Jump to content

Jedan dan u Čakovcu


ICE-3M

Recommended Posts

Za vrijeme mog izbivanja s foruma prije nekih godinu i pol sam bio na jednom jednodnevnom putovanju u posjetu rodbini u Čakovcu. Prvo upozoravam da je putopis več viđeno, tako da ne gube vrijeme oni koje ne zanimaju več 214215415 puta prožvakane fotke i lokacije.

 

Dakle, za početak malo o Čakovcu. To je grad na čiju je povijest jako utjecala željeznica, o čemu bude kasnije riječi ovdje. Prema zadnjem popisu stanovništva iz 2011. Čakovec ima ukupno 27860 stanovnika, od čega u samom gradu 15569. Sjedište je Međimurske županije i drugi najsjeverniji grad u Hrvatskoj. Prvi se puta spominje u 13. Stolječu, kada je imao dva administrativna sjedišta, crkveno je bilo župa Svetog Mihaela u Mihovljanu, a civilno utvrda vlastelina Dimitrija Csakyja, koja se zvala Čakov Turen, od čega je navodno nastalo ime Čakovec, ali to je tek jedna od teorija o imenu grada. Početkom 15. Stolječa gospodarom Čakovca je postao Herman Celjski, da bi u 16. I 17. stolječu Čakovcem gospodarili najpoznatiji i najznačjniji gospodari, Zrinski. Sin Nikole Šubiča Zrinskog, Juraj Zrinski je 1579. Godine dodijelio povelju s gradskim povlasticama. Slomom zrinsko-frankopanske urote 1671. stao je razvoj Međimurja. Početkom 18. Stolječa se pred crkvenim sudom odlučuje da li Međimurje pripada slavonskoj ili ugarskoj pavlinskoj provinciji. Odlučeno je da pripada slavnoskoj. Jelečičeva je vojska 1848. Oslobodila grad od mađarske vlasti, a iste je godine Čakovcu dodijeljen status slobodnog kraljevskog grada. Otvaranjem željezničke pruge Budimpešta – Pragersko 24. Travnja 1860. godine počinje novi razvoj Čakovca. Razvija se trgovina i industrija. Tada počinju s radom pogoni koji budu nakon nacionalizacije postali MTČ (danas propao), Čateks (taj se još nekako drži), Vajda (ddnedavno im išlo odlično, ali i oni krenuli prema dolje), ČK-mlinovi (njima ide dobro), te građevna industrijakojoj danas baš i nije najbolje. Bilo je ideja da pruga nakon Kotoribe skrene prema Prelogu i mostom preko Drave se poveže s Varaždinom, od kuda bi dalje išla prema Pragerskom, ali se od toga odustalo, dijelom zato kaj je trasa preko Čakovca krača, a najviše zbog interesa grafa Feštetiča. Čakovec je dobio još dvije pruge, prugu Čakovec – Varaždin – Zabok – Zaprešič 1886. godine, čime je dobio vezu s Zagrebom i prugu Čakovec – Lendava – Zalaegerszeg 1891. godine, čime je zapadnomađarska željezničak mreža povezana s lukama u Rijeki i Trstu. Još je jednom za vrijeme II. svjetskog rata Međimurje bilo pod Mađarskom. Nažalost 50-tih i 60-tih godina 20-tog stolječa je centar Čakovca dosta devastiran. Danas je Čakovec nakon uzleta 90-tih u padu. Industrija propada, obrti isto tako i grad je na mene ostavio malo depresivan dojam. Možda je to zato kaj sam često bio tamo za vrijeme njegovog prosperiteta, pa mi se ovo danas čini jadno. Također u gradu danas baš i nije ugodno živjet, ali ne bi o detaljima da me netko ne bi proglasio rasistom. Toliko za uvod, možda sam se malo previše raspisao?

 

Počinjem s izlaskom sunca dana 16.08.2013, pogled s mog balkona

IMG_0001-21.jpg

Putovao sam vlakom 990 koji je tog dana 16.08.2013 bio više nego mizerno pupunjen s nekih 20 do 30 % popunjenosti. Ugodno je iznenađenje bio vlak za Beč koji je stajao na istom peronu i koji je bio jako dobro popunjen. Nisam puno fotkao jer se ne mogu otvorit prozori, a i ta pruga je prilično dobro obrađena više puta. Evo jedne usputne između Zaprešiča i Zaboka

IMG_0008-16.jpg

Zanimljivi detalji kolodvora Zaltar Bistrica

IMG_0011-14.jpg

IMG_0012-12.jpg

Vagon kojim sam putovao

IMG_0015-10.jpg

Pogled na Konjščinu i u pozadini je Ivančica

IMG_0017-13.jpg

Malo zagorskih brega kod Podruta

IMG_0019-9.jpg

Marjan? Ne, ovo je Mađarevo

IMG_0025-12.jpg

Kad vlak stane na stajalištu Sveti Ilija onda se vidi ovakav pogled na Varaždin

IMG_0034-10.jpg

Nastavak slijedi

Link to comment
Share on other sites

Prelazimo rijeku Dravu, odnosno Varždinsko jezero i evo nas u Međimurju

IMG_0036-10.jpg

Prolazimo pokraj Puščina. Ako se ne varam ovo je mjesto nekad imalo i svoje stajalište

IMG_0037-9.jpg

Nedelišče

IMG_0038-7.jpg

Dolazimo u Čakovec i krečam pješke prema gradu. Mogao sam i autom, ali sam rođaku rekao da se meni pješači do grada, pa da ne treba doči po mene. Nije da mi se pješači, nego mi se fotka vlakove. Čim sam krenuo naletio sam na vlak 3011 Kototriba - Zagreb. Malo me je iznenadio jer sam ga očekivao par minuta kasnije, pa je fotka ispala kako je ispala

IMG_0040-10.jpg

IMG_0041-11.jpg

Evo ga na kolodvoru zajedno s vlakom kojim sam došao i koji čeka nastavak putovanja prema Kotoribi

IMG_0042-7.jpg

Vajda. Mirise ne mogu prenjet

IMG_0045-6.jpg

Jedna lijepa stara zgrada u blizini kolodvora

IMG_0046-8.jpg

Ovo je ako se ne varam postavnica u smjeru Kotoribe

IMG_0047-7.jpg

OK ne budem

IMG_0048-8.jpg

Nastavak slijedi

Link to comment
Share on other sites

Vlak 990 nastavlja svoje putovanje prema Kotoribi

IMG_0049-7.jpg

IMG_0050-14.jpg

Vlak 3011 čaka na nastavak svog puta prema Zagrebu

IMG_0053-10.jpg

Rakao sam da sam posjetio rodbinu. Neki su i ovdje. Ulaz na čakovečko groblje

IMG_0055-12.jpg

Mjesto nekadašnje mrtvačnice

IMG_0057-10.jpg

Nema samo Mirogoj arkade, ima ih i Čakovec

IMG_0063-12.jpg

Ali čini se da nisu dovršene

IMG_0064-5.jpg

Bunar na groblju

IMG_0065-7.jpg

Nova Crkva na naselju Jug i Varaždin breg u pozadini

IMG_0066-3.jpg

Franjevačka Crkva u centru čakovca i Ivančica u pozadini

IMG_0070-13.jpg

Nastavak slijedi

Link to comment
Share on other sites

Glavni križ na groblju

IMG_0071-10.jpg

Ne idem na glavni ulaz van, nego ovom stazom. Zakaj?

IMG_0078-3.jpg

Zato kaj zvršava ovdje. Opet sam objašnjavao da mi se pješači s groblja, a ne vozi autom. Naravno opet nije bilo riječ o pješačenju

IMG_0079-5.jpg

Još jedan od ulaza na groblje

IMG_0083-4.jpg

Imao sam u planu obič groblje popodne i usput pofotkat vlak na ovom prijelazu, ali sam došao oko podneva i več sam se pomirio da ne budem fotkao vlak ovdje, kad odjednom počne zvonit rampa (to je ona koja svojevremeno nije radila nedjeljom) i za par sekundi se pojavljuje vlak 3803 koji povezuje dva najsjevernija grada Hrvatske, Mursko Središče i Čakovec. Inače iznenadilo me koliko je brzo vlak došao nakon spuštanja rampe. Sve skupa rampa nije bila spuštena pola minute

IMG_0085-9.jpg

IMG_0086-6.jpg

IMG_0087-4.jpg

IMG_0088-3.jpg

IMG_0089-6.jpg

I vlak ode dalje svojim putem, a ja fotkam stazu kojom sam došao i cestu prema gornjem Međimurju

IMG_0090-9.jpg

Nastavak slijedi

Link to comment
Share on other sites

Vlak se gubi u daljini

IMG_0091-6.jpg

A ovo je pruga od kud je došao

IMG_0092-5.jpg

Ovo je ta rampa. Inače prijelaz se zove Mihovljan po obližnjem mjestu

IMG_0097-4.jpg

Do te rampe se dolazi Mihovljanskom ulicom, a ovo je pogled istom ulicom prema centru

IMG_0101-2.jpg

Jedna od starih zgrada. Nažlost večina takvih je razrušena zbog "napretka"

IMG_0102-8.jpg

Trgovački kasino, jedna od najpoznatih i najznačajnih zgrada u Čakovcu

IMG_0106-6.jpg

IMG_0109-7.jpg

Spomenik banu Nikoli Zrinskom

IMG_0110-4.jpg

IMG_0112-5.jpg

IMG_0113-3.jpg

Nastavak slijedi

Link to comment
Share on other sites

Ova hrpa granja na podu je navodno drvo koje je svjedočilo životu Zrinskih ovdje

IMG_0114-5.jpg

Kip Svetog Jeronima, kao i drvo, nalazi se u parku gdje je dvorac Zrinskih

IMG_0115-4.jpg

Ulaz u dvorac Zrinskih

IMG_0121-7.jpg

Ovo crno gore desno od ulaza na prethodnoj fotki je ova ploča

IMG_0123-4.jpg

Prostorija nakon ulaza. Nažalost ovaj dio dvorca je u jako lošem stanju i prijeti mu urušavanje

IMG_0125-5.jpg

Spomenik odlasku Petra Zrinskog i Frana Krste Frankopana

IMG_0130-7.jpg

Odavde sam došao

IMG_0131-6.jpg

Unutrašnji dio dvorca je lijepo obnovljen i u dobrom je stanju. Evo dvorišta unutrašnjeg dvorca

IMG_0134-7.jpg

IMG_0135-9.jpg

IMG_0136-7.jpg

Nastavak slijedi

Link to comment
Share on other sites

IMG_0137-3.jpg

Unutarnji dio vanjskog dijela dvorca

IMG_0140-7.jpg

Unutarnji dio dvorca izvana

IMG_0141-6.jpg

IMG_0143-7.jpg

Vanjski dio dvorca je u dosta lošem stanju, a dio se i urušio, dio je razrušen radi parkirališta, a ovo je jedan kolko tolko sačuvani dio vanjskog bedema

IMG_0142-3.jpg

IMG_0144-3.jpg

Pogled na ulaz u dvorac i toranj iznad ulaza

IMG_0151-5.jpg

U praku se nalazi i ova bista

IMG_0152-2.jpg

Barjaka kolko hočete. Slijeva nadesno: grada Čakovaca, Republike Hrvatske, Međimurske županije i EU

IMG_0154-1.jpg

Druga strana trgovačkog kasina

IMG_0155-7.jpg

Nastavak slijedi

Link to comment
Share on other sites

Od kasina kreču dvije ulice. Jedna je Matice hrvatske prema jugu

IMG_0156-5.jpg

A druga je kralja Tomislava i to je ujedno i glavna ulica

IMG_0158-3.jpg

IMG_0159-2.jpg

Tom se ulicom dolazi do Crkve Svetog Nikole

IMG_0162-3.jpg

Ispred Crkve se nalazi ovaj trg. Našao sam podatak da je to samo prošireni dio Ulice kralja Tomislava, a našao sam i podatak da je to Franjevački trg. Sad kaj je od toga?

IMG_0163-6.jpg

Unutrašnjost Crkve

IMG_0166-2.jpg

Zanimljivo da nakon tog trga nastavalja Ulica kralja Tomislava. Možda ono ipak nije trg, iako izgleda kao trg

IMG_0171-3.jpg

U istoj ulici se nalazi i ova zgrada gdje je ured gradonačelnika

IMG_0172-4.jpg

Još dvije fotke ulice

IMG_0173-2.jpg

IMG_0174-2.jpg

I to je to kaj se tiče grada.

Nastavak slijedi

Link to comment
Share on other sites

Vračao sam se vlakom 995 i od tri vagona dva su imala gošu, ali ja sam završio u bee biciklistu s šelom. Razlog? Prazan kupe i relatino čitav zastor na sunčanoj strani. Na kolodvoru nisam fotkao, a i nije bilo ničega posebnog za fotkanje, a i pozdravljao sam se s rođakom. Evo još tri fotke s puta.

Međimurska ravnica

IMG_0178-3.jpg

Drava, odnosno Vraždinsko jezero

IMG_0180-3.jpg

I za kraj pogled na Sljeme negdje između Zaboka i Zaprešiča

IMG_0186-3.jpg

To je sve od mene za ovaj put.

Link to comment
Share on other sites

Kaj, Oršuši? :grin:

 

Nije čudo da si postao doktor znanosti kad si tako pronicljiv. ;)

Nego, valja opet pohvaliti još jedan lijep putopis. Ponavljam da se meni posebno dopada kada se uvodno predstavi lokacija, a u tekstu kaže nekoliko riječi o zanimljivim objektima ili pojavama. Iz takvih osvrta mnogi mogu ponešto naučiti.

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Nego, valja opet pohvaliti još jedan lijep putopis. Ponavljam da se meni posebno dopada kada se uvodno predstavi lokacija, a u tekstu kaže nekoliko riječi o zanimljivim objektima ili pojavama. Iz takvih osvrta mnogi mogu ponešto naučiti.

Uzeo si mi riječ iz usta! Jer čak i u našim godinama ostalo je među sivim stanicama još malo mjesta.

Ja posebno obožavam kad nekom uspije napraviti fotke s puno sunca jer meni iz nekog nepoznatog razloga to svjetlilo obično čini probleme

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

ICE, dobar ti je ovaj putopis, makar si imao nepovoljan izbor vagona za putovanje: Beet u odlasku i Šela u povratku.

Srećom, to nije utjecalo na tvoju volju da nam lijepo i detaljno pokažeš i opišeš Čakovec. Hvala ti ! :grin:

Link to comment
Share on other sites

...

Trgovački kasino, jedna od najpoznatih i najznačajnih zgrada u Čakovcu

...

 

Interesantno.

Ja tu zgradu znam ko Gradsku kavanu ... nažalost, odavno je već kad sam poljubil vrata (još jedna hrvatska priča o pretvorbi?).

Kad već nisam mogel u kavani, taj put sam se odvažil u nadovezujućoj pješačkoj ulici tražit u jednom kafiću međimursku kavu.

Konobar mi je odgovoril da oni imaju Franckovu.

:blink:

Link to comment
Share on other sites

Lijep putopis, a centar Čakovca uopće se ne čini depresivnim. Zgrade su, kako vidim, obnovljene, samo na ulicama nema ljudi... Najviše bih reko da je Čakovec lijep ali pospan grad.

Levente -- pozdrav iz Mađarske

Link to comment
Share on other sites

Najviše bih reko da je Čakovec lijep ali pospan grad.

 

Prije bih rekao da nije pospan već su ljudi na poslu. Međimurci su poznati kao najvrijedniji i najsposobniji privrednici u Hrvatskoj.

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Idem od kraja. Prvo hvala svima na pohvalama. Drugo, bio sam tamo u petak 16.08. Sad je jasnije zakaj je grad tako pust. Da, točno je da su Međimurci poznati kao najvrijedniji, ali nažalost u Čakovcu je dosta toga krenulo nizbrdo, dok Donje Međimurje, kraj oko Preloga i Donjeg Kraljevca cvjeta. U Čakovcu je bilo smješteno dosta velikih firmi koje su danas ili propale ili u jako lošem stanju. Tu su izuzetak Vajda i ČK mlinovi koji posluju dobro. Ja se sječam Čakovca 90-tih i tad je grad izgledao puno bolje nego danas, a to da je dosta toga propalo je informacija koju prenosim od domačih ljudi. Zanimljiv je putokaz na glavnoj cesti za MTČ nakojem piše:

 

mtč

since 1923

forever

Nije mi jasno zakaj to ne maknu, jer ovako izgleda tragikomično. Seabral, to je bio prilično vruč dan, tako da sam čim sam vidio Beet vagon bez razmišljanja u njega ušao. U povratku sam se isto nadao Beet-u, ali eto morao sam se vozi u šeli jer je i to bolje nego goša bez zastora. Uostalom nisam ja tako osjetljiv, a nije to ni tako dug put da se ne bi dao izdržat. DB, gradska kavana je zgrada do kasina, a danas je u kasinu dom sindikata.

Link to comment
Share on other sites

Lepi putopis :palac: . Čakovec je i meni ljep grad, dvaput sam bio i jednako pusto mi je izgledao. Šteta što nema tipičnih međimurskih delicija (meso 'z tiblice, turoš, gibanica...), al bitno da nije bilo ovog:

 

suddenly-potatoes.jpg

 

 

Prijevod na međimurski: odjenput, kalamper

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...