Jump to content


Photo

Führersonderzug


  • Please log in to reply
71 replies to this topic

#1 Stanley

Stanley
  • Moderatori
  • 10,330 posts
  • Joined 24.08.2006.
  • LocationZagreb

Posted 05.12.2008. - 19:14

Kako najavio tako i pripremio temu. Koristio sam različite izvore, od interneta do knjige Mihaila Marića ''Uništiti Jugoslaviju'' iz koje sam preuzeo fotografije.

FÜHRERSONDERZUG...

... ili specijalni vlak Adolfa Hitlera vrlo često je korišten za njegova putovanja europskim kontinentom, a također je poslužio i kao zapovjedno mjesto oružanih snaga za vrijeme kampanje na Balkanu 1941. godine.
Do 1940. godine vlak je nosio ime ''Amerika'', a kasnije je preimenovan u Führersonderzug ''Brandenburg''.
Uobičajeni sastav vlaka, prema dostupnim izvorima, izgledao je ovako:
1. Lokomotiva
2. Lokomotiva
3. Oklopljeni vagon s protuzračnim topovima 20 mm (Flakwagen)
4. Vagon za prtljagu
5. Hitlerov osobni vagon (Führerwagen)
6. Zapovjedni vagon s prostorom za konferencije i središtem veze (Befehlswagen)
7. Dodatni zapovjedni vagon za ostalo zapovjedno osoblje (Begleitkommandowagen)
8. Vagon restoran
9. Vagon za spavanje za goste
10. Vagon za spavanje za goste
11. Kupaonica (Badewagen)
12. Vagon restoran
13. Vagon za spavanje za osoblje
14. Vagon za spavanje za osoblje
15. Vagon za novinare (Pressewagen)
16. Vagon za prtljagu
17. Oklopljeni vagon s protuzračnim topovima 20 mm (Flakwagen)
Sastav vlaka mogao se mijenjati, dodavanjem ili izostavljanjem pojedinih vagona prema potrebi.
Na slici: Führersonderzug u kolodvoru Hendaye na španjolsko-francuskoj granici, razgovori Hitler - Franco, prosinac 1940. Izvor: www.bundesarchiev.de

Posted Image
Posted Image

FRÜHLINGSSTURM (PROLJETNA OLUJA) 1941.

Kao što je poznato iz povijesti, Nijemci su za travanj 1941. planirali vojnu intervenciju u Grčkoj preko teritorija Bugarske (operacija ''Marita'').
U cilju osiguranja operacije ''Marita'', ali i operacije ''Barbarossa'' tj. planiranog napada na SSSR, Nijemci su strpali u torbu (političkim putem) Mađarsku, Rumunjsku i Bugarsku, a na kraju i kraljevinu Jugoslaviju.
Neposredno prije početka operacije na Balkanu u kraljevini Jugoslaviji došlo je do prevrata (27. ožujka) i vlast je preuzela anglofilska struja. Nakon prevrata, unatoč uvjeravanjima nove vlasti da će poštivati obveze iz netom (25. ožujka) potpisanog Trojnog pakta, Hitler je odlučio uništiti kraljevinu Jugoslaviju vojnički i kao državu.
Ovaj kratak povijesni uvod bio je nužan radi boljeg razumijevanja zašto je Hitler nadzirao operacije na Balkanu sa željezničke pruge.
Zapovjedništvo njemačkih oružanih snaga našlo se u velikoj vremenskoj stisci s obzirom na potpuno novu i ranije neplaniranu ratnu operaciju. Potrebne vojne snage ipak su uspjeli prikupiti u kratkom roku, no to je izvan ove priče.
Jedan od naglo iskrslih problema bio je: gdje smjestiti Hitlerov glavni stan (Führerhauptquartier) za operacije na Balkanu?
Prvobitno, dok je planirana balkanska kampanja bila ograničena na Grčku (''Marita''), Hitler nije namjeravao napuštati Berlin. Međutim, s obzirom na širenje područja operacija pokazala se potreba da bude bliže bojištu.
Logični izbor bio je Beč. O tome se i razmišljalo. No, s obzirom na logističke i sigurnosne probleme odlučeno je: Führerhauptquartier će biti u vlaku!
Izabrano je mjesto pod imenom Mönichkirschen u Donjoj Austriji. Vlak je smješten na obližnjoj lokalnoj željezničkoj pruzi (koja je bila zatvorena za promet) i to u neposrednoj blizini tunela, kako bi se kompozicija mogla skloniti u slučaju zračnog napada.
Za ovu prigodu Führersonderzug dobio je novo ime: ''Frühlingssturm'' (proljetna oluja).
Koliko je poznato, to je bio jedini slučaj u II. SR da je Adolf Hitler zapovijedao ratnim operacijama iz vlaka.
Evo kako je izgledao sastav Führersonderzug-a u travnju 1941., uključivo i imena osoba koje su koristile smještaj u pojedinim vagonima:

Posted Image
Posted Image

Posted Image
Posted Image

I nekoliko, nažalost ne baš kvalitetnih, fotografija. Mjesto: Mönichkirschen. Vrijeme: travanj 1941.
Adolf Hitler i zapovjednik Luftwaffe Reichsmarschall Hermann Göring:

Posted Image
Posted Image

Zapovjedni vagon (Befehlswagen): načelnik OKW Generalfeldmarschall Wilhelm Keitel, zapovjednik kopnene vojske Generalfeldmarschall Walther von Brauchitsch i Adolf Hitler:

Posted Image
Posted Image

Hitler na ulazu u vagon:

Posted Image
Posted Image

Posjet saveznika: regent Mađarske admiral Miklos Horthy:

Posted Image
Posted Image

Još jedan saveznik: bugarski car Boris III. Uz Hitlera su ministar vanjskih poslova Joachim von Ribbentrop, načelnik OKW Generalfeldmarschall Wilhelm Keitel, Reichsleiter NSDAP Martin Bormann i načelnik operativnog odjela OKW general Alfred Jodl:

Posted Image
Posted Image

OSTALI SPECIJALNI VLAKOVI

Civilni i vojni čelnici trećeg Reicha očito su voljeli putovati željeznicom, pa su uz Hitlerov vlak korišteni i ovi specijalni vlakovi (sonderzug):
- Ministerzug (vlak za ministre) koji su najčešće koristili ministar vanjskih poslova Joachim von Ribbentrop i reichsführer SS Heinrich Himmler
- Sonderzug ''Afrika'' (zvao se još i ''Braunschweig''), koji je koristio načelnik OKW (Oberkommando der Wermacht) feldmaršal Wilhelm Keitel
- Sonderzug ''Asien'' (zvao se još i ''Pommern'') koji je koristio Hermann Göring
- Sonderzug ''Atlantik'' (zvao se još i ''Auerhahn''), koji je koristio vrhovni zapovjednik ratne mornarice (Kriegsmarine)
- Sonderzug ''Atlas'' (zvao se još i ''Franken''), koji je koristio operativni stožer oružanih snaga (Wehrmachtführungsstabes)
- Sonderzug ''Enzian'', koji je koristio šef obavještajnog odjela Luftwaffe
- Sonderzug ''Ostpreussen'' (zvao se još i ''Sonderzug 4''), koji je koristio glavni stožer kopnene vojske
- Sonderzug ''Robinson 1'', koji je koristio glavni stožer Luftwaffe
- Sonderzug ''Robinson 2'', koji je koristio načelnik glavnog stožera Luftwaffe
- Sonderzug ''Steiermark'' (zvao se još ''Heinrich'' i ''Transport 44''), koji je koristio reichsführer SS Heinrich Himmler
- Sonderzug ''Westfalen'', koji je koristio ministar vanjskih poslova Joachim von Ribbentrop
- Sonderzug ''Württemberg'', koji je korišten za potrebe glavnog stožera kopnene vojske (Generalstabs des Heeres)

Toliko od mene na ovu temu. Za eventualne pogrešne navode ne odgovaram, pošto kupio po to prodao. Bilo bi zaista zanimljivo proširiti temu novim saznanjima, a naročito fotografijama.
(Logistika by Portos)
Serija 05 je zakon!

#2 Portos

Portos
  • Moderatori
  • 8,502 posts
  • Joined 01.12.2005.
  • LocationZaprešić, Hrvatska

Posted 06.12.2008. - 09:40

U ono doba kada su autoceste postojale samo u Njemačkoj vlakom je bilo znatno brže putovati a o komforu da i ne govorimo. I kasnije u povijesti bilo je takvih i sličnih specijalnih vlakova, neki od njih se u današnje vrijeme uspješno iznajmljuju za turističke svrhe.
Hvala na podacima i zanimljivoj priči.
Poslana slika Poslana slika

#3 seabral

seabral
  • Administratori
  • 18,019 posts
  • Joined 29.04.2005.
  • LocationZagreb

Posted 07.12.2008. - 21:28

Odlična tema, Stanley, i još bolja obrada !!! :D Posted Image

Nisam nikad previše razmišljao na koji način su nekadašnji diktatori mijenjali mjesta boravka, a ovo sa željeznicom je vrlo upečatljivo i interesantno. Taj vlak je imao poprilično naoružanje, a mora da su ga čuvali više nego išta u Trećem Reichu. Ne želim ni pomisliti kakav bi bio daljnji tijek povijesti da se nešto desilo vlaku koji je imao takve putnike. :?

#4 egérke

egérke
  • Članovi
  • 5,650 posts
  • Joined 08.06.2006.
  • LocationKvatrić

Posted 07.12.2008. - 23:11

Pa nije da je moglo biti puno gore kaj se povijesti tiče...

#5 Stanley

Stanley
  • Moderatori
  • 10,330 posts
  • Joined 24.08.2006.
  • LocationZagreb

Posted 08.12.2008. - 18:07

Da malo dopunim temu.
Nije samo Dolfi imao svoj privatni vlak, imao ga je i debeli Hermann.
Nijemci su ga negdje od 1941. ili 1942. zvali ''Herr Meyer'', o tome ispod slike.

Posted Image
Posted Image

Inače, da je kojom nesrećom živ, Hermann Göring danas bi bio član nekog kluba željezničkih modelara/maketara. Modeli vlakova (uz lov i skupljanje opljačkanih umjetnina) bili su njegova najveća strast u privatnom životu.
A zašto su ga Nijemci zvali ''Herr Meyer''?
Kada je Njemačkoj objavljen rat od strane Velike Britanije (i Francuske), Göring je rekao: - Ako ikada i jedan britanski avion bude letio iznad teritorija Reicha, ja se neću zvati Göring već Meyer!
Sic transit gloria mundi...
Serija 05 je zakon!

#6 Silver

Silver
  • Članovi
  • 889 posts
  • Joined 20.06.2007.
  • LocationZaprešić

Posted 08.12.2008. - 20:54

Da malo dopunim temu.
Modeli vlakova (uz lov i skupljanje opljačkanih umjetnina) bili su njegova najveća strast u privatnom životu.


-dotični je očito dobro proučio Hipokrata: "ARS LONGA, VITA BREVIS". (umjetnost je duga a život kratak)

Vrlo zanimljivo i moram priznati da si me iznenadio ovim člankom. Da sam ja napisao takav članak možda bi se pogrešno protumačio :wink:,
Poslana slika

#7 Stanley

Stanley
  • Moderatori
  • 10,330 posts
  • Joined 24.08.2006.
  • LocationZagreb

Posted 09.12.2008. - 08:18

Da sam ja napisao takav članak možda bi se pogrešno protumačio :wink:,

Sumnjam, jer nitko od forumaša (osim Portosa i mene) ne zna na što ciljaš. :wink:
Serija 05 je zakon!

#8 Pfaff

Pfaff
  • Moderatori
  • 12,075 posts
  • Joined 13.06.2007.
  • LocationRijeka

Posted 09.12.2008. - 14:44

Mogu si samo zamisliti koji je urnebes s voznim redovima i ostalom organizacijom nastajao kad su se takvi odlučili malo provozati...

Inače, hvala za odličan prikaz.
"Ceterum censeo da bi neke putopise iz egzotičnih krajeva trebalo dogotoviti!"

VracamSeOdmah.jpg

#9 Dunkelheit

Dunkelheit
  • Članovi
  • 312 posts
  • Joined 17.02.2008.

Posted 09.12.2008. - 18:38

:jup :jup

odlična tema, baš za mene, pošto mi je ovo struka :)
vrlo zanimljivo...
...and I'd let that lonesome whistle blow my blues away.....

#10 Renato

Renato
  • Administratori
  • 6,007 posts
  • Joined 26.03.2005.
  • LocationDonja Bistra, Croatia

Posted 10.12.2008. - 18:57

Hmm, svaka cast na tekstu.
Sve sam skloniji zakljucku da si ti fulao profesiju :)
Pamtis kao Broj 1 a vidim i povijest ti je zanimljiva.

#11 ruxrux

ruxrux
  • Članovi
  • 2,419 posts
  • Joined 15.02.2007.
  • LocationSan Jose, Kalifornija

Posted 11.12.2008. - 09:22

Svaka ti hvala na trudu da ovo prikupis! Ovaj vlak je zaista rijetka zvjerka.
Ovo je karta za vlak sa slike lijevo.

Poslana slika

#12 dnovakovic

dnovakovic
  • Članovi
  • 2,748 posts
  • Joined 24.11.2006.
  • LocationOsijek

Posted 11.12.2008. - 18:52

Stanley odlična tema i još bolji tekst.

Carevi, kraljevi, predsjednici a najviše diktatori uživali su u putovanju željeznicom. Specijalni vlakovi i salonski vagoni krstarili su Europom sve negdje do pedesetih godina prošlog stoljeća a onda se ta vrsta državničkih putovanja polako gasi i avioni postaju glavno prometno sredstvo.

Evo još nekoliko slika pronađenih na netu o Hitlerovom vlaku.

Sastanak Hitlera i Musolinija....
Posted Image
Srdačan susret dva drugara...
Posted Image
Hitler i bugarski car Boris...
Posted Image
Ovdje sa malo više vidi vlak...
Posted Image
Njegov osobni vagon...
Posted Image
Ne naginji se kroz prozor...
Posted Image
I na kraju ovo je navodno unutrašnjost Himlerovog vagona...
Posted Image


Žao mi je što nigdje nema slike lokomotive koja je sve to vukla

Pozdrav iz Osijeka !


#13 egérke

egérke
  • Članovi
  • 5,650 posts
  • Joined 08.06.2006.
  • LocationKvatrić

Posted 11.12.2008. - 19:01

Carevi, kraljevi, predsjednici a najviše diktatori uživali su u putovanju željeznicom. Specijalni vlakovi i salonski vagoni krstarili su Europom sve negdje do pedesetih godina prošlog stoljeća a onda se ta vrsta državničkih putovanja polako gasi i avioni postaju glavno prometno sredstvo.


Osim ako se ne boje letjeti, ko Kim Jon Il. :D

#14 dnovakovic

dnovakovic
  • Članovi
  • 2,748 posts
  • Joined 24.11.2006.
  • LocationOsijek

Posted 13.12.2008. - 00:35

Nadam se da se Stanley neće ljutiti što prilažem još nekoliko fotki o Hitlerovom vlaku koje sam iskopao na netu..

Kada sam već pomislio da nema lokomotive naišao sam na ovu, kažu da je bila oklopna. Meni izgleda odlično ....
Posted Image

Dva oklopljena vagona s protuzračnim topovima...
Posted Image

I na kraju jedna slika u boji iz američkog časopisa Life...
Posted Image

Pozdrav iz Osijeka !


#15 Stanley

Stanley
  • Moderatori
  • 10,330 posts
  • Joined 24.08.2006.
  • LocationZagreb

Posted 13.12.2008. - 05:41

Nadam se da se Stanley neće ljutiti što prilažem još nekoliko fotki o Hitlerovom vlaku koje sam iskopao na netu..

Ljutiti? Naprotiv, hvala ti na trudu. Jer, na kraju prvog posta napisao sam ovo:

Bilo bi zaista zanimljivo proširiti temu novim saznanjima, a naročito fotografijama.

Usput, sumnjam da je ona lokomotiva oklopljena. To je brzovozna lokomotiva serije DR/DB 03, koja je tako dizajnirana da ima smanjeni otpor zraka. Maksimalna brzina 140 km/h, napravljeno ukupno 60 primjeraka.
Serija 05 je zakon!

#16 Barbarpapa1

Barbarpapa1
  • Članovi
  • 345 posts
  • Joined 08.04.2006.
  • LocationMaribor

Posted 13.12.2008. - 08:41

Pozdrav

Samo jedna korektura. Aerodinamička lokomotiva na slici nije jedna od BR 03, nego se radi o eksperimentalnoj lokomotivi DRB19.1001, napravljenoj u jednom samom primjerku. Radi se o lokomotivi sa parnim motorima, svaka pogonska osovina bila je opremljena sa dvocilindričnim motorom V konfiguracije.

http://de.wikipedia...._Baureihe_19.10

Pozdrav iz Maribora

Jože

#17 Stanley

Stanley
  • Moderatori
  • 10,330 posts
  • Joined 24.08.2006.
  • LocationZagreb

Posted 13.12.2008. - 09:38

Viš vraga, to nisam znao. Hvala Jože na ispravci.
Serija 05 je zakon!

#18 dnovakovic

dnovakovic
  • Članovi
  • 2,748 posts
  • Joined 24.11.2006.
  • LocationOsijek

Posted 13.12.2008. - 19:37

Ja sam pomislio da ja baš ta lokomotiva vukla Hitlerov vlak zbog onog grba na čelu lokomotive.
Nije li to orao sa kukastim križem....

Pozdrav iz Osijeka !


#19 Pfaff

Pfaff
  • Moderatori
  • 12,075 posts
  • Joined 13.06.2007.
  • LocationRijeka

Posted 13.12.2008. - 21:22

Ja sam pomislio da ja baš ta lokomotiva vukla Hitlerov vlak zbog onog grba na čelu lokomotive.
Nije li to orao sa kukastim križem....

Totalitaristički režimi imaju kao jednu od karakteristika pojavljivanje simbola gdje treba i gdje ne, ali s druge strane, orao s kukastim križem je bio službeni simbol (štogod mi o tome mislili...)
"Ceterum censeo da bi neke putopise iz egzotičnih krajeva trebalo dogotoviti!"

VracamSeOdmah.jpg

#20 STIB

STIB
  • Moderatori
  • 14,381 posts
  • Joined 20.01.2006.
  • LocationZagreb, HR

Posted 13.12.2008. - 21:40

Nije li to orao sa kukastim križem....

Od 1937 do 1945 je to bio službeni grb njemačkih željeznica (Deutsche Reichsbahn - DRB)

Fahrzeugkennzeichnung ab 1937
Mit der Änderung der Rechtsform der Deutschen Reichsbahn im Jahre 1937 wurden auch das Emblem und Teile der Personenwagenbeschriftung geändert. Das nun eingeführte Emblem zeigt den auf einem Lorbeerkranz mit Hakenkreuz stehenden Reichsadler mit ausgebreiteten Schwingen. Verwendung fand dieses Emblem vor allem bei nach dessen Einführung in den Fahrzeugpark der Deutschen Reichsbahn übernommenen Lokomotiven, Trieb- und Personenwagen.

http://de.wikipedia.org/wiki/Deutsche_Reichsbahn
_______________________
Pozdrav iz Zagreba
Posted Image




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users