Dragi forumaši zeljeznice.net, budući da je od 27.11.2019. omogućen upload fotografija na forum, molim vas da koristite isključivo forum za upload fotografija, kako bi izbjegli probleme s nestankom fotografija, koje smo imali u prošlosti. Upute za postavljanje fotografija se nalaze na ovoj poveznici.

 

Jump to content
zeljeznice.net
wulfy

Hekurudha Shqiptare – HSH (Albanske željeznice)

Recommended Posts

Nisam vidio da ima teme vezane za željeznicu u ovoj državi. Ajde da otvorimo i tu temu. Evo, kao uvod mogao bih nekoliko podataka o željezničkoj mreži (normalnog kolosjeka) u ovoj državi. Razvoj mreže je tekao u vremenskom periodu od 1947 do 1989 god. sledećom dinamikom:

1947 god. otvorena dionica Drač (Durres) - Pečin (Peqin)
1949 god. otvorena dionica (Shkozet) - Tirana (Tirane)
1950 god. otvorene dionice Pečin (Peqin) - Kraste (Kraste) i (Papper) - Cerik (Cerrik)
1963 god. otvorena dionica (Vore) - Lač (Lac)
1968 god. otvorena dionica (Rrogozhinë) - Fjer (Fier)
1972 god. otvorena dionica (Kraste) - Libražd (Librazhd)
1974 god. otvorena dionica Libražd (Librazhd) - (Prrenjas)
1975 god. otvorena dionica Fjer (Fier) - Balš (Ballsh)
1979 god. otvorena dionica (Prrenjas) - Pogradec (Pogradec)
1981 god. otvorene dionice Lač (Lac) - Lješ (Lezhe) i Lješ (Lezhe) - Skadar (Shkoder)
1985 god. otvorene dionice Skadar (Shkoder) - (Hani i Hotit), Fjer (Fier) - (Narte) i (Narte) - Valona (Vlore)
1989 god. otvorena dionica (Milot) - (Rreshen)

Hani i Hotit je pogranična stanica i to je jedini krak željezničke mreže ka drugoj državi (Crna Gora). Na toj pruzi se nikada nije obavljao putnički saobraćaj tako da ne postoji putnička konekcija Albanije sa bilo kojom drugom državom.

Da se podsjetimo i malo istorije. U doba Envera Hodže (vladao od 1947 do 1980, umro 1985 god.) željeznica je popularisana kao vid transporta (samim tim što je i prvatno vlasništvo automobila bilo zabranjeno). Tokom albanskog ustanka 1997 god. (Rebelimi i vitit 1997) koja je izbila poslija kraha piramidalne šeme u kojoj je poginulo oko 3.800 ljudi uništeno je dosta infrastrukture, vagona i lokomotiva. Danas je stanje mreže očajno, teško da može da se nosi sa konkurencijom zvanom drumski saobraćaj. Na oko 450 km postojeće mreže koja je u manje-više lošem stanju brzine su ograničene na 40 km/h. Da pomenem još i to da niti jedna pruga nije elektrificirana.

Za vuču se koriste češke dizel-hidraulične lokomotive (ČKD S200) kojih je u periodu od 1968 do 1990 isporučeno 61 primjerak (koliko je poznato nikada svih 61 nisu istovremeno bile u upotrebi). To je i jedina lokomotiva koja se danas koristi na albanskim željeznicama. I ostale dizel lokomotive koje su kupovane bile su ČKD (iz Varšavskog bloka, naravno), no krajem osamdesetih/početkom devedesetih kupleno je 5 polovnih Krauss-Maffei lokomotiva iz Njemačke (godište sredinom šezdesetih) koje su do 2003 godine korišćene da vuku putničke kompozicije. Parne locomotive su korišćene do 1992 godine.

Putnički vagoni koji se danas koriste su kupljeni polovni te ih ima iz DB-a (Njemačka), FS-a (Italija) i PKP-a (Poljska). Dešava se da se neke linije privremeno ukidaju jer fali šina (neko ih je ukrao da bi je prodao u staro gvožđe). Izgradnjom novih prilaznih puteva Tirani dobar dio stanice i dio pruge je srušen. Postoje planovi da se napravi nova željeznička, ali ... U svakom slučaju planovi postoje, no oni su u slučaju Albanije još uvjek daleko od realizacije (koncentrisani su na razvoj drumskog saobraćaja).

Evo i link na zvanični sajt http://www.hsh.com.al/

Evo ga i link sa fotografijama sa albanske željeznice http://worldofrailways.net/gallery/thumbnails.php?album=31

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ima nekoliko tema o Albanskim željeznicama u Putopisima (dva moja i jedan Gruberov).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ima nekoliko tema o Albanskim željeznicama u Putopisima (dva moja i jedan Gruberov).

To je usput o željeznici u putopisima. Nek ostane ovo kao posebna tema.

Bilo je pregovora sa Albancima od strane HŽ-a. Rezgovaralo se o prodaji Francuza nakon prestanka vožnje kod nas.

Drugi interesantan podatak od unatrag nekoliko godina. Šef pograničnog kolodvora u Albaniji je bio albanski Srbin. Sa čovjekom se moglo normalno pričati jer je znao srpski.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Evo je i približna mapa albanskih željeznica

 

Albanske17E0eljeznice.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Evo još nekih podataka vezanih za albanske željeznice.

 

Period između 1975 i 1989 godine smatra se zlatnim dobom željeznice i to zato jer je željeznicom išlo preko 60% svog putničkog saobraćaja (danas je manje od 1%). Primjer, 1989 godine prevezeno je oko 10.500.000 ljudi dok je tokom 2010 god. prevezeno 650.000. 1989 godine željeznica je prevozila oko 25.000 tona tereta dnevno, sada jedva toliko mjesečno da preveze. 1989 godine na željeznici je radilo oko 8.000 ljudi, sada radi oko 1.700 ljudi a velika većina ima minimalnu platu od 123 eura mjesečno.

Godine 2003 premijer Fatos Nano potpisao je ugovor sa General Elektrikom u vrijednosti od 74,71 milion eura da se modernizuje pruga Drač - Tirana sa produžetkom kraka ka aerodromu. Sledeća vlada sa premijerom Sali Berišom ocjenila je da je to preskup projekat i otkazala ga. Zbog toga GE potražuje odštetu od 20,6 miliona dolara, no mislim da se završilo tako što je ministar koji je potpisao Ugovor tužen za zloupotrebu službenog položaja.

 

Inače, po procjenama EU potrebno je 225 miliona eura da bi se obnovila postojeća željeznička mreža i bila u koliko toliko pristojnom stanju.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da li netko zna kakvo je trenutno stanje putničkog prijevoza u Albaniji? Nema baš puno izvora i reportaža.

 

Navodno su svi vlakovi bili ukinuti krajem 2016, nešto malo je ipak vraćeno u veljači 2017, ali ništa se ne može potvrditi. Npr. vlakovi za Vlore možda idu, možda ne.

 

Planiram izlet u Albaniju ove jeseni, puno bih se zahvaljivao za svaku ažuriranu informaciju.


Levente -- pozdrav iz Mađarske

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iz priče kolege koji planira put u Albaniju čuo sam da Albanci trenutno imaju tri para putničkih vozova u zemlji.


Today Tomorrow Taurus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pozdrav!!

 

@levente, citiram prijatelja iz Elbasana: 'Petre, ide kad ima goriva, ide dok ne ispadne iz šina'

 

pozdrav,

 

Petar


...i onda je on mene pogledao a ja ne volim kad me neko pogleda....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prije par godina je srusen "kolodvor" u Tirani zbog gradnje neke brze ceste... Tako da ne znam da li se moze do Tirane vlakom, rekli su najrpije da ce koristiti jednu stanicu izvan grada, ali da li je to jos uvijek tako, ne znam.


Pozdrav iz Stubaka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja koliko sam procitao mislim da ce sagradit novu kolodvorsku zgradu a staru srusiti.


Cadillac is a true luxury brand compared to BMW

BMW is not even luxurious, its just an boring thing

Share this post


Link to post
Share on other sites

kolodvor u Tirani je srušen. Točno je rečeno, gradi se neka brza cesta a vlakovi stoje izvan grada. Planira se graditi novi no iskreno sumnjam da će biti nešto od toga.

Inače kolega mi je bio na putovanju skoro dva mjeseca Albanijom, puno pruge fali i tek nešto vlakova vozi. Jedan od funkcionalnih kolodvora je u Durresu:

vlak%2B%25282%2529.jpg

 

ukoliko vas općenito zanima putovanje Albanijom, bacite oko na njegov putopis:

http://hrbackpacker.com/putopis/?vrijednost=Albanija%20-%20I.%20dio


http://hrbackpacker.com/

 

Portal o samostalnim putovanjima i backpacking kulturi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prije par godina je srusen "kolodvor" u Tirani zbog gradnje neke brze ceste... Tako da ne znam da li se moze do Tirane vlakom, rekli su najrpije da ce koristiti jednu stanicu izvan grada, ali da li je to jos uvijek tako, ne znam.

Najbitniji grad u Albaniji i nema kolodvor. Ovdje očito prevladao cestovni + građevinski lobij. Uvjek može biti gore. Nažalost.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nista cudno.. Prema zapadu Europe zeljeznicko stanje iz dana u dan sve bolje, prema jugoistoku svaki dan stanje sve gore i gore...


Pozdrav iz Stubaka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nista cudno.. Prema zapadu Europe zeljeznicko stanje iz dana u dan sve bolje, prema jugoistoku svaki dan stanje sve gore i gore...

Zeljeznica nikad u Albaniji nije nesto narocito dobro stajala. Ovo stvarno nije iznenadjenje, treba samo malo pogledati na Google Maps da se vidi da su potpuno odustali od zeljeznice.


Down around the corner, half a mile from here

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tko bi rekao, Albanci krecu sa revitalizacijom zeljeznice i podizanjem brzine na 100 km/h izmedju Tirane i Draca. Ovo je doslo kao grom iz vedra neba.

 

 

TIRANA (Albania), May 10 (SeeNews) – The European Union (EU) said it granted 35.4 million euro ($42 million) to the Albanian government to back a 90.3 million euro project for the rehabilitation of the Tirana-Durres rail section and the construction of a new rail link to the Tirana International Airport.

The grant was extended through the Western Balkans Investment Framework (WBIF) to complement a 36.9 million euro loan offered by the European Bank for Reconstruction and Development (EBRD), the EU delegation office in Albania said in a press release late on Wednesday.

“The EBRD, the EU and its partners are stepping up their support for strategic transport links in Albania,” the statement said, following the signing of an agreement between the director for enlargement at the European Commission Christian Danielsson, EBRD’s head of Tirana office Matteo Colangeli, and Albania’s minister of infrastructure Damian Gjiknuri.

The funds will serve to modernise more than 34 km of the existing railway line between Tirana and Durres on the Adriatic coast,” the statement noted, adding that Durres is the country’s largest port and an important regional hub for international trade. Furthermore, the financing will help to build a new 7.4 km rail link, which will connect both cities to Rinas International Airport.

The state-owned Albanian Railways is already inviting pre-qualification bids for the two projects. The closing date for submitting applications is May 31 and the construction works must be completed in 30 months from start.

The railway upgrade in Albania is part of a larger initiative that aims to support connectivity in the region. The EBRD announced in December 2017 that it had committed 190.5 million euro in loans for major railway improvements in the Western Balkans. The EU is providing over 120 million euro in grants to ensure these projects can be carried out.

- See more at: https://seenews.com/news/eu-grants-354-mln-euro-to-albania-for-tirana-durres-rail-section-rail-link-to-airport-612152#sthash.mi2XImlI.dpuf

 

https://seenews.com/news/eu-grants-354-mln-euro-to-albania-for-tirana-durres-rail-section-rail-link-to-airport-612152


Pozdrav iz Stubaka

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.railwaygazette.com/news/infrastructure/single-view/view/tirane-airport-rail-link-tendering.html

 

 

ALBANIA: Companies have been invited to prequalify for a contract to rehabilitate the Durrës – Tiranë railway and construct a branch to serve Tiranë International Airport.

National railway HSH is to fund the project using a €36·9m loan from the European Bank for Reconstruction & Development and up to €35·5m in grants from the Western Balkans Investment Framework regional initiative of the European Commission, international financial institutions, bilateral donors and beneficiary governments.

The 36 km single-track line linking the capital with the main port is the busiest section of the Albanian network. It was built in 1951 and rehabilitated in 1996. Because the route is relatively modern, it is expected that the modernisation works would allow regional or suburban passenger passenger services to run at speeds of least at 100 km/h.

The proposed single track branch to the airport would begin at a triangular junction at the 27 km point of the Durrës – Tiranë line and require around 7·4 km of new track to reach the air terminal at Rinas.

A single contract is to be let to cover the civils, track and signalling works for both the rehabilitation and new construction elements of the project. Work is expected to take 30 months from commencement.

 

pozdrav

toma


Three Blind Mice

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zašto nije tekst na albanskom? Molim sve tekstove da budu na HRVATSKOM. Link od kud je tekst nek bude na jeziku od kud se preuzima.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zašto nije tekst na albanskom? Molim sve tekstove da budu na HRVATSKOM. Link od kud je tekst nek bude na jeziku od kud se preuzima.

Pravila foruma nalazu da se clanak od linka citira, a kako mozes citirati nesto na drugom jeziku? A link je kakav je, nemozes link mijenjati.


Down around the corner, half a mile from here

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ovaj link koji sam ja citirao je izvorno na engleskom jeziku.. Trazio sam i ja clanak na hrvatskom, ali nema ga nigdje. Buduci da pretpostavljam da dosta clanova naseg foruma razumije barem osnove engleskog, citirao sam ga da mogu generalno vidjeti o cemu je rijec :)


Pozdrav iz Stubaka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...