Jump to content

Solana Ston


ismic

Recommended Posts

Posjet solani u Stonu sam već duže vrijeme "pripremao", svake godine sam tamo 2 puta u godini, gledam i vidim kako bi mogao posjetiti solanu ali "ima vremena", "ajd neda mi se sada, budem za par dana". Logično, čim pišem ovaj putopis to znači da sam konačno bio u solani... :prof

Pa da već konačno krenem sa putopisom Solana u Stonu, jedna od tri solane u Hrvatskoj, najstarija u Europi i moguće na svijetu. Potječe iz 14. stoljeća i danas je u funkciji. Nastala je nakon što je Dubrovačka Republika 1333. kupila Ston i 1360. opasala ga obrambenim zidom.(Wikipedia)

Pošto ovo nije forum ljubitelja soli, ako takav i postoji :ne zna: , prebacit ćemo se na ono zbog čega sam i otišao tamo.

Solana Ston ima svoju uskotračnu 600mm željeznicu kao što se vidi na slici odmah pored nogu dlakavog nosoroga(mene)

sirinapruge600mm.jpg

 

Prije nego što počnem sa opisom solane evo jedne dok sam hodao sa parkirališta prema solani

img8135.jpg

 

Na ulazu sam platio relativno jeftinu ulaznicu od 10kn, i prvo što sam ugledao je

img8136.jpg

 

a zatim odmah gdje je lijeva strana kadra prethodne slike ide i prvi teretni vagon

img8137.jpg

 

Prvo sam krenuo lijevo

img8151.jpg

 

img8153.jpg

 

pa pogled nazad

img8154.jpg

 

pa malo pogled na bazene

img8143.jpg

 

vagoni koji se valjda ne koriste, teško je zaključiti što se koristi a što ne, zato što sol "ubija" sve metalno..

img8149.jpg

 

željeznički nadvožnjak

img8157.jpg

 

odnose se prema starim lokomotivama kao i HŽ

img8158.jpg

 

a koji je to proizvođač nemam pojma

img8159.jpg

 

tu je valjda bila skretnica

img8163.jpg

 

i nažalost nisam slikao depo zato što sam razgovarao sa ljudima koji su tamo sjedili kod tog depoa

ali se vidi na ovoj slici

img8156.jpg

Link to comment
Share on other sites

Neuništiva naprava. Stroj koji je obnovio Jugoslaviju. Još ih ima u voznom stanju...

Bilo ih je svugdje, recimo na motornim čamcima, a prvi put sam ih vidio na samohodnoj motornoj pili. Imao je karakterističan zvuk (mi smo ga zvali ''prdilica'').

Nego, reci ti jesi li kušao stonske kamenice? :wink:

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Nego, reci ti jesi li kušao stonske kamenice? :wink:

O, da, i to prvi put negdje tamo krajem 60-ih dok u Malom Stonu još nije bilo "Kapetanovih kuća", "Dukatovog" vrhnja za kuhanje i ostalih fensi-šmensi kerefeka. Nas smo trojica po nekom poslu putovali do Komolca pa smo nakon cjelonoćne vožnje stali u Stonu jer smo bili gladni. Bila je tamo jedna dugačka uska prostorija sa stolićima i štokrlima poput nekadašnjih sljastičarnica, a u prednjem dijelu je bio stol obijen limom. Sve je pripadalo Zadruzi školjkara. Lik je držao kamenice u kašeti pokrivenoj mokrom vrećom i kad smo ušli otvorio nam je bez suvišnih zašto tri tuceta školjki i narezao par limunova. Od pića bio je izvrstan domaći crnjak. Cijena? Ma, sitnica...

Kad smo izašli, ugledali smo na pragu susjedne prostorije (bila je to "obična" Zadruga) tri aboridžana kako čuče i pijuckaju pivo. Pita kolega u čudu: "Dobro, zašto piju toplo pivo kad ovdje ima takvo odlično vino?". A onaj treći mu otpovrne (bio je nešto iskusniji od nas dvojice): "Vino imaju i doma, ovdje su došli potrošiti!"

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Mislim da je ova druga lokomotiva(ona je u voznom stanju) ARAN, ali nisam 100% siguran.

A za školjke, najbolje je kada se ode od Malog Stona prema magistrali (ili u Drače), uz cestu su ljudi koji prodaju u takoreći trgovinama(mala kućica sa hladnjakom) gdje su kamenice i dagnje, onda se kupi jedno 10 kg dagnji i 15-ak kamenica i to se doma na buzaru pripremi :klopa: a još sa domaćim malim plavcem ajmeeee :cola:

Razne zamrznute dagnje nisu ni do koljena ovima...

No da nastavim, krenuo sam prema drugom skladištu jer su me tako domoroci uputili kada sam ih pitao ima li kakvog kretanja na željeznici.

 

Pogled u nepoznato

img8173.jpg

 

a sada iz nepoznatog pogled unazad

img8263.jpg

 

a tada sam vidio i moćnu dizelku sa vagonima

img8189.jpg

 

evo par slika vagona

img8179.jpg

 

img8255.jpg

 

img8247.jpg

 

manevarka marke homo sapiens

img8176.jpg

 

i prava lokomotiva

img8215.jpg

 

img8184.jpg

 

a sad par slika kako izgleda kompozicija

img8258.jpg

 

img8260-copy.jpg

 

img8242.jpg

 

a ovdje se vidi kako radi "brdski" dio željeznice, jednostavno zakače sajlu i sa vitlom dovuku vagon

img8250.jpg

 

A kao što se vidi na nekim slikama neki vagoni su polu prazni što govori o velikoj marljivosti iako ima i punih do vrha(to su vjerovatno turisti :mrgreen: )...Inače

većina ljudi na pelješcu ima taj nevjerovatan mentalitet, za sve ima vremena, sve ide polako, ako uopće ide.

U zadnjih neznam ni ja koliko godina jedine investicije u "mom" selu su igralište koje je napravljeno odmah uz obalu i tako je uništeno jedno 50m plaže i podzid koji drži cestu, ali je taj podzid napravljen nakon što je dobar dio ceste završio na igralištu.

Link to comment
Share on other sites

Hvala najljepša :smile: ,

A sada jedna meni ok i evo 3. djela,

img8195.jpg

 

kada sam završio sa skladištem krenuo sam prema bazenu gdje se vadila sol,

img8200.jpg

 

nakon 30-ak metara skakutanja po pragovima vidim ovo

img8208.jpg

 

a tu je lokomotiva

img8215.jpg

 

ovo je okretaljka za vagone

img8217-copy.jpg

 

a nakon što sam malo uživao gledajući kako lopataju :666:

krenuo sam prema natrag zato što je bilo užasno vruće

na ovoj slici se dobro vidi kuća sa palmama za koju mislim da je "upravna zgrada" ili tako nešto...(lijeva)

img8282.jpg

 

img8276.jpg

 

stanje pruge nije idealno ali to je ipak solana tako da je sasvim uredu...

img8289.jpg

 

malo se i obnavlja

img8292.jpg

 

A sada evo par detalja skretnice i općenito tog dijela koji vodi prema onom ranije spomenutom depou

img8296-copy.jpg

 

img8294.jpg

 

img8293-copy.jpg

 

img8297-copy.jpg

 

i nekakav stari dio

img8291.jpg

 

Na kraju sam ipak našao sliku depoa, slikao sam na odlasku..

img8299.jpg

 

i to bi bilo to, uglavnom isplatilo se dati 10kn za ulaznicu i svakako preporučujem posjet ako se nalazite u blizini.

Link to comment
Share on other sites

Odi na http://www.pohrani.com/?l/13n/3IA7xG0r/img8294.jpg , to je ta slikaskretnice, a gledao sam kako manevriraju i to ide tako da čovjek zaustavi lokomotivu prije skretnice, izađe i nogom pomakne ovaj pomični dio.

Imam i video kako to radi, ali je užasan zbog treskanja, imam objektiv koji radi super slike ali kad je video u pitanju tu je očajan jer nema stabilizaciju i još mu se motor od autofokusa čuje...al budem ga sad uploadao pa za jedno sat vremena najviše ga postam.

Link to comment
Share on other sites

..al budem ga sad uploadao pa za jedno sat vremena najviše ga postam.

bude za par sati jer ima 306MB a manje od 4 min

a kad uploadam video stavit ću ga kao još jedan reply pa bih zamolio moderatora da to sve stavi u ovaj post gdje sam odgovorio Marcu a ovaj post da se obriše, Hvala unaprijed! :--)

Link to comment
Share on other sites

Okretaljka za vagone je zakon!!! Iako je željeznička infrastruktura u dosta lošem stanju ipak još sve to funkcionira i redovito se koristi i to je daleko najbitnije. Vrlo lijepo si nam prikazao solanu, ako me ikada put nanese toliko južno svakako ću ju i osobno posjetiti.

Dinamika vozila i Okretna postolja

KONČAR – Električna vozila d.d.

Link to comment
Share on other sites

Hvala vam!

@Potros u lošem stanju je zbog najviše zbog soli, ali vjerujem da će to oni održavati zato što im je to najbolji način prijevoza do skladišta, a i solana se dosta razvija kao turistička destinacija a ne kao čista tvornica soli pa im je to kao jedna od ljepota koju pokazuju... ali uglavnom nevjerujem da čak i u daljoj budućnosti da će se prestati koristiti ... vidio sam i čak jednu rezervnu novu tračnicu stavljenu kod ograde..

 

a evo nakon puuuuuno minuta konačno se i video maloprije uploadao

https://vimeo.com/47717745

Link to comment
Share on other sites

Sa ogromnim zanimanjem sa posmatrao kako 'manevristi' sa svoje dvije konjske snage pomazu lokomotivi da radi manevru.

 

A i vuca posebno svakog pojedinacnog vagona sajlom uz onu rampu je prava kao i 'kocenje sajlom kasda se vagon spusta prazan

 

Vise je nego ocito da radnici-manevristi 'poznaju prugu/teren', tj. odlicno znaju gdje/na koju stranu je nagib i kada treba gurati.

 

Svaka cast na videu

BRAVO i HVALA

Link to comment
Share on other sites

Jako zanimljivo i dobro obrađeno :palac:

Ako se ne varam ovo ti je prvi putopis i jako je dobar, a i izabrao si jako zanimljivu lokaciju za prvi put. Samo nastavi tako, očito je da ti pisanje putopisa ide :palac:

Link to comment
Share on other sites

@Marco i meni su manevristi bili zanimljivi, iako meni je definitivno dio sa vučom u skladište najzanimljiviji

 

@ICE ma tehnički nije prvi, ali je prvi pravi putopis, i veliko HVALA tebi i svima na pohvalama to mi je veliki poticaj za buduće putopise a definitivno će ih biti, btw danas sam saznao da možda idem u BIH sljedeći tjedan pa se "otvorila" mogućnost da idem vlakom iz Bihaća do Sarajeva, pa ako imate savjeta ili prijedloga :--) jer ja ni nemam ideje vozi li uopće šta na toj relaciji

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Pokusao sam postaviti jednu staru i lijepu fotografiju tracnica, pragova i vagoneta u solani Ston, ali mi upload nije uspio, pa tu fotografiju dodajem putem linka

 

 

http://s809.photobucket.com/user/IgorLegaz/library/citadela/Ston?sort=3&page=1

 

 

Stonsolana_zps9e6e8a37.jpg

Edited by seabral
ubačeni [img] tagovi za direktni link na fotografiju
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

U ponedjeljak, 16.12.2013., otišao sam do Stona da snimim novu fotografiju, radi usporedbe sa starom, iz prethodnog posta.

 

Evo "uspoređujuće" (nove) fotografije

 

http://s809.photobucket.com/user/IgorLegaz/media/Sutorina/Ston/DSC00050_zps59057e5f.jpg.html?sort=3&o=3

 

 

 

Postavljam još dvije "uspoređujuće" fotografije, od kojih je prva iz 1953. godine

 

http://s809.photobucket.com/user/IgorLegaz/media/Sutorina/Ston/ston3_zps7a8be6b0.jpg.html?sort=3&o=1

 

a druga iz 2013. godine

 

http://s809.photobucket.com/user/IgorLegaz/media/Sutorina/Ston/DSC00040_zps67e6f2e1.jpg.html?sort=3&o=15

 

 

 

 

Lokomotiva, proizvedena u tvornici: "Jenbacher"

 

http://s809.photobucket.com/user/IgorLegaz/media/Sutorina/Ston/DSC00044_zps7454758c.jpg.html?sort=3&o=11

 

 

 

Lokomotiva, proizvedena u tvornici "Aran"

 

http://s809.photobucket.com/user/IgorLegaz/media/Sutorina/Ston/DSC00053_zps47d3f632.jpg.html?sort=3&o=4

 

http://s809.photobucket.com/user/IgorLegaz/media/Sutorina/Ston/DSC00052_zps272b70c3.jpg.html?sort=3&o=5

 

 

 

Vagoncini

 

http://s809.photobucket.com/user/IgorLegaz/media/Sutorina/Ston/DSC00051_zps7fc525d4.jpg.html?sort=3&o=6

 

http://s809.photobucket.com/user/IgorLegaz/media/Sutorina/Ston/DSC00047_zpsa7e48a20.jpg.html?sort=3&o=9

 

 

 

Šine

 

http://s809.photobucket.com/user/IgorLegaz/media/Sutorina/Ston/DSC00046_zpsf98052ad.jpg.html?sort=3&o=10

 

http://s809.photobucket.com/user/IgorLegaz/media/Sutorina/Ston/DSC00048_zps376e91be.jpg.html?sort=3&o=8

 

http://s809.photobucket.com/user/IgorLegaz/media/Sutorina/Ston/DSC00049_zpsdc2c05a2.jpg.html?sort=3&o=7

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...