Dragi forumaši zeljeznice.net, budući da je od 27.11.2019. omogućen upload fotografija na forum, molim vas da koristite isključivo forum za upload fotografija, kako bi izbjegli probleme s nestankom fotografija, koje smo imali u prošlosti. Upute za postavljanje fotografija se nalaze na ovoj poveznici.

 

Jump to content
zeljeznice.net
VICTOR

Elektrifikacija za neznalice

Recommended Posts

Napisali su ti već da je kod 1,5kV i 3kV problem jake struje. Sa dva pantografa manje frcaju iskre koje oštečuju i žicu i pantograf. Naravno, postoji opasnost i da se pantograf zavari za žicu.

To si upravu kod 1.5 kV DC i 3kV DC jeste problem jake struje jer napon prenizak. Kod ova 2 sistema napajanja je veca jacina struje nego kod 25 kV AC 50 Hz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Svi propisi i pravila su nastali prema ishodima u eksploataciji i nekim proracunima. Nitko se nije bezveze dosjetio da moraju biti podignita oba oduzimaca struje pri pokretanju. Npr. Helgina (DB189) snaga je 6,4 MW. Ako radi pod naponom od 25kV, vuce struju od 256 A. Pod 15 kV, 426 A. Pod 3 kV snaga je namjerno odrezana na 6 MW i vuce struju od 2kA. Pod 1,5 kV je jos odrezana na 4,5 MW i vuce 3kA. Ovo su samo grubi proracuni s nekim odstupanjem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Svi propisi i pravila su nastali prema ishodima u eksploataciji i nekim proracunima. Nitko se nije bezveze dosjetio da moraju biti podignita oba oduzimaca struje pri pokretanju. Npr. Helgina (DB189) snaga je 6,4 MW. Ako radi pod naponom od 25kV, vuce struju od 256 A. Pod 15 kV, 426 A. Pod 3 kV snaga je namjerno odrezana na 6 MW i vuce struju od 2kA. Pod 1,5 kV je jos odrezana na 4,5 MW i vuce 3kA. Ovo su samo grubi proracuni s nekim odstupanjem.

Ja ne bih rekao da su ovo grubi proracuni. Argumentovano si napisao onako kako jeste. Sto je veci napon to je manja jacina struje, sto je manji napon veca jacina struje. Ne treba zaboraviti da je jednosmerni napon od 3 kV ispeglan i da je konstantan nije pulsirajuci.

Share this post


Link to post
Share on other sites

High-leg-delta-transformer-svg.png

Malo da oživim temu. Evo koje sve napone može davati EVP. Kako se dobija 25 kV AC 50 Hz? Faza L1 je podeljena na 2 dela tako da je napon između L1 i N 25 kV AC isto tako između L2 i N je napon 25 kV AC. Između L1 i L2 se dobija protiv fazni napon od 50 kV AC i tako između L2 i L3 se dobija 50 kV. Izmedju L3 i N se dobija međufazni linijski napon od 43250 V AC 50 Hz (25000 V * 1.73 koren iz 3 se množi za racunanje međufaznog napona jer ima 3 faze = 43250 V 50 Hz).

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ako imamo trofazni sistem, svaka je faza pomaknuta za 120°... Otkuda onda da je između L1 i L2 protufazni napon (pomak od 180°) ili sam ja nešto krivo shvatio?


Tramvaji koje sam montirao: 22104, 22116, 22117, 22118

SQL Query: SELECT onlyOne FROM everyOne WHERE loveMe = 'true'; 1 row(s) affected

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da, zapravo pitanje koji je obično spoj i satni broj trafa 110/25 kV?


mismotunavek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ako imamo trofazni sistem, svaka je faza pomaknuta za 120°... Otkuda onda da je između L1 i L2 protufazni napon (pomak od 180°) ili sam ja nešto krivo shvatio?

Protiv fazni napon je dobijen tako što je podeljen namotaj prve faze na 2 dela i ima centralni namotaj transformatora koji je uzemljen. Nisi ništa krivo shvatio jeste pomak od 180 stepeni samo između dva rastojanja ali to važi za N. https://en.wikipedia.org/wiki/High-leg_delta Ovde imaju neke verovatno razumeš o čemu se radi. Između L1 i N je pomak od 180 stepeni, isto tako između L2 i L3 je pomak 120 stepeni. Između L1 i L3 je pomak 60 stepeni.

 

Da, zapravo pitanje koji je obično spoj i satni broj trafa 110/25 kV?

Trafo za EVP 110/25 kV spoj trafoa je trougao trougao jer kod visokih napon ne sme da bude neutralni provodnik izuzev železničke elektrifikacije ali je razmak veliki između šine gde je nula i faze u kontaktnoj mreži. Za dvokolosečne pruge je elektrifikacija malo drugačija levi kolosek je na L1 fazi dok je desni na L2 fazi. Kada se isključi napon na jednom koloseku dvokolosečne pruge indukuje se 1000 V pa se zato uzemljuje kada se obavljaju radovi na kontaktnoj mreži.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Protiv fazni napon je dobijen tako što je podeljen namotaj prve faze na 2 dela i ima centralni namotaj transformatora koji je uzemljen. Nisi ništa krivo shvatio jeste pomak od 180 stepeni samo između dva rastojanja ali to važi za N. https://en.wikipedia.org/wiki/High-leg_delta Ovde imaju neke verovatno razumeš o čemu se radi. Između L1 i N je pomak od 180 stepeni, isto tako između L2 i L3 je pomak 120 stepeni. Između L1 i L3 je pomak 60 stepeni.

Da da... Najbolje se vidi iz grafa sa navedenog linka...

1280px-CenterTappedTransformer_Voltages.


Tramvaji koje sam montirao: 22104, 22116, 22117, 22118

SQL Query: SELECT onlyOne FROM everyOne WHERE loveMe = 'true'; 1 row(s) affected

Share this post


Link to post
Share on other sites

High-leg-delta-transformer-svg.png

Malo da oživim temu. Evo koje sve napone može davati EVP. Kako se dobija 25 kV AC 50 Hz? Faza L1 je podeljena na 2 dela tako da je napon između L1 i N 25 kV AC isto tako između L2 i N je napon 25 kV AC. Između L1 i L2 se dobija protiv fazni napon od 50 kV AC i tako između L2 i L3 se dobija 50 kV. Izmedju L3 i N se dobija međufazni linijski napon od 43250 V AC 50 Hz (25000 V * 1.73 koren iz 3 se množi za racunanje međufaznog napona jer ima 3 faze = 43250 V 50 Hz).

 

Ovo nema veze sa EVP-om, barem koliko se ja sjećam osnova elektrotehnike.

Kod EVP imaš dva monofazna transformatora, oba na izlazu daju 25kV jedne faze. I kao takvi se spajaju na kontaktnu mrežu, naravno sa odgovarajućim sklopovljem.

Ne pretvaraju se sve tri faze sa 110kV mreže (ili neke druge) na 25kV, nego se u ovisnosti o stanju elektroenergetskog sustava, mreže i zahtjevane snage na ulaz dovede potrebna veza. Hoće li to biti faze ili će se raditi V spoj transformatora ili nešto treće, je posve drugo pitanje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ovo nema veze sa EVP-om, barem koliko se ja sjećam osnova elektrotehnike.

Kod EVP imaš dva monofazna transformatora, oba na izlazu daju 25kV jedne faze. I kao takvi se spajaju na kontaktnu mrežu, naravno sa odgovarajućim sklopovljem.

Ne pretvaraju se sve tri faze sa 110kV mreže (ili neke druge) na 25kV, nego se u ovisnosti o stanju elektroenergetskog sustava, mreže i zahtjevane snage na ulaz dovede potrebna veza. Hoće li to biti faze ili će se raditi V spoj transformatora ili nešto treće, je posve drugo pitanje.

Objasni sa čime ćeš pretvoriti 110 kV 3 faze u monofazni 25 kV. To bi bilo izvodljivo kada bi transformator od 400/110 kV bio u sprezi trougao zvezda ali takav trafo je u sprezi trougao trougao. Ne možeš samo jednu fazu visokog napona da pretvaraš moraš sve tri kod trofaznih transformatora. Kod visokih napona ne sme biti neutralnog provodnika zbog induktiviteta sto je veći napon mora biti veće rastojanje između provodnika. Na kraju ovo je samo šema veze ne i transformatora.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Evo i jednog mog klipa koji nema veze sa vozovima već je o opasnostima od kontaktne mreže. Zona opasnosti nije samo 2 metra od kontaktne mreže već je ona i na peronima. (1. deo)

 

 

Magnetno polje kontaktne mreže između 2 koloseka je toliko jako da je uređaj za detekciju napona podivljao kao gajgerov brojač (2. deo)

 

Lokacija snimanja je bila železnička stanica Novi Beograd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Evo i jednog mog klipa koji nema veze sa vozovima već je o opasnostima od kontaktne mreže. Zona opasnosti nije samo 2 metra od kontaktne mreže već je ona i na peronima. (1. deo)

 

 

Pa svaki osmoškolac zna da izmjenična struja prolaskom kroz vodič stvara magnetsko polje oko sebe. Te da ono može u drugim bliskim vodičima inducirati napon.

 

No zbog čega tvrdiš da je to opasno? Naponi i struje koji se mogu pojaviti indukcijom na toj udaljenosti su daleko ispod opasnih u bilo kojem praktičnom scenariju.

 

I također, zona opasnosti za 25 kV nije 2 metra, nego oko 30-ak centimetara. Ali svakako je mudro držati barem metar udaljenosti od bilo kojeg dijela tijela do vodiča.

 

 

(1) Sigurnosni razmak između najniže točke kontaktnoga vodiča i profila željezničkoga vozila iznosi 340 mm.

(2) Sigurnosni razmak između dijelova kontaktne mreže koji su pod naponom i profila cestovnih vozila iznosi 600 mm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

...

 

I također, zona opasnosti za 25 kV nije 2 metra, nego oko 30-ak centimetara. Ali svakako je mudro držati barem metar udaljenosti od bilo kojeg dijela tijela do vodiča.

 

 

U krivu si, zona opasnost počinje upravo na 2 m od vodiča. Bar tak piše u relevantnom Priručniku.

Share this post


Link to post
Share on other sites

U krivu si, zona opasnost počinje upravo na 2 m od vodiča. Bar tak piše u relevantnom Priručniku.

Možda sam koristio krivu terminologiju. "Pravilnik o sigurnosti i zdravlju pri radu s električnom energijom" (koji se istinaibog ne odnosti na željeznicu, ali poslužit će za primjer) definira "zonu približavanja" gdje se moraju koristiti posebne mjere kako bi se onemogućio ulazak u zonu rada pod naponom, te "zonu rada pod naponom" u koju se ne smije ulaziti. Mjere zaštite na željeznici definirane su normom HRN EN 50122-1:2001 koju nisam našao javno dostupnu.

 

Za 30 kV zona približavanja počinje na 132 cm od vodiča, zona rada pod naponom počinje na 32 cm od vodiča.

 

Stajao sam kakvih 3 metara ispod 110 kV vodiča u trafostanici, 25 kV vodiču se zasigurno može približiti i više.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Ne treba se približavati ni jednom ni drugom naponu. Uzmi tester magnetnog polja pa ćeš videti da je zona opasnosti šira od 2 metra. Približavanje kontaktnoj mreži kada je prazan hod u pitanju je još opasnije jer napon nije stabilizovan i veći je od maksimalnog nedozvoljenog 29 kV. Evo ti primer sa dalekovodom on je još opasniji. A što se tiče struje svaka struja stvara oko sebe magnetno polje pa i jednosmerna po Amperovom zakonu. Gde se god može detektovati napon to je svakako zona opasnosti. Tako na primer prenos električne energije sa HVDC od 800 kV gde je čista ispeglana DC stvara se magnetno polje ali nepromenljivo. Svaki visok napon je opasan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dobro i? Što ti ovime želiš dokazati? Koliko je slučajeva zabilježeno da je struja iz kontaktne mreže na peronu nekoga stresla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dobro i? Što ti ovime želiš dokazati? Koliko je slučajeva zabilježeno da je struja iz kontaktne mreže na peronu nekoga stresla?

Može da te strese struja ako nosiš kišobran još ako je grmljavina na peronu može biti opasno jer se nalaziš u magnetnom polju.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Što ti pričaš odakle ti te informacije?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Može da te strese struja ako nosiš kišobran još ako je grmljavina na peronu može biti opasno jer se nalaziš u magnetnom polju.

Stari jel ti znaš da magnetno polje ne ubija?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Može da te strese struja ako nosiš kišobran još ako je grmljavina na peronu može biti opasno jer se nalaziš u magnetnom polju.

Referiraš se na kišobran sa metalnim šipkama? Pa se događa indukcija na metalnom kišobranu? Istina... Ali je to vrlo mala struja...

Ili se pozivaš na to da će grom lupiti u kišobran zato što se nalaziš u magnetskom polju?


Tramvaji koje sam montirao: 22104, 22116, 22117, 22118

SQL Query: SELECT onlyOne FROM everyOne WHERE loveMe = 'true'; 1 row(s) affected

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...