Jump to content


Donacija

Opcije potpore stranici zeljeznice.net
Ako posjedujete kriptovalute, možete donirati i na adrese:

3P2r8a7BMvRiRppZXcQdYiGguhN4iHAWTA3 - WavesPlatform

0x630394fcfd4d4b5f6847dd071b0841c25a2bcad7 - Ethereum

1C1f1kP6uL9Bqxi1r8TA4FHGpJ7D2GMtmi - Bitcoin

Za više informacija pogledajte iduću poveznicu: http://goo.gl/Elo84w

Photo

Modeliranje tipične dionice pruge uskotračne željeznice BiH


  • Please log in to reply
54 replies to this topic

#1 staravreca

staravreca
  • Članovi
  • 33 posts
  • Joined 30.05.2010.

Posted 31.05.2010. - 21:18

Modeliranje tipične dionice pruge uskotračne željeznice u Bosni i Hercegovini

English version of this text will follow.

kako je sve je počelo ...

U srpnju 2004, posjetio sam Bosnu i Hercegovinu prvi put. Za vrijeme boravka imao sam mogućnost vidjeti ponovno otvaranje starog mosta u Mostaru. Na putu do starog mosta mi smo se vozili autom kroz dolinu Neretve. Bio sam fasciniran ovom okolinom i naravno, kao prijatelj željeznice sa tokom pruge na drugoj obali rijeke.

Od tada su dvije godine prošle, dok sam knjigu kupio "The Narrow Gauge Railway of Bosnia-Hercegovina" od Keith Chester. Slike od vijugajućih rijeka u divljem krajoliku od strmnih stijena i željezničke pruge su bile ovako očaravajuće, tako da sam se vozio vlakom Sarajevo-Mostar 2008 godine. Također imao sam mogućnost da se vozim na restauriranoj prugi Šargan Osmica.

Naposlijetku Roco je razvio austrianske MH6 u mjerilu HOe, ova lokomotiva liči JŽ-83 (ili, pogledaj tender, JŽ-97). Iako sam već imao maketu, odlučio sam se izgraditi "Jugoslovensku maketu". Čini se da nitko (barem u Njemačkoj) nije pokušao da nešto uradi na ovu tematiku. Iako sam potražio u raznolikim forumima nisam našao razmjerne makete. Možda nisam potražio točno ...

Epoha i tema makete

Uskotračne željeznice su se vozile do 1978 godine. Iako danas ima interesantnih aktivnosti u okviru musejskog prometa u Šarganu i Banovićima, najbolja epoha za stvarni prikaz ove teme je vrijeme između 1960 i 1970.

Cilj je da se tipični elementi i dijelovi krajolika uz pomoć diorame prikažu. Ove diorame trebaju se spojiti da ispadne jedna velika izložena maketa. Veličina diorame mora da bude odgovarajuća da se može transportovati. To naravno postavlja ograničenja za kompleksne scenarije, ali je moguće dostići vjerodostojno željnu atmosferu. Mjerilo je 1:87, za uskotračne željeznice sa 760mm širinom traga, dakle HOe.

Teme su/ću biti najprije:

Posted Image

(1) Pruga u dolini Neretve, koja je danas ispod površine vode akumulacijskog jezera. (gotovo)
(2) Odgovarajući za prvi scenarijo, tunel blizu Glogisnice, on će se dodati s lijeve strane diorame. (u građenju)
(3) Također odgovorajući prvi scenarijo je da je izgrađen čelični most iznad Neretve.
(4) Dolina Drine s kratkim tunelom i isječak litice u obliku C.
(5) Mali 2-3 tračni kolodvor u nekom selu bez autentičnog uzora. Zgrade trebaju se sastaviti i da izgledaju u narodnom stilu.
(x) Dopunski elementi da se omogući promet vlakova ili da se diorame u nekom drugom redu spoje.

Izvori i upotrebljeni elementi

Broj snimaka ovoga vremena je ograničen, kao što mi već dobro znamo. Fotografije i filmovi su bili komplicirani .. 'zabranjeno fotografiranje' .. ali ipak imamo dionice pruge, koje su usprkos tome fotografirali. Oni su vidljivi u knjigama i također u ovom forumu. To je moja baza. Imao sam 6 godine 1970. Nemam nikakve osobne uspomene iz onog vremena, onda nisam znao gotovo ništa o Jugoslaviji. Zaista bio sam s one strane Alpa prvi put 2004 godine.

Najvažnije detalji željezničke tehnike, kao profil svjetlosnog prostora ili najmanji polumjer možete saznati također iz knjige od Keith Chester.

Pridajem veliku vrijednost skladnoj imitaciji kraja, nažalost potrebni materijal nije baš povoljan. Svakako vizualni dojam je tako dobar da opravda troškove ... i najvažnja dragocjenost je utrošak rada na maketu. U ovu tekstu su proizvođači spomenuti, ali ne znam da li oni mogu izvoziti izvan Njemačke.

Dok se ja ustručavam samogradnje modelarskih zgrada, nažalost ne mogu uspjeti u gradnji lokomotiva i vagona. Da li ću to jednog dana uspjeti još ne mogu kazati. Srećom ima modela cestovnih vozila iz ovog vremena. Možda nađemo ubuduće nekog proizvođača koji izradi prikladne željezničke modele.

Postavljanje cilja

Nadam se, da ima osoba istoga mišljenja koje se bave sa ovom tematikom. Uskotračna Željeznica u Bosni i Hercegovini je bila najveća mreža u Europi. Premda je građena od strane okupacionih snaga nekada davno, ova željeznica je bila omiljena za većinu stanovnika i bila je akzeptirana kao stalni sastavni dio njihova života. Ova željeznica je historija, ali modeli trebaju podsjetiti ljude na njihovu historiju.

Obćenito ja znam, da tema željezničko modelarstvo sigurno nije u stanju sudjelovati s virtualnom svijetom i tako dakle grupa aktivnih modelaraca će biti u budućnosti uvijek manja.

Kad projekt bude svršen i bude predstavljen, ako se ništa nepredviđeno desi i kad se ja ne volim više uposliti sa ovom temom, ja ću dati besplatno (uz uvjet da je neko zainteresovan) ovu maketu u neki musej ili club u Hrvatskoj, Bosni ili Srbiji.

Prva etapa gradnje "dolina Neretve"

Baza je ova slika http://www.penmorfa....dubrovnik15.jpg. Ni umjetne gradnje ni stambene gradnje se nalaze u slici, samo se mora stvarati prirodni krajolik. Upadljive su strmine stijena, čist izgled sloja kamenja i neobična plava boja Neretve. Ovi elementi se trebaju ponovo u diorami pronaći.

Posted Image

Drveni okvir dimenzije 100 * 32 cm je napravljen djelomičano prema Fremo-normi http://www.fremo-net.eu/. Modulne prijelazne strane su napravljene od 2 cm debljine drveta, sve druge strane od 1cm debljine šperploče. 5mm tanko drvo je koristeno za formiranje brda, na ovo su tanke letvice ljepljene i one trebaju poduprijeti plastičnu mrežu. Željeznička pruga u ovom odsječku je potpuno ravna i će biti napravljena od sljunka debljine 1cm od plutenih obloga. "U brdu" postoji zakrivna pruga da se vlak nevidljivo na ishodište vrati.

Posted Image

Plastična mreža je ljepljena između daščica. Uske vrpce od papirnih krpa sprećavaju da drvno ljepilo se ne razlije.

Posted Image

Na mrežu će biti naljepljene papirne krpe sa običnim ljepilom za tapete. Nakon toga tanke pomočne letvice su montirane, da istaknu kamene slojeve. Kut je 15 stupanja, on je procijenjen iz postojeće slike ...

"Stijene" sastavljene ovako: Prvo se saliju sadrene ploče raznolike jačine, na primjer 1-3 cm. Kada se osuše moraju se poslije sušenja razbiti. Da se ploča potpuno ne rasprska, mora se zaštititi nerazbijeni dio s stegačom i daščicama. Istovremeno se odbijeni dio s drugom daščicom štiti. Onda će ulomak biti prilično ravan.

Posted Image

Pojedini ulomci su na teren učvršćivani sa gipsom. Gips koji se polako suši je od velike koristi jer proces traje vrlo dugo.

Posted Image

Čim se dugotrajno gipsanje završi, dalje se krajolik oboji sa Airbrush-uređajom. Važno je da se rupe ispune na stražnjem zidu (tamo gdje nikako gips nije dospio) i važno je isticanje slojeva. Prirodna bjelina gipsa ne smije nestati. Bojenje će biti izvršeno u nekoliko radnih etapa. Dodatna bijela zidna boja će biti nanijeta s kistom na površinu i zatim se radi sa nježnom žičanom četkom da pvršina bude hrpava.

Posted Image

Pluteni kolosiječni zastor je žućkast obojen, kolosijek (proizvođač Roco) je onda naljepljen. Kolosijek je lemljen na dvije zašarafljene bakrene ploče na ivici diorame, da se ne ošteti prilikom sudara susjednog segmenta. Rijeka se sastoji od umjetne vode firme Faller-a i sa različitim pigmentnim bojama će se dobiti tipična boja modrine Neretve. Na obali su mali kamenčići, koji se korste kao sredstvo za posipanje po ulici kad snijeg padne u Njemačkoj, da se ne kliže.

Posted Image

Bojenje je uskoro svršeno. Prve biljke između kamenitih pukotina slojeva su posađene. Radi toga upotrebljavam materijale proizvođača Heki i Noch (Woodland Scenics).

Posted Image

Koristim modelski makadam od njemačkog proizvođača Asoa. Makadam je po mjerilu i također raspoloživ kao vapnenac. Sa specialnim ljepilom i ispravljačem lijevanja vršim posipanje makadamom korak po korak. Upotrebljavam prah vapnenca za pijesak nestjenovitog terena.

Posted Image

Nakon priključka opskrbnih kablova, kolosijek je obojen hrđaste boje.

Posted Image

Osim biljaka koje između slojeva rastu trebaju još samo mali i veći grmovi. Koristim proizvode od firme Silhouette. Uz pomoć brezovog lišća koje ima vrlo jasnu boju, modeliraću šikare.

Posted Image

Grm na obali. Dojam je neočekivano prirodan i uvjerljiv.

Posted Image

Zadnji detalj koji još nedostaje su telegrafski stubovi. Oni su prilično skupi ali oni su od metala i imaju odvojene bijele izolatore (proizvođač Brawa)

Posted Image

Drvena diorama je zeleno obojena, jer ne smeta vizualni dojam. Stražnja strana je crno obojena, da izbjegne svjetlucanje svjetla kroz pukotine krajolice. Na kraju će se realizirati spajanje kablova po Fremo-Normi i spojne bušotine će biti bušene na susjedni segment.

Posted Image

Ne želim gubiti nadu, da će jednog dana, austrianski MH6 imati jugoslavensku sestru, možda JŽ-83 ... :wink:

Zahvaljujem mojoj nevjesti Azri na pomoć prijevoda.
Onaj tko nađe pravopisne greške smije ih zadržati.

#2 asalat

asalat
  • Članovi
  • 211 posts
  • Joined 23.12.2005.

Posted 31.05.2010. - 22:48

Bravo staravreca :wink:

#3 josip

josip
  • Članovi
  • 5,675 posts
  • Joined 17.11.2008.
  • LocationVelika Gorica

Posted 01.06.2010. - 09:40

Ovo je odlično, sve je lijepo istaknuto. Bravo!! :wink:

#4 keko

keko
  • Članovi
  • 333 posts
  • Joined 18.08.2006.

Posted 01.06.2010. - 10:18

Izgleda fantastično!!! Bravo!!!

#5 staravreca

staravreca
  • Članovi
  • 33 posts
  • Joined 30.05.2010.

Posted 01.06.2010. - 19:32

Modelling of Typical Track Sections of the Narrow Gauge Railways of Bosnia-Hercegovina

(engleska verzija teksta)

How everything started ...

In July 2004 I visited Bosnia and Hercegovina for the first time. During the stay I also had the chance to join the re-opening of "stari most" in Mostar.

On the way to the celebration we travel by car through Neretva valley. I was fascinated by the landscape and of course, as a railway enthusiast, by the course of the railway on the other side of the river.

Two more years went by until I bought the book "The Narrow Gauge Railways of Bosnia-Hercegovina" written by Keith Chester. The pictures of meandering rivers in a wild landscape, of steeply rising rock faces and small winding railways in between were so awesome, that I decide to travel Sarajevo-Mostar by train in the year 2008. I also had the opportunity to ride on the narrow gauge train of the rebuilt track of Sargan Osmica.

Finally the Austrian MH6 was introduced from Roco in HOe scale, this loco resembles the JZ-83 (or consider the tender, the JZ-97). Althought I have a model-railway layout already, I was confirmed in my decision to create a Yugoslavian layout also. I believe, that at least in Germany, no one tried this subject before. Even when I look into different Forums in the internet, I didn't find layouts. Maybe I didn't try hard enough ...

Period and subject

The narrow gauge railways last approx. up to 1978. Although there are optimistic activities in operating heritage railways in Sargan and Banovici today, the best period for the layout would be the time from 1960 to 1970.

The objective is to create typical elements of the landscape with several dioramas. These dioramas should be connectable to create a bigger layout. The size of the dioramas must be chosen in a way that they are transportable. Therefore complex scenery will be certainly limited, but in sections you can nevertheless convey satisfactorily the desired atmosphere. Scale is 1:87, therefore for narrow gauge railways of 760mm HOe is used.

Subjects are or will be:

Posted Image

(1) The line in the Neretva gorge, which today is under the water surface of the reservoir. (finished)
(2) matching the first scenery, the Glosgosnica tunnel, which will be on the left the side of the first diorama. (under constr.)
(3) also matching the first scenery, the crossing of the Neretva on a steel bridge.
(4) Drina gorge with short tunnel and c-shaped cutting.
(5) A small two or three track station of a village without historical origin. Buildings should be created in the typical local style.
(x) Additional elements to enable train operation or to connect the dioramas in different order.
Sources and material

The number of photographs of those times are limited, as we all know. Taking pictures was something very special ... 'zabranjeno fotografiranje' ... but nevertheless there are pictures of the railway. You can look at them in books and also in the internet. These pictures are my basis. In 1970 I was 6 years old. There are no personal memories of this time, I didn't know anything of Yugoslavia in those times. In fact 2004 was the first time I crossed the Alps and went south ...

The most significant technical details, like clear cross-section definitions or smallest radius, you will also find in the book of Keith Chester.

I attach importance to harmonious layout of the landscape, sadly the necessary materials aren't cheap. However the visual impression will justify the costs ... the most valuable item will be hours of work, which you need to create the layout. In this text, I will name the manufacturers, if they are able to deliver their products outside Germany at all, I do not know.

While I'm not afraid of self-constructing buildings, I can't keep up with self-constructing locomotives and waggons. If I will have the confidence to do so in future, I'm not able to state. Luckily you can get road vehicles of that period. Perhaps, we will find a model-railway manufacturer, who will produce appropriate models in future.

The goal

I hope, there are similar-minded people, who also are concerned with this topic. After all it was the biggest narrow gauge network of Europe.

Even though it was built by an occupying power, the railway won its favours of most of the inhabitants and was considered integral part of their lifes. The railway is history, these models should remember people of this history.

Generally I'm aware of model-railways will certainly not be a rival to the virtual world and the group of active model-railway enthusiast will become rather smaller than bigger.

If this project is finished and also presentable, if no unforeseen circumstances will come up and if I will no longer engage with this topic, I will give away the layout to a museum or a club in Croatia, Bosnia or Serbia (if people are interested, it will be free of charge).

First section "Neretva gorge"

Starting point is this image http://www.penmorfa....dubrovnik15.jpg.
Neither civil engineering works nor buildings are existent, "only" the landscape is to be created. Remarkable is the steepness of the rocks, the visible structure of rock formations, the extraordinairy blue colour of the Neretva. These essentials should be visible on the diorama.

Posted Image

A wooden frameworks (size 100 * 32 cm) is created mostly according to FREMO http://www.fremo-net.eu standards. The sides connecting the moduls are made of 2cm wooden boards, all other sides consists of 1cm plywood. 5 mm plywood is used to form the mountain, small wooden slats are glued on the plywood to hold the mesh. The railway track in this section is completely straight and will be build on a 1cm road bed made of cork. "Inside the mountain" a shadow line is available, to enable trains to return invisibly to the starting point.

Posted Image

The mesh is glued between the wooden panels. Small stripes of kitchen paper will help to keep the wood glue in place.

Posted Image

On the mesh, normal kitchen paper is applied by using ordinary wallpaper paste. Small wood laths will be added to support the characteristic rock formations. The angle of 15 degrees is estimated from the existing photo ...

"Rocks" are created as follows:

At first small plaster boards are casted in various thicknesses (e.g. from 1-3 cm). After drying, the boards were smashed. To beware the board being completely fragmented, you have protect the non-disintegrated part with wooden slats and a bar clamp, whereas the piece to cut off has also to be protected with another piece of wood. The fracture will be relatively straight.

Posted Image

The single pieces will be attached to the area with plaster. Slowly drying moulding plaster will be advantageous, because the work will take very long.

Posted Image

After finishing the long work with plaster, the emerging landscape has to be painted with an airbrush-system. It is important to paint the gaps of the back plane, where no plaster is applied and you have to accentuate the layers. The bright white should not disappear. Coloring should be done in several steps. Additionally white wall paint will be coated wit a brush on several areas, which had to be roughened using a small steel brush after it.

Posted Image

The road bed will be painted in a yellowish colour, the track (manufacturer Roco) will be glued on the road bed. At the edges of the diorama, the track must be soldered on two small conductor track boards, which are itself screwed to the underground. This should avoid the tracks being ripped off, when the diorama collides with a neighbouring segment. The river is made from artificial water of the company Faller, various pigment colours will create the typical blue colour of the Neretva. The river bank consists of small stones, such as you can find as winter gritting for the streets in Germany.

Posted Image

Colouring is nearly finished. Also the first cracks between the different rock layers are vegetated. I use materials from the manufacturers Heki and Noch (Woodland Scenics).

Posted Image

For the ballast I use products of the German manufacturer Asoa. The ballast is true to scale and there is a limestone version avalailable. Using a special glue and a drag reducer the ballast will be created in several steps. Limestone-powder will be used for the imitation of sand on non-rocky areas.

Posted Image

The tracks will be painted rubiginous after being connected to supply cables.

Posted Image

Besides of the vegetation, which is growing between the layers, small and middle-size bushes are needed. I use the products of the manufacturer Silhouette. Using birch foliage (which has a very bright colour), shrubs are imitated.

Posted Image

A single bush on the river bank. The impression is surprisingly natural.

Posted Image

The last detail still missing are the telegraph poles. Quite expensive, but with individual white insulators you can buy them from manufacturer Brawa.

Posted Image

The diorama gets a green coating, so that the visual impression will not be disturbed. The back of the mesh is painted black to avoid light shining through the gaps of the landscape. Finally the cabling is done according to Fremo standards. The holes for connecting neighbouring segments are drilled.

Posted Image

I will not give up the hope, that one day there will be a Yugoslavian sister of the Austrian MH6 ... :o
Onaj tko nađe pravopisne greške smije ih zadržati.

#6 nikola

nikola
  • Isključeni korisnici
  • 4,159 posts
  • Joined 25.09.2005.

Posted 02.06.2010. - 21:30

ODLIČNO!

Što se tiče JŽ 83 ona niti nije nužna jer su tokom WWI neke Mh6 bile na ispomoći u BiH; sve je to austrijska gradnja i vrlo slično.

Osim te lokomotive u BiH i ostalim exYU prostorima je vozilo i nekoliko lokomotiva U (JŽ 188) koje u H0e radi Liliput.

Jedina moja primjedba su Roco vagoni na gornjim slikama. To su vagoni njemačke vojske iz WWII i nikako ne pašu na ove prostore. Puno bolji, iako ne idealni, su Liliputovi 4-osovinski teretni pa čak i putnički. Još bolji, ali i skuplji, su poneki putnički vagoni sa Mariazellerbahna (tip '1912.') koje u H0e radi Ferro Train (nisu ni tako skupi; koštaju po 79 eur)

http://shop.ferro-tr.../1/12/1202.aspx

http://shop.ferro-tr...1202/10424.aspx

http://shop.ferro-tr...1202/10429.aspx

Još ću malo potražiti po netu koji H0e vagoni bi koliko-toliko pasali u ovu 'priču' (npr. teretni 3-osovinci).

#7 nikola

nikola
  • Isključeni korisnici
  • 4,159 posts
  • Joined 25.09.2005.

Posted 02.06.2010. - 22:13

Dosta austrijskih teretnih i službenih 2-osovinskih i 3-osovinskih vagona u H0e radi (ili je radio) Ti-Ho.

http://81.223.140.138/homep_2.html

http://81.223.140.138/sitemap.html

http://81.223.140.13...dels/t0056.html
http://81.223.140.13...dels/t0068.html
http://81.223.140.13...dels/t0034.html
http://81.223.140.13...dels/t0035.html
http://81.223.140.13...dels/t0047.html
http://81.223.140.13...dels/t0087.html
http://81.223.140.13...dels/t9157.html
http://81.223.140.13...dels/t0094.html
http://81.223.140.13...dels/t0160.html
http://81.223.140.13...dels/t0060.html
http://81.223.140.13...dels/t0057.html
http://81.223.140.13...dels/t0011.html
http://81.223.140.13...dels/t0070.html
http://81.223.140.13...dels/t0083.html
http://81.223.140.13...dels/t0085.html
http://81.223.140.13...dels/t0142.html
http://81.223.140.13...dels/t0058.html
http://81.223.140.13...dels/t0050.html
http://81.223.140.13...dels/t0136.html
http://81.223.140.13...dels/t0162.html
http://81.223.140.13...dels/t0163.html
http://81.223.140.13...dels/t0164.html
http://81.223.140.13...dels/t0161.html
http://81.223.140.13...dels/t0116.html
http://81.223.140.13...dels/t0075.html
http://81.223.140.13...dels/t0053.html

Iako, vjerojatno, nisu baš identični onima koji su vozili u BiH mislim da bi se dobro uklopili u priču, pogotovo 3-osovinci a i službeni.

#8 nikola

nikola
  • Isključeni korisnici
  • 4,159 posts
  • Joined 25.09.2005.

Posted 02.06.2010. - 22:33

Evo i nekoliko upotrebljivih Liliput H0e modela.

http://www.liliput.d...it1=0&seite_a=0
http://www.liliput.d...it1=0&seite_a=0
http://www.liliput.d...t1=20&seite_a=2
http://www.liliput.d...t1=20&seite_a=2

Teretni 4-osovinci trenutno nisu u ponudi ali ih se može naći.

Posted Image

#9 nikola

nikola
  • Isključeni korisnici
  • 4,159 posts
  • Joined 25.09.2005.

Posted 02.06.2010. - 23:00

Na raznim bosanskim šumskim i industrijskim željeznicama je vozilo svašta uključujući HF110C i HF130C; lokomotive njemačke vojske iz WWII.

Roco H0e HF110C
http://www.reynaulds...Roco/33231.aspx
http://www.reynaulds...Roco/33233.aspx


Bemo H0e HF130C
http://www.modellbah...30-C--Ep-V.html

Dosta bitan detalj iz Bosne je pretovar sa neke šumske ili industrijske pruge na 'pravu' uskotračnu željeznicu, na nekoj stanici, pa bi se i to moglo dodati na ovoj maketi.

#10 nikola

nikola
  • Isključeni korisnici
  • 4,159 posts
  • Joined 25.09.2005.

Posted 03.06.2010. - 03:37

Stanična zgrada koja mi pada napamet je Auhagen 11369 'Bahnhof Plottenstein H0'.

http://auhagen.de/in...3&xtc_pid=15227

Posted Image

Posted Image

To je jedini velikoserijski model neke tipične austrijske stanične zgrade sa kraja 19. stoljeća.

#11 staravreca

staravreca
  • Članovi
  • 33 posts
  • Joined 30.05.2010.

Posted 05.06.2010. - 20:35

Nikola, hvala lijepa za puno informacija. :hai

Ideja da ja uzmem obzir industrijske ili šumske pruge smatram da je dobra.

Imao sam problema sa izborom lokomotiva i vagona. Mislim da JŽ 188 i HF-lokomotiva pašu više na industrijske pruge ili na kraće distancije (zaliha ugljena ...).

Nažalost nisam našao ispravne 4-osovinske teretne vagone. Oni izgledaju preusko. Možda ću ja u buduće preugraditi te vagone.

Punički vagoni od Firme Ferrotrain bi se dobro uklopili u temu. Oni imaju ispravnu formu krova, samo red prozora nije identičan.

Stanična zgrada je dobra baza, ali ja mogu predstaviti kompletnu samogradnju, na primjer http://i164.photobuc..._Kolodvor_A.jpg

Evo će biti sljedeći dio http://i164.photobuc..._24-07-2005.jpg

Oprosti da je duže trajalo dok sam ti odgovorio jer trebao sam tekst dati da se kontroliše i da li je sve na hrvatskom točno napisano. :shock:
Onaj tko nađe pravopisne greške smije ih zadržati.

#12 nikola

nikola
  • Isključeni korisnici
  • 4,159 posts
  • Joined 25.09.2005.

Posted 06.06.2010. - 23:14

Evo primjera šumske željeznice.

http://www.zeljeznic...er=asc&start=60

Posted Image

Zelena HF130C je jedna od dvije koje su vozile na pruzi Zagreb-Samobor (u Bosni je završila M31 sa slike a M32 je u Željezničkom muzeju u Zagrebu).

Parna lokomotiva sa slike nije HF110C ali bi na maketi mogla biti. Baš u to vrijeme (sredina/kraj 70-ih) je jedna iz Bosne došla na prugu Zagreb-Samobor u namjeri da se njom organiziraju turističke vožnje. To nije uspjelo jer je pruga '79. ukinuta a lokomotiva je danas izložena u parku u Samoboru.

#13 nikola

nikola
  • Isključeni korisnici
  • 4,159 posts
  • Joined 25.09.2005.

Posted 06.06.2010. - 23:25

Evo još jedan zgodan primjer lokomotive koja je iz Njemačke otišla u Bosnu i onda se opet vratila u Njemačku.

http://www.jagsttalb.../bielefeld.html

Posted Image

#14 nikola

nikola
  • Isključeni korisnici
  • 4,159 posts
  • Joined 25.09.2005.

Posted 07.06.2010. - 02:46

Za one koji ne prate 'modelarstvo' otvorio sam temu i na 'uskotračnim željeznicama'.

http://www.zeljeznic...pic.php?t=11544

#15 staravreca

staravreca
  • Članovi
  • 33 posts
  • Joined 30.05.2010.

Posted 25.10.2010. - 20:04

Gerhard iz austrijskog foruma http://www.schmalspu...opic.php?t=6656 je stupio sa mnom u kontakt. Njegova strana je na Flickr http://www.flickr.co...with/2872595756

Gerhard gradi prikladne modele ... Mi smo se sreli na izložbi u Austriji ("Schmalspur Expo 2010" u Mittersillu).

Posted Image

Sledeće godine Gerhard će pokazati njegove lokomotive na dioramama.

Posted Image

Druga diorama je skoro gotovo, još čekam dostavu nekih biljaka.

Posted Image

Dobio sam nelakirane wagone od firme Ferro-Train. Ove trebaju da se lakiraju prema uzoru. Tražim slike od vagona zbog opisa, za vrijeme samo znam http://www.drehschei....php?17,4852059
Onaj tko nađe pravopisne greške smije ih zadržati.

#16 milan_s

milan_s
  • Moderatori
  • 7,236 posts
  • Joined 17.09.2006.
  • Location-

Posted 25.10.2010. - 20:51

Ovo je odlično. To je južni portal poznatog tunela Glogošnica na
Neretvanskoj pruzi, između Jablanice i Aleksinog Hana, kod kojeg
uskotračna pruga prelazi na desnu obalu rijeke Neretve.

Posted Image

#17 staravreca

staravreca
  • Članovi
  • 33 posts
  • Joined 30.05.2010.

Posted 30.11.2010. - 21:51

Diorama broj 2 ... :?

Drugi segment pokazuje tunel kod Glogošnice. On se spaja na prvu dioramu na lijevoj strani. Druga diorama stvara prijelaz do ravnijeg terena. Sledeći elementi moraju dioramu značiti:

1. Tunel, koji je na jednoj strani u stijeni istućen. Na drugoj strani je ulazni portal tunela prema jednom realnom uzorku napravljen.

2. Stijene, koje formiraju izbočine iznad željezničke pruge i nisu osigurane (što djeluje izuzetno riskantno za skeptične Srednjoeuropljane kao i za mene :mrgreen:)

3. Mala konstrukcija mosta, koja dozvoljava odljev vode.

The second segment shows the tunnel near Glogošnica. The segment is connected to left side of the first diorama. This diorama will be the transition to smoother terrain. Following elements will identify the diorama:

1. A tunnel, which is carved into the rock without portal on one side. On the other side you will find a tunnel portal modelled on a real portal.

2. Rock which will overhang the railway and is not protected against rock slide (something which will frighten safety addicted middle-european people like me :wink:).

3. A small bridge, which will provide the drainage of water.


Posted Image
Posted Image

Konstrukcija drveta je gotova. Cijev tunela i prvi dijelovi stijena su bili izrađeni. Za to ja sam koristio kalupe za lijevanje. Gradio sam kalupe od kartona. Na nutarnjoj strani tunela su bile tri papirne cijevi umetnute jedna u drugu i omotane sa aluminijskom folijem. Folija stvara autentičnu strukturu stijena zato što je izgužvana.

The construction of the wooden frame is finished. Also the tunnel section and first parts of rock are modelled. Therefore I used a casting mould, which I made from cardboard. For the inside of the tunnel I used 3 "telescoped" inner cardboard rolls of toilet paper, which are wrapped with aluminium foil. The foil will authentically mould the structure simply by being wrinkled-up.

Posted Image

Uskoro ću položiti pruge, tek zatim ću formirati planinu zbog tunela.

Of course, tracks must be laid first, because of the tunnel. Then the rock formation should be modelled.

Posted Image

Na poleđini brda izabrao sam portal tunela, koji se nalazi u našem forumu
(tunel: gornja Rupotina) http://img219.images...24/tunel3xt.jpg.

Zato što mi se nije nikakav kupovni portal tunela dopao, izradio sam portal iz pojedinačno izrezanih kamenja jedne zidne ploče.

On the rear side of the rock formation, I modelled a tunnel portal, which I found in our forum (tunnel: gornja Rupotina) http://img219.images...24/tunel3xt.jpg

I didn't find a portal, which you can buy in the shops, therefore I created the portal from single stones, which I cut out of a brickwork texture sheet.


Posted Image

Kakav je izgled mosta imam malo informacija, zato sam ja uzeo za uzor ovaj most http://img189.images...85/dsc06143.jpg. Struktura je konstruirana od plastičnih profila.

I did not really know, how the small bridge looked like, therefore I take this bridge http://img189.images...85/dsc06143.jpg as a prototype. The bridge is made of plastic girders.

Posted Image

Ovaj put su stijene mračnije nego kod prve diorame. One su bile izrađene sa airbrush-uređajom. Za Neretvu koristio sam obojenu umjetnu vodu.

This time the rocks are a little bit darker than on the first diorama. The painting was done with an airbrush-system. Colourated artificial water is used to model the Neretva.

Posted Image

Po odsječcima oblagao sam zemlju sa specijalnom folijom trave (firma 'Silhouette', Karstboden (kršena zemlja))

Posted Image

Za razliku od prve diorame crnogorična drva se nalaze na diorami ovaj put. Firma Garta http://www.gatra-modellbau.de proizvodi ova drva, drugi grmovi su proizvodi firme Silhouette. Kupio sam manja drva (grmovi), jer veličina biljaka i veličina brda mora biti prikladna i sveukupni izražaj je bolji.

Tko se opredijeli za samogradnju visokovrijednih drva, trebao bi vidjeti ovdje: http://www.stummifor...hp?f=51&t=18449 .

Unlike the first diorama we I need conifers on the new diorama. The German company Garta http://www.gatra-modellbau.de manufactures appealing trees, the other bushes are products of Silhouette.
I bought smaller trees (bushes), because I tried to retain the correct proportion between the rock formation and the trees.

If you are interrested in DIY-construction of high quality tress, please look here: http://www.stummifor...hp?f=51&t=18449


Posted Image

Diorame su postavljene jedna do druge i su spojene vijkom. Neizbježna pukotina ne treba udariti u oči, jer neki grmovi su stavljeni ispred pukotine.

The dioramas are bolt together. The inevitable gap should not be visible very much, therefore some bushes a placed to hide the gap.

Posted Image

Posted Image

Prognoza budućeg postupka:

Sledeći modul će imati ulazne skretnice, prijelaz ceste preko željezničke pruge, neka vozila i najmanje dvije domaće kuće. Korak po korak, diorame će biti zahtjevanije ...

What next ...

The next modul shall be the turnout section of a station, a level-crossing, some vehicles and at least two "native" houses. Step by step, the dioramas will become more and more ambitious ...

Onaj tko nađe pravopisne greške smije ih zadržati.

#18 asalat

asalat
  • Članovi
  • 211 posts
  • Joined 23.12.2005.

Posted 30.11.2010. - 22:04

Ajooj majko mila! Svaka čast :mrgreen:

#19 milan_s

milan_s
  • Moderatori
  • 7,236 posts
  • Joined 17.09.2006.
  • Location-

Posted 30.11.2010. - 22:22

Ovo je umjetnost!

#20 Barney

Barney
  • Moderatori
  • 2,061 posts
  • Joined 10.06.2006.
  • LocationZagreb

Posted 30.11.2010. - 22:30

Uistinu. Prava umjetnost. Pohvale autoru... :mrgreen:

Barney
Najpametniji čovjek na svijetu je onaj koji je izmislio WC školjku. Nikom nije uzeo mjeru, a svima odgovara.




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users