toka i obeliska.

 

Stare4Ceste009.jpg

 

Stare4Ceste010.jpg

 

Karolina ide lijevo, a mi ćemo ravno kraj stare karlovačke bolnice.

 

Lujzijana043.jpg

 

Tu su onomad Vrancuzi posadili aleju prljavog drveća koje svake jeseni zas...e ceste i dvorišta otpalim lišćem (imamo mi toga i u Rijeci)

 

Lujzijana044.jpg

 

Uskoro dolazimo do jedne od najvažnijih karlovačkih vizura odma poslije starog grada Dubovca

 

Lujzijana045.jpg

 

Ovaj se predio zove Borlin. Tu je stara strojarnica karlovačkog vodovoda

 

Lujzijana046.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

U nastavku ćemo se dosta petljati ispod trase autoceste

 

Lujzijana047.jpg

 

Sela Gornje i Donje Stative su referentne točke na ovom dijelu trase Lujzijane

 

Lujzijana048.jpg

 

Još malo autoceste

 

Lujzijana049.jpg

 

I sad prelazimo na lijevu obalu rijeke Dobre (ona će tamo i ostati)

 

Lujzijana050.jpg

 

Donje Stative. Ovdje negdje se na lijevoj strani odvaja cesta koja se spušta do razine rijeke Dobre kod onog ranije spominjanog starog mosta ispod grada Novigrada pa se onda može nastaviti Karolinom. No, to nam nije intencija

 

Lujzijana051.jpg

 

U nastavku dolazimo do Netretića. To je staro naselje koje se nalazi na onoj nekadašnjoj frankopanskoj cesti koja od Novigrada vodi prema Novom Mestu. Danas se prije Novog Mesta treba još u Jurovskom Brodu očitovati šengenskim Slovencima!

 

Lujzijana052.jpg

 

Ovo hoće rijet da smo na dobru tragu

 

Lujzijana053.jpg

 

Središte Netretića. Mi ćemo lijevo

 

Lujzijana054.jpg

 

Mali OT: Imaju vatrogasci u Netretiću zanimljivo navalno vozilo i rećbi da su ponosni na njega!

 

Lujzijana055.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

I evo nas na raskrižju. Stvari su se promijenile i Lujzijana više nije prioritetna cesta. Okomito na naš pravac kretanja vodi brza cesta koja spaja čvor Novigrad na ACRZ s graničnim prijelazom Jurovski brod

 

Lujzijana057.jpg

 

Desno je Slovenija

 

Lujzijana058.jpg

 

Lijevo je 'Rvacka

 

Lujzijana059.jpg

 

Mi ćemo ravno

 

Lujzijana060.jpg

 

Trasa Lujzijane (to je, mislim, kraj onog francuskog uratka) vodi zavojito po brežuljcima do nekih 7 kilometara udaljene Vukove Gorice i tu se sreće s onim komadom ceste koji je povučen od Duge Rese i čini današnju trasu tzv. "Stare ceste Rijeka - Zagreb"

 

Lujzijana056.jpg

 

U nastavku baš nemam slika. Naš nas put vodi dalje do Bosanaca gdje se ulijevo odvaja ona spojna cesta s kojom smo se sretali kod Bosiljeva na Karolini i u Generalskom stolu na Jozefini.

Ovaj je odsječak ceste danas gotovo potpuno bez prometa osim u slučajevima kad su autoceste zagušene ili poneki škrti Slovenc ne želi platiti maltarinu na autoputu. Ali i tih je sve manje.

 

Dolazimo do nekadašnje "janjeće aleje" kod mjesta Rim i Zdihovo.

 

Lujzijana067.jpg

 

Ovdje su se nekoć vrtili janjci i prasci, a narod je žvakao kao da do doma ima još 1.000 kilometara pa je prijetilo odumrće od gladi i žeđi. Danas je većina tih ugostiteljskih objekata zatvorena, a samo se poneki drži s nekim jadnjikavim janjetom na kolcu.

 

Lujzijana068.jpg

 

Lujzijana069.jpg

 

Severin na Kupi. Nekoć kultno mjesto na otprilike pola puta od Rijeke do Zagreba. Sir i vrhnje, štrudle, kava, ćenifa golemog kapaciteta... Objekt je zatvoren i radi se na njegovoj devastaciji

 

Lujzijana064.jpg

 

Doduše, gazda Gavranović koji je zagrnuo nekadašnji Promet iz Vrbovskog je uredio dobar dućan i kafić pa ako baš treba nešto – ima!

 

Lujzijana063.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Još jedan objekt reducirane budućnosti

 

Lujzijana065.jpg

 

Od Severina se cesta polako spušta u dolinu Dobre kod Vrbovskog. Kod mjesta Nadvučnik pronađen je nekadašnji miljokaz. (Malo me po formi podsjeća na stilizirane crteže iz muških ćenifa)

 

Lujzijana109.jpg

 

Selo Stubica je jedina točka gdje se sreću trase Karoline

i Lujzijane. No, ne zadugo. Karolina zavija ulijevo prema Vrbovskom (i tu su se promijenili prioriteti), a mi ćemo ravno.

 

Lujzijana061.jpg

 

Lujzijana062.jpg

 

Još jedan kultni objekt koji je šal fuć. Nekadašnji "Motel Vrbovsko"...

 

Lujzijana070.jpg

 

Lujzijana073.jpg

 

... s čijeg se balkona-terase pružao vidik na kotlinu u kojoj je smješteno Vrbovsko

 

Lujzijana076.jpg

 

Danas je lokomotiva za janjce puna smeća...

 

Lujzijana071.jpg

 

A Pfaffmobil je jedino vozilo na parkiralištu

 

Lujzijana077.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Vozimo se dalje kroz sela koja čine šire moravičko područje. Nekad dobro napučena, a danas praktički mrtva. Otkako je i Croatia Bus (u stečaju) prestao voziti liniju po staroj cesti za Zagreb, ljudi su ostali odsječeni od svijeta.

 

Lujzijana078.jpg

 

Lujzijana079.jpg

 

Lujzijana080.jpg

 

Lujzijana081.jpg

 

Lujzijana082.jpg

 

Lujzijana085.jpg

 

Lujzijana086.jpg

 

Lujzijana087.jpg

 

Lujzijana088.jpg

 

Lujzijana089.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Cesta se u nastavku spušta prema Donjoj Dobri.

 

Lujzijana090.jpg

 

Lujzijana091.jpg

 

Lujzijana i željeznica se baš ne sreću previše. Ovdje cesta ide ispod pruge koja dolazi s lijeva i ide desno. Ovo je jedini tunel na Lujzijani, a i on je nastao naknadno kad je građena pruga pa je trebalo preskočiti cestu. Tunel(ić) je nekoć bio manji, ali su ga produbili i proširili kad su onomad krajem 70-ih godina XX. stoljeća vozili one parogeneratore za NE "Krško"

 

Lujzijana092.jpg

 

Cesta ovdje čini zavoj ulijevo od skoro 180º. U samom zavoju se udesno odvajaju dvije ceste. Lijevo ide cesta do kolodvora Brod Moravice (to je onaj u zavoju), a lijevo se ide do Brod Moravica koje su visoko gore na brdu. Jasno da Brodmoravčanima (koji imaju veliku tradiciju rada na željeznici) danas željeznički prijevoz baš i nije omiljen. Pogotovo zimi.

 

Lujzijana093.jpg

 

Pogled na prugu s druge strane zavoja

 

Lujzijana094.jpg

 

U nastavku se vozimo jednom od najneugodnijih dionica Lujzijane. Jako zavojita cesta se preko Gornje Dobre (tu se zdesna odvaja cestuljak koji vodi do nekadašnjeg željezničkog stajališta Žrnovac) penje do Skrada. Kad ti se ovdje na putu našao šleper, mogao si do Skrada mirno izmoliti krunicu...

 

Lujzijana095.jpg

 

Skrad. Nekoć su mu tepali "klimatsko lječilište"! Ima turističku reputaciju malo slabiju od Fužina iako mislim da je to malo zamrlo.

 

Lujzijana096.jpg

 

Otskustvo prometa navelo je "nacionalnog" opskrbljivača naftnim derivatima da obustavi prodaju. Jedini spomena vrijedan izvor radnih mjesta je HEP-ova središnjica za Gorski Kotar

 

Lujzijana097.jpg

 

I ovo je nekoć bilo kultno mjesto za autobusne putnike na putu Rijeka – Zagreb. Danas u lijevom stražnjem kutu životari nekakav kafić, a mislim da je tu i nezaobilazna kladionica.

 

Lujzijana098.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

U nastavku ide cesta kroz Kupjak. Kilometarsko crijevo od naselja

 

Lujzijana099.jpg

 

Zbog preglednih ravnih dionica omiljeno je mjesto prihodovanja goranskih prometnih policajaca!

 

Lujzijana100.jpg

 

Na kraju naselja odvaja se udesno cesta koja preko Šija ide na Ravnu Goru na Karolini, a kod Šija je i ulaz na čvor Ravna Gora na ACRZ.

Kupjak ima i željezničko stajalište za koje se vjerovatno ni najstariji žitelji ne sjećaju kad je posljednji put netko ušao/izašao iz vlaka. Nekoć je stajalište bilo najbliža željeznička veza za Ravnu Goru. Do središta Ravne Gore ima nekih 6 kilometara i narod je to uredno pješačio. Sa sve koferima, torbama i pinklecima. (Zapravo slična udaljenost kao od mene do kolodvora Lokve).

 

Lujzijana101.jpg

 

Poslije Kupjaka cesta vodi kroz Zalesinu. Malo mjesto, vjerovatno najpoznatije po ispostavi Šumarskog fakulteta u Zagrebu. Tu studenti ljeti vježbaju piliti trupce ili tako nešto. Na lijevo se odvaja zavojita cestica koja se nakon prolaza ispod vijadukta autoceste penje prema Starom Lazu na Karolini. Ne preporučam jer je asvalat u lošem stanju, a povremeno neka kamionska budalet'na zna zabucat pa onda postane urnebesno.

Poslije Zalesine slijedi Dedin. Cesta se uspinje prema svojoj (nekadašnjoj) najvišoj točki – Velikom Vodenjaku

 

Lujzijana110.jpg

 

S vidikovca puca p...ogled na dolinu prema Kupi

 

Lujzijana033.jpg

 

Na škarpi točno prekoputa vidikovca su svije spomenploče nekakim biciklistima. Ja se u to ne kužim, to je domena Portosa i hyperiona, oni to vole.

 

Lujzijana111.jpg

 

Lujzijana112.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Ulazimo u glavni grad Gorskog Kotara, Delnice. Cesta ovdje prelazi prugu tj. ispod nasipa je prilikom gradnje pruge prokopan tunelić.

Lokacija i vidikovac zovu se...

 

StanicaDelnice096.jpg

 

Evo kako je Herr C.i K. krajiški Infanterie General prikazao na planu presjek nasipa ceste

 

Lujzijana034.jpg

 

Panorama Delnica

 

StanicaDelnice105.jpg

 

Početak grada. Desno kod INA-pumpentankštele se odvaja cesta koja vodi prema Brod Kupi i Slovencima.

 

StanicaDelnice348.jpg

 

Centar. Upozoravam da radari delničkih policajaca vide i u magli!!!

 

StanicaDelnice358.jpg

 

Još jedan od delničkih specijaliteta: Obilje snijega!

Lijevo (slika je u kontra smjeru) se skreće za Supilovu – glavnu delničku ulicu

 

StanicaDelnice253.jpg

 

U proteklih 324 godine, Delničani još nisu uspjeli dokučiti kamo s napadalim snijegom

 

StanicaDelnice305.jpg

 

Stepenice na lijevoj strani vode do kolodvora

 

StanicaDelnice308.jpg

 

Ovo je pošta!

 

StanicaDelnice396.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

U nastavku se cesta uspinje do razine pruge...

 

StanicaDelnice414.jpg

 

... i dalje prati prugu sve do Lučica. I ovo je posljednji susret sa željeznicom.

 

StanicaDelnice043.jpg

 

Lučice su neko čudno naselje lijevo od Lujzijane gledano u smjeru Lokava. Tu je nekoć bila najveća pilana u Gorskom Kotaru kapaciteta za omanji Sibir. Imala je i vlastitu industrijsku prugu. Elektrificiranu, čaaak! Danas je to hrpa ruševina jerbo smo se u međuvremenu osamostalili tj. osamostalilo nas je od privrednih objekata.

Iza Lučica se može uključiti na ACRZ (čvor Delnice).

 

Raskršće Sopač. Ovdje su toponimi malo raskrečeni jerbo se naselje Sopač nalazi ispod kolodvora Lokve, udaljeno nekih kilometar i pol!

 

Lujzijana102.jpg

 

U vrijeme kad je građena Lujzijana, isprojektirali su i sagradili prometnicu dužine oko 3 km koja vodi do raskršća Bukovac na Karolini, a sve s nakanom da se promet svrne s Karoline (koja je bila besplatna) na novu cestu gdje se plaćala maltarina.

 

Lujzijana103.jpg

 

Lujzijana104.jpg

 

Malo dalje je na brežuljku desno od ceste mala kapelica i raskršće gdje izvorna trasa Lujzijane skreće prema Lokvama.

Lokve su zanimljivo mjestašce, a Lokvarci su od svojih žaba napravili brand. Svake se godine ovdje održava takmičenje žaba u skoku u dalj za što su marni Lokvarci konstruirali i posebni žabodrom. Pobjednička žaba ima privilegiju da ne završi u loncu već ju prepariraju, pričvrste na dasku i objese na zid!

 

Lujzijana113.jpg

 

Istinabog, nađe se ovdje i drugačijih zabava. Navodno ne prepariraju pobjednice

 

StanicaDelnice164.jpg

 

Izvorna trasa Lujzijane išla je dalje lijevom obalom rječice Lokvarke prema Lokvarskom Homeru i Mrzlim Vodicama odakle se onda skretalo lijevo prema Gornjem Jelenju ili desno za Čabar, Gerovo, Prezid... Izgradnjom tzv. Omladinskog ili Lokvarskog jezera potopljen je dio toka Lokvarke, a s njom i nešto kuća i izvorna cesta.

Za sušnih razdoblja kad se jezero isprazni, može se kod Mrzlih Vodica (nitko ne zna točno je li ispravna jednina ili množina?) vidjeti stari kameni most kojeg narod zove Carevim mostom.

 

s024.jpg

(www.klub-susacana.hr)

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...