Jump to content


Photo

Sarajevo - Konjic (Narentabahn) Neretvanska pruga (1)


  • Please log in to reply
360 replies to this topic

#1 milan_s

milan_s
  • Moderatori
  • 6,389 posts
  • Joined 17.09.2006.
  • LocationToronto - Sarajevo

Posted 27.01.2009. - 01:33

---------------------------------------------------------------
Sarajevo - Konjic (Narentabahn) Neretvanska pruga (1)
---------------------------------------------------------------


Dionica uskotracne pruge Sarajevo - Konjic je otvorena za promet 1.8.1891.
To je bila zadnja kompletirana dionica koja je Neretvanskom prugom
(Narentabahn) povezala luku Metković sa Sarajevom.
Sirina kolosijeka ove pruge je bila 760 mm (2' - 5 9/10" = 2.493408 ft).

Smatraju je najtezom dionicom, jer je za savladjivanje prevoja preko planine Ivan
koriscena Abtova dvolamelna zupcanica, u sest sekcija, ukupne duzine 18.8 km.
Originalna duzina pruge izmedju Sarajeva i Konjica je bila 55.8 km.

Tijekom prve polovice 30-tih godina 20. stoljeca je ucinjena znacajna rekonstrukcija
ove dionice ciji cilj je bio da se dvije sekcije sa zupcanicom zamijene adhezionom prugom.
U sastavu tih izmjena probijen je novi bazni tunel Ivan, sa rekonstruiranim kolodvorom
Bradina, a izbacen iz upotrebe stari vrsni tunel Ivan sa pripadajucim istoimenim kolodvorom.
Sa sjeverne suprotne strane je napravljena nova adheziona petlja kod Raštelice, sa novim
kolodvorom Raštelica. Kod Tarčina je probijen tunel Osenik, cime je izbacena istoimena
sekcija zupcanice.

Takvo stanje je ostalo do ukidanja pruge za promet 5.11.1966. radi pustanja
u promet nove pruge normalnog kolosijeka Sarajevo - Ploče 26.11.1966.
U tom vremenskom periodu na uskotracnoj pruzi ...

Stanice i stajalista su isli redom:
-----------------------------------------
  0·0  0·0  Sarajevo
  2·9  2·9  Alipašin Most
  5·7  2·8  Stup
  7·4  1·7  Ilidža
11·4  4·0  Blažuj
18·1  6·7  Hadžići
25·0  6·9  Pazarić
31·7  6·7  Tarčin
37·0  5·3  Raštelica
43·2  6·2  Bradina
47·8  4·6  Brđani pod Ivanom
51·3  3·5  Podorašac
56·4  5·1  Konjic

SAKONP.MAP.1910.200K.
Na austrougarskoj karti iz 1910. godine se vidi originalna uskotracna pruga od Sarajeva do Konjica,
podijeljena u dva dijela: Sarajevo - Pazarić (1) i Pazarić - Konjic (2).
Razmjera je 1 : 200000.

1.                                      2.
Posted Image Posted Image

NP.1.
Ovaj grafikon iz 1957. godine obiluje raznim tehnickim podacima vezanim za
dionicu Neretvanske pruge od Sarajeva do Konjica, pocev od redoslijeda stanica,
medjusobne udaljenosti, ukupne kilometraze, datuma pustanja u promet pojedinih dionica,
pa do opremljenosti stanica, broja kolosijeka, polozaja stanicne zgrade, nadmorskih visina,
maksimalnog nagiba, minimalnog poluprecnika krivine, itd.

Posted Image

#2 sdz361

sdz361
  • Članovi
  • 596 posts
  • Joined 27.08.2007.

Posted 28.01.2009. - 00:37

Evo kako je u uzdužnom profilu izgledala stara i nova trasa pruge preko Ivana.
Posted Image
Posted Image

#3 milan_s

milan_s
  • Moderatori
  • 6,389 posts
  • Joined 17.09.2006.
  • LocationToronto - Sarajevo

Posted 28.01.2009. - 07:58

SAKONP.MAP.1986.25K.
Ovo je prvi set karata razmjere 1 : 25000 od Sarajeva do Blazuja iz 1986. godine.
Dakle, na njima se vidi pruga normalnog kolosijeka. Uskotracna pruga je na
ovom potezu manje-vise slijedila slicnu putanju. Kad budemo imali odgovarajuce
karte iste razmjere iz ranijeg perioda, postavicemo ih na ovoj temi.

1.                                      2.                                      3.
Posted Image Posted Image Posted Image

4.                                      5.                                      6.
Posted Image Posted Image Posted Image

7.                                      8.                                      9.
Posted Image Posted Image Posted Image

#4 milan_s

milan_s
  • Moderatori
  • 6,389 posts
  • Joined 17.09.2006.
  • LocationToronto - Sarajevo

Posted 30.01.2009. - 07:13

SAKONP.MAP.YX01.25K.
Sljedeci set karata pokriva trasu pruge od Blazuja do Pazarica.
Ne znam iz koje godine su ove karte. Pretpostavljam iz 70-tih.
Na broju 18 se lijepo vidi trasa stare uskotracne pruge
kako vijuga juzno od pruge normalnog kolosijeka. Karte su razmjere
1 : 25000, sto znaci da jedan kvadrat predstavlja
jedan kvadratni kilometar.

10.                                    11.                                    12.
Posted Image Posted Image Posted Image

13.                                    14.                                    15.
Posted Image Posted Image Posted Image

16.                                    17.                                    18.
Posted Image Posted Image Posted Image

#5 milan_s

milan_s
  • Moderatori
  • 6,389 posts
  • Joined 17.09.2006.
  • LocationToronto - Sarajevo

Posted 31.01.2009. - 05:35

SAKONP.MAP.YX01.25K.
Idemo dalje prema jugu do novog tunela Ivan.
Na broju 27 istocno od pruge normalnog
kolosijeka je cesta izgradjena na trasi stare
uskotracne pruge sa starim tunelom Ivan.

19.                                    20.                                    21.
Posted Image Posted Image Posted Image

22.                                    23.                                    24.
Posted Image Posted Image Posted Image

25.                                    26.                                    27.
Posted Image Posted Image Posted Image

#6 milan_s

milan_s
  • Moderatori
  • 6,389 posts
  • Joined 17.09.2006.
  • LocationToronto - Sarajevo

Posted 31.01.2009. - 21:06

SAKONP.MAP.YX01.25K.
Sada se spustamo prema jugu kroz tunel Ivan,
prolazimo Bradinu, nailazimo na Lukac most,
malo dalje stizemo u Brdjane pod Ivanom,
pa sve do petlje iznad Provaznice.

Ova dionica je veoma zanimljiva.

Na broju 29 se vidi novi tunel Ivan lijevo,
i stari tunel Ivan desno. Tu je kolodvor Bradina.

Na broju 30 se vidi izgradjena cesta po
napustenoj trasi uskotracne pruge za zupcanicom
koja je sluzila sve do pocetka 30-tih godina.

Na broju 31 se vidi da uskotracna pruga
prelazi na suprotnu stranu normalnotracne pruge
odmah juzno od kolodvora Bradina.

Na broju 33 se lijevo vidi Lukac most na
uskotracnoj pruzi sa zupcanicom.

Na broju 34 stizemo u Brdjane pod Ivanom
koji nije oznacen na karti.

Na broju 35 je petlja iznad Provaznice.


28.                                    29.                                    30.
Posted Image Posted Image Posted Image

31.                                    32.                                    33.
Posted Image Posted Image Posted Image

34.                                    35.                                    36.
Posted Image Posted Image Posted Image

#7 milan_s

milan_s
  • Moderatori
  • 6,389 posts
  • Joined 17.09.2006.
  • LocationToronto - Sarajevo

Posted 01.02.2009. - 07:44

SAKONP.MAP.YX01.25K.
Uskotracna pruga sa zupcanicom silazi do Podorasca,
a onda se dolinom rijeke Tresanice spusta do Konjica.
Pruga normalnog kolosijeka prije Konjica pravi niz
petlji, te na taj nacin savladjuje znatnu visinsku razliku.

37.                                    38.                                    39.
Posted Image Posted Image Posted Image

40.                                    41.                                    42.
Posted Image Posted Image Posted Image


Ovo je mjesto gdje treba prikazati detaljnu i kompletnu kartu
visestruke petlje normalnog kolosijeka na prilazu Konjicu.

RAMPA
Posted Image

#8 milan_s

milan_s
  • Moderatori
  • 6,389 posts
  • Joined 17.09.2006.
  • LocationToronto - Sarajevo

Posted 03.02.2009. - 04:55

----------------------------
Pazarić - Railway Station
----------------------------


PAZRST.1.
Ovo je snimak kolodvora u Pazaricu iz perioda
kada je okretnica bila potrebna za potrebe
prometa na sekciji zupcanice preko Osenika.

Posted Image

PAZRST.2.
Izgradnjom tunela Osenik na novoj
trasi pruge pustenoj u promet 1935,
sekcija zupcanice preko Osenika je napustena.
Okretnica u Pazaricu vise nije bila potrebna.

Posted Image

#9 sdz361

sdz361
  • Članovi
  • 596 posts
  • Joined 27.08.2007.

Posted 03.02.2009. - 22:21

Kao dopunu Milan-ovim kartama evo isečka sa karte Vojno Geografskog Instituta Kraljevine Jugoslavije iz 1933. godine na kojoj se vidi i nova i stara trasa preko Ivana, kao i stari put.
Posted Image
Posted Image

#10 Great Cornholio

Great Cornholio
  • Članovi
  • 1,719 posts
  • Joined 17.01.2007.

Posted 03.02.2009. - 23:34

Da se i ja konacno javim na ovu meni "domacu" temu :D

Prvo da upitam moderatora, hocemo li ovde prebacivati postove koje smo vec postavili na glavnoj temi ili ce ici sve iz pocetka?

sdz361

Kao dopunu Milan-ovim kartama evo isečka sa karte Vojno Geografskog Instituta Kraljevine Jugoslavije iz 1933. godine
na kojoj se vidi i nova i stara trasa preko Ivana, kao i stari put.

Odlicna karta, konacna potvrda onoga u sta sam dogo vremena sumnjao.
Stara uskotracna trasa preko Ivana, izmedju Rastelice i Bradine se skoro 100% podudara sa danasnjim putem M-17.

Da jos dodam, kada smo vodili polemiku o famoznoj "Provaznici", mislio sam da se radi o velikoj krivini kod drugog slova a
gdje na karti pise Bradina. Na kraju je ispalo da nisam upravu, mada po karti sada vidite zasto sam to mislio.

#11 milan_s

milan_s
  • Moderatori
  • 6,389 posts
  • Joined 17.09.2006.
  • LocationToronto - Sarajevo

Posted 04.02.2009. - 01:29

sdz361 mi cita misli.
Kad je napravio ovaj post, ja sam se upravo spremao da ponovo nacrtam
onu famoznu skicu sa sest sekcija zupcanice od Podorasca do Pazarica.
Zavrsio sam preliminarnu fazu ucrtavanja trase, ali bih zamolio sdz361 ako
ima na ovoj karti iz 1933. dio izmedju Pazarica i Tarcina da ga postavi.
Inace, stara cesta preko Ivana izgleda da je bila vratolomna.

Great Cornholio
Sve sto je izmedju Sarajeva i Konjica, ne ukljucujuci samo Sarajevo, a
ukljucujuci Konjic, ide ovdje. Ja radije ne bih samo citirao stare postove,
nego bih ih editirao, konsolidirao, po mogucnosti poboljsao i slicno.
Ne bih kopirao sve postove, nego one koji su kvalitetniji, vrijedniji ...

#12 sdz361

sdz361
  • Članovi
  • 596 posts
  • Joined 27.08.2007.

Posted 04.02.2009. - 20:19

Konačno sam dobio nešto skeniranih predratnih vojnih karata iz Vojnogeografskog instituta. To je možda samo trećina onog što bi nam bilo interesantno ali i tako je interesantno. Što se ovog dela tiče karta "Konjic" pokriva parče od Ilidže do Ostrožca ali je nemoguće postaviti je na forum u celini. Njeno prilagođavanje forumu bi je učinilo praktično nečitljivim. Ali parče po parče je u svakom slučaju moguće. Dakle evo dela od Pazarića i Tračina. Ovde se vidi samo stara trasa jer je ovaj deo karte urađen 1932. godine.
Posted Image

Oko ovih karata da dodam da će sigurno najinteresantnije biti šumske pruge. Njihove mreže su najčešće bile mnogo razgranatije nego što smo mislili. Ali to će biti u odgovarajućim temama. Ovde će te videti onu od Hadžića u pravcu Bjelašnice.

#13 milan_s

milan_s
  • Moderatori
  • 6,389 posts
  • Joined 17.09.2006.
  • LocationToronto - Sarajevo

Posted 05.02.2009. - 10:09

Hvala sdz361.
Ova zadnja karta mi je puno pomogla da najzad nacrtam
korektnu kartu zupcanice od Podorasca do Pazarica.
Nisam bio siguran kako je isla trasa preko Osenika.

SAKONP.MAP.ZUPCANICA.
Nacrtao sam kompletnu i detaljnu kartu zupcanice preko
Ivana i Osenika, sa originalnom trasom pruge iz 1891,
kao i izmjenama iz 1931, i 1935.

Posted Image

#14 igorail

igorail
  • Članovi
  • 1,244 posts
  • Joined 18.01.2006.

Posted 05.02.2009. - 19:27

Zdravo Milane !

Odlično si prikazao cjelovitu dionicu Južne uskotračne pruge :D , na kojoj je nekad bilo
primjenjeno sveukupno čak 6 zupčastih sekcija (od Podorašca pa do Pazarića) :wink:

Hvala sdz361.
Ova zadnja karta mi je puno pomogla da najzad nacrtam
korektnu kartu zupcanice od Podorasca do Pazarica.
Nisam bio siguran kako je isla trasa preko Osenika.

Na 44-toj strani teme:"Zeljeznicka stanica - kolodvor uskog kolosijeka u Sarajevu":
http://zeljeznice.ne...pic.php?p=90597,
odnosno na mom postu:
http://www.zeljeznic...p?p=89813#89813
se mogu vidjeti i ove, najmanje na ovom forumu prikazane dionice, koje su bile pod zupcima,
kao i pristupne dionice pruga, u dodiru sa ovim sekcijama :wink: .

Tu su prikazane dionice:

(Klikni na sliku ispod !) ::::::::::::::::::: (Klikni na sliku ispod !) ::::::::::::::::: (Klikni na sliku ispod !)
Posted Image :::::::::::::::: Posted Image ::::::::::::::::::::: Posted Image
Dionica Tarčin - Pazarić :::::::::::::::::: Uskotračna sekcija :::::::::::::::::::::: Uskotračna sekcija
20.XI 1908. g. sa dvijema ::::::::::::::::: Tarčin - Raštelica :::::::::::::::::::::::: Raštelica - Ivan
zupčanicama na sekcijama :::::::::::: (u to doba samo Stara :::::::::::::: sa odvojkom Raštelica - Lisin
Pazarić - Osenik i ::::::::::::::::::::::::::: R.) od 20. XI 1908. g. :::::::::::::: Karta je od 20. XI 1908. g.
Osenik - Tarčin

Također na 7-moj stranici teme "Identifikacija fotografije":
http://www.zeljeznic...t=6334&start=90,
tj. na mom postu:
http://www.zeljeznic...p=168703#168703,
kao i na Milanovom postu:
http://www.zeljeznic...p=168709#168709

vidljive su pojedine sekcije ove dionice Južne (Narentabahn) uskotračne pruge, kao i priključna/odvojna
šumska pruga Raštelica - Ivan - Lisinska brda... :

(Klikni na sliku ispod !) ::::::::::::::::::::: (Klikni na sliku ispod !)
Posted Image ::::::::::::::::::::::::: Posted Image
Uskotračna dionica :::::::::::::::::::::::::: Uskotračna sekcija
Ivan - Raštelica, :::::::::::::::::::::::::::::: Raštelica - Ivan,
sa odvojnom šumskom ::::::::::::::: sa odvojkom Raštelica - Lisin.
prugom od Raštelice :::::::::::::::::::: Karta od 20. XI 1908. g. je
stare ka Lisinu, za :::::::::::::::::::: "preklopljena" sekcijom novije
izvlačenje šumsko - :::::::::::::::::::::: karte iz 1986.g.. Zato je
- drvnih sortimenata ::::::::::::::::: vidljiv dupli otisak lokaliteta !

Svakao je zanimljivo istaći, da je pri modernizaciji dionice Stara Raštelica - Nova
Raštelica - Tunel Bradina - Bradina
(koja je završena jula/srpnja mjeseca 1931.g.), početni
dio odvojka od Stare Raštelice [početna usponska pruga u pravcu, od kojih 100 - tinjak
metara
], a zatim i dio velike serpentine, u usponu na desno, iskorišten od stare, već postojeće
(jedino ne znamo, da li do tog datuma, već i ukinute, ili možda čak i demontirane) pruge,
ka bogatim šumskim revirima planina Ivan i Lisin.

Da li je od dotične šumske pruge, na udaljenosti od cca 300 + XX, YYY metara postojala, tj.
napravljena i skretnica u desno, ka Novoj Uzanoj Raštelici i dalje, ka dvije usponske serpentine
i novom tunelu Bradina, ili se 1931.g. sve moralo ipak graditi iznova, morat ću "konsultirati"
knjigu Dževada Juzbašića: "Izgradnja željeznica u BiH u svjetlu Austrougarske politike od ....."

Evo citata:

Erar je izgradio i kolosijek koji se odvajao kod Raštelice od glavne pruge i služio za
izvlačenje ogrevnog drveta sa Ivan - planine {Prema L. Dimitzu* (op. cit.,
str. 258 - 259), dužina ovog kolosijeka iznosila je 7,69 km.}.

Šume na Ivan - planini iskorištavala je i "Jela d. d. za eksploataciju i eksportiranje
drveta
", koja je 1911. godine naslijedila firmu Rafael Z. Finci & comp.. Preduzeće
je posjedovalo pilanu u Tarčinu i u svom ugovornom području imalo krajem 1916.
godine
17 km željezničke pruge. {Kao napomena 27; up. J. Lakatoš i A. Despić,
op. cit., str. 29.}

_________________________________________________________
L. Dimitz* = Dimitz Ludwig > "Die Forstliche Verhältnisse und Einrichtungen Bosniens und
der Herzegowina, Wien 1905.
" =~~= "Šumski uvjeti u BiH (stanje BH šuma) i odnos institucija
Bosne i Hercegovine spram njih
"

Sigurno je, ako ništa drugo, iskorišten donji stroj ove šumske pruge, koji se mogao iskoristiti od
Stare Raštelice, pa sve do dužine od nekih 150 ÷ 220 metara prije kolodvora Nova Raštelica Uzana.

igorail ! :wink:
Odbojnike na tramvaje !

"""""""""""""""""""""""""""""

Svaki pravi railfan naprosto zadrhti kad u prolazu primjeti, da se na željezničkom semaforu

pojavi ZELENO svjetlo !

#15 sdz361

sdz361
  • Članovi
  • 596 posts
  • Joined 27.08.2007.

Posted 05.02.2009. - 20:44

igorail je napisao:

Svakao je zanimljivo istaći, da je pri modernizaciji dionice Stara Raštelica - Nova
Raštelica - Tunel Bradina - Bradina (koja je završena jula/srpnja mjeseca 1931.g.), početni
dio odvojka od Stare Raštelice [početna usponska pruga u pravcu, od kojih 100 - tinjak
metara], a zatim i dio velike serpentine, u usponu na desno, iskorišten od stare, već postojeće
(jedino ne znamo, da li do tog datuma, već i ukinute, ili možda čak i demontirane) pruge,
ka bogatim šumskim revirima planina Ivan i Lisin.


Nemoguće je bilo bilo šta iskoristiti od šumske pruge sem eventualno same trase a i to ne bez prepravke jer i pored iste širine koloseka tehnički elementi ovih pruga su se dosta razlikovali. Šine su na šumskim prugama bile daleko laganije, pragovi manji i polgani u manjem broju, manje kvalitetni, zastor šumskih pruga nikad nije bio od kvalitetnog kamena kakav je morao biti za glavnu prugu kakva je bila Sarajevo - Konjic itd. Takođe minimalni radijusi krivina su sigurno bili neodgovarajući.
Međutim ja imam jedno pitanje. U svim listama koje sam ja video (statistike BiH železnica, Keithova knjiga i sl.) se navodi da je ova šumska pruga (Jele D.D.) išla od stanice Tarčin a ne od Raštelice. Ako sam dobro shvatio igorail-e ti ovde navodiš da se ona odvajala od stanice (Stara) Raštelica.

#16 igorail

igorail
  • Članovi
  • 1,244 posts
  • Joined 18.01.2006.

Posted 06.02.2009. - 01:00

igorail je napisao:

Svakao je zanimljivo istaći, da je pri modernizaciji dionice Stara Raštelica - Nova Raštelica -
- Tunel Bradina - Bradina
(koja je završena jula/srpnja mjeseca 1931.g.), početni
dio odvojka od Stare Raštelice [početna usponska pruga u pravcu, od kojih 100 - tinjak
metara
], a zatim i dio velike serpentine, u usponu na desno, iskorišten od stare, već postojeće
(jedino ne znamo, da li do tog datuma, već i ukinute, ili možda čak i demontirane) pruge,
ka bogatim šumskim revirima planina Ivan i Lisin.


Nemoguće je bilo bilo šta iskoristiti od šumske pruge, sem eventualno same trase, a i
to ne bez prepravke, jer i pored iste širine koloseka, tehnički elementi ovih pruga su se
dosta razlikovali. Šine su na šumskim prugama bile daleko laganije, pragovi manji i polgani
u manjem broju, manje kvalitetni, zastor šumskih pruga nikad nije bio od kvalitetnog
kamena, kakav je morao biti za glavnu prugu kakva je bila Sarajevo - Konjic itd. Takođe
minimalni radijusi krivina su sigurno bili neodgovarajući.

Međutim ja imam jedno pitanje. U svim listama koje sam ja video (statistike BiH
železnica, Keithova knjiga i sl.) se navodi, da je ova šumska pruga (Jele D.D.) išla od
stanice Tarčin, a ne od Raštelice. Ako sam dobro shvatio igorail-e, ti ovde navodiš
da se ona odvajala od stanice (Stara) Raštelica.


sdz361, u ovim BH krajevima, a posebno u regionima oko planina Igman, Bjelašnica,
Ivan, Lisin i drugih planina, koje su tada, a na svu sreću, dobrim dijelom i danas dosta
bogate šumsko - drvnim bogatstvima, bilo je mnoštvo šumsko-lokalnih i brdskih pruga,
od kojih je za mnoge, vjerovatno kroz burnu historiju, do dan danas nestala bilo kakva
dokumentacija i dokaz o nekdašnjem postojanju :( . Na svu sreću :D , nije nestala za sve
takve pruge, ali zaista ih je bilo, pa skoro se može šaljivo reći, "neizmjeran broj" u A-U
vremenima (šumskih, provizornih, privremenih i ostalih sličnih vicinalnih pruga).

Tako je vjerovatno bilo i odvojnih šumsko-industrijskih pruga, koje su započinjale baš
iz kolodvora Tarčin, jer je opće poznato, da je kod samog kolodvora u Tarčinu bila velika
parna pilana
u vlasništvu ovog Rafaela Z. Fincija & comp., a kasnije "Jele d. d. ...".

Slična "prašuma" šumskih pruga i željeznica je započinjala iz uskotračnog kolodvora
Hadžići i išla dalje u šumske revire Bjelašnice i Igmana, kao i u region Žunovnice.
Mnoge od ovih pruga su bile krajnje provizorne, mnoge čak i sa drvenim tračnicama,
a dobar dio njih je odmah, po završetku eksploatacije drveta, na datim lokalitetima
kompletno demontiran (šine + pragovi) i odnesen na druga mjesta :wink: .


Kako je ovo karta, koja je ostala iz "bakinih vremena", a i fizički je posjedujem kod
sebe, zaista je odlično vidljivo, da polazi od Stare Raštelice Uzane i dalje ide, onako,
kako se vidi na priloženim mapama, postavljenim na mom ranijem postu i po citatu iz
Knjige Dževada Juzbašića :wink: .

Citat sam doslovce prenio, bez mjenjanja ma i tačke ili zareza (plus što sam još
dodao legende i fus note u cjelini) :wink: .
Tako da tu nema zabune, a g. Dž. Juzbašić je zaista eminentan istraživač, naučnik i
profesor (mislim i akademik), ali i neovisno o tome, sam siguran da su njegovi izvori
pedantni i pouzdani u svakom slućaju :wink:

igorail ! :wink:
Odbojnike na tramvaje !

"""""""""""""""""""""""""""""

Svaki pravi railfan naprosto zadrhti kad u prolazu primjeti, da se na željezničkom semaforu

pojavi ZELENO svjetlo !

#17 milan_s

milan_s
  • Moderatori
  • 6,389 posts
  • Joined 17.09.2006.
  • LocationToronto - Sarajevo

Posted 06.02.2009. - 01:50

... Međutim ja imam jedno pitanje. U svim listama koje sam ja video (statistike BiH železnica, Keithova knjiga i sl.) se navodi da je ova šumska pruga (Jele D.D.) išla od stanice Tarčin a ne od Raštelice. Ako sam dobro shvatio igorail-e ti ovde navodiš da se ona odvajala od stanice (Stara) Raštelica.

Dok Igor ne nadje vremena da se javi, evo ja da potvrdim.
Da, ta sumska pruga se vidi na staroj karti koju je postavio Igor,
a odvaja se odmah jugozapadno od stanice Rastelica (stara), otprilike
na mjestu gdje je napravljeno da se odvaja nova uskotracna pruga
za novi tunel Ivan, 1931. Tu se te dvije trase preklapaju, nova uskotracna
pruga preko stare sumske pruge. Dalje je ta sumska pruga isla ka
sjeverozapadu. Na vojnoj karti Kraljevine Jugoslavije iz 1933 se ne vidi niti
dio te sumske pruge. Upravo na njenom pocetnom dijelu je napravljena i
pustena u promet nova uskotracna pruga kroz novi tunel Ivan 1931.
Dakle, vojna karta je ocito bila dobro azurirana.

-----
P.S. Vidim da se Igor u medjuvremenu javio, tako da je njegov odgovor
dosao ipak prije ovog mog.

#18 milan_s

milan_s
  • Moderatori
  • 6,389 posts
  • Joined 17.09.2006.
  • LocationToronto - Sarajevo

Posted 06.02.2009. - 06:24

SAKONP.MAP.1910.200K.
Evo i ovdje te sumske pruge, na uvecanom isjecku austrougarske karte
iz 1910. Upravo preko pruge pise Rasteljica ...

RASTELJICA
Posted Image

#19 sdz361

sdz361
  • Članovi
  • 596 posts
  • Joined 27.08.2007.

Posted 06.02.2009. - 21:53

Zaista je šumskih pruga u BiH bilo praktično nebrojeno. Ali ta pruga od (Stare) Raštelice je sigurno ukinuta pre 1925. godine jer je nema u izveštaju koji je Direkcija Sarajevo dostavila Ministarstvu Vojske i Mornarice a on je obuhvatio sve pruge na teritoriji ove direkcije. Što se tiče pruge od stanice Tarčin ona se navodi u tom izveštaju (oko 10 km) ali je već na vojnoj karti nema što znači da je i ona demontirana pre 1932. Ali pruga od Hadžića je tada još uvek postojala. Evo tog dela karte iz dva dela:
Posted Image
Posted Image
Posted Image

#20 milan_s

milan_s
  • Moderatori
  • 6,389 posts
  • Joined 17.09.2006.
  • LocationToronto - Sarajevo

Posted 09.02.2009. - 07:29

Zahvaljujem todorva koji mi je poslao
clanak iz "Politike" povodom otvaranja
nove pruge Pazaric - Tarcin.
Clanak nosi datum 27. oktobra/listopada 1935.
Da li je to datum otvaranja pruge, ili
objavljivanja clanka, nije mi sasvim jasno.
Mislim da se radi o ovom prvom.
Clanak je odlican, jer opisuje i tehnicke
detalje sa pruge koje moram ukljuciti u
ranije nacrtani dijagram trase od Pazarica
do Podorasca.

Posted Image

Latinicna verzija clanka:

SVECANI PUT PRVOGA
     VOZA NA PRUZI
    PAZARIC-TARCIN


Sarajevo, 27 oktobra

Danas je svecano predana u saobracaj
nova pruga Pazaric - Tarcin.
Ovom prugom ispravljena je posle
pet decenija jedna nepravda
nanesena ovim krajevima od
okupatorskih vlasti, narocito madjarskih,
koji su u svoje vreme trazili da se
pruga preko Bosne i Hercegovine
izgradi tako da ona nema nikakvog
ekonomskog nego samo strateskog znacaja.

Jutros u 9 i po casova iz Sarajeva
je posao poseban voz u kome su
se nasli generalni direktor zeleznica
inzenjer g. Naumovic kao zastupnik
ministra saobracaja g. Mehmeda Spahe,
koji je nameravao da prisustvuje ovome
otvaranju i dosao u Sarajevo, ali je
bio sprecen bolescu da dodje na
otvaranje pruge. Na otvaranju su, pored
ostalih uglednih licnosti, bili i pomocnik
komandanta armije general g. Tomic
i nacelnik grada Sarajeva g. Edhem Bicackic.

Kad je voz stigao u svecano nakicenu
stanicu u Pazaricu, pozdravio je delagate
i goste narod koji je radio na ovoj pruzi.
Tu su ukoncane zelenilom i drzavnim zastavama
iskicene lokomotive.

Pred slavolukom koji je nosio natpis:
"Dobro dosli", a koji je bio postavljen
pred ulaz na novu prugu, inzenjer g. Orovic,
sef sekcije i izgraditelj ove pruge, izjavio
je svecano generalnom direktoru g. Naumovicu
da je pruga sposobna za saobracaj.
Generalni direktor g. Naumovic uzeo je makaze
i izjavljujuci da u ime ministra saobracaja
predaje prugu saobracaju prerezao vrpcu.

Voz je polako krenuo novom prugom.
Na 25,3 kilometru odvaja se nova pruga
i odmah prelazi preko potoka Resnika, pa ulazi
u Pazaricko Polje. Dalje se malim mostom
prebacuje preko potoka Kradenika.
Tu se susrecemo sa drzavnim drumom
Sarajevo-Mostar. Posle toga ulazimo u dolinu
Beganovic, a zatim ponovo prelazimo preko
potoka Kradenika i postepeno se penjemo
obroncima Bjelasnice. Uspinjemo se za
15 pro mil do sela Jalica. Uspon od 15 pro mil
je najvisi na ovoj adhezionoj pruzi. Stara
pruga ostaje na desno. U dolini se vidi jos
jedanput stanica Pazaric.

Sa nove pruge vide se prekrasni planinski
pejsazi koji se sa stare pruge ne vide.
Posmatramo dotrajalu staru prugu. Na njoj
su svi objekti poduprti. Priblizujemo se
utom kroz jednu uvalu selu Jalicu. Tu se
ukazuje i ulaz u jedini veliki tunel Osenik,
dug 342 m, koji je uz velike tehnicke teskoce
izradjen. Pred samim tunelom sanirana je
jedna bara, pa se vide mnogi regulisani
potoci. Pred tunelom je nasip 10 metara visok.
Za ovaj nasip upotrebljen je materijal vadjen
iz tunela.

Otegnuti zvizduk lokomotive objavljuje
ulazak u tunel.

Zastajemo najzad na stajalistu Osenik.
Tu je izgradjena lepa mala stanicna zgrada u
modernom stilu. Masa naroda nas docekuje
poklicima: "Ziveli!"

Pretsednik opstine Osenik Nikola Lujic
zahvalio se generalnom direktoru na novoj
pruzi i obilnoj zaradi koja je izgradnjom pruge
pruzena narodu. Odmah zatim svestenik
g. Jovan Simic zahvalio je g. inzenjeru
Naumovicu na izgradnji pruge i istakao
zahvalnost naroda. Sa suzama u ocima setio
se Blazenopocivseg Viteskog Kralja kome svi
klicu "Slava mu!"

Voz broj 12, koji je jutros u 9 casova posao
iz Sarajeva, bio je poslednji koji je prosao
starom prugom.

Ulazimo uskoro u stanicu Tarcin, gde nas ocekuje
masa naroda od oko 1.000 lica. Tu je graditelj
ove pruge sef sekcije inzenjer Orovic odrzao
govor u kome je istakao znacaj izgradnje ove pruge
kojom se ukida stara do Bradine, pa je u velikoj meri
olaksan promet robe, narocito u pravcu prema moru,
jer ce otsada zupcanica od Bradine do Knezevca
da sluzi za prevoz robe prema moru samo za kocenje.

Nova pruga duza je od stare za 1.070 metara.
Ali posto ce se moci da se vozi vecom brzinom,
to ce put od Sarajeva do Mostara biti skracen za
10 do 15 minuta. Poseban voz je nastavio do Bradine,
gde su pregledani radovi na prosirenju stanice i
izgradnji lozionice, a zatim se vratio u Sarajevo.






0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users