Jump to content

Rasputnica Trešnjevka i bliža okolica - 50 godina poslije


Stanley

Recommended Posts

fotka koju si postavil je nadograđeni dio, vjerojatno iz 90-ih.

 

Onda bi ovaj dio valjda trebao biti Zemljakov (ne volim ostavljati nedovršen posao):

 

RQ3czWU.jpg

 

Ili ću morati usmjeriti svoju iduću hodnju prema Knežiji radi očevida na licu mjesta.

P.S. Dobra ti ova priča o rasputnici Trešnjevka.

  • Like 1

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

 

Onda bi ovaj dio valjda trebao biti Zemljakov (ne volim ostavljati nedovršen posao):

...

 

Stari dio, tamnijeg crijepa i cigle, nazire se skroz desno u hladovini.

Link to comment
Share on other sites

Osnovna škola Knežija:

 

U ovu zgradu sam išao kao đak trećeg razreda 1959/60 Zvali smo je "Zadarska škola" - po ulici.

To je jednostavna zgrada na istočnom dijelu školskog kompleksa. Ovo na slikama su novovjeke nadogradnje.

 

Prije nego što sam krenuo u školu, pohađao sam "obdanište" koje se nalazilo u dvorištu škole na Horvaćanskoj. Obdanište nije imalo kuhinju. Hranu smo dovozili iz obdaništa u "Zadarskoj" školi. Prije ručka bi netko od odgajatelja odabrao nekoliko klinaca. Imali smo drvena kolica u kojima smo vukli u jednom smjeru vukli prazne, a u drugom pune kante hrane.

 

ŠUP:

 

Do izgradnje "Cibone", u trokutu između opisane skretnice i tramvaja za Trešnjevku nalazila se je škola učenika u privredi nazvana po jednom od Vlahovića. Tamo su bili sportski tereni koji su čak povremeno korišteni za međunarodna natjecanja.

Link to comment
Share on other sites

Osnovna škola Knežija:

 

Ta zgrada tek prividno sliči onoj koju sam pohađao 1959/60., a zvali smo je "Zadarska" - po ulici.

Bila je to jednostavna zgrada s tamnom ciglenom fasadom i velikim igralištem na zapadnoj strani. Razkika je takva da sam uvjeren da su je srušili do temelja i napravili ovu cakanu nakazu.

...

 

Obzirom da je Stanley promašil poantu, evo dokaza da se stara zgrada još drži:

https://www.google.hr/maps/@45.794244,15.951154,3a,81y,164.25h,77.5t/data=!3m4!1e1!3m2!1syXht7bjPtmOeF7oUSiO_5A!2e0

Nikad mi se nije sviđala, em zbog te kasarnske arhitekture i "zahodskih" prozora na hodnicima (bil sam jednom prilikom u njoj), zbog mračne atmosfere glomaznog drveća sa sjeverne strane i blizine Autoputa.

Link to comment
Share on other sites

Gornje fo Kooperanti nisu polagali željezničarski ispit, ljudi funkcioniraju po svom fahu.

Jedan mali OT. Bio sam koordinator kada se gradio pothodnik na Selskoj. Ustvari bio sam na zadnjem velikom zatvoru kada su se vadili metalni pajner nosači i postavljala betonska ploča. ŽTP je naručio nekog privatnika sa bagerom. Ustvari je on bio njihov kooperant. Što mislite od kud je bio? Ljubuški! Isključen je napon i maknute žice sa KM-a. Ma svejedno on ide sa podignutim kranom i košarom i ne pazi gdje će zapeti. Skoro je sve žice potrgao. Dotrčim do njega i govorim mu: Pobogu čovječe pazi! Iako je struja isključena i uzemljenje postavljeno može se dogoditi da se napon prenese. I na magazinskim kolosijecima koji su stalno isključeni ima indukcionog napona od 1000V. Stanoko oprosti što sam ti malo uzurpirao temu!
Link to comment
Share on other sites

Stanko oprosti što sam ti malo uzurpirao temu

 

Ako nastaviš s tim ispričavanjima, majke mi pokojne, ja te se odričem preko svih foruma na kojima smo zajedno. :kul

Netko je svojedobno rekao: ako tema ne zaluta Off Topic to znači da se ne prati. Dakle, samo sipaj sve zanimljivosti koje pamtiš iz svoje bogate radne karijere u milim nam JŽ/HŽ.

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

@Stanley, o Zemljaku: odlična kratka biografija. Zemljak je inače projektirao i vrtić na Trešnjevci sjeverno od crkve Sv. Josipa - prvu zgradu javne namjene sa ravnim krovovima, ili kako se to onda reklo: Savremena Arhitektura odnosno Novo Građenje (ili Neues Bauen), danas: Hrvatska Međuratna Moderna Arhitektura.

Vrtić na Trešnjevci, škole u Selskoj, Koturaškoj, na Jordanovcu, u Jakićevoj (to je danas Dinamova nogometna :mrgreen: škola Hitrec-Kacian) te mislim u Rapskoj (?) imaju sve ravne krovove. Kasnija škola u Zadarskoj (na Knežiji, pred Drugi svjetski rat) kao i škola u Kustošiji imaju djelomično ili potpuno kose krovove.

Nažalost su i škole u Koturaškoj te na Jordanovcu nestručno obnovljene jer im je dodan kosi krov, umjesto da se ravni krov obnovi kak Bog zapoveda i eventualno zabrtvi recimo Sikasealom.

Sorry na OT.

EMD je moja strast /EMD is my passion :ljubav:

Link to comment
Share on other sites

... nestručno obnovljene jer im je dodan kosi krov, umjesto da se ravni krov obnovi kak Bog zapoveda i eventualno zabrtvi recimo Sikasealom.

Znaš kak veli struka: Najbolji ravni krov je kosi krov! Po mom iskustvu, ravne krovove su smislili izolateri i srodni krpež-majstori kako bi doživotno imali posla!

Sorry na OT.

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Prvo: sorry na OT na OT.

Drugo: moja riječ protiv moderatora na temi drugog moderatora.

Treće: nisam imao nikakve namjere ikome vršiti advertizing ili kak se to nekad reklo EPP.

Četvrto: ako je čovjek projektirao zgradu sa ravnim krovom ili krovovima neka takva i ostane. Zamislite da konzervator parne lokomotive istoj doda bilo koji suvišan dio pa poslije tvrdi da je to bilo tak oduvijek?

Hvala.

EMD je moja strast /EMD is my passion :ljubav:

Link to comment
Share on other sites

Ponajprije: Prvo: sorry na OT na OT na OT.

Zatim: Moderator se ni u ludilu ne kani hvastati mišićima protiv bilo koga na temi onog prvog moderatora (a ni inače)

Treće: Pojma nemam koje si struke, niti da li imaš kuma koji se bavi izolaterstvom

Ter četvrto: U-na-čelu se s Tobom slažem glede očuvanja projektantovih zamisli sve tako dugo dok se objekat može normalnim održavanjem držati u funkciji, ali ako troškovi krpanja ravnog krova narastu toliko da se počne razmišljati o rušenju objekta (a znamo za takve slučajeve) onda je možda ipak bolje napraviti kosi krov. Naravno, sve po pravilima struke i nastojeći da se održi opći estetski dojam. Na kraju krajeva, kako ja to često volim reći kad se radi o raznim graditeljskim interpolacijama - tamo negdje 1237. u Firenci kad su na jednoj gotičkoj zgradi napravili renesansnu prigradnju, čupali su konzervativno nastrojeni kosu od užasa i najavljivali smak svijeta. Danas, s odmakom od pešestsedamosam stoljeća, taj užas se ni ne primjećuje.

I da dodam peto: Onaj prvi moderator se uopće ne buni na OT jer mu to (kao što je onomad rekao jedan drugi moderator) povrđuje čitanost teme!

Hvala

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Još jedan O.T. na O.T… ajte k vragu, samo me zbunjujete. :kul

Nije nikakav Off Topic nikoga od nâs jer smo temu već ranije proširili.

@ darko06 Vjerovao ili ne, ali Zemljak na neki način dodatno povezuje moju kćer i mene. Kao prvo, išla je i ona u Zemljakovu školu (''August Šenoa'' na Selskoj). Kao drugo, u Zemljakovom vrtiću kod crkve Sv. Josipa - tu je inače moja baka plaćala mise zadušnice za dedu - imala je probe s Trešnjevačkim mališanima (za vrijeme probe mi trešnjevački maligani smo bili naravno u birtiji :lol:).

U arhitektonsko-građevinske rasprave ne bi se kakbirekli štel mešat, ali i meni djeluje normalno da se poštuje izvorna arhitektura. Uostalom je i Herman Bolle, čovjek koji je zadužio Zagreb predivnom arhitekturom poput Obrtne škole i arkadama na Mirogoju, napravio svojim pregradnjama pravi kulturocid na crkvi Svetog Marka. Ali da ne širimo priču…

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Znaš kak veli struka: Najbolji ravni krov je kosi krov! Po mom iskustvu, ravne krovove su smislili izolateri i srodni krpež-majstori kako bi doživotno imali posla!

Sorry na OT.

 

Obzirom na skroman broj skretnica, živio off topic. :kul2

 

http://hr.wikipedia.org/wiki/Sana_%28grad%29

Stari grad Sane je naseljen posljednjih 2,500 godina i u njemu se nalaze biseri jemenske arhitekture, zbog čega je proglašena za svjetsku baštinu. Stari grad okružuju zidine visine od 9 do 14 metara i unutra se nalazi više od 100 džamija, 12 hamama (kupatila) i 6500 stambenih višekatnica koje svojim ravnim krovovima nalikuju neboderima. One su ukrašene raskošnim frizovima i pleterskim okvirovima prozora s vitrajima. Neke od građevina su starije od 1400 godina ...

 

Izgleda da su Arapi bili prilično vidoviti i skužili da buju jednom dobro prodavali naftu za izolacije ...

Link to comment
Share on other sites

Uh uh uh.

Poloviti cijeli potopis i sve offtopice bio je pravi poduhvat. Nažalost tek sada jer mi je na poslu gužva a i nešto su nam cenzurirali dozvoljene stranice pa mi puno slika nije dostupno.

Uglavnom puno sam naučio od vas 50+ forumaša i hvala Vam na tome.

Ak me nema i ne pišem to znači da sastavljam vlakove. A to je dobro. Uskoro se vozimo pripremite fotiće!

Dinamika vozila i Okretna postolja

KONČAR – Električna vozila d.d.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Ovdje je nekada bila tvornica keksa, a danas je HO-TO toranj:

 

gaOK7tW.jpg

 

I eto me pred zgradom u kojoj je od 1956. do 1965. godine bio naš obiteljski dom. Adrese: Savska 52, Savska 52a i Savska 54. Stan u kojem sam živio bio je u desnom (višem) dijelu zgrade, na drugom katu u

 

I tri pogleda na rašlje kako izgledaju danas:

 

fN7PKDW.jpg

 

BCTV9go.jpg

 

AfVCPZ3.jpg

 

Vrijeme je za povratak, a ovaj put koristim usluge ZET-a. Kako to već zna biti opet sam bio svjedokom zbunjole s Altronom i tramvajima.

Dođem ja na stajalište kod Tehničkog muzeja i vidim da na displeju piše: 9 za 0 minuta i ispod 9 za 9 minuta. Dobro je, neću dugo čekati. Istini za volju onog od nula minuta nisam vidio da je došao ni prošao, ali nema veze - ima onaj drugi.

Prođe četiri-pet minuta i dovuče se Katica, a na njoj piše ''kvar''. Okay, to je vjerojatno ona devetka od nula minuta. Krepao, događa se i nije smak svijeta.

Onaj donji od 9 minuta, vidim, sve bliže, a ispod njega se pojavi i broj 12 s toliko i toliko minuta. Čekam ja tu drugu devetku, ona odjednom na nula minuta a tramvaja ni od korova. I tako dvije-tri minute ona visi na nula minuta, a ja na kraju upadnem u 12-icu koja je došla točno kako je pisalo na displeju.

 

Dok sam ovo snimao čuo sam oko sebe glasove odobravanja:

 

8oPX3Lq.jpg

 

Osim stacionarnih ima i pokretnih bikova:

 

q8XKZVs.jpg

 

I za kraj moja današnja odredišta iz ptičje perspektive:

 

BHdKRw9.jpg

 

broju 52, a na slici se može prepoznati po ženskoj osobi na prozoru. I balkon desno je pripadao našem stanu. Točno ispod nas je bilo Stajalište-Tramwaya-Smjer:

 

aVfSnWK.jpg

 

Ulazna vrata u Savskoj 52:

 

enUe5J1.jpg

 

Sva su ulazna vrata podešena da se otvaraju samo iznutra. Tko želi ući mora nekome pozvoniti. Naravno da mi to nije padalo na pamet jer ne poznajem nikoga od stanara (našao sam tri poznata prezimena, ali to su potomci potomaka mojih nekadašnjih susjeda). Srećom je naišao neki čovjek s ključem, pa sam ga zamolio da me pusti u dvorište. Na njegovu opasku da tamo neću naći ništa zanimljivog odgovorio sam: - Hoću, sâmog sebe. - Ljubazni čovo se nasmijao i ostao uz mene dok se nije uvjerio da su vrata za dvorište otvorena.

 

Prvi put sam ovdje nakon pedeset godina i vidim da se ništa nije promijenilo:

 

EMrb9aB.jpg

 

DwIRz60.jpg

 

2RnB2Gh.jpg

 

VCrPnuu.jpg

 

Na ovom mjestu je nekada bilo poduzeće Geoistraživanja. Njihovo dvorište se lijepo vidjelo sa našeg kuhinjskog balkona. Kasnije se tu naselila robna kuća one propale Sutle iz Šenkovca, a danas izgleda ovako:

 

ppKt0F5.jpg

 

Kad sam već spomenuo Geoistraživanja evo i jedne sitne epizodice s kraja pedesetih godina.

Kupili meni starci neku lokomotivu. Na limenoj karoseriji su bili nacrtani kotači i sve ostalo kao kod parnjače, ali je igračka išla na obične kotače (skrivene ispod) s pogonom na navijanje. Jednog dana meni zariba pogon i požalim se starijem burazu. On kaže da će to popraviti, ode na kuhinjski balkon i za koju minutu se vrati: - Evo, sad radi.

Uzmem ja lokomotivu u ruku i osjetim da je duplo lakša. Krenem navijati, kad ono vrtim u prazno. Pitam buraza gdje je motor, a on odgovori: - U Geoistraživanjima! :mrgreen:

 

Link to comment
Share on other sites

Bravo Stanko.Lijepo si to napisao i opisao i oslikao!!

 

Hvala Salko. A mogao si dodati da smo se kao klinci skupa sanjkali na nasipu i u rašljama. ;)

Kad smo već kod toga, jesi bio s nama kada je kočničar iz teretnjaka za Zapadni iscipelario klinca koji ga je gađao grudama?

  • Like 1

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Evo neočekivanog povoda za povratak na ovaj putopis. Kolega sa foruma zglajzan poslao mi je fotografiju rasputnice Trešnjevka iz 1956. godine. Riječ je o isječku iz filma ''Opsada'' redatelja Branka Marjanovića:


pxaJvPG.jpg
  • Like 1

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

 

Hvala Salko. A mogao si dodati da smo se kao klinci skupa sanjkali na nasipu i u rašljama. :wink:

Kad smo već kod toga, jesi bio s nama kada je kočničar iz teretnjaka za Zapadni iscipelario klinca koji ga je gađao grudama?

Link to comment
Share on other sites

Baš su mi napravili udoban put:

 

60SXhbi.jpg

 

Bikojna:

 

UZBsVZ7.jpg

 

Moja nekadašnja zgrada od strane pruge. Imali smo zaista raskošan pogled na željeznicu:

 

8ymbUQ0.jpg

 

Još jedno skretalo:

 

QPD6mER.jpg

 

Rasputnica - lijevo Zapadni, desno Glavni:

 

z4Ju0zJ.jpg

 

Drugo omiljeno sanjkalište, takozvane rašlje prema prostoru današnje dvorane ''Dražen Petrović''. Više smo bili tu nego na nasipu, jer je staza bila puno dulja i manje strma. Najviše smo se voljeli spuštati potrbuške ili ''ribice''. Jedna od usputnih zabava bilo je gađanje strojovođa, ložača i kočničara grudama. Jedan naš prijatelj je gadno stradao jer je pogodio nekog kočničara na teretnjaku ravno u lice. Kako je vlak stao pred ulaznim signalom za Zapadni kočničar je istrčao i maloga tako iscipelario da je završio u gipsu:

 

x75cMGe.jpg

 

Pruga prema Glavnom. Nekada su ovdje stajali signali na rešetkastoj konstrukciji koja je premošćivala oba kolosijeka:

 

T9oKeeG.jpg

 

Hektometarski stupić:

 

hsnBlAd.jpg

U rasputnici sam rođen..

Link to comment
Share on other sites

 

Sjećam se i ja te pilane.

A mi smo pak tom u dvorištu izvodili cirkuse jer nas je spopala manija za raketama (to je bilo otprilike u vrijeme Gagarinovog leta u Svemir). Sjećam se da smo miješali cink i sumpor pa to zapalili u maloj bočici, nakon čega se cijelo dvorište ispunilo smrdljivim žutim dimom.

Kad već pišem osvrnuti će se i na neke moje školske kolege sa fotografije, tim prije jer su neki od njih također bili na svoj način railfanovi. Za početak tri dečkića na uvećanoj slici:

 

FBFYqFi.jpg

 

Rudlavi momčić u sredini slike je Alfred zvan Fredi. Otac mu je bio bivši ratni zarobljenik koji se kasnije vratio u Njemačku. Kod Fredija sam prvi put vidio pravu malu željeznicu na električni pogon - poslao mu otac - s lokomotivom koja svijetli. Kada je to složio na podu i pustio da trči meni ispale oči pa sam se jedva rastao od tog vlakića. Fredi je bio jedan od onih koji su se sa mnom vozili u lokomotivi 11 od Podsused-Tvornice do Glavnog, što sam već opisao negdje na forumu.

Družili smo se i nakon završene osmoljetke. Posljednji put smo se sreli negdje početkom novog milenija i to slučajno, negdje u gradu. Pozvao me na piće i rekao mi da se upravo vraća iz Tvornice duhana gdje je dobio otkaz kao tehnološki višak. Nekoliko mjeseci kasnije našao sam u Večernjem listu osmrtnicu s njegovim imenom i slikom - preminuo je od srčanog udara.

Dečkić u gornjem desnom kutu slike je Branko, moj partner iz iste klupe. Stanovao je u Paromlinskoj ulici, u onoj višekatnoj zgradi preko puta banke koja je odavno napuštena. I on je bio u kompaniji ''raketaša'' pa se gadno udesio - jednog dana se pojavio u školi s glavom i jednom rukom u zavojima, te tragovima opekotina na licu. Na upit što je to od sebe napravio odgovorio je: - Isprobavao sam gorivo za raketu. :mrgreen:

A klinac dolje desno u prvom planu je drugi Branko. Bio je živahan i nestašan, pomalo troublemaker. Život mu je okončan tragično - pod vlakom. Jednog dana ljeti 1962. motao se po nasipu ispred škole i tražio kutije šibica (u ono vrijeme je bila fora među klincima skupljati sličice sa tih kutija). Vidio je da dolazi vlak sa Glavnog kolodvora i neoprezno prešao na južni kolosijek, a u tom trenutku naišao je brzi iz Splita…

Jedan od mališana iz škole u Koturaškoj je moj najdugovječniji prijatelj koji mi i danas povremeno pravi društvo, a to je ovaj koji stoji ispred vrata - Branimir zvani Bronza:

 

RKXUnzz.jpg

 

Nadimak Bronza dao mu je zajednički prijatelj i kolega iz razreda Zoran. I o Zokiju (nema ga na zajedničkoj slici) sam nešto pisao u putopisu o mojim vojničkim danima. To je onaj koji je zbog pijanke ''oj drugovi jel' vam žao'' propustio otputovati na vrijeme iz grada gdje je okončao vojni rok i završio je u rovu na grčkoj granici, u vrijeme bliskoistočne krize 1973. godine.

Bronza je sa mnom prikupio dosta kilometara na različitim prugama, zajednički smo pohodili zagrebačku Zvjezdarnicu, a mirovinu je dočekao u Pošti premda je diplomirani inženjer kemije i vrhunski znalac svoje struke. No to je neka druga priča.

 

Prijateljstvo koje traje već 59 godina - Bronza i ja u kafiću u Španskom 5. veljače

 

zgQojdL.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...