Jump to content

Jedan mini putopis: Karolinom od Križišća do Plasa


Pfaff

Recommended Posts

... iliti kako od priručnog materijala napraviti pitu!

 

Ima već neko vrijeme kako se najbolja itd., itd... dobavila nekog posla u Selcu. Posao je iterativnog tipa, a danas je tome došao kraj. Bilo bi ljepše da toga ima više, ali ja moram svaki put glumiti trhonošu, a onda pokušati ubiti tri sata na obali plavog Jadrana. Selce je ubavo mjestašce (pogotovo sad kad još nema kućevlasnika iz unutrašnjosti), ali za railfana baš i nije neka Meka.

U međuvremenu sam iz očaja smislio nešto nalik na Stanleyeva šalabazanja duž zagrebačkih potoka s bizamskim štakorima pa ću vas, dragi moji i vrli štioci, prošetati jednom od mojih omiljenih ruta – starom Karolinom od Križišća do Plasa. Izvornom trasom, ne preko Hreljina!

 

Putešestvije počinjem nešto ranije – kavicom na terasi kafića "Kiss" s pogledom na bistro more i plovila koja se ljuljuškaju...

 

KriziscePlase01.jpg

 

Još je relativno rano pa mi sunce lijepo pada na Šilo koje se nalazi oma preko puta dubokog plavetnila

 

KriziscePlase02.jpg

 

S Magistrale, ooops!, Jadranske turističke ceste skrećem put Šmrike sretan da me nisu dohvatili oni s nekakvim čudnim kamerama. Danas su dobro rodili jer je lijep sunčan dan Pljuca.gif Od poteza Kraljevica – Crikvenica su napravili katastrofu. Svaki puteljak je dobio pravo pristupa na glavnu prometnicu pa je cijela cesta pod ograničenjima, a murija trlja šapice...

Za one koji ne znaju: ovo je Peškera na Krku

 

KriziscePlase03.jpg

 

Križišće na vidiku. Kao što ime mjesta kaže, tu se spajaju ceste iz Hreljina, Kraljevice, Vinodola, Šmrike i izvorna Karolina

Na onom podzidu visoko gore je sve donedavno pisalo TITO, a sad je netko to premackao plavom bojom, pretpostavljam zbog nailazećeg izbornog kongresa Adzeja pa da moguće prolazećim delegatima ne bude povrijeđena tankoćutnost Grinko.gif

 

KriziscePlase04.jpg

 

KriziscePlase05.jpg

 

Ja ću desno, smjerom odakle je došao ovaj plavi Škodilak

 

KriziscePlase06.jpg

 

Karolina je građena skromnim sredstvima i uglavnom je slijedila konfiguraciju terena. Izuzetak su možda dva velika i značajna objekta na njoj, Fajeri kod Gornje Slavice i velika serpentina iznad Križišća

 

KriziscePlase07.jpg

 

U relativno skromnoj dokumentaciji o Karolini (ipak je tome tristotinjak godina) postoji i ova grafika te serpentine

 

KriziscePlase08.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Iako je karolinska cesta relativno brzo ispala iz igre i prestala biti glavnom prometnicom na relaciji Karlovac – Rijeka, regionalno je ostala nezamjenjiva (da ne spominjem onu povjesnu epizodu kad se gradila elektrana "Krško" pa su po Lujzijani danima vozili nekakav golemi parogenerator, a prije toga su navrat-nanos poasfaltirali Karolinu kako bi na nju mogli skrenuti magistralni promet). Sama velika serpentina je iz nekog, meni nepoznatog, razloga isključena iz prometa pred nekih 30+ godina, a umjesto toga je uređen kraći iako gradijentno nepovoljniji smjer preko Hreljina. Pretpostavljam da se radilo o skraćenju puta, a "Tapredovi" autobusi koji su onomad spajali kolodvor Plase – Crikvenica s istoimenim turističkim gradom na obali su ionako davno otišli u bolja spominjanja.

 

Ideja mi je bila napraviti snimak vožnje po cijeloj dionici, ali su ostaci asfalta na dijelu poslije zavoja tako propali da je vožnja jako drmusava i snimak se pokazao neupotrebljivim. Stoga evo samo prvi dio – do zavoja

 

http://www.youtube.com/watch?v=RZV3OT2e_cA

 

Na ovoj se panorami snimljenoj sa samog zavoja lijepo vidi kako je Vinodol mogao u povjesti funkcionirati kao oaza mira i prosperiteta. S morske strane štite ga tristotinjak metara visoka strma brda, a ulaze gradine Bribira i Drivenika. Tu Mlečani baš i nisu imali puno šanse...

 

KriziscePlase10.jpg

 

Tribaljsko akumulacijsko jezero – dio sustava RHE "Nikola Tesla"

 

KriziscePlase11.jpg

 

Osvrtaj. Lijepo se vidi kako su prije 300 godina kvalitetno sagradili podzide ceste

 

KriziscePlase12.jpg

 

Na vrhu se nalazi ova čudna građevina. Malo mi je neobična za fortifikacijski objekt, a baš mi se i nije gacalo po travuljagi (kombinacija neravnog primorskog krša sakrivenog raslinjem i nije preporučljiva ako sam hodaš okolo – časkom ti se dogodi da slomiš gležanj, a onda čekaš satima dok te nađu)

 

KriziscePlase13.jpg

 

Summa summarum, cesta i nije tako silo neprohodna, pažljivom vožnjom do 5 km/h mogu se izbjeći sve opasnosti po ljudstvo i materijalna sredstva, a trud bude nagrađen. Za one koji dolaze iz smjera središnje Hrvatske / GK, ovo je mjesto gdje se nalijevo odvaja izvorna trasa ceste, a tu lijevo je i bus čekaonica...

 

KriziscePlase14.jpg

 

Pogled na MOL-ovo postrojenje u Urinju i Riječki zaljev s liburnijskom obalom u dubini

 

KriziscePlase15.jpg

 

Vegetacija je već postala opasno gusta pa se sve teže nađu lokacije za slikanje panorama. Zanimljivo je kako ljudski mozak filtrira vizualne šumove – kad se voziš nekom cestom, čini ti se da lijevo/desno puca prekrasan pogled. Onda staneš, izađeš iz vozila i ustanoviš da je svud uz cestu šiblje i raslinje ter da se niodkud ne može napraviti pristojna slika... Grinko.gif

Dolje u dubini je gradilište riječke obilaznice (?) na relaciji Kukuljanovo – Križišće, Bakarski zaljev i riječko zaleđe. Nažalost je sunce sad već malo previsoko za jako dobru sliku – trebalo bi biti ovdje u 8 ujutro, ali nisam takav manijak, ja sam ipak gospodin u ozbiljnim godinama!

 

KriziscePlase16.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Aaaaah! Napokon komadić pruge. Već sam bijo zaglibijo u ozbiljan OT.gif

 

KriziscePlase18.jpg

 

Ovo dolje je Hreljin sa svim svojim osebujnim stanovnicima VidBudale.gif

 

KriziscePlase19.jpg

 

Evo me kod "Slikokvakovog mosta"...

 

StanicaPlase75.jpg

 

... to je ono čuveno mjesto za sačekuše gdje lokomotiva u punom galopu izvlači vlak od Meje prema Plasama uz 26‰

 

StanicaPlase76.jpg

 

A na ovoj se panorami (možda) može vidjeti trasa pruge od Škrljeva pa do pred Melnice

 

KriziscePlase20.jpg

 

U Melnice ne idem, tamo sam već bio, ali ću skrenuti na ovaj cestuljak koji vodi do nove 25 KV EVP – tamo još nisam bio!

 

StanicaPlase77.jpg

 

Evo je, prilično opsežan kompleks (sličan onome u Delnicama)

 

StanicaPlase78.jpg

 

StanicaPlase79.jpg

 

Ovdje čuvam ja! Sljedstveno tome, ne idem bliže, samo ovako an mopasan

 

StanicaPlase80.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Aaaaah! Napokon komadić pruge. Već sam bijo zaglibijo u ozbiljan OT.gif

 

KriziscePlase18.jpg

 

Ovo dolje je Hreljin sa svim svojim osebujnim stanovnicima VidBudale.gif

 

KriziscePlase19.jpg

 

Evo me kod "Slikokvakovog mosta"...

 

StanicaPlase75.jpg

 

... to je ono čuveno mjesto za sačekuše gdje lokomotiva u punom galopu izvlači vlak od Meje prema Plasama uz 26‰

 

StanicaPlase76.jpg

 

A na ovoj se panorami (možda) može vidjeti trasa pruge od Škrljeva pa do pred Melnice

 

KriziscePlase20.jpg

 

U Melnice ne idem, tamo sam već bio, ali ću skrenuti na ovaj cestuljak koji vodi do nove 25 KV EVP – tamo još nisam bio!

 

StanicaPlase77.jpg

 

Evo je, prilično opsežan kompleks (sličan onome u Delnicama)

 

StanicaPlase78.jpg

 

StanicaPlase79.jpg

 

Ovdje čuvam ja! Sljedstveno tome, ne idem bliže, samo ovako an mopasan

 

StanicaPlase80.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Cestuljak ide dalje i prelazi prugu uskim mostićem. Nekoć je bio lijep kameni, ali su ga nakaradno pojačali betonom.

 

StanicaPlase82.jpg

 

Ovo bi moglo biti simpatično mjesto za neku sačekušicu, sam kad ne bi vlak trebalo danima čekati...

 

StanicaPlase81.jpg

 

StanicaPlase83.jpg

 

Ovo je glavni strujonapojnik za 25 KV instalaciju. Pretpostavljam još van uporabe

 

StanicaPlase84.jpg

 

StanicaPlase85.jpg

 

Ona kosa kanalica skriva napojne kablove

 

StanicaPlase86.jpg

 

Pruga je dole, a ja sam gore pa sam napokon na ti s infrastrukturom!

 

StanicaPlase87.jpg

 

Koja šteta za most, al' valjda je bilo potrebno.

Kasnije sam shvatio da cestica vodi do nekakvih telekomunikacijskig stupova i gornje točke gravitacijskog cjevovoda hidroelektrane pa pretpostavljam da su tuda vozili nešto teških tereta, stoga i ojačanje.

 

StanicaPlase88.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Pogled s mosta. Ovo vijuga uzbrdo prema kolodvoru Plase.

 

StanicaPlase89.jpg

 

Kosa kanalica na 26‰

 

StanicaPlase90.jpg

 

Idemo dalje cestom, možda nešto nađem (na više sam mjesta našao putokaz na kojem piše "Vidikovac" bez dodatnih pojašnjenja – s vidikovca se obično nešto da i vidjeti pa da vidimo)

Ovdje cestica siječe trasu nekog cijevnog transporta pa se u daljini vidi i more

 

KriziscePlase21.jpg

 

Cesta je u odličnom stanju, a nakon par kilometeri dolazim do vidikovca (Mahavica je brdo po čijem prisojnom obronku se vozim)

 

KriziscePlase22.jpg

 

Sad se sjećam da sam o ovome onomad nešto čitao

 

KriziscePlase23.jpg

 

Tribalj. Ono četvrtasto ograđeno je groblje

 

KriziscePlase24.jpg

 

Vinodolska dolina. U sredini tribaljsko jezero, a preko brda otok Krk. Iznad jezera je lijevo Šilo, a desno uvala Klimno

 

KriziscePlase25.jpg

 

Jezero je zapravo jako plitko

 

KriziscePlase26.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Križišće

 

KriziscePlase27.jpg

 

Kaštel Drivenik u uznapredovaloj fazi obnove

 

KriziscePlase28.jpg

 

Otok Krk – uvale Peškera i Voz s rtom Vošćica, iznad toga rezervoari "Janafovog" terminala

 

KriziscePlase29.jpg

 

Prelijepi most

 

KriziscePlase30.jpg

 

KriziscePlase31.jpg

 

Oj, šilo–bodilo!

 

KriziscePlase32.jpg

 

Da bih uspješno slikao, morao sam prekoračiti ogradu vidikovca i postaviti stativ na sam rub ambisa sveudilj pazeći da se unj ne strmopizdim. Među ostalim bijah nagrađen i ovim lijepim cvjetićima

 

KriziscePlase33.jpg

 

Video nadzor?

 

KriziscePlase34.jpg

 

Pfaffmobil je dotle grijao kosti na suncu

 

KriziscePlase35.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Dvoumio sam da li nastaviti cestom u smjeru istoka (morao sam se, naime, vratiti u Selce po Helga.jpg). Onda sam shvatio da se cesta vjerovatno spaja na onu nesretnu prometnicu koja se od Liča spušta preko kolodvora Drivenik u Vinodolsku dolinu. Kako mi nije ostala u najljepšem sjećanju, a Pfaffmobil ipak nije Lada njiva, odlučio sam se držati narodne izreke da je ... preko preče, a naokolo brže... i vratiti se odakle sam i došao!

Evo me opet kod novog EVP-a. Instalaciju čuva neki lik koji se sunča na suncu, a vozi auto s tablicama iz Đakova. Neki rashodovani RVR-ovac?

 

StanicaPlase91.jpg

 

Bundaš je pušten van žice i onda sam shvatio da je strašno star. Jadan šepa i jedva se kreće. Nije mu padalo napamet iskazivati agresivnost. Ipak djeluje impozantno

 

StanicaPlase92.jpg

 

Ajmo zaokružiti priču pa svratiti do kolodvora

 

StanicaPlase93.jpg

 

Stari EVP. Bogzna što će biti s tom zgradom kad/ako jednog dana pusti 25 KV struju?

 

StanicaPlase94.jpg

 

Pa nisu Plase ni tako nisko, ne?

 

StanicaPlase95.jpg

 

Osim sveprisutnih žutih vagona, na kolodvoru ničega. Ni prometnik se nije pojavio da me pit kog vraga radim pa ga nisam htio uznemiravati...

 

StanicaPlase96.jpg

Aha! Znam! To su sidra za pragove u zavoju... Roll2.gif

 

StanicaPlase97.jpg

 

Malo stare i malo nove infrastrukture

 

StanicaPlase98.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Kad smo popodne išli kući manje-više istom trasom, zatekao sam malo dalje od Zlobina na nekom okretištu usred ničega ovaj minibus bakarske "Dobre"

 

KriziscePlase36.jpg

 

Nedavno su kiše dobro natopile polja, šume i livade pa je i ovaj tulipan procvao pokraj klade koja više nikad neće procvjetati

 

KriziscePlase37.jpg

 

I u našem perivoju pred kućom su procvali maslačci i fergismajnihti!

 

KriziscePlase38.jpg

 

Za kraj – mali zemljovid. Označio sam trasu gibanja i točke slikavanja...

 

KriziscePlase39.jpg

 

Daklem, dragi kontinentaci, kad budete išli na plavi Jadran (a ne budete opterećeni viškom stvari i kenjkavom dječurlijom, a dan bude lijep), provozite se ovom trasom, isplati se!

 

Pozz!

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Jako lijepo i zanimljivo :palac:

Krčki most iz ove pozicije izgleda prekrasno, zapravo mislim da je iz ovog kuta njaljepši.

 

Stari EVP. Bogzna što će biti s tom zgradom kad/ako jednog dana pusti 25 KV struju?

 

http://i583.photobucket.com/albums/ss277/jkrema2/RijeckaPruga/StanicaPlase/StanicaPlase94.jpg

Vjerojatno ih čeka sudbina 3kV EVP-a između Zagreba i Moravica, koji napušteni polako propadaju.

Link to comment
Share on other sites

Inače, u Selcu ima nešto ostataka željezničke infrastrukture uskotračno-namjenskog tipa.

O tome smo pisali ovdje:

http://www.zeljeznice.net/forum/index.php?showtopic=51&view=findpost&p=234251

 

i prije toga, ovdje:

http://www.zeljeznice.net/forum/index.php?/topic/51-industrijske-pruge/page__view__findpost__p__310726

_______________________

Pozdrav iz Zagreba

Link to comment
Share on other sites

Daklem, dragi kontinentaci, kad budete išli na plavi Jadran (a ne budete opterećeni viškom stvari i kenjkavom dječurlijom, a dan bude lijep), provozite se ovom trasom, isplati se!

Lijep i zanimljiv putopis, a osvježava i neka sjećanja.

Ja sam se preko Križišća spuštao 1994. kada sam išao autom na ljetovanje u odmaralište firme moje supruge, na rtu Oštro. Pamtim da je cesta bila ''za vola ubit'', tj. prilično opasna za neopreznog vozača. Sa sobom smo vodili i dvije kenjkavice: moju kćer (legalno) i kćer mog kuma (švercali smo je u odmaralištu punih 10 dana).

Bribir mi nije ostao u najljepšoj uspomeni, unatoč prekrasnom krajoliku. U siječnju 1968. imali smo izviđački tečaj u Crikvenici, a završno druženje bilo nam je upravo u Bribiru. Netko se sjetio da nas vodi tamo (pješice od Selca pa uzbrdo) po buri od valjda 10 bofora. Nemam pojma kojim čudom smo se uspjeli popeti, a na prijevoju sam prvi put vidio stabla koja su toliko spigana od bure da rastu gotovo vodoravno.

Bribir mi je ostao u lijepom sjećanju samo zbog jedne pogodnosti: nikada prije ni kasnije nisam vidio tako lijepu i čistu sliku zvjezdanog neba kao te večeri na povratku. Duž puta često sam zastajao i buljio u nebo, a suputnici su naravno pitali koji mi je qrac i kaj glumim tu na buri. :mrgreen:

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Inače, u Selcu ima nešto ostataka željezničke infrastrukture uskotračno-namjenskog tipa.

Zanimljivo. I logično. Selce je prije WWII bilo sjedište "Sjevernog sektora obalne obrane". Nakon talijanske invazije brodovi (lake jedinice) su prebazirani u zaljev Klimno i kasnije potopljeni. Ne sjećam se imena zapovjednika, ali znam da je prilikom prodora nakavih ustaških okupacijskih prostrojbi u Crikvenicu, napravio od toga kratak proces, a zapovjednik ustaša (mislim da je bio Kvaternikov brat) je strijeljan.

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

To je bio kapetan bojnog broda Mirko Pleiweis. Nakon što je potopio sedam parobroda u Klimnu na minolovcu Malinska je doplovio do Obrovca gdje je potopio i njega. Od Obrovca do Slovenije je došao pješke preko Bosne i Hrvatske. Petra Kvaternika je streljao nakon zarobljavanja, a u napadu na ustaše je poginuo tadašnji gradonačelnik Đuro Hejdin.

"Rekbi da su sagradili ono komad željeznice, da njome plaše švrake i gavrane kroz našu Zagoru"

Juraj Kapić, 1891.

Link to comment
Share on other sites

Još je relativno rano pa mi sunce lijepo pada na Šilo koje se nalazi oma preko puta dubokog plavetnila

http://i583.photobucket.com/albums/ss277/jkrema2/RijeckaPruga/KriziscePlase/KriziscePlase02.jpg

 

Hvala ti na lijepim fotkama "mojeg malog mista" :D:palac:

Da si išao tjedan dana ranije, mogao sam ti mahati s druge strane c0202.gif

 

Ona kaldrma od Križišća prema Plasama me je svojevremeno (dvijetisuće i neke godine) demotivirala da izdržim do kraja. Cesta je bila full-interesantna, ali moj auto se full-jako drmao, pa nisam bio siguran da li bih sa svim kotačima došao gore. Osim toga, sa mnom je u autu bila moja tadašnja skwo :azdaja: , s kojom nije bilo niti teoretske šanse ovakvu avanturu izvesti do kraja :roll:

Link to comment
Share on other sites

Onda sam shvatio da se cesta vjerovatno spaja na onu nesretnu prometnicu koja se od Liča spušta preko kolodvora Drivenik u Vinodolsku dolinu. Kako mi nije ostala u najljepšem sjećanju

 

 

Da, točno. Cesta se spaja sa onom iz Liča i vodi preko Klamaruše u Grižane. Cesta je strma, uska i prolazi uz same provalije, ali je asfaltirana i jako lijepi pogledi pucaju s nje...

 

Stavit ću par svojih slika s te ceste, nećete se ljutiti....

 

 

g3-2.jpg

 

Pogled na Šilo

 

g2-5.jpg

 

Sveti Juraj u daljini

 

g4-2.jpg

 

Senj...

 

g6.jpg

g5.jpg

 

Vinodolska dolina....

 

 

speci.jpg

 

A ovo je prijevozno sredstvo....

 

Autom nisam kročio na ta brda jako jako dugo....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Još jedan fenomenalan putopis od tebe. Nego, primjetio sam nešto zanimljivo: na zemljovidu koji si postavio nema Tribaljskoga jezera. Znači, zemljovid je stariji od jezera, bar pretpostavljam. Al reci mi brzo ako nije tako. :rolleyes:

Levente -- pozdrav iz Mađarske

Link to comment
Share on other sites

Nego, primjetio sam nešto zanimljivo: na zemljovidu koji si postavio nema Tribaljskoga jezera. Znači, zemljovid je stariji od jezera, bar pretpostavljam. Al reci mi brzo ako nije tako. :rolleyes:

Iskreno, nisam uopće primijetio. Ne vjerujem da je zemljovid stariji od jezera. Moguće je jedino da jezero nije ucrtano jer je promjenjivih dimenzija (obuhvaća otprilike površinu koja je na zemljovidu blijedobijela). Na zemljovidu su ucrtani pravci cjevovoda RHE "Nikola Tesla" pa je prema tome i jezero trebalo biti tamo.

 

Sad sam provjerio detaljnu kartu 1:25.000. Ni tamo nije obilježeno jezero, jedino kanalizirani spoj ispusta s potokom Dubbračina koji kod Crikvenice utiće u more.

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...